abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 5 maart 2009 @ 15:04:27 #1
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_66729027
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
  donderdag 5 maart 2009 @ 15:07:26 #2
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_66729147
quote:
Op donderdag 5 maart 2009 15:02 schreef JAM het volgende:

[..]

Ja, dat schijnt nogal een populaire opvatting te zijn. Nu is er ook heel veel pretentieus, wollige poëzie dus er valt ook wel iets voor te zeggen dat men zo over poëzie denkt. Wat dan weer jammer is, is dat men in het verlengde daarvan vaak denkt dat men zelf ook pretentieus en wollig moet schrijven om tot een mooi gedicht te komen. Dat snap ik dan weer niet.
Eens. Het gevolg is dat die poëzie zo afstandelijk leest, klinkt en voelt. Terwijl een gedicht toch emoties zou op moeten wekken, al is het dan afkeer of irritatie, maar zelfs dat mis ik zelfs bij veel van die Hyves-gedichten. Maar goed, “ieder z'n ding”, zegt m'n moeder altijd.
  donderdag 5 maart 2009 @ 15:08:43 #3
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_66729190
Wat moet ik daaronder verstaan, pfaf, onder een Hyves-gedicht?
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
pi_66729256
Ik haal JAM en mezelf ook nog even aan:
quote:
Dat zou zijn om te zeggen: 'Al wat zich niet in onze directe belevingswereld afspeelt of al waar wij niet gelukkig van worden is irrelevant en kan daarom nooit tot een mooi gedicht leiden.' Dat lijkt me nogal sterk, Wouter. Daar geloof ik vrij weinig van. Ik neig zelfs eerder naar het tegendeel van die bewering.
quote:
Direct, direct. Zoet water bevindt zich niet eens in de periferie. Zoet water zegt mij net zoveel als Fiat X28. Niets. En inderdaad, als het op geen enkele manier van belang is, kan het geen boeiend gedicht opleveren. Misschien dat als het zich aan de rand bevond, dat het door een mooi gedicht naar het midden kon worden gehaald, maar dat betekent dat een rudimentaire vorm van belang-stelling er altijd al geweest moet zijn.
  donderdag 5 maart 2009 @ 15:14:13 #5
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_66729376
quote:
Op donderdag 5 maart 2009 15:08 schreef JAM het volgende:
Wat moet ik daaronder verstaan, pfaf, onder een Hyves-gedicht?
Wollig, pretentieus. Het type gedicht waar ik eerder op doelde. Ik vind ze vaak terug in Hyves-blogs, vaak gepost door journalistiekstudentes.
  donderdag 5 maart 2009 @ 15:15:25 #6
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_66729417
quote:
Op donderdag 5 maart 2009 15:14 schreef pfaf het volgende:

[..]

Wollig, pretentieus. Het type gedicht waar ik eerder op doelde. Ik vind ze vaak terug in Hyves-blogs, vaak gepost door journalistiekstudentes.
Kijk, dat klinkt dan wel weer OK, dichtende journalistiekstudentes.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
  donderdag 5 maart 2009 @ 15:16:34 #7
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_66729462
quote:
Op donderdag 5 maart 2009 15:10 schreef Wouter1989 het volgende:
Ik haal JAM en mezelf ook nog even aan:
[..]


[..]
Is dit nu om te zeggen dat je elk gedicht over zoet water of een Fiat X28 (en zo zullen er vast nog andere zaken zijn) bij voorbaat uit zal sluiten?
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
  donderdag 5 maart 2009 @ 15:17:35 #8
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_66729495
quote:
Op donderdag 5 maart 2009 15:15 schreef JAM het volgende:

[..]

Kijk, dat klinkt dan wel weer OK, dichtende journalistiekstudentes.
Met het type an sich is ook niet veel mis, het zijn meer de gedichten die me onverschillig laten. Enfin, genoeg van mijn kant hierover, ik heb nog nooit een gedicht geschreven.
pi_66729714
quote:
Op donderdag 5 maart 2009 15:16 schreef JAM het volgende:

[..]

Is dit nu om te zeggen dat je elk gedicht over zoet water of een Fiat X28 (en zo zullen er vast nog andere zaken zijn) bij voorbaat uit zal sluiten?
't En zij niet dat ik onbewust wel gevoelig ben voor de betekenis van die dingen en dat dat wordt blootgelegd door het gedicht, denk ik inderdaad dat zulke gedichten op mij af zouden ketsen.
  donderdag 5 maart 2009 @ 16:03:47 #10
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_66731318
Nu, dan zeg je eigenlijk niet meer dan: 'Ik hoef geen gedicht over een Fiat X28, tenzij het een heel goed gedicht is.', of niet?
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
pi_66731801
Met als extra clausule: misschien leent de Fiat X28 zich niet voor goede gedichten.
Maar vind jij dan niet dat een gedicht authentiek moet zijn? En zo ja, hoe zie jij authenticiteit anders dan ik?
pi_66732434
tvp
  donderdag 5 maart 2009 @ 16:37:14 #13
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_66732780
quote:
Op donderdag 5 maart 2009 16:14 schreef Wouter1989 het volgende:
Met als extra clausule: misschien leent de Fiat X28 zich niet voor goede gedichten.
Maar vind jij dan niet dat een gedicht authentiek moet zijn? En zo ja, hoe zie jij authenticiteit anders dan ik?
Ik heb sowieso niet zo goed begrepen wat ik moet verstaan onder 'authenticiteit'. Daar heeft iedereen weer heel verschillende ideeën over (de een roept dat elke uiting noodzakelijk authentiek is, de ander roept weer dat authenticiteit überhaupt niet bestaan kan) en zelf heb ik mij daar nooit zo mee bezig gehouden. Vertel me het eens en laten we daarna dan kijken welke rol dat kan spelen bij de schrijvelarij.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
  donderdag 5 maart 2009 @ 16:37:51 #14
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_66732805
Overigens heb ik wel hele uitgesproken meningen over hoe je tot een goed gedicht moet komen, de stappen die men daarvoor moet zetten- maar dat komt later wel eens.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
pi_66733228
Ik meen dat authenticiteit fenomenologisch gezien een primaire kwaliteit is, net zoals kleur of vorm. Dat wil zeggen, het valt verder niet uit te leggen. Wel zit er een continuum tussen authenticiteit en inauthenticiteit, waarop er punten zijn waarvan eht twijfelachtig is hoe je ze moet noemen. Maar dat geldt ook voor het continuum tussen rood en blauw. En we hebben er ook geen moeite mee rood als rood en blauw als blauw te identificeren.
Simpel gezegd: ik kan het niet definiëren, maar het is onbemiddeld aanwezig in mijn waarneming. Als jij dat niet hebt, valt er verder helaas weinig te discussiëren.

