abonnement Unibet Coolblue
  Hoofdredactie Fotografie woensdag 18 maart 2009 @ 17:56:15 #1
95752 crew  Chell
Kluns
pi_67176722




Wees hier ongeconcentreerd, onrustig, ongeduldig, chaotisch, vergeetachtig, impulsief en altijd te laat!

paar handige web sites en adressen:

bron

Patiëntenverenigingen
www.balansdigitaal.nl
Balans, de patiëntenvereniging voor ADHD
Hier vindt u veel verwijzingen en recente publicaties over ADHD.

Balans
De Kwinkelier 37-39
3722 AR Bilthoven
Telefoon: 030-225 50 50
Advies- en informatielijn: 0900-202 00 65 (¤ 0.25/min)
ma-, di-, do- en vr-ochtend van 9.00-13.00 uur

www.impulsdigitaal.nl
Vereniging Impuls, voor volwassenen met AD(H)D en aanverwante stoornissen

Impuls
De Kwinkelier 39
3722 AR Bilthoven
Advies- en Informatielijn: 0900-202 00 65 (¤ 0.25/min).
ma t/m vr 9.00-13.00 uur en op do. ook van 18.00-20.00 uur


www.zitstil.be

Centrum 'Zit Stil' is de Belgische organisatie voor kinderen en volwassenen met ADHD

Zit Stil
Centrum 'Zit Stil'
Heistraat 321
2610 Wilrijk
België
Telefoon: 03-830 30 25
Fax: 03-825 20 72

Ervaringsdeskundigen

www.adhd.pagina.nl
Uitgebreide pagina met links over ADHD. Een prima beginpunt voor het zoeken naar informatie over ADHD op het net. Heel veel links naar Nederlandstalige sites over ADHD. Veel voor kinderen met ADHD, maar ook veel voor volwassenen.
http://www.prikpagina.nl/list.php?f=2026
Het prikbord van de adhd.pagina.nl. Op deze site kan men boodschappen van andere volwassenen met ADHD lezen, of zelf boodschappen achterlaten. Er vinden hele discussies plaats op deze site.

www.adhd.nl
De ADHD Stichting
Eendrachtsweg 21
3012 LB Rotterdam

Het doel van de ADHD Stichting is de situatie van kinderen en volwassenen met ADHD te bevorderen i.s.m. andere organisaties op het gebied van ADHD. Dit gebeurt o.a. door het bevorderen van wetenschappelijk onderzoek, het geven van voorlichting, advies en scholing.

www.hersenstorm.com
Hersenstorm - ADHD bij volwassenen.
Site van 'ervaringsdeskundige' Annemarie van der Gouw.

www.adhdplus.nl
Stichting ADHD+ is de grootste NL/BE-contactsite m.b.t. AD(H)D en aanverwante aandoeningen voor volwassenen, jong volwassenen en kinderen. U vindt er gerichte en recente informatie over ADHD en aanverwante stoornissen (vandaar de plus). Daarnaast zijn er 3 vormen van contact mogelijk voor lotgenoten: een chatroom die voor iedereen vrij toegankelijk is, een gratis internetforum dat inmiddels 2.100 (01-2005) actieve deelnemers in Nederland en Belgie kent, en diverse meetings die door ADHD+ worden georganiseerd.

www.dylanfrancis.nl
Website van de vaste columnist van de Nieuwsbrief voor patiënten van Programma ADHD bij volwassenen.

Lotgenotencontact/chatten/informatie

http://groups.yahoo.com/group/adhd_in_nederland

www.adhd-cafe.nl

ADHDhebbenwij (msn group)

www.adhdcafe.com

www.adhd-plus.nl

www.adhdxtra.nl

http://www.adhdnews.com kan je ook dat pols bandje kopen :p

medicatie:

www.janssen-cilag.nl



vorige topics

ADD / ADHD
ADD / ADHD - deel 2
ADD / ADHD - deel 3
ADD/ADHD deel 4
ADHD/ADD Deel 5
ADHD/ADD Deel 6
ADHD/ADD Deel 7
ADHD/ADD Deel 8
ADHD/ADD Deel 9
ADD / ADHD - deel 10
ADD/ADHD deel 11
ADD/ADHD - deel 12
ADD/ADHD - deel 13
ADD/ADHD Deel 14
ADD /ADHD - Deel 15

De wiki voor de OP vind je hier



[ Bericht 1% gewijzigd door Krentenbol. op 07-04-2009 12:57:56 (Wiki OP.) ]
  Hoofdredactie Fotografie woensdag 18 maart 2009 @ 17:57:10 #2
95752 crew  Chell
Kluns
pi_67176740
Laatste post:
quote:
Op woensdag 18 maart 2009 17:31 schreef Lychee_ het volgende:
@Chell; zit jij ook op de Carel Reinierszkade?
Yups
pi_67186678
tvp!
pi_67187264
quote:
Op woensdag 18 maart 2009 21:55 schreef Lychee_ het volgende:
tvp!
I HATE MUSIC
  Moderator woensdag 18 maart 2009 @ 23:55:55 #5
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_67192827
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
pi_67195306
En weer een nieuw deeltje om een postje in te zetten
  donderdag 19 maart 2009 @ 08:29:00 #7
262 Re
Kiss & Swallow
pi_67195997
doen alle linkjes het trouwens nog in de OP of moet er wat bij (ik zie dat medicatie alleen concerta erin staat)
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_67196732
De "Bron" link is dood. http://www.adhdcafe.com/ is ook dood.

Wellicht dat er idd ook andere medicatie in de OP zou moeten. Ritalin zeker, zo hoeven lurkers niet door te klikken .
Weer ww vergeten van mn kl00n :$
pi_67197005
Hé, een nieuw topic

Die tijden voor die groepsbijeenkomsten van PsyQ zijn inderdaad niet ideaal. Ik heb een uitnodiging liggen voor vier woensdagen van twee tot vier.
  Hoofdredactie Fotografie donderdag 19 maart 2009 @ 09:24:47 #10
95752 crew  Chell
Kluns
pi_67197048
Ik heb de linkjes niet gecontroleerd. Heb gewoon gekopieerd en geplakt
pi_67197546
quote:
Op donderdag 19 maart 2009 09:24 schreef Chell het volgende:
Ik heb de linkjes niet gecontroleerd. Heb gewoon gekopieerd en geplakt
Misschien handig als er een wiki komt van de OP?
Weer ww vergeten van mn kl00n :$
  Hoofdredactie Fotografie donderdag 19 maart 2009 @ 09:54:48 #12
95752 crew  Chell
Kluns
pi_67197906
Volgens mij was die er ooit wel. Een wiki. Maar misschien haal ik nu wel weer topics door elkaar. En ik gebruik dat ook nooit, kopieren gaat sneller vind ik
  donderdag 19 maart 2009 @ 09:59:53 #13
262 Re
Kiss & Swallow
pi_67198061
ik ga snel wel even kijken naar d OP, van wiki heb ik 0,0 verstand
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_67199661
quote:
Op donderdag 19 maart 2009 09:59 schreef Re het volgende:
ik ga snel wel even kijken naar d OP, van wiki heb ik 0,0 verstand
Ik zal er later vandaag kijken of ik een wiki aan kan maken . Het aanpassen gaat me goed af, aanmaken zou dus ook geen probleem moeten zijn
Weer ww vergeten van mn kl00n :$
pi_67208291
@Chell; ga jij weleens naar die lotgenotenprojectbijeenkomsten?
Ik ben er nog nooit geweest, maar ik wil toch 9 april gaan. Gaat over je energieverdeling. Ik heb namelijk veel last van dat ik snel uitgeput ben doordat ik zoveel prikkels binnen krijg.
ene keer ben ik heel druk en daarna totaal uitgeput.
Door de strattera is mijn energiepeil gelukkig iets beter verdeeld.
  Hoofdredactie Fotografie donderdag 19 maart 2009 @ 17:23:29 #16
95752 crew  Chell
Kluns
pi_67211987
Nee, ik ben daar nog nooit geweest Lychee. Nu ben ik ook pas weer net begonnen met een traject bij PsyQ, maar in het verleden heb ik er ook al een tijdje rondgehupst. Ik heb toen wel die introductiegroep gedaan, wat ik erg leuk vond.

Het nadeel van veel van die lotgenootdingen vind ik dat het vaak zo focust op alles wat negatief is en mis gaat/kan gaan. Dat heb ik bv. ook op fora die gaan over ADHD. Allemaal drama-verhalen! Je wordt er echt acuut depressief van

Dat vind ik het fijne van hier, in dit topic. Het is allemaal wat minder zwaar op de hand. Natuurlijk gaat het over dingen die slecht gaan, maar we kunnen ook lachen om de zooi die we achterlaten.
  donderdag 19 maart 2009 @ 19:23:59 #17
104367 Thrackan
new and improved
pi_67215042
Ik kwam er vandaag achter dat mijn baas zelf ook Ritalin gebruikt En ik maar moeilijk denken over hoe ik dat nou weer uit moest gaan leggen...
Dus ik heb, naast een praatje, ook bij hem even laten vallen dat ik er binnenkort eens voor naar de dokter ga. Sta ik al bijna voor het blok

Ondertussen gaat het feest der herkenning nog wel even door en kom ik de dagen ook nog wel door, ik merk alleen dat het aardig slopend is nu het wat drukker is op het werk. Op dit moment ben ik dan ook compleet verrot van het probleempjes oplossen de hele dag.
Don't flatter yourself, let someone else do it for you.
pi_67215243
Oke, ik zie het 9 april wel.
Ik moet nog de introductiegroep doen. Had eerst 4 data gekregen, maar daarvan kon ik er 3 niet vandoor ik opnieuw op de lijst sta voor de volgende ronde.
pi_67220462
hoi!
Motto: Eens is ook dit voorbij...
Red een boom - eet een bever!
  Hoofdredactie Fotografie donderdag 19 maart 2009 @ 22:06:41 #20
95752 crew  Chell
Kluns
pi_67221056
Ik heb de introductiegroep 4 jaar geleden ofzo gedaan. Was ontzettend leuk, vooral de pauzes. Lekker in de zon in het gras een beetje lullen
pi_67240918
Eenvoudig uitgedrukt:

Ik heb al dertig jaar het gevoel dat het misloopt met mij en met mijn leven.

Tijdens het googelen met “ernstige PMS” duikt plots de term AD(H)D op.

De hele puzzel past. Er is iets wat mijn hele leven - inclusief het dagelijkse - zou kunnen verklaren.

En dat er een pilletje zou tegen bestaan... De grap van de eeuw!

Wat moet ik daar nu mee?

De huisarts gaf me een verwijsbrief voor een psychiater, om ‘een’ diagnose te stellen.

Stel dat het geen AD(H)D blijkt, ben ik dan toch gewoon een loser die niks op een rijtje krijgt?
pi_67241949
Aline zo moeten je niet denken...
Alles heeft toch een oorzaak?
pi_67243677
quote:
Op vrijdag 20 maart 2009 15:22 schreef Aline1 het volgende:Stel dat het geen AD(H)D blijkt, ben ik dan toch gewoon een loser die niks op een rijtje krijgt?
Daar was ik ook erg bang voor. Maar gelukkig bleek ik wel degelijk niet helemaal fris in mijn knar!
Laat die psychiater maar even zijn werk doen, er is hoe dan ook werk een de winkel en hulp onderweg.
Motto: Eens is ook dit voorbij...
Red een boom - eet een bever!
  vrijdag 20 maart 2009 @ 18:08:06 #24
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_67245915
Heeft er hier, iemand wel eens één of meerdere psychoses, gehad?
Ik vraag dat, ivm ADHD- medicatie gebruik. Mijn psychiater en ik willen, het héél graag proberen (van de 8 pillen die ik per dag slik, helpt er géén één tegen de onrust, in lijf en leden).
De enige angst die we, hebben is dat ik van de medicatie in een psychose, kan raken. Maar ik heb ook elders, gelezen dat het als je stopt met Ritalin, dat het dan weer over is?
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
  zaterdag 21 maart 2009 @ 01:33:06 #25
241597 FunkyHomosapien
de macht, de mat.
pi_67260465
hey jongens, even een snel vraagje.

ben aantal dagen geleden weer begonnen met ritalin na zo'n 2 jaar gestopt te zijn. en aangezien het weekend er weer aankomt wil ik graag even weten hoe dat zit met alcohol, kan ik 4 uur na de laatste pil gewoon gaan lurken of is dat nog riskant?
't logo goudgeel, oppervlag in kersenrood; symbool van de strijd tegen een systeem dat je hersens doodt.
  zaterdag 21 maart 2009 @ 03:15:44 #26
211831 A_Soul1980
Beast thinks she's the be
pi_67261337
quote:
Op vrijdag 20 maart 2009 15:22 schreef Aline1 het volgende:
Stel dat het geen AD(H)D blijkt, ben ik dan toch gewoon een loser die niks op een rijtje krijgt?
Herkenbaar. Ik dacht ook heel lang van mezelf dat ik een loser was. Niks kreeg ik van de grond, terwijl ik juist zo graag wat van mijn leven wilde maken. Opleidingen lukten niet, maar ook de 'simpele' klussen zoals opruimen gingen ook niet. Ik was altijd onrustig en altijd aan het denken.

Op een dag ging ik me verdiepen in het verschijnsel ADHD. Daarvoor associeerde ik dat nooit met mezelf, want als kind was ik juist heel rustig. En bij ADHD valt bij andere mensen vooral die H op. Ik wist niet dat het ook gepaard ging met dingen waar ik ook last van had: concentratieproblemen, moeite met plannen, overprikkeld raken door eigen gedachten, etc.

De puzzelstukjes leken op zijn plaats te vallen. Eindelijk had ik het antwoord gevonden op de vraag waarom ik me altijd zo anders dan anderen had gevoeld. Ik was maanden bezig om me te verdiepen in het issue AD(H)D. Via internet chatte ik veel met mensen die het ook hebben en er was zoveel herkenning. Voor mij was geen twijfel mogelijk: ik heb ADD!

Ik liet me uitgebreid testen bij de GGZ. En de uitslag was negatief! Ik bleek een obsessief-compulsieve persoonlijkheidsstoornis te hebben met ontwijkende en borderline-trekken. Mijn problemen waren te wijten omdat ik mijn hele leven depressief was en me geen raad wist met mezelf. Ik kreeg dingen niet van de grond omdat het allemaal van mezelf perfect moest zijn. Alles of niets; en het werd altijd niets.

Ik heb uiteindelijk wel één ding geleerd. Ik ben géén loser! Ik heb altijd mijn best gedaan. Ik heb altijd de wil en de intentie gehad. Een loser is een stempel die mensen graag op iemand anders drukken, zodat ze zichzelf weer superieur kunnen voelen. Misschien bestaan losers wel, maar dat zijn mensen die überhaupt niet eens willen nadenken over dat ze dingen aan zichzelf zouden moeten veranderen.

Wat je diagnose ook zal worden, als je de juiste hulp en ondersteuning krijgt, kan je absoluut wat van je leven maken. Het gaat alleen niet van de één op de andere dag gebeuren. Het heeft tijd nodig en het gaat stukje bij beetje.

Waarom denk je eigenlijk dat je een loser bent? Vind je dat zelf, of heb je dat vaak van anderen gehoord? Misschien moet je 's beginnen om je niets aan te trekken wat anderen van je vinden.
  Redactie Frontpage zaterdag 21 maart 2009 @ 12:08:24 #27
3926 crew  Djeez
Orde van de Paarsgepunte Lans
pi_67265513
Ik post hier ook maar weer eens. Had ik de laatste jaren dankzij mijn ritalin mijn ADHD goed onder controle, nu gaat het door stress in mijn leven (ernstig zieke, pasgeboren zoon) weer de verkeerde kant op. Moet ik nu mijn dosis ritalin laten verhogen?
Op woensdag 10 juli 2013 01:46 schreef Littlerabbit het volgende:
Djeez is een literaire grootheid. Hij weet op een poëtische wijze zelfs de schoonheid in een kinderverkrachting bloot te leggen. Tuinbeeld kopen?
pi_67265645
quote:
Op zaterdag 21 maart 2009 01:33 schreef FunkyHomosapien het volgende:
hey jongens, even een snel vraagje.

ben aantal dagen geleden weer begonnen met ritalin na zo'n 2 jaar gestopt te zijn. en aangezien het weekend er weer aankomt wil ik graag even weten hoe dat zit met alcohol, kan ik 4 uur na de laatste pil gewoon gaan lurken of is dat nog riskant?

Drugs of alcohol word wel afgeraden, ik dronk wel gewoon drank en nooit ergens last van gehad.
Maar ieder persoon is anders.

Heb je btw nog terrugslagen gehad sinds je weer begon met ritalin in je "oude gedrag"?

Ik had daar wel altijd last van bij mij begon het pas goed te werken na 2 weken.
de eerste 2 weken was ik nooit te genieten

Mja ik ben gestopt met de medicatie omdat ik die troep niet meer in me lichaam wil.
en ik wil laten zien dat ik het ook kan zonder medicatie.
en dat gaat hardstikke goed !

Greetz
  Redactie Frontpage zaterdag 21 maart 2009 @ 12:33:21 #29
3926 crew  Djeez
Orde van de Paarsgepunte Lans
pi_67265945
Ik ben zo vaak dronken geweest met Ritalin, is best te doen. Alleen de kater wordt wat zwaarder. En blowen erbij kan ook, word je alleen maar rustiger van.
Op woensdag 10 juli 2013 01:46 schreef Littlerabbit het volgende:
Djeez is een literaire grootheid. Hij weet op een poëtische wijze zelfs de schoonheid in een kinderverkrachting bloot te leggen. Tuinbeeld kopen?
pi_67266574
quote:
Op zaterdag 21 maart 2009 12:33 schreef Djeez het volgende:
Ik ben zo vaak dronken geweest met Ritalin, is best te doen. Alleen de kater wordt wat zwaarder. En blowen erbij kan ook, word je alleen maar rustiger van.
daar heb ik geen last van gehad mja ik drink eigenlijk ook niet zoveel. ik heb liever een glas melk En als we uitgaan neem ik wel is 1 of 2 drankjes en voor de rest gewoon cola. Want melk hebben ze nooit hehe
ik heb wel is een kater gehad maar op die momenten was ik niet aan de medicatie.
pi_67267339
Ik merkte wel toen ik nog Ritalin slikte en 2 glazen rose op had dat ik toen al flink aangeschoten was. Bizar! Maar je wordt gewoon sneller dronken. Even daarna had ik een hele agressieve bui volgens mijn vriend. Vrienden waren langsgeweest en we lagen inmiddels in bed. Volgende ochtend vertelde hij dat, maar van die bui kan ik helemaal niets herinneren.
Ik hoop dat jij geen problemen met alcohol krijgt.
  Redactie Frontpage zaterdag 21 maart 2009 @ 13:46:09 #32
3926 crew  Djeez
Orde van de Paarsgepunte Lans
pi_67267466
Klopt, ik word ook altijd agressief van Ritalin, dat ondanks een lage dosis van 2x10 mg per dag. Zou het dan toch door de drank komen? Maar ja, een biertje is zo lekker he!
Op woensdag 10 juli 2013 01:46 schreef Littlerabbit het volgende:
Djeez is een literaire grootheid. Hij weet op een poëtische wijze zelfs de schoonheid in een kinderverkrachting bloot te leggen. Tuinbeeld kopen?
pi_67267654
Ritalin is gewoon ook kut spul. Ben blij dat ik nu Strattera slik en dan mag je wel gewoon drank.
Ik werd door ritalin een heel ander mens. Super chagerijnig enzo. En ja mensen hebben toch liever mijn vrolijkheid en spontaniteit dan voortdurend iemand die zit te mokken.
pi_67267876
Agressief worden van ritalin had ik ook. alleen dat kwam omdat ik altijd het vergat in te nemen er zat geen ritme in. en de ritalin daardoor niet echt goed zijn werk deed.

Toen ik het wel goed slikte en dus op vaste tijden. ging alles goed !
Ik werd er alleen SUPER druk van en kon geen 0.1 seconden stil zitten
Kwam misschien ook omdat ik een dosis had van 3 x 2 pillen.
  zaterdag 21 maart 2009 @ 20:07:04 #35
241597 FunkyHomosapien
de macht, de mat.
pi_67276242
nou gister naar een concert geweest en redelijk wat op, en geen problemen, ook niet sneller dronken ofzo.

overigens heb ik geen problemen met de pillen gehad (tot nu toe). 2 jaar geleden was dat wel even anders, helemaal boos, trillerig en schreeuwen op de raarste momenten. daarna ben ik dan ook concerta gaan gebruiken maar dat viel ook niet lekker. daarna strattera geprobeerd en dat ging goed.

daar wilde ik nu eigenlijk ook weer gelijk mee beginnen en dan ritalin overslaan maar 't wordt nog steeds niet vergoed door de verzekering en zoveel geld heb ik niet, daarom eerst nog maar eens ritalin geprobeerd.
't logo goudgeel, oppervlag in kersenrood; symbool van de strijd tegen een systeem dat je hersens doodt.
pi_67286576
@ FunkyHomosapien; daarom ben ik ook van zorgverzekering geswitcht begin dit jaar. Mijn zorgverzekering vergoedt het 100%.
  zondag 22 maart 2009 @ 15:12:00 #37
241597 FunkyHomosapien
de macht, de mat.
pi_67294796
quote:
Op zondag 22 maart 2009 09:51 schreef Lychee_ het volgende:
@ FunkyHomosapien; daarom ben ik ook van zorgverzekering geswitcht begin dit jaar. Mijn zorgverzekering vergoedt het 100%.
welke is dat dan?
't logo goudgeel, oppervlag in kersenrood; symbool van de strijd tegen een systeem dat je hersens doodt.
pi_67307028
Avero Achmea.
PsyQ raadde het aan.
Je moet dan wel kiezen voor het Royaal pakket.
pi_67316738
quote:
Op zaterdag 21 maart 2009 12:08 schreef Djeez het volgende:
Ik post hier ook maar weer eens. Had ik de laatste jaren dankzij mijn ritalin mijn ADHD goed onder controle, nu gaat het door stress in mijn leven (ernstig zieke, pasgeboren zoon) weer de verkeerde kant op. Moet ik nu mijn dosis ritalin laten verhogen?
Is dat geen symptoombestrijding? Het lijkt me verstandiger om de oorzaak van de stress zo goed mogelijk op te lossen, ipv er een pilletje tegenaan te gooien.

IMO, anyway
Weer ww vergeten van mn kl00n :$
pi_67316783
quote:
Op vrijdag 20 maart 2009 15:22 schreef Aline1 het volgende:
Eenvoudig uitgedrukt:

Ik heb al dertig jaar het gevoel dat het misloopt met mij en met mijn leven.

Tijdens het googelen met “ernstige PMS” duikt plots de term AD(H)D op.

De hele puzzel past. Er is iets wat mijn hele leven - inclusief het dagelijkse - zou kunnen verklaren.

En dat er een pilletje zou tegen bestaan... De grap van de eeuw!

Wat moet ik daar nu mee?

De huisarts gaf me een verwijsbrief voor een psychiater, om ‘een’ diagnose te stellen.

Stel dat het geen AD(H)D blijkt, ben ik dan toch gewoon een loser die niks op een rijtje krijgt?
En pilletje bestaat inderdaad. Meerdere zelfs . Volgens mijn psych, is het het leukste medicijn om voor te schrijven aangezien de effecten meteen merkbaar zijn voor de patiënt en omgeving.

En een loser ben je niet. Ook jouw gedrag heeft een oorzaak waar aan gewerkt/die opgelost kan worden.
Weer ww vergeten van mn kl00n :$
  Hoofdredactie Fotografie maandag 23 maart 2009 @ 10:49:48 #41
95752 crew  Chell
Kluns
pi_67317201
Ik zou sowieso contact opnemen met je behandelaar Djeez ipv het op een forum te vragen. FOK! lijkt dan wel de oplossing voor alle problemen in pacht te hebben, maar wij hebben er niet voor geleerd.

Persoonlijk denk ik ook niet dat een verhoging zal werken, maar dat je het in andere zaken zult moeten zoeken. Rust, regelmaat etc.
pi_67322786
Jammer dat vrijwel niemand hier zich bezig houdt met meditatie, ik moet zeggen dat ik echt vooruitgang boek en dat ik emotioneel zeer stabiel ben geworden hierdoor. De discipline en concentratie is nog niet op het niveau wat ik wil dat het is, maar daar heb ik vrede mee, want daarin zie ik ook duidelijke vooruitgang. En dat allemaal zonder enige vorm van medicatie, blij dat ik daar geheel vanaf ben .
pi_67323675
quote:
Op maandag 23 maart 2009 13:46 schreef frenkck het volgende:
Jammer dat vrijwel niemand hier zich bezig houdt met meditatie, ik moet zeggen dat ik echt vooruitgang boek en dat ik emotioneel zeer stabiel ben geworden hierdoor. De discipline en concentratie is nog niet op het niveau wat ik wil dat het is, maar daar heb ik vrede mee, want daarin zie ik ook duidelijke vooruitgang. En dat allemaal zonder enige vorm van medicatie, blij dat ik daar geheel vanaf ben .
Er zijn hier een aantal die zich daar wel degelijk mee bezig houden.

