abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 24 maart 2009 @ 22:32:26 #1
134184 WEST
AFC AJAX 4 EVER
pi_67374538


Vrijdag 27 maart om 2:30 in de Nederlandse nacht wordt in Melbourne het licht aan het eind van de pitstraat op groen gezet. Dan komt er na 143 dagen een eind aan de lange winterslaap van het Formule 1 circus. Natuurlijk zitten de teams ook niet stil in de winter en zijn er vollop wintertesten geweest maar wie er met de overwinning vandoor gaat dat is nog de grote vraag. Toyota liet zien snel te zijn, maar ook BrawnGP die pas in maart aan het testen begon ging erg snel. Heeft McLaren en Ferrari de zaakjes op orde? We zullen het dit weekend allemaal zien op Albert Park. Gentlemen start your engine!




Albert park is een semi-stratencircuit. Het circuit ligt in het park ten zuiden van Melbourne aan de port philipbay. De lengte van de baan is 5,303 kilometer lang en er moeten 58 rondjes worden afgelegt totaal rijden de coureurs 307,574 kilometers. De coureurs mogen niet harder dan 60 km/u door de pits op de vrijdag en zaterdag. Zondag ligt de snelheid in de pits op 100 km/u.









In een bloedheet Melbourne ging de eerste race van het seizoen van start. Räikkönen had een geweldige start en reed in een paar bochten naar de achtste plaats. Massa spinde uit de derde plaats en raakte de muur, in het middenveld raakten Vettel en Fisichella elkaar en vielen direct uit. De safety car werd ingezet. Massa, Nakajima, Webber en Davidson maakten direct een pitstop, de laatste twee bleven achter in de pitstraat.

Bij de herstart viel Button uit, die zijn Honda met een gebroken wielophanging aan de kant moest zetten. Hamilton zette een razend tempo neer en creëerde een flinke voorsprong op zijn achtervolgers. Räikkönen kwam niet voorbij Barrichello en bleef vastzitten op de achtste plaats.

Kubica opende in de zeventiende ronde de eerste serie pitstops. Hij kwam achter Räikkönen terug op de baan. Hamilton volgde en reed op de vierde plaats terug de baan op. Räikkönen zag zijn kans ondertussen schoon en passeerde Barrichello voor de zevende positie. Zijn teamgenoot had de handen vol aan Takuma Sato en moest het gevecht aangaan voor de twaalfde plaats. Trulli reed de pits in vanaf de vijfde plek en stapte uit. Door de pitstops van Rosberg en Heidfeld kwam Kovalainen kortstondig aan de leiding, maar ook hij maakte zijn eerste stop. Kovalainen kwam voor Räikkönen op de baan en werd direct onder druk gezet door zijn landgenoot.

Massa zette de aanval in op Coulthard voor de tiende plaats. De twee kwamen in botsing en de Red Bull werd vernield. Een safety car-situatie was het gevolg. Bij de herstart die volgde, probeerde Räikkönen de tweede plaats van Kovalainen in te pikken, maar verremde zich en moest via de grindbak achteraan aansluiten. Zijn teamgenoot Massa viel intussen stil en kon uitstappen. Ook Piquet en Sato moesten hun wagens met technische problemen aan de kant zetten.

Fernando Alonso reed rond op de achtste plaats en moest alle zeilen bijzetten om Kubica bij te houden. Kimi Räikkönen had het gat naar Timo Glock dichtgereden en positioneerde zich om een inhaalactie te starten, maar kwam bij het aanremmen van een bocht in het gras en spinde. Een ronde later vloog Glock uit de bocht en werd volledig gelanceerd door een kuil in het gras. De wagen was compleet vernield en opnieuw werd de safety car ingezet. Barrichello maakte ondertussen een pitstop, maar reed weg met de brandstofslang nog aangesloten. Hij trok een monteur mee, maar die bleef ongedeerd. Vervolgens kreeg de Braziliaan een stop-and-go-penalty wegens tanken tijdens een safety carsituatie.

Op de baan reed Nakajima zijn voorvleugel stuk op de achterkant van Kubica. Kubica kon niet verder, Nakajima moest een nieuwe vleugel halen. De Ferrari van Räikkönen klonk ondertussen erg slecht en de Fin draaide rondjes die zeven seconden langzamer waren dan die van de leiders. Twee ronden later stond de wereldkampioen stil. Ook Bourdais viel stil, terwijl hij op de vierde plaats reed. In de voorlaatste ronde haalde Kovalainen Alonso in voor de vierde plaats, maar op het rechte stuk hield de McLaren opeens in en kon Alonso zijn positie terugpakken.

