abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_66677474
Ik open dit topic omdat het uitleggen van dromen mij heel veel heeft opgeleverd bij mijn psychologische ontwikkeling. Daarbij zeg ik meteen dat ik het hier niet heb over de zweverige manier van dromenuitleg waarbij een droom waarin een tijger voorkomt dit, dit, dit en dit betekent. Dat is namelijk veel te kort door de bocht.

Dromen zijn als een kompas. Een manier waarbij je onderbewustzijn je wil laten blijken dat je iets niet goed doet of juist wel. Waarom zijn er bijvoorbeeld mensen die een herhalende droom hebben? Misschien probeert je onderbewustzijn je bewust te maken van iets?

Of hoe komt het dat er dromen zijn die iedereen heeft? Bijvoorbeeld de droom waarbij je tanden uitvallen. Is dit gewoon toeval of zit er meer achter? Ik weet dat er veel mensen sceptisch zijn als het aankomt op droomuitleg. Aan die mensen is mijn vraag ook: Hoe komt het dat zoveel mensen dromen over tanduitval?

Ook wil ik nog even zeggen dat ik dit expres niet in TRU heb gezet. Droomuitleg op de goede manier heeft niets met de zaken van doen die in TRU worden besproken of het moeten helderziende dromen zijn o.i.d.
In het boek "Dromen en Droomuitleg" van Dr. Friedrich W. Doucet komt naar voren dat droomuitleg wel degelijk thuishoort in de reguliere psychologie.

Guided Interview Approach

Nu even over de TT. De Guided Interview Approach wordt uit de doeken gedaan in het boek "Every Dreamer's Handbook" door Will Phillips.
http://www.amazon.com/Eve(...)p-Step/dp/1575660482

Het is een geheel persoonlijke manier van droombenadering. Geen gedoe met websites die een vage uitleg geven over een bepaald symbool, maar een praktische methode om meer uit je dromen te halen. Een methode die voor mij persoonlijk veel heeft gedaan. Ik ben altijd kritisch geweest als het op droomuitleg aankwam maar deze methode heeft mij overtuigd dat dromen wel degelijk een betekenis hebben.

Er wordt in dromen alleen gebruik gemaakt van een cryptische taal die ontstaan is tijdens miljoenen jaren van evolutie. De archetypen zijn hier de basis van. Archetypen zijn subsystemen. De simpele verbindingen waarop al het andere is gebouwd. Het archetype van het huwelijk is verbinding. Dit terwijl wij vandaag de dag niet tot zo'n simpele beschrijving zouden komen bij het begrip huwelijk.

Dromen kunnen dus complex lijken maar dat zijn ze niet zolang je de taal maar begrijpt en daar gaat wat tijd in zitten. Voor degenen die het willen proberen is de Guided Interview Approach (GIA) hieronder te zien. Ik zal morgen als ik wat meer tijd heb een voorbeeld geven van hoe je dit precies moet uitwerken.



"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
pi_66677484
TVP
Noot noot.
  woensdag 4 maart 2009 @ 02:12:21 #3
155016 Pien85
Manipulatief kutwijf
pi_66677564
Tvp'tje ivm een droom die ik laatst had waar ik nogal van ben geschrokken
En ze leefde nog lang en... Nou gewoon met ups en downs.
  woensdag 4 maart 2009 @ 02:12:40 #4
234271 Krentenbol.
Lick my currants!
  woensdag 4 maart 2009 @ 02:32:44 #5
169377 Syb-rund.
Music connects us all
pi_66677695
verrekte interessant
fire, fire, your thieving spark stopped this fire.
pi_66678578
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 02:04 schreef Jojoortje het volgende:
TVP
Lambo of Rekt
  woensdag 4 maart 2009 @ 08:24:50 #7
237877 Kuwaro
Walkin down the street....
pi_66678978
Meeste van mijn dromen onthou ik niet eens meer maar goed
I Am Trying Finding Beauty In Negative Spaces
  woensdag 4 maart 2009 @ 08:30:57 #8
229352 Baasvaak.
I who have nothing
pi_66679070
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 02:03 schreef Probably_on_pcp het volgende:


Er wordt in dromen alleen gebruik gemaakt van een cryptische taal die ontstaan is tijdens miljoenen jaren van evolutie. De archetypen zijn hier de basis van. Archetypen zijn subsystemen. De simpele verbindingen waarop al het andere is gebouwd. Het archetype van het huwelijk is verbinding. Dit terwijl wij vandaag de dag niet tot zo'n simpele beschrijving zouden komen bij het begrip huwelijk.

