abonnement Unibet Coolblue
pi_67574411
quote:
Clinton: Geen ‘war on terror’ meer

DEN HAAG - De Amerikaanse regering spreekt niet meer van een ‘wereldwijde oorlog tegen terreur’. Dit heeft de Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Hillary Clinton maandag gezegd vlak voor ze afreisde naar Den Haag, waar ze vandaag aan de Afghanistantop deelneemt.


Hillary Clinton (AP) President George Bush sprak na de aanvallen van 11/9 in New York vaak van de global war on terror, om de strijd te duiden tegen de plegers van dergelijke aanvallen. In het buitenland groeide de afkeer van de woorden echter.

Het was verslaggevers opgevallen dat de regering-Obama de term niet gebruikt, en vroegen Clinton ernaar. Zij bevestigde hun observatie, maar wilde geen verder uitleg geven.
Goede zaak Dat betekent natuurlijk niet dat de VS hun strijd tegen het terrorisme staken. Echter, Bush suggereerde indertijd dat het Westen in een strijd was verwikkeld die vele decennia kan voortduren. Ik krijg toch het gevoel dat de huidige regering het roer compleet om wil gooien. Natuurlijk wordt er nog wel gestreden tegen het terrorisme, maar wellicht dat dat niet meer gebeurt middels buitenlandse invasies.

Dat gevoel wordt ook verstrekt door het volgende bericht
quote:
Obama wil vertrekplan voor Afghanistan

WASHINGTON - De Verenigde Staten hebben een exit strategy nodig in Afghanistan, een plan voor de terugtrekking van hun troepen uit het land. Dit heeft de Amerikaanse president Barack Obama zondag gezegd in een interview met het Amerikaanse tv-station CBS.

Obama suggereerde dat zo'n exit strategy onderdeel kan zijn van een nieuw Afghanistanbeleid dat binnenkort bekend wordt gemaakt. Obama wil meer nadruk leggen op de economische ontwikkeling van Afghanistan. Ook wil hij zijn Afghanistanbeleid beter coördineren met de bondgenoten van de VS dan zijn voorganger George Bush heeft gedaan.

Obama heeft eerder al gezegd dat de VS en hun bondgenoten niet aan de winnende hand zijn in Afghanistan, waar de radicaal-islamitische Taliban hardnekkig verzet blijven bieden. Hij wil nog eens 17.000 man naar Afghanistan sturen, naast de 38.000 Amerikaanse militairen die er al zijn. Andere landen, waaronder Nederland, hebben er circa 30.000 militairen gelegerd.

Tijdens zijn eerste belangrijke buitenlandse reis als president ontmoet Obama op 3 en 4 april in Straatsburg de leiders van de andere NAVO-landen. Een belangrijk onderwerp op de agenda zullen de contingenten in Afghanistan zijn. In veel landen is de door Obama bepleite versterking van de internationale troepenmacht omstreden. Ook analisten in de VS waarschuwen voor een Vietnamachtige escalatie van het conflict in Afghanistan
Noem mij naief, maar ik denk dat de VS op de goede weg zijn.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  dinsdag 31 maart 2009 @ 12:26:48 #2
104871 remlof
Europees federalist
pi_67574562
Dat zijn ze ook, Bush met z'n neocons met belangen in de wapenindustrie deden wat het beste voor henzelf was, niet voor Amerika en al helemaal niet voor de wereld.

Obama
  dinsdag 31 maart 2009 @ 12:29:32 #3
165924 msnk
AliceWonder <3
pi_67574656
Laten we hopen dat Obama doet wat hij zegt, dat valt namelijk ook nog wel te bezien.
AFC AJAX
pi_67574869
quote:
Op dinsdag 31 maart 2009 12:29 schreef msnk het volgende:
Laten we hopen dat Obama doet wat hij zegt, dat valt namelijk ook nog wel te bezien.
Laten we het idd hopen. De oorlog tegen terreur, zoals die de afgelopen jaren is gevoerd, heeft namelijk averechts gewerkt. De aanpak van de VS heeft enorm veel doden tot gevolg gehad. Met name onder de plaatselijke Irake en Afghaanse bevolking. Hoe moet een dergelijke strategie in hemelsnaam bijdragen aan de inperking van het radicaal- Islamitisch terrorisme.

Verder, door van een 'war on terror' te spreken, wordt gesuggereerd dat het een strijd is die is te winnen. En dat is natuurlijk een illusie. Terrorisme zal altijd blijven bestaan, vraag maar aan de Spanjaarden en de Britten.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  dinsdag 31 maart 2009 @ 12:43:15 #5
165924 msnk
AliceWonder <3
pi_67575116
quote:
Op dinsdag 31 maart 2009 12:35 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Laten we het idd hopen. De oorlog tegen terreur, zoals die de afgelopen jaren is gevoerd, heeft namelijk averechts gewerkt. De aanpak van de VS heeft enorm veel doden tot gevolg gehad. Met name onder de plaatselijke Irake en Afghaanse bevolking. Hoe moet een dergelijke strategie in hemelsnaam bijdragen aan de inperking van het radicaal- Islamitisch terrorisme.

Verder, door van een 'war on terror' te spreken, wordt gesuggereerd dat het een strijd is die is te winnen. En dat is natuurlijk een illusie. Terrorisme zal altijd blijven bestaan, vraag maar aan de Spanjaarden en de Britten.
Inderdaad.

Ik was zelf ook een voorstander van de invasie in Irak, ik dacht dat het zou helpen. Wat wil je, ik was nog 14 En van massa zelfmoordaanslagen had ik nog nooit gehoord, tot dat het te laat aws.
AFC AJAX
  dinsdag 31 maart 2009 @ 12:44:32 #6
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_67575151
We hebben nu de economische crisis om bang van te worden dus het zou zo maar kunnen dat war on terror zijn dingetje gedaan heeft. Zal me benieuwen wat er hierna op stapel staat om ongerust over te worden en de staat 'nodig' te houden.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
&lt;a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow"&gt;Vrijheid&lt;/a&gt;
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')