abonnement Unibet Coolblue
pi_3743296
Laten we dit misverstand voor eens en altijd uit de wereld helpen. Fantasy en SF voeren je mede naar een fictieve wereld waar je de dolste avonturen beleeft, maar als je het boek uit hebt, blijf je met lege handen achter. Je bent van de schrijver afhankelijk voor verdere avonturen, en de meeste fans lezen dan ook direct door na ze hun vorige boek uithebben: dat verklaart de doorgeslagen verslaving van de fans zoals je die veelvuldig aantreft. Het is pure consumptie, een verslaving gelijk aan die aan koffie, nicotine of heroïne. Verderfelijk, omdat ze je betrokkenheid bij de zaken van alledag ondermijnen en je wegrukken uit de realiteit van alledag. Troep.

Nee, hoe anders is dit bij een literair werk als Het proces van Kafka. Kafka voert de lezer mee op een tocht door de neurotische ellende van een man die gekweld wordt door zijn geweten. (Dat Kafka dit op een fantastische manier verbeeldt door de interne kwellingen te representeren door een mysterieuze buitenwereld van duistere hiërarchieën, is een andere zaak.) Aan het eind van het boek heeft de lezer de wereld van een door schuld gekweld ontmenselijkt individu gezien. De lezer heeft iets over zichzelf geleerd: regelmatig komen er citaten bovendrijven (op de passendste momenten) en het boek zal alleen al door haar sfeer altijd symbool blijven staan voor een ongebreideld vrijheidsgevoel wat je door het contrast met Der Prozess ervaart. Kort en goed: het literaire boek onderscheidt zich van alle andere boeken door zijn unieke niche in het referentiekader van de persoon die het boek gelezen heeft, het literaire boek is een baken waarop je kunt terugvallen met alle citaten, momenten van introspectie en sfeertekeningen van dien en het literaire boek is een ervaring-op-zich, en geen onderdeel van een continu proces zoals de verslaving aan fantasy.

Wittgenstein
pi_3743303
Nou KP dek je maar in .

* Meneer_Aart verwacht een lang topic

It is much easier to be critical than to be correct.
  zaterdag 6 april 2002 @ 16:52:32 #3
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_3743322
Kben het wel met je eens KP, fantasy en SF zijn geen literatuur. Daarom is het zo leuk
  zaterdag 6 april 2002 @ 16:53:48 #4
930 Kimmie
mikro-zacht
pi_3743330
Dit was toch al lang duidelijk?
fake a dream
pi_3743341
quote:
Op zaterdag 06 april 2002 16:53 schreef Kimmie het volgende:
Dit was toch al lang duidelijk?
Wie zwijgt stemt toe. Ofte wel: we zullen het zien. .
Wittgenstein
pi_3743354
Volgens woordenboek:

Literatuur - Letterkunde, wat over iets geschreven is

Volgens mij zijn SF en Fantasy verhalen altijd over iets.

Het woordenboek zet volgens mij ook geen onzin neer.

Conclusie: SF en Fantasy zijn beide literatuur.

[Dit bericht is gewijzigd door RiXiR op 06-04-2002 16:59]

  zaterdag 6 april 2002 @ 16:59:15 #7
3719 risk one
Hypothecaire zekerheid.
pi_3743364
Gelul. Het zijn slechts verpakkingen, waar net zo goed literatuur in kan schuilen als troep. Dat de laatste nou altijd het geval is, neemt niet weg dat er wel literatuur in kan schuilen.

[Dit bericht is gewijzigd door risk one op 06-04-2002 17:06]