Ik ben benieuwd naar de stappen die je volgens jou moet nemen.
pi_66737723
quote:
Op donderdag 5 maart 2009 15:15 schreef JAM het volgende:

[..]

Kijk, dat klinkt dan wel weer OK, dichtende journalistiekstudentes.
Idd. Dat is alles wat ik te zeggen heb vandaag.
pi_66744651
Wat een koekebakkers hier. Ik noem een Wouter1989, ik noem een JAM. Geneuzel..
wie de lip niet eert is de wiggah niet weert
pi_66746492
Tegen pretentieus en wollig dichten-tvp:
quote:
Ik heb nog nooit geneukt in het gras

Of toch wel
ik lag op een kleed in het gras ergens in Limburg
en oja
ik werd geneukt

Ik heb nog nooit geneukt in het gras
wel in de auto, op de dansvloer
en in het zwembad twee keer

Ik heb nog nooit geneukt in het gras
wel was ik er eens naakt
maar toen was jij er niet
pi_66747325
Op de dansvloer? :s.
pi_66747386
quote:
Op donderdag 5 maart 2009 22:37 schreef PopeOfTheSubspace het volgende:
Op de dansvloer? :s.
Dichterlijke vrijheid?

pi_66747743
Sletterig? Ok. Dichterlijk? Nou nee. Dat moet kunnen hoor, daar niet van.
pi_66747958
quote:
Op donderdag 5 maart 2009 22:44 schreef PopeOfTheSubspace het volgende:
Sletterig? Ok. Dichterlijk? Nou nee. Dat moet kunnen hoor, daar niet van.
Tuurlijk, vrijheid blijheid enzo.
  Redactie Frontpage donderdag 5 maart 2009 @ 22:48:46 #23
145738 superworm
is erbij
pi_66748005
Is dit wat? Ben benieuwd wat de hardcore critici zeggen
quote:
Laat je leiden

Laat je leiden door compassie,
hartstocht, vrijheid, en het lot
mededogen, zelfreflectie,
buddha, allah, vishnu, god.

Laat je leiden door moralen
die je zelf het beste acht,
laat een ander nooit bepalen
wie of wat je wordt geacht.

Laat je leiden door het leven,
kijk vooruit, doe niemand pijn,
leer van fouten, laat je streven
altijd edelmoedig zijn.

Blijf jezelf altijd bevrijden
Verhard je niet, maar laat je leiden.


Stralen


Je liep blondgelokt aan me voorbij
Je ogen raakten de mijne, jij raakte mij
Tot in de reactor van mijn ziel

Je wist mijn hart te zege-pralen
En nu kan ik niets meer dan stralen
Een beetje zoals in Tsjernobiel.

En (minder serieus):
quote:
Mollig

Je begint wat aan te komen
Zei je tegen mij

Even viel het pijnlijk stil

Maar toen was jij weer jij
Naakt op de beddensprei

En alles wat ik wil.


MSN

Dat godverre-sode-typhus
kanker-hoeren-kolere
allejezus-godverdomd-neukende
tering-MSN loopt steeds vast

(Je bericht kon niet verzonden worden)
Steun Stichting Bijen Zonder Zorgen!
op FOK!
op Facebook
op de website
  donderdag 5 maart 2009 @ 23:53:54 #24
241481 herzberg
100% plastic
pi_66750703
Vooral die eerste is goed worm! Deed me direct hieraan denken:



En mijn god...
Budha en compassie.
Vrijheid en lot in dezelfde zin. Sommigen leren het ook nooit.
they give birth astride of a grave, the light gleams an instant, then it's night once more
pi_66750753
Tranen stromen uit mijn rode schrale ogen. Het zout bijt en ik weet niet meer wat ik moet doen. Ik mis je, ik mis je, ik mis je, ik wil het je zo graag vertellen. Ik zou willen schreeuwen naar je dat ik van je hou, dat je zo ontzettend waardevol bent in mijn leven. Dat ik je het liefst vast zou houden, met je zou willen praten en ik mis je gewoon zo ontzettend.
Als ik aan je denk zie ik nog voor me hoe je was, elke pauze als ik je tegen kwam of gewoon even als we elkaar buiten school zagen. Nu is alles over, voorbij, klaar. Jij bent weg van de wereld en bent op een rustig plekje in mijn hart gaan wonen. Wees niet bang, ik zorg goed voor je.

Misschien niet helemaal een gedicht, maar toch..
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')