abonnement Unibet Coolblue
  Admin zondag 29 maart 2009 @ 21:03:52 #1
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_67528910

[/img]
Ik heb hier al tijden niet meer gepost omdat hetgeen de laatste tijd verscheen nu niet denderend was, of denderend genoeg om het hier te komen melden.
Maar ik heb nu eindelijk weereens een boek in handen dat me tot op het bot weet te ontroeren.

Even het verhaal:
quote:
Pappie’s kleine meid slaapt op straat

Het aangrijpende levensverhaal van een jonge dakloze



Pappie’s kleine meid slaapt op straat is het ontroerende en schokkende levensverhaal van Stephanie-Joy Eerhart. In haar boek vertelt zij over haar bestaan als jonge dakloze in Haarlem.



Stephanie-Joy werd al op veertienjarige leeftijd uit huis geplaatst en belandde in opvanghuizen en zorgcentra, tot ze op haar zeventiende op straat terechtkwam.



In haar zoektocht naar liefde en geborgenheid verdoofde zij zich met medicijnen en harddrugs. Het kostte het meisje met de rode haren en de wijde skate-broek een vijf jaar durende zwerftocht voordat zij de kracht vond om zich aan haar dakloze bestaan te ontworstelen. Ze kickte grotendeels op eigen kracht af en leerde leven met borderline, anorexia en de gevolgen van een zwaar auto-ongeluk.



In een rauwe, maar beklemmend spannende stijl beschrijft de nu 23-jarige Stephanie-Joy haar leven tussen de daklozen en in de nacht- en dagopvang van het Leger des Heils. Het scherpe oog waarmee ze trefzekere en ontroerende portretten van haar mededaklozen schetst maken dit een boek dat de lezer van de eerste tot de laatste zin bij de keel grijpt.



Het schrijftalent van Stephanie-Joy Eerhart werd ontdekt bij de dicht- en schrijfclub van de Haarlemse dak- en thuislozen, die wordt begeleid door voormalig Nieuwe Revu-journalist Bert Voskuil. Voskuil coachte haar ook bij het verwezenlijken van haar grootste droom: het schrijven van haar aangrijpende levensverhaal.



Voormalig SP-voorzitter en Tweede Kamerlid Jan Marijnissen schreef in zijn voorwoord: ’Wie dit boek leest en een greintje inlevingsvermogen heeft, houdt het niet droog.’
© http://www.justpublishers.nl/index.html?page_id=30

Deze jonge vrouw heeft een schrijfstijl en een verhaal die je tot op het bot weet te raken.
Het is jaren geleden dat ik om een verhaal moest janken maar dit boek is het gelukt.
Geen geroutineerde schrijver, maar een meisje van de straat met een uitzonderlijk talent waarvan ik enorm hoop dat ze overeind blijft en haar talent kan ontwikkelen.

Ik ben zó enthousiast over dit boek dat ik kan verklappen dat we er een actie rondom gaan houden, stay tuned!
Lang geleden dat ik een boek binnen no time uithad.
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.


Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
  zondag 29 maart 2009 @ 21:05:00 #2
202348 Susi
Temple of Love
pi_67528943
Klinkt erg interessant
  Admin zondag 29 maart 2009 @ 21:08:45 #3
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_67529071
Plaatje van cover toegevoegd, de roodharige dame is het meiske zelf.
Sorry, jonge vrouw
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.


Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
  zondag 29 maart 2009 @ 21:11:12 #4
185261 Scaurus
Memento mori
pi_67529151
Erg joyful is het allemaal niet.

Een groot schrijftalent? Dat moet maar blijken. Ik acht de kans dat in deze jongedame een nieuwe Reve schuilt niet groot.
Winnaar van de POL Ton Elias Trofee - Beste nieuwkomer in '08
Atheïst - Conservatief - Republikeins - Realist. Duidelijk?
  Admin zondag 29 maart 2009 @ 21:14:21 #5
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_67529252
quote:
Op zondag 29 maart 2009 21:11 schreef Scaurus het volgende:
Erg joyful is het allemaal niet.

Een groot schrijftalent? Dat moet maar blijken. Ik acht de kans dat in deze jongedame een nieuwe Reve schuilt niet groot.
Eerst boek lezen, dan pas oordelen.
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.


Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
  zondag 29 maart 2009 @ 21:31:13 #6
185261 Scaurus
Memento mori
pi_67529775
Wat maakt het boek dan zo denderend? Wat is de literaire diepte? Waar zit de ironie, of de tragedie?
Winnaar van de POL Ton Elias Trofee - Beste nieuwkomer in '08
Atheïst - Conservatief - Republikeins - Realist. Duidelijk?
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 29 maart 2009 @ 21:33:20 #7
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_67529843
quote:
Op zondag 29 maart 2009 21:31 schreef Scaurus het volgende:
Wat maakt het boek dan zo denderend? Wat is de literaire diepte? Waar zit de ironie, of de tragedie?
Je hebt de OP wel gelezen?
  zondag 29 maart 2009 @ 21:34:54 #8
202348 Susi
Temple of Love
pi_67529893
quote:
Op zondag 29 maart 2009 21:11 schreef Scaurus het volgende:
Erg joyful is het allemaal niet.

Een groot schrijftalent? Dat moet maar blijken. Ik acht de kans dat in deze jongedame een nieuwe Reve schuilt niet groot.
't Hoeft toch geen hoogstandje te wezen om je te raken ?
  zondag 29 maart 2009 @ 21:35:43 #9
185261 Scaurus
Memento mori
pi_67529922
Natuurlijk. Bevat echter alleen informatie over wat Eerhart schrijft, niet hoe ze het beschrijft.
Winnaar van de POL Ton Elias Trofee - Beste nieuwkomer in '08
Atheïst - Conservatief - Republikeins - Realist. Duidelijk?
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 29 maart 2009 @ 21:36:22 #10
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_67529940
quote:
Op zondag 29 maart 2009 21:35 schreef Scaurus het volgende:
Natuurlijk. Bevat echter alleen informatie over wat Eerhart schrijft, niet hoe ze het beschrijft.
quote:
Op zondag 29 maart 2009 21:03 schreef yvonne het volgende:
Geen geroutineerde schrijver
  zondag 29 maart 2009 @ 21:41:23 #11
185261 Scaurus
Memento mori
pi_67530111
Wat is een geroutineerde schrijver? Wil je een lezenswaardig debuut maken, dan mag je eerst gerust een jaar of vier zo'n zes uur per dag oefenen - wat zowel lezen als schrijven inhoudt. Heeft mevrouw Eerhart dat gedaan? Ik betwijfel het ten zeerste.

Wat voor meesterwerken zijn er de afgelopen vijftig jaar gepubliceerd? Wie is onze Dostojevski, onze Dickens? Ze zijn er niet. Het literaire peil in Nederland wordt alleen maar lager.
Winnaar van de POL Ton Elias Trofee - Beste nieuwkomer in '08
Atheïst - Conservatief - Republikeins - Realist. Duidelijk?
  Admin zondag 29 maart 2009 @ 21:42:36 #12
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_67530141
Van i-net:
quote:
Pappie's kleine meid

Het sympathieke schrijfproject voor Haarlemse daklozen heeft na eerdere, kleine publicaties nu een zeer grote vrucht afgeworpen: deze week verscheen 'Pappie's kleine meid slaapt op straat' van Stephanie-Joy Eerhart.

Ik heb de schrijfclub (met begeleiders Bert Voskuil en Jacques de Jong) vorig jaar zien optreden in De Waag en bij de Dichtlijn. Stephanie was daar ook bij, vandaar dat ik haar dit najaar herkende toen ze bij het fietserslicht bij de Schotersingel stond. Een tenger meisje, met op haar bagagedrager een ouderwets, houten kastje. Net even te groot voor haar en die bagagedrager. Ze fietste slingerend weg, met één dun armpje dat kastje achter zich in bedwang houdend; het ging vijf meter goed, toen moest ze een noodstop maken omdat het anders op de grond zou donderen. Bij de volgende poging hield ze het twintig meter vol. Nu vloog een deurtje open. Ze mompelde iets, sjorde wat en begon zonder op of om te kijken aan het volgende stukje van haar tocht. Koppig, eenzelvig, fragiel. Bezig een nieuw onderkomen in te richten?

De afgelopen dagen heb ik regelmatig aan dat beeld gedacht als ik in haar boek over alweer een dieptepunt in haar veelbewogen leven las.

