abonnement bol.com Unibet Coolblue
  maandag 16 maart 2009 @ 21:01:25 #1
42816 peaceman
Peace Man! ofzo...
pi_67115180
Stef Bos (Veenendaal, 12 juli 1961) is een in het Belgische Wachtebeke woonachtige Nederlandstalige zanger en kleinkunstenaar.


historie


1981
Stef Bos wint met het duo Kaliber de publieksprijs van het cabaretfestival Camaretten in Delft.

1984
Na zijn studie aan de christelijk gereformeerde pedagogische academie in Utrecht gaat Bos naar de Studio Herman Teirlinck in Antwerpen waar hij de richting kleinkunst volgt.

1988
Bos studeert af. Hij wint de tweede plaats op het Amsterdams kleinkunst festival Wim Sonneveld Concours met het duo Idioten Blozen Niet.

1989
Bos speelt in twee toneelstukken, waaronder Maria Viers Lokaal bij het gezelschap Oud Huis Stekelbees te Gent. Ook schrijft hij tekst en muziek van Door De Wind, de Belgische inzending voor het Eurovisie Songfestival en schrijft hij een paar liedjes voor de Belgische formatie Clousseau. Daarnaast schrijft Bos, samen met anderen, sketches en liedjes voor het licht satirische BRT programma De Ochtendploeg.

1990
Bos' eerste single Is Dit Nu Later verschijnt, maar doet niet veel. In oktober volgt de single Gek Zijn Is Gezond die in de tipparade terecht komt. De gelijknamige cd verschijnt in november.

1991
De single Papa verschijnt in februari en dit wordt een grote hit. De cd Is Dit Nu Later wordt dubbel platina. In februari kent de stichting Conamus hem de Zilveren Harp toe, in mei gevolgd door een Edison. Bos toert uiterst succesvol langs de theaters van Vlaanderen en Nederland. Ook komt Bos in de hitparade terecht met het nummer Breek De Stilte. De opbrengst van deze single, gerealiseerd met Bob Savenberg, de drummer van Clousseau, komt ten goede aan de Vereniging van Autisme.

1992
Bos tweede cd Tussen De Liefde En De Leegte, geproduceerd door Boudewijn de Groot, verschijnt en wordt platina.

1993
Bos' tweede theatertournee verloopt zeer succesvol en hij ontvangt hiervoor de Pall Mall Exportprijs. Ook vertaalt en bewerkt hij voor het Ballet van Vlaanderen en de musical De Man Van La Mancha, waarin Ramses Shaffy de hoofdrol speelt. In mei verschijnt de single Awuwa (zij wil dansen), opgenomen in Johannesburg, Zuid-Afrika in samenwerking met Johannes Kerkorrel, die Afrikaans zingt en de Zuidafrikaanse zangeres Thandie Klaassen. Ook produceert Bos de eerste cd van het komische duo Wacko.

1994
De derde cd Vuur verschijnt in januari. Deze cd krijgt een Edison nominatie. In het voorjaar werkt Bos een maand in Johannesburg aan de cd van Thandie Klaassen, die hij financiert met het geld dat hij won met de Pall Mall Export Prijs. In het najaar toert Bos weer langs de Vlaamse en Nederlandse theaters met de produktie Vuur.

1995 - 1996
Bos' vierde cd Schaduw Van De Nacht verschijnt. Van deze cd verschijnt het nummer Vrouwen Aan De Macht op single. De daaropvolgende theatertournee brengt Bos weer op Vlaamse en Nederlandse podia tot eind 1996.

1997
In januari brengt Bos, samen met Johan Verminnen en een tienkoppig orkest, een aantal succesvolle voorstellingen getiteld In Het Licht Van De Schaduw, een eerbetoon aan Jacques Brel, dertig jaar na diens dood. Daarna vertrekt Bos wederom naar Zuid-Afrika, samen met bassist Bert Embrechts. Samen met een aantal Zuidafrikaanse muzikanten schrijven ze een aantal nummers. De dubbelcd Onderstroom verschijnt met nummers die in Zuidafrika en in Antwerpen zijn opgenomen.

1998 - 1999
Van Stef Bos verschijnen achtereenvolgens de albums Stad En Land en Zien. Op de laatste zijn veel nummers te horen die tijdens de theatertour Zien zijn uitgeprobeerd.

2000
Stef Bos ontvangt een Gouden Harp voor zijn gehele oeuvre en een Edison voor het album Zien. In het voorjaar sluit Bos zijn Zien-tournee af in Zuid-Afrika waar ook een speciale compilatie-cd wordt uitgebracht.

2001
De reis door Zuid-Afrika vindt zijn weerslag op het album Van Mpumalanga Tot Die Kaap waarop gastbijdragen staan van Tu Nokwe, Louis Mhlanga, Faith Kekana en Stelle Khumalo.

2002
Stef Bos trekt door het land met het programma Niemandsland. Hij reist samen met journalist Joop Holthausen naar Albanië en doet daar inspiratie op voor Kazazi, Liria en Engjelushe (wat 'zigeuners' betekent), liedjes die een jaar later op het album Donker En Licht verschijnen. De zanger verhuist van Antwerpen naar Wachtebeke.

