pi_67596077
Vraag,

Mijn mondhygienist wil de volgende keer een pocket meting doen.
Zo kunnen ze meten hoe diep de tandwortel zit.
Een pocket is de ruimte tussen de tand en tandvlees.
Hij steekt dan een pinnetje op drie plaatsen tussen mijn tandvlees , links van de tand rechts en in het midden van de tand.Op dat pinnetje staat een schaalverdeling en dan weet hij hoe diep mijn pockets zijn.
Hij zegt dat dat belangrijk is. want als dat te diep is kunnen op latere leeftijd je tanden losraken.
IK zeg tegen hem en dan. Ze kunnen daar niets tegen doen , alleen tandsteen steeds goed verwijderen.
Ik zeg waarom moet deze behandeling dan.
Hij zegt dat moet van het ziekenfonds.

Ik heb er niet veel zin in. Ik heb het al een keer meer gehad , een paar jaar geleden en ik vertel je dat is niet fijn en het duurt lang.

iemand hier ervaring mee? en is het werkelijk zo dat dat moet van het ziekenfonds?
Il grande Max #3.
Proficiat Arie Vos met je 8e Superbike titel
  woensdag 1 april 2009 @ 21:02:16 #2
139677 Curiosity
In the devil's playground
pi_67625855
Onzin, het is jouw mond en niets moet.

Het is van belang voor een eventueel verdere behandeling, dan kunnen ze wel zien wat de staat is van je gebit.
Die behandeling is overigens ook niet verplicht.

Je moet zelf beslissen hoe ver je wilt gaan om je tanden en kiezen te behouden.
“Gentlemen, you had my curiosity… but now you have my attention.”
pi_67627048
Bedankt voor je reactie.
Maar hij zei als je pockets te diep zijn kunnen we dat niet terugdraaien, Er is geen behandeling voor.
Je hebt dan kans als je bv 60 bent je tanden los gaan zitten en eruitvallen.

Ik denk dan tja dat zien we dan wel. Daar hoef ik nu geen rare behandelingen voor te ondergaan.

of heb ik het helemaal mis?
Il grande Max #3.
  woensdag 1 april 2009 @ 21:42:09 #4
139677 Curiosity
pi_67627349
quote:
Op woensdag 1 april 2009 21:34 schreef Clayton1 het volgende:
Bedankt voor je reactie.
Maar hij zei als je pockets te diep zijn kunnen we dat niet terugdraaien, Er is geen behandeling voor.
Je hebt dan kans als je bv 60 bent je tanden los gaan zitten en eruitvallen.

Ik denk dan tja dat zien we dan wel. Daar hoef ik nu geen rare behandelingen voor te ondergaan.

of heb ik het helemaal mis?
De enige behandeling die ik ken is inderdaad het verwijderen van het tandsteen.
Maar dat kan ook onder je tandvlees zijn, dan halen ze je tandvlees los en maken het daaronder goed schoon.
Kijk, als de behandeling echt een duidelijke verbetering zou geven is het iets om over na te denken.
Maar het is geen kattepis die behandeling.
  woensdag 1 april 2009 @ 21:46:46 #5
675 just me
oldbie DCLXXV
pi_67627504
Ik ben ooit door een mondhygieniste doorgestuurd naar een parodontoloog en het blijkt dat ik parodontitus heb. Ja heel vervelend en behalve heel goed poetsen en niet roken is aan die parodontitus niets te doen.Het is een chronische ontsteking. Eéns per 3 maanden wordt bij mij tandsteen en eventuele plaque verwijderd, er is een flapoperatie gedaan en mijn pockets zijn iets minder diep geworden. Als gevolg van de parodontitus ben ik 2 tanden "kwijt" en loop ik met een plaatje met 2 kunsttanden, niet leuk dus! (zachtjes uitgedrukt)

Het ziekenfonds kan volgens mij een pocketmeting niet verplichten maar als ik jou was.. zou ik het dus wel doen! Het is niet leuk, het is pijnlijk maar hou wel in de gaten of je ziektekostenverzekering dit gaat vergoeden!! Kosten zijn rond de ¤ 250,-- !!
trotse oma van de aller mooiste kleindochter!
  woensdag 1 april 2009 @ 21:47:00 #6
139677 Curiosity
pi_67627515
En als je 60 bent neem je toch lekker een kunstgebit
ik weet niet hoe oud je bent en hoe erg de situatie is, kijk je MH doet deze behandelng niet zomaar, maar als het hem of haar gaat om je tanden als je 60 bent dan denk ik, ja dag.
Maar sta je er zo slecht voor dat je met 30 al je tanden kunt verliezen dan zou k er nog eens goed over nadenken.
pi_67628034
Ruim 10 jaar ben ik nu bij deze Tandarts en MH.
In het begin moest ik 3 x per jaar om tandsteen te laten verwijderen, nu de laatste 3 jaar 2x per jaar omdat het goed gaat.
Tandsteen verwijderen klaar is ikke.
Verder helemaal nooit geen klachten. Ook bij de tandarts zelf niet. Al meer als 10 jaar niets gedaan.
Ik rook wel en dat is niet bevordelijk dat weet ik, maar ja.

maar waarom dan die behandeling, als ze er toch niets aan kunnen doen?
En ik weet hoe het voelt want ik heb het al een keer eerder gehad een paar jaar geleden.
en gelukkig vergoed mijn ziekenfonds het wel gedeeltelijk.
Il grande Max #3.
pi_83424604
lol..

Wel een late reactie but here it goes:
Een pocketmeting is belangrijk voor een mondhygieniste om te zien of er vooruitgang/achteruitgang is en deze dan tijdig kan ingrijpen. Een pocketsstatus wordt alleen maar gemaakt wanneer er sprake is van meerdere verdiepte pockets (ruimte tussen tand en tandvlees). Dit kan in normale situaties tot 3 mm zijn. Wanneer dit meer is, is er sprake van botafbraak en weefselverlies.

Het weefsel wat verloren is gegaan kan nooit meer zo hesteld worden zoals het was, wel kunnen mondhygienisten ervoor zorgen dat het proces niet verder gaat en de ontsteking (ja het is een ontsteking -> parodontitis) stopt zodat het weer gezond is. Wanneer je een goede behandeling wilt, dan zou ik dus zeker een pocketstatus toelaten, dit is voor jezelf ook fijn om te zien welke kant het opgaat en of er eventueel een kweek gedaan moet worden voor eventuele antibiotica of chirurgische behandeling.

Als je hier namelijk niks aan laat doen is de kans idd groot dat kiezen en tanden los komen te staan en je deze vroegtijdig verliest.

woah, beetje kort samengevat. Hoop dat het duidelijk is & anders hoor ik t graag =)
If you don't like something change it; if you can't change it, change the way you think about it.
pi_83424720
Ja daar heeft TS na ruim een jaar echt wat aan. Beetje nutteloos om dit te kicken.

Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')