Hier acht jij dat de dromen een cryptische taal hebben die ontstaan is uit de evolutie. Echter, heb jij hier empirisch bewijs voor zodat deze theorie niet kan worden verworpen? Daarnaast, waaruit neem je aan dat wat je gedroomd heeft die bepaalde betekenis heeft? Er is nergens een blauwdruk van de uitleg over dromen? Is dat niet subjectief? Ik snap dat je hier persoonlijk veel aan kan hebben, maar denk je dat dit model werkelijk betrekking heeft op elke dromen van elk individu?
I've known for many years that I would turn to rust
I find a reason for another breath
Before my return to dust
I become one with science and mathematic and the rising of the sun
  woensdag 4 maart 2009 @ 08:53:55 #9
73209 dnzl
Minimalist.
pi_66679468
tvp
pi_66679613
Dromen is altijd zo vaag. Ik droom de laatste tijd steeds over mensen die al overleden zijn of over mensen die ik nooit meer zie (zelfs over personen die ik al 20 jaar niet meer gesproken heb),
Ik vraag me af of daar iets mee wordt bedoeld.
pi_66681351
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 02:04 schreef Jojoortje het volgende:
TVP
Ongeïnspireerd zeg.
"Social order at the expense of liberty is hardly a bargain."
  woensdag 4 maart 2009 @ 10:47:41 #12
240052 NouMooiNiet
what's in a name...
pi_66682345
Deze ga ik ook volgen.
"Without music, life would be a mistake." - Friedrich Nietzsche
pi_66685011
Ik vraag me af of dit wel haalbaar is voor iedereen. Hier gaat een hoop tijd in zitten om dromen na ontwaken te gaan analyseren. In de tijd dat ik erg veel bezig was met lucide dromen merkte ik dat ik soms wel 4, 5 of zelfs 6 dromen per nacht kon onthouden. Zwaar tot in details en soms kon ik zelfs 4 A4tjes volschrijven met wat er allemaal gebeurde in 1 droom. Heel erg mooi maar in het leren van lucide dromen alleen al zit vrij veel werk. Doorzettingsvermogen en dromen opschrijven waren keywords in deze.

Het lijkt erop dat hier nog wel wat meer tijd in gaat zitten, dat wordt een uur vroeger opstaan voor menig 1 die dit gaat proberen. Ik blijf wel het topic met interesse volgen.
Lambo of Rekt
pi_66688772
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 08:30 schreef Baasvaak. het volgende:

[..]

Hier acht jij dat de dromen een cryptische taal hebben die ontstaan is uit de evolutie. Echter, heb jij hier empirisch bewijs voor zodat deze theorie niet kan worden verworpen? Daarnaast, waaruit neem je aan dat wat je gedroomd heeft die bepaalde betekenis heeft? Er is nergens een blauwdruk van de uitleg over dromen? Is dat niet subjectief? Ik snap dat je hier persoonlijk veel aan kan hebben, maar denk je dat dit model werkelijk betrekking heeft op elke dromen van elk individu?
Ik heb gisteren nog even zitten zoeken naar dit empirisch bewijs. Volgens mij heb ik ergens een boek liggen waarin de resultaten staan van een grootscheeps onderzoek onder minstens 10.000 mensen. Ik zal vanavond nog even verder zoeken.

En droomuitleg is nog steeds deels subjectief. Maar hoe denk jij over het feit dat zoveel mensen dromen over tandenuitval? Ik vind het op zn minst intrigerend dat er bepaalde dromen zijn die iedereen heeft. Uiteraard moet dat wat in de droom gebeurt in de context van die droom moet worden geplaatst en ook in de context van wat er op dat moment speelt in je dagelijks leven.

De methode in dit topic is een meer persoonlijke aanpak. Ik zal vanavond proberen een goede korte droom op te zoeken van mezelf die ik op deze manier heb uitgewerkt en waarvan ik heb geleerd. Verder is er dus veel oefening nodig om het steeds beter te kunnen begrijpen. Ik kon dat ook niet bij de eerste dromen die ik ontleedde. Nu gaat dat steeds beter en op sommige sites op internet kun je aan zogenaamde experts om droomuitleg vragen en sommige van die experts waren toch behoorlijk spot on met hun analyse moet ik zeggen.

Vergelijk het met het leren van een nieuwe taal. Je zult er wat tijd in moeten steken. Maar met de methode in dit topic gaat het allemaal wat sneller waardoor mensen hopelijk gemotiveerder blijven.
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
pi_66688829
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 12:05 schreef EggsTC het volgende:
Ik vraag me af of dit wel haalbaar is voor iedereen. Hier gaat een hoop tijd in zitten om dromen na ontwaken te gaan analyseren. In de tijd dat ik erg veel bezig was met lucide dromen merkte ik dat ik soms wel 4, 5 of zelfs 6 dromen per nacht kon onthouden. Zwaar tot in details en soms kon ik zelfs 4 A4tjes volschrijven met wat er allemaal gebeurde in 1 droom. Heel erg mooi maar in het leren van lucide dromen alleen al zit vrij veel werk. Doorzettingsvermogen en dromen opschrijven waren keywords in deze.

Het lijkt erop dat hier nog wel wat meer tijd in gaat zitten, dat wordt een uur vroeger opstaan voor menig 1 die dit gaat proberen. Ik blijf wel het topic met interesse volgen.
Ik heb mezelf al 1000 keer beloofd lucid dreaming weer op te pakken Toch doe ik het steeds niet. Er gaat idd tijd in zitten. Je zult je dromen moeten opschrijven. Maar goed, aan het einde vd dag is het wel de moeite waard.