2003
De cd Donker En Licht komt uit in mei en bevat onder meer materiaal dat te horen was tijdens de Nu-tournee (2000-2001) en de Niemandsland-tournee (2002). Het nummer Liria is opgedragen aan de Albanees Osman Kazazi die 42 jaar van zijn leven tijdens het communistische bewind in de gevangenis heeft gezeten. De laatste drie nummers zijn een drieluik rond de dood. Ik Mis Jou, een lied dat voortkomt uit een songtekstwedstrijd bij de Belgische radio, is de eerste single van het album. De volledige opbrengst van de single Engjelushe (25 augustus) gaat naar de stichting Oogproject Albinië. Stef Bos is een van de gastmuzikanten tijdens de twee optredens die Frank Boeijen op 10 en 11 oktober verzorgt in het sportpaleis te Antwerpen.

2004
Woorden en muziek voor zijn volgende album Ruimtevaarder krijgen vorm tijdens de solotournee Dichtbij (2004) en de bandtournee Licht (2004-2005).

2005
Ruimtevaarder is de eerste cd die Stef Bos zonder gastmuzikanten opneemt. Enkel voor het nummer Droom is in Johannesburg de zang van Wes Lee en Stella Khumalo toegevoegd. De track Het Midden is een gesproken proloog die geschreven is op de dag van de moord op cineast Theo van Gogh. De eerste single van Ruimtevaarder is Welkom Thuis, een lied over een in Irak overleden Nederlandse soldaat. In oktober gaat de zanger op tournee met de reprise van het programma Licht, beginnend in Brussel (28 oktober) en afsluitend in Amsterdam (20 februari 2006). Het boek Alles Wat Was (uitgever Lannoo) bevat songteksten van Stef Bos voorzien van diens commentaar, foto's en getuigenissen van mensen met wie Bos heeft samengewerkt.

2006
Op 20 februari treedt Stef Bos op in een speciale nachtclub setting in een uitverkocht Carré. Hij wordt begeleid door Jan van Looy (toetsen, accordeon), Francis Wildemeersch (gitaar), Martin de Wagter (drums, percussie) en Roberto Mercurio (bas). De bundel Ja! bevat nieuwe gedichten van Stef Bos met illustraties van schilder Eric de Bruijn. In Pretoria staat de zanger op 5 en 6 oktober samen met het Sinfonies Orkest in de aula van de universiteit. Voor deze gelegenheid zijn bekende nummers uit het repertoire van Bos gearrangeerd voor een grotere bezetting. In dezelfde maand verschijnt in Zuid-Afrika ook een DVD met daarop een muzikaal verhaal over de omzwervingen van Stef Bos in dat land de afgelopen tien jaar.

2007
In januari gaat Stef Bos op theatertournee met de voorstelling Storm. Tijdens dit programma geeft hij een overzicht van zijn belangrijkste nummers begeleid door twaalf muzikanten inclusief zes strijkers. Eind maart presenteert de Black Gallery in Amsterdam een expositie van de kunstwerken uit het boek Ja! Op 14 mei staat Stef Bos met Storm in Koninklijk Theater Carré te Amsterdam. Een registratie van het optreden in de Ancienne Belgique te Brussel verschijnt in gelimiteerde oplage op dubbel-cd. Stef Bos zingt twee duetten op het albun Anaïna (september) van Fernando Lameirinhas.

2008
De dvd Storm bevat registraties van optredens in de Stadsschouwburg te Brugge op 20 april 2007 en in De Roma te Antwerpen op 21 april 2007.



Discografie:
Is dit nu later (1990),
Papa (1991),
Breek de stilte (met Bob Savenberg)
Tussen de liefde en de leegte (1992),
Vuur (1994),
Schaduw in de nacht (1995),
De onderstroom (1997),
Stad en land - Live 92/98 (1998),
Zien (1999),
Beste van Bos (Zuid-Afrika) (2000),
Noord & Zuid (2000),
Van Mpumalanga tot die Kaap (2001),
Donker en licht (2003),
Donker en lig (Zuid-Afrika) (2003),
Jy vir my (2003),
Ruimtevaarder (oktober 2005),
Bonus cd bij het boek "Alles Wat Was" met niet eerder uitgebracht materiaal (oktober 2005),
Storm CD (2007)
DVD: Rooi Aarde Swart Bloed (2007)
Storm DVD (2008)

deel 1

[ Bericht 0% gewijzigd door peaceman op 16-03-2009 21:06:49 ]
  woensdag 18 maart 2009 @ 17:42:10 #2
42816 peaceman
Peace Man! ofzo...
pi_67176378
Heeft iemand die DVD Storm? En zo ja, is die de moeite waard?
pi_67177552
Ga volgende week naar zijn theatertour toe. Ben benieuwd
  Trouwste user 2022 woensdag 18 maart 2009 @ 18:38:02 #4
7889 tong80
Spleenheup
pi_67177940
De Rien Poortvliet van het amusement

