abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 11 februari 2010 @ 17:46:15 #226
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_77890418
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 17:32 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

*gaat de schuur alvast leeghalen om die straks vol te plempen met barrels olie

Op het moment dat de olie prijs weer stijgt krijgen we weer veel speculatie in die markt zoals we vorige keer zagen. Dat gaat weer een interessant scenario geven . Kunnen de olie bedrijven hun dividend weer wat opschroeven. Kan me ook niet voorstellen dat er tijd zal komen waarin er geen drup olie meer te vinden is, ik denk dat we ons dan sowieso al klaar kunnen maken voor bonje met de Arabische landen sinds die 90% van hun inkomen kwijt zullen zijn
Ik denk dat het wel meevalt, want zodra de olie daar op is zijn die landen ook niet echt interessant meer voor ons.
Bedankt Hans.
pi_77890424
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 17:30 schreef Perrin het volgende:
Geen idee wat ze daar allemaal meetellen aan discoveries, maar ontdekte olie piekte al in de jaren '60:
[ afbeelding ]
Dat was het punt ook niet. Wat ze zeggen is dat er nog steeds meer ontdekt wordt, dan dat er geconsumeerd wordt.
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_77890543
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 17:26 schreef Drive-r het volgende:
Dat dus. Daarom ben ik ook niet zo'n peakoil gelover. Natuurlijk is alles eindig, maar hoe hoger de olieprijs, hoe meer voorraden opeens winbaar worden.
De steentijd en ijzertijd zijn ook niet geëindigd omdat de stenen of het ijzererts op waren. Er kwamen betere alternatieven. Zoiets verwacht ik ook voor energie en grondstoffen die uit aardolie worden gewonnen. Zonneënergie geeft ons in de toekomst elektriciteit en warmtepompen zorgen voor een behaaglijk binnenklimaat. Misschien krijgen we ook de definitieve doorbraak van kernfusie?
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 11 februari 2010 @ 17:51:02 #229
78918 SeLang
Black swans matter
pi_77890547
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 17:46 schreef bascross het volgende:

[..]

Ik denk dat het wel meevalt, want zodra de olie daar op is zijn die landen ook niet echt interessant meer voor ons.
Dat denk ik ook. Als er geen olie meer is dan worden die landen totaal genegeerd. (ik kan niet wachten...)
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_77890613
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 17:46 schreef bascross het volgende:

[..]

Ik denk dat het wel meevalt, want zodra de olie daar op is zijn die landen ook niet echt interessant meer voor ons.
Nee, en wat denk je dat die landen dan gaan doen Ik zie daar nog wel een grote revolutie gebeuren. Wat moet een land waarin ze 90% van hun GDP uit olie en gas straks hun inkomsten uit halen? Zo'n land is dan binnen de kortste keren failliiet en ik zie de Westerse landen sowieso niet een pootje uitsteken om ze te helpen Die landen hebben ook nog eens de smerige neiging dat al dat olie geld naar een kleine elite gaat en niet de grote massa en doen relatief weinig aan ontwikkeling.

En een nieuw 'wondermiddel' wat olie straks kan vervangen? Nah, daar geloof ik niet in
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_77890653
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 17:51 schreef SeLang het volgende:

[..]

Dat denk ik ook. Als er geen olie meer is dan worden die landen totaal genegeerd. (ik kan niet wachten...)
En wat denk je dat die landen gaan doen dan? Die vervallen op die manier in grote armoede en zullen ons om hulp vragen! Ze spenderen al dat olie geld ( zie dubai ) niet bepaald efficient Ik denk zelfs dat het grootste gedeelte van al dat olie geld direct weer doorvloeit naar de westerse landen
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_77890661
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 16:19 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Dergelijke berichten duiken steeds vaker op. Toch wel iets om je zorgen over te maken. Als we daadwerkelijk op korte termijn met peak-oil te maken krijgen dan krijgen we met ze alleen een groot probleem.
Ik blijf er bij dat de piek al is geweest. We zullen nooit meer op het consumptie-record komen.
For great justice!
pi_77890702
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 17:53 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

En een nieuw 'wondermiddel' wat olie straks kan vervangen? Nah, daar geloof ik niet in
Sommige mensen hebben nu eenmaal een onfeilbaar vertrouwen in de vooruitgang. Ik niet. Niets kan olie vervangen in de hoeveelheden die we nu gebruiken. Kleinschalig, okee, maar op de huidige nodige schaal... never.
For great justice!
  donderdag 11 februari 2010 @ 18:06:27 #234
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_77891012
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 17:53 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Nee, en wat denk je dat die landen dan gaan doen Ik zie daar nog wel een grote revolutie gebeuren. Wat moet een land waarin ze 90% van hun GDP uit olie en gas straks hun inkomsten uit halen? Zo'n land is dan binnen de kortste keren failliiet en ik zie de Westerse landen sowieso niet een pootje uitsteken om ze te helpen Die landen hebben ook nog eens de smerige neiging dat al dat olie geld naar een kleine elite gaat en niet de grote massa en doen relatief weinig aan ontwikkeling.

