abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_66861756
Ik heb de afgelopen winter mijn oldtimer in mijn garage gestald. Hij stond in een opgeblazen coccoon.
Toen ik hem eruit haalde was hij drijfnat van binnen.
De garage is losstaand (eensteens) met een geisoleerd plat dak met een open te klappen dakraam.
Er zitten een paar ventilatiegaten en roosters in maar er is geen verwarming.
Voor de volgende winter wil ik de garage isoleren en permanent een beetje verwarmen.
Wat is wijsheid?
pi_66862373
TVP voor eigen garage....
pi_66862465
De vraag is uiteraard of er gas of electriciteit aanwezig is in de garage...
... of het een mogelijkheid zou zijn om dit aan te leggen.
  maandag 9 maart 2009 @ 15:48:19 #4
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_66862521
Je zou er met metalstud of houten staanders en folie, islolatiemateriaal en gips een voorzetwandje aan de binnenkant voor de muur kunnen plaatsen. Wat voor vloer zit er trouwens in? Is die geisoleerd of staat de auto op bestrating oid?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg!
  maandag 9 maart 2009 @ 16:22:34 #5
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_66863702
Zie reactie hierboven, daarbij, het feit dat er condens aan de binnenzijde van de cocon zit, zegt natuurlijk ook iets over de luchtvochtigheid in de cocon. Misschien kun je hier ook iets aan doen.
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
pi_66864125
quote:
Op maandag 9 maart 2009 16:22 schreef error_404 het volgende:
Zie reactie hierboven, daarbij, het feit dat er condens aan de binnenzijde van de cocon zit, zegt natuurlijk ook iets over de luchtvochtigheid in de cocon. Misschien kun je hier ook iets aan doen.
vochtvretert er bij in?
pi_66872789
De coccoon wordt gevuld met lucht vanuit de garage via een ventilator die in de coccoon zit. Dus als de lucht in de garage vochtig is .....
De vloer van de garage is een betonnen vloer.
Er is electriciteit in de garage, maar geen gas
pi_66874369
Ga je met plantjes beginnen
Dit is een grondig beargumenteerde post met veel toegevoegde waarde.
  maandag 9 maart 2009 @ 21:57:37 #9
77418 Tha_Flash
bijna 2020 !!!
  maandag 9 maart 2009 @ 22:43:26 #10
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_66878569
Het nut van de cocon ontgaat me, omdat het vocht dat erin zit, er niet meer uit kan en je auto dus sneller zal gaan roesten. De enige manier warop het wel kan werken, is droge lucht in de cocon blazen. Dan heb je wel wat meer nodig dan alleen een ventilator. Je kunt je auto op dit moment dus beter zonder cocon in de garage zetten, dan kan het vocht weg ventileren.
Zoals maok al zei, voorzetwand met folie, isolatie en gips. Dan kun je ook nog je vloer isoleren met drukvaste isolatie en een zc dekvloer.
Vraag blijft dan nog wel hoe je de garagedeur gaat isoleren.
Verwarming kun je elektrisch doen met een thermostaat bijvoorbeeld. En denk aan je ventilatie.
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
  dinsdag 10 maart 2009 @ 13:22:31 #11
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_66894054
van dat kattegrit op de vloer strooien, een stevige laag... als dat geen vocht opneemt dan weet ik het niet meer.
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
pi_66895712
Als je probleem alleen maar vocht is zou ik met een kwalitatief goede electrische vochtvreter gaan werken. Om een hele garage, die niet goed geïsoleerd is, continue te gaan verwarmen, kost een fortuin...
Als je van mening verschilt, zorg er dan voor dat het geen meningsverschil wordt
pi_66929910
Dank voor de reacties.
Ik ga de wanden isoleren met folie, isolatie en gips.
Kan iemand mij vertellen welk materiaal het beste is?
pi_66930473
Wij hebben de garage en werkplaats gewoon geisoleerd dmv steenwol en daarvoor een mdf wand. Vervolgens is verwarmen nouwelijks nog nodig. Er maar 1 raam in en de deur is ook goed geisoleerd. Hierdoor blijft de garage ondanks het plattedak veel koeler in de zomer en warmer in de winter als het woonhuis.

Overigens gebruiken wij een simpele goedkope straalkachel, welke de garage niks anders als vorst vrij houdt. Het hoeft geen 10 graden te zijn in de winter, +2 graden is voldoende. Vocht hebben we geen last van door voldoende ventilatie (2 luchtroosters). De werkplaats wordt door een vergelijkbare kachel op 10 graden gehouden, ruim voldoende als je door werkt.

Het is geen goedkope oplossing (maar zeker niet de duurste) maar het is simpel en zeer effectief. We hebben de vloer van de werkplaats ook voorzien van isolatie materiaal en projecttapijt. De vloer van de garage is voorzien van een vloeistofdichte vloer (wordt gebruikt voor sleutelen aan de oldtimers).

Als je een straalkachel gebruikt met ventilator (gewoon zo'n ding van een aanbieding bij de Lidl of Aldi kopen), kan je em gewoon op vorst vrij zetten als je er niet werkt (ventilator uit). Als je dan wat wilt doen in de garage, zet je em gewoon hoger, eventueel hoger wattage selecteren (als die optie erop zit) en ventilator aan. Dan is het binnen enkele minuten warmer in de garage.
"Do me a favor, try not to think, you're going to hurt yourself"
"You go to heaven for the climate and hell for the company"
pi_66930886
Als je de garage gaat isoleren, moet je er even rekening mee houden dat de buitenwand eensteens baksteen is. Dit is een poreus materiaal en je kan last krijgen van doorslaand vocht.
Daarom zal je aan de buitenzijde van je isolatie of een luchtspouw of een waterdichte folie/laag moeten meenemen.

Vanwege afwatering van het doorslaand vocht en ook voor ventilatie zal je een paar open stootvoegen moeten maken in je baksteen.
En waarschijnlijk staat je wand direct op je vloer waarbij je dus moet zorgen dat vocht niet onder je geïsoleerde wandje door naar binnen kan lopen.

Ook denk ik dat je goed moet nadenken voor je gips toepast in een garage. WR-gips zou al een betere optie zijn, maar als je nog iets wil ophangen (planken, gereedschap ed) is gips op zichzelf niet sterk genoeg.

Misschien is het een eenvoudigere optie om aan de buitenzijde te isoleren en daar beplating over aan te brengen. Tenminste als je dak iets aan overstek aan de buitenzijde heeft.

En verder is voor jouw probleem het isoleren van de ruimte waarschijnlijk niet voldoende, je zal ook licht moeten verwarmen.
I believe in God, only I spell it Nature. "Frank Lloyd Wright"
pi_66931204
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 12:20 schreef PeuRac het volgende:
Wij hebben de garage en werkplaats gewoon geisoleerd dmv steenwol en daarvoor een mdf wand. Vervolgens is verwarmen nouwelijks nog nodig. Er maar 1 raam in en de deur is ook goed geisoleerd. Hierdoor blijft de garage ondanks het plattedak veel koeler in de zomer en warmer in de winter als het woonhuis.

Overigens gebruiken wij een simpele goedkope straalkachel, welke de garage niks anders als vorst vrij houdt. Het hoeft geen 10 graden te zijn in de winter, +2 graden is voldoende. Vocht hebben we geen last van door voldoende ventilatie (2 luchtroosters). De werkplaats wordt door een vergelijkbare kachel op 10 graden gehouden, ruim voldoende als je door werkt.

Het is geen goedkope oplossing (maar zeker niet de duurste) maar het is simpel en zeer effectief. We hebben de vloer van de werkplaats ook voorzien van isolatie materiaal en projecttapijt. De vloer van de garage is voorzien van een vloeistofdichte vloer (wordt gebruikt voor sleutelen aan de oldtimers).

Als je een straalkachel gebruikt met ventilator (gewoon zo'n ding van een aanbieding bij de Lidl of Aldi kopen), kan je em gewoon op vorst vrij zetten als je er niet werkt (ventilator uit). Als je dan wat wilt doen in de garage, zet je em gewoon hoger, eventueel hoger wattage selecteren (als die optie erop zit) en ventilator aan. Dan is het binnen enkele minuten warmer in de garage.
als je gas gestootk gaat met zo`n straaljap.. verbranding van gas leverd ook weer waterdamp op
pi_66933256
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 12:43 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

als je gas gestootk gaat met zo`n straaljap.. verbranding van gas leverd ook weer waterdamp op
Hij gaf al aan geen gas te hebben in de garage, electrisch verwarmen lijkt me dan een logische oplossing

@Brutus: uiteraard moet daar wel opgelet worden bij het isoleren ja, ik versimpelde het een beetje. Maar er is idd een vochtwerende laag aangebracht op de enkel steens muur, vervolgens een rachelwerk, isolatie aangebracht op de MDF beplating (redelijk dikke, weet ff niet meer precies hoe dik). En die platen vervolgens tegen de balk geschroefd. Hierdoor krijg je een spouw.

De voegen hebben we ventilatie gaten in geboord en voorzien van roosters. Aan de beplating kan nu van alles en nog wat opgehangen worden. Aangezien de vloer ook geisoleerd is, weet ik niet precies hoe het daar geregeld is. In de garage is tussen de beplating en de vloer een verlijmde verbinding gemaakt, vocht kan hier niet onderdoor, maar dat was meer omdat de vloer zelf vloeistof dicht moest worden.
"Do me a favor, try not to think, you're going to hurt yourself"
"You go to heaven for the climate and hell for the company"
pi_66933617
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 13:38 schreef PeuRac het volgende:

veel tekst...
Gegrond MDF lijkt me in ieder geval een beter optie dan gips.
I believe in God, only I spell it Nature. "Frank Lloyd Wright"
pi_66938490
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 13:38 schreef PeuRac het volgende:

[..]

Hij gaf al aan geen gas te hebben in de garage, electrisch verwarmen lijkt me dan een logische oplossing

@Brutus: uiteraard moet daar wel opgelet worden bij het isoleren ja, ik versimpelde het een beetje. Maar er is idd een vochtwerende laag aangebracht op de enkel steens muur, vervolgens een rachelwerk, isolatie aangebracht op de MDF beplating (redelijk dikke, weet ff niet meer precies hoe dik). En die platen vervolgens tegen de balk geschroefd. Hierdoor krijg je een spouw.

De voegen hebben we ventilatie gaten in geboord en voorzien van roosters. Aan de beplating kan nu van alles en nog wat opgehangen worden. Aangezien de vloer ook geisoleerd is, weet ik niet precies hoe het daar geregeld is. In de garage is tussen de beplating en de vloer een verlijmde verbinding gemaakt, vocht kan hier niet onderdoor, maar dat was meer omdat de vloer zelf vloeistof dicht moest worden.
dan kan je als nog wel een staalkanon op een fles nemen hoor grapjas
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')