abonnement Unibet Coolblue
pi_67567445
Leon Vlemmings (Gemert, 3 april 1970) is een Nederlands voetbaltrainer. Nadat hij in 1992 werd afgekeurd voor het betaald voetbal, zette hij een punt achter zijn spelersloopbaan en begon hij een carrière als trainer. In verschillende functies werkte hij onder meer voor PSV, NAC Breda, FC Eindhoven en het Nederlands voetbalelftal onder 19. Momenteel is hij tijdelijk aangesteld als hoofdverantwoordelijke van Feyenoord.




Vlemmings werkte negen jaar lang in de jeugdopleiding van PSV alvorens hij medio 2000 de overstap naar FC Eindhoven maakte. Hij was daar 1 seizoen assistent-trainer om vervolgens liefst vier jaar als hoofdcoach te fungeren bij de Brabantse club. In 2002 beleefde hij zijn grootste succes met die club door op de 10e plaats in de eerste divisie te eindigen.

Vervolgens was Vlemmings een tijd actief als assistent-trainer van het Nederlands Elftal onder 19 jaar. Voor aanvang van het seizoen 2006/07 tekende hij een contract bij NAC Breda om daar aan de slag te gaan als assistent van Ernie Brandts. Beide trainers kenden elkaar nog, omdat ze in het verleden samen hebben gewerkt in ondersteunende functies bij PSV.

Op 18 december 2007 verlengde Vlemmings zijn contract tot medio 2013. Zijn oude verbintenis zou medio 2008 aflopen. Op 1 juli 2008 trad Vlemmings in dienst bij Feyenoord als assistent van trainer Gertjan Verbeek. Sinds 14 januari 2009 is hij interim-trainer bij Feyenoord. Diezelfde dag werd bekend dat hoofdtrainer Gertjan Verbeek ontslag had genomen,

Nu moet Vlemmings weer wijken voor Been terwijl het volgens mij in potentie een uitstekende trainer is en daarnaast over uitstekende mentale vaardigheden beschikt en in bezit is van zijn trainersdiploma.Kan het nog ver schoppen wat mij betreft !
k zie geen enkele reden waarom iemand thuis een computer zou willen hebben.Ken Olson, stichter van Digital Equipment, 1977
pi_67567545
waar heeft ie eigenlijk gevoetbald?
pi_67567564
quote:
Op dinsdag 31 maart 2009 08:14 schreef Ruud het volgende:
waar heeft ie eigenlijk gevoetbald?
Kleine clubs. Is op jonge leeftijd zwaar geblesseerd geraakt
k zie geen enkele reden waarom iemand thuis een computer zou willen hebben.Ken Olson, stichter van Digital Equipment, 1977
  dinsdag 31 maart 2009 @ 08:21:27 #4
198417 Lastpost
Rotterdammert!
pi_67567605
Goede gozer inderdaad, ben dan ook blij dat hij volgend seizoen nog steeds deel uitmaakt van de technische staf al zal dat wel weer deels komen door de afkoopsom die niet betaald kan worden, Feyenoord kennende.
  dinsdag 31 maart 2009 @ 08:25:54 #5
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_67567646
quote:
Op dinsdag 31 maart 2009 08:14 schreef Ruud het volgende:
waar heeft ie eigenlijk gevoetbald?
Seizoen Club Land Competitie Wedstrijden Goals
1987/88 Helmond Sport Nederland Nederland Eerste divisie 9 0
1988/89 VV Gemert Nederland Nederland KNVB Amateurs - -
1989/90 VV Gemert Nederland Nederland KNVB Amateurs - -
1990/91 FC Wageningen Nederland Nederland Eerste divisie 34 2
1991/92 FC Wageningen Nederland Nederland Eerste divisie 27 1
1992/93 FC Den Bosch Nederland Nederland Eredivisie 2 0
Totaal 72 3


Zondag trouwens dat interview met hem gezien. Lijkt me eigenlijk best wel een goede Ass. Coach.
pi_67567673
Held
pi_67567847
Kwam goed over bij Studio Voetbal.
  dinsdag 31 maart 2009 @ 08:53:28 #8
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_67568016
quote:
Op dinsdag 31 maart 2009 08:41 schreef TvhN het volgende:
Kwam goed over bij Studio Voetbal.
Toch wel iemand die erg serieus is met zijn vak. En bereid is om de schuld van een foute wedstrijd compleet bij hem neer te leggen. Dat roept toch wel enig respect op.