Ik heb het zelf een aantal jaar sporadisch gedaan. Het helpt idd, maar ik heb er niet de doorzettingsvermogen voor om het vol te houden.
Weer ww vergeten van mn kl00n :$
pi_67324099
quote:
Op maandag 23 maart 2009 14:13 schreef rvlaak_werk2 het volgende:

[..]

Er zijn hier een aantal die zich daar wel degelijk mee bezig houden.

Ik heb het zelf een aantal jaar sporadisch gedaan. Het helpt idd, maar ik heb er niet de doorzettingsvermogen voor om het vol te houden.
Jammer dat je er de drive niet voor kunt vinden, ik doe het nu elke werkdag 15 minuten per keer. Dat is voor mij nog wel prima vol te houden.
pi_67331606
Hoe doe je dat mediteren precies Frenkck? Van wie heb je dat geleerd?
Ik gebruik strattera nu als medicatie en mij helpt het gelukkig uitstekend!
  Hoofdredactie Fotografie maandag 23 maart 2009 @ 18:22:02 #46
95752 crew  Chell
Kluns
pi_67331863
Ik heb vandaag op m'n werk verteld dat ik ADHD heb. En ik geloof dat ik er nu alweer spijt van heb ook

Het flapte er zomaar uit, bij een gesprek met mijn nieuwe leidinggevende. Ze zeurde over mijn communicatie en ik had ineens zó de behoefte om uit te leggen dat ik gewoon anders in elkaar zit. Maar nu wil ze eigenlijk dat ik het ook bij personeelszaken neerleg en evt. bij de arbo.

En ik krijg het daar alleen maar benauwd van! Ik ben echt bang voor hokjes en etiketjes en onbegrip

Ik wou sowieso dat ik niet meer hoefde te werken! Bluh! Gelukkig begint mijn eigen bedrijfje actie te vertonen. Later als ik groot ben, word ik écht fotograaf! Zonder baas!
pi_67334328
quote:
Op maandag 23 maart 2009 18:22 schreef Chell het volgende:
Ik heb vandaag op m'n werk verteld dat ik ADHD heb. En ik geloof dat ik er nu alweer spijt van heb ook

Het flapte er zomaar uit, bij een gesprek met mijn nieuwe leidinggevende. Ze zeurde over mijn communicatie en ik had ineens zó de behoefte om uit te leggen dat ik gewoon anders in elkaar zit. Maar nu wil ze eigenlijk dat ik het ook bij personeelszaken neerleg en evt. bij de arbo.

En ik krijg het daar alleen maar benauwd van! Ik ben echt bang voor hokjes en etiketjes en onbegrip

Ik wou sowieso dat ik niet meer hoefde te werken! Bluh! Gelukkig begint mijn eigen bedrijfje actie te vertonen. Later als ik groot ben, word ik écht fotograaf! Zonder baas!
Ik kan me je angst helemaal voorstellen
(ik heb geen zinvolle adviezen verder, sorry)
  Hoofdredactie Fotografie maandag 23 maart 2009 @ 19:44:04 #48
95752 crew  Chell
Kluns
pi_67334431
Hoeft ook niet, 'k moest het gewoon even kwijt ook En natuurlijk wijst nu net ook nog een bruidspaar met wie ik verleden week een kennismakingsgesprek had me af. Hoort erbij, maar de timing sucks!

*gaat op bank met chocola!*
pi_67334862
misschien moet ik ook eens strattera proberen.
ik ben altijd nogal zombie van de ritalin.
ook als het weer klote is ben ik meteen down. dat zou toch niet hoeven, zou je denken.
zou fijn zijn als het mijn emoties niet zo dempt en er voor zorgt dat ik er thuis ook nog wat aan heb,
hoef ik niet steeds aan de joint te lurken om het een beetje naar mijn zin te hebben.

is strattera nou een antidepressivum van origine?
dan zou ik misschien ook nog kunnen stoppen met de Zoloft die ik af- en aan al sinds mijn 14e slik.
Motto: Eens is ook dit voorbij...
Red een boom - eet een bever!
pi_67334896
quote:
Op maandag 23 maart 2009 19:44 schreef Chell het volgende:
Hoeft ook niet, 'k moest het gewoon even kwijt ook En natuurlijk wijst nu net ook nog een bruidspaar met wie ik verleden week een kennismakingsgesprek had me af. Hoort erbij, maar de timing sucks!

*gaat op bank met chocola!*
* mighty_myte aait Chell
Motto: Eens is ook dit voorbij...
Red een boom - eet een bever!
pi_67337379
mighty_myte; van orgine is het idd een AD
pi_67338294
quote:
Op maandag 23 maart 2009 18:10 schreef Lychee_ het volgende:
Hoe doe je dat mediteren precies Frenkck? Van wie heb je dat geleerd?
Ik gebruik strattera nu als medicatie en mij helpt het gelukkig uitstekend!
Ik pas de methode uit het boek 'mediteren voor dummies' toe. Ik was erg verrast hoe diepgaand het boek eigenlijk nog is, dus ik ben er zelf erg positief over. Vrije diepe achtergrond hoe meditatie is ontstaan en waarvoor het kan helpen en ook de methoden en verschillende meditaties staan erin beschreven. Al doe ik op dit moment vooral de telmeditatie, je ademhaling tellen tot 10 en weer opnieuw beginnen. Je wordt er een stuk geconcentreerder van.

Ik besteed er dus een kwartier per dag aan op dit moment, misschien dat ik dat later nog wil gaan uitbreiden.
Wel wil ik me er graag nog meer in gaan verdiepen en ga binnenkort eens op bezoek bij een meditatiecentrum, want met hulp kom je toch een heel stuk verder dan zelf uitproberen met boeken.
pi_67339247
Klinkt indrukwekkend en interessant frenkck. Misschien dat ik in de toekomst mee bezig ga houden als ik het wat minder druk heb, zodat ik mij er helemaal in kan verdiepen.
Hopelijk heeft een bezoek bij een meditatiecentrum nog beter effect. Succes ermee!
  maandag 23 maart 2009 @ 22:17:37 #54
241597 FunkyHomosapien
de macht, de mat.
pi_67340337
quote:
Op maandag 23 maart 2009 21:24 schreef frenkck het volgende:

[..]

berg woorden

dan heb je zeker ook een mantra, zo'n geheime die je niemand mag vertellen.
't logo goudgeel, oppervlag in kersenrood; symbool van de strijd tegen een systeem dat je hersens doodt.
pi_67340777
quote:
Op maandag 23 maart 2009 22:17 schreef FunkyHomosapien het volgende:

[..]

dan heb je zeker ook een mantra, zo'n geheime die je niemand mag vertellen.
pi_67342929
Ik ben op dit moment niet echt speciaal-ongelukkig ofzo maar ik ben ook aan het onderzoeken of ik ADHD heb. Donderdag kreeg ik te horen dat ik na 3 gesprekken nu ben doorverwezen naar team ADHD, toen zei ik nog daar is het zeker altijd heel druk of niet? dat grapje konden ze niet waarderen..
pi_67347904
quote:
Op maandag 23 maart 2009 23:23 schreef agentstarling het volgende:
Ik ben op dit moment niet echt speciaal-ongelukkig ofzo maar ik ben ook aan het onderzoeken of ik ADHD heb. Donderdag kreeg ik te horen dat ik na 3 gesprekken nu ben doorverwezen naar team ADHD, toen zei ik nog daar is het zeker altijd heel druk of niet? dat grapje konden ze niet waarderen..


Jammer dat ze daar de humor niet van inzagen.
Weer ww vergeten van mn kl00n :$
pi_67347937
quote:
Op maandag 23 maart 2009 21:24 schreef frenkck het volgende:

[..]

Ik pas de methode uit het boek 'mediteren voor dummies' toe. Ik was erg verrast hoe diepgaand het boek eigenlijk nog is, dus ik ben er zelf erg positief over. Vrije diepe achtergrond hoe meditatie is ontstaan en waarvoor het kan helpen en ook de methoden en verschillende meditaties staan erin beschreven. Al doe ik op dit moment vooral de telmeditatie, je ademhaling tellen tot 10 en weer opnieuw beginnen. Je wordt er een stuk geconcentreerder van.

Ik besteed er dus een kwartier per dag aan op dit moment, misschien dat ik dat later nog wil gaan uitbreiden.
Wel wil ik me er graag nog meer in gaan verdiepen en ga binnenkort eens op bezoek bij een meditatiecentrum, want met hulp kom je toch een heel stuk verder dan zelf uitproberen met boeken.
Het is idd een grote misconceptie dat de dummy reeksen geen inhoud zouden hebben. De boeken gaan heel diep op de materie in. Ze gebruiken alleen een woordgebruik dat iedereen snapt.
Weer ww vergeten van mn kl00n :$
pi_67349968
Ik heb een tijdje yoga gevolgd, maar opgegeven. Onlangs volgde ik 8 weken Mindfulness, een kruisbestuiving tussen Oosterse meditatietechnieken en Westerse psychologie. Zoals in al die dingen wordt ook daar gestreefd naar de volle beleving van 'het nu'. Dit moment.
Ik ben 7 keren geweest, maar heb de oefeningen thuis niet gedaan. Ik heb simpelweg niet de volharding om dit iedere dag te doen. Ik denk er ook nooit aan om het te doen. En als ik eraan denk, heb ik er vaak totaal geen zin in.

Ik wíl wel, maar ik kán niet willen. Ofzo.
pi_67352971
quote:
Op dinsdag 24 maart 2009 10:42 schreef Aline1 het volgende:
Ik heb een tijdje yoga gevolgd, maar opgegeven. Onlangs volgde ik 8 weken Mindfulness, een kruisbestuiving tussen Oosterse meditatietechnieken en Westerse psychologie. Zoals in al die dingen wordt ook daar gestreefd naar de volle beleving van 'het nu'. Dit moment.
Ik ben 7 keren geweest, maar heb de oefeningen thuis niet gedaan. Ik heb simpelweg niet de volharding om dit iedere dag te doen. Ik denk er ook nooit aan om het te doen. En als ik eraan denk, heb ik er vaak totaal geen zin in.

Ik wíl wel, maar ik kán niet willen. Ofzo.
Heel herkenbaar. Heb ik ook met mn sport. Zou eigenlijk elke vrijdag naar de sportschool moeten. Ben al zeker een maand niet geweest... Erg jammer van het geld.

A well, heb nog immer een leuke baan
Weer ww vergeten van mn kl00n :$
  dinsdag 24 maart 2009 @ 12:16:31 #61
191846 makkie88
Zo moeilijk is het niet
pi_67353034
k doe ook ff een snelle tvp, ben bezig met project, was ff afgeleid door dit topic, maar maybe wordt ik wel ff een keer actief, maar nu weer proberen aan me project!
pi_67353198
quote:
Op dinsdag 24 maart 2009 10:42 schreef Aline1 het volgende:
Ik heb een tijdje yoga gevolgd, maar opgegeven. Onlangs volgde ik 8 weken Mindfulness, een kruisbestuiving tussen Oosterse meditatietechnieken en Westerse psychologie. Zoals in al die dingen wordt ook daar gestreefd naar de volle beleving van 'het nu'. Dit moment.
Ik ben 7 keren geweest, maar heb de oefeningen thuis niet gedaan. Ik heb simpelweg niet de volharding om dit iedere dag te doen. Ik denk er ook nooit aan om het te doen. En als ik eraan denk, heb ik er vaak totaal geen zin in.

Ik wíl wel, maar ik kán niet willen. Ofzo.
Op een gegeven moment moet je ook wel willen veranderen, het moet toch echt uit jezelf komen. Wat doe je anders in je vrije tijd, tv kijken of computeren? Een kwartiertje per dag is niks.
  dinsdag 24 maart 2009 @ 13:14:03 #63
104367 Thrackan
new and improved
pi_67354763
quote:
Op dinsdag 24 maart 2009 10:42 schreef Aline1 het volgende:
Ik heb een tijdje yoga gevolgd, maar opgegeven. Onlangs volgde ik 8 weken Mindfulness, een kruisbestuiving tussen Oosterse meditatietechnieken en Westerse psychologie. Zoals in al die dingen wordt ook daar gestreefd naar de volle beleving van 'het nu'. Dit moment.
Ik ben 7 keren geweest, maar heb de oefeningen thuis niet gedaan. Ik heb simpelweg niet de volharding om dit iedere dag te doen. Ik denk er ook nooit aan om het te doen. En als ik eraan denk, heb ik er vaak totaal geen zin in.

Ik wíl wel, maar ik kán niet willen. Ofzo.
Als er 1 ding is om moeilijk in te zien is het wel beseffen dat je zelf niet de "loser" bent.

Je zit volgens mij in een patroon van doemdenken en neerwaartse spiralen die voor jou ondertussen normaal is geworden. Daar kan je alleen uitkomen als je zelf ook echt beseft dat elke medaille een keerzijde heeft, ook die van jou.
Ik heb nu over een aantal negatieve eigenschappen van je gelezen, maar wat zijn je goede eigenschappen? Dat hoeven helemaal geen belangrijke dingen te zijn waar je de wereld mee redt, maar juist die dingetjes die jij wel goed kan of doet.

Denk bijvoorbeeld aan het kunnen luisteren naar anderen, of dat je op de een of andere manier altijd wel een uitweg kan vinden voor problemen die je op je werk tegenkomt. Dingen die voor jou klein, normaal en eigenlijk totaal onbelangrijk lijken.

Waarom? Je "slechte" eigenschappen lijken voor andere mensen vaak net zo onbelangrijk als de goede eigenschappen voor jezelf zijn. Het is alleen je eigen blik die je slechte eigenschappen opblaast.

Enfin, ik kan hier nog uren over doorlullen, maar de boodschap is het belangrijkst:
Ja, misschien is er iets mis met je. Ja, er is waarschijnlijk ook best iets wat je daarbij kan helpen. Gun jezelf dat.
En al is het geen ADD, nou en? Andere dingen zijn ook te verhelpen hoor
Don't flatter yourself, let someone else do it for you.
pi_67364319
tvp

net weer begonnen met de ritallin maar wordt er niet al te vrolijk van...last van mijn hart
pi_67364481
slinxxx;is niet goed dat je last van je hart heb. zijn het hartkloppingen?
Hoe hoog is je dosis nu?
Neem anders contact op met je arts. Succes!
pi_67382626
nee het is een beklemmend gevoel gecombineerd met soms een steek in mijn hart ik had het de 1e keer dat ik het ging gebruiken ook en toen ben ik ermee gestopt. daarna is er een hartfilmpje gemaakt en de cardiologen zeiden dat er niks met mijn hart ad hand was..nu dus weer begonnen en als het weer niet goed gaat dan over op andere medicatie...verder heb ik sinds zondag hoofdpijn(afgelopen vrijdag weer begonnen) maar kan ik me wel beter concentreren en minder onrustig
pi_67383806
Hoofdpijn is ook een bijwerking van Ritalin.
Vergelijk Ritalin maar eens met Speed!
Ik had op een gegeven moment bijna elke dag een bloedneus door de Ritalin. Toen maar gestopt.
pi_67384868
quote:
Op woensdag 25 maart 2009 09:57 schreef Lychee_ het volgende:
Hoofdpijn is ook een bijwerking van Ritalin.
Vergelijk Ritalin maar eens met Speed!
Ik had op een gegeven moment bijna elke dag een bloedneus door de Ritalin. Toen maar gestopt.
Zou concerta een optie zijn in dit soort gevallen? Het is in principe hetzelfde, maar werkt anders...
Weer ww vergeten van mn kl00n :$
pi_67389730
quote:
Op woensdag 25 maart 2009 09:57 schreef Lychee_ het volgende:
Hoofdpijn is ook een bijwerking van Ritalin.
Vergelijk Ritalin maar eens met Speed!
Ik had op een gegeven moment bijna elke dag een bloedneus door de Ritalin. Toen maar gestopt.
je moet het ook niet snuiven...
Motto: Eens is ook dit voorbij...
Red een boom - eet een bever!
pi_67392344
Snuiven deed ik niet.
Maar het is wel sucks als je vriend opeens bloed op zijn gezicht krijgt tijdens de seks.
pi_67394995
quote:
Op woensdag 25 maart 2009 14:17 schreef Lychee_ het volgende:
Snuiven deed ik niet.
Maar het is wel sucks als je vriend opeens bloed op zijn gezicht krijgt tijdens de seks.
kinky
Weer ww vergeten van mn kl00n :$
pi_67401100
Ik wilde weer even een TVP'tje zetten en nog een vraag stellen.
Ik vroeg me af of er meer mensen zijn die last hebben van dysthymie/ADD of iets soortgelijks. Depressieve gevoelens zouden eigenlijk een beetje moeten verdwijnen als ik iets kan bereiken, ondanks de ADD, maar volgens mij gaat dat nog lang duren

En kan het zo zijn dat ADD ook de oorzaak is van gebrek aan motivatie? volgens mij is dat wel een van de symptomen, maar vind het redelijk deprimerend om te denken dat ik nergens (lang) voor gemotiveerd kan blijven.

Vind het wel moeilijk soms, zeker om om te gaan met wat mensen van mij vinden. Mijn vrienden vinden zelfs dat ik opmerkingen maak die mensen echt kwetsend of grof vinden, maar ik heb zelf nooit echt in de gaten... Ik zeg dingen te snel of ik denk dat ik grappig ben, kan niet iedereen op prijs stellen maar goed...
Mensen die thee drinken plassen zittend.
pi_67422348
@ Oproerkraaier; ik heb dat ook. Ik kan nooit lang ergens gemotiveerd voor zijn. Vooral met school is dat zo.
En ik maak ook dikwijls opmerkingen. Wat weleens kwetsend bij anderen overkomt, maar ik heb dat zelf niet door.

Vervelend is dat he!
pi_67423979
Ik ben ook snel verveeld en kan dan geen motivatie meer opbrengen om iets af te krijgen. Als ik mijn interesse in iets verlies, is het voor mij erg moeilijk om ermee door te gaan. Ik ben het dan echt spuugzat (kan er dan zelfs lichamelijke klachten van krijgen: misselijkheid, migraines). Nieuwe situaties (andere studie, woning, werk etc.) vind ik eigenlijk altijd wel leuk.
I HATE MUSIC
  Hoofdredactie Fotografie donderdag 26 maart 2009 @ 11:57:40 #75
95752 crew  Chell
Kluns
pi_67424542
Same here, ik heb qua werk e.d. een attention span van ongeveer 2,5 maand

Overigens is het wel anders als ik iets écht leuk vind. Boeken vervelen me nooit, internet ook niet, fotograferen is en blijft superleuk.
pi_67424973
Ik heb gelukkig ook hobby's die ik boeiend blijf vinden. Muziek, internet, filosofie, politiek, psychologie, sociologie en nog meer dingen blijf ik leuk vinden. Ik kan alleen niet aan een stuk door met iets bezig zijn. Bijvoorbeeld muziek: ik heb fases dat ik bijvoorbeeld het meest naar techno luister en dan weer naar postpunk of iets anders. Zo'n fase duurt bij mij ook iets van 2 maanden. Heel m'n leven bestaat uit fases, eigenlijk.

Ik ben nu mijn studie meer dan zat. Ik heb er totaal geen zin meer in, maar ik vind dat ik door moet gaan. Hoe moet het nou als ik straks "vast" werk heb? Wissel ik dan om het jaar van baan??
I HATE MUSIC
  Hoofdredactie Fotografie donderdag 26 maart 2009 @ 12:17:45 #77
95752 crew  Chell
Kluns
pi_67425190
Ja die fases heb ik inderdaad ook wel

En qua werk, tja, ik wissel dus inderdaad wel heel veel van baan en ik zit daarnaast ook nog eens in de detachering/projectorganisatie, dus wisselende klussen en klanten.
Dat wisselen zit 'm voor een deel in mijn attention span, maar ook omdat werk gewoon eigenlijk altijd weer 'mis' ergens. Ofwel omdat ze niet tevreden zijn, ofwel omdat ik me niet happy voel omdat ik continu onderschat wordt of niet op m'n plek zit of een combinatie van beiden

En eigenlijk zou ik het liefst ook maximaal drie dagen werken, eigenlijk trek ik vijf dagen echt helemaal niet, maar parttime werken is financieel gezien geen optie helaas.

Ik heb inmiddels dus ook een eigen bedrijfje en ik hoop heel hard dat ik over een paar jaar gewoon fulltime voor mezelf kan werken, zonder baas. Dan ben ik in ieder geval van het verplichte 9-5 ritme af, kan ik gewoon 's nachts werken als ik daar zin in heb enzovoort.
pi_67425315
hehe tamelijk herkenbare verhalen voor mij...ik maakte vroeger weinig vrienden met mijn ongenuanceerde meningen die anderen vaak kwetsten, tegenwoordig denk ik wat beter na voordat ik weer 'grappig' probeer te zijn verder kan ik mij ook moeilijk motiveren voor dingen die mij niet echt interesseren, en tussen de dingen die mij wel interesseren hop ik continue heen en weer omdat ik mij er niet lang op kan concentreren. ik lees minimaal in 2 boeken tegelijk zodat ik kan switchen als het ene boek me begint te vervelen en bij muziek heb ik ook zo mijn periodes
  Hoofdredactie Fotografie donderdag 26 maart 2009 @ 12:30:13 #79
95752 crew  Chell
Kluns
pi_67425615
ow, dat meerdere boeken lezen heb ik ook! Hoewel ik, als ik een boek écht tof vind, niet meer stop met lezen en het het liefst in één ruk uitlees

Kwetsende opmerkingen maak ik geloof ik nooit zo. Ik ben wel heel eerlijk als mensen dingen aan me vragen of vertellen.
pi_67427167
ja ik zou mezelf ook omschrijven als erg eerlijk, helaas is eerlijk zijn niet altijd even verstandig
pi_67444885
Jaaaa!
Ik vind mezelf ook eerlijk, maar toch vinden mensen dat vaak kwetsend. Het is nooit mijn bedoeling om mensen te kwetsen. Ik ben heel aardig in het echt, alleen jammer dat niet iedereen dat direct ziet

Ik ben nu bezig met school, ik hoef alleen nog 5 maanden stage en dan heb ik HBO af. Ik verheug me echt op stage en afstuderen, maar eerst moet ik nog een portfolio maken, en daar heb ik nu al 2,5 jaar de tijd voor gehad, maar lukt maar niet... Ben nu beetje aan het werken, en probeer er steeds aan te beginnen maar lukt me maar niet. Uiteindelijk heb ik maar aan een vriend gevraagd of ie me wil helpen ermee, misschien dat dat werkt.

Ik hoop dat ik na mijn studie ook een eigen bedrijf kan beginnen, zodat ik tenminste niet vast zit aan een 9 tot 5 baan, maar aan de andere kant zal het wel moeilijk zijn om daar succesvol in te zijn. Ik heb niet echt een grote passie waar ik gemotiveerd kan raken.

Een ander vervelend ding is dat als mensen mij vragen iets te doen (website maken of zoiets stoms) dan zeg ik altijd toe, omdat ik het toch wel leuk vind om te doen, maar uiteindelijk komt alles toch weer op het laatste moment aan waardoor alles toch weer verprutst word, en vrienden dus weer teleurgesteld zijn.. bah
Mensen die thee drinken plassen zittend.
pi_67451199
...en ik loop intussen al tien jaar steeds over en weer tussen mijn eigen 'bedrijfje' en werken voor een baas, of een combinatie van beiden. En nu sinds drie maanden niet meer werken. Op.
fases! altijd heel erg met iets bezig maar nooit lang genoeg om constructief te zijn.
veel energie verbruiken vooraleer er nog maar iets gebeurd is.
mijn grootste probleem is wanorde. ik heb geen vaste plaats voor al mijn spullen.
net zoals ik geen vaste plaats heb voor mijn handelingen, gedachten en gevoelens.
alles stapelt zich maar op. na veel jaren worden dat veel stapels.
momenteel zit ik in een 'compleet onoverzichtelijke fase'.
pi_67509602
Zeg, hoe gaat zo'n test eigenlijk in z'n werk, bij het GGZ?

Ik heb onlangs een gesprek gehad bij een studentenpsycholoog (met de praktische aanleiding: ik chaotisch, welke cursus moet ik doen? ) en ik bleek een lijst ADD-symptomen op genoemd te hebben bij haar.

Ze zei dat ik zelf mocht weten of ik me wilde laten testen. Dit is alweer een paar maanden geleden en ik weet nog steeds niet of ik dat wil, eigenlijk om precies hetzelfde als wat iemand een paar pagina's terug postte: 'ja maar, als ik het niet heb, ben ik gewoon een loser!'. Eigenlijk durf ik nu ook niet meer naar die psycholoog -ben maar één keer geweest- omdat ik bang ben dat ze me een aansteller vindt.