Zal vanavond even op je PM reageren XTC
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
  woensdag 4 maart 2009 @ 13:57:01 #16
229352 Baasvaak.
I who have nothing
pi_66689146
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 13:47 schreef Probably_on_pcp het volgende:

En droomuitleg is nog steeds deels subjectief. Maar hoe denk jij over het feit dat zoveel mensen dromen over tandenuitval? Ik vind het op zn minst intrigerend dat er bepaalde dromen zijn die iedereen heeft. Uiteraard moet dat wat in de droom gebeurt in de context van die droom moet worden geplaatst en ook in de context van wat er op dat moment speelt in je dagelijks leven.

Een droomuitleg over tanduitval is simpel. We leven immers allemaal in dezelfde fysieke wereld die we allemaal waarnemen door middel van onze zintuigen. De objecten die als 'tand' worden bestempeld kennen we allemaal, net als het werkwoord uitvallen.

Dromen worden gevormd door middel van beelden van deze fysieke wereld, of althans de concrete beeldvorming ervan. We dromen niet over dingen die we niet kennen als in 'niet bestaanbare objecten'. Dromen zorgen alleen voor een vreemde combinatie van objecten, gevoelens en ervaringen die elk mens kent. Dat veel mensen dus over hetzelfde onderwerp dromen is niet zo vreemd. Maar er is een bredere context dan 'tanduitval' want elke droom is persoonlijk met meerdere factoren.

Ik vind het wel degelijk een interessante aanpak van dromen te beschrijven en er een 'verhaal' uit te halen. Maar ik twijfel over de validiteit en betrouwbaarheid van deze methode. Maar zoals jij zelf zegt is dit subjectief en ik denk inderdaad dat sommige mensen hier iets interessants in zullen vinden. De vraag blijft echter of deze 'verhalen' die uit de dromen kunnen worden gehaald waar zijn.
I've known for many years that I would turn to rust
I find a reason for another breath
Before my return to dust
I become one with science and mathematic and the rising of the sun
pi_66691622
Leidt GIA (automatisch) tot lucide dromen (omdat je in het bewuste bezig bent met je dromen, en dit wordt weer doorgevoerd naar het onderbewuste)?

Tevens tvp, erg interessant. Ik ga de methode op een terugkerende droom toepassen.
I HATE MUSIC
pi_66695913
TVP.
pi_66696140
quote:
Ik vind het wel degelijk een interessante aanpak van dromen te beschrijven en er een 'verhaal' uit te halen. Maar ik twijfel over de validiteit en betrouwbaarheid van deze methode. Maar zoals jij zelf zegt is dit subjectief en ik denk inderdaad dat sommige mensen hier iets interessants in zullen vinden. De vraag blijft echter of deze 'verhalen' die uit de dromen kunnen worden gehaald waar zijn.
Je onbewuste vertelt jouw geen onwaarheden. Want het is een gevoel wat ze laat zien in een droom. Het enige wat onwaar zou kunnen zijn, is dat je bewustzijn de signalen van het onbewustzijn verkeerd interpreteert lijkt me.
Lambo of Rekt
  woensdag 4 maart 2009 @ 16:55:09 #20
49518 HetwasietsmeteenF
semi-sweet and nuts
pi_66696562
Interessant. Ik heb zelf behoorlijk vaak nare dromen (over het algemeen gaat er altijd wel iemand dood - vooral vaak zelfmoord of dat ik mensen moet vermoorden van een 'hogere macht'). Is niet héél relaxed wakker worden, wellicht is er iets op te vinden om ze om te buigen naar leuke dromen?
Op 09-02-2008 13:35 schreef Triggershot:
Kanet Shay'an M3 Al-Fa O+
  woensdag 4 maart 2009 @ 17:03:38 #21
108371 sinterklaaskapoentje
Wie komt er alle jaren...
pi_66696898
Ik schreef een tijd al mijn dromen op, gewoon omdat ik daar zin in had. Maar ik kon bijna alles wat er gebeurde linken aan iets wat zeer recent is gebeurt. Opmerkelijk eigenlijk
:')
pi_66716071
Ok ik zal hier nu even een korte droom ontleden die ik heb gehad. Het is een korte droom die achteraf bekeken niet zo moeilijk te ontleden was. Toch na het hebben van deze droom was me niet geheel duidelijk wat er bedoeld werd. Door de GIA toe te passen werd het me echter wel geheel duidelijk omdat je dus stap voor stap op een gestructureerde en persoonlijke manier de droom ontleed.

Ben benieuwd wie er na het lezen vd droom gelijk al de conclusie trekt die ik aan het einde van deze post trek

De droom

Ik droom dat ik ergens rondloop in een soort van open gebouw in een mooie moderne schone stad. Alles is erg wit en schoon. Het gebouw zelf lijkt een soort van winkelcentrum of dorpje van binnen te zijn. Ik reis met een soort van moderne trein/tram naar een station binnen dit gebouw. Hier loop ik rond totdat ik op een gegeven moment overvallen word door wat turken of marokkanen .