Ben zelf geen groot fan, of fan algemeen, van voetbal. Maar SV kijk ik toch altijd wel
pi_67568040
quote:
Op dinsdag 31 maart 2009 08:28 schreef Dirk-Kuijt het volgende:
Held
waarom is hij een held?
pi_67568440
quote:
Op dinsdag 31 maart 2009 08:55 schreef nightfall het volgende:

[..]

waarom is hij een held?
Grote verbetering ten opzichte van Verbeek
pi_67568693
Een beetje de jong versie van Van Marwijk, alleen wat moderner ingesteld met z'n statistieken.
-
pi_67570545
quote:
Op dinsdag 31 maart 2009 09:17 schreef Dirk-Kuijt het volgende:

[..]

Grote verbetering ten opzichte van Verbeek
en Lucius is een grote verbetering ten opzichte van Greene
is hij dan ook een held?
pi_67570666
quote:
Op dinsdag 31 maart 2009 10:27 schreef Ruud het volgende:

[..]

en Lucius is een grote verbetering ten opzichte van Greene
is hij dan ook een held?
Lucius is sowieso een held. Zelfs al was hij niet beter dan Greene geweest.
  dinsdag 31 maart 2009 @ 10:38:24 #14
198417 Lastpost
Rotterdammert!
pi_67570885
quote:
Op dinsdag 31 maart 2009 10:32 schreef Dirk-Kuijt het volgende:

[..]

Lucius is sowieso een held. Zelfs al was hij niet beter dan Greene geweest.

Ik vind het in ieder geval knap van 'm, dat ie de stemming dusdanig heeft kunnen omgooien dat het plezier weer terug lijkt.
Buiten dat lijkt het voetballend zowaar ook weer ergens op en past ie daadwerkelijk z'n team aan wanneer ze tegen een anders voetballend team aan de bak moeten en dat vind ik een overduidelijk pluspunt t.o.v Verbeek die uit ging van eigen kracht en te beroerd was om de tactiek en/of speelwijze aan te passen.

En hij durft gelukkig keuzes te maken (zie bank periodes Tiendalli en Wijnaldum) en hier ook aan vast te houden indien nodig.
Die vent komt er wel.
pi_67597676
quote:
Op dinsdag 31 maart 2009 10:38 schreef Lastpost het volgende:

[..]


Ik vind het in ieder geval knap van 'm, dat ie de stemming dusdanig heeft kunnen omgooien dat het plezier weer terug lijkt.
Buiten dat lijkt het voetballend zowaar ook weer ergens op en past ie daadwerkelijk z'n team aan wanneer ze tegen een anders voetballend team aan de bak moeten en dat vind ik een overduidelijk pluspunt t.o.v Verbeek die uit ging van eigen kracht en te beroerd was om de tactiek en/of speelwijze aan te passen.

En hij durft gelukkig keuzes te maken (zie bank periodes Tiendalli en Wijnaldum) en hier ook aan vast te houden indien nodig.
Die vent komt er wel.
Hij komt er wel ja . Maar niet bij Feyenoord . Zal wel weer excelleren nadat hij vertrokken is uit Rotterdam, gaat altijd zo namelijk .
k zie geen enkele reden waarom iemand thuis een computer zou willen hebben.Ken Olson, stichter van Digital Equipment, 1977
  Moderator vrijdag 3 april 2009 @ 15:08:42 #16
138438 crew  Pizzakoppo
pi_67678022
- Troll -

[ Bericht 88% gewijzigd door RayMania op 03-04-2009 15:12:00 ]
  zaterdag 11 april 2009 @ 10:51:55 #17
198417 Lastpost
Rotterdammert!
pi_67919131
quote:
Tussen Kuip en conservatorium
Door WIETSE DIJKSTRA en SJOERD MOSSOU
ROTTERDAM - De zon scheen en de trainer van Feyenoord leunde achterover op een Amsterdams terras. Midden op het Rembrandtplein zat Leon Vlemmings een cola light te drinken.