Dus vandaar mijn vraag...is het eng, zo'n test? Zijn er lange wachtlijsten ofzo? En last but not least: worden ouders e.d. ook ondervraagd? Niet dat dat een probleem is, maar dan weet ik even waar ik (of we) aan toe zijn.
pi_67512177
quote:
Op zondag 29 maart 2009 00:26 schreef rooos het volgende:

eigenlijk om precies hetzelfde als wat iemand een paar pagina's terug postte: 'ja maar, als ik het niet heb, ben ik gewoon een loser!'.
Die klote hokjes mentaliteit van de Westerse psychologie ook, ik verafschuw het.
pi_67515859
quote:
Die klote hokjes mentaliteit van de Westerse psychologie ook, ik verafschuw het.
En ook dat is een reden tot twijfel. Wat heb ik eraan om in zo'n hokje te zitten, bestaat dat hokje uberhaupt wel ( ) en is het niet gewoon een excuus om me achter te verschuilen (nou was ik dat niet van plan, maar toch.)
  maandag 30 maart 2009 @ 08:13:09 #86
132867 Oproerkraaier
Oproer kraait.
pi_67537269
Hokjesmentaliteit... tsja.
Je kunt wel aan je principes blijven vasthouden, maar ik zelf had het idee, dat als iets mijn leven beter maakt, dat ik dan iets dergelijks best mag proberen. Ik heb zelf ook ADD volgens de psychiater, maar ik zelf twijfel er nog wel over, maar de medicijnen werken, dus ik ben er al lang tevreden mee. De tips die ADD mensen helpen, helpen mij ook, ik laat me niet tegenhouden door een "hokjesmentaliteit"...
Als jij denkt dat je baat hebt bij therapie of een onderzoek dan moet je dat doen, ongeacht wat de uitkomst gaat zijn. En als je geen ADHD/ADD hebt, misschien is het dan wel wat anders, maar blijkbaar heb je iets van problemen in je leven, of iets waar je beter mee om kunt gaan, en het is alleen maar bewonderenswaardig als je dat onder ogen ziet en er iets aan wilt doen.
Mensen die thee drinken plassen zittend.
pi_67546582
Aangezien onrust zo'n beetje een eeuwig-terugkerend thema in mijn leven is, cognitieve therapie dit niet heeft opgelost, en ik 't idee heb dat 't aan iets anders dan mijn gedachten/omstandigheden ligt, neig ik me toch eens voor ADD te laten testen (al weet ik dat ik nogal een hypochonder ben, dus hoe realistisch deze inschatting is durf ik niet te zeggen). Hoe wordt zoiets getest?
Gaat 't via de huisarts? Valt het echt te 'meten' of baseren ze 't alleen op wat je zelf vertelt?
pi_67549968
in mijn geval heb ik een hele zooi meerkeuzevragen aangaande mijn jeugd en mijn huidige situatie ingevuld. daarnaast heb ik 3 gesprekken met een psychiater gehad waar mijn moeder ook 1 keer bij was om te praten over mijn jeugd

het lijkt mij dat je dit via je huisarts moet regelen aangezien je wel een verwijsbrief moet hebben denk ik
pi_67553143
Hoop dat die ADD-test positief uit gaat vallen, en 't niet het zoveelste geval is van "Maartel herkent zich weer eens in een ziektebeeld". Opzich hebben een paar vrienden al naar het lijstje met symptomen gekeken en gezegd "jep, dat ben jij!" dus volkomen hypochondrisch is de gedachte niet..

Dingen die ik erg herken:
- Altijd onrustig, tig keer van baan/studie gewisseld, zelfs als ie goed beviel, omdat ik onrustig werd..
- Me heel moeilijk kunnen concentreren, kan geen film kijken zonder ondertussen nog muziek te luisteren, laptop erbij te pakken, of iets anders te doen.. Onlangs bij 2 concerten geweest die ik super vond, maar ondanks dat had ik na een minuut of 20 grote moeite om niet weg te gaan omdat ik gek werd van 't stilstaan.
- Grote moeite mezelf te motiveren, maar áls ik iets echt interessant vind er helemaal in opgezogen raken (de rest van de wereld bestaat dan ook niet meer).. als ik 't over iets heb wat erg interesseert ben ik niet meer te stoppen en word ik soms moe van m'n eigen geratel.
- Behoorlijk verslavingsgevoelig, of t nu om roken/alcohol of die nieuwe broodjeszaak/tv-serie/vriend gaat, als iets m'n aandacht heeft wordt 't al snel tamelijk obsessief.
- Me moeilijk tot dingen kunnen zetten, vrijwel elk weekend moeite om van m'n bank te komen, ookal heb ik me voorgenomen om vanalles te doen.
- Altijd enorm veel gedachten, gepieker, gedagdroom, moeite om mezelf gefocust te houden en interesse in dingen te tonen.
- Uit het positieve kenmerken lijstje herken ik me ook wel erg in humor, creativititeit en bovenmatige intelligentie
pi_67560918
@Maartel:

Ga met jouw klachten naar je huisarts. Die kan jou eventueel door verwijzen.

Grrr... Ik ben weer aan gruwelijk aan het uitstellen. Zit in m'n tentamenweek en heb verschrikkelijk veel deadlines.
I HATE MUSIC
pi_67571182
Net terug (gisteravond) van een lang weekend Praag... Lekker een paar dagen rondlopen in een vreemde stad. Zonder pilletjes .

Vanmiddag weer medicijnterugkom afspraak bij de psych... Hij wil dat ik ga naar een dosis van 36mg 's ochtends en 18mg 's middags, zodat mijn vriendin er ook wat aan heeft... Ben benieuwd hoe dat uit gaat pakken. Moet ik op een bepaalde tijd een pil gaan slikken . Hopen dat het lukt.
pi_67587411
Heb morgen een afspraak met de huisarts.. 't kan me niet snel genoeg gaan, nu ik vermoed te weten waar m'n klachten vandaan komen wil ik er ook direct wat aan doen (en zeker weten of t idd ADD is).
Vreemd/verwarrend idee dat allerlei situaties en (gezochte) verklaringen uit m'n leven ineens in een ander daglicht komen te staan.. of misschien toch niet
pi_67596422
Is het niet beter om een ADD en ADHD topic apart te starten? Dan weten mensen ten minste zeker dat ze het over het zelfde hebben. Ik ben zelf ADD gediagnosticeerd en voel weinig herkenning met ADHD-ers als ze het over stuiteren hebben
pi_67597340
quote:
Op dinsdag 31 maart 2009 22:58 schreef jasper85 het volgende:
Is het niet beter om een ADD en ADHD topic apart te starten? Dan weten mensen ten minste zeker dat ze het over het zelfde hebben. Ik ben zelf ADD gediagnosticeerd en voel weinig herkenning met ADHD-ers als ze het over stuiteren hebben
Een beetje vreemd om twee topics aan te maken aangezien het subtypen zijn van eenzelfde aandoening en er dus enorm veel overlap is. Bovendien hoef je toch niet alles hetzelfde te beleven om in één topic te posten?
  Moderator woensdag 1 april 2009 @ 03:12:18 #95
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_67600796
Wat mij betreft kan het ook gewoon 1 topic blijven. Ik herken als ADDer erg veel in de ADHDers. Bovendien noem ik het tegenwoordig gewoon ADHD omdat mensen het verschil toch niet snappen

ik merk dat de Ritalin weer sneller uitgewerkt raakt, en dat terwijl ik het nu om de 3,5 uur slik misschien toch maar eens naar concerta kijken, misschien kan ik dan langer mijn concentratie vasthouden

ben nog steeds positief over Ritalin, studie gaat stukken beter en ik haal hoge cijfers
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
pi_67603644
Net naar huisarts geweest, die gaat me iig doorverwijzen. Hij vond m'n vermoeden geloof ik wel plaucibel (ook door anekdotes als dat ik altijd aan 't opruimen sla als er vrienden op bezoek zijn, omdat 'stilzitten en praten' gewoon een kwelling is, dat ik tijdens een telefoontje altijd 30 rondjes om m'n as wandel, dat ik op de basisschool zo afwezig was dat leraren dachten dat ik aan de drugs zat, etc), al had hij ook nog 't idee dat 't mogelijk te maken zou kunnen hebben met een stofwisselingsafwijking die vroeger bij me is ontdekt.
Even afwachten maar..
  Moderator woensdag 1 april 2009 @ 13:01:05 #97
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_67609359
Heb volgens mij per ongeluk twee Ritalin's ingenomen

van de eerste voelde ik niets dus twijfelde of ik wel had ingenomen. Nog 1 ingenomen en nu loop ik te trippen als een gek
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
pi_67610222
quote:
Op woensdag 1 april 2009 13:01 schreef MaJo het volgende:
Heb volgens mij per ongeluk twee Ritalin's ingenomen

van de eerste voelde ik niets dus twijfelde of ik wel had ingenomen. Nog 1 ingenomen en nu loop ik te trippen als een gek
Oeps...

En, hoe voelt dat?
Weer ww vergeten van mn kl00n :$
  woensdag 1 april 2009 @ 14:52:39 #99
132867 Oproerkraaier
Oproer kraait.
pi_67612860
quote:
Op woensdag 1 april 2009 09:53 schreef Maartel het volgende:
dat ik altijd aan 't opruimen sla als er vrienden op bezoek zijn,
Mensen die thee drinken plassen zittend.
  Moderator woensdag 1 april 2009 @ 14:53:57 #100
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_67612910
quote:
Op woensdag 1 april 2009 13:28 schreef rvlaak_werk2 het volgende:

[..]

Oeps...

En, hoe voelt dat?
Druk

ik probeerde iets te lezen maar kon het niet in me opnemen. Was ook wat paniekerig. Psych gebeld en die zei dat het helemaal geen probleem was dus dat stelde me wel gerust
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
pi_67615359
quote:
Op woensdag 1 april 2009 14:53 schreef MaJo het volgende:

[..]

Druk
, goh... daar had je nog geen ervaring mee...
quote:
ik probeerde iets te lezen maar kon het niet in me opnemen. Was ook wat paniekerig. Psych gebeld en die zei dat het helemaal geen probleem was dus dat stelde me wel gerust
Da's toch mooi om te horen.
Weer ww vergeten van mn kl00n :$
  woensdag 1 april 2009 @ 16:27:33 #102
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_67616624
Ik ben een autist met ADHD kenmerken (nog geen officiele ADHDdiagnose), mijn vader en broer hebben wel ADHD.

Vrijdag naar de psychiater, voor Ritalin.

Je hele leven in een storm
Tornado’s door je lijf heen –
Woedden
Met alle kracht alles opzij

En daar sta je dan

Is er iets dat je helpen kan
Weg van de wereld
Weg van de tijd
Ik weet niet hoe ik mijzelf

Redden kan

Alles is nu echt teveel
Dat brein vol dingen
Die je dwangen
Met alle kracht alles voorbij

En daar sta je dan

Na stormen komt regen
Na regen zon

En daar sta je dan
Ik wou dat ik opnieuw
Beginnen kon

(c) Oxymoron

Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
  woensdag 1 april 2009 @ 16:48:26 #103
234271 Krentenbol.
Lick my currants!
pi_67617374
quote:
Op dinsdag 31 maart 2009 22:58 schreef jasper85 het volgende:
Is het niet beter om een ADD en ADHD topic apart te starten? Dan weten mensen ten minste zeker dat ze het over het zelfde hebben. Ik ben zelf ADD gediagnosticeerd en voel weinig herkenning met ADHD-ers als ze het over stuiteren hebben
Heb je niet het gevoel dat je van binnen stuitert? Heel veel gedachten tegelijk die je niet kunt stoppen?
pi_67622937
Hmm, vanmiddag belde de huisarts me eerst dat ik voor een test/gesprek in 't ziekenhuis terecht kon, maar dan wel eerst op een wachtlijst van 4 tot 6 maanden zou komen. Toen ik aangaf dat ik dat voor de behandeling nog niet zo'n probleem zou vinden, maar dat ik toch wel graag sneller een diagnose heb, reageerde hij dat, gebaseerd op wat ik verteld had, de diagnose toch wel duidelijk leek te zijn. Een héél klein beetje opgelucht ben ik wel, maar toch durf ik er nog niet helemaal in te geloven.. 't is gewoon té makkelijk dat ik na jaren aanrommelen met dieet, therapie, etc, na een opmerking op Fok! of ik geen ADD had, met één gesprekje bij de huisarts 't antwoord heb.. 't zou erg goed zo kunnen zijn, maar tot een échte test stel ik me er nog maar niet te veel op in.. Zou nogal een teleurstelling zijn als al m'n klachten uiteindelijk tóch niet verklaard zijn..
pi_67624443
@Maartel; Bij mij heeft www.levente.nl veel verhelding opgeleverd. Ik zou daar dus even een kijkje nemen als je wat zekerder wil zijn of je add hebt.
pi_67624552
quote:
Op woensdag 1 april 2009 20:24 schreef Lychee_ het volgende:
@Maartel; Bij mij heeft www.levente.nl veel verhelding opgeleverd. Ik zou daar dus even een kijkje nemen als je wat zekerder wil zijn of je add hebt.
Alles wat ik daar las (met name de kenmerken) bevestigde mijn vermoedens, herken vrijwel alles.. op de korte test scoorde ik echter maar 50%..
pi_67625213
quote:
Op woensdag 1 april 2009 20:24 schreef Lychee_ het volgende:
@Maartel; Bij mij heeft www.levente.nl veel verhelding opgeleverd. Ik zou daar dus even een kijkje nemen als je wat zekerder wil zijn of je add hebt.
Ik vind levente juist echt zo'n 'zie ons zielig doch gezegend zijn' site. Kijk niet ad(h)d'ers, hier een gebruiksaanwijzing om met de gevoelige zieltjes van jullie gehandicapte medemens om te gaan. Mijn falen wat betreft studie/sociaal leven is voor een deel terug te voeren op ADD maar ook gewoon voor een deel omdat ik een slappe zak ben. Vind levente net iets te veel de slachtofferrol benadrukken.Dat wil overigens niet zeggen dat er geen nuttige informatie op de site staat.
pi_67626080
quote:
Op woensdag 1 april 2009 20:45 schreef cesareborgia het volgende:

[..]

Ik vind levente juist echt zo'n 'zie ons zielig doch gezegend zijn' site. Kijk niet ad(h)d'ers, hier een gebruiksaanwijzing om met de gevoelige zieltjes van jullie gehandicapte medemens om te gaan. Mijn falen wat betreft studie/sociaal leven is voor een deel terug te voeren op ADD maar ook gewoon voor een deel omdat ik een slappe zak ben. Vind levente net iets te veel de slachtofferrol benadrukken.Dat wil overigens niet zeggen dat er geen nuttige informatie op de site staat.
Helemaal met je eens
  donderdag 2 april 2009 @ 01:39:49 #109
232720 boekenwurmpje
Nou, nog één Billy dan...
pi_67634302
Apart inderdaad, die Levente test... Gelijk die tweede vraag al...

2) Ben jij chaotisch?
a) Ik ben niet chaotisch
b) Ik ben alleen thuis chaotisch
c) Ik ben alleen op het werk chaotisch
d) Ik was alleen als kind chaotisch

Ik heb behoefte aan een lettertje met: Ik ben altijd chaotisch
Aardig zijn is overrated.
pi_67636244
quote:
Op woensdag 1 april 2009 19:38 schreef Maartel het volgende:
Hmm, vanmiddag belde de huisarts me eerst dat ik voor een test/gesprek in 't ziekenhuis terecht kon, maar dan wel eerst op een wachtlijst van 4 tot 6 maanden zou komen. Toen ik aangaf dat ik dat voor de behandeling nog niet zo'n probleem zou vinden, maar dat ik toch wel graag sneller een diagnose heb, reageerde hij dat, gebaseerd op wat ik verteld had, de diagnose toch wel duidelijk leek te zijn. Een héél klein beetje opgelucht ben ik wel, maar toch durf ik er nog niet helemaal in te geloven.. 't is gewoon té makkelijk dat ik na jaren aanrommelen met dieet, therapie, etc, na een opmerking op Fok! of ik geen ADD had, met één gesprekje bij de huisarts 't antwoord heb.. 't zou erg goed zo kunnen zijn, maar tot een échte test stel ik me er nog maar niet te veel op in.. Zou nogal een teleurstelling zijn als al m'n klachten uiteindelijk tóch niet verklaard zijn..
Meld je aan bij PsyQ in Haarlem, daar is de wachttijd maar 2 dagen .
http://www.psyq.nl/Home/service-pagina/service-pagina-Haarlem
  Hoofdredactie Fotografie donderdag 2 april 2009 @ 11:04:49 #111
95752 crew  Chell
Kluns
pi_67639517
Mooi gedicht Oxy!

Die wachttijden zuigen trouwens wel! Ik heb begin maart mijn intake enzo gehad en heb voor 7 april een gesprek met mijn coach-to-be. De inschattig was dat de eerste afspraak met mijn arts ook rond die tijd was. Nu heb ik daar inmiddels een bericht over ontvangen dat dat dus pas 4 mei is! Weer een maand verder.

Denk dat ik die 7 april afspraak dus ook maar ga cancellen.
  Moderator donderdag 2 april 2009 @ 11:11:26 #112
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_67639719
Net terug van de psych. Mijn dosis Ritalin is verhoogd van 10mg om de 3,5 uur naar 15 mg. Ben benieuwd of het werkt
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
  Moderator donderdag 2 april 2009 @ 11:13:21 #113
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_67639783
quote:
Op donderdag 2 april 2009 11:04 schreef Chell het volgende:
Mooi gedicht Oxy!

Die wachttijden zuigen trouwens wel! Ik heb begin maart mijn intake enzo gehad en heb voor 7 april een gesprek met mijn coach-to-be. De inschattig was dat de eerste afspraak met mijn arts ook rond die tijd was. Nu heb ik daar inmiddels een bericht over ontvangen dat dat dus pas 4 mei is! Weer een maand verder.

Denk dat ik die 7 april afspraak dus ook maar ga cancellen.
Waarom zou je die afspraak cancellen? Is toch fijn om alvast even een gesprek met een coach te hebben?

zijn hier trouwens nog anderen die ook bij psyQ utrecht lopen of ben ik de enige?
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
pi_67645316
quote:
Op donderdag 2 april 2009 09:11 schreef _Ophelia_ het volgende:

[..]

Meld je aan bij PsyQ in Haarlem, daar is de wachttijd maar 2 dagen .
http://www.psyq.nl/Home/service-pagina/service-pagina-Haarlem
Wordt dat enigszins vergoed door 't ziekenfonds?
En zit zoiets ook dichter bij Nijmegen?
Heb nu een afspraak op 8 juni, maar dat voelt nog wel érg ver weg.

't is vandaag (sowieso de afgelopen tijd) énorm rustig op 't werk (winkel in een overdekt winkelcentrum) en ik word écht helemaal gek van het niets te doen hebben.. Zo stom, als 't heel druk is (en ik 't overzicht snel kwijtraak) wens ik dat 't eens wat rustiger wordt, maar van zulke rustige dagen wordt ik eigenlijk veel gespannender.. Sta echt de hele dag op 't punt op te stappen, maar da's ook niet echt een (verstandige) optie
  Hoofdredactie Fotografie donderdag 2 april 2009 @ 14:48:29 #115
95752 crew  Chell
Kluns
pi_67645978
quote:
Op donderdag 2 april 2009 11:13 schreef MaJo het volgende:

[..]

Waarom zou je die afspraak cancellen? Is toch fijn om alvast even een gesprek met een coach te hebben?
Omdat ik sowieso echt al totáál geen behoefte heb aan een coach, maar medicatie alleen mogelijk is in combinatie met coaching. Dus zonder dat ik medicatie heb, slaat die coaching echt al helemaal nergens op.

Alles wat die mensen zeggen, kan ik zelf ook wel bedenken, dus ik vind het voor mij persoonlijk echt tijdverspilling.
pi_67650318
Volgens mij heb ik net weer een sollicitatiegesprek verkloot Enorm snel praten is niet handig als je bij een klantenservice solliciteert
En dan kan ik nog wel vertellen dat ik dat aan de telefoon niet doe (wat ook waar is) maar ja, waarom zouden ze dat geloven...
pi_67650378
Ah, inmiddels PsyQ gebeld, volgende week iig al eerste telefonische intake, thanks voor de tip!
2 maanden wachten zag ik echt niet zitten
pi_67650436
quote:
Op donderdag 2 april 2009 14:26 schreef Maartel het volgende:

[..]

Wordt dat enigszins vergoed door 't ziekenfonds?
En zit zoiets ook dichter bij Nijmegen?
Heb nu een afspraak op 8 juni, maar dat voelt nog wel érg ver weg.
Dat wordt gewoon vergoed
Op de site van PsyQ zijn wel meerdere vestigingen te vinden, maar als je het echt snel wilt regelen moet je volgens de wachttijdindicatie in Haarlem zijn.
Bovendien, als het goed is hoef je voor de diagnose maar twee keer op en neer, je kunt daarna altijd besluiten om dichter in de buurt begeleiding te zoeken.


Je was er zelf al achter
  Moderator donderdag 2 april 2009 @ 22:54:15 #119
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_67661090
quote:
Op donderdag 2 april 2009 14:48 schreef Chell het volgende:

[..]

Omdat ik sowieso echt al totáál geen behoefte heb aan een coach, maar medicatie alleen mogelijk is in combinatie met coaching. Dus zonder dat ik medicatie heb, slaat die coaching echt al helemaal nergens op.

Alles wat die mensen zeggen, kan ik zelf ook wel bedenken, dus ik vind het voor mij persoonlijk echt tijdverspilling.
Ah ok Ik wilde zelf ook geen coach dus ben ook niet echt degene die dit hoort aan te bevelen
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
pi_67661407
Hoe zijn de ervaringen met PsyQ?

(qua behandeling neig ik wel iets dichter bij huis te zoeken, Breda en Utrecht zijn niet echt om de hoek, maar voor een intake ben ik wel blij dat ik geen 2 maanden hoef te wachten.. daar word je nou niet bepaald rustiger van )
  Hoofdredactie Fotografie donderdag 2 april 2009 @ 23:06:45 #121
95752 crew  Chell
Kluns
pi_67661553
quote:
Op donderdag 2 april 2009 22:54 schreef MaJo het volgende:

[..]

Ah ok Ik wilde zelf ook geen coach dus ben ook niet echt degene die dit hoort aan te bevelen
Hihihi

Naja ik snap op zich het idee wel, van de combi medicatie en coaching. De bedoeling is tenslotte dat je toch anders gaan functioneren met medicatie dan zonder en wellicht slaan bepaalde tips dan wel aan.

De vorige keer had ik eerst ook al een hele poos coaching voor ik medicatie kreeg en ik zat daar voor mijn gevoel echt mijn tijd te verdoen. Mijn ei hoefde ik niet kwijt, zeker niet daar, geaccepteerd had ik het ook al en tips als "probeer elke avond op dezelfde tijd naar bed te gaan" of "maak een huishoudschemaatje" zijn heel zinvol, maar kan ik zelf ook bedenken. Me er aan houden is een heel ander verhaal, maar dat doe ik ook niet voor een coach
  Moderator donderdag 2 april 2009 @ 23:19:15 #122
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_67662066
quote:
Op donderdag 2 april 2009 23:03 schreef Maartel het volgende:
Hoe zijn de ervaringen met PsyQ?

(qua behandeling neig ik wel iets dichter bij huis te zoeken, Breda en Utrecht zijn niet echt om de hoek, maar voor een intake ben ik wel blij dat ik geen 2 maanden hoef te wachten.. daar word je nou niet bepaald rustiger van )
Mijn ervaringen zijn goed Alleen dat hele coachingsidee en adhdgroepen vind ik onzin Maar daar heb ik geen last van want loop er vooral vanwege mijn depressie
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
  Moderator donderdag 2 april 2009 @ 23:20:33 #123
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_67662119
quote:
Op donderdag 2 april 2009 23:06 schreef Chell het volgende:

[..]

Hihihi

Naja ik snap op zich het idee wel, van de combi medicatie en coaching. De bedoeling is tenslotte dat je toch anders gaan functioneren met medicatie dan zonder en wellicht slaan bepaalde tips dan wel aan.

De vorige keer had ik eerst ook al een hele poos coaching voor ik medicatie kreeg en ik zat daar voor mijn gevoel echt mijn tijd te verdoen. Mijn ei hoefde ik niet kwijt, zeker niet daar, geaccepteerd had ik het ook al en tips als "probeer elke avond op dezelfde tijd naar bed te gaan" of "maak een huishoudschemaatje" zijn heel zinvol, maar kan ik zelf ook bedenken. Me er aan houden is een heel ander verhaal, maar dat doe ik ook niet voor een coach
Ik denk er precies hetzelfde over Bij mij is ADD ook een bijkomend iets, ik vind het op dit moment niet mijn belangrijkste 'probleem'. Ik ben depressief en soms zie ik het leven niet zitten. Leuk hoor om dan tips te krijgen hoe je een agenda bij kunt houden maar dat interesseert me dan echt even geen reet
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
pi_67662494
quote:
Op donderdag 2 april 2009 23:19 schreef MaJo het volgende:

[..]