Het wonderbaarlijkste aan 'Pappie's kleine meid slaapt op straat' is dat het boek er überhaupt is gekomen. Dat de schrijfster de kracht heeft gevonden het te voltooien na alles wat zij heeft doorstaan. Daar is zij, op haar 23e, na een zwaar bevochten overwinning op de drugsdemonen, terecht bijzonder trots op.

'Niet langer ben ik de dubbel gehandicapte borderliner met anorexia, die zichzelf snijdt en verdooft met zo'n beetje alles wat los- en vastzit op het gebied van drugs en medicijnen', schrijft ze in het nawoord.

Haar directe, onopgesmukte stijl laat weinig aan de verbeelding over. Het Haarlemse drug-circuit, dat een onweerstaanbare aantrekkingskracht uitoefent op de jonge, depressieve Stephanie, wordt gaandeweg steeds grimmiger geportretteerd. Ook haar eigen aftakeling en ontgoocheling beschrijft zij onbarmhartig.

'Wie dit boek leest en een greintje inlevingsvermogen heeft, houdt het niet droog', schrijft Jan Marijnissen in het voorwoord bij wijze van aanbeveling.

Bedankt, Jan, daar sta ik dan mooi te kijk! Wel heb ik het boek (238 pag.) in drie dagen uitgelezen, dus het boeide me beslist en ik kan me voorstellen dat het bij een groot publiek zal aanslaan. Het speelt hier heel dichtbij, en tegelijk ver weg - de daklozenopvang aan de Bakenessergracht, de portieken aan het Kenaupark - plekken waar je 's nachts als clean burger liever met een boogje omheenloopt. Het is een wereld waar je weet van hebt, maar die je in wezen niet kunt begrijpen, hoe indringend hij ook wordt beschreven.

'Mijn geest lijkt niet te stoppen. steeds opnieuw ervaar ik een terugtrip. Het is net of ik een nieuwe dosis speed heb genomen.' Een dag later stort ze in. 'Vier dagen en nachten heb ik geslapen. Daphne vraagt me als ik na een week weer eens mijn gezicht laat zien, of het wel goed gaat. 'Ik dacht dat je dood was. Je hebt vier dagen niet bewogen, Steph!' zegt ze tegen me.
Wat moet ik daarop antwoorden? Ik weet me helemaal geen houding meer te geven. Ik ben weer nuchter en verlang eigenlijk maar één ding... weer gebruiken.' (p.135)

Hier schiet mijn 'inlevingsvermogen' tekort. Zo'n passage schept bij mij eerder afstand dan dat hij ontroert. Hetzelfde geldt voor een uitvoerige beschrijving van zelfverminking. Dat verklaart misschien waarom ik het meest werd geraakt bij een plotselinge perspectiefwisseling, als een hulpverleenster Stephanie na de zoveelste terugval een wanhopige brief schrijft: 'Waar is die mooie persoonlijkheid, waar is je kracht? (...) Ik weet dat Stephanie nog niet helemaal dood is. (...) Laat de mensen die van Stephanie houden niet rouwen.'

Zo ver komt het gelukkig niet. In het laatste hoofdstuk is Stephanie afgekickt en brengt ze een hele schoenendoos vol methadon en een ruim assortiment pillen naar de apotheek ter vernietiging.
http://raarlemsdagklad.we(...)/pappies-kleine.html
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.


Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 29 maart 2009 @ 21:42:49 #13
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_67530148
quote:
Op zondag 29 maart 2009 21:41 schreef Scaurus het volgende:
Wat is een geroutineerde schrijver? Wil je een lezenswaardig debuut maken, dan mag je eerst gerust een jaar of vier zo'n zes uur per dag oefenen - wat zowel lezen als schrijven inhoudt. Heeft mevrouw Eerhart dat gedaan? Ik betwijfel het ten zeerste.
Je zei dat er niets over het hoe geschreven was in de OP. Dat is er dus wel.
quote:
Wat voor meesterwerken zijn er de afgelopen vijftig jaar gepubliceerd? Wie is onze Dostojevski, onze Dickens? Ze zijn er niet. Het literaire peil in Nederland wordt alleen maar lager.
Sowieso treurig dat mensen toch blijkbaar meer aan de literaire stijl hechten dan aan het inhoudelijke verhaal.
  Admin zondag 29 maart 2009 @ 21:43:18 #14
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_67530160
quote:
Op zondag 29 maart 2009 21:41 schreef Scaurus het volgende:
Wat is een geroutineerde schrijver? Wil je een lezenswaardig debuut maken, dan mag je eerst gerust een jaar of vier zo'n zes uur per dag oefenen - wat zowel lezen als schrijven inhoudt. Heeft mevrouw Eerhart dat gedaan? Ik betwijfel het ten zeerste.