,,Op een gegeven moment komt er een kerel pal naast me zitten, met een petje op,'' vertelt Vlemmings. ,,Jij hebt wel lef zeg, fluistert hij tegen me. Ik moest meteen aan Patrick Lodewijks denken, die had me nog met een glimlach gewaarschuwd. Maar die jongen bleek een Feyenoord-supporter te zijn. Hij wenste me nog een fijne dag.''

Vlemmings zou 's avonds gaan kijken bij Nederland-Macedonië. Ruim op tijd parkeerde hij zijn auto onder de Arena en pakte met zijn vrouw de metro naar het centrum. Zij winkelen, hij ontspannen in de zon. ,,Toen ik de spelers vertelde dat ik in Amsterdam de metro had genomen, moesten ze hard lachen,'' zegt Vlemmings. ,,Maar ik laat me zulke dingen niet ontnemen. Ik hecht eraan normaal te doen. Zal best naïef zijn, maar dat is dan maar zo.''

Onbevooroordeeld stapte hij in zijn nieuwe wereld. Opeens stond hij in de schijnwerpers, Leon Vlemmings uit het Brabantse Gemert, tijdelijk hoofdtrainer van misschien wel de moeilijkste club van Nederland. Een nobody van 39 jaar, alleen eindverantwoordelijk geweest bij FC Eindhoven en oud-voetballer van FC Den Bosch en FC Wageningen.

,,Nee, ik sta niet elke wedstrijd met een hallelujah-gevoel in de Kuip,'' zegt Vlemmings, komend jaar weer assistent naast de nieuwe hoofdtrainer Mario Been.

,,Langs de lijn krijg je maar heel weinig mee. Je bent eigenlijk heel simpel voetbal aan het kijken, zoals je dat bij Gemert of op Varkenoord ook doet. Als je je laat afleiden door hoe mooi het allemaal is, kun je je werk niet doen. Soms is dat wel jammer. Pas als ik 's avonds thuis kom en de beelden terugzie, geniet ik wel. Van de supporters, van het stadion, van de emotie. Dan draai je het bandje nog eens terug.''

Zijn vijf seizoenen als hoofdtrainer van Eindhoven noemt hij cruciaal voor zijn ontwikkeling als coach. ,,Toen ik vanuit PSV werd gevraagd voor die job, had ik er helemaal geen zin in. Minder niveau, mindere organisatie. Bij de PSV- jeugd lag ik in een gespreid bedje.

,,Maar achteraf is Eindhoven een essentiële stap geweest. Dertig was ik, de jongste hoofdcoach in het betaalde voetbal. Ik heb daar zóveel geleerd. Ik was manager, hoofdcoach en trainer tegelijk. Als er voor de fysiotherapeut geen tape meer was, regelde ik nieuwe. En toen we vlak voor de seizoenstart te weinig thuisshirts hadden voor de elftalfoto, moest ik dat zelf oplossen.''

Drie maanden is hij nu trainer van Feyenoord, maar nog steeds heeft Vlemmings het profiel van de Grote Onbekende. Een Brabander die na zijn veelbesproken vertrek bij NAC landde in Barendrecht. Twee kinderen - een jongen en een meisje - en al jaren getrouwd met zijn jeugdliefde.

Rotterdam verkent hij het liefst op zijn motor, een Kawasaki vn900 Custom. ,,Een oude man op een bankje bij het voetbalveld van Poortugaal noemde het een bamboe-Harley Davidson,'' vertelt Vlemmings.

,,Een nep-Harley, zogezegd. Moest ik wel om lachen. Ik heb dat ding een jaar en ik rijd alleen maar als de zon schijnt. Het geeft een gevoel van vrijheid, ontspanning. Van voetballers wil je dat ze zo min mogelijk nadenken in hun acties. Het moeten automatismen worden; zien-doen. Dat heb je ook als je op de motor zit.''

Als kind was hij een getalenteerd klarinettist. Het komt toevallig ter sprake, maar het beklijft wel. Al is het maar als quizvraag voor later; welke Feyenoord-trainer speelde jarenlang klarinet?

,,Ik heb in het verleden moeten kiezen tussen sport en conservatorium,'' vertelt Vlemmings. Ik ben klassiek opgeleid, kom uit een muzikale familie. Mijn vader heeft zijn hele leven klarinet en saxofoon gespeeld. Dat kan hij geweldig. Hij had heel veel cd's van bekende klarinettisten, die thuis uitentreuren werden gedraaid. Op jonge leeftijd kreeg ik al privéles van Arno van Houtert, de eerste klarinettist van Het Brabants Orkest. Ik haalde op een gegeven moment graad zes, dat was goed genoeg voor het conservatorium. Maar uiteindelijk koos ik toch voor de sport.''