Mijn ervaringen zijn goed Alleen dat hele coachingsidee en adhdgroepen vind ik onzin Maar daar heb ik geen last van want loop er vooral vanwege mijn depressie
Qua tips van coaches die ik net las denk ik dat dat inderdaad voor mij ook geen wereld van verschil zou maken.. Sowieso merk ik in m'n huidige therapie al dat dat soort adviezen vaak averechts werken omdat ik me er dan veel te geforceerd op ga concentreren/er in doorsla/er alleen maar neurotischer van word (een opdracht om elk uur je spanning op schaal van 1 tot 10 bij te houden laat je je alleen maar meer fixeren op je spanning, en een tip om elke avond bijtijds naar bed te gaan zorgt er uiteindelijk voor dat je bang bent dat 't helemaal mis gaat als je eens een keer later in bed eindigt ).
Maar op dit moment zou vooral de diagnose ADD een zegen voor me zijn. Het feit dat dan ws niet al m'n klachten veroorzaakt worden door m'n manier van denken/iets wat ik zelf in de hand heb, maakt het al een stuk makkelijker om bepaalde dingen gewoon te accepteren. Nu heb ik elke keer dat ik me onrustig voel nog 't idee "oje, dan heb ik blijkbaar iets gedacht wat spanning teweeg bracht, wat dacht ik dan???".
Om eerlijk te zijn kan ik uiteindelijk altijd wel een verklaring vinden, maar die is vaak vergezocht, en na het lezen van diverse (zeer herkenbare) verhalen vind ik ADD eigenlijk een veel aannemelijkere verklaring voor veel van mijn onrust.
  vrijdag 3 april 2009 @ 00:31:36 #125
132867 Oproerkraaier
Oproer kraait.
pi_67663834
Ik had liever dat ik geen ADD had en dat het iets was dat ik kon veranderen. Nu zit ik met een probleem waar ik alleen om heen kan werken maar niet kan oplossen..

Probleem is natuurlijk een groot woord, maar ideaal is het niet om ADD te hebben.Het heeft zeker ook voordelen, maar mensen horen zich nou eenmaal op een bepaalde manier te gedragen...
Mensen die thee drinken plassen zittend.
pi_67663962
quote:
Op donderdag 2 april 2009 23:32 schreef Maartel het volgende:

[..]

Qua tips van coaches die ik net las denk ik dat dat inderdaad voor mij ook geen wereld van verschil zou maken.. Sowieso merk ik in m'n huidige therapie al dat dat soort adviezen vaak averechts werken omdat ik me er dan veel te geforceerd op ga concentreren/er in doorsla/er alleen maar neurotischer van word (een opdracht om elk uur je spanning op schaal van 1 tot 10 bij te houden laat je je alleen maar meer fixeren op je spanning, en een tip om elke avond bijtijds naar bed te gaan zorgt er uiteindelijk voor dat je bang bent dat 't helemaal mis gaat als je eens een keer later in bed eindigt ).
Herkenbaar. Ik voel me dan schuldig als ik in mijn roes van perfectionisme 1 ding verkeerd doe. En het gevaarlijke daarvan is, is dat ik vind dat ik toch al heb gefaald en uit m'n ritme raak.
quote:
Maar op dit moment zou vooral de diagnose ADD een zegen voor me zijn. Het feit dat dan ws niet al m'n klachten veroorzaakt worden door m'n manier van denken/iets wat ik zelf in de hand heb, maakt het al een stuk makkelijker om bepaalde dingen gewoon te accepteren. Nu heb ik elke keer dat ik me onrustig voel nog 't idee "oje, dan heb ik blijkbaar iets gedacht wat spanning teweeg bracht, wat dacht ik dan???".
Om eerlijk te zijn kan ik uiteindelijk altijd wel een verklaring vinden, maar die is vaak vergezocht, en na het lezen van diverse (zeer herkenbare) verhalen vind ik ADD eigenlijk een veel aannemelijkere verklaring voor veel van mijn onrust.
Het lijkt inderdaad fijn om vanuit een bepaald kader (ADD) aan je problemen te kunnen werken.

Ik zit nog in het traject en wacht nog op de onderzoeken, maar of ik nu een ADD'er ben of niet, een aantal problemen blijf ik houden. Een voorbeeld daarvan is, is dat ik me snel verveel. Ik ben daardoor wel creatief, maar aan de andere kant ben ik ook een rusteloze kip zonder kop.

[ Bericht 4% gewijzigd door FictionalFenna op 03-04-2009 00:46:24 ]
I HATE MUSIC
pi_67666143
quote:
Op vrijdag 3 april 2009 00:31 schreef Oproerkraaier het volgende:
Ik had liever dat ik geen ADD had en dat het iets was dat ik kon veranderen. Nu zit ik met een probleem waar ik alleen om heen kan werken maar niet kan oplossen..
O ja, dat begrijp ik ook wel, alleen ben ik al zo lang aan het proberen bepaalde dingen te veranderen waarvan m'n peut aangeeft dat ik ze misschien eens moet accepteren, terwijl ik zoiets heb van 'zodra ik 't accepteer verandert er helemaal niks meer aan'. Maar ondertussen kom ik geen meter verder, dus heb ik ws liever dat blijkt dat sommige dingen niet alleen liggen aan wat ik denk/doe, zodat ik me misschien eens bij wat dingen neer kan leggen, ipv alle mogelijke manieren van denken uit te proberen en toch steeds weer met dezelfde klachten te eindigen.
  vrijdag 3 april 2009 @ 16:38:16 #128
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_67680702
Bij de psychiater geweest: op 23 mei * starten met 4x10 mg Ritalin per dag.
Diezelfde week terugkomen voor een evaluatie van, de eerste week met Ritalin.

* Omdat ik én jarig ben, én een nieuwe bundel uitgeef, én een vakantie heb de komende 8 weken, is voor die datum gekozen!
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
  zondag 5 april 2009 @ 19:33:26 #129
199397 Windigo
Flavourtarian
pi_67737202
Hoi Iedereen

Ik ben Odette uit Amersfoort en ik heb sinds een jaar de diagnose ADD (ben 21) en sinds ik aan de ritalin ben ben ik serieus blij dat die diagnose ooit is gesteld, mijn leven is er echt véél beter op geworden.

Leek me dus leuk om dit topic te gaan volgen
pi_67753113
Weet iemand trouwens waarom de ene psych kiest voor Concerta en de (meeste) andere voor Ritalin?

Mijn psych had er een goede reden voor, nl dat ADHD'ers doorgaans moeite hebben met regelmaat .
Weer ww vergeten van mn kl00n :$
  Moderator maandag 6 april 2009 @ 12:24:22 #131
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_67755592
quote:
Op maandag 6 april 2009 11:05 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
Weet iemand trouwens waarom de ene psych kiest voor Concerta en de (meeste) andere voor Ritalin?

Mijn psych had er een goede reden voor, nl dat ADHD'ers doorgaans moeite hebben met regelmaat .
ik denk dat de meesten zullen beginnen met Ritalin puur om uit te proberen of het effect heeft. Ik heb er zelf voor gekozen omdat ik niet de hele dag onder de medicijnen wil zitten. Denk dat dat ook wel meespeelt

overigens ga ik waarschijnlijk over naar concerta omdat ik er moeite mee heb om te onthouden wanneer ik ze in moet nemen
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
pi_67758206
quote:
Op maandag 6 april 2009 12:24 schreef MaJo het volgende:

[..]

overigens ga ik waarschijnlijk over naar concerta omdat ik er moeite mee heb om te onthouden wanneer ik ze in moet nemen
En hier de redenatie van mijn psych in de praktijk
Weer ww vergeten van mn kl00n :$
pi_67758403
Ik heb eerst Ritalin gehad en ben daarna overgestapt naar dextro.
Gelukkig was ik lekker eigenwijs, anders was ik nu nog met de dosis aan het kloten geweest.
Bij mij is het echt troep, Ritalin.
Voor anderen schijnt het geweldig te zijn.
Dextro voelt bij mij veel schoner en puurder.

Nog meer mensen die zonder regelmaat slikken?
Ik slik het alleen als ik echt bezig moet om dingen te doen en er logica bij nodig is. Heb het idee dat het een downer is voor mijn creatieve denken aangezien creatief denken vaak samen gaat met minder logica en meer impulsen.

De ene keer doe ik dus een paar maanden met een potje, de andere keren kan het best snel gaan.
  Moderator maandag 6 april 2009 @ 14:34:44 #134
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_67759656
Door de week als ik moet studeren of werken dan slik ik trouw de hele dag Ritalin maar als ik een dagje niets hoef sla ik het lekker over

nu moet ik vrijwel altijd studeren of werken dus echt vaak komt dat niet voor
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
pi_67759991
Voor mij was Ritalin ook troep. Daarnaast werd ik erg opgefokt dat ik steeds aan moest denken wanneer ik het in moest nemen.
Sinds kort aan de Strattera en het werkt super!!
  maandag 6 april 2009 @ 14:45:51 #136
234271 Krentenbol.
Lick my currants!
pi_67760040
quote:
Op maandag 6 april 2009 14:44 schreef Lychee_ het volgende:
Voor mij was Ritalin ook troep. Daarnaast werd ik erg opgefokt dat ik steeds aan moest denken wanneer ik het in moest nemen.
Sinds kort aan de Strattera en het werkt super!!
Hoelang duurde het voordat de Strattera zijn werk deed?
  maandag 6 april 2009 @ 15:30:22 #137
199397 Windigo
Flavourtarian
pi_67761541
quote:
Op maandag 6 april 2009 13:55 schreef Kabolter het volgende:
Ik heb eerst Ritalin gehad en ben daarna overgestapt naar dextro.
Gelukkig was ik lekker eigenwijs, anders was ik nu nog met de dosis aan het kloten geweest.
Bij mij is het echt troep, Ritalin.
Voor anderen schijnt het geweldig te zijn.
Voor mij is Ritalin super, ik voel me er goed bij, heb geen bijwerkingen (meer) en ik ben gelukkig in staat wel te denken aan de tijden dat ik het in moet nemen (met hulp van een wekker). Bovendien vind ik het prettig dat ik zelf kan bepalen of ik er drie of vier per dag neem, afhankelijk van de drukte van mijn dag.

Als ik mijn wekker niet zet vergeet ik hem inderdaad prompt in te nemen, dus soms heb ik wel eens maanden waarin ik wat langer doe met mijn ritalin ja, herkenbaar
pi_67768978
quote:
Op maandag 6 april 2009 14:45 schreef Krentenbol. het volgende:

[..]

Hoelang duurde het voordat de Strattera zijn werk deed?
1 week 40 mg
4 weken 60 mg
en nu paar dagen 80 mg

Zo is momenteel de dosering gegaan om het langzaam op te kunnen bouwen.
Ik merkte na 1e week 60 mg lichte verbetering en dat is de verdere weken sterk verbeterd. Nu met 80 mg en hopelijk gaat dan nog beter.
  maandag 6 april 2009 @ 19:16:16 #139
234271 Krentenbol.
Lick my currants!
pi_67769046
quote:
Op maandag 6 april 2009 19:14 schreef Lychee_ het volgende:

[..]

1 week 40 mg
4 weken 60 mg
en nu paar dagen 80 mg

Zo is momenteel de dosering gegaan om het langzaam op te kunnen bouwen.
Ik merkte na 1e week 60 mg lichte verbetering en dat is de verdere weken sterk verbeterd. Nu met 80 mg en hopelijk gaat dan nog beter.
Na 2 weken, dat is toch al fijn!
Heb je nu echt een gevoel dat een andere wereld voor je open gegaan is?
pi_67769421
Nou een andere wereld is wat overdreven, maar ik vind het fijn dat ik wat meer energie op een dag heb (niet half slapen tijdens college, kan het stappen langer volhouden etc.) en beter kan concentreren, bijna geen gedachtestormen heb en niet meer zo prikkelbaar en chagerijnig ben wat ik regelmatig was einde van de dag als ik moe was. En seksleven is stuk beter geworden doordat ik mij veel beter kan concentreren/geen gedachtestormen. Kan mij helemaal laten gaan.
Owja en ik voel mij beter in mijn vel. Ik heb best een aardig negatief zelfbeeld en dat is al stuk minder geworden. Ik heb tentamenperiode en heb nu er beter gevoel over. Idee dat ik minder last van faalangst heb wat ik normaal gesproken heb.
Mijn vriend vond mij al geweldig, maar nu helemaal! (heeft niet alleen met de seks te maken, ook de andere dingen die ik noem)

Het is duur spul (als je dat ziet op het stickertje van de apotheek op het doosje) maar gelukkig vergoedt mijn zorgverzekeraar alles.

Maar als je het zo bekijkt is het best een andere wereld waarin ik terecht gekomen.

[ Bericht 11% gewijzigd door Lychee_ op 06-04-2009 19:39:37 ]
  maandag 6 april 2009 @ 19:46:50 #141
234271 Krentenbol.
Lick my currants!
pi_67770068
quote:
Op maandag 6 april 2009 19:28 schreef Lychee_ het volgende:
Nou een andere wereld is wat overdreven, maar ik vind het fijn dat ik wat meer energie op een dag heb (niet half slapen tijdens college, kan het stappen langer volhouden etc.) en beter kan concentreren, bijna geen gedachtestormen heb en niet meer zo prikkelbaar en chagerijnig ben wat ik regelmatig was einde van de dag als ik moe was. En seksleven is stuk beter geworden doordat ik mij veel beter kan concentreren/geen gedachtestormen. Kan mij helemaal laten gaan.
Owja en ik voel mij beter in mijn vel. Ik heb best een aardig negatief zelfbeeld en dat is al stuk minder geworden. Ik heb tentamenperiode en heb nu er beter gevoel over. Idee dat ik minder last van faalangst heb wat ik normaal gesproken heb.
Mijn vriend vond mij al geweldig, maar nu helemaal! (heeft niet alleen met de seks te maken, ook de andere dingen die ik noem)

Het is duur spul (als je dat ziet op het stickertje van de apotheek op het doosje) maar gelukkig vergoedt mijn zorgverzekeraar alles.

Maar als je het zo bekijkt is het best een andere wereld waarin ik terecht gekomen.
Dat klinkt geweldig voor je!
Merk je verschil met het leren voor je tentamens en de planning, uitstellen alles wat er omheen hangt?

Normaal wordt het niet vergoed toch? Hoe heb je dat voor elkaar gekregen?
pi_67770358
quote:
Op maandag 6 april 2009 19:46 schreef Krentenbol. het volgende:

[..]

Dat klinkt geweldig voor je!
Merk je verschil met het leren voor je tentamens en de planning, uitstellen alles wat er omheen hangt?

Normaal wordt het niet vergoed toch? Hoe heb je dat voor elkaar gekregen?
Meer overzicht in mijn hoofd en meer idee van tijd mbt mijn tentamens nu.
Ik loop bij PsyQ en daar was eind van vorig jaar een lijst met geadviseerde zorgverzekeraars die bepaalde adhd medicatie vergoeden. Doordat ik Strattera al wilde proberen, ben ik overgestapt op zorgverzekeraar.

Gebruik jezelf medicatie?
  maandag 6 april 2009 @ 19:57:18 #143
234271 Krentenbol.
Lick my currants!
pi_67770455
quote:
Op maandag 6 april 2009 19:54 schreef Lychee_ het volgende:

[..]

Meer overzicht in mijn hoofd en meer idee van tijd mbt mijn tentamens nu.
Ik loop bij PsyQ en daar was eind van vorig jaar een lijst met geadviseerde zorgverzekeraars die bepaalde adhd medicatie vergoeden. Doordat ik Strattera al wilde proberen, ben ik overgestapt op zorgverzekeraar.

Gebruik jezelf medicatie?
Welke verzekeraar heb je nu dan?

Ik heb ritalin/concerta en dextroamfetamine geprobeerd maar deed allebei niks behalve dat ik er na een paar maanden steeds lustelozer van werd.
Strattera heb ik daarom, en om de prijs, niet aangedurfd.
pi_67772019
quote:
Op maandag 6 april 2009 19:57 schreef Krentenbol. het volgende:

[..]

Welke verzekeraar heb je nu dan?

Ik heb ritalin/concerta en dextroamfetamine geprobeerd maar deed allebei niks behalve dat ik er na een paar maanden steeds lustelozer van werd.
Strattera heb ik daarom, en om de prijs, niet aangedurfd.
Dat is ook nog 1 van de redenen waarom ik ze niet regelmatig inneem.
Al speel ik soms ook met de dosis. 2 = rust, 3 is rust + upper, en 4 is echt een upper.

Grootste reden zal wel zijn dat ik er erg van geniet, ADHD-eren.
Vooral het dagdromen en altijd al dat nieuwe wat er op je pad komt.
pi_67776352
quote:
Op maandag 6 april 2009 19:57 schreef Krentenbol. het volgende:

[..]

Welke verzekeraar heb je nu dan?

Ik heb ritalin/concerta en dextroamfetamine geprobeerd maar deed allebei niks behalve dat ik er na een paar maanden steeds lustelozer van werd.
Strattera heb ik daarom, en om de prijs, niet aangedurfd.
Avero Achmea.
Moet je nog klein jaartje wachten dan...
pi_67783618
quote:
Op maandag 6 april 2009 19:28 schreef Lychee_ het volgende:
Nou een andere wereld is wat overdreven, maar ik vind het fijn dat ik wat meer energie op een dag heb (niet half slapen tijdens college, kan het stappen langer volhouden etc.) en beter kan concentreren, bijna geen gedachtestormen heb en niet meer zo prikkelbaar en chagerijnig ben wat ik regelmatig was einde van de dag als ik moe was. En seksleven is stuk beter geworden doordat ik mij veel beter kan concentreren/geen gedachtestormen. Kan mij helemaal laten gaan.
Owja en ik voel mij beter in mijn vel. Ik heb best een aardig negatief zelfbeeld en dat is al stuk minder geworden. Ik heb tentamenperiode en heb nu er beter gevoel over. Idee dat ik minder last van faalangst heb wat ik normaal gesproken heb.
Mijn vriend vond mij al geweldig, maar nu helemaal! (heeft niet alleen met de seks te maken, ook de andere dingen die ik noem)

Het is duur spul (als je dat ziet op het stickertje van de apotheek op het doosje) maar gelukkig vergoedt mijn zorgverzekeraar alles.

Maar als je het zo bekijkt is het best een andere wereld waarin ik terecht gekomen.
Klinkt als een wondermiddel . Heb je voor dat je hieraan ging ook nog andere pillen gehad? Afgezien van de Ritalin natuurlijk .

@ een modje: Ik heb een wiki aangemaakt voor de OP. Kan deze in de OP verwerkt worden? Linkje.
Weer ww vergeten van mn kl00n :$
  dinsdag 7 april 2009 @ 12:56:28 #147
234271 Krentenbol.
Lick my currants!
pi_67790756
quote:
Op maandag 6 april 2009 22:10 schreef Lychee_ het volgende:

[..]

Avero Achmea.
Moet je nog klein jaartje wachten dan...
Ik ben pas overgestapt naar VGZ, ik ga daar toch ook maar eens informeren.
Maar goed dat ik het weet in elk geval!
  Moderator dinsdag 7 april 2009 @ 13:16:17 #148
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_67791314
quote:
Op maandag 6 april 2009 15:30 schreef Windigo het volgende:

[..]

Voor mij is Ritalin super, ik voel me er goed bij, heb geen bijwerkingen (meer) en ik ben gelukkig in staat wel te denken aan de tijden dat ik het in moet nemen (met hulp van een wekker). Bovendien vind ik het prettig dat ik zelf kan bepalen of ik er drie of vier per dag neem, afhankelijk van de drukte van mijn dag.

Als ik mijn wekker niet zet vergeet ik hem inderdaad prompt in te nemen, dus soms heb ik wel eens maanden waarin ik wat langer doe met mijn ritalin ja, herkenbaar
Hier kan ik me wel in vinden het fijne van Ritalin is inderdaad dat je zelf kunt bepalen hoeveel je inneemt

mijn dosering van 1,5 bevalt me trouwens erg goed
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
pi_67797471
quote:
Op dinsdag 7 april 2009 12:56 schreef Krentenbol. het volgende:

[..]

Ik ben pas overgestapt naar VGZ, ik ga daar toch ook maar eens informeren.
Maar goed dat ik het weet in elk geval!
Naar mijn weten vergoed VGZ geen fuck... Ik ga zekers overstappen aan het eind van het jaar. Hier kun je zien of je medicijn wordt vergoed en door wie.

PS: dank voor het aanpassen van de OP.
Weer ww vergeten van mn kl00n :$
  dinsdag 7 april 2009 @ 17:23:06 #150
132867 Oproerkraaier
Oproer kraait.
pi_67800188
ONVZ en Aegon vergoeden de eigen bijdrage van geneesmiddelen 100% tot 4500 euro uit hun aanvullende verzekering. Voor het gedeelte uit de HV betaal je dan wel Eigen Risico, maar de eigen bijdrage krijg je dan wel vergoed.
Of je eigen bijdrage voor een geneesmiddel moet betalen kun je zien op www.medicijnkosten.nl.

Ook andere verzekeraars vergoeden dit soms, bijvoorbeeld CZ met een Top Collectief aanvullende verzekering (100%), maar dan moet je wel een collectieve verzekering kunnen afsluiten.

[ Bericht 0% gewijzigd door Oproerkraaier op 07-04-2009 17:28:45 ]
Mensen die thee drinken plassen zittend.
  dinsdag 7 april 2009 @ 17:57:59 #151
171357 Rikketik
Dorothy was right, though
pi_67801376
Ik ga dit topic eens in de gaten houden. Maandje of drie geleden is er AD(H)D gediagnosticeerd bij me (die 'H' stond letterlijk tussen haakjes in de uiteindelijke diagnose ) en morgen ga ik dan eindelijk beginnen met medicatie. Ritalin; ben echt reuze benieuwd of het werkt. Met de meeste dingen kan ik redelijk omgaan, maar het feit dat zo'n beetje alles in mijn directe omgeving meekrijg, is wel heel vervelend. Het bijbehorende concentratieprobleem en mijn vrij impulsieve gedrag ben ik ook liever kwijt dan rijk... althans, ik zou ze graag wat meer onder controle hebben.

Vingers crossed!
Charlie, listen to me. Kill the kid, torch the house, we gotta get out of here.
  Hoofdredactie Fotografie dinsdag 7 april 2009 @ 18:42:57 #152
95752 crew  Chell
Kluns
pi_67802882
Zo, net terug van mijn eerste gesprek met coach. Afzeggen kon en mocht niet, dus toch maar gegaan. Nuttig was het nog steeds niet, maar wel gezellig. Tis wel een tof mens volgens mij. Dat is in ieder geval al een verbetering ten opzichte van de vriendelijke maar ont-zet-tend saaie dame van een paar jaar terug.

21 april moet ik weer en dan heb ik 6 mei een afspraak met m'n arts voor medicatie.
  Moderator woensdag 8 april 2009 @ 01:55:20 #153
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_67816491
Hier alvast de voorspelling dat ik mezelf morgen haat

Fuck ADD waar ik overmoedig van word en tot veel te laat doorga
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
  Moderator woensdag 8 april 2009 @ 08:23:18 #154
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_67817604
En ja hoor, haat mezelf en vooral omdat ik het voortschrijdend inzicht heb dat ik mezelf ga haten maar toch lekker doorgaan tot veel te laat
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
pi_67818212
quote:
Op woensdag 8 april 2009 08:23 schreef MaJo het volgende:
En ja hoor, haat mezelf en vooral omdat ik het voortschrijdend inzicht heb dat ik mezelf ga haten maar toch lekker doorgaan tot veel te laat
Wat heb je allemaal al geprobeerd om toch eerder te gaan slapen?
Weer ww vergeten van mn kl00n :$
  Moderator woensdag 8 april 2009 @ 09:02:28 #156
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_67818267
quote:
Op woensdag 8 april 2009 08:59 schreef rvlaak_werk2 het volgende:

[..]

Wat heb je allemaal al geprobeerd om toch eerder te gaan slapen?
Niks hoewel, heb melatoninetabletten gehad maar dat deed niet veel voor me. Ik ben sowieso moe, dat is het probleem niet. Heb alleen geen zin om te gaan slapen
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
pi_67818438
quote:
Op woensdag 8 april 2009 09:02 schreef MaJo het volgende:

[..]

Niks hoewel, heb melatoninetabletten gehad maar dat deed niet veel voor me. Ik ben sowieso moe, dat is het probleem niet. Heb alleen geen zin om te gaan slapen
Bij mij helpt bier/alcohol heel erg goed om in slaap te komen. Ideetje?
Weer ww vergeten van mn kl00n :$
  Moderator woensdag 8 april 2009 @ 09:20:48 #158
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_67818696
quote:
Op woensdag 8 april 2009 09:10 schreef rvlaak_werk2 het volgende:

[..]

Bij mij helpt bier/alcohol heel erg goed om in slaap te komen. Ideetje?
Ben sinds 2 maanden helemaal alcoholvrij dus dat is geen optie
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
pi_67818751
quote:
Op woensdag 8 april 2009 09:20 schreef MaJo het volgende:

[..]

Ben sinds 2 maanden helemaal alcoholvrij dus dat is geen optie
Heel veel en heel intensief sporten 's avonds?

Veel verder kom ik trouwens ook niet

Ennuh, chappaux dat je alcoholvrij bent. Eigen keuze neem ik aan?
Weer ww vergeten van mn kl00n :$
  Moderator woensdag 8 april 2009 @ 09:26:22 #160
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_67818853
quote:
Op woensdag 8 april 2009 09:22 schreef rvlaak_werk2 het volgende:

[..]

Heel veel en heel intensief sporten 's avonds?