Ze stelen mijn edelstenen af. Ik heb er eentje die erg veel waard is. De rest is lang niet zo waardevol. Dan besluit ik even later dat ik dit niet pik en eis mijn stenen terug. Ze geven mijn stenen terug zonder al te veel tegen te stribbelen. Ze kijken wat boos maar dat is dat. Ik vraag me dan af of ze de stenen teruggeven omdat ze de waardevolste hebben gevonden en niets hebben aan de rest. Ik weet zelf niet hoe ik die waardevolle kan herkennen tussen al die steentjes. Verder lijken ze me niet mensen die weten hoe ze de waardevolle steen moeten herkennen.

1 - SCERC
Setting: einde vd treinlijn in 1 vd grote gangen vh gebouw. Overdag, zomer, zonnig, blauwe lucht, goeie sfeer zeker aan het begin.
Characters: Ik en de buitenlandse dieven. Misschien nog wat andere mensen die aan mijn kant staan.
Event: Ik voel me goed, kom ergens aan, wordt beroofd en besluit dit niet te pikken en eis en krijg al mn edelstenen terug maar weet dan niet of de meest waardevolle er wel bij zit.
Response: Ik pik niet dat ik beroofd word en eis daadkrachtig mn stenen terug.
Conclusion: Net voor ik wakker word ben ik trots dat ik zo voor mezelf opkwam maar ik twijfel wel of ik die ene steen nou terug heb gekregen. Dus ik twijfel of de dieven wel echt onder de indruk zijn of dat ze dat spelen.

2 - The Emotional Spectrum
Mijn gevoel aan het einde vd droom lag tussen frustratie en neutraliteit. Dat betekent dus dat het een evaluerende droom/waarschuwingsdroom is.

3 - Vividness/Intensity
De helderheid of vividness in het engels gaf ik een 7 of 8. Dat betekent dus dat de droom vrij rijp is. Het is dus een kwestie die behandeld wordt in deze droom die al wat langer speelt.

4 - Titel in 5 woorden
Overvallen van mijn edelstenen

5 - Avoiding anything?
In eerste instantie vermijd ik de confrontatie omdat ik mn edelstenen wel laat afjatten zo uit mn handen.

6 - Choice X vs Y
Confrontatie vs. Vermijding
In eerste instantie ga ik de confrontatie uit de weg om hem later toch aan te gaan.

7 - Most outstanding images
die ene dure edelsteen die ik in mn handen heb tussen al die andere

8 - Parties or groups in dream plus motto
Ik: Ik voel me goed, laat me overrompelen, en herpak mezelf
Overvallers: We stelen voor de lol maar als t puntje bij paaltje komt zijn we toch niet zo stoer

9 - Mental snapshot
de steen die ik zie en ook het terugkrijgen van mijn stenen en ook het boze kijken van 1 vd dieven als hij machteloos toekijkt hoe ik mijn stenen terugvorder.

10 - After mental snapshot: "I feel....."
Ik voel me goed en sterk bij het zien van zijn gezicht en bij het zien vd edelsteen in eerste instantie is er een gevoel van bewondering.

11 - Similar feelings in waking situations
Mensen die denken macht over je te hebben, waarin je eerst meegaat maar dan besluit dat je je niet zo laat gebruiken en dat je dan vervolgens voor jezelf op komt.

12 - Most strongly on my mind before sleep
Hoe ga ik om met het terugzijn in een omgeving waarin ik me niet langer thuisvoel na jaren te zijn weggeweest en te zijn veranderd als persoon.

13 - What to do differently?
Dan geef ik mn stenen echt niet af en laat ik me ook niet overrompelen. Ik negeer ze en loop met mn borst naar voren en een daadkrachtige blik in mn ogen gewoon door.

14 - Translate into waking life:..
Ik moet mn eigen gang blijven gaan. Zolang je zeker van je zaak bent en in je eigen realiteit leeft, hebben mensen geen vat op je en zullen ze meegeven. Wees voorzichting dat je mensen niet je waardevolle lessen die je geleerd hebt van je af laat nemen. Ga dus niet mee in de bekrompenheid van anderen.

Verder moet ik ook beter voor ogen krijgen wat nou precies dat ene waardevolle iets is wat ik heb bemachtigd in de afgelopen twee jaar. Ik moet dat beter onder woorden kunnen brengen en definieren. Op deze manier kan ik het herkennen en als ik het dan tijdelijk kwijtraak, vind ik het sneller terug. Kan ik me dus sneller herpakken.

De steen die zo waardevol was, was rood. Rood is de kleur vd levensdynamiek en daarmee ook de kleur van gevoeligheid en hartstocht. Ook van impulsiviteit en agressiviteit.
Dit alles heb ik dus geleerd in afgelopen jaren na mn hele leven teveel op de achtergrond geleefd te hebben en ik moet dit niet van me af laten nemen nu ik weer in mn oude bekrompen omgeving ben. Nu moet ik nog leren zien in mn echte leven hoe ik dit kan herkennen. Hoe komt dit tot stand. Mocht ik het verliezen dan kan ik zo sneller terugkeren naar die situatie.
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
pi_66716314
quote:
Op donderdag 5 maart 2009 02:53 schreef Probably_on_pcp het volgende:
-droomanalyse-
Goed uitgewerkt, je analyse komt erg logisch over; zo aan de hand van je droom (nu vraag ik me af in hoeverre ik als buitenstaander daarover wat kan zeggen). Maar waarom analyseer je je jouw rode edelsteen op de manier zoals dat "normaal" gaat (dus rood betekent bijv. agressie etc. en is dus een symbool dat staat voor...)? Gaat het ook bij de kleur rood niet om wat jij zelf vindt? Misschien betekent rood wel rust voor jou...
I HATE MUSIC
pi_66716375
quote:
Op donderdag 5 maart 2009 03:31 schreef FictionalFenna het volgende:

[..]