Vooraan had Hamilton geen problemen en won de Brit de race. Heidfeld werd tweede, Rosberg maakte het podium vol. Bourdais werd geklasseerd op de achtste plaats en kreeg toch nog een punt.

Rubens Barrichello is gediskwalificeerd, dus Nakajima, Bourdais en Räikkönen verdelen de laatste punten.





In 2000 was het Ferrari dat zegevierde Down Under. Ongenaakbaar was Michael Schumacher die voor zijn nieuwe teamgenoot Rubens Barrichello wist te eindigen. In 2001 is het wederom Michael Schumacher die met overmacht weet te winnen. Mika Hakkinen crasht hard uit de race dankzij een gebroken ophanging en beland daardoor in het ziekenhuis. Deze crash is mede de oorzaak dat de Fin later in het jaar bekend maakte dat hij zou stoppen met Formule 1-racen.

Een andere Fin vinden we in 2002 terug op het podium. Kimi Raikkonen finisht als derde achter Michael Schumacher en Juan Pablo Montoya. De race kende een spectaculair begin met een startcrash. Ralf Schumacher kan Rubens Barrichello niet ontwijken en vliegt enkele meters hoog de lucht in. Opvallendste prestatie is die van Mark Webber, de Australier eindigt voor eigen publiek op een knappe vijfde plaats in zijn Minardi-Ford.

In 2003 wordt er een hevig gevecht uitgevochten door Michael Schumacher, Kimi Raikkonen en Juan Pablo Montoya. Toch wint geen van drieen de race, na een spin van Montoya is Coulthard de, in dit geval, lachende vierde. Hij weet de race te winnen na een elfde startpositie.

In 2006 is de race niet het toneel van de seizoensopening, als gevolg van de Commonwealth Games. De Australische GP vind als tweede plaats. Pole Position wordt opgeëist door Jenson Button in zijn Honda. Jarno Trulli beschadigd zijn wagen in de kwalificatie door een aanrijding met een vogel. De race begint ietwat chaotisch. Montoya spint in de opwarmronde en direct na de start schakelen Rosberg, Massa en Klien elkaar uit. Bij de herstart neemt Alonso de leiding over van Button, terwijl daarachter Klien zijn wagen volledig afschrijft als hij de muur raakt. Ondanks alle chaos rijdt Alonso onbedreigd naar de winst. Raikkonen wordt tweede voor Ralf Schumacher.

In 2007 was het Kimi Räikkönen die de overwinning in Melbourne pakte. De Fin zette zijn pole-position direct om in de leidende positie. Nick Heidfeld pakte de tweede plaats, ten koste van Fernando Alonso, die niet alleen aan de Duitser een plaats verloor, maar ook aan zijn debuterende teamgenoot Lewis Hamilton.

De eerste uitvaller van het seizoen was Christijan Albers. De Nederlander schoot van de baan en raakte de muur achter de grindbak. Alonso wist bij zijn laatste pitstop zijn teamgenoot Hamilton terug te pakken en de tweede plaats op te eisen. Alexander Wurz haalde de finish niet, hij werd door een kamikaze-actie van David Coulthard uit de race geramd. Ondertussen had Massa zijn achterstand grotendeels goed gemaakt en hij reed het gat naar de vijfde plaats van Giancarlo Fisichella makkelijk dicht, maar kon die plaats niet meer opeisen. Räikkönen reed naar een veilige eerste overwinning voor Ferrari, en de tiende uit zijn carriere. Alonso werd tweede, Hamilton pakte in zijn eerste race direct een podiumplaats.



Vodafone Mclaren Mercedes
01. Lewis Hamilton
02. Heikki Kovalainen

Scuderia Ferrari Marlboro
03. Fellipe Massa
04. Kimi Raikkonen

BMW sauber F1 team
05. Robert Kubica
06. Nick Heidfeld

ING Renault F1 team
07. Fernando Alonso
08. Nelson Piquet jr.

Panasonic Toyota Racing
09. Jarno Truli
10. Timo Glock

Scuderia Toro Rosso
11. Sébastien Bourdais
12. Sébastien Buemi

Red Bull Racing
14. Mark Webber
15. Sebastian Vettel

AT & T Williams
16. Nico Rosberg
17. Kazuki Nakajima

Force India F1 team
18. Adrian Sutil
19. Giancarlo Fisichella

Brawn GP Formula one team
20. Jenson Button
21. Rubens Barrichello



27 maart 2009
02:30 - 04:00 1e vrije training
06:30 - 08:00 2e vrije training

28 maart 2009
04:00 - 05:00 3e vrije training
07:00 - 08:00 Kwalificatie

29 maart 2009
08:00 - 10:30 Race

Live Timing!



