abonnement Unibet Coolblue
pi_66680324
Mijn vriendin en ik willen in juni een rondreis gaan maken naar Vilnius (Litouwen), Riga (Letland), Tallin (Estland), Helsinki (FInland) en Sint-Petersburg (Rusland). De bedoeling is dat we een dikke 2 weken weg zijn en in al die steden een paar dagen blijven.

Je kunt per schip van Tallinn naar Helsinki en andersom, beide steden liggen erg dicht bij elkaar, net zoals Riga en Tallinn vrij dicht bij elkaar liggen en goed per trein te bereiken is. Vilnius zou eventueel uit de reis geschrapt kunnen worden (we hebben het idee dat die stad niet heel geweldig is en ligt ver van Tallinn en Riga) als dat beter uitkomt, maar Sint-Petersburg moet dé stop van onze reis worden.

Tot zover mijn voorinformatie. We weten wat planning betreft moeilijk waar we moeten beginnen. Wat is het handigste reisschema? Kunnen we het beste met auto of vliegtuig en dan auto huren of vliegtuig en dan per trein tussen de steden? Misschien dat er hier mensen zijn die ons kunnen helpen met het plannen van de reis. Komen we voor onvoorziene moeilijkheden te staan? Zoals in Rusland? Of de Baltische Staten? Nog handige tips, etc?

Kortom wie kan ons een beetje op weg helpen?

Alavast bedankt voor de eventuele reacties!
pi_66680515
Wellicht vind je in dit topic wat meer informatie:

Estland/Letland/Litouwen - Baltische Staten
pi_66682543
van en naar rusland zou ik met het vliegtuig gaan. Ik ben afgelopen jaar met een auto de grens overgegaan (Finland - Rusland) en dat is een hels karwei, Trucks staan daar soms tot 7 dagen lang. Auto's gaat wel snelles maar wij hebben er toen toch nog wel 6-7 uur gewacht

EDIT: vergeet geen visum aan te vragen voor rusland (daar moet je trouwens een uitnodiging voor hebben van iemand UIT rusland...
Op donderdag 3 september 2009 23:06 schreef Luctor.et.Emergo het volgende:
niet? En je hebt er nooit werk van gemaakt? Of vind je haar er niet leuk uitzien.
Op donderdag 3 september 2009 23:10 schreef The_Dean het volgende:
Het is mijn zus, gast.
  woensdag 4 maart 2009 @ 10:59:12 #4
71166 AKnynke
is lang niet gek
pi_66682718
treinen rijden bijna niet in de baltische staten, veel vervoer gaat per bus. Ik vond Vilnius een gewelidge stad. Persoonlijk zou ik wat langer dan 2 weken uittrekken voor de reis, ik heb 4 weken rondgereisd en ben alleen maar in de Baltische staten geweest, en een dagje in Helsinki.

Ik zou beginnen in Vilnius, vanaf daar een bus naar Riga pakken. Misschien in Riga ene paar dagen aan de kust doorbrengen, en daarna de bus naar Tartu pakken. Een dagje in Tartu en dan de bus richting Tallinn. Vanaf Tallinn kun je de nachttrein naar St. Petersburg pakken! En dan kijken of je eventueel vanaf St. Petersburg naar huis kunt vliegen...
Ik ben niet gek, ik ben een vliegtuig!
  woensdag 4 maart 2009 @ 12:55:39 #5
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_66686679
Ik ben een paar jaar geleden naar Helsiki en Talinn geweest en dat is inderdaad heel goed te doen met de boot. Boot zit vooral vol dronken Finnen (om 10 uur 's ochtends ) die naar Estland gaan om goedkoop te kunnen zuipen. Beiden zijn heel verschillende steden, elk met hun charme. Het centrum van Talinn is niet heel groot (wij hebben het bij het centrum gehouden, wellicht is het daar buiten ook leuk? ), maar wel heel "sprookjesachtig" mooi. Helsinki is mooi voor het design. De markt is er leuk en vergeet ook Suomenlinna niet. Helsinki is wel heel duur (verblijf, eten), dus kijk even hoe dat gaat met je budget.