Wat voor meesterwerken zijn er de afgelopen vijftig jaar gepubliceerd? Wie is onze Dostojevski, onze Dickens? Ze zijn er niet. Het literaire peil in Nederland wordt alleen maar lager.
Fijn, open er een topic over.
En fyi, dat heeft ze dus gedaan, ze schreef vrijwel dagelijks.
Wat is er nou mis met een boek dat je meteen,accuut weet te raken:?
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.


Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
pi_67530223
Yvonne, is het een mooi boek? leest het makkelijk weg? Ik heb het namelijk zien staan bij de Bruna maar wist niet goed wat ik er mee moest.
Cute, Adorable, Lovely... Just Smeej!
  Admin zondag 29 maart 2009 @ 21:46:24 #16
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_67530265
quote:
Op zondag 29 maart 2009 21:45 schreef Smeej het volgende:
Yvonne, is het een mooi boek? leest het makkelijk weg? Ik heb het namelijk zien staan bij de Bruna maar wist niet goed wat ik er mee moest.
Ja, het sleurt je meteen mee.
Ik had het binnen no time uit.
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.


Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
  zondag 29 maart 2009 @ 21:47:26 #17
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_67530297
tvp
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
pi_67530532
quote:
Op zondag 29 maart 2009 21:46 schreef yvonne het volgende:

[..]

Ja, het sleurt je meteen mee.
Ik had het binnen no time uit.
Toch maar vriendlief eens aankijken... ik ben normaliter van de zoetsappigheid..
Cute, Adorable, Lovely... Just Smeej!
  Moderator zondag 29 maart 2009 @ 21:56:22 #19
42184 crew  DaMart
pi_67530580
Dat klinkt als een interessant boek.

Ik heb nog in Haarlem gewerkt. Genoeg daklozen gezien daar in het park waaraan ons kantoor grensde, en buiten voor de opvang niet ver daarvandaan. Het zou zomaar kunnen dat deze vrouw daar ook bij was.

Het lijkt me dan ook vooral interessant om eens een verhaal te lezen, geschreven vanuit het perspectief van een van de mensen die wij (mogelijk) vanuit het raam van ons kantoor in het park zagen.

[ Bericht 0% gewijzigd door DaMart op 29-03-2009 22:34:57 ]
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
  Moderator maandag 30 maart 2009 @ 00:48:29 #20
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_67535354
Ik wil deze ook wel lezen
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
  Admin maandag 30 maart 2009 @ 11:49:30 #21
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_67541823
quote:
Op zondag 29 maart 2009 21:54 schreef Smeej het volgende:

[..]

Toch maar vriendlief eens aankijken... ik ben normaliter van de zoetsappigheid..
Vanavond is ze op FOK!radio
[FOK!radio] Big Brother Bart en 'Pappie's kleine meid'
En wacht heel even, morgen hebben we een actie rondom dit boek, bedankt justpublishers!
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.


Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
pi_67541990
Ik ga 'm ook lezen.
ijs_beer fan!
  Admin maandag 30 maart 2009 @ 11:57:18 #23
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_67542038
Ook Brechtje, die niet zo van lezen houd, heeft hem in in een ruk uitgelezen
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.


Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
pi_67542285
quote:
Op maandag 30 maart 2009 11:57 schreef yvonne het volgende:
Ook Brechtje, die niet zo van lezen houd, heeft hem in in een ruk uitgelezen
Is de schrijfstijl van het boek gelijk aan echte jongens eten geen kaas? Ik merk hier op het werk dat veel niet lezers dat boek ook in 1 ruk uitlezen.
I think prime numbers are like life. They are very logical but you could never work out the rules, even if you spent all your time thinking about them.
  maandag 30 maart 2009 @ 12:17:03 #25
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_67542536
TerugVindPagina's.

Dat rode haar geeft haar wel een zweem Christiane F. trouwens.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')