Veel verder kom ik trouwens ook niet

Ennuh, chappaux dat je alcoholvrij bent. Eigen keuze neem ik aan?
Sporten ben ik te lui voor maar zou wel goed zijn denk ik

Yep bewuste keuze slik AD en ben een paar dagen flink down als ik alcohol drink. Vind dat het niet waard dus voorlopig geen alcohol voor mij
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
  Hoofdredactie Fotografie woensdag 8 april 2009 @ 09:49:03 #161
95752 crew  Chell
Kluns
pi_67819486
Geen zin om te slapen, erg herkenbaar! Hier was het ook weer 2 uur vannacht. Nou ben ik vaak ook niet eerder moe, maar geen zin speelt wel ook heel erg mee Groot probleem is echter ook dat ik 's morgens dus ook geen zin heb om op te staan en eeuwig te laat ben.
  woensdag 8 april 2009 @ 10:11:07 #162
171357 Rikketik
Dorothy was right, though
pi_67820168
Herkenbaar inderdaad. Ik ben echt een nachtmens, als het even kan lig ik er om 4.00 uur pas in. Ik ga eigenlijk altijd pas naar bed als ik écht moe ben. Moet ik naar bed omdat ik er de volgende dag vroeg uit moet, lig ik er vaak een uur of twee uur later in dan ik eigenlijk had gewild. En de volgende dag ben ik dan helemaal lam omdat ik veel te weinig geslapen heb.

Net m'n eerste pil genomen trouwens, so far so good.
Charlie, listen to me. Kill the kid, torch the house, we gotta get out of here.
pi_67820688
Tja, aan het einde van de dag ben ik gewoon dood. Te veel prikkels door de dag heen, ondanks concerta. De laatste tijd ga ik steeds eerder slapen en slaap ik de hele nacht door.

Ook wel een leuke afwisseling
Weer ww vergeten van mn kl00n :$
  woensdag 8 april 2009 @ 10:41:19 #164
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_67821059
quote:
Op woensdag 8 april 2009 09:02 schreef MaJo het volgende:

[..]

Niks hoewel, heb melatoninetabletten gehad maar dat deed niet veel voor me. Ik ben sowieso moe, dat is het probleem niet. Heb alleen geen zin om te gaan slapen
haha bekend probleem. maar is dat niet een algemeen avondmensen trekje?
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
  woensdag 8 april 2009 @ 10:42:37 #165
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_67821102
quote:
Op woensdag 8 april 2009 10:11 schreef Rikketik het volgende:
Herkenbaar inderdaad. Ik ben echt een nachtmens, als het even kan lig ik er om 4.00 uur pas in. Ik ga eigenlijk altijd pas naar bed als ik écht moe ben. Moet ik naar bed omdat ik er de volgende dag vroeg uit moet, lig ik er vaak een uur of twee uur later in dan ik eigenlijk had gewild. En de volgende dag ben ik dan helemaal lam omdat ik veel te weinig geslapen heb.

Net m'n eerste pil genomen trouwens, so far so good.
merk je er iets van?
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
  woensdag 8 april 2009 @ 10:45:18 #166
171357 Rikketik
Dorothy was right, though
pi_67821183
Tot nu toe nog niet echt eigenlijk. Ik heb het idee dat ik heel iets verdwaasd ben, maar ik weet niet of dat aan de meds ligt of dat ik het me inbeeld.
Charlie, listen to me. Kill the kid, torch the house, we gotta get out of here.
  woensdag 8 april 2009 @ 10:46:20 #167
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_67821220
ja als je erop gaat letten ga je ineens rare dingen voelen misschien. Dat had ik met mn AD ook. uiteindelijk merk je het wel als het echt iets doet. succes iig!
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
  woensdag 8 april 2009 @ 10:51:31 #168
171357 Rikketik
Dorothy was right, though
pi_67821394
Thanx! Het zal toch wel een aantal weken duren voordat je echt iets gaat merken. Volgens de bijsluiter in elk geval. De psychiater had het over een week dat je lichaam moest wennen en dat je dan pas echt kon kijken of je je anders voelde.

Dus we wachten rustig af (no pun intended). Zal in elk geval vanmiddag even naar de stad gaan voor zo'n kek pillendoosje aangezien ik vaak weg ben op de tijden dat ik ze moet innemen.
Charlie, listen to me. Kill the kid, torch the house, we gotta get out of here.
  woensdag 8 april 2009 @ 11:16:11 #169
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_67822275
hihi pillendoosje... hoevaak moet je ze innemen dan? en op welke tijd? of maakt dat niet uit?
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
  woensdag 8 april 2009 @ 11:50:52 #170
171357 Rikketik
Dorothy was right, though
pi_67823521
Vier maal daags, elke dag op dezelfde tijd. En ik heb nogal een divers werk- en schoolrooster dus ik moet die krengen maar constant bij me dragen.

Voel me nu wel een beetje wazig worden trouwens...
Charlie, listen to me. Kill the kid, torch the house, we gotta get out of here.
pi_67823643
quote:
Op woensdag 8 april 2009 09:26 schreef MaJo het volgende:

[..]

Sporten ben ik te lui voor maar zou wel goed zijn denk ik
Sporten helpt bij mij niet om in slaap te vallen, ik krijg er juist enorm veel energie van. Maar wel goede energie, ik kan me er beter door focussen zeg maar.
  woensdag 8 april 2009 @ 11:59:50 #172
234271 Krentenbol.
Lick my currants!
pi_67823895
quote:
Op dinsdag 7 april 2009 16:10 schreef rvlaak_werk2 het volgende:

[..]

Naar mijn weten vergoed VGZ geen fuck... Ik ga zekers overstappen aan het eind van het jaar. Hier kun je zien of je medicijn wordt vergoed en door wie.

PS: dank voor het aanpassen van de OP.
quote:
Op dinsdag 7 april 2009 17:23 schreef Oproerkraaier het volgende:
ONVZ en Aegon vergoeden de eigen bijdrage van geneesmiddelen 100% tot 4500 euro uit hun aanvullende verzekering. Voor het gedeelte uit de HV betaal je dan wel Eigen Risico, maar de eigen bijdrage krijg je dan wel vergoed.
Of je eigen bijdrage voor een geneesmiddel moet betalen kun je zien op www.medicijnkosten.nl.

Ook andere verzekeraars vergoeden dit soms, bijvoorbeeld CZ met een Top Collectief aanvullende verzekering (100%), maar dan moet je wel een collectieve verzekering kunnen afsluiten.
Dat is weer wat om 2 maanden te laat achter te komen. Dat wordt weer een jaar wachten dan.

Val je er ook van af? Van ritalin viel ik 2 kilo af en op mijn gewicht is dat nogal wat.
  woensdag 8 april 2009 @ 12:02:58 #173
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_67823989
quote:
Op woensdag 8 april 2009 11:50 schreef Rikketik het volgende:
Vier maal daags, elke dag op dezelfde tijd. En ik heb nogal een divers werk- en schoolrooster dus ik moet die krengen maar constant bij me dragen.

Voel me nu wel een beetje wazig worden trouwens...
oja dan is een doosje wel handig.
owh, wazig... da's toch niet de bedoeling van ritalin?

collega van me die heeft vorige week gehoord dat ie adhd heeft. ik had het er met hem over en herken er best wel veel van, maar ik weet eigenlijk niet of ik wel wil weten of ik adhd heb. misschien is het handig om te weten waarom ik altijd zo chaotisch ben en afgeleid en al dat soort dingen, maar aan de andere kant: nog meer etiketjes (zit ook al aan de AD dus omdat ik vorig jaar heel depressief was geworden en dat ook wel vaker heb gehad, en sowieso vrij labielig aangelegd ben om het maar even kort samen tevatten.
iemand tips/suggesties/ideeen hierover?
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
  woensdag 8 april 2009 @ 12:06:06 #174
234271 Krentenbol.
Lick my currants!
pi_67824126
quote:
Op woensdag 8 april 2009 12:02 schreef Murmeli het volgende:

[..]

oja dan is een doosje wel handig.
owh, wazig... da's toch niet de bedoeling van ritalin?

collega van me die heeft vorige week gehoord dat ie adhd heeft. ik had het er met hem over en herken er best wel veel van, maar ik weet eigenlijk niet of ik wel wil weten of ik adhd heb. misschien is het handig om te weten waarom ik altijd zo chaotisch ben en afgeleid en al dat soort dingen, maar aan de andere kant: nog meer etiketjes (zit ook al aan de AD dus omdat ik vorig jaar heel depressief was geworden en dat ook wel vaker heb gehad, en sowieso vrij labielig aangelegd ben om het maar even kort samen tevatten.
iemand tips/suggesties/ideeen hierover?
Misschien hangt het een en ander juist met elkaar samen? Dan kan het juist beter zijn om zoveel mogelijk dingen te weten zodat je ook beter kunt kijken wat er aan te doen is.
  woensdag 8 april 2009 @ 12:12:15 #175
171357 Rikketik
Dorothy was right, though
pi_67824343
quote:
Op woensdag 8 april 2009 12:02 schreef Murmeli het volgende:

[..]

oja dan is een doosje wel handig.
owh, wazig... da's toch niet de bedoeling van ritalin?

collega van me die heeft vorige week gehoord dat ie adhd heeft. ik had het er met hem over en herken er best wel veel van, maar ik weet eigenlijk niet of ik wel wil weten of ik adhd heb. misschien is het handig om te weten waarom ik altijd zo chaotisch ben en afgeleid en al dat soort dingen, maar aan de andere kant: nog meer etiketjes (zit ook al aan de AD dus omdat ik vorig jaar heel depressief was geworden en dat ook wel vaker heb gehad, en sowieso vrij labielig aangelegd ben om het maar even kort samen tevatten.
iemand tips/suggesties/ideeen hierover?
Sufheid is wel een bijwerking die veel voorkomt volgens de bijsluiter. Het is ook niet zo alsof ik hier helemaal mellow op de bank zit, maar ik heb het idee dat omschakelen naar bepaalde dingen (opstaan bijvoorbeeld, me even op de tv concentreren) wat meer moeite kost. Alsof het een fractie van een seconde langer duurt voordat ik scherp ben zeg maar.

Ik zou me wel laten testen als ik jou was. Ik had (en heb nog steeds) moeite met het etiket ADHD dat ik nu ook draag, maar ik voel me beter dan ik in jaren heb gedaan sinds ik weet dat ik het heb. En dat hokje... ik probeer er zelf mee om te gaan door niet tegen mensen te zeggen dat ik ADHD heb, maar dat ik me gewoon moeilijk kan concentreren en zo. Het haalt de lading er een beetje af.
Charlie, listen to me. Kill the kid, torch the house, we gotta get out of here.
  woensdag 8 april 2009 @ 12:19:09 #176
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_67824578
quote:
Op woensdag 8 april 2009 12:06 schreef Krentenbol. het volgende:

[..]

Misschien hangt het een en ander juist met elkaar samen? Dan kan het juist beter zijn om zoveel mogelijk dingen te weten zodat je ook beter kunt kijken wat er aan te doen is.
ja dat is wel zo. ik had tegen mn psych ook een keer wat laten vallen over adhd maar het interesseert hem niet zo of ik nou adhd heb of niet. (de context was zoiets van of je nou adhd hebt of niet, je moet gewoon je disicplineproblemen aanpakken) maar ik vat dat dan weer negatief op waardoor ik er niet achteraan durf te gaan.
quote:
Op woensdag 8 april 2009 12:12 schreef Rikketik het volgende:

[..]

Sufheid is wel een bijwerking die veel voorkomt volgens de bijsluiter. Het is ook niet zo alsof ik hier helemaal mellow op de bank zit, maar ik heb het idee dat omschakelen naar bepaalde dingen (opstaan bijvoorbeeld, me even op de tv concentreren) wat meer moeite kost. Alsof het een fractie van een seconde langer duurt voordat ik scherp ben zeg maar.

Ik zou me wel laten testen als ik jou was. Ik had (en heb nog steeds) moeite met het etiket ADHD dat ik nu ook draag, maar ik voel me beter dan ik in jaren heb gedaan sinds ik weet dat ik het heb. En dat hokje... ik probeer er zelf mee om te gaan door niet tegen mensen te zeggen dat ik ADHD heb, maar dat ik me gewoon moeilijk kan concentreren en zo. Het haalt de lading er een beetje af.
ah ok dus de sufheid is nog wel te hanteren? Misschien trekt het ook nog eenbeetje weg of wen je eraan. Ik ben met mn ad ook wel suffig hoor. dat wil zeggen, ik heb nog meer last van overdag in slaap vallen tijdens vergaderingen. gisteren ook weer. zo genant.
goed idee van je om het verder niet te benoemen tegen mensen maar gewoon aan te geven dat je concentratieproblemen hebt. Dat vind ik wel een staaltje verantwoordelijkheid nemen van je. Let er wel op dat je niet teveel van jezelf eist he!
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
  woensdag 8 april 2009 @ 12:31:40 #177
171357 Rikketik
Dorothy was right, though
pi_67824986
Het beperkt me niet echt hoor, maar het is gewoon een maf gevoel. Ik ben eigenlijk nooit suf. Denk dat het gewoon een kwestie van wennen is.

En m'n therapeut zei ook al dat ik niet teveel hooi op mijn vork moet nemen. Tips die hij mij geeft wil ik ook direct uitvoeren, maar dan zegt hij ook wel: 'laat het nou eerst even bezinken, denk er een paar weekjes over na en kijk dan of je er iets mee wil doen'. Heeft hij wel gelijk in.
Charlie, listen to me. Kill the kid, torch the house, we gotta get out of here.
  woensdag 8 april 2009 @ 12:35:31 #178
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_67825105
goed zo dat hij je aanraadt om rustig aan te doen!!
waar heb jij precies last van qua adhd klachten?
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
  woensdag 8 april 2009 @ 12:38:17 #179
234271 Krentenbol.
Lick my currants!
pi_67825179
quote:
Op woensdag 8 april 2009 12:19 schreef Murmeli het volgende:

[..]

ja dat is wel zo. ik had tegen mn psych ook een keer wat laten vallen over adhd maar het interesseert hem niet zo of ik nou adhd heb of niet. (de context was zoiets van of je nou adhd hebt of niet, je moet gewoon je disicplineproblemen aanpakken) maar ik vat dat dan weer negatief op waardoor ik er niet achteraan durf te gaan.
Vreemd, want disciplineproblemen zijn bij AD(H)D niet vreemd.
pi_67825244
quote:
Op woensdag 8 april 2009 12:38 schreef Krentenbol. het volgende:

[..]

Vreemd, want disciplineproblemen zijn bij AD(H)D niet vreemd.
Hier zeker wel... Probeer nu al maanden om op vrijdagen te gaan sporten, maar heb de discipline niet. Erg jammer, kost wel geld nl .
Weer ww vergeten van mn kl00n :$
  woensdag 8 april 2009 @ 12:47:31 #181
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_67825473
quote:
Op woensdag 8 april 2009 12:38 schreef Krentenbol. het volgende:

[..]

Vreemd, want disciplineproblemen zijn bij AD(H)D niet vreemd.
sja ik weet het ook niet.... misschien heeft hij deindruk dat ik geen ad(h)d heb en zegt hij het daarom. geen idee en ik durf het niet te vragen. ben bang dat ze me een aansteller vinden ofzo. dat ik mijn luiheid en moeilijke gedoe niet moet afschuiven op dingen als adhd en andere psychische problemen. is er ergens een kant en klaar lijstje van adhd kenmerken te vinden op internet? kan ik daar eens naar kijken. ik had wel die test van psyQ gedaan en daar kwam wel uit dat ik het moest laten onderzoeken, maar ik vond die test nogal lastig in te vullen dus misschien klopt dat niet echt
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
  woensdag 8 april 2009 @ 12:48:54 #182
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_67825514
quote:
Op woensdag 8 april 2009 12:40 schreef rvlaak_werk2 het volgende:

[..]

Hier zeker wel... Probeer nu al maanden om op vrijdagen te gaan sporten, maar heb de discipline niet. Erg jammer, kost wel geld nl .
haha ik zit al heel de ochtend op fok me voor te nemen om de ramen te wassen en te gaan sporten maar dat ga ik maar niet doen. ramen wassen misschien wel maar sporten vrijdag weer. ben begonnen met hardlopen. kijken hoe lang ik dat volhoud.
Misschien moet je een sportmaatje zoeken, dan kan je elkaar motiveren.
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
  woensdag 8 april 2009 @ 12:54:51 #183
171357 Rikketik
Dorothy was right, though
pi_67825705
quote:
Op woensdag 8 april 2009 12:35 schreef Murmeli het volgende:
goed zo dat hij je aanraadt om rustig aan te doen!!
waar heb jij precies last van qua adhd klachten?
Vooral mijn concentratiestoornis heb ik last van. Het feit dat ik alles meekrijg wat er om me heen gebeurt belemmert me best wel. Behalve als het interessant is, kan ik mijn aandacht ongeveer tien minuten op iets houden. Daarna _moet_ ik gewoon om me heen kijken of ergens anders mijn aandacht aan geven. Voor de rest ben ik ook erg impulsief, waardoor ik werk vaak maar half afmaak. Ik ben ook heel erg impulsief qua aankopen, waardoor ik vaak thuiskom met iets waar ik een paar dagen later al niet meer naar omkijk. Voor de rest nog vergeetachtigheid. Als iets uit mijn hoofd is, is het ook echt een tijdje verdwenen. Denk ik er pas de volgende dag weer aan of zo.

Als laatste, maar dat is vooral iets van de laatste jaren, dat het een enorme chaos is in mijn hoofd. Qua gedachten en zo. Op een gegeven moment loopt dan de emmer over en word ik heel paniekerig. Een paar jaar geleden kon ik nog zo anderhalf uur op mijn kamer (een rustige plek, die heb ik dan nodig) lopen freaken, maar gelukkig kan ik het nu redelijk snel van me af laten glijden.
Charlie, listen to me. Kill the kid, torch the house, we gotta get out of here.
  woensdag 8 april 2009 @ 12:58:22 #184
171357 Rikketik
Dorothy was right, though
pi_67825825
quote:
Op woensdag 8 april 2009 12:47 schreef Murmeli het volgende:
ben bang dat ze me een aansteller vinden ofzo. dat ik mijn luiheid en moeilijke gedoe niet moet afschuiven op dingen als adhd en andere psychische problemen.
Herkenbaar!

Ik kwam door dit lijstje op het idee dat ik wel eens AD(H)D zou kunnen hebben. Herkende me er erg in en mijn moeder had ook gelijk: 'maar dat ben jij!'
Charlie, listen to me. Kill the kid, torch the house, we gotta get out of here.
  woensdag 8 april 2009 @ 13:04:09 #185
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_67826011
owh, impulsaankopen dat soort neingingen kan ik gelukkig goed onderdrukken. Impulsief ben ik geloof ik ook wel. op mn werk inderdaad. dingen zo snel mogelijk af willen hebben en dan heel snel krampachtig gaan werken (kaken klemmen en daarna koppijn) en als ik dan vind dat ik ergens genoeg aan heb gedaan dan moet het van mn bureau af anders word ik er helemaal gek van.
10 minuten op iets oninteressants concenreren is toch best lang Maar iets dat wel boeit ofals ik een goeie bui heb dan kan ik ook weer ergens zo inzitten dat ik niets meer merk om me heen, dan moeten mensen me echt een paar keer roepen voor ik ze hoor.
dingen vergeten: check! Wel echt lomp zeg, mijn stiefvader was eergisteren 4 jaar geleden overleden dus ik heel de week zitten denken: ik moet mn moeder bellen op die dag. en dan op de dag zelf compleet vergeten. Was ze gisteren hier, zei ze er iets over. moest het echt van ver komen om het me weer te herinneren. raar... en ook heel kwetsend naar haar toe vind ik.
maargoed, zo herken ik dus bij veel adhd-ers best veel dingen. beetje verwarrend wel. hoewel ik me ook wel een klein beetje kan afsluiten voor herrie in de omgeving. niet altijd en ik heb er soms mijn mp3 speler voor nodig, maar ik raak niet zomaar overprikkeld door omgevingsgeluiden (of het moet echt superdruk zijn, bijv met het uitgaan)

he maar dat freaken dat klinkt wel echt kut zeg. fijn dat je het nu sneller los kunt laten. lijkt me erg hinderlijk
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
  woensdag 8 april 2009 @ 13:13:25 #186
171357 Rikketik
Dorothy was right, though
pi_67826259
Ik vind tien minuten best kort. Vooral omdat er bijvoorbeeld bij huiswerk wel enige noodzaak achter zit. Dan zou het toch mogelijk moeten zijn om puur op wilskracht door te gaan, maar mij lukt het simpelweg niet.
Charlie, listen to me. Kill the kid, torch the house, we gotta get out of here.
  woensdag 8 april 2009 @ 13:13:53 #187
104367 Thrackan
new and improved
pi_67826276
En natuurlijk ben ik nu nog steeds niet bij een huisarts geweest.
Druk met werk, druk met mijn autootje die de APK niet doorkomt, druk met mijn hobby's etc etc...

Eigenlijk heb ik het helemaal niet druk, maar het voelt wel zo dus...
Don't flatter yourself, let someone else do it for you.
  woensdag 8 april 2009 @ 13:14:56 #188
234271 Krentenbol.
Lick my currants!
pi_67826293
quote:
Op woensdag 8 april 2009 12:47 schreef Murmeli het volgende:

[..]

sja ik weet het ook niet.... misschien heeft hij deindruk dat ik geen ad(h)d heb en zegt hij het daarom. geen idee en ik durf het niet te vragen. ben bang dat ze me een aansteller vinden ofzo. dat ik mijn luiheid en moeilijke gedoe niet moet afschuiven op dingen als adhd en andere psychische problemen. is er ergens een kant en klaar lijstje van adhd kenmerken te vinden op internet? kan ik daar eens naar kijken. ik had wel die test van psyQ gedaan en daar kwam wel uit dat ik het moest laten onderzoeken, maar ik vond die test nogal lastig in te vullen dus misschien klopt dat niet echt
Ik zou eens bij de huisarts een doorverwijzing aanvragen naar bijvoorbeeld PsyQ. Die hebben gespecialiseerde afdelingen op dit gebied, je moet je niet te snel laten afschrikken.
  woensdag 8 april 2009 @ 13:16:31 #189
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_67826338
Kenmerken

- Chaotisch / vergeetachtig
- Trekt zich graag terug
- Kan ergens volledig in opgaan
- Grote passie bij interesse
- Een groot voostellingsvermogen
- Gevoelig / betrokken
- Assertief maar onzeker over zich zelf
- Heeft humor / vaak creatief
- Blijft op de achtergrond
- Laat alles wachten tot het laatste moment
- Altijd ver vooruit aan het denken
- Staren / kijkt voor zich uit / lijkt afwezig
- Probleem oplossend
- Snel afgeleid / TV of radio staat altijd aan
- Concentratieproblemen
- Heeft moeite met het opbrengen van motivatie
- Te veel gedachten
- Perfectionistisch
- Veel dagdromen
- Kan moeilijk aanwijzingen opvolgen
- Voelt zich regelmatig overspoelt
- Moeilijkheden bij het afwerken van details
- Gaat opruim klusjes uit de weg
- Emotionele wisselingen
- Gevoelig voor verslaving

oh alleen dat overspoeld en tv/radio altijd aan heb ik niet. de rest wel.
nja misschien toch maar eens serieus met de psych over hebben.
tot nu toe is het idee dat ik neig naar een paar persoonlijkheidsstoornissen (maar ze niet echt heb) maar het kan natuurlijk ook adhd zijn dan ipv die persoonlijkheidsdingen.
lastige wereld van de psychjes
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
pi_67826351
quote:
Op woensdag 8 april 2009 12:48 schreef Murmeli het volgende:

[..]

haha ik zit al heel de ochtend op fok me voor te nemen om de ramen te wassen en te gaan sporten maar dat ga ik maar niet doen. ramen wassen misschien wel maar sporten vrijdag weer. ben begonnen met hardlopen. kijken hoe lang ik dat volhoud.
Misschien moet je een sportmaatje zoeken, dan kan je elkaar motiveren.
Zet dat maar uit je hoofd, lukt je toch niet ...

Bij mij is het zo dat als ik mij iets voor neem, het niet gebeurt. Als ik iets doe, gebeurt het wel. Heel vreemd. Concerta is lief . Nu kan ik mijn voornemens doorvoeren naar acties .

Een sportmaatje zou kunnen, maar ik ken niemand die zo gek is om met mij Tai-Jiu Ji Tsu te gaan doen .
Weer ww vergeten van mn kl00n :$
  woensdag 8 april 2009 @ 13:22:52 #191
171357 Rikketik
Dorothy was right, though
pi_67826497
Even een vraagje in zijn algemeenheid trouwens, wat betreft Ritalin: Moet het direct geslikt worden na het eten? Dat raadde de psych me namelijk aan, maar mijn volgende pil staat bijvoorbeeld voor 14.00 uur en mijn maag begon om 12.00 uur al te rommelen. Bovendien een beetje lastig als ik op werk of op school steeds moet afbreken waar ik mee bezig ben, naar de kantine moet lopen en wat moet eten.
Charlie, listen to me. Kill the kid, torch the house, we gotta get out of here.
  woensdag 8 april 2009 @ 13:24:53 #192
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_67826564
quote:
Op woensdag 8 april 2009 13:17 schreef rvlaak_werk2 het volgende:

[..]

Zet dat maar uit je hoofd, lukt je toch niet ...

Bij mij is het zo dat als ik mij iets voor neem, het niet gebeurt. Als ik iets doe, gebeurt het wel. Heel vreemd. Concerta is lief . Nu kan ik mijn voornemens doorvoeren naar acties .