En een nieuw 'wondermiddel' wat olie straks kan vervangen? Nah, daar geloof ik niet in
Dat laatste zou je gelijk in kunnen hebben, maar je kan het niet uitsluiten.

Dat die landen failliet zijn is toch niet ons probleem? Afrika is ook niet bepaald netjes behandeld door het westen, toch hebben wij geen oorlog met ze. En stel dat het midden-oosten toch oorlog wil met ons, wat willen ze doen? Ze hebben de capaciteiten niet om een serieuze oorlog te beginnen met het westen.
Bedankt Hans.
pi_77891070
Ik geloof niet zozeer dat we op een peakoil kwa productie en/of vondsten zitten maar op een (tijdelijke) piek van het gebruik van olie de komende jaren.
  donderdag 11 februari 2010 @ 18:12:17 #236
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_77891195
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 17:46 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Dat was het punt ook niet. Wat ze zeggen is dat er nog steeds meer ontdekt wordt, dan dat er geconsumeerd wordt.
Dat is al decennia niet meer zo, tenzij je teerzanden en oil shale enzo meetelt. Olie die je kan winnen door een pijp in de grond te steken, daarvan worden nog maar weinig echt interessante ontdekkingen gedaan.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  donderdag 11 februari 2010 @ 18:15:22 #237
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_77891291
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 17:50 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

De steentijd en ijzertijd zijn ook niet geëindigd omdat de stenen of het ijzererts op waren. Er kwamen betere alternatieven. Zoiets verwacht ik ook voor energie en grondstoffen die uit aardolie worden gewonnen. Zonneënergie geeft ons in de toekomst elektriciteit en warmtepompen zorgen voor een behaaglijk binnenklimaat. Misschien krijgen we ook de definitieve doorbraak van kernfusie?
Wat is de meest recente significante energiebron die we ontdekt hebben? Vertrouwen dat een geheel nieuwe energiebron komt aanwaaien, lijkt me niet zo'n verstandige strategie.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 11 februari 2010 @ 18:16:21 #238
78918 SeLang
Black swans matter
pi_77891320
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 18:06 schreef bascross het volgende:

[..]

Dat laatste zou je gelijk in kunnen hebben, maar je kan het niet uitsluiten.

Dat die landen failliet zijn is toch niet ons probleem? Afrika is ook niet bepaald netjes behandeld door het westen, toch hebben wij geen oorlog met ze. En stel dat het midden-oosten toch oorlog wil met ons, wat willen ze doen? Ze hebben de capaciteiten niet om een serieuze oorlog te beginnen met het westen.
Ze kunnen een nieuw geloof beginnen. Daar zijn ze goed in in die regio
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_77893137
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 17:54 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

En wat denk je dat die landen gaan doen dan? Die vervallen op die manier in grote armoede en zullen ons om hulp vragen! Ze spenderen al dat olie geld ( zie dubai ) niet bepaald efficient Ik denk zelfs dat het grootste gedeelte van al dat olie geld direct weer doorvloeit naar de westerse landen
Zet LVMH en de olieprijs eens naast elkaar in Bloomberg
pi_77917379
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 17:41 schreef SeLang het volgende:
Heeft iemand een (betrouwbaar) plaatje van voorraden versus prijs?
Dat is vast wel ergens te vinden. Ik zal kijken of ik iets samen kan stellen van de afgelopen 10-20 jaar.

Eerste probleem is hoe we 'reserves' definieren.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 12 februari 2010 @ 13:42:16 #241
78918 SeLang
Black swans matter
pi_77917718
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 13:33 schreef waht het volgende:

[..]

Dat is vast wel ergens te vinden. Ik zal kijken of ik iets samen kan stellen van de afgelopen 10-20 jaar.

Eerste probleem is hoe we 'reserves' definieren.
Ik weet niet zeker of je wel begrijpt wat ik bedoel.
Reserve = de hoeveelheid olie die bij een gegeven prijs rendabel valt te winnen.

