pi_66794787
registreer om deze reclame te verbergen
Ik gebruik graag kruiden zoals basilicum, munt, dille, rozemarijn, bieslook etc in mijn eten maar als je dit in de winkel koopt is het of gedroogd of veel te duur en als het vers is moet je het ook nog eens snel opeten omdat het beperkt houdbaar is. Ik heb daarom een stuk van mijn tuin (op het zuidoosten) gereserveerd om kruiden te kweken zodat ik het vaker vers kan hebben zonder dat het me een fortuin kost en zonder dat ik het ook binnen een week moet opmaken.

Maar ik heb heel veel vragen:
- wat zijn de periodes dat je de verschillende kruiden kan kweken? Welke kruiden kan ik nu zaaien, welke later pas, ik geloof dat er ook kruiden/planten zijn die je pas in het najaar kan zaaien?
- kan ik verschillende kruiden gewoon naast elkaar zetten, of moet ik bepaalde kruiden echt in verschillende stukken grond zetten (ivm voedselbehoefte, grondmilieu, water etc)?
- heb ik speciale grond nodig? Ik heb nu gewoon compostaarde (van de winkel) en binnenkort ook eigen compost (van tuinafval).
- welke andere kruiden behalve de genoemde zijn de moeite waard om te kweken? Welke niet?
- weet iemand een goede kruidenwinkel in Rotterdam waar ik kruidenzaad kan kopen? Als ik ga googlen kom ik bijna alleen op growshops terecht en die hebben meestal maar 1 soort plant...

Etc etc etc...
pi_66795093
Ik heb naar aanleiding van je vraag eens gegoogled en kwam op de volgende site terecht.

http://huis-en-tuin.infon(...)-de-kruidentuin.html

Voor de mensen met een balkon (dus planten in bakken) hebben ze ook nog info:

http://huis-en-tuin.infon(...)otten-en-bakken.html
pi_66795237
vreekens zaden in dordrecht
en geen katten in je tuin
pi_66795259
http://www.trendsandvision.com/winter/page5/page5.html
pi_66795303
quote:
Op zaterdag 7 maart 2009 12:41 schreef Tuinman het volgende:
en geen katten in je tuin
Oi, dat gaat een probleem worden. Er lopen hier veel katten van de buren rond, van tuin tot tuin. Moet ik nu schrikdraad gaan plaatsen, of elke dag in mijn tuin pissen om ze te verjagen ofzo?
  zaterdag 7 maart 2009 @ 12:53:19 #6
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_66795523
Koop kruiden altijd bij de Toko, da's vaak 3 keer zo goedkoop als in de supermarkt.
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen~
De RTL-afzeik-bokaal is voor: Haifisch!
  zaterdag 7 maart 2009 @ 12:54:33 #7
158518 Sjechov
Medisch Commercieel Actief!
pi_66795555
Wij hebben bieslook in de tuin staan.
Het is een vaste plant welke je veel kunt oogsten.
Hij overleeft de winter probleemloos en vind het wel fijn als je hem een klein beetje voeding doet in het voorjaar.
Heel simpel
Je hoeft de wereld niet te snappen, je hoeft er alleen maar je weg in te vinden
  zondag 8 maart 2009 @ 11:34:06 #8
50936 The_Hives
Is nu tripple oom Hives O+ !!!
pi_66820079
Voor diegenen die geen tuin hebben, bij het Kruidvat zijn vanaf dinsdag emmers/potten te koop met verschillende soorten kruiden. Ik geloof 1,79 per stuk ofzo.
AFC AJAX Kampioen 2011-2012
Fok! Federatie
1918,1919,1931,1932,1934,1937,1939,1947,1957,1960,1966,1967,1968,1970,1972,1973,1977,1979,1980 1982,1983,1985,1990,1994,1995,1996,1998,2002,2004,2011,2012
pi_66821381
quote:
Op zondag 8 maart 2009 11:34 schreef The_Hives het volgende:
Voor diegenen die geen tuin hebben, bij het Kruidvat zijn vanaf dinsdag emmers/potten te koop met verschillende soorten kruiden. Ik geloof 1,79 per stuk ofzo.
Cool, dank voor de tip. Die zijn natuurlijk ook gewoon over te plaatsen in de tuin.

