abonnement Unibet Coolblue
pi_67492533
Ik zit te twijfelen om in de schuldsanering te gaan, mijn schulden zijn op dit moment zo hoog dat ik het niet goed kan betalen.
weet iemand ook of wanneer je in de schuldsanering al zit of ze ook je studiefinancering schuld er bij pakken. of moet je die later als nog gaan betalen?
en heeft verder iemand hier ervaring mee?
  zaterdag 28 maart 2009 @ 14:00:27 #2
97186 Rosbief
Gezond en mals
pi_67492646
Hoe kom je aan die schulden?
Leer werkwoorden vervoegen, vlerk!
  zaterdag 28 maart 2009 @ 14:00:47 #3
217128 Gummibeer79
Woordenbroekenlol
pi_67492654
Qua IB-groep:

Gewoon draagkrachtformulier downloaden en opsturen.
Berekenen ze hoeveel je maximaal per maand kunt aflossen.
Ik ben een eckte rapnegert
pi_67492746
Ik heb de afgelopen jaren een beetj eveel met geld gesmeten.
mijn ib groep hoef ik de komende 10 jaar ook nog niet af te lossen, maar daarna moet het natuurlijk wel. vandaar dat mijn vraag is word het meegenomen, en ben ik al sik uit de schuldsanering kom echt letterlijk van allee schulden af incl studie
pi_67492792
hoe groot is je schuld?
pi_67492829
incl stufie 15000 anders 6000
pi_67492870
en voor wanneer moet je het aflossen?
wat is je inkomen?
wat kun je missen per maand?

met zulke info kun je zelf al een heel eind komen.
  zaterdag 28 maart 2009 @ 14:11:21 #8
217128 Gummibeer79
Woordenbroekenlol
pi_67492886
Je studieschuld valt buiten de WSNP.
Indien je niet kunt aflossen bij de IB-groep kun je daarvoor je draagkracht laten berekenen.
Is die 0, dan betaal je dus (nog) niet terug. Kwijtgescholden wordt je studieschuld echter pas na 15 jaar (indien je het inkomen van je evt partner) laat meetellen.
Heb je wel een partner en laat je het bewust niet meetellen, dan wordt de 15-jaarstermijn met dezelfde periode verlengd.
Wat betreft WSNP: ik zou eens bij de lokale gemeente aan de bel trekken.
Hier kun je mee in gesprek gaan om tot een evt oplossing te komen.

Het hoe en wat is té complex en té veel maatwerk (en afhankelijk van de medewerking van je schuldeisers) dat het lastig is hier een sluitend antwoord te geven.
Ik ben een eckte rapnegert
  zaterdag 28 maart 2009 @ 14:11:38 #9
248784 druppelkut
huppelt een beetje
pi_67492892
Voor 6000 euro de schuldsanering ingaan?

Als je een jaartje of anderhalf een beetje je best doet, dan ben je d'r ook vanaf.
Besef je je wel wat schuldsanering inhoudt?
  zaterdag 28 maart 2009 @ 14:11:41 #10
97186 Rosbief
Gezond en mals
pi_67492894
Heb je naast de prestatiebeurs nog eens 9000 extra geleend bij de IB-groep?
Leer werkwoorden vervoegen, vlerk!
  zaterdag 28 maart 2009 @ 14:12:09 #11
217128 Gummibeer79
Woordenbroekenlol
pi_67492900
quote:
Op zaterdag 28 maart 2009 14:08 schreef ikke_kleintje het volgende:
incl stufie 15000 anders 6000
Dat is alles?
Werk je? Heb je inkomen?

Dit moet toch op te hoesten zijn?
Ik ben een eckte rapnegert
  zaterdag 28 maart 2009 @ 14:13:45 #12
96407 cheqy
Niet om te roken nee.
pi_67492929
6000 stelt toch niet zoveel voor? ik weet niet eens of je voor dit bedrag in de schulsanering komt.
Een dag niet gemopperd is een dag niet geleefd.
  zaterdag 28 maart 2009 @ 14:14:04 #13
217128 Gummibeer79
Woordenbroekenlol
pi_67492935
quote:
Op zaterdag 28 maart 2009 14:11 schreef druppelkut het volgende:
Voor 6000 euro de schuldsanering ingaan?

Als je een jaartje of anderhalf een beetje je best doet, dan ben je d'r ook vanaf.
Besef je je wel wat schuldsanering inhoudt?
Dat dus: WSNP betekent ongeveer dat je onder curatele wordt gesteld.
Da's nogal heftig hoor!