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_69267298
Morgen ga ik naar Stef Bos in Kunstmin! Heb er zin in
I found myself alone,
Alone above the raging sea
That stole the only boy I loved
And drowned him deep inside of me
  donderdag 21 mei 2009 @ 19:05:11 #6
3527 Wepeel2
zoals het is
pi_69268665
quote:
Op woensdag 18 maart 2009 17:42 schreef peaceman het volgende:
Heeft iemand die DVD Storm? En zo ja, is die de moeite waard?
Ik heb de dvd en de cd. Komen uit de zelfde tour, maar het zijn twee verschillende opnames. dvd is meer dan de moeite waard. Het zijn echt hele mooie live-versies. Als je de cd nog niet hebt dan is het helemaal een must-have.
xenofoob, misantroop, antiloop, limonadesiroop.
  zondag 24 mei 2009 @ 16:45:53 #7
100648 kevin33
Trotse vader!
pi_69354176
quote:
Op woensdag 18 maart 2009 17:42 schreef peaceman het volgende:
Heeft iemand die DVD Storm? En zo ja, is die de moeite waard?
Absoluut, kost 2 tientjes op de site, en echt enorm tof!

En a.s. vrijdag naar een concert, tijdje geleden alweer, verkopen ze nog goodies op die concerten?
Ik sta op de grens. Van vroeger en later.
Voor mij een ruimte. Die ik nog niet ken.
Achter mij alles. Wat ik achter moet laten
Ik sta hier met niets meer. Dan alleen wie ik ben
  maandag 25 mei 2009 @ 20:04:48 #8
150897 ebeaydojraes
Gek Zijn Is Gezond (.nl)
pi_69393475
ik heb alles
- "Was Ik Maar Een Dichter, Dan Kon Ik Dichter Bij Jou Zijn!"
- 'ye cannae change the laws of physics'
Licentie:http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/nl/
  dinsdag 26 mei 2009 @ 20:49:47 #9
100648 kevin33
Trotse vader!
pi_69431771
quote:
Op maandag 25 mei 2009 20:04 schreef ebeaydojraes het volgende:
ik heb alles
Goed boek trouwens
Ik sta op de grens. Van vroeger en later.
Voor mij een ruimte. Die ik nog niet ken.
Achter mij alles. Wat ik achter moet laten
Ik sta hier met niets meer. Dan alleen wie ik ben
  woensdag 19 augustus 2009 @ 22:05:50 #10
100648 kevin33
Trotse vader!
pi_72022983
Tijdje geleden begonnen met een SB fansite, door tijdtekort, trouwen, klussen e.d. helemaal niet meer aan toegekomen, ben de afgelopen week ff bezig geweest, en dit is het resultaat tot nu toe!

Ik sta op de grens. Van vroeger en later.
Voor mij een ruimte. Die ik nog niet ken.
Achter mij alles. Wat ik achter moet laten
Ik sta hier met niets meer. Dan alleen wie ik ben
  zondag 25 oktober 2009 @ 02:12:08 #11
1607 Ali Salami
Altijd actueel
pi_74034510
"Ze noemen het alles
Ze noemen het leven
Ze noemen het liefde
Ze noemen het god
Ze noemen het samen
Ze noemen het hemel
Ze laten het vrij
Ze sluiten het op
Ze noemen het vrijheid
Ze noemen het weerloos
Ze noemen het passie
Ze noemen het pijn
Wat het ook is
Wat het ook is
Jij bent het voor mij"



Prachtig nummer. Steengoede zanger
Hatsjoe!
pi_77741598
Stef Bos komt 31 mei in Carre optreden. Check Vovert.nl Voorverkoop Alert
Ga ik zeker naar toe. Briljante artiest dit.
Hij is ook heel populair in zuidelijk Afrika. Hij komt nu optreden met een ensemble die hij tijdens zijn reizen daar heeft ontmoet: Cape Connection. Dat moet een bijzonder optreden worden!
...all apologies
pi_107810851
Stef Bos *O*
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
  Moderator zaterdag 3 maart 2018 @ 11:35:36 #14
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_177571857
Stef
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_177579986

Lekkere hertaling van Stef
pi_177940567
Mijn favoriete Stef Bos nr *O*
Verstappen 0 WDC's
pi_177959986
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2018 20:11 schreef Sjeunie het volgende:
Mijn favoriete Stef Bos nr *O*
Ja, dat is idd een prachtig nummer.
Het komt van mijn inziens zijn beste album Van Mpumalanga Tot Die Kaap.
Amanda Strydom heeft ook mooi solowerk !

Deze zijn ook mooi van hetzelfde album

  zaterdag 27 juli 2019 @ 12:14:15 #19
469185 DJ11
Radio 49
pi_188150875
Ik stuitte bij toeval op dit topic en zie dat er feitelijk niks is gezegd over zijn album KERN, dat begin vorig jaar uitkwam. Dat terwijl daar prachtige nummers op staan :)



Eigenlijk met een straatlengte voorsprong de beste Nederlandstalige artiest van dit moment.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')