Dus de bewezen reserves per 2010 zijn een functie van de prijs. Op $10 zijn er x barrels rendabel te winnen, op $100 zijn er y barrels, op $1000 zijn z barrels, etc.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_77917894
Blog van een of andere Amerikaanse student met wat grappig data. Ken hem verder niet, puur Google werk.
quote:
How do Crude Oil Prices and Crude Oil Reserves Relate?
2009 SEPTEMBER 9
by Josh Hurd


I’ve been blogging lately on the price of oil, including how it is affected by fiscal policy and how the theory of peak oil will affect society. One thread that continues to emerge throughout these discussions, especially relating to the peak oil hypothesis, is how crude oil prices relate to proved crude oil reserves. Certain implications arising from the peak oil theory in fact seems to hinge upon this, especially the implication that as oil becomes scarce, its price will increase. In order to analyze this argument, I decided to collect some data, create a few charts, and do a simple correlation analysis.

I gathered historical data on crude oil prices from InflationData.com, which gathered its data from the Illinois Gas and Oil Association. All monetary figures are adjusted for inflation to 2008 US Dollars. The proved oil reserves figures come from the US Energy Information Association.

First I decided to create a simple graph comparing the price of crude oil with the proved crude oil reserves from various regions around the world.


Comparison of the Price of Crude Oil with Proved Crude Oil Reserves

The two most important lines are the bold green and blue lines, which show the world’s reserves and the inflation-adjusted price of crude oil. Between 1980 and 1990, there appears to be a reverse correlation, with the proved world reserves increasing and the price of oil decreasing. While it would be nice to have a world demand line on the graph, the relationship between supply and price is still predictable. Between 1990 and 2008, however, the proved oil reserves still increased, but the price of oil started to increase as well. This could be due to a whole variety of circumstances, including the strength of the dollar and increasing demand. Then the Great Recession happens, with the world’s proved oil reserves continuing on its trend line, and the price of oil plummeting.

While the above chart is interesting, I find more interesting the year-over-year change in oil price and year-over-year change in proved oil reserves. Below I have two graphs of this. The first is looking at every single year. The second looks at 5-year averages.


Comparison of the Change in Price of Crude Oil with Change in Proved Crude Oil Reserves Since 1980


Comparison of the Change in Price of Crude Oil with Change in Proved Crude Oil Reserves Since 1980, in Five Year Intervals

These graphs for the most part seem to visual show that not much correlation exists. Powering up STATA to look at the official conclusions reinforces this emperical notion: change in oil price is correlated with change in proved oil reserves only at 9.7%. This is a low correlation.

Of course a much more thorough analysis of the data is in order. I plan to get a good dozen-variable or so regression together, taking into account market volatility, major current events, demand for oil, GDP, etc. I don’t know of any qualitative social indicator, such as one for major current events. Does anyone know if one exists? Also, what market volatility index other than the CBOE Volatility Index may be of importance?
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_77917918
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 13:42 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ik weet niet zeker of je wel begrijpt wat ik bedoel.
Reserve = de hoeveelheid olie die bij een gegeven prijs rendabel valt te winnen.

Dus de bewezen reserves per 2010 zijn een functie van de prijs. Op $10 zijn er x barrels rendabel te winnen, op $100 zijn er y barrels, op $1000 zijn z barrels, etc.
Het probleem is dat de definitie van "bewezen" reserves niet altijd gelijk zijn gebleven over tijd.
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_77919416
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 13:42 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ik weet niet zeker of je wel begrijpt wat ik bedoel.
Reserve = de hoeveelheid olie die bij een gegeven prijs rendabel valt te winnen.

Dus de bewezen reserves per 2010 zijn een functie van de prijs. Op $10 zijn er x barrels rendabel te winnen, op $100 zijn er y barrels, op $1000 zijn z barrels, etc.
Oh ok, Ik dacht dat je de hoeveelheid bewezen reserves in een willekeurig jaar bedoelde met dan de gemiddelde olieprijs van dat jaar.

Maar wat jij bedoelt heb ik geloof ik al ergens gelezen. Was ook inclusief oliezanden/schalie, diepzeevelden en dergelijke. Ik zal even zoeken.

edit:
Hmm...dit is iets anders maar even interessant: (Bron:EIA)

Finding+lifting production costs (Voor verschillende gebieden.)

Finding costs

Lifting costs





[ Bericht 27% gewijzigd door waht op 12-02-2010 14:45:04 ]
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_77921808
Van een maandje geleden:
quote:
US sees non-OPEC oil output growth ending in 2011

WASHINGTON, Jan 12 (Reuters) - The world will become more dependent on OPEC oil beginning next year as the combined oil output from countries outside of the producer group begins to decline, the U.S. government said on Tuesday.
[..]
quote:
New Discoveries Sweeten Brazil's Campos Basin
[..]
A series of recent discoveries, however, could change the way oil companies view Campos. The Campos Basin produces more than 85% of Brazil's crude oil -- a predominantly heavy grade that requires intense processing to turn it into more valuable derivatives.