Voor 6000 euro zou ik toch écht andere oplossingen zoeken!
Ik ben een eckte rapnegert
pi_67492956
TS denkt: na maximaal 5 jaar armoedig in de schuldsanering ben ik mooi van al mijn zelf opgebouwde schulden af, inclusief mijn stufi.

Helaas TS, de schuldsanering doet niets met je studieschuld. Tenslotte hoef je die nog niet in te lossen en heeft het geen impact op je leven. Reken erop dat áls je in de schuldsanering terecht komt (en "het niet goed kunnen betalen" is daar geen reden toe, denk eerder aan "ik heb zoveel schulden dat alleen de aflossing daarvan al meer is dan mijn inkomen en dan moet ik nog leven"..) je werkelijk totaal niets te makken hebt. Al je geld gaat naar de schuldsanering en jij krijgt een bedrag per week om van te leven (15 euro per dag volgens mij maar verschilt, als je kinderen hebt is het meer) en verder niets. Huur of gas en licht teveel betaald? Niks niet meevallertje, alles naar de schuldsanering. Een mobiel abonnementje afsluiten? Niet zonder goed keuring van de schuldsanering. Vakantie? Sorry, niet nodig. Van dat geld kan weer een deel van je schulden betaald worden...

Dus ik raad je aan eerst even HEEL goed na te denken of je nu écht zo slecht bij kas zit dat je je daaraan wil overgeven..
A smell can bring you back in memory so hard, it hurts.
-
Ik was een kind hoe kon ik weten - dat het voorgoed voorbij zou gaan...
-
  Moderator zaterdag 28 maart 2009 @ 14:15:49 #15
236264 crew  capricia
pi_67492973
tvp
Definitely not CIA
  zaterdag 28 maart 2009 @ 14:16:25 #16
248784 druppelkut
huppelt een beetje
pi_67492985
quote:
Op zaterdag 28 maart 2009 14:14 schreef Gummibeer79 het volgende:

[..]

Dat dus: WSNP betekent ongeveer dat je onder curatele wordt gesteld.
Da's nogal heftig hoor!

Voor 6000 euro zou ik toch écht andere oplossingen zoeken!
Kijk,

Als je nou:
- 5000 achterstand hebt bij de energiemaatschappij;
- 20000 krediet op betaalrekening;
- 12000 betalingsachterstand op je hypotheek en je hebt je huis al moeten verkopen.

Ja, dan kan ik begrijpen dat je de schuldsanering ingaat
  zaterdag 28 maart 2009 @ 14:19:48 #17
248784 druppelkut
huppelt een beetje
pi_67493065
quote:
Op zaterdag 28 maart 2009 14:14 schreef SadKingBilly het volgende:
TS denkt: na maximaal 5 jaar 3 jaar armoedig in de schuldsanering ben ik mooi van al mijn zelf opgebouwde schulden af, inclusief mijn stufi.

Helaas TS, de schuldsanering doet niets met je studieschuld. Tenslotte hoef je die nog niet in te lossen en heeft het geen impact op je leven. Reken erop dat áls je in de schuldsanering terecht komt (en "het niet goed kunnen betalen" is daar geen reden toe, denk eerder aan "ik heb zoveel schulden dat alleen de aflossing daarvan al meer is dan mijn inkomen en dan moet ik nog leven"..) je werkelijk totaal niets te makken hebt. Al je geld gaat naar de schuldsanering en jij krijgt een bedrag per week om van te leven (15 euro per dag 20 euro per week volgens mij maar verschilt, als je kinderen hebt is het meer) en verder niets. Huur of gas en licht teveel betaald? Niks niet meevallertje, alles naar de schuldsanering. Een mobiel abonnementje afsluiten? Niet zonder goed keuring van de schuldsanering mag niet want je hebt een BKR notering. Vakantie? Sorry, niet nodig. Van dat geld kan weer een deel van je schulden betaald worden...

Dus ik raad je aan eerst even HEEL goed na te denken of je nu écht zo slecht bij kas zit dat je je daaraan wil overgeven..
pi_67493092
Saneren studieschuld:

Alleen achterstallige en direct opeisbare schulden komen in aanmerking voor sanering, dwz: achterstallige termijnen van een rentedragende lening en/of renteloos voorschot, schuld wegens onterecht kaartbezit, lesgeld, betalingsregelingen voor de voorgaande schulden.

HEt nog af te betalen deel van de lening wordt niet gesaneerd, maar de inning wordt wel opgeschort voor de duur van de sanering. Daarna kun je verlaging van het maandbedrag ('draagkrachtmeting') blijven aanvragen.