St. Petersburg is ook een erg leuke stad. Ik vond Rusland wel veel gedoe met het visum, dus ik kan me voorstellen dat een auto daar alleen nog maar meer gezeik oplevert. Wij zijn destijds met de trein van Moskou naar St.Petersburg gekomen en dat is erg goed te doen. St. Petersburg is een stuk goedkoper dan Moskou; we hebben daar heel centraal gezeten in een leuke B&B (zie ook mijn blog onder het knoppie, daar staat wel een verhaaltje daarover).
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
pi_66687488
Bedankt voor de tips zover mensen, ik heb inmiddels inderdaad begrepen dat ik mijn beeld over Vilnius moet bijstellen. De stad is wel degelijk de moeite heb ik het idee.
Het grootste probleem levert dus een visum voor Rusland op.. maar als je een hotel boekt dan is het toch vrij normaal dat het hotel "de Rus" is die je uitnodigt? Dan mag het toch nooit zo'n probleem opleveren? of zie ik dat verkeerd?

Hmm de Russische grens met de auto gaan we dus niet doen, dan wordt het trein of vliegtuig. Wat zou van deze 5 steden economisch en praktisch gezien de beste aankomststad zijn denken jullie?

Vliegen op Helsinki bijvoorbeeld en dan boot Tallinn, trein Riga, trein Petersburg, trein Vilnius? Of in Rusland beginnen juist? Wat denken jullie?

Meer tips zijn uiteraard welkom

edit:
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 10:59 schreef AKnynke het volgende:
treinen rijden bijna niet in de baltische staten, veel vervoer gaat per bus.
Tussen de hoofdsteden rijden er voldoende volgens mij..

[ Bericht 17% gewijzigd door Damy-Breda op 04-03-2009 13:19:24 (iets vergeten) ]
pi_66688312
wat wel tof was trouwens, toen ik rusland wegging... Dat we via de russisch-finse grens reden en daar lekker konden winkelen.. in niemandsland, normaal mag je maar 1 liter sterk mee de grens overnemen.... ik ging weg met 11 liter wodka, dat lukt je niet makkelijk via het vliegtuig...
Op donderdag 3 september 2009 23:06 schreef Luctor.et.Emergo het volgende:
niet? En je hebt er nooit werk van gemaakt? Of vind je haar er niet leuk uitzien.
Op donderdag 3 september 2009 23:10 schreef The_Dean het volgende:
Het is mijn zus, gast.
pi_66689736
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 13:17 schreef Damy-Breda het volgende:
Bedankt voor de tips zover mensen, ik heb inmiddels inderdaad begrepen dat ik mijn beeld over Vilnius moet bijstellen. De stad is wel degelijk de moeite heb ik het idee.
Het grootste probleem levert dus een visum voor Rusland op.. maar als je een hotel boekt dan is het toch vrij normaal dat het hotel "de Rus" is die je uitnodigt? Dan mag het toch nooit zo'n probleem opleveren? of zie ik dat verkeerd?

Hmm de Russische grens met de auto gaan we dus niet doen, dan wordt het trein of vliegtuig. Wat zou van deze 5 steden economisch en praktisch gezien de beste aankomststad zijn denken jullie?

Vliegen op Helsinki bijvoorbeeld en dan boot Tallinn, trein Riga, trein Petersburg, trein Vilnius? Of in Rusland beginnen juist? Wat denken jullie?

Meer tips zijn uiteraard welkom

edit:
[..]

Tussen de hoofdsteden rijden er voldoende volgens mij..

Vorig jaar reden er niet of nauwelijks treinen tussen de hoofdsteden.