  zaterdag 6 april 2002 @ 16:59:31 #8
21378 Mardoek
Cosmo Phase
pi_3743365
Lord of the Rings geen literatuur???
From 1901 to 2200
pi_3743397
quote:
Op zaterdag 06 april 2002 16:59 schreef risk one het volgende:
Gelul. Het zijn slechts veroakkingen, waar net zo goed literatuur in kan schuilen als troep. Dat de laatste nou altijd het geval is, neemt niet weg dat er wel literatuur in kan schuilen.
Zoals ik zei, boeken waaraan je verslaafd raakt zoals aan fantasy, bieden een manier om op de één of andere manier aan de realiteit te ontsnappen. Dus wat je zegt kan niet kloppen, want ik zie niet in hoe je binnen een escapistisch genre een verhaallijn kunt opbouwen die je juist sterker in de realiteit plaatst. De illusie kan natuurlijk gewekt worden, maar dat is dan des te verderfelijker, aangezien je bij wijze van spreken dan aan het parachutespringen bent boven een groot luchtkussen: je kunt jezelf met de realiteit confronteren wat je wilt, maar een breuk zul je je nooit kunnen vallen. Literatuur laat je soms keihard vallen, en dat is de kracht ervan.
Wittgenstein
pi_3743409
vandale:
li·te·ra·´tuur (de ~ (v.))
al wat over een bepaald onderwerp geschreven is.

alles wat dus geschreven is en een onderwerp heeft is literatuur. fantasy en SF dus ook.

  zaterdag 6 april 2002 @ 17:07:00 #11
3155 MeneerTim
de verschrikkelijke.
pi_3743418
Dit is zo'n moeilijk onderwerp. Ik kom er niet uit.

Wanneer is iets litaratuur en wanneer niet? Er is al zoveel over geschreven. Karel van het Reve schreef het al eens in "Een dag uit het leven van een reuze Koeskoes". Als je dat boek thuis hebt moet je het hoofdstuk over literatuurwetenschappen beslist eens lezen. Achteraf kan je nog minder met zekerheid zeggen behalve dan dat dit een veel te complex probleem is.

pi_3743422
quote:
Op zaterdag 06 april 2002 16:58 schreef RiXiR het volgende:
Volgens woordenboek:

Literatuur - Letterkunde, wat over iets geschreven is

Volgens mij zijn SF en Fantasy verhalen altijd over iets.

Het woordenboek zet volgens mij ook geen onzin neer.

Conclusie: SF en Fantasy zijn beide literatuur.


Relativisme biedt geen uitkomst. Dan is ook de Bouquetreeks literatuur en dan schiet je met die hele term niets op.
Wittgenstein
  zaterdag 6 april 2002 @ 17:08:02 #13
3155 MeneerTim
de verschrikkelijke.
pi_3743424
En hou eens op met die woordenboekbetekenissen. Daar heb je geen fuk aan.
  zaterdag 6 april 2002 @ 17:08:19 #14
9613 Seborik
I, Voyager
pi_3743426
Er zit wel literatuur tussen, niet alles natuurlijk. Sommige fantasy kun je vergelijken met een reeks van damesromans die je daadwerkelijk consumeert, maar werken als Dune kun je denk ik wel vergelijken met andere literaire werken van niveau.

[Dit bericht is gewijzigd door Seborik op 06-04-2002 17:08]

  zaterdag 6 april 2002 @ 17:08:19 #15
3719 risk one
Hypothecaire zekerheid.
pi_3743427
quote:
Op zaterdag 06 april 2002 17:03 schreef Koekepan het volgende:

[..]

Zoals ik zei, boeken waaraan je verslaafd raakt zoals aan fantasy, bieden een manier om op de één of andere manier aan de realiteit te ontsnappen. Dus wat je zegt kan niet kloppen, want ik zie niet in hoe je binnen een escapistisch genre een verhaallijn kunt opbouwen die je juist sterker in de realiteit plaatst. De illusie kan natuurlijk gewekt worden, maar dat is dan des te verderfelijker, aangezien je bij wijze van spreken dan aan het parachutespringen bent boven een groot luchtkussen: je kunt jezelf met de realiteit confronteren wat je wilt, maar een breuk zul je je nooit kunnen vallen. Literatuur laat je soms keihard vallen, en dat is de kracht ervan.


A) Het kan een allegorie zijn.
B) Je doet net alsof je de definitie van literatuur gevonden hebt. Laten we het daar eerst eens over hebben.
pi_3743430
quote:
Op zaterdag 06 april 2002 17:07 schreef MeneerTim het volgende:
Dit is zo'n moeilijk onderwerp. Ik kom er niet uit.