Goed uitgewerkt, je analyse komt erg logisch over; zo aan de hand van je droom (nu vraag ik me af in hoeverre ik als buitenstaander daarover wat kan zeggen). Maar waarom analyseer je je jouw rode edelsteen op de manier zoals dat "normaal" gaat (dus rood betekent bijv. agressie etc. en is dus een symbool dat staat voor...)? Gaat het ook bij de kleur rood niet om wat jij zelf vindt? Misschien betekent rood wel rust voor jou...
Goeie vraag. Dat van dat rood heb ik wel uit een symbolenboekje moet ik eerlijk toegeven. Maar ik kan me er zeker in vinden. Ik moet ook zeggen dat ik me veel met architectuur (binnen en buiten) en vormgeving enzo bezig hou. Kleuren hebben voor mij dan ook zeker een bepaalde betekenis.

Ik heb ook andere dromen gehad waarin kleur een belangrijke rol speelt. Ik heb ook vaak gedroomd over blauwe of groene edelstenen, waarbij de kleur dan heel erg naar voren kwam. Ook bij andere voorwerpen (bijv. een dak) in andere dromen kwam de kleur heel erg naar voren. Alsof het werd benadrukt.

Het is in zekere zin wel zo dat droomsymbolen ook vanuit een persoonlijk standpunt bekeken moeten worden. Maar ik blijf wel vasthouden aan dat idee van de archetypen. Eeuwenoude symbolen die nog steeds in onze genen zitten om het zo maar te zeggen. Een baby zal bijv. wel bang worden van een slang maar niet van een geweer, terwijl een geweer vandaag de dag voor veel meer doden zorgt. Bepaalde symbolen met bijbehorende betekenis zitten gewoon in onze genen. Dat zijn de archetypen en ik denk dat kleur daar ook zeker bij hoort. Rood zal bijv. altijd een andere betekenis hebben dan blauw.

Verder wil ik nog even zeggen dat ik spinnen als hele nuttige dieren zie en ze vaak ook laat zitten in het hoekje van de kamer waar ze zitten. Spinnen zie ik als nuttige dieren maar dat is wel een logische beredenering. Zo gauw ik niet oplet en een spin rent voor me langs of over me heen dan schrik ik echt wel Daarom geloof ik dus ook in de archetypen. Persoonlijke betekenis kan zeker een rol spelen in dromen maar diep van binnen zijn we misschien toch anders geprogrammeerd.
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
  donderdag 5 maart 2009 @ 16:36:04 #25
229352 Baasvaak.
I who have nothing
pi_66732741
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 16:43 schreef EggsTC het volgende:

[..]

Je onbewuste vertelt jouw geen onwaarheden. Want het is een gevoel wat ze laat zien in een droom. Het enige wat onwaar zou kunnen zijn, is dat je bewustzijn de signalen van het onbewustzijn verkeerd interpreteert lijkt me.
Je hebt deels gelijk, ik ben daar ook niet deels zeker van.

Onbewustzijn -> Produceert dromen -> Interpretatie dromen.

Wat jij zegt is dat de pijl van Producering naar Interpretatie fout kan zijn als in verkeerd interpreteren. Echter, hoe weet jij zo zeker dat het onbewustzijn geen onwaarheid verteld. Wat is die onwaarheid?
I've known for many years that I would turn to rust
I find a reason for another breath
Before my return to dust
I become one with science and mathematic and the rising of the sun
pi_66749940
quote:
Op donderdag 5 maart 2009 16:36 schreef Baasvaak. het volgende:

[..]

Je hebt deels gelijk, ik ben daar ook niet deels zeker van.

Onbewustzijn -> Produceert dromen -> Interpretatie dromen.

Wat jij zegt is dat de pijl van Producering naar Interpretatie fout kan zijn als in verkeerd interpreteren. Echter, hoe weet jij zo zeker dat het onbewustzijn geen onwaarheid verteld. Wat is die onwaarheid?
Ik bedoel dus wat jij zegt :
Onbewustzijn > Produceert dromen > interpretatie.

De pijl is niet onwaar, de interpretatie kan onwaar zijn. Ik zie nu ook dat ik het verkeerd zei en dat jij het daardoor verkeerd interpreteerd

iig, je onbewuste vertelt geen onwaarheden want het zijn waarheden die voor jouw waar zijn (al weet je dat soms nog niet). Voorbeeld;

3 mensen zien een ongeluk en alle 3 komen ze met een ander verhaal. Niemand liegt maar voor een elk van de 3 is hetgeen wat ze gezien hebben waar al zijn het 3 verschillende verhalen.