Een sportmaatje zou kunnen, maar ik ken niemand die zo gek is om met mij Tai-Jiu Ji Tsu te gaan doen .
als ik smorgens opsta en meteen wat ga doen komt het goed maar als ik ga zitten en ga fokke ndan doe ik heel de dag helemaal niks
opschrijven en gewoon domweg uitvoeren is het enige dat bij mij werkt en niet teveel dan krijg ik stress.
is concerta lief ja? dat krijgt mijn collega ook

ehhh nee dat wil ik ook niet met je doen nee. als je gaat fitnessen of hardlopen en in rotterdam woont/sport dan doe ik met je mee
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
  woensdag 8 april 2009 @ 13:26:17 #193
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_67826616
quote:
Op woensdag 8 april 2009 13:22 schreef Rikketik het volgende:
Even een vraagje in zijn algemeenheid trouwens, wat betreft Ritalin: Moet het direct geslikt worden na het eten? Dat raadde de psych me namelijk aan, maar mijn volgende pil staat bijvoorbeeld voor 14.00 uur en mijn maag begon om 12.00 uur al te rommelen. Bovendien een beetje lastig als ik op werk of op school steeds moet afbreken waar ik mee bezig ben, naar de kantine moet lopen en wat moet eten.
ik heb er geen verstand van maar mijn boerenverstand zegt: gewoon een sultana oid naar binnen werken en dan pil slikken
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
pi_67826650
quote:
Op woensdag 8 april 2009 13:24 schreef Murmeli het volgende:

[..]

als ik smorgens opsta en meteen wat ga doen komt het goed maar als ik ga zitten en ga fokke ndan doe ik heel de dag helemaal niks
opschrijven en gewoon domweg uitvoeren is het enige dat bij mij werkt en niet teveel dan krijg ik stress.
is concerta lief ja? dat krijgt mijn collega ook

ehhh nee dat wil ik ook niet met je doen nee. als je gaat fitnessen of hardlopen en in rotterdam woont/sport dan doe ik met je mee
Woon in Vaassen, da's een beetje uit de buurt & fitness vin'k maar saai .

Concerta is lief voor mijn ADHD, niet voor mijn portemonnee... Klote VGZ.
Weer ww vergeten van mn kl00n :$
  woensdag 8 april 2009 @ 13:29:49 #195
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_67826732
quote:
Op woensdag 8 april 2009 13:27 schreef rvlaak_werk2 het volgende:

[..]

Woon in Vaassen, da's een beetje uit de buurt & fitness vin'k maar saai .

Concerta is lief voor mijn ADHD, niet voor mijn portemonnee... Klote VGZ.
wat kost het je dan?
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
  woensdag 8 april 2009 @ 13:31:13 #196
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_67826785
ik had ook al een keer bedacht dat ik gewoon iemand moet zoeken met ritalin en dat een keer nemen en kijken of ik dat gefocuster ben haha. is wel slecht zeker?
ik ben wel een keer met speed op gaan studeren en dat ging wel heul erg goed. was alleen na 3 uur helemaal afgebrand maar dat was omdat ik ervoor nauwelijks had geslapen. maar ik werd er wel geconcentreerd van
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
pi_67826901
Valt me wel op dat iedereen altjd zo negatief is over ADHD en ADD.
Als ik zou moeten kiezen tussen het niet meer hebben en het wel hebben dan is de keuze voor mij erg makkelijk gemaak.

- Zonder moeite te doen altijd een nieuwe dag.
- Heerlijk dagdromen, andere dagen juist heel veel doen, echt doorknallen.
- Hak op de tak gedachtes.
- Altijd in de meest grappige situaties terecht komen, het is nooit echt saai.
- Geweldig mooie, diepe, grappige of verrassende gedachtes hebben.
- Vaak geen drang om te gedragen zoals van je wordt verwacht. Behalve als het echt belangrijk is.
Dan schiet er iets door je hoofd en sta je er weer met een dikke glimlach..
- De ene keer super hyperfocussen, de andere keren juist niet.
- Van adrenaline en dopamine rustig kunnen worden.
- Om jezelf kunnen lachen door de onlogische werkwijze die je hanteert, of omdat je weer een Mars op de tv vind en de afstandsbediening in de koelkast.
- Sowieso de hele dag een grote zoektocht hebben, vaak ook nog dingen die je vaker in de week gebruikt.
- Op stressmomenten blij, helder en energiek zijn. (Kill your darlings blijft mijn favo uitdrukking daardoor)
- Orde in chaos weet te scheppen door het niet op te ruimen..
pi_67826964
quote:
Op woensdag 8 april 2009 13:31 schreef Murmeli het volgende:
ik had ook al een keer bedacht dat ik gewoon iemand moet zoeken met ritalin en dat een keer nemen en kijken of ik dat gefocuster ben haha. is wel slecht zeker?
ik ben wel een keer met speed op gaan studeren en dat ging wel heul erg goed. was alleen na 3 uur helemaal afgebrand maar dat was omdat ik ervoor nauwelijks had geslapen. maar ik werd er wel geconcentreerd van
Heel veel mensen zijn meer gefocust met Ritalin op. Zegt niks dus.

Niet voor niks studiedrug nummer 1, volgens mij.
  woensdag 8 april 2009 @ 13:42:22 #199
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_67827202
quote:
Op woensdag 8 april 2009 13:34 schreef Kabolter het volgende:
Valt me wel op dat iedereen altjd zo negatief is over ADHD en ADD.
Als ik zou moeten kiezen tussen het niet meer hebben en het wel hebben dan is de keuze voor mij erg makkelijk gemaak.

- Zonder moeite te doen altijd een nieuwe dag.
- Heerlijk dagdromen, andere dagen juist heel veel doen, echt doorknallen.
- Hak op de tak gedachtes.
- Altijd in de meest grappige situaties terecht komen, het is nooit echt saai.
- Geweldig mooie, diepe, grappige of verrassende gedachtes hebben.
- Vaak geen drang om te gedragen zoals van je wordt verwacht. Behalve als het echt belangrijk is.
Dan schiet er iets door je hoofd en sta je er weer met een dikke glimlach..
- De ene keer super hyperfocussen, de andere keren juist niet.
- Van adrenaline en dopamine rustig kunnen worden.
- Om jezelf kunnen lachen door de onlogische werkwijze die je hanteert, of omdat je weer een Mars op de tv vind en de afstandsbediening in de koelkast.
- Sowieso de hele dag een grote zoektocht hebben, vaak ook nog dingen die je vaker in de week gebruikt.
- Op stressmomenten blij, helder en energiek zijn. (Kill your darlings blijft mijn favo uitdrukking daardoor)
- Orde in chaos weet te scheppen door het niet op te ruimen..
haha ik moet lachen, afstandsbediening in de koelkast.
vroeger raakte ik altijd alles kwijt. ik heb nu voor veel dingen systeempjes gemaakt. dan kan i khet niet kwijtmaken. als ik dan toch iets kwijt ben dan word ik echt kwaad zeg. vast overtuigd dat iemand aan mn spulln heeft gezeten maar dan heb ik het meestal gewoon zelf kwijtgemaakt
met stress ben ik niet helder hoor dan raak ik in paniek volgens mij. nja hoewel ik geloof dat ik soms wel de drang krijg om de dingen dan te gaan oplossen

maar wel tof dat je blij bent met ad(h)d en ik denk dat dat ook niet slecht is. als je ermee kan omgaan is het denk ik wel te doen
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
pi_67827232
quote:
Op woensdag 8 april 2009 13:35 schreef Kabolter het volgende:

[..]

Heel veel mensen zijn meer gefocust met Ritalin op. Zegt niks dus.

Niet voor niks studiedrug nummer 1, volgens mij.
Lijkt mij echt extreem sterk, aangezien zowel Ritalin als Concerta beiden (min of meer) pure speed zijn. Voor zover mijn kennis van dit spul gaat, verbetert speed de concentratie van het "normale" brein niet.
Weer ww vergeten van mn kl00n :$
  Moderator woensdag 8 april 2009 @ 13:43:29 #201
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_67827233
quote:
Op woensdag 8 april 2009 10:41 schreef Murmeli het volgende:

[..]

haha bekend probleem. maar is dat niet een algemeen avondmensen trekje?
Dit is toch wel een tikkeltje erger ben ik bang. Ik vecht echt tegen de slaap omdat ik gewoon niet wil slapen

trouwens Murm, je weet dat er een verschil is tussen ADHD en ADD? Ik heb dus het laatste, geen stuiterbal uiterlijk gezien maar wel van binnen hoewel ik ook wel een beetje de H heb af en toe

depressie past juist heel goed in het plaatje. Meiden met ADD hebben zich manieren aangeleerd om er mee om te gaan zonder dat ze dat zelf weten, bij mij was dat dingen tellen. Maar op een gegeven moment hou je het niet meer vol en ben je doodmoe. Ik ben toen depressief geworden. Overigens heb ik daar nog steeds last van zoals je weet maar ik zou het echt eens laten onderzoeken. Medicatie maakt echt een wereld van verschil!
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
pi_67827267
quote:
Op woensdag 8 april 2009 13:29 schreef Murmeli het volgende:

[..]

wat kost het je dan?
Laatste keer was het (d8 ik, pil was uitgewerkt op dat moment ) 150 euri voor 90 pilletjes.
Weer ww vergeten van mn kl00n :$
pi_67827327
quote:
Op woensdag 8 april 2009 13:31 schreef Murmeli het volgende:
ik had ook al een keer bedacht dat ik gewoon iemand moet zoeken met ritalin en dat een keer nemen en kijken of ik dat gefocuster ben haha. is wel slecht zeker?
ik ben wel een keer met speed op gaan studeren en dat ging wel heul erg goed. was alleen na 3 uur helemaal afgebrand maar dat was omdat ik ervoor nauwelijks had geslapen. maar ik werd er wel geconcentreerd van
Welke effecten had speed nog meer op je? Werd je rustiger? Minder chaotisch? etc. etc.

In dat geval zou je kunnen stellen dat je een vorm van AD(H)D hebt.
Weer ww vergeten van mn kl00n :$
  Moderator woensdag 8 april 2009 @ 13:47:15 #204
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_67827369
quote:
Op woensdag 8 april 2009 10:45 schreef Rikketik het volgende:
Tot nu toe nog niet echt eigenlijk. Ik heb het idee dat ik heel iets verdwaasd ben, maar ik weet niet of dat aan de meds ligt of dat ik het me inbeeld.
Wel vreemd dat jeniets merkt. Na mijn eerste tablet was het meteen stil in mijn hoofd, heel bizar. Eindelijk kon ik ook eens voelen hoe mensen zich normaal voelen

wat eten betreft: je hoeft Ritalin niet in combinatie met eten in te nemen. Misschien in het begin omdat je er aan moet wennen, maar later niet meer. Toen ik net begon verloor ik al mijn eetlust en ben ik kilo's afgevallen. De eetlust is gelukkig teruggekomen de kilo's niet
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
  woensdag 8 april 2009 @ 13:47:16 #205
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_67827370
quote:
Op woensdag 8 april 2009 13:43 schreef rvlaak_werk2 het volgende:

[..]

Lijkt mij echt extreem sterk, aangezien zowel Ritalin als Concerta beiden (min of meer) pure speed zijn. Voor zover mijn kennis van dit spul gaat, verbetert speed de concentratie van het "normale" brein niet.
mmmmm vandaar mijn zwak voor speed??? misschien moet ik dan ook geen ritalin hebben want dan raak ik daar verslaafd aan of kan dat dan weer niet?
maar ik heb ook gehoord dat alleen adhd-ers rustig/geconcentreerd worden van ritalin.
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
  Moderator woensdag 8 april 2009 @ 13:49:21 #206
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_67827440
quote:
Op woensdag 8 april 2009 13:47 schreef Murmeli het volgende:

[..]

mmmmm vandaar mijn zwak voor speed??? misschien moet ik dan ook geen ritalin hebben want dan raak ik daar verslaafd aan of kan dat dan weer niet?
maar ik heb ook gehoord dat alleen adhd-ers rustig/geconcentreerd worden van ritalin.
Een keer een Ritalin innemen is de perfecte testcase als je er druk van wordt heb je het niet, als je er rustig van wordt wel en als je van speed rustig wordt zegt dat al bijna genoeg lijkt me...
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
  Moderator woensdag 8 april 2009 @ 13:50:38 #207
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_67827485
Ritalin is volgens mij alleen verslavend als je geen ADHD hebt. Kijk maar naar die huismoeders in amerika
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
  woensdag 8 april 2009 @ 13:51:57 #208
171357 Rikketik
Dorothy was right, though
pi_67827535
En Ritalin is niet verslavend. Ik weet niet precies hoe dat komt, volgens mij door een bepaald toegevoegd stofje.
Charlie, listen to me. Kill the kid, torch the house, we gotta get out of here.
  woensdag 8 april 2009 @ 13:53:51 #209
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_67827608
quote:
Op woensdag 8 april 2009 13:44 schreef rvlaak_werk2 het volgende:

[..]

Laatste keer was het (d8 ik, pil was uitgewerkt op dat moment ) 150 euri voor 90 pilletjes.
en hoe lang doe je daar dan mee?
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
pi_67827686
quote:
Op woensdag 8 april 2009 13:53 schreef Murmeli het volgende:

[..]

en hoe lang doe je daar dan mee?
officieel 90 dagen. In de praktijk: ligt er aan hoeveel weekenden ik daadwerkelijk iets moet doen. Afgelopen zaterdag bijvoorbeeld de motor gepoetst en (bijna) roestvrij gemaakt. Dus die ochtend pilletje.
Weer ww vergeten van mn kl00n :$
pi_67827731
quote:
Op woensdag 8 april 2009 13:51 schreef Rikketik het volgende:
En Ritalin is niet verslavend. Ik weet niet precies hoe dat komt, volgens mij door een bepaald toegevoegd stofje.
Ritalin is wel degelijk verslavend. Ligt aan de dosis en of je AD(H)D hebt.

Geen AD(H)D -> Ritalin == speed.
Wel AD(H)D -> hou je aan de tussentijden van de dosering. Anders is er een verslavingsgevaar. Aldus mijn psych.
Weer ww vergeten van mn kl00n :$
pi_67827824
quote:
Op woensdag 8 april 2009 13:47 schreef Murmeli het volgende:

[..]

mmmmm vandaar mijn zwak voor speed??? misschien moet ik dan ook geen ritalin hebben want dan raak ik daar verslaafd aan of kan dat dan weer niet?
maar ik heb ook gehoord dat alleen adhd-ers rustig/geconcentreerd worden van ritalin.
Tja, het effect van een chemische stof op een lichaam is niet categoriaal aan te geven. Elk lichaam is namelijk anders en dus zal iedereen ook iets anders reageren op de pillen.

Ik wordt bijvoorbeeld intern niet veel rustiger, maar extern wel veel rustiger door de Concerta. Voor de omgeving heel prettig, maar de gedachtes gaan door. Daarentegen worden deze door de pillen wel een stuk gestructureerder, dus ik kan er wel meer mee.
Weer ww vergeten van mn kl00n :$
  woensdag 8 april 2009 @ 13:59:48 #213
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_67827842
even nadenken over de effecten van speed op mij. ik word wel ontzettend snel. ga snel lopen bijv.
maar ook heel blij. maar vanwege het verslavende effect is dat maar even. ik weet niet of ik er rustig van word op zich. toen ik ermee ging studeren was ik vooral heel geconcentreerd en kon alles goed onthouden. maar ik herinner me wel dat ik met iemand ging praten en echt mijn best ging doen om langzaam te praten.
dus ik weet het niet. En ik herinner me dat ik een vriendin een keer goed de waarheid heb gezegd toen ik speed ophad, omdat ik me al tijden zat te ergeren maar het niet kon zeggen. zij dacht dat ik niet mezelf was door de speed maar ik vond juist dat ik alles heel helder zag. hoewel ik wel een van de weinige mensen ben die kan slapen op speed (niet echt goed maar wel een beetje) maargoed ik heb het al jaren niet gebruikt dus kan me niet zo goedherinneren.
toch maar een keer een ritalin testcase proberen. kan ik ook testen met concerta? dat krijgt een vriend van me maar ik weet niet offie dat aan me gaat uitlenen.
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
  woensdag 8 april 2009 @ 14:01:33 #214
171357 Rikketik
Dorothy was right, though
pi_67827906
quote:
Op woensdag 8 april 2009 13:57 schreef rvlaak_werk2 het volgende:

[..]

Ritalin is wel degelijk verslavend. Ligt aan de dosis en of je AD(H)D hebt.

Geen AD(H)D -> Ritalin == speed.
Wel AD(H)D -> hou je aan de tussentijden van de dosering. Anders is er een verslavingsgevaar. Aldus mijn psych.
Hm, misschien dat m'n psych alleen op ADHD'ers doelde toen hij zei dat het niet verslavend was. Op zich ook wel logisch.
Charlie, listen to me. Kill the kid, torch the house, we gotta get out of here.
  woensdag 8 april 2009 @ 14:01:46 #215
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_67827915
quote:
Op woensdag 8 april 2009 13:51 schreef Rikketik het volgende:
En Ritalin is niet verslavend. Ik weet niet precies hoe dat komt, volgens mij door een bepaald toegevoegd stofje.
Ritalin zelf is niet verslavend als je de voorgeschreven doses inneemt. Echter je hebt wel meer kans om verslaafd te worden aan cocaïne als je dat ooit nog gaat gebruiken. De chemische samenstelling is namelijk bijna gelijk en de werking komt ook overeen.
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_67828062
quote:
Op woensdag 8 april 2009 13:59 schreef Murmeli het volgende:
even nadenken over de effecten van speed op mij. ik word wel ontzettend snel. ga snel lopen bijv.
maar ook heel blij. maar vanwege het verslavende effect is dat maar even. ik weet niet of ik er rustig van word op zich. toen ik ermee ging studeren was ik vooral heel geconcentreerd en kon alles goed onthouden. maar ik herinner me wel dat ik met iemand ging praten en echt mijn best ging doen om langzaam te praten.
dus ik weet het niet. En ik herinner me dat ik een vriendin een keer goed de waarheid heb gezegd toen ik speed ophad, omdat ik me al tijden zat te ergeren maar het niet kon zeggen. zij dacht dat ik niet mezelf was door de speed maar ik vond juist dat ik alles heel helder zag. hoewel ik wel een van de weinige mensen ben die kan slapen op speed (niet echt goed maar wel een beetje) maargoed ik heb het al jaren niet gebruikt dus kan me niet zo goedherinneren.
toch maar een keer een ritalin testcase proberen. kan ik ook testen met concerta? dat krijgt een vriend van me maar ik weet niet offie dat aan me gaat uitlenen.
Welke dosis krijgt hij?

Mocht je het gaan proberen met Concerta, moet je er rekening mee houden dat je iemand bij je hebt de hele dag. Concerta heeft namelijk een vertraagde afgifte, wat inhoudt dat de pil de hele dag effect heeft. Mocht je geen AD(H)D hebben, kun je dus de hele dag high zijn. Geen probleem als je iemand bij je hebt, niet aan te raden om solo te doen.

Ritalin -> idem dito, alleen werkt dit "maar" een paar uur.
Weer ww vergeten van mn kl00n :$
  woensdag 8 april 2009 @ 14:14:25 #217
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_67828347
quote:
Op woensdag 8 april 2009 13:43 schreef MaJo het volgende:

[..]

Dit is toch wel een tikkeltje erger ben ik bang. Ik vecht echt tegen de slaap omdat ik gewoon niet wil slapen

trouwens Murm, je weet dat er een verschil is tussen ADHD en ADD? Ik heb dus het laatste, geen stuiterbal uiterlijk gezien maar wel van binnen hoewel ik ook wel een beetje de H heb af en toe

depressie past juist heel goed in het plaatje. Meiden met ADD hebben zich manieren aangeleerd om er mee om te gaan zonder dat ze dat zelf weten, bij mij was dat dingen tellen. Maar op een gegeven moment hou je het niet meer vol en ben je doodmoe. Ik ben toen depressief geworden. Overigens heb ik daar nog steeds last van zoals je weet maar ik zou het echt eens laten onderzoeken. Medicatie maakt echt een wereld van verschil!
OH MaJo sorry nog vergeten om op jou te reageren.
hmmm ja dat is wel heel wat anders ja... tegen de slaap vechten omdat je niet wilt. als mijn ogen echt gaan dichtvallen ga ik meestal wel.
ja ik weet dat er een verschil is tussen ADHD en ADD. ik denk dat als ik iets zou hebben dat de h er minstens een beetje bij zit want van buiten ben ik ook druk.
Dat doodmoe zijn daar hoor ik ook meer mensen over. dat zedan zoveel gaan doen en dan de dag erna brak in bed liggen. Ik geloof dat ik dat niet herken. misschien is dat ook wel omdat ik mezelf uit bed schop (vanmorgen bijv om half 10 toch maar opgestaan en ben nu ook niet moe ofzo). Ik ben gewoon heel erg druk en word daar ook niet zo moe va ngeloof ik. behalve dan dat ik altijd in slaap val overdag maar dat is denk ik ook een andere rare afwijking
waar ik meer psychisch moe van word soms is het altijd maar moeite doen om mezelf op de rit te houden, maar ik denk dat dat wat anders is??? nou ja ik hebdus gewoon geen enkel idee. over adhd en mezelf. ik herken er veel van maar ik wil ook niet te snel stickertjes op mezelf plakken
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
pi_67828382
quote:
Op woensdag 8 april 2009 13:31 schreef Murmeli het volgende:
ik had ook al een keer bedacht dat ik gewoon iemand moet zoeken met ritalin en dat een keer nemen en kijken of ik dat gefocuster ben haha. is wel slecht zeker?
ik ben wel een keer met speed op gaan studeren en dat ging wel heul erg goed. was alleen na 3 uur helemaal afgebrand maar dat was omdat ik ervoor nauwelijks had geslapen. maar ik werd er wel geconcentreerd van
Ik heb nog genoeg Ritalin liggen waar ik niets mee doe hoor...
Maar hoe ik reageer op Ritalin, zal ik niemand aanraden eerlijk gezegd..
Maar als je het wil proberen, van het weekend ben ik als het goed is weer in R'dam.
  woensdag 8 april 2009 @ 14:15:42 #219
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_67828386
quote:
Op woensdag 8 april 2009 14:06 schreef rvlaak_werk2 het volgende:

[..]

Welke dosis krijgt hij?

Mocht je het gaan proberen met Concerta, moet je er rekening mee houden dat je iemand bij je hebt de hele dag. Concerta heeft namelijk een vertraagde afgifte, wat inhoudt dat de pil de hele dag effect heeft. Mocht je geen AD(H)D hebben, kun je dus de hele dag high zijn. Geen probleem als je iemand bij je hebt, niet aan te raden om solo te doen.

Ritalin -> idem dito, alleen werkt dit "maar" een paar uur.
ik weet niet hoeveel hij krijgt.
oja dan moet ik daar even aan denken dat ik niet alleen ga wezen. vraag ik vriendje wel offie bij me blijft. hoewel high zijn in mn eentje ook niet erg is natuurlijk
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
pi_67828418
quote:
Op woensdag 8 april 2009 13:43 schreef rvlaak_werk2 het volgende:

[..]

Lijkt mij echt extreem sterk, aangezien zowel Ritalin als Concerta beiden (min of meer) pure speed zijn. Voor zover mijn kennis van dit spul gaat, verbetert speed de concentratie van het "normale" brein niet.
Ik had net een stukje getypt, laat bijna een beker vallen en de tekst is weer weg.
Over de werking van speed is qua focus wel wat te vinden lijkt mij.

Verder is er wel info te vinden over de combi examens en speed, en bijvoorbeeld vliegtuigpiloten die het in het leger gebruiken.

Het is ook nog eens (zou je niet direct zeggen) een situatiegebonden drug.
Als ik tijdens het stappen mijn dosis zou nemen dan zou ik er niet rustig van worden, eerder extra energiek.
Omgekeerde effect van op de bank zitten en tv kijken.

Sowieso is zo'n onderzoek niet nuttig, in mijn ogen. Kans op resultaat is niet hoog en gebasseerd op aannames. Namelijk: je gaat je focussen op het feit of je je gaat focussen. Zo gaat het een gevoelskwestie worden, gestuurd door de emoties die je op dat moment hebt.

Verreweg de grootste meerderheid van de behandelaars geeft ook aan dat je er aan moet wennen (eindelijk komt mij dat goed uit, dit punt normaal ben ik van mening dat dit beperkter is dan dat de meesten denken).

Ook de dosis kan een wereld van verschil maken. Hier zul je dus aan moeten sleutelen. Een half pilletje kan al een wereld van verschil zijn tussen: goed, zombie, energiek of lusteloos.
pi_67828464
quote:
Op woensdag 8 april 2009 14:15 schreef Lychee_ het volgende:

[..]

Ik heb nog genoeg Ritalin liggen waar ik niets mee doe hoor...
Maar hoe ik reageer op Ritalin, zal ik niemand aanraden eerlijk gezegd..
Maar als je het wil proberen, van het weekend ben ik als het goed is weer in R'dam.
Wat slik jij nu dan?

Straterra dus..
  woensdag 8 april 2009 @ 14:20:11 #222
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_67828545
quote:
Op woensdag 8 april 2009 14:15 schreef Lychee_ het volgende:

[..]