Wanneer is iets litaratuur en wanneer niet? Er is al zoveel over geschreven. Karel van het Reve schreef het al eens in "Een dag uit het leven van een reuze Koeskoes". Als je dat boek thuis hebt moet je het hoofdstuk over literatuurwetenschappen beslist eens lezen. Achteraf kan je nog minder met zekerheid zeggen behalve dan dat dit een veel te complex probleem is.


Oke, dan formuleer ik het anders. "Wat literatuur ook is, SF en fantasy zijn het niet." Zie de eerste post voor mijn argumenten.
Wittgenstein
  zaterdag 6 april 2002 @ 17:12:53 #17
3155 MeneerTim
de verschrikkelijke.
pi_3743464
quote:
Op zaterdag 06 april 2002 17:08 schreef Koekepan het volgende:

[..]

Oke, dan formuleer ik het anders. "Wat literatuur ook is, SF en fantasy zijn het niet." Zie de eerste post voor mijn argumenten.


Hoe kan je dat nou zeggen?

Ik vind trouwens wel dat je gelijk hebt. Als je in Amerika bij de romans kijkt zie je allemaal boeken van John Grisham en Steven King en dat vind ik absoluut geen literatuur terwijl ik Lord of the Rings dat weer wel vind. Waarom weet ik niet. Ik vind die andere fanatasy boeken meer geschreven films dan literatuur. En ik weet niet waarom.

En dat vind ik stomvervelend. .

pi_3743471
quote:
Op zaterdag 06 april 2002 16:47 schreef Koekepan het volgende:
Laten we dit misverstand voor eens en altijd uit de wereld helpen. Fantasy en SF voeren je mede naar een fictieve wereld waar je de dolste avonturen beleeft, maar als je het boek uit hebt, blijf je met lege handen achter.
Je zou er goed aan doen niet alle SF en Fantasy over één kam te scheren. Hoewel veel typische SF/Fantasy feuilletons aan jouw beschrijving voldoen, zijn er genoeg voorbeelden van SF en Fantasy die meer van de door jouw gewenste diepgang hebben dan genomineerde voorbeelden uit de NL literatuur.
pi_3743478
quote:
Op zaterdag 06 april 2002 17:07 schreef Koekepan het volgende:

[..]

Relativisme biedt geen uitkomst. Dan is ook de Bouquetreeks literatuur en dan schiet je met die hele term niets op.


Dat is toch ook literatuur, volgens het woordenboek.

Maar wat bedoel je dan precies met literatuur, iets wat over een realistisch onderwerp gaat, te vergelijken met alledag, oid? Dit is niet de betekenis namelijk ervan. Eigenlijk zou je een ander woord moeten gebruiken om duidelijker te zijn, want literatuur is omvat te veel.

Als ik goed oplet, en dat hoop ik, is iets voor jou alleen literatuur als het een hogere waarde heeft, als ik het zo mag uit drukken. Of sla ik hiermee de plank mis?

pi_3743481
quote:
Op zaterdag 06 april 2002 17:08 schreef risk one het volgende:
B) Je doet net alsof je de definitie van literatuur gevonden hebt. Laten we het daar eerst eens over hebben.
De definitie van literatuur ter discussie stellen om daarmee vervolgens de discussie om zeep te helpen is wel erg flauw. Wat ik liet zien is dat als je SF en fantasy toevoegt tot de verzameling van literatuur, dat je dan ook de bouquetreeks kunt toevoegen. Zelfde idee (escapistische verhaaltjes), andere doelgroep. En daarmee heb je de hele term uitgehold.

En een allegorie kan bedrieglijk zijn. De slinger van Foucault is door veel te veel mensen gelezen die niet doorhadden dat het juist een satire op complottheorieën was in plaats van een spannend boek over complottheorie. Je moet de allegorie dus wel begrijpen.

Wittgenstein
  zaterdag 6 april 2002 @ 17:16:01 #21
9613 Seborik
I, Voyager
pi_3743484
Er zijn trouwens ook schrijvers die zowel literatuur schrijven in jouw optiek alsmede fantasy/science fiction.