RTLGP:

Zaterdag 28 maart

06:55-08:10 uur Formule 1 kwalificatie Australië
14:45-16:00 uur Formule 1 kwalificatie Australië Herhaling

Zondag 29 maart

07:00-07:55 uur Formule 1 voorbeschouwing
08:00-09:45 uur Formule 1 Race
09:45-10:00 uur Formule 1 nabeschouwing
13:00-16:00 uur Formule 1 Herhaling
20:00-20:35 uur Formule 1 samenvatting

BBC:

Zaterdag 28 maart

07:00-08:15 uur Formule 1 kwalificatie Australië BBC1
14:00-15:15 uur Formule 1 kwalificatie Australië Herhaling BBC1

Zondag 29 maart

07:00-10:00 uur Formule 1 Race BBC1
14:00-16:00 uur Formule 1 Herhaling BBC1
20:00-21:00 uur Formule 1 samenvatting BBC3



Melbourne Weather

Zin om over F1 te chatten? kom dan gewoon naar het irc-kanaal #f1

Zie de IRC FAQ voor meer informatie.



Kijk voor meer nieuws op Fok!sport


deze preview wordt u mede mogelijk gemaakt door WEST
Find your guiding inspiration. In a place where dreams are made
With a lifetime's preparation. It’s no time to be afraid
Put our differences behind us. While we shine like the sun
See what we've all become. Together we are one
pi_67374821
wat een fucking briljante OP

  dinsdag 24 maart 2009 @ 22:38:37 #3
67174 Dos37
Come on Twente
pi_67374832
OP

Ik ben er het hele weekend bij
Premier League toto winnaar 2007-2008 en [b]2008-2009[/b]
Held Blaise NKUFO [b]All time topscoorder in Enschede[/b]
[b]WE WON IT ELEVEN TIMES![/b]
pi_67375030
Ik denk dat ik zondag lekker op de BBC Formule 1 ga kijken

OP
Op zondag 26 juli 2009 15:19 schreef The_Dean het volgende:
Wat ben je ook een klier :D
  dinsdag 24 maart 2009 @ 22:44:45 #5
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_67375113
netjes! Dat het weer mag beginnen!
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
  Leukste jonkie 2022 dinsdag 24 maart 2009 @ 22:53:10 #6
213457 engine
pi_67375486
Goede OP Was net info over de tijden aan het zoeken maar heb het nu gevonden.
En zingen wij....of juichen wij.....of stel je ons teleur
Oranje is...oranje blijft.....de allermooiste kleur!
pi_67375557
WEST
  dinsdag 24 maart 2009 @ 23:06:29 #8
130370 bodylotion
Since 16.09.05
pi_67376048
Please, make yourself uncomfortable.
pi_67377683
Zijn de tijden van zondag zomertijd?
sig verwijderd door FA
pi_67378133
YES! dit gaat een mooi weekendje worden
pi_67378678
OP 2.30 is trouwens wel een shittijd om live naar een practice te gaan kijken..
Where facts are few, experts are many.
pi_67378709
NOG 3 nachtjes slapen!!!!!
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_67378980
quote:
Op dinsdag 24 maart 2009 23:46 schreef Ambrosius het volgende:
Zijn de tijden van zondag zomertijd?
Ow fuck, goed dat je het vraagt!! Dit weekend gaat de klok verzet worden en ik heb echt geen idee of dat nou vrijdag, zaterdag of zondag is en offie voor of achteruit gaat!

Iemand?

Ik dacht namelijk bv dat de race om 7 uur zou beginnen. De klok gaat een uur vooruit toch?
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  woensdag 25 maart 2009 @ 00:25:58 #14
48288 Mikkie
Mastermind.
pi_67379121
Ik ga me daar godverdomme de eerste race in elk geval voor de helft missen dankzij m'n werk .
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
  woensdag 25 maart 2009 @ 05:58:49 #15
134184 WEST
AFC AJAX 4 EVER
pi_67381332
quote:
Op dinsdag 24 maart 2009 23:46 schreef Ambrosius het volgende:
Zijn de tijden van zondag zomertijd?
ja
Find your guiding inspiration. In a place where dreams are made
With a lifetime's preparation. It’s no time to be afraid
Put our differences behind us. While we shine like the sun
See what we've all become. Together we are one
  woensdag 25 maart 2009 @ 08:00:56 #16
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_67381725
quote:
Op woensdag 25 maart 2009 00:22 schreef vosss het volgende:

[..]