Bussen zijn de norm, check http://www.ecolines.net/ of http://www.eurolines.ee/lt/node

Die bussen doen er tussen de hoofdsteden ongeveer 5 uur over en de prijs ligt tussen de 15-20 euro. Alle bussen zijn zeer relaxed te doen, westerse standaard of zelfs beter. Vooral de LuxExpress van Eurolines

Maar als je toch met de trein wilt, hier een berichtje van een ander forum uit april 2008

- De trein Vilnius-Daugavpils-Sint Petersburg gaat elke dag rijden (dat was 1 keer in de 2 dagen)
- De drie treinen Riga-Lugazi worden tot Valga (in Estland) verlengd. Daardoor is het weer mogelijk om per trein tussen Letland en Estland te reizen. Sterker nog, Estland is nu geheel per trein te bereiken door enkel EU-landen!
- Tussen Vilnius en Klaipeda rijden straks 3 treinen per dag in plaats van 2.
- De Wit-Russische trein van Vilnius naar Minsk, die driemaal per week reed, gaat elke dag rijden.

De verslechteringen:

- De treinen Riga-Vilnius zijn ingeperkt tot één trein in de zomer die elke 2 dagen rijdt. De trein rijdt niet meer door naar Minsk en Simferopol. Buiten de zomerperiode zijn er geen rechtstreekse treinen tussen Riga en Vilnius!

[ Bericht 17% gewijzigd door #ANONIEM op 04-03-2009 14:16:11 ]
  woensdag 4 maart 2009 @ 14:30:54 #9
71166 AKnynke
is lang niet gek
pi_66690406
Bussen zijn trouwens ook vaak goedkoper dan treinen.....
Ik ben niet gek, ik ben een vliegtuig!
pi_66691744
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 14:30 schreef AKnynke het volgende:
Bussen zijn trouwens ook vaak goedkoper dan treinen.....
Niet in de Baltische staten
  woensdag 4 maart 2009 @ 15:15:29 #11
17113 annoh
Beating hearts baby
pi_66692419
Ik doe ook even mee in het topic, ik ga naar helsinki, talinn, riga, vilnius, en dan door naar budapest voor sziget. Ik zou ook dolgraag naar Rusland willen, maar het feit dat ik alleen reis en het vastleggen van een visum weerhouden me daar van...

Die eurolines tickets, veranderen die van prijs zoals vliegtickets (hoe later hoe duurder) en is het aan te raden die van tevoren te boeken? Ik doe dat liever niet omdat ik graag ter plekke wil kijken hoe lang ik blijf en waar ik heen ga (en of ik niet stiekem toch met de trein kan want de trein is veel leuker dan de bus )
I'm just a girl in the world.
pi_66692573
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 15:15 schreef annoh het volgende:
Ik doe ook even mee in het topic, ik ga naar helsinki, talinn, riga, vilnius, en dan door naar budapest voor sziget. Ik zou ook dolgraag naar Rusland willen, maar het feit dat ik alleen reis en het vastleggen van een visum weerhouden me daar van...

Die eurolines tickets, veranderen die van prijs zoals vliegtickets (hoe later hoe duurder) en is het aan te raden die van tevoren te boeken? Ik doe dat liever niet omdat ik graag ter plekke wil kijken hoe lang ik blijf en waar ik heen ga (en of ik niet stiekem toch met de trein kan want de trein is veel leuker dan de bus )
Ik weet niet of de prijzen veranderen, dacht het niet. Je kunt ter plekke boeken, ze spreken daar goed Engels enzo bij de balie.
pi_66711040
Ik heb een dergelijke reis gemaakt, met dit schema:

01. Amsterdam - St. Petersburg
02. St. Petersburg
03. St. Petersburg - Pskov
04. Pskov - Vilnius
05. Vilnius
06. Vilnius - Kaunas - Nida
07. Nida
08. Nida - Riga
09. Riga
10. Riga - Saaremaa
11. Saaremaa
12. Saaremaa - Tallinn
13. Tallinn
14. Tallinn - Helsinki
15. Helsinki

Weliswaar georagniseerd, maar het geeft een idee van een mogelijke reisroute en de afstanden die je per dag kunt afleggen (een lijnbus of een gehuurd busje zal weinig verschil maken).
pi_66714325
Nida

