abonnement Unibet Coolblue
pi_66913870
Ik wil het volgende. Ik heb een plan en daarvoor heb ik geld nodig. Mijn broer vind dit plan ook erg ok en hij wil me financieel hiermee helpen. Valt deze financiële hulp dan onder een "schenking" want dan zit je volgens mij aan een maximum anders moet je er belasting over betalen. Of kun je dit ook doen in de vorm van een rente loze lening?

En voor de mensen die zeggen nooit lenen van je familie. Mijn broer en ik zijn beide erg rationeel en willen dit gewoon vastleggen in juiste contracten. Iemand een idee hoe dit het beste kan doen?
pi_66914259
Rationeel noem je dat, ik noem het wantrouwen, maar goed, kan je je gewoon niet - juridisch - laten informeren als je naar een notaris gaat om het vast te leggen?
  dinsdag 10 maart 2009 @ 21:53:04 #3
207353 Wheelgunner
Met de Noorderzon...
pi_66914264
Weet je wat jij moet doen?
  dinsdag 10 maart 2009 @ 21:56:53 #4
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_66914459
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 21:53 schreef Wheelgunner het volgende:
Weet je wat jij moet doen?
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_66915008
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 21:53 schreef Wheelgunner het volgende:
Weet je wat jij moet doen?
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_66915147
Ja naar de kvk ga ik natuurlijk.
Maar ik dacht misschien zijn er hier wel mensen met wat kennis van zaken.
pi_66915239
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 22:11 schreef Qwie het volgende:
Ja naar de kvk ga ik natuurlijk.
Maar ik dacht misschien zijn er hier wel mensen met wat kennis van zaken.
Je bent dan ook in het goede forum, laat je niet ontmoedigen door wat prof baggeraars.
  dinsdag 10 maart 2009 @ 22:15:37 #8
223335 B.E.D
Ik spring van de hoogste berg
pi_66915369
Onderhandse geldleningen, waar geen problemen van komen
Op zondag 21 juni 2009 14:23 schreef steeg het volgende:
haha als je BED in kleine letters schrijft... bed dan lijkt het ook op een bed! wooooowwwww!
  dinsdag 10 maart 2009 @ 22:26:51 #9
207353 Wheelgunner
Met de Noorderzon...
pi_66915876
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 22:13 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Je bent dan ook in het goede forum, laat je niet ontmoedigen door wat prof baggeraars.
Prof? Dan mag Danny wel eens gaan betalen!
pi_66916210
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 22:26 schreef Wheelgunner het volgende:

[..]

Prof? Dan mag Danny wel eens gaan betalen!
Misschien is het goed om te weten wanneer je moet stoppen gezien iemand hier echt het een en ander afvraagt.
pi_66916561
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 21:46 schreef Qwie het volgende:
. Of kun je dit ook doen in de vorm van een rente loze lening?
Volgens mij accepteert de belastingdienst geen renteloze leningen. Dan kom je algauw uit op 'n constructie waarbij de lening tegen marktconforme rente wordt verstrekt en die rente vervolgens wordt geschonken (waarbij je dus op moet letten dat je onder de grens voor schenkingsrecht blijft, ~E2000 denk ik, tussen broers).

Je zou hiervoor de notaristelefoon 'ns kunnen proberen, die kunnen je misschien wel van wat meer gefundeerde info voorzien (of zoals al gehint, de kvk)
pi_66918380
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 21:52 schreef Triggershot het volgende:
Rationeel noem je dat, ik noem het wantrouwen (...)
Jij bent er zo één die het zonder contract leent? Je weet dat dat in heel veel gevallen uitloopt op centen kwijt en elkaar nooit meer spreken?

On topic: renteloos gaat de BD niet in trappen Een schenking lijkt me ook niet handig, want dan is het geen lening

Dus je kunt gewoon rente betalen, of je kunt je broer een aandeel geven.
  dinsdag 10 maart 2009 @ 23:15:31 #13
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_66918544
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 22:33 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Misschien is het goed om te weten wanneer je moet stoppen gezien iemand hier echt het een en ander afvraagt.
Een lolletje op z'n tijd moet kunnen. Doen ze bij de wereld draait door ook, serieuze onderwerpen afwisselen met grappige momenten .
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  woensdag 11 maart 2009 @ 08:05:10 #14
56347 Faithz
ADHD Fokker
pi_66923647
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 21:52 schreef Triggershot het volgende:
Rationeel noem je dat, ik noem het wantrouwen, maar goed, kan je je gewoon niet - juridisch - laten informeren als je naar een notaris gaat om het vast te leggen?
Dus stellen die trouwen, geregistreerd partnerschap of een samenlevingscontract aangaan, vertrouwen elkaar niet..