Ow fuck, goed dat je het vraagt!! Dit weekend gaat de klok verzet worden en ik heb echt geen idee of dat nou vrijdag, zaterdag of zondag is en offie voor of achteruit gaat!

Iemand?

Ik dacht namelijk bv dat de race om 7 uur zou beginnen. De klok gaat een uur vooruit toch?
In de nacht van zaterdag op zondag, om 2 uur geloof ik, gaat de klok een uur vooruit
Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
pi_67382325
TVP, met als verbazing dat de GP zo laat begint. Vroegah begon de race toch altijd rond 5 uur? Niet dat ik het nu vervelend vind hoor
  woensdag 25 maart 2009 @ 09:21:50 #18
249783 Jezza
Since: niet zo lang
pi_67382922
quote:
Op woensdag 25 maart 2009 08:51 schreef LeXX het volgende:
TVP, met als verbazing dat de GP zo laat begint. Vroegah begon de race toch altijd rond 5 uur? Niet dat ik het nu vervelend vind hoor
Ze laten de GP ook later starten voor de kijkcijfers
"Supercars are designed to melt ice caps, kill the poor, poison the water table, destroy the ozone layer, decimate indigenous wildlife, recapture the Falkland Islands and turn the entire third world into a huge uninhabitable desert.
pi_67383223
Ik moet nog zien dat ik de race (live) kan zien. Zit zaterdag op zondag in een hotel.
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
  woensdag 25 maart 2009 @ 09:33:26 #20
134184 WEST
AFC AJAX 4 EVER
pi_67383242
quote:
Op woensdag 25 maart 2009 08:51 schreef LeXX het volgende:
TVP, met als verbazing dat de GP zo laat begint. Vroegah begon de race toch altijd rond 5 uur? Niet dat ik het nu vervelend vind hoor
dat is voor europa gunstiger. ik heb liever gewoon om 4 uur de start met een biertje na het stappen en een broodje kebab op de bank. 8 uur heb ik een hekel aan.
Find your guiding inspiration. In a place where dreams are made
With a lifetime's preparation. It’s no time to be afraid
Put our differences behind us. While we shine like the sun
See what we've all become. Together we are one
pi_67383284
quote:
Op woensdag 25 maart 2009 09:33 schreef WEST het volgende:

[..]

dat is voor europa gunstiger. ik heb liever gewoon om 4 uur de start met een biertje na het stappen en een broodje kebab op de bank. 8 uur heb ik een hekel aan.
Ja hier nog 1, voor Malaisie en China ben ik ook al niet mn bed uit te krijgen, dus waag het te betwijfelen of mn wekker me wakker krijg.

Optie van vorig jaar (smiddags pas kijken en geen uitslag kijken) is geen optie, omdat ik me toch niet kan beheersen
Cancellara; "Tweede worden is gemakkelijker dan eerste worden"
FOK!sport *O* ✩ ✩ ✩ Ajax O+
  woensdag 25 maart 2009 @ 09:35:27 #22
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_67383290
WEST

Als je geduyrende het seizoen nog hulp nodig hebt; mijn pmbox staat open
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_67383861
Calmer than you are
  Leukste jonkie 2022 woensdag 25 maart 2009 @ 10:04:15 #24
213457 engine
pi_67383989
quote:
Op woensdag 25 maart 2009 09:33 schreef WEST het volgende:

[..]

dat is voor europa gunstiger. ik heb liever gewoon om 4 uur de start met een biertje na het stappen en een broodje kebab op de bank. 8 uur heb ik een hekel aan.
Een paar uurtjes slapen en dan F1 kijken klinkt anders ook wel goed. Hopelijk gaat de kroeg voor de race los.
En zingen wij....of juichen wij.....of stel je ons teleur
Oranje is...oranje blijft.....de allermooiste kleur!
pi_67384009
Die goeie ouwe tijden, dat je probeerde wakker te blijven tot 5 uur, en dan een kwartier voor de start in slaap valt... Met als toppunt het wakker worden, en dan de uitslag van de herhaling zien zonder de race gezien te hebben Nee, ik vind deze tijd toch wel een verbetering hoor...
Where facts are few, experts are many.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')