Wat jij als "waar" beschouwt hoeft niet per definitie waarheid te zijn, maar wel jouw waarheid.
Lambo of Rekt
  donderdag 5 maart 2009 @ 23:40:53 #27
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_66750280
TVP.

Ik onthou nooit iets van mijn dromen, maar van de week herinnerde ik me er meerdere. En inderdaad ik kom dingen tegen in die dromen die ik achteraf (soms) jaren terug al ben tegengekomen in dromen, dingen die ik me nu herinner nu ik ze weer tegenkom (en dit keer wel onthoud).

Verder weet ik weinig inhoudelijks van mijn dromen, maar weet ik wel dat ik bepaalde dingen aanstuur, ik creëer regelmatig flashbacks, analyseer dingen extra in mijn dromen en zorg in mijn droom dat ik alle noodzakelijke info kan vinden. Vreemd genoeg weet ik dit wel allemaal (zeker) maar kan ik dus inhoudelijk weinig onthouden.

Er zijn een aantal nachtmerries geweest in mijn leven, die zijn vervlogen, er is er eentje bij die mijn hele leven al langskomt, waar ik de oorsprong van denk te weten en die ik op een later tijdstip in het echt ben tegengekomen, althans, ik vind de link ronduit fascinerend. Sindsdien heb ik met die nachtmerrie leren spelen, ook nu nog komt hij langs, maar heb ik er grip op.

Over dat laatste deel ga ik hier niet uitwijden, het is een stukje van mezelf wat ik niet wil delen. Het is niks engs voor een ander, het heeft ook geen waarde voor een ander en ik weet niet eens welke waarde ik er zelf aan moet onttrekken.

Maar erg interessant onderwerp weer TS.

[ Bericht 0% gewijzigd door elcastel op 06-03-2009 00:17:27 ]
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_66750897
quote:
Op donderdag 5 maart 2009 23:40 schreef elcastel het volgende:
TVP.

Ik onthou nooit iets van mijn dromen, maar van de week herrinerde ik me er meerdere. En inderdaad ik kom dingen tegen in die dromen die ik achteraf (soms) jaren terug al ben tegengekomen in dromen, dingen die ik me nu herinner nu ik ze weer tegenkom (en dit keer wel onthoud).

Verder weet ik weinig inhoudelijks van mijn dromen, maar weet ik wel dat ik bepaalde dingen aanstuur, ik creëer regelmatig flashbacks, analyseer dingen extra in mijn dromen en zorg in mijn droom dat ik alle noodzakelijke info kan vinden. Vreemd genoeg weet ik dit wel allemaal (zeker) maar kan ik dus inhoudelijk weinig onthouden.

Er zijn een aantal nachtmerries geweest in mijn leven, die zijn vervlogen, er is er eentje bij die mijn hele leven al langskomt, waar ik de oorsprong van denk te weten en die ik op een later tijdstip in het echt ben tegengekomen, althans, ik vind de link ronduit fascinerend. Sindsdien heb ik met die nachtmerrie leren spelen, ook nu nog komt hij langs, maar heb ik er grip op.

Over dat laatste deel ga ik hier niet uitwijden, het is een stukje van mezelf wat ik niet wil delen. Het is niks engs voor een ander, het heeft ook geen waarde voor een ander en ik weet niet eens welke waarde ik er zelf aan moet onttrekken.

Maar erg interessant onderwerp weer TS.
Dat kan je trainen he. Als je geinteresseerd bent daarin natuurlijk anders kost het teveel tijd.

Als je elke dag als je wakker wordt je ogen nog voor een kwartier dicht houdt en gaat nadenken over wat je nou gedroomd had dan komen er altijd weer flitsen terug uit de droom. Houd dan wel je ogen dicht zodra je wakker bent, zo min mogelijk invloeden van buitenaf is belangrijk zodat je al je focus op die droom kan richten. Schrijf daarna alles op wat je van die dromen hebt onthouden.

Ook als je vantevoren (savonds) tegen jezelf een aantal keer zegt dat je je droom dit keer gaat onthouden werkt dat raar genoeg ook vrij goed.

Als je dit een aantal weken doet zal je zien dat je veel meer onthoudt. Ik heb tijden gehad dat ik van 5 verschillende dromen in dezelfde nacht, A4tjes vol kon schrijven.
Lambo of Rekt
  vrijdag 6 maart 2009 @ 00:03:34 #29
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_66751035
quote:
Op donderdag 5 maart 2009 02:53 schreef Probably_on_pcp het volgende:
1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12,13,14
Leuk om te lezen. Ik heb nog nooit iets opgeschreven en weet niet of ik die moeite wel wil nemen. Wat ik hierboven al zei, ik stuur een hoop aan in mijn dromen, ik zie het als een soort verhaaltjes waar je zelf nog aan kunt puzzelen, ik doe dit alles in mijn slaap.

De dromen die ik kan onthouden zijn eigenlijk - voor mij - al incluis conclusies, Als ik eraan terugdenk heb ik er al een oordeel/idee bij, dat klinkt toch anders dan wat ik hier lees. Ik heb er nooit iets over gelezen, ben er nooit mee bezig geweest, ik heb dit zelf zo 'ontwikkeld' door de jaren heen. Ik zie wel altijd een link naar iets wat gebeurt is en herken ook dingen/details die me overdag fascineerden maar waar ik weinig aandacht aan gaf (bewust of onbewust).