The Campos Basin's massive oil infrastructure allows companies operating in the region to bring production online more quickly -- and there remains significant exploration left to be done in the prolific region.
[..]
The Santos Basin, meanwhile, has very little installed infrastructure. Oil fields in the Santos Basin also tend to be much further from shore than in its northern counterpart, further complicating logistics and transport issues.
[..]
Development of the so-called subsalt oil fields -- including Tupi, the Western Hemisphere's largest oil discovery since 1976 -- is expected to be pricey and complicated. The oil lies under more than 2,000 meters of water and a further 5,000 meters under sand, rock and a shifting layer of salt.
[..]
'Nieuwe' olie, maar zoals ik al zei moeilijker te winnen.
quote:
Argentina blocks ship in Falklands oil dispute

Argentina has escalated its dispute with Britain over oil and gas exploration in the South Atlantic, blocking a ship from leaving with equipment it said would have been used to support drilling around the Falkland Islands.

Foreign Minister Jorge Taiana discussed the issue yesterday with the governor of Tierra del Fuego province, which, on every schoolchild's map in this South American country, includes the islands the Argentines call Las Malvinas.

"Great Britain is violating Argentine sovereignty," Governor Fabiana Ríos said after the meeting.

The foreign ministry said on Wednesday that port officials prevented the vessel from leaving because of evidence that the cargo of Argentinian-made seamless tubes would be used for drilling activity "illegitimately promoted" by Britain.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_77925507
Het is wel grappig om te zien als je de weighted averages neemt van de analisten die een forecast over Brent Crude Oil geven, duidelijk een piek 2012 met Olie op 89 dollar hebben met een verwachting van olie rond de 85 dollar een jaar later. We hebben het hier over de gemiddelde opinie van 22 analisten van 22 verschillende banken Zal wel kijken of ik dat plaatje nog ergens kan plaatsen, volgens mij is dat ook op andere sites enzo te vinden.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_77925617
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 15:23 schreef waht het volgende:
Van een maandje geleden:
[..]


[..]

'Nieuwe' olie, maar zoals ik al zei moeilijker te winnen.
[..]


Ach, 2000m waterdiepte is al niet zo'n issue meer. Maar je hebt gelijk, wordt steeds lastiger. Steeds meer richting de arctic, waar je met het weer issues hebt (denk aan de combinatie van olieplatform en ijsberg - leuk), steeds meer vervelende samenstellingen (tar sands in Canada) en steeds grotere waterdieptes. Maar goed, de grensen worden altijd verlegd, dat is altijd al zo geweest in de olie en gas industrie.
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_77925680
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 17:15 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Ach, 2000m waterdiepte is al niet zo'n issue meer. Maar je hebt gelijk, wordt steeds lastiger. Steeds meer richting de arctic, waar je met het weer issues hebt (denk aan de combinatie van olieplatform en ijsberg - leuk), steeds meer vervelende samenstellingen (tar sands in Canada) en steeds grotere waterdieptes. Maar goed, de grensen worden altijd verlegd, dat is altijd al zo geweest in de olie en gas industrie.
Totally oftopic, maar lijkt me best een uitdaging om op zo'n platform te werken Dezelfde barre uren als een bankier, minder salaris maar meer vakantie
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_77925752
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 17:18 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Totally oftopic, maar lijkt me best een uitdaging om op zo'n platform te werken Dezelfde barre uren als een bankier, minder salaris maar meer vakantie
En het salaris is echt niet verkeerd voor iemand met een "mindere" opleiding. Goeie MTS-er ofzo verdient echt prima met alle premies erbij en als je ermee om kunt gaan, is "4 weken op, 4 weken af" best relaxt. Vrienden van mij die het doen reizen vaak veel tussen door. Eentje is al een jaar bezig in de Golf van Mexico en reist in zijn 4 weken af enkel de golven achterna - mooie surfer lifestyle.
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_77925855
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 17:15 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Ach, 2000m waterdiepte is al niet zo'n issue meer. Maar je hebt gelijk, wordt steeds lastiger. Steeds meer richting de arctic, waar je met het weer issues hebt (denk aan de combinatie van olieplatform en ijsberg - leuk), steeds meer vervelende samenstellingen (tar sands in Canada) en steeds grotere waterdieptes. Maar goed, de grensen worden altijd verlegd, dat is altijd al zo geweest in de olie en gas industrie.
En dan nog mogelijkheden met oude olievelden. Aangezien daar vaak maar max een derde van gewonnen is (vaker nog minder)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')