Ik heb nog genoeg Ritalin liggen waar ik niets mee doe hoor...
Maar hoe ik reageer op Ritalin, zal ik niemand aanraden eerlijk gezegd..
Maar als je het wil proberen, van het weekend ben ik als het goed is weer in R'dam.

waar in rotterdam zit je?
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
  woensdag 8 april 2009 @ 14:22:21 #223
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_67828631
quote:
Op woensdag 8 april 2009 14:20 schreef Murmeli het volgende:

[..]


waar in rotterdam zit je?
hmm oh verderlezend moet ik het misschien ook niet doen. toch het lef eens opbrengen om het met de psych te bespreken.
* Murmeli durft niet is bang om uitgelachen te worden
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
  woensdag 8 april 2009 @ 14:23:30 #224
234271 Krentenbol.
Lick my currants!
pi_67828674
quote:
Op woensdag 8 april 2009 14:22 schreef Murmeli het volgende:

[..]

hmm oh verderlezend moet ik het misschien ook niet doen. toch het lef eens opbrengen om het met de psych te bespreken.
* Murmeli durft niet is bang om uitgelachen te worden
En anders met je huisarts.
  woensdag 8 april 2009 @ 14:24:54 #225
262 Re
Kiss & Swallow
pi_67828723
quote:
Op woensdag 8 april 2009 14:15 schreef Lychee_ het volgende:

[..]

Ik heb nog genoeg Ritalin liggen waar ik niets mee doe hoor...
Maar hoe ik reageer op Ritalin, zal ik niemand aanraden eerlijk gezegd..
Maar als je het wil proberen, van het weekend ben ik als het goed is weer in R'dam.
dat doen we dus niet hier he
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_67828812
Maar aan het testen heb je volgens mij ook niks.
Want er zijn ook weer genoeg mensen die er alles behalve rustig van worden, Ritalin.
Terwijl ze wel ADHD of ADD hebben.
pi_67828880
quote:
Op woensdag 8 april 2009 14:24 schreef Re het volgende:

[..]

dat doen we dus niet hier he
Ben benieuwd naar jouw visie op het "experimenteren" met dit soort hele specifieke medicatie?

Voor zover ik weet, hebben Ritalin en Concerta enkel nut voor mensen met AD(H)D. Mijn psych heeft zelfs Concerta gebruikt als diagnose middel. Goed, wel ter bevestiging van alle symptomen en wat hij waarschijnlijk al dacht, maar toch.
Weer ww vergeten van mn kl00n :$
  woensdag 8 april 2009 @ 14:30:09 #228
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_67828904
quote:
Op woensdag 8 april 2009 14:27 schreef Kabolter het volgende:
Maar aan het testen heb je volgens mij ook niks.
Want er zijn ook weer genoeg mensen die er alles behalve rustig van worden, Ritalin.
Terwijl ze wel ADHD of ADD hebben.
ja daarom. ik zal het maar via de legale weg doen.
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
pi_67828972
Legale weg is inderdaad beter. Ik heb ze nog nooit aan iemand anders gegeven hoor. Ik wilde alleen Murmeli helpen, omdat ze blijkbaar er erg mee zit.
  woensdag 8 april 2009 @ 14:35:12 #230
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_67829103
quote:
Op woensdag 8 april 2009 14:32 schreef Lychee_ het volgende:
Legale weg is inderdaad beter. Ik heb ze nog nooit aan iemand anders gegeven hoor. Ik wilde alleen Murmeli helpen, omdat ze blijkbaar er erg mee zit.
dank je. ja ik geloof dat ik er intussen wel eenbeetje mee zit, dan kan ik het beter aanpakken en desnoods adhd gewoon uit kunnen sluiten dan is dat oook weervan de baan
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
pi_67829145
quote:
Op woensdag 8 april 2009 14:35 schreef Murmeli het volgende:

[..]

dank je. ja ik geloof dat ik er intussen wel eenbeetje mee zit, dan kan ik het beter aanpakken en desnoods adhd gewoon uit kunnen sluiten dan is dat oook weervan de baan
Bel dan nu je huisarts om een afspraak te maken voor een doorverwijzing voor een diagnose. Ben je meteen van de besluiteloosheid af en heb je een stok achter de deur.

[edit]
Ik ga ff roken & hoop dat je dan hebt gepost dat je de afspraak heb staan
Weer ww vergeten van mn kl00n :$
  woensdag 8 april 2009 @ 14:36:40 #232
262 Re
Kiss & Swallow
pi_67829154
quote:
Op woensdag 8 april 2009 14:35 schreef Murmeli het volgende:

[..]

dank je. ja ik geloof dat ik er intussen wel eenbeetje mee zit, dan kan ik het beter aanpakken en desnoods adhd gewoon uit kunnen sluiten dan is dat oook weervan de baan
ritalin is geen diagnose maker...
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_67829233
Dit vond ik trouwens in een tijdschrift waarvan de link in het vorige deel staat gegeven door iemand.
De link van het artikel
Dit zijn specifieke ADHD eigenschappen. Dat lijstje van net, was puur ADD.

Voorbeelden van symptomen van adhd bij volwassenen:
Aandachtsproblemen
Snel afgeleid zijn, snel verveeld
Moeite met dingen afmaken
Van de ene op de andere activiteit overgaan
Geen overzicht over hoofd- en bijzaken hebben
Slecht kunnen plannen, organiseren en kiezen
Slechts kort kunnen lezen: alleen concentratie kunnen opbrengen als het onderwerp erg interesseert
Moeite met luisteren, met informatie tot zich door laten dringen
Moeite met formulieren invullen, instructies begrijpen, onthouden
Vergeetachtig
Vaak dingen kwijt zijn
Chaotisch

Hyperactiviteit
Moeite met stil zitten
Altijd bezig zijn
Steeds even moeten lopen om wat te pakken
Een gevoel van innerlijke rusteloosheid
Friemelen
Slecht kunnen ontspannen
Druk praten

Impulsiviteit
Dingen eruit flappen
Anderen in de rede vallen
Ongeduldig zijn
Doen zonder nadenken (te veel geld uitgeven, gokken, impulsieve vreetbuien etc.)
Impulsief relaties en banen aangaan of verbreken

Met adhd geassocieerde problemen en patronen van comorbiditeit:
problemen
Leerproblemen, lager opleidingsniveau, opleidingen niet afgemaakt
Moeite met sociale contacten, gepest op school
Financiële problemen, gokken
Stemmingswisselingen
Dwangmatigheid (vaak als copingstijl voor vergeetachtigheid en chaos)
Temperamentvol gedrag, woede-uitbarstingen
Gedragsstoornissen: agressief gedrag, oppositioneel gedrag of autoriteitsconflicten, automutilatie,
zelfmoordpogingen
‘Sensation seeking’: spanning nodig hebben (b.v. te hard rijden, te veel risico’s nemen, ruzie zoeken, gevaarlijke sporten)
Delinquent gedrag, contact met politie/justitie
Relatieproblemen (niet aan afspraken houden, vergeetachtig, chaotisch)
Werkproblemen (te traag tempo, teveel fouten, conflicten)

vaak voorkomende comorbiditeit
Angst (40%)
Depressie (20-30%)
Drugs- en/of alcoholmisbruik (9-45%, vaak als automedicatie)
Persoonlijkheidsstoornissen (25% van deadhdkinderen ontwikkelt een cluster-B-persoonlijkheidsstoornis)
  woensdag 8 april 2009 @ 14:40:12 #234
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_67829272
ik kan het beter vanavond bij de psych bespreken denk ik. vragen wat zijn idee erover is. e nals hij niet meewerkt dan pas naar de huisarts gaan....toch?
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
pi_67829421
Dat kan ook..Maar hij wilde er toch niets over weten of was dat bij iemand anders?
  woensdag 8 april 2009 @ 14:44:24 #236
234271 Krentenbol.
Lick my currants!
pi_67829422
quote:
Op woensdag 8 april 2009 14:40 schreef Murmeli het volgende:
ik kan het beter vanavond bij de psych bespreken denk ik. vragen wat zijn idee erover is. e nals hij niet meewerkt dan pas naar de huisarts gaan....toch?
Dat zou je zeker kunnen doen. Via welke weg dan ook proberen een doorverwijzing te krijgen.
pi_67829501
Trouwens een vraagje aan jullie..
Praten jullie hard?
Mijn vriend en enkele vrienden vinden dat.
Als ik weer zo'n drukke bui ben, enthousiast enzo en veel praat, praat ik ook hard volgens hun.
Mijn vriend vindt dat ik mijn oren moet laten uitspuiten, omdat ik zelf niet hoor dat ik hard praat.
Zal dat puur met mijn gehoor te maken hebben of ook met mijn adhd?
  woensdag 8 april 2009 @ 14:51:46 #238
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_67829655
Ik heb geen ADHD, of tenminste, dat denk ik niet, maar ik praat ook hard als ik enthausiast ben. Ik heb ook m'n oren afgelopen jaren 2x laten uitspuiten en vlak naderhand zegt dan ook iedereen dat ik zachter praat .
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_67829662
quote:
Op woensdag 8 april 2009 14:46 schreef Lychee_ het volgende:
Trouwens een vraagje aan jullie..
Praten jullie hard?
Mijn vriend en enkele vrienden vinden dat.
Als ik weer zo'n drukke bui ben, enthousiast enzo en veel praat, praat ik ook hard volgens hun.
Mijn vriend vindt dat ik mijn oren moet laten uitspuiten, omdat ik zelf niet hoor dat ik hard praat.
Zal dat puur met mijn gehoor te maken hebben of ook met mijn adhd?
Mijn vriendin geeft ook met enige regelmaat aan dat ik hard praat. Zeker als de situatie daarom vraagt, zal ze mij van te voren waarschuwen om op mijn volume te letten...

Kan aan mijn gehoor liggen, maar ik twijfel daar aan. Het schijnt dat ik altijd al veel geluid heb gemaakt.
Weer ww vergeten van mn kl00n :$
pi_67829686
quote:
Op woensdag 8 april 2009 14:40 schreef Murmeli het volgende:
ik kan het beter vanavond bij de psych bespreken denk ik. vragen wat zijn idee erover is. e nals hij niet meewerkt dan pas naar de huisarts gaan....toch?
Had ff niet meegekregen dat je al bij een psych loopt. Als die wil luisteren, is dat zeker een idee.
Weer ww vergeten van mn kl00n :$
  woensdag 8 april 2009 @ 14:53:11 #241
171357 Rikketik
Dorothy was right, though
pi_67829700
quote:
Op woensdag 8 april 2009 14:46 schreef Lychee_ het volgende:
Trouwens een vraagje aan jullie..
Praten jullie hard?
Mijn vriend en enkele vrienden vinden dat.
Als ik weer zo'n drukke bui ben, enthousiast enzo en veel praat, praat ik ook hard volgens hun.
Mijn vriend vindt dat ik mijn oren moet laten uitspuiten, omdat ik zelf niet hoor dat ik hard praat.
Zal dat puur met mijn gehoor te maken hebben of ook met mijn adhd?
Ik krijg vaak te horen dat ik niet zo moet schreeuwen, vooral op werk als ik bulk van de energie. Ik heb dat zelf ook compleet niet door, maar ik dacht dat het lag aan het feit dat ik vrij harde muziek luister en dus misschien daardoor een iets minder gehoor heb gekregen.

Ik werd me net toch zenuwachtig trouwens. Compleet uit het niets, echt weird .En nu is het opeens doodstil om me heen. Echt doodstil, ik hoor alleen nog de muziek die ik heb opstaan.
Charlie, listen to me. Kill the kid, torch the house, we gotta get out of here.
pi_67829801
quote:
Op woensdag 8 april 2009 14:53 schreef Rikketik het volgende:

[..]

Ik krijg vaak te horen dat ik niet zo moet schreeuwen, vooral op werk als ik bulk van de energie. Ik heb dat zelf ook compleet niet door, maar ik dacht dat het lag aan het feit dat ik vrij harde muziek luister en dus misschien daardoor een iets minder gehoor heb gekregen.

Ik werd me net toch zenuwachtig trouwens. Compleet uit het niets, echt weird .En nu is het opeens doodstil om me heen. Echt doodstil, ik hoor alleen nog de muziek die ik heb opstaan.
ff het brandalarm af laten gaan, zorgt voor wat leven in de brouwerij
Weer ww vergeten van mn kl00n :$
pi_67829952
Hebben jullie vaak wisselingen in het hebben van energie (wat ook invloed heeft op je gemoed)? Dat je bijvoorbeeld het ene moment (als je bijvoorbeeld in een saaie vergadering/college zit) er als een zoutzak bij zit en je brein in een soort slaapstand verkeert? En op het andere moment ben je scherp, enthousiast en ad rem en voel je je als een kind dat net te horen heeft gekregen dat je over een paar dagen naar de Efteling gaat. Hebben jullie dit ook?
I HATE MUSIC
pi_67830069
quote:
Op woensdag 8 april 2009 15:00 schreef FictionalFenna het volgende:
Hebben jullie vaak wisselingen in het hebben van energie (wat ook invloed heeft op je gemoed)? Dat je bijvoorbeeld het ene moment (als je bijvoorbeeld in een saaie vergadering/college zit) er als een zoutzak bij zit en je brein in een soort slaapstand verkeert? En op het andere moment ben je scherp, enthousiast en ad rem en voel je je als een kind dat net te horen heeft gekregen dat je over een paar dagen naar de Efteling gaat. Hebben jullie dit ook?
yep
Weer ww vergeten van mn kl00n :$
  woensdag 8 april 2009 @ 15:06:32 #245
234271 Krentenbol.
Lick my currants!
pi_67830123
quote:
Op woensdag 8 april 2009 14:46 schreef Lychee_ het volgende:
Trouwens een vraagje aan jullie..
Praten jullie hard?
Mijn vriend en enkele vrienden vinden dat.
Als ik weer zo'n drukke bui ben, enthousiast enzo en veel praat, praat ik ook hard volgens hun.
Mijn vriend vindt dat ik mijn oren moet laten uitspuiten, omdat ik zelf niet hoor dat ik hard praat.
Zal dat puur met mijn gehoor te maken hebben of ook met mijn adhd?
ADHDers praten uit enthousiasme wel snel erg hard zonder het door te hebben, lijkt me sterk dat ze allemaal wat doof zijn of hun oren uit moeten laten spuiten.
pi_67830169
quote:
Op woensdag 8 april 2009 15:00 schreef FictionalFenna het volgende:
Hebben jullie vaak wisselingen in het hebben van energie (wat ook invloed heeft op je gemoed)? Dat je bijvoorbeeld het ene moment (als je bijvoorbeeld in een saaie vergadering/college zit) er als een zoutzak bij zit en je brein in een soort slaapstand verkeert? En op het andere moment ben je scherp, enthousiast en ad rem en voel je je als een kind dat net te horen heeft gekregen dat je over een paar dagen naar de Efteling gaat. Hebben jullie dit ook?
Ja, dat heb/had ik ook. Ene moment was ik veel druk en een volgend moment kon ik zowat in slaapvallen en was ik geirriteerd richting mijn omgeving.
Met strattera is mijn energie gelukkig wat beter verdeeld en ben daardoor over de hele dag vrolijker en niet dat ik opeens in slaap kan vallen.
Zonder medicatie viel ik zo in slaap in de bios, sinds Strattera kan ik de hele film van begin tot eind volgen.
  woensdag 8 april 2009 @ 15:07:51 #247
171357 Rikketik
Dorothy was right, though
pi_67830173
Ik heb wel dat ik totaal futloos ben bij bijvoorbeeld een saaie les, maar ik weet eigenlijk niet in welke mate niet-ADHD'ers dat wel of niet hebben. Ik heb er ook momenten bij zitten, vooral als ik een tijdje in lekker bezig ben geweest, dat ik opeens heel 'luid' wordt, overal een antwoord op heb en beetje springerig ben. Dan ben ik lichamelijk moe maar geestelijk heel erg wakker. Ik weet alleen niet of dat nu typisch AD(H)D is.
Charlie, listen to me. Kill the kid, torch the house, we gotta get out of here.
  woensdag 8 april 2009 @ 15:09:47 #248
234271 Krentenbol.
Lick my currants!
pi_67830236
quote:
Op woensdag 8 april 2009 15:07 schreef Lychee_ het volgende:

[..]

Ja, dat heb/had ik ook. Ene moment was ik veel druk en een volgend moment kon ik zowat in slaapvallen en was ik geirriteerd richting mijn omgeving.
Met strattera is mijn energie gelukkig wat beter verdeeld en ben daardoor over de hele dag vrolijker en niet dat ik opeens in slaap kan vallen.
Zonder medicatie viel ik zo in slaap in de bios, sinds Strattera kan ik de hele film van begin tot eind volgen.
Ben je trouwens afgevallen van Strattera?
pi_67830419
quote:
Op woensdag 8 april 2009 15:09 schreef Krentenbol. het volgende:

[..]

Ben je trouwens afgevallen van Strattera?
Nog niet, maar merk wel dat ik iets minder eetlust heb.
Maar ik ben dan ook een grote eter en 's avonds eet ik nog genoeg.
Denk omdat de juiste dosering nog niet optimaal is, waardoor ik 's avonds veel trek krijg en overdag erg weinig eet.

Maar verminderde eetlust is wel een bijwerking van Strattera volgens de bijsluiter.
  woensdag 8 april 2009 @ 15:15:47 #250
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_67830428
vraag over hard praten: ja, dat doe ik ook en ik heb het niet door. ben sowieso druk op het werk enzo. veel gein trappen enzo en hard roepend door de gangen rennen, hoewel het met AD iets is afgenomen.

wisseligen van energie: ik val als het rustig is snel in slaap ja, ensavonds ben i kte hyper om in slaap te vallen als ik pech heb.
als er iets bestaat tegen dat overdag in slaap vallen dan wil ik dat wel hebben ja. ik kan er nl echt niet goed door functioneren (val dus in slaap bijvergaderingen)

ik ga het proberen vanavond bij de psych. wish me luck
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
pi_67830457
quote:
Op woensdag 8 april 2009 15:07 schreef Rikketik het volgende:
Ik heb wel dat ik totaal futloos ben bij bijvoorbeeld een saaie les, maar ik weet eigenlijk niet in welke mate niet-ADHD'ers dat wel of niet hebben. Ik heb er ook momenten bij zitten, vooral als ik een tijdje in lekker bezig ben geweest, dat ik opeens heel 'luid' wordt, overal een antwoord op heb en beetje springerig ben. Dan ben ik lichamelijk moe maar geestelijk heel erg wakker. Ik weet alleen niet of dat nu typisch AD(H)D is.
Tijdens lessen had ik standaard weinig energie. Eerder veel moeite doen om wakker te blijven.
  woensdag 8 april 2009 @ 15:16:51 #252
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_67830463
ohoh verminderde eetlust en afvallen.... mooie tegenhanger voor de AD alleen geloof ik dat ik daar niet zo heel veel meer eetlustvan heb gekregen
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
pi_67830467
Ik vind het vooral vervelend als ik in mijn slaapstand zit. Input komt dan wel binnen, maar ik verwerk het niet of zo. Ik reageer dan heel traag op dingen of maak soms niet de associatie met iets wat heel voor de hand ligt. Erg vervelend vind ik dat, ik vind mezelf dan ook helemaal niet leuk. Ik weet vaak wanneer ik me zo kan voelen, en probeer dus dat soort situaties uit de weg te gaan.

Over het algemeen ben ik best energiek, vooral intern, wat zich (soms) weer extern uit. Ik vind dansen daarom heel erg leuk, kan ik m'n energie kwijt.
I HATE MUSIC
pi_67830501
quote:
Op woensdag 8 april 2009 15:15 schreef Murmeli het volgende:
vraag over hard praten: ja, dat doe ik ook en ik heb het niet door. ben sowieso druk op het werk enzo. veel gein trappen enzo en hard roepend door de gangen rennen, hoewel het met AD iets is afgenomen.

wisseligen van energie: ik val als het rustig is snel in slaap ja, ensavonds ben i kte hyper om in slaap te vallen als ik pech heb.
als er iets bestaat tegen dat overdag in slaap vallen dan wil ik dat wel hebben ja. ik kan er nl echt niet goed door functioneren (val dus in slaap bijvergaderingen)

ik ga het proberen vanavond bij de psych. wish me luck
good luck... Laat je het resultaat ook weten?
Weer ww vergeten van mn kl00n :$
pi_67830544
quote:
Op woensdag 8 april 2009 15:15 schreef Murmeli het volgende:
vraag over hard praten: ja, dat doe ik ook en ik heb het niet door. ben sowieso druk op het werk enzo. veel gein trappen enzo en hard roepend door de gangen rennen, hoewel het met AD iets is afgenomen.

wisseligen van energie: ik val als het rustig is snel in slaap ja, ensavonds ben i kte hyper om in slaap te vallen als ik pech heb.
als er iets bestaat tegen dat overdag in slaap vallen dan wil ik dat wel hebben ja. ik kan er nl echt niet goed door functioneren (val dus in slaap bijvergaderingen)

ik ga het proberen vanavond bij de psych. wish me luck
Succes!

Ik drink liters koffie en soms ook veel Red Bull... En dan tijdens college nog in slaap vallen...

Over hard praten: doe ik alleen als ik erg enthousiast ben.
I HATE MUSIC
  woensdag 8 april 2009 @ 15:24:22 #256
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_67830758
dank jullie wel.
zeker het in slaap vallen daarom heb ik nu iets meer motivatie om er wat mee te doen. dat is zo vervelend
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
  woensdag 8 april 2009 @ 15:25:05 #257
171357 Rikketik
Dorothy was right, though
pi_67830789
quote:
Op woensdag 8 april 2009 15:16 schreef Lychee_ het volgende:

[..]

Tijdens lessen had ik standaard weinig energie. Eerder veel moeite doen om wakker te blijven.
Ik heb het gevoel dat ik sowieso minder energie heb als ik stil moet zitten. Alleen dat ik er bij de leuke lessen beter mee kan omgaan o.i.d. Maar het is me al regelmatig gebeurd dat ik bijna was weggedommeld bij een saaie les, bijvoorbeeld maatschappijleer. Hoofd op m'n armen op tafel, ogen dicht en ik was weg als ik mezelf niet geforceerd wakker hield. Dat doe ik dan altijd door met mijn benen te bewegen of met mijn vingers op tafel te tikken of zo. Vinden mensen heel irritant, maar ik blijf er enigszins scherp door.
Charlie, listen to me. Kill the kid, torch the house, we gotta get out of here.
  woensdag 8 april 2009 @ 15:25:44 #258
171357 Rikketik
Dorothy was right, though
pi_67830816
En natuurlijk succes, Murmeli!
Charlie, listen to me. Kill the kid, torch the house, we gotta get out of here.
pi_67830929
ik praat ook erg hard als ik enthousiast wordt, vaak zonder het zelf in de gaten te hebben
pi_67830933
quote:
Op woensdag 8 april 2009 15:25 schreef Rikketik het volgende:

[..]

Ik heb het gevoel dat ik sowieso minder energie heb als ik stil moet zitten. Alleen dat ik er bij de leuke lessen beter mee kan omgaan o.i.d. Maar het is me al regelmatig gebeurd dat ik bijna was weggedommeld bij een saaie les, bijvoorbeeld maatschappijleer. Hoofd op m'n armen op tafel, ogen dicht en ik was weg als ik mezelf niet geforceerd wakker hield. Dat doe ik dan altijd door met mijn benen te bewegen of met mijn vingers op tafel te tikken of zo. Vinden mensen heel irritant, maar ik blijf er enigszins scherp door.
Herkenbaar. Ook dat anderen het irritant vinden..
I HATE MUSIC
pi_67832469
Dat is idd een goede oplossing.
Ik heb ook wel eens als tip gegeven om tijdens colleges maar wat te gaan tekenen.
Niet alle adhd'ers gaan daar even goed mee om, de helft gaat zich er op hyperfocussen.
Maar er zijn er nu een paar die er echt bij zweren.

Volgens mij is het de kunst om meerdere hersenhelften te stimuleren

Als ik niet geprikkeld word tijdens de colleges dan is die bak in mijn hersenen zo vol.
Wil ik alles zo snel mogelijk afkappen, er gaat namelijk met heel veel moeite maar een klein beetje erbij.

[ Bericht 0% gewijzigd door Kabolter op 08-04-2009 16:15:02 ]
  woensdag 8 april 2009 @ 16:13:50 #262
199397 Windigo
Flavourtarian
pi_67832689
quote:
Op woensdag 8 april 2009 16:07 schreef Kabolter het volgende:
Dat is idd een goede oplossing.
Ik heb ook wel eens als tip gegeven om tijdens colleges maar wat te gaan tekenen.
Dat heb ik toen ik nog op school zat ook altijd gedaan, ik had er zelfs toestemming voor van de leraren. En het werkte, want als ik kon tekenen waren mijn cijfers altijd hoger.
  woensdag 8 april 2009 @ 16:14:43 #263
171357 Rikketik
Dorothy was right, though
pi_67832720
quote:
Op woensdag 8 april 2009 16:07 schreef Kabolter het volgende:
Volgens mij is het de kunst om meerdere hersenhelften te stimuleren
Het was volgens mij zo dat een bepaald gedeelte van je hersenen, als je ADHD hebt, niet genoeg prikkels krijgt en dat je daardoor sneller 'wegzakt' bij iets wat saai is. Door met je vingers te tikken of inderdaad te tekenen, stimuleer je dat gedeelte van de hersenen, waardoor je letterlijk bij de les blijft.
Charlie, listen to me. Kill the kid, torch the house, we gotta get out of here.
pi_67832764
quote:
Op woensdag 8 april 2009 16:14 schreef Rikketik het volgende:

[..]