Ik heb toevallig van de week voor mezelf wat steekwoorden opgeschreven, waarmee ik zonder enige moeite volgende week nog weet hoe de droom precies in elkaar zat en vooral ook wat de emotie erbij was. Ik voel me ook regelmatig toeschouwer van mezelf in dromen, maar dat heb ik hierboven ook al eerder verteld, ik stuur ook bepaalde dingen aan, niet het verloop, wel welke punten ik extra wil begrijpen of meemaken.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_66792061
tvp
You're never fully dressed until you wear a smile
  zaterdag 14 maart 2009 @ 17:44:11 #31
182991 esco_
ruler of worlds
pi_67044770
Ik kan me veel dromen herinneren, de laatste was donderdagnacht. Vividness/Intensity zou ik 9 schatten en kan hem me nog steeds voor de geest halen. Ik heb geprobeerd de droom te analyseren, maar ik kan er uiteindelijk geen conclusie uit trekken. Wat zou ik moeten doen, wat ligt voor de hand dat ik nog niet wist, o.i.d.
Is er niet nog meer uitleg over die methode, over hoe je de antwoorden zou moeten interpreteren?
Die Today For A Better Tomorrow
pi_67046695
quote:
Op zaterdag 14 maart 2009 17:44 schreef esco_ het volgende:
Ik kan me veel dromen herinneren, de laatste was donderdagnacht. Vividness/Intensity zou ik 9 schatten en kan hem me nog steeds voor de geest halen. Ik heb geprobeerd de droom te analyseren, maar ik kan er uiteindelijk geen conclusie uit trekken. Wat zou ik moeten doen, wat ligt voor de hand dat ik nog niet wist, o.i.d.
Is er niet nog meer uitleg over die methode, over hoe je de antwoorden zou moeten interpreteren?
Zal binnenkort proberen wat verder er op in te gaan. Vind je dromen interessant dan is het altijd aan te raden dat boek te kopen. Het is geen dik boek en leest lekker weg. Ook heel erg nuchter geschreven en de materie wordt kritisch benaderd.

Een aanrader dus
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
  dinsdag 18 augustus 2009 @ 22:26:09 #33
108371 sinterklaaskapoentje
Wie komt er alle jaren...
pi_71994103
Hallo, gaan we nog verder met dromen ?

Ik heb me, met volgens mij meer mensen positief bij dit topic opgezet maar het topic kwijtgeraakt/laten varen
:')
pi_71999601
quote:
Op dinsdag 18 augustus 2009 22:26 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
Hallo, gaan we nog verder met dromen ?

Ik heb me, met volgens mij meer mensen positief bij dit topic opgezet maar het topic kwijtgeraakt/laten varen
Ik ben het wel van plan

Heb gisteren naast mijn bed een uitklap-plank gemaakt met daarop een kladblok, dan kan ik beter mn dromen opschrijven als ik wakker word.

Mijn probleem is dat ik de laatste tijd helemaal gek word van alle stress van mn baan en een veeleisende vriendin. Moet mezelf even weer bijeenrapen en doen wat ik echt leuk vind: Dromen

Had vorige week weer zo'n droom waarbij ik de hele dag met zo'n heerlijk gevoel blijf zitten
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
  woensdag 19 augustus 2009 @ 13:37:15 #35
108371 sinterklaaskapoentje
Wie komt er alle jaren...
pi_72008615
Ik heb net dat schema overgenomen met de droom die ik had. Ik onthield denk ik +/- 10 min van die droom en wat hoogtepunten. De eindconclusie (laatste vraag) had ik eigenlijk al gevonden na een paar minuten denken over de droom. Namelijk 'niet zoveel tegelijk willen' of 'je hoeft niet altijd alles uit een situatie te halen', of 'wees tevreden met wat je al hebt'. Duurde wel behoorlijk lang tot ik alle opdrachten langs was gegaan.

De droom kwam er in het kort op neer dat ik in een extreem groot pretpark was en nauwlijks tijd had om alles te doen, terwijl aan de andere kant van nederland ik ook op vakantie was, en die mensen op mij wachtten (of juist niet). Met nog wat extra persoonlijke elementen.

Maargoed, ben benieuwd hoe het zal uitpakken met een andere droom .
:')
pi_72021471
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 13:37 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
Ik heb net dat schema overgenomen met de droom die ik had. Ik onthield denk ik +/- 10 min van die droom en wat hoogtepunten. De eindconclusie (laatste vraag) had ik eigenlijk al gevonden na een paar minuten denken over de droom. Namelijk 'niet zoveel tegelijk willen' of 'je hoeft niet altijd alles uit een situatie te halen', of 'wees tevreden met wat je al hebt'. Duurde wel behoorlijk lang tot ik alle opdrachten langs was gegaan.

De droom kwam er in het kort op neer dat ik in een extreem groot pretpark was en nauwlijks tijd had om alles te doen, terwijl aan de andere kant van nederland ik ook op vakantie was, en die mensen op mij wachtten (of juist niet). Met nog wat extra persoonlijke elementen.