Hell... waarom zouden we nog een contract tekenen bij onze werkgevers! We vertrouwen elkaar toch zeker wel!




Dat soort dingen moet je dus gewoon goed regelen, heel slim van TS en broer. Je weet niet hoe dit geweldige idee uit gaat groeien maar als het na verloop van tijd een groot en succesvol bedrijf is en een van de twee wil zich laten uitkopen dan moet er maar beter wat op papier staan.

En idd, ts ga ff babbelen bij de KvK, is heel erg vrijblijvend en je krijgt een ton aan informatie.
Trotse mamma :)
pi_66924148
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 21:52 schreef Triggershot het volgende:
Rationeel noem je dat, ik noem het wantrouwen, maar goed, kan je je gewoon niet - juridisch - laten informeren als je naar een notaris gaat om het vast te leggen?
Wat dit soort zaken aangaat kun je niet wantrouwig genoeg zijn. Beter alles op papier dan een familieruzie over geld omdat iedereen andere verwachtingen had.

Je broer kan je geld lenen, als jullie maar duidelijk vermelden dat het een lening is. En inderdaad alles vastleggen. Je kunt niet duidelijk genoeg zijn in dit soort zaken.

En inderdaad ff langs de KvK.
Dit is mijn uitspraak en daar zult u het mee moeten doen.
***Levi was here***
pi_66924172
De KvK gaat je waarschijnlijk niet helpen met dit soort dingen, en bij notaris hoef je ook niet te wezen voor een normale onderhandse lening. Gewoon goed op papier zetten, in het contract een aflossingsschema en rente noemen. Je moet inderdaad wel een marktconforme rente betalen, omdat het niet vergoeden van rente wel als een schenking wordt gezien.
pi_66924355
Interessant om te weten waar het geld in geïnvesteerd wordt. Als je idee niets wordt, welke kans heeft je broer dan dat hij zijn geld terugkrijgt?
Je bedoelingen zijn natuurlijk heel goed, en je bent ook echt van plan om het terug te betalen. Maar als het niet kan, wat dan? De weg naar de hel is geplaveid met goede bedoelingen.

Ok, genoeg peptalk.
Wat de belastingdienst betreft, kijk eens onder risicoleningen aan ondernemers en durfkapitaal. Mogelijk dat je broer de lening kan aftrekken.
pi_66924426
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 08:48 schreef mgerben het volgende:
Interessant om te weten waar het geld in geïnvesteerd wordt. Als je idee niets wordt, welke kans heeft je broer dan dat hij zijn geld terugkrijgt?
Je bedoelingen zijn natuurlijk heel goed, en je bent ook echt van plan om het terug te betalen. Maar als het niet kan, wat dan? De weg naar de hel is geplaveid met goede bedoelingen.

Ok, genoeg peptalk.
Wat de belastingdienst betreft, kijk eens onder risicoleningen aan ondernemers en durfkapitaal. Mogelijk dat je broer de lening kan aftrekken.
Volgens mij moet TS even googlen op de Tante Agaath regeling.
Dit is mijn uitspraak en daar zult u het mee moeten doen.
***Levi was here***
pi_66924610
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 08:48 schreef mgerben het volgende:
Interessant om te weten waar het geld in geïnvesteerd wordt. Als je idee niets wordt, welke kans heeft je broer dan dat hij zijn geld terugkrijgt?
Je bedoelingen zijn natuurlijk heel goed, en je bent ook echt van plan om het terug te betalen. Maar als het niet kan, wat dan? De weg naar de hel is geplaveid met goede bedoelingen.
Daarom moet je dat dus vastleggen, en zijn broer moet alleen lenen (dus niet investeren) wanneer hij ook zo hard kan en wil zijn om het geld te halen bij TS wanneer het nodig mocht zijn. Kan 'ie dat niet, dan kan 'ie beter investeren en er aandelen voor terug krijgen (met het risico dat ze niks waard worden).
pi_66924756
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 08:58 schreef Roy_T het volgende:

[..]