Is dat Saaremaa eigenlijk een verkapt waddeneiland of heeft het wel iets unieks?
pi_69792069
-

[ Bericht 100% gewijzigd door SimpelZat op 07-06-2009 13:28:48 ]
pi_69805354
Tallinn - Riga is inderdaad een beetje lang en om met de trein. Met de bus was 4 jaar terug 7 euro ofzo in iets van 4 uur (en een uurtje je klok vooruitzetten).
pi_69805398
quote:
Op zondag 7 juni 2009 20:20 schreef DutchTrain het volgende:
Tallinn - Riga is inderdaad een beetje lang en om met de trein. Met de bus was 4 jaar terug 7 euro ofzo in iets van 4 uur (en een uurtje je klok vooruitzetten).
Tegenwoordig betaal je minimaal het dubbele en hoef je de klok niet vooruit te zetten.
pi_69805959
quote:
Op zondag 7 juni 2009 20:21 schreef MCH het volgende:
Tegenwoordig betaal je minimaal het dubbele en hoef je de klok niet vooruit te zetten.
Oh, dat is dan wel beter, dat je de klok niet vooruit hoeft te zetten als je naar het noorden rijdt (en de dagen nog langer worden. Nu dan wel als je naar Helsinki gaat
pi_69822772
Ik heb vernomen dat Riga behoorlijk te kampen heeft met hele hoge criminaliteit ivm economische crisis die daar heel hard is aangekomen en dat de prijzen enorm gestegen zijn (heb zelfs begrepen niveau Londen). Vrij schrikbarend daar ik over een kleine 2 weken land in Riga. Kan iemand die daar recent geweest is bevestigen of liever ontkrachten?
  maandag 8 juni 2009 @ 18:30:44 #20
199288 De_Slagert
Je weet zelluf
pi_69833514
quote:
Op maandag 8 juni 2009 12:37 schreef SimpelZat het volgende:
Ik heb vernomen dat Riga behoorlijk te kampen heeft met hele hoge criminaliteit ivm economische crisis die daar heel hard is aangekomen en dat de prijzen enorm gestegen zijn (heb zelfs begrepen niveau Londen). Vrij schrikbarend daar ik over een kleine 2 weken land in Riga. Kan iemand die daar recent geweest is bevestigen of liever ontkrachten?
Ik was er in januari toen waren de prijzen een beetje gelijk aan Nederland. Van criminaliteit heb ik totaal niks gemerkt.
Oi! Acóplese donde están los bitterbals de mierda?
pi_69925390
Ik zit nu al een tijdje in Riga (voor de studie) en heb ook nog weinig gemerkt van criminaliteit. Je ziet wel veel gare figuren in de bus enzo maar vaak zijn ze toch te lam om iets te doen.

De prijzen zijn hier ongeveer gelijk aan Nederland ja, op de terrassen maar in de supermarkt ook. Sommige dingen, die vooral wij Nederlanders willen hebben, zijn in de supermarkt zelfs duurder helaas..
  zaterdag 26 december 2009 @ 17:29:50 #22
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_76081180
Hoe was het uiteindelijk? Ik zit zelf ook aan zo'n soort reis te denken voor aankomende zomer maar dan zonder Helsinki en met Moskou en Kiev. Ik ga dan wel met een organisatie mee omdat mijn vrienden allemaal van ander soortigere vakanties houden ik het gezelliger vind met een organisatie dan alleen (en veiliger)
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg!
pi_80441310
Ben je inmiddels terug Damy-Breda, of vond je het zo mooi dat je daar ben gebleven?

Ik zit over dit tripje te denken voor komende augustus. Weet je nog ongeveer hoe je heb gereisd, en wat wel, of juist niet de moeite waard was?

edit: en hoe heb je je visum geregeld voor Rusland, was dat lastig?

[ Bericht 10% gewijzigd door Veersesmurf op 18-04-2010 12:23:54 ]
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')