Een verband tussen een motor en een klarinet ziet hij zo snel ook niet. ,,Er zit wel verband tussen een orkest en een voetbalclub. Ik maak die vergelijking wel eens. Mijn vader zit helemaal in de muziek en heeft soms een opmerking over voetballen. Dan maak ik de vertaling naar het orkest en dan begrijpt hij het weer. Zo van: die of die moet je geen trompet laten spelen, maar viool.''

Bij de buitenwacht heeft hij de naam wat saai te zijn. Vlemmings is geen man van ferme uitspraken of gelikte oneliners. Mensen die hem kennen, noemen hem betrouwbaar, intelligent en vakbekwaam. ,,Ik denk niet dat ik saai ben, maar ik heb wel geleerd goed te luisteren. Voordat ik zelf begin te praten, observeer ik. Ik heb gemerkt dat je zo meer invloed kunt uitoefenen op wat je wilt bereiken. Thuis ben ik ook zo.''

Het is lastig hem voor te stellen als hij boos is. ,,Natuurlijk word ik wel eens kwaad,'' zegt Vlemmings. ,,Maar het moet wel functioneel zijn. Uit bij FC Volendam was ik een paar keer kwaad, ja. Het gaat erom of je emotie een functie heeft op dat moment. Ik ga niet zomaar wat roepen om even mijn frustratie op mensen af te reageren. Welke speler zit er nou te wachten op de emoties van een trainer?

,,Iemand als Frans Körver is puur en oprecht in zijn emotie, dat geloof ik. En dat kan óók werken. Het gaat er in de eerste plaats om dat je authentiek bent, dat je doet zoals je bent. Ga je daar effectief mee om, dan bereik je iets als trainer. In mijn eerste jaren deed ik dat helemaal verkeerd. Ik was jong en wilde overal grip op hebben. Stond ik te schreeuwen langs de lijn, schoot ballen door de kleedkamer in de rust. Met als gevolg dat spelers letterlijk naar mij stonden te kijken als het mis ging. Remy Reynierse, destijds hoofd opleidingen bij PSV, heeft daarin mijn ogen geopend. Hij is cruciaal geweest in mijn ontwikkeling als trainer.

,,Als coach moet je presteren en zorgen dat spelers zich ontwikkelen. In mijn visie moet je dat van binnenuit halen bij mensen. Als jij iemand in de pers een schop onder zijn reet geeft of boetes uitdeelt, dan zou het best kunnen dat spelers even harder gaan lopen. Maar op termijn werkt het niet. Je moet mensen van binnenuit triggeren, niet van bovenaf, dat werkt alleen op de korte termijn.

,,Daarom heb je een goede relatie nodig met je spelers. Je kunt een paard naar het water trekken, maar je kunt het niet laten drinken. Feitelijk is dat de essentie van mijn vak. Hoe zorg je ervoor dat mensen zich op natuurlijke wijze ontwikkelen?''

Hij oogt rationeel, bedachtzaam. ,,Maar dat wil niet zeggen dat ik nooit iets op gevoel doe. De belangrijkste beslissingen in mijn leven heb ik op basis van mijn gevoel genomen. Zoals? Mijn eerste huis kopen, trouwen op 21-jarige leeftijd, het willen krijgen van kinderen, een tweede huis kopen. Totaal niet rationeel, allemaal op gevoel.''

Zijn visie op coaching verpakte hij in een eigen bedrijf. Vlemmings had na vijf seizoenen afscheid genomen van FC Eindhoven en ging voor zichzelf aan de slag.

,,Ik ben tal van clubs langs geweest. Om zelf in de keuken te kijken, maar ook om binnen jeugdopleidingen te vertellen over coaching. Over fysieke ontwikkeling, voeding of techniek is van alles bekend, maar hoe coach je voetballers? Hoe stippel je daar binnen een club een heldere lijn over uit? Wat wil je bereiken en hoe? Met die vragen ben ik dat bedrijfje begonnen, later met een compagnon. Het loopt nog steeds goed, al besteed ik nu al mijn tijd aan Feyenoord.''