Het was volgens mij zo dat een bepaald gedeelte van je hersenen, als je ADHD hebt, niet genoeg prikkels krijgt en dat je daardoor sneller 'wegzakt' bij iets wat saai is. Door met je vingers te tikken of inderdaad te tekenen, stimuleer je dat gedeelte van de hersenen, waardoor je letterlijk bij de les blijft.
Dat klinkt nog logischer.
  woensdag 8 april 2009 @ 17:24:50 #265
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_67835247
quote:
Op woensdag 8 april 2009 16:14 schreef Rikketik het volgende:

[..]

Het was volgens mij zo dat een bepaald gedeelte van je hersenen, als je ADHD hebt, niet genoeg prikkels krijgt en dat je daardoor sneller 'wegzakt' bij iets wat saai is. Door met je vingers te tikken of inderdaad te tekenen, stimuleer je dat gedeelte van de hersenen, waardoor je letterlijk bij de les blijft.
oh is dat zo? ik ga nu bij vergaderingen maar proberen actief mee te schrijven maar soms is er gewoon niks te schrijven. ik zal eens proberen om te gaan tekenen. maar ik weet niet zo goed wat. ben niet zo creatief en de kans is groot dat ik me daar dan weer zo in verdiep dat ik het verhaal waar ik naar luister niet meer kan volgen.
handig he...

oh was net bij een vriendin die heeft dat in slaap vallen ook. die is ook soms heel wakker en soms heel moe en dan kan ze bijna niet wakker blijven. net toen ik er was viel ze ook zowat weg. wel fijn om te horen dat ik niet de enige ben die dat heeft. En jullie melden het dus ook al voel me weer een stuk minder raar
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
pi_67839079
quote:
Op woensdag 8 april 2009 17:24 schreef Murmeli het volgende:

[..]

oh is dat zo? ik ga nu bij vergaderingen maar proberen actief mee te schrijven maar soms is er gewoon niks te schrijven. ik zal eens proberen om te gaan tekenen. maar ik weet niet zo goed wat. ben niet zo creatief en de kans is groot dat ik me daar dan weer zo in verdiep dat ik het verhaal waar ik naar luister niet meer kan volgen.
handig he...

oh was net bij een vriendin die heeft dat in slaap vallen ook. die is ook soms heel wakker en soms heel moe en dan kan ze bijna niet wakker blijven. net toen ik er was viel ze ook zowat weg. wel fijn om te horen dat ik niet de enige ben die dat heeft. En jullie melden het dus ook al voel me weer een stuk minder raar
Join the club.
Succes zo!
  woensdag 8 april 2009 @ 21:22:04 #267
171357 Rikketik
Dorothy was right, though
pi_67843187
Kun je eigenlijk cola drinken als je ritalin slikt? Ik heb niks gelezen over bepaalde etenswaren die je beter niet tot je kan nemen, maar aangezien in cola ook cafeïne zit... Ik weet niet of dat een slechte combi is.

Ik drink overigens redelijk veel cola op een dag (liter ongeveer) maar ik wordt er niet gejaagder van of zo.
Charlie, listen to me. Kill the kid, torch the house, we gotta get out of here.
pi_67843332
Bij mij geen probleem geweest.
Alles is wel mogelijk.
Alleen met alcohol moet je oppassen.
In mijn geval dat ik niet door blijf drinken..
pi_67843356
quote:
Op woensdag 8 april 2009 21:22 schreef Rikketik het volgende:
Kun je eigenlijk cola drinken als je ritalin slikt? Ik heb niks gelezen over bepaalde etenswaren die je beter niet tot je kan nemen, maar aangezien in cola ook cafeïne zit... Ik weet niet of dat een slechte combi is.

Ik drink overigens redelijk veel cola op een dag (liter ongeveer) maar ik wordt er niet gejaagder van of zo.
Dat weet ik niet. Ik lust zelf geen cola.
Maar enige wat ik weet is dat je erg moet oppassen met alcohol.
Ik wordt sneller dronker met de combinatie Ritalin en alcohol en daarna super irritant en chagerijnig.
  woensdag 8 april 2009 @ 21:29:55 #270
171357 Rikketik
Dorothy was right, though
pi_67843537
Okay, thanx. Ik denk ook dat in veel gevallen aan de persoon ligt of je er wel of niet (of sterk of zwak) op reageert. Ik zal het gewoon eens proberen.

En alcohol drink ik sowieso heel weinig, maar daar zal ik in elk geval mee oppassen.
Charlie, listen to me. Kill the kid, torch the house, we gotta get out of here.
  Moderator donderdag 9 april 2009 @ 00:27:56 #271
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_67850187
quote:
Op woensdag 8 april 2009 21:22 schreef Rikketik het volgende:
Kun je eigenlijk cola drinken als je ritalin slikt? Ik heb niks gelezen over bepaalde etenswaren die je beter niet tot je kan nemen, maar aangezien in cola ook cafeïne zit... Ik weet niet of dat een slechte combi is.

Ik drink overigens redelijk veel cola op een dag (liter ongeveer) maar ik wordt er niet gejaagder van of zo.
ADDers zijn vrijwel imuun voor cola, aangezien we die drukte al van onszelf hebben Geen probleem dus Ik drink zo'n 6 blikjes cola per dag en nergens last van. Nu snap ik ook waarom ik cola kan drinken voor het slapen gaan, het heeft totaal geen effect op me. Net als redbull...
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
  Moderator donderdag 9 april 2009 @ 00:28:58 #272
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_67850207
quote:
Op woensdag 8 april 2009 21:29 schreef Rikketik het volgende:
Okay, thanx. Ik denk ook dat in veel gevallen aan de persoon ligt of je er wel of niet (of sterk of zwak) op reageert. Ik zal het gewoon eens proberen.

En alcohol drink ik sowieso heel weinig, maar daar zal ik in elk geval mee oppassen.
Alcohol kun je gewoon nemen als de Ritalin uitgewerkt is. En aangezien je 's avonds geen ritalin zult slikken is dat dus geen enkel probleem
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
  donderdag 9 april 2009 @ 00:29:46 #273
234271 Krentenbol.
Lick my currants!
pi_67850223
quote:
Op donderdag 9 april 2009 00:27 schreef MaJo het volgende:

[..]

ADDers zijn vrijwel imuun voor cola, aangezien we die drukte al van onszelf hebben Geen probleem dus Ik drink zo'n 6 blikjes cola per dag en nergens last van. Nu snap ik ook waarom ik cola kan drinken voor het slapen gaan, het heeft totaal geen effect op me. Net als redbull...
Redbull merk ik ook niks van, ik vind het ook vies maar eens geprobeerd om langer wakker te blijven.
  Moderator donderdag 9 april 2009 @ 00:31:01 #274
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_67850245
quote:
Op donderdag 9 april 2009 00:29 schreef Krentenbol. het volgende:

[..]

Redbull merk ik ook niks van, ik vind het ook vies maar eens geprobeerd om langer wakker te blijven.
Totaal geen effect inderdaad Gek dat andere AD(H)Ders dat nooit gemerkt hebben
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
  donderdag 9 april 2009 @ 00:34:04 #275
171357 Rikketik
Dorothy was right, though
pi_67850307
quote:
Op donderdag 9 april 2009 00:27 schreef MaJo het volgende:

[..]

ADDers zijn vrijwel imuun voor cola, aangezien we die drukte al van onszelf hebben Geen probleem dus Ik drink zo'n 6 blikjes cola per dag en nergens last van. Nu snap ik ook waarom ik cola kan drinken voor het slapen gaan, het heeft totaal geen effect op me. Net als redbull...
Ik wou net zeggen. Ik kan zo drie grote glazen cola drinken voor het slapen gaan en ik val nog binnen tien minuten in slaap.

Mijn dag is overigens een redelijke rollercoaster aan effecten geweest. Ik voel me nu weer heel rustig, heel relaxed. Alsof alle spanning uit mijn lichaam is. Echt weird.
Charlie, listen to me. Kill the kid, torch the house, we gotta get out of here.
  donderdag 9 april 2009 @ 00:37:25 #276
171357 Rikketik
Dorothy was right, though
pi_67850376
quote:
Op donderdag 9 april 2009 00:28 schreef MaJo het volgende:

[..]

Alcohol kun je gewoon nemen als de Ritalin uitgewerkt is. En aangezien je 's avonds geen ritalin zult slikken is dat dus geen enkel probleem
Nou ja, de eerste paar weken zal ik in elk geval wel 's avonds moeten slikken. Ik moet er vier per dag en tussen elke tablet moet vier uur zitten. Ik begin om 10.00 uur 's ochtends en eindig om 22.00 uur. Het is niet zo handig als ik de volgende ochtend moet werken omdat ik moet gaan slapen als het effect het sterkst is, maar goed, die twee keer per week moet ik dan maar accepteren. Voor de rest komt dit schema gewoon het beste uit.
Charlie, listen to me. Kill the kid, torch the house, we gotta get out of here.
pi_67850526
quote:
Op donderdag 9 april 2009 00:27 schreef MaJo het volgende:

[..]

ADDers zijn vrijwel imuun voor cola, aangezien we die drukte al van onszelf hebben Geen probleem dus Ik drink zo'n 6 blikjes cola per dag en nergens last van. Nu snap ik ook waarom ik cola kan drinken voor het slapen gaan, het heeft totaal geen effect op me. Net als redbull...

Dat verklaart wel wat...
I HATE MUSIC
  Moderator donderdag 9 april 2009 @ 00:49:07 #278
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_67850582
quote:
Op donderdag 9 april 2009 00:37 schreef Rikketik het volgende:

[..]

Nou ja, de eerste paar weken zal ik in elk geval wel 's avonds moeten slikken. Ik moet er vier per dag en tussen elke tablet moet vier uur zitten. Ik begin om 10.00 uur 's ochtends en eindig om 22.00 uur. Het is niet zo handig als ik de volgende ochtend moet werken omdat ik moet gaan slapen als het effect het sterkst is, maar goed, die twee keer per week moet ik dan maar accepteren. Voor de rest komt dit schema gewoon het beste uit.
Moet je er echt per se 4 per dag? Ik op zich ook, maar de laatste neem ik om een uur of 7/8 in. Hoef echt niet tot 2 uur 's nachts geconcentreerd te zijn En als ik wakker word om 3 uur dan neem ik er gewoon maar 2 in, als ik wakker word om 7 uur ben ik eerder klaar Sta er niet voor op ofzo, pas het per dag aan op de tijd dat ik opsta (dan neem ik meteen in)
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
  Moderator donderdag 9 april 2009 @ 00:49:58 #279
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_67850598
quote:
Op donderdag 9 april 2009 00:46 schreef FictionalFenna het volgende:

[..]


Dat verklaart wel wat...
Er gaat een wereld voor je open he

Vind het zelf ook wel fijn dit soort openbaringen, ben ik van het gezeik af van anderen als ik 's nachts aan de cola ben Drink nu ook cola trouwens
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
pi_67850651
quote:
Op donderdag 9 april 2009 00:49 schreef MaJo het volgende:

[..]

Er gaat een wereld voor je open he

Vind het zelf ook wel fijn dit soort openbaringen, ben ik van het gezeik af van anderen als ik 's nachts aan de cola ben Drink nu ook cola trouwens
Ik ook..
I HATE MUSIC
  donderdag 9 april 2009 @ 00:55:20 #281
171357 Rikketik
Dorothy was right, though
pi_67850693
quote:
Op donderdag 9 april 2009 00:49 schreef MaJo het volgende:

[..]

Moet je er echt per se 4 per dag? Ik op zich ook, maar de laatste neem ik om een uur of 7/8 in. Hoef echt niet tot 2 uur 's nachts geconcentreerd te zijn En als ik wakker word om 3 uur dan neem ik er gewoon maar 2 in, als ik wakker word om 7 uur ben ik eerder klaar Sta er niet voor op ofzo, pas het per dag aan op de tijd dat ik opsta (dan neem ik meteen in)
Denk dat ik de eerste weken wel die vier moet aanhouden. Het is ook nog maar de vraag of de dosering goed is, als dat eenmaal het geval is kan ik eventueel wat flexibeler worden.
Charlie, listen to me. Kill the kid, torch the house, we gotta get out of here.
  donderdag 9 april 2009 @ 00:56:03 #282
171357 Rikketik
Dorothy was right, though
pi_67850707
Zit nu ook aan de cola trouwens.
Charlie, listen to me. Kill the kid, torch the house, we gotta get out of here.
  Moderator donderdag 9 april 2009 @ 01:01:31 #283
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_67850788
quote:
Op donderdag 9 april 2009 00:52 schreef FictionalFenna het volgende:

[..]

Ik ook..
Cola
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
pi_67850793
Maar begrijp ik nu dat je gelijk met 40 mg Ritalin bent begonnen?
Dat is echt veel!
Ik begon toen met 10 mg.
Je lichaam moet echt wennen aan dat spul.
Ik mocht toen de laatste om 18u want anders kon ik echt niet slapen 's avonds. In de bijsluiter geven ze eigenlijk al advies 16.00 uur.
  Moderator donderdag 9 april 2009 @ 01:02:01 #285
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_67850797
quote:
Op donderdag 9 april 2009 00:55 schreef Rikketik het volgende:

[..]

Denk dat ik de eerste weken wel die vier moet aanhouden. Het is ook nog maar de vraag of de dosering goed is, als dat eenmaal het geval is kan ik eventueel wat flexibeler worden.
Is in het begin wel goed om het trouw te slikken ja

Hoe beviel je eerste dag?
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
  Moderator donderdag 9 april 2009 @ 01:02:21 #286
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_67850800
quote:
Op donderdag 9 april 2009 00:56 schreef Rikketik het volgende:
Zit nu ook aan de cola trouwens.
Ik zit altijd aan de cola
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
  Moderator donderdag 9 april 2009 @ 01:03:22 #287
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_67850819
quote:
Op donderdag 9 april 2009 01:01 schreef Lychee_ het volgende:
Maar begrijp ik nu dat je gelijk met 40 mg Ritalin bent begonnen?
Dat is echt veel!
Ik begon toen met 10 mg.
Je lichaam moet echt wennen aan dat spul.
10mg per keer denk ik? Dus 4x is 40mg. Je mag per dag je lichaamsgewicht x 1.2 aan ritalin innemen. Dus tenzij rikketik meer dan 160 kilo weegt neem ik aan dat hij gewoon netjes 10mg per keer slikt
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
pi_67850843
Ja 4x 10 mg.
Maar toen ik begon, was het 1x 10 mg en dan na een week 2x 10 mg en zo verder..
Vandaar mijn opmerking..
  donderdag 9 april 2009 @ 01:07:23 #289
171357 Rikketik
Dorothy was right, though
pi_67850859
quote:
Op donderdag 9 april 2009 01:01 schreef Lychee_ het volgende:
Maar begrijp ik nu dat je gelijk met 40 mg Ritalin bent begonnen?
Dat is echt veel!
Ik begon toen met 10 mg.
Je lichaam moet echt wennen aan dat spul.
10 mg per pil dus per dag 40 mg inderdaad. Maar je dosering is ook erg afhankelijk van je lichaamslengte en -gewicht.

Eerste dag ging in elk geval redelijk. Voel me nu dus heerlijk relaxed en net als vanmiddag word ik minder afgeleid door andere dingen die in mijn directe omgeving gebeuren. Bijwerkingen vallen tot nu toe mee. Heb een barstende hoofdpijn en soms word ik spontaan zenuwachtig, maar voor de rest...
Charlie, listen to me. Kill the kid, torch the house, we gotta get out of here.
  donderdag 9 april 2009 @ 01:09:21 #290
171357 Rikketik
Dorothy was right, though
pi_67850876
quote:
Op donderdag 9 april 2009 01:03 schreef MaJo het volgende:

[..]

10mg per keer denk ik? Dus 4x is 40mg. Je mag per dag je lichaamsgewicht x 1.2 aan ritalin innemen. Dus tenzij rikketik meer dan 160 kilo weegt neem ik aan dat hij gewoon netjes 10mg per keer slikt
Ik weeg 90kg en ben 1.90m lang, volgens de psych is dit nog een minimale dosering voor mij.
Charlie, listen to me. Kill the kid, torch the house, we gotta get out of here.
pi_67850908
Oke, raar dat dat bij mij anders gegaan is.
Ik ben een meid van 1.88m en 80 kg.
Mijn maximale dosering ooit Ritalin was 90 mg. Toen ging ik helemaal flippen.
  Moderator donderdag 9 april 2009 @ 02:06:34 #292
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_67851362
quote:
Op donderdag 9 april 2009 01:07 schreef Rikketik het volgende:

[..]

10 mg per pil dus per dag 40 mg inderdaad. Maar je dosering is ook erg afhankelijk van je lichaamslengte en -gewicht.

Eerste dag ging in elk geval redelijk. Voel me nu dus heerlijk relaxed en net als vanmiddag word ik minder afgeleid door andere dingen die in mijn directe omgeving gebeuren. Bijwerkingen vallen tot nu toe mee. Heb een barstende hoofdpijn en soms word ik spontaan zenuwachtig, maar voor de rest...
Klinkt goed zelf nauwelijks last van bijwerkingen gehad behalven slapeloosheid en afvallen. Maar dat laatste vond ik niet erg
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
  Moderator donderdag 9 april 2009 @ 02:12:12 #293
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_67851386
quote:
Op donderdag 9 april 2009 01:12 schreef Lychee_ het volgende:
Oke, raar dat dat bij mij anders gegaan is.
Ik ben een meid van 1.88m en 80 kg.
Mijn maximale dosering ooit Ritalin was 90 mg. Toen ging ik helemaal flippen.
Ik snap je verhaal niet helemaal. Aangezien Ritalin maar 4 uur werkt is het toch logisch dat rikketik meerdere tabletten per dag moet slikken? Anders is het een beetje loos...

en je kreeg 90mg per dag binnen? Hoeveel miligram per keer dan?
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
pi_67856877
Waarom zou je om 22:00 nog willen slikken? Bang voor de rebound?

Ik val dus nooit zomaar in slaap.
Begin erg rustig, 's ochtends.
Om een uurtje of 11 begin ik echt wakker te worden.

Daarna zet de druk langzaam op.

Om een uurtje of 5 word ik een stuk rustiger.
Om een uurtje of 6 ga ik eten.
En vanaf een uurtje of 7 word ik weer een stuk drukker.

Maakt niet uit hoe slecht ik die week heb geslapen, val niet in slaap.

Slik daarom voor het slapen gaan Seroquel.
Het was wel een beetje eng, als je ziet waar het normaal voor word gebruikt.

Maar het werkt echt perfect.
Denk maar aan 1 ding tegelijk en zodoende kan ik slapen.
En de volgende dag is het naar mijn gevoel uitgewerkt.
Sta dus helder op.
  donderdag 9 april 2009 @ 11:13:08 #295
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_67857027
Hoihoi.... ik heb gisteren niks gezegd bij de psych de andere mensen in mijn groepje namen zoveel tijd in dat ik er niet tussen kon/durfde te komen. Heb wel tegen de psych gezegd dat ie weer een afspraak voor me moet regelen bij de psychiater dus dan ga ik het er daar sowieso wel mee over hebben.

Wakker worden van cola heb ik ook nooit hoor. Laast een uurtje wakker gebleven door espresso bij een vergadering waar ik weer eens in slaap viel. Vanmiddag hebben we ook weer een overleg dus ik ga eens kijken of tekenen helpt. proberen om dat gedachteloos te doen anders volg ik het overleg niet meer denk ik.
Kon trouwens weer echt mn bed niet uit vanmorgen, was dinsdag mn AD vergeten in te nemen en ik denk dat ie dus gisteravond extra hard aankwam en ik was ook nog te laat naar bed gegaan dus ik was me een partij duf vanmorgen zeg Nu wel redelijk wakker, hoewel ik altijd een beetje een duffig hoofd heb (denk van de AD)
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
pi_67857540
Balen zeg Murmeli...
Je hebt dus geen individuele gesprekken met je psych?
Lijkt mij ook vervelend.
Ik vind het wel fijn dat ik individuele gesprekken heb.

Idee wanneer je dan bij de psychiater terecht kan? Anders zal ik gewoon je huisarts bellen.
Succes.
  donderdag 9 april 2009 @ 11:37:51 #297
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_67857880
ik hoor het volgende week woensdag van de psych offie een afspraak kan regelen denk ik. zal wel met een weekie of 2 zijn denk ik. dat hou ik nog wel uit, qua werk hoef ik nu toch niet mijn eigen taken te doen voorlopig dus het is niet zo erg als ik in slaap val en dan ben ik meteen bij de psychiater en via de huisarts duurt het ook wel ff natuurlijk.
ja ik vind het ook vervelend soms dat ik alleen de groep heb. ook al heeft het ook wel voordelen, dat je dingen herkent van anderen en dan denkt he dat is het wat mij ook in de weg zit. zo kwam ik er ook door een groepslid achter dat ik eigenlijk meer angstklachten heb dan ik dacht...
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
  donderdag 9 april 2009 @ 11:41:30 #298
171357 Rikketik
Dorothy was right, though
pi_67858013
quote:
Op donderdag 9 april 2009 11:07 schreef Kabolter het volgende:
Waarom zou je om 22:00 nog willen slikken? Bang voor de rebound?
Het is op dit moment geen kwestie van willen, maar van moeten. Ik moet er vier per dag nemen van de psych en ik moet het om de vier uur doen. Simpel, dan doe ik dat ook.
Charlie, listen to me. Kill the kid, torch the house, we gotta get out of here.
pi_67858535
quote:
Op donderdag 9 april 2009 11:41 schreef Rikketik het volgende:

[..]

Het is op dit moment geen kwestie van willen, maar van moeten. Ik moet er vier per dag nemen van de psych en ik moet het om de vier uur doen. Simpel, dan doe ik dat ook.

Hij/zij legt niet uit waarom?

Ik was daar gelukkig een stuk kritischer in. Wat overigens niet wil zeggen dat ik geen vertrouwen had in zijn kennis. Binnen no time werd er al een stuk papier en een potlood gepakt om een illustratie te tekenen wat aangaf hoe amphetamines op 'ons' brein werken.

Heeft mij wel enorm geholpen, anders had ik nu nog aan de Ritalin gezeten, en was het enige wat (steeds) veranderde de dosis. Dat kwam ook doordat ik een persoonlijke aanpak eiste, ipv de gemiddelde aanpak, dat wat voor de meesten goed is. Niet dat ik zo speciaal ben, maar meer omdat ik door die eisen wel wist wat ik wou en niet wou.

Snap dat niet echt. Je slikt pillen en wil niet weten wat, hoe, wanneer en waarom.
Zo komt het, heel kort door de bocht, bij mij over.
Het zijn ook nog eens pillen die zich voornamelijk in het hoofd afspelen qua werking.

Weet hij/zij dat met die tijden?
In 9 van de 10 gevallen word volgens mij aangegeven dat het een richtlijn is en dat het maar bij een klein groepje beter werkt, zo laat innemen. Deze mensen hebben vooral bij het inslapen er baat bij.
  donderdag 9 april 2009 @ 12:01:29 #300
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_67858781
quote:
Op donderdag 9 april 2009 11:54 schreef Kabolter het volgende:

[..]


Hij/zij legt niet uit waarom?

Ik was daar gelukkig een stuk kritischer in. Wat overigens niet wil zeggen dat ik geen vertrouwen had in zijn kennis. Binnen no time werd er al een stuk papier en een potlood gepakt om een illustratie te tekenen wat aangaf hoe amphetamines op 'ons' brein werken.

Heeft mij wel enorm geholpen, anders had ik nu nog aan de Ritalin gezeten, en was het enige wat (steeds) veranderde de dosis. Dat kwam ook doordat ik een persoonlijke aanpak eiste, ipv de gemiddelde aanpak, dat wat voor de meesten goed is. Niet dat ik zo speciaal ben, maar meer omdat ik door die eisen wel wist wat ik wou en niet wou.

Snap dat niet echt. Je slikt pillen en wil niet weten wat, hoe, wanneer en waarom.
Zo komt het, heel kort door de bocht, bij mij over.
Het zijn ook nog eens pillen die zich voornamelijk in het hoofd afspelen qua werking.

Weet hij/zij dat met die tijden?
In 9 van de 10 gevallen word volgens mij aangegeven dat het een richtlijn is en dat het maar bij een klein groepje beter werkt, zo laat innemen. Deze mensen hebben vooral bij het inslapen er baat bij.
wat voor medicijnen heb jij nu dan? en hoe werkt dat dan in je hersenen met ADHD en met de medicijnen?
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
  donderdag 9 april 2009 @ 12:13:59 #301
171357 Rikketik
Dorothy was right, though
pi_67859185
Lapo.

Echte post volgt in het volgende topic.

ADD & ADHD - Deel 16
Charlie, listen to me. Kill the kid, torch the house, we gotta get out of here.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')