Dan zou het ene boek dus geen literatuur zijn, maar het andere wel, terwijl je in het science fiction boek net zoveel kan vinden als in het andere boek. Is het ene dan bij voorbaat al geen literatuur, omdat het niet binnen jouw maatstaven van de literatuur valt, of moet je het eerst gaan lezen voordat je daadwerkelijk kunt spreken van een literair werk en hetzelfde geldt voor het werk wat wel binnen jouw grenzen van de literatuur valt.

Ik vind dat er best veel boeken met het stempeltje literatuur ronddolen in de wondere wereld van het boek, terwijl ze eigenlijk dienst zouden kunnen doen als damesroman om maar bij dit voorbeeld te blijven. Dat mag dan wel de naam literatuur dragen, terwijl een geweldig science fiction-verhaal het niet mag, ondanks dat het een kwaliteit heeft die de prutsliteratuur onder de geaccepteerde literatuur vele malen overtreft.

  zaterdag 6 april 2002 @ 17:16:12 #22
10526 broer
Nutteloze van de nacht.
pi_3743487
quote:
Op zaterdag 06 april 2002 17:08 schreef Koekepan het volgende:
Oke, dan formuleer ik het anders. "Wat literatuur ook is, SF en fantasy zijn het niet." Zie de eerste post voor mijn argumenten.
Dus zodra een boek je uit de realiteit tilt is het per definitie geen literatuur? En dan is het bovendien nog eens verwerpelijk, want verslavend ook?

Kom op nou, KP. Ik had van jou een iets gefundeerder oordeel verwacht.

  zaterdag 6 april 2002 @ 17:16:22 #23
3719 risk one
Hypothecaire zekerheid.
pi_3743489
quote:
Op zaterdag 06 april 2002 17:08 schreef Koekepan het volgende:

[..]

Oke, dan formuleer ik het anders. "Wat literatuur ook is, SF en fantasy zijn het niet." Zie de eerste post voor mijn argumenten.


Goed, dan ben ik het ermee eens dat de meeste SFantasy
verhalen daar waarschijnlijk niet aan voldoen, hoewel het best mogelijk is om binnen een fantasyverhaal de lezer te laten vallen. (Juist omdat hij zich zo comfortabel voelt in zijn escapistische wereldje.)

Dan rest nog slechts de vraag, waarom een waardeoordeel? Literatuur is een boek dat op de ene manier werkt en SF/Fantasy een boek dat op de andere manier werkt. Waarom zijn boeken die je een escapistische wereld laten zien per definitie slecht? Waarom kan daar geen kunst in versholen zijn?

(Je weet dat iedere poging de definitie van kunst in te perken heeft geleid tot een kunstenaar die een kunstwerk maakte dat bij de ingeperkte definitie viel.)

pi_3743495
quote:
Op zaterdag 06 april 2002 17:08 schreef MeneerTim het volgende:
En hou eens op met die woordenboekbetekenissen. Daar heb je geen fuk aan.
Onzin, het belangrijkste om een discussie te kunnen voeren is het weten van definities van woorden. En soms heb je daarvoor een woordenboek nodig, ik wel iig.

Immers, daarin ligt vast wat de afgesproken definitie is van een woord. Als je het dan iets anders vindt betekenen, is dat jammer.

pi_3743502
quote:
Op zaterdag 06 april 2002 17:13 schreef Makkinen het volgende:
Je zou er goed aan doen niet alle SF en Fantasy over één kam te scheren. Hoewel veel typische SF/Fantasy feuilletons aan jouw beschrijving voldoen, zijn er genoeg voorbeelden van SF en Fantasy die meer van de door jouw gewenste diepgang hebben dan genomineerde voorbeelden uit de NL literatuur.
Hmm ja... zo kun je elk boek wel verantwoorden door een zijdelings thema van het boek te verheerlijken en een onevenredige rol toe te bedelen, daarbij verdoezelend wat de primaire aantrekkingskracht is: escapisme. En zoals ik al zei, daar mag binnen de literatuur geen sprake van zijn, anders kun je het begrip net zo goed weggooien.
Wittgenstein
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')