Daarom moet je dat dus vastleggen, en zijn broer moet alleen lenen (dus niet investeren) wanneer hij ook zo hard kan en wil zijn om het geld te halen bij TS wanneer het nodig mocht zijn. Kan 'ie dat niet, dan kan 'ie beter investeren en er aandelen voor terug krijgen (met het risico dat ze niks waard worden).
Dan moet de rechtsvorm van de onderneming van TS wel een in aandelen verdeeld kapitaal hebben, natuurlijk. Als hij gewoon een IB-ondernemer is gaat dit niet werken.
pi_66924810
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 09:05 schreef DonJames het volgende:

Dan moet de rechtsvorm van de onderneming van TS wel een in aandelen verdeeld kapitaal hebben, natuurlijk. Als hij gewoon een IB-ondernemer is gaat dit niet werken.
Vanzelfsprekend. Als dat echter de enige manier is om überhaupt aan geld te komen om een bedrijf te starten, dan zit er niets anders op.
  woensdag 11 maart 2009 @ 10:30:34 #22
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_66927129
opa zei altijd.....

als je iemand naait, zorg dan dat je niet gepakt word
als je fraudeerd, doe het dan zo dat je nooit meer iemand nodig hebt
en tenslotte ,

doe in geen enkel geval zaken met familie en zeer naaste vrienden.

mijn opa was een wijs man
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
pi_66928205
Als je serieus zaken wilt doen is een v.o.f. een mooie optie (hoef je alleen voor langs de KvK, niet de dure notaris, dus dat kost de wereld niet), dan maak je er een commanditaire vennootschap van, dat is een variant van een reguliere v.o.f., en dan kan je broer de stille partner zijn met het geld, en kan jij het bedrijfje verder runnen etc..

Nadeel is wel dat je broer dan een vooraf afgesproken deel/percentage van de winst als eigen inkomsten op moet geven bij de belastingdienst, jij mag niet alles zelf opvoeren bij de belastingdienst, daarin verschilt het wel van een kale lening.
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_66958877
De vorm van een stille vennoot zaten wij ook al aan te denken. Mijn broer heeft het druk genoeg met zjin eigen werk. Gewoon op papier zetten dat hij zeg maar 15% van de onderneming in zijn bezit heeft.
pi_66959379
quote:
Op donderdag 12 maart 2009 08:10 schreef Qwie het volgende:
De vorm van een stille vennoot zaten wij ook al aan te denken. Mijn broer heeft het druk genoeg met zjin eigen werk. Gewoon op papier zetten dat hij zeg maar 15% van de onderneming in zijn bezit heeft.
Dan heeft hij dus recht op 15% van de winst, maar ook als het mis gaat mag hij mee delen in de misère, dat is nog wel wat meer betrokkenheid dan slechts een lening afgeven, wil hij dat wel? En dat heeft voor hem dus ook allerlei fiscale voor/nadelen, die winst is inkomen voor hem, en die zal hij op moeten geven. Maar is het niet gewoon slimmer om dit allemaal bij een professional op tafel te leggen ipv hier?
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_66965259
quote:
Op donderdag 12 maart 2009 08:10 schreef Qwie het volgende:
De vorm van een stille vennoot zaten wij ook al aan te denken. Mijn broer heeft het druk genoeg met zjin eigen werk. Gewoon op papier zetten dat hij zeg maar 15% van de onderneming in zijn bezit heeft.
Was het maar zo makkelijk. Want wat als er bijgestort moet worden, wat evt. verwatering van het aandeel van jou of je broer geeft. Verplicht je dan je broer ook zijn deel aan te vullen?
Welke afspraken maak je over dividend, hoeveel, vanaf welke jaarwinst / EV-positie? Maak je een uitkoopregeling?

En idd, wat hierboven al gezegd werd, spreek dit vooral met een prof door ipv hier of bij de KvK.
"I intend to live forever. So far, so good."
"I have enough money to last me the rest of my life, unless I buy something"
pi_67039510
We hebben gesproken met broer zijn financieel adviseur en jullie had gelijk stille vennoot is niet echt een goed idee fiscaal gezien en qua "werk" voor mijn broer. Het wordt nu een " gewone" waar hij fiscaal geen problemen over zal krijgen. En zelf niet teveel voor hoeft te doen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')