Voortdurend denkt hij na over zijn vak. Elk boek dat Vlemmings leest, heeft raakvlakken met zijn werk als trainer. ,,Het laatste boek dat ik heb gekocht is 'Leiderschapslessen' van Nelson Mandela. En het beste? 'De zeven eigenschappen van Covey'. Dat is ook het eerste boek dat ik heb gelezen. Het lijkt over leiderschap te gaan, maar het gaat veel meer over leiding geven aan jezelf.

,,Nee, een andere categorie boeken lees ik niet. Die rust kan ik niet vinden. Ik laat het vak nooit helemaal los. Echt ontspannen ben ik niet vaak, thuis krijg ik regelmatig de opmerking dat ik er even niet bij ben. Saai hè?''
Maar even een cross-post vanuit het Feyenoord-topic.
  Moderator vrijdag 17 april 2009 @ 11:23:50 #18
138438 crew  Pizzakoppo
pi_68101328
Lijkt me een enorm groot contrast het conservatorium en Rotterdam.
pi_68103536
quote:
Op vrijdag 17 april 2009 11:23 schreef Pizzakoppo het volgende:
Lijkt me een enorm groot contrast het conservatorium en Rotterdam.
dat is ook een groot contrast, het een heeft met educatie en muziek te maken en het ander is een stad
  vrijdag 17 april 2009 @ 19:21:31 #20
39256 Bonobo11
Have a good time, all the time
pi_68118193
Als het nix wordt als trainer,


kan hij altijd nog de wereld redden.
Feyenoord!!! * Barça
  maandag 20 april 2009 @ 18:41:20 #21
123545 DatMeenJeNiet
Mike Mampuya till i die O+
pi_68211155
Uitstekende wissel zaterdag met Slory - Tiendalli, terwijl Leerdam een logischere optie was om te wisselen. Niet de eerste keer dat Feyenoord na een omzetting veel beter speelt en de wedstrijd naar zich toetrekt.
  maandag 20 april 2009 @ 19:14:46 #22
198417 Lastpost
Rotterdammert!
pi_68212125
quote:
Op maandag 20 april 2009 18:41 schreef DatMeenJeNiet het volgende:
Uitstekende wissel zaterdag met Slory - Tiendalli, terwijl Leerdam een logischere optie was om te wisselen. Niet de eerste keer dat Feyenoord na een omzetting veel beter speelt en de wedstrijd naar zich toetrekt.
Klopt, al had Feyenoord het geluk wel mee in de eerste helft natuurlijk, maar dat dwing je ook af als coach zeggen ze dan.
Ook tegen NAC (uit) deed ie het tactisch prima omzetten in de rust trouwens.
pi_68212329
quote:
Op maandag 20 april 2009 18:41 schreef DatMeenJeNiet het volgende:
Uitstekende wissel zaterdag met Slory - Tiendalli, terwijl Leerdam een logischere optie was om te wisselen. Niet de eerste keer dat Feyenoord na een omzetting veel beter speelt en de wedstrijd naar zich toetrekt.
Hij begon natuurlijk zelf met Slory, met die wissel compenseerde hij z'n eigen fout.
Ik snap overigens niet dat Tiendalli, Lucius, Timmer en Greene moeten vertrekken terwijl Slory blijkbaar mag blijven.
-
pi_68342591
Ben benieuwd welke club, je zou denken Sparta of De Graafschap momenteel. Maakt verder niet heel veel uit, omdat ie het niet doet, maar toch.
quote:
Vlemmings kan hoofdtrainer worden
24 april 2009

Feyenoord-trainer Leon Vlemmings is door een club uit de Eredivisie benaderd om volgend seizoen hoofdtrainer te worden. De huidige interim-trainer van de Stadionclub heeft laten weten geen interesse te hebben.

Vlemmings, die de naam van de club niet wil noemen, wil volgend seizoen bij Feyenoord blijven als assistent van de nieuwe trainer Mario Been. "Ik kan nog heel veel leren bij deze club en vind het niet chique om na één seizoen Feyenoord alweer te verlaten'', aldus Vlemmings

Feyenoord kocht aan het begin van het seizoen het nog vijf jaar lopende contract bij NAC af.
http://www.rijnmond.nl/Ho(...)oofdtrainer%20worden
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
pi_68342605
Sparta was ook mijn eerste gedachte
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')