Voorwaarden: de kredietverlenende instantie moet zijn aangesloten bij de NVVK of door de gemeente zijn gemachtigd. De kredietverlenende instantie stuurtb een verzoek om schuldopgave naar de IBG, met daarbij een machtiging van de debiteur. IBG stuurt vervolgens een schuldopgave rechtstreeks naar de kredietverlenende instantie. Je krijgt pas uitstel van betaling zodra IBG een verzoek om schuldopgave in behandeling heeft genomen. Je moet bovendien dan al draagkrachtmeting aanvragen voor de reguliere (= niet achterstallige) lening.

De afdeling bij IBG die over schuldsanering gaat, heet MES (MEldpunt Schuldsanering). Je kunt zxe niet rechtstreeks bellen maar wel vragen om te worden doorverbonden als je vragen hebt.
pi_67493094
quote:
Op zaterdag 28 maart 2009 14:05 schreef ikke_kleintje het volgende:
Ik heb de afgelopen jaren een beetj eveel met geld gesmeten.
Herkenbaar, heb ook jarenlang met geld gesmeten en in de schulden geraakt (vooral door het kopen van allerlij apparatuur) heb mijn schulden met op een houtje bijten, bijklussen, apparatuur verkopen en bijdragen mijn lieve moeder afgelopen maand geheel afgelost en spaar sinds deze maand weer wat geld.

Je moet het een keer meemaken, dan pas kom je tot inkeer en ga je leren financieel de tering naar de nering te zetten.
pi_67493111
ja maar ik heb nu maar 120 euro per maand om van de leven voor mij en mijn zoontje en dit is dus voor eten en drinken. verder moet er dus geen onverwachte rekening komen
pi_67493270
De tips zijn al gegeven maar wat een ellendige situatie. Als je maar zo weinig hebt om van te leven, pff je wasmachine zal het maar begeven o.i.d.
Kun je echt niet in je om hulp vragen? Bv. bij je ouders dat zij voortaan je financiele zaken regelen totdat je er weer bovenop bent? Dat verandert natuurlijk niets aan je situatie maar het zou in ieder geval wel de stress bij jou weghalen.
pi_67493464
Wat dacht je van wat meer werken als je te weinig geld hebt? En ja ik weet dat oppas lastig kan zijn (misschien willen je ouders daarbij inspringen) maar de enige manier om meer geld te krijgen is simpelweg meer geld verdienen.. Overigens, je zoontje heeft neem ik aan ook een vader; kun je die niet laten betalen (alimentatie of deelzorg)? Of boeit het hem niet hoe zijn kind leeft (dat soort klootzakken heb je helaas ook)
A smell can bring you back in memory so hard, it hurts.
-
Ik was een kind hoe kon ik weten - dat het voorgoed voorbij zou gaan...
-
  zaterdag 28 maart 2009 @ 14:41:34 #23
101188 Jaeder
Int. wl. zt. int. disc.pr.
pi_67493495
Je zou eens kunnen informeren bij de gemeente naar bijzondere bijstand en andere regelingen. Daarnaast zou je eens kunnen verdiepen in de regelingen. Ben je bij een kerk aangesloten, dan kan de diaconie nog een optie zijn.
  zaterdag 28 maart 2009 @ 14:44:09 #24
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_67493550
quote:
Op zaterdag 28 maart 2009 14:21 schreef ikke_kleintje het volgende:
ja maar ik heb nu maar 120 euro per maand om van de leven voor mij en mijn zoontje en dit is dus voor eten en drinken. verder moet er dus geen onverwachte rekening komen
In de schuldsanering zul je niet meer hebben volgens mij..
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_67493570
quote:
Op zaterdag 28 maart 2009 14:21 schreef ikke_kleintje het volgende:
ja maar ik heb nu maar 120 euro per maand om van de leven voor mij en mijn zoontje en dit is dus voor eten en drinken. verder moet er dus geen onverwachte rekening komen
In jou geval kun je beter eens contakt opnemen met het maatschappelijk werk, daar kun je het probleem voorleggen en dat je hierdoor totaal niet meer weet waar je beginnen moet en je hierdoor ook in een stress situatie terecht bent gekomen.
De maatschappelijk werker kan jou probleem dan voorleggen en bemiddelen via de kredietbank en de IBG groep ze zullen zeker wel rekening houden met jou persoonlijke situatie. Dit is nog altijd beter dan alles maar op zijn beloop te laten gaan, je kunt het toch niet meer terug draaien.

Het kwaad is al geschied en het heeft geen zin om hier verwijten te maken.

[ Bericht 0% gewijzigd door Fusionfreak op 28-03-2009 14:51:15 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')