Maargoed, ben benieuwd hoe het zal uitpakken met een andere droom .
Na een tijdje zal het heel goed gaan werken dit schema, is mijn ervaring. Door methodologisch te kijken naar je dromen zal de structuur en betekenis veel sneller duidelijk worden, ook als je dromen minder duidelijk worden. Dat is in ieder geval mijn ervaring.

Leuk trouwens zo'n droom over een pretpark
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
  woensdag 19 augustus 2009 @ 23:53:34 #37
108371 sinterklaaskapoentje
Wie komt er alle jaren...
pi_72027038
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 21:25 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Na een tijdje zal het heel goed gaan werken dit schema, is mijn ervaring. Door methodologisch te kijken naar je dromen zal de structuur en betekenis veel sneller duidelijk worden, ook als je dromen minder duidelijk worden. Dat is in ieder geval mijn ervaring.

Leuk trouwens zo'n droom over een pretpark
Heb wel vaker gedroomd over pretparken/kermissen/attracties, achtbanen enzo
:')
  donderdag 20 augustus 2009 @ 10:55:42 #38
108371 sinterklaaskapoentje
Wie komt er alle jaren...
pi_72033548
Weer een overzicht gemaakt, dit keer had ik een woning gekraakt in een kraakbuurt en had ik een pratende tijger te leen. Uiteindelijk nog mijn beste vriend veranderd in een stuk hout en in stukken gehakt. Apart is hier dat ik op de emotional spectrum toch wel satisfaction moest invullen...
:')
pi_72034034
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 13:47 schreef Probably_on_pcp het volgende:En droomuitleg is nog steeds deels subjectief. Maar hoe denk jij over het feit dat zoveel mensen dromen over tandenuitval? Ik vind het op zn minst intrigerend dat er bepaalde dromen zijn die iedereen heeft. Uiteraard moet dat wat in de droom gebeurt in de context van die droom moet worden geplaatst en ook in de context van wat er op dat moment speelt in je dagelijks leven.
Op een gegeven moment heb je toch wel zo'n 10.000 dromen meegemaakt en de kans dus erg groot dat er in die dromen dingen gebeuren waar andere mensen ook over gedroomd hebben. Misschien dan wel in een andere context. Echter zijn er maar een paar van die onderwerpen, zoals tandenuitval, vrij bekend, dus mensen zullen die ook sneller onthouden.
Een droom van iemand anders ontleden vind ik ook zeer subjectief. Mensen halen te snel hun eigen ervaring erbij of bekende symbolische betekenissen van bepaalde onderwerpen (tandenuitval). Echter is een droom heel persoonlijk en als de persoon zelf zijn eigen droom niet eens kan verklaren, hoe kan iemand anders dat dan wel doen.
ROBODEMONS..................|:(
pi_72076196
Indien er gevoelens worden gekoppeld aan een beeld, staat het open voor eigen interpretering.
Door dromen op deze wijze te analyseren, word de conclusie uit jezelf gehaald, niet uit de droom.

Soms is de wens de vader van de gedachte.

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 21-08-2009 18:10:12 ]
  vrijdag 21 augustus 2009 @ 18:10:36 #41
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_72076637
Ik begrijp die behoefte om dromen te verklaren niet zo. Ik lees in de OP een aantal impliciete aannames, namelijk dat dromen niet alleen een betekenis hebben, maar ook een reden. Waarom denk je dat dat zo is?
Als ik droom is er voor mij iig geen mysterie. Ik weet wat ik voel en over het algemeen reageer ik volledig binnen mijn karakter op de situaties. Dromen is voor het grootste deel dan ook gewoon een reactie op een premisse. Waar de premisse vandaan komt en waarom die regelmatig veranderd is dan wellicht nog interessant, maar de rest is vaak invulling vanuit vooroordelen en angsten.
In jouw geval: Je bevind je in die trein, dat is de premisse. De rest is eigenlijk gewoon invulling. het zou mij niet verbazen als uiteindelijk alles invulling is, je begint met een onbewuste prikkel van buitenaf, zoals een lichtstraal op je ogen. Deze maakt wat vlekken, die je in je droom gaat interpreteren, de rest gaat door.

Denk ook aan 'wekkerdromen' e.d. waar prikkels van buitenaf deel worden in je droom op een associatieve wijze. Dromen zeggen op die manier wat over je, maar kunnen je verder weinig vertellen.
Verdwaald in mijn eigen belevingswereld.
pi_72076963
tvp
pi_74771672
quote:
Op vrijdag 21 augustus 2009 18:10 schreef kingmob het volgende:
Ik begrijp die behoefte om dromen te verklaren niet zo. Ik lees in de OP een aantal impliciete aannames, namelijk dat dromen niet alleen een betekenis hebben, maar ook een reden. Waarom denk je dat dat zo is?
Als ik droom is er voor mij iig geen mysterie. Ik weet wat ik voel en over het algemeen reageer ik volledig binnen mijn karakter op de situaties. Dromen is voor het grootste deel dan ook gewoon een reactie op een premisse. Waar de premisse vandaan komt en waarom die regelmatig veranderd is dan wellicht nog interessant, maar de rest