Ik heb gisteren een zakje met provencaalse kruidenzaden (basilicum, lavendel, marjolein, dille en tijm) weten te scoren, en een zakje keukenkruiden (basilicum, peterselie en bieslook) al vind ik peterselie helemaal niet lekker. En ik vond een zakje klimmende blauwe winde (ipomea tricolor). Dat zijn geen kruiden en off topic voor dit forum maar je kan met de (zelf gekweekte) zaden wel leuke dingen doen.

Ik moet blijkbaar nog wel even een maandje ofzo wachten met zaaien want het is nog veel te koud. Zeker voor basilicum. Of ik moet ze binnen in een pot kiemen en dan later naar buiten verplaatsen. Wat is het beste?
  zondag 8 maart 2009 @ 12:41:35 #10
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_66821736
Bieslook, peterselie en basilicum gaan als een dolle hier als de temperatuur wat hoger is dan. Maggikruid is ook erg geschikt.

Rozemarijn wil echter voor geen meter. Ik hoorde gisteren bij een tuincentrum dat je daarvoor lichtere grond nodig hebt die vooral niet al te zuur is. Kalk bijstrooien zou helpen.
Vampire Romance O+
Gezocht: italiaans fok-like forum
  Yvonne Awards Winnaar 2012 zondag 8 maart 2009 @ 12:42:25 #11
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_66821764
Tip, zet géén Salie in je tuin, dat gebruik je maar weinig, maar het woekert en woekert.
Lekker veel basislicum, maar dat heeft wel warmte nodig.
Lavas zou ik ook niet doen, grote struik, wenig nut.
Peterselie en selderij zijn altijd lekker
Munt is geweldig, muntthee van een bosje verse munt is goddelijk
Dille en kervel (mmmm kervel soep)
Rozemarijn kan je het beste in een pot zetten, want dat overleeft de winter niet in de tuin, maar het is wel erg lekker
Thijm is erg lekker bij lamsvlees,
Komkommerkruid in salades, jummie
Laurierboompje is ook top, maar ook daarvoor geld niet winterhard, bovendien moet je er eentje nemen die je ook in de keuken kan gebruiken, let op.
Koriander, erg lekker bij lams en geitenvlees (het blad bedoel ik)
Lievevrouwebedstro, erg lekker om limonadesiroop mee te maken, net als vlierbloesem trouwens
Kamille, maar dat kan je net zo goed in het wild oogsten.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_66821907
TVP, ik wil eigenlijk ook wel een keer kruiden planten, in de grond of in een bak (dat weet ik dus nog niet precies).
pi_66822639
tvp-tje voor het nieuwe huis..
Doe mee op my free farm
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
I've got passion in my pants, and I'm not afraid to show it.
pi_66823530
quote:
Op zondag 8 maart 2009 12:42 schreef Pietverdriet het volgende:
Tip, zet géén Salie in je tuin, dat gebruik je maar weinig, maar het woekert en woekert.
Lekker veel basislicum, maar dat heeft wel warmte nodig.
Lavas zou ik ook niet doen, grote struik, wenig nut.
Peterselie en selderij zijn altijd lekker
Munt is geweldig, muntthee van een bosje verse munt is goddelijk
Dille en kervel (mmmm kervel soep)
Rozemarijn kan je het beste in een pot zetten, want dat overleeft de winter niet in de tuin, maar het is wel erg lekker
Thijm is erg lekker bij lamsvlees,
Komkommerkruid in salades, jummie
Laurierboompje is ook top, maar ook daarvoor geld niet winterhard, bovendien moet je er eentje nemen die je ook in de keuken kan gebruiken, let op.
Koriander, erg lekker bij lams en geitenvlees (het blad bedoel ik)
Lievevrouwebedstro, erg lekker om limonadesiroop mee te maken, net als vlierbloesem trouwens
Kamille, maar dat kan je net zo goed in het wild oogsten.
Basilicum ben ik dol op, dus daar gaat veel van komen inderdaad. Ik hoop dat we een beetje goede zomer krijgen. Maar ik zie dat er veel verschillende soorten zijn, grove, fijne, osmin, siam queen?? Welke zou je aanraden (qua smaak en qua kweekgemak)?

Koriander is ook erg lekker, gebruik ik veel, en daar kun je ook de zaden van gebruiken. Maar ik dacht eigenlijk dat die meer warmte nodig heeft, gaat dat goed lukken in het nederlandse klimaat?

Munt wil ik ook kweken, dat schijnt ook heerlijk te woekeren en dat vind ik prima. En dan wat bieslook en dan is het denk ik weer even genoeg. Zo groot is mijn tuin ook niet
pi_66823766
quote:
Op zondag 8 maart 2009 12:46 schreef Filiassi_Jane het volgende:
TVP, ik wil eigenlijk ook wel een keer kruiden planten, in de grond of in een bak (dat weet ik dus nog niet precies).
Bij heeft "in een bak" de voorkeur, je kunt planten die woekeren makkelijker onder controle houden en bovendien kun je katten beter uit je kruiden houden.
pi_66823925
quote:
Op zondag 8 maart 2009 13:41 schreef _Ophelia_ het volgende:

[..]

Bij heeft "in een bak" de voorkeur, je kunt planten die woekeren makkelijker onder controle houden en bovendien kun je katten beter uit je kruiden houden.
Ja, die katten is nog een probleem waar ik nog geen oplossing voor heb.
pi_66825652
Voor zover ik weet zitten er geen katten in de buurt of iig niet in de tuin van mijn vriend (waar ik nog niet woon trouwens). Hij weet trouwens nog niet dat ik dit plan heb

Zou je ook makkelijk binnen op de vensterbank bakken kunnen neerzetten? Of toch liever buiten?
  zondag 8 maart 2009 @ 14:47:48 #18
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_66826271
Ik had ook zo'n project afgelopen jaar, maar dat was geen succes. Naast katten in je tuin zou ik ook even checken voor slakken
Ik had munt, koriander, bieslook, rozemarijn, thijm, basilicum en peterselie (krul). De rozemarijn is niet eens opgekomen. De rest van de planten gingen vrij aardig tot de grote slakkenaanval Heb nog een possje gewerkt met van die slakkenkorrels, maar er was echt geen beginnen aan.
Wat ik ook fout had gedaan is dat ik te dicht opeen had gezaaid (dus niet zoveer planten onderling, want die zaten in aparte potten, maar teveel zaadjes in één pot). Dat werd een grote puinhoop. Het enige dat nog steeds blijft gaan (zelfs na deze strenge winter) is de peterselie. De rest van de potten zien er nogal sneu uit...
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
  zondag 8 maart 2009 @ 14:48:33 #19
50936 The_Hives
Is nu tripple oom Hives O+ !!!
pi_66826293
quote:
Op zondag 8 maart 2009 12:30 schreef Farenji het volgende:

[..]

Cool, dank voor de tip. Die zijn natuurlijk ook gewoon over te plaatsen in de tuin.

ik heb nog even gekeken, de kruiden zijn: basilicum, bieslook, peterselie en tijm

http://www.kruidvat.nl/do(...)ataid=13010000022795

(links onderop de pagina )

zelf ga ik het ook halen, mits ik het niet later naar buiten moet 'verpotten. Heb namelijk geen geschikte tuin
AFC AJAX Kampioen 2011-2012
Fok! Federatie
1918,1919,1931,1932,1934,1937,1939,1947,1957,1960,1966,1967,1968,1970,1972,1973,1977,1979,1980 1982,1983,1985,1990,1994,1995,1996,1998,2002,2004,2011,2012
  zondag 8 maart 2009 @ 14:51:40 #20
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_66826386
Ik had eigenlijk nog helemaal niet over die katten nagedacht.. en het stikt hier ervan, en ik heb afgelopen zomer aardig wat basilicum en peterselie uit volle grond gegeten.

Vampire Romance O+
Gezocht: italiaans fok-like forum
  dinsdag 17 maart 2009 @ 14:49:40 #21
194264 NoCigar
anonieme razernist
pi_67137003
quote:
Op zondag 8 maart 2009 13:34 schreef Farenji het volgende:

[..]

Basilicum ben ik dol op, dus daar gaat veel van komen inderdaad. Ik hoop dat we een beetje goede zomer krijgen. Maar ik zie dat er veel verschillende soorten zijn, grove, fijne, osmin, siam queen?? Welke zou je aanraden (qua smaak en qua kweekgemak)?

Koriander is ook erg lekker, gebruik ik veel, en daar kun je ook de zaden van gebruiken. Maar ik dacht eigenlijk dat die meer warmte nodig heeft, gaat dat goed lukken in het nederlandse klimaat?

Munt wil ik ook kweken, dat schijnt ook heerlijk te woekeren en dat vind ik prima. En dan wat bieslook en dan is het denk ik weer even genoeg. Zo groot is mijn tuin ook niet
Munt woekerd idd, als je dat toch vervelend vind kun je het in een pot ztten natuurlijk. Basilicum zet ikzelf nooit buiten maar in een mooie bak voor een zonnig raam, ik heb ook niet zoveel zon in de tuin. Die kun je nu al zaaiten en binnen in de zon zetten met een stukje plasticfolie eroverheen en elke dag wat natmaken met een plantensproeier.
Verder heb ik een mooit pot met rozemarijn die al jaren buitestaat en deze winter ook weer overleefd heeft, net als het laurierstruikje trouwens. Die heb ik overigens wel allebbei volwassen gekocht bij een tuincentrum.
Ook met salie is mijn ervaring anders als Piet: er stond al Salie in de tuin en dat staat er nu nog steeds, maar het woekert totaal niet; elk jaar snoei ik het terug, en dan komen er weer een paar takjes. Overigens vind ik het wel een leuk kruid; ben er ook wat recepten bij gaan zoeken.
Verder lukt het kweken niet zo goed hier (muz van peterselie en bieslook), althans niet in de tuin, maar in potten gaat het prima.
Maar nu kun je dus al beginnen met het kweken van de meeste kruiden door ze binnen in turfbakjes in een kleine kas ze zetten.
de dokter heeft er geen naam voor
  woensdag 24 juni 2009 @ 19:25:35 #22
10524 ASSpirine
I say goodday
pi_70334166
Ben ook pas vanaf maandag begonnen met kweken van kruiden
Redelijk laat, maar hoop dat het lukt. Had er niet eerder aan gedacht.
Heb rozemarijn, oregano, tijm, krulpeterselie, bladpeterselie, bieslook en basilicum geplant.

Van de laatste 2 ben ik niet zeker hoe het zal verlopen, omdat het heel erg laat is met kweken. Heb sowieso 7 kerstomaat planten staan, allemaal in volle bloem. Een paar puntpaprika plantjes, die doen het nog moeilijk.

Ik mis nog koriander, maar daar kon ik geen zaadjes van vinden...
Ik delf het onderspit. Ik dolf het onderspit. Ik heb het onderspit gedolven. Ik heb Dolf ondergespoten.
Citaat Rik De Leeuw over wissel Robben "Ik zie toch TWEE benen!!!"
10C9H8O4
pi_70341029
@ASSpirine
Korianderzaadjes koop je bij de toko.

Ontkiemen vd koriander ging vrij snel. Toen het ergens op begon te lijken werden al mijn groene koriander plantjes vrij snel opgegeten door een vraatzuchtig insect. Heb geen idee welk insect het is en wat ik er aan kan doen. Heb het insect niet op heterdaad kunnen betrappen. Ik vermoed dat deze zelfde insecten ook elders in mijn tuin huishouden.

Enig idee wat er aan te doen is?

Basilicum gaat prima binnen; heeft volgens mij wel veel licht nodig
  woensdag 24 juni 2009 @ 22:25:27 #24
165237 Leef
Sunny side up!
pi_70341237
tvp
pi_70341353
quote:
Op woensdag 24 juni 2009 22:20 schreef rori het volgende:

Basilicum gaat prima binnen; heeft volgens mij wel veel licht nodig
Hoe snel groeit die basilicum bij jou? Drie á vier weken geleden gezaaid en het plantje is nu zo'n 10 centimeter hoog, is dat normaal of gaat dat te langzaam? Staat buiten in de zon in een bak trouwens.
Wow, dat zijn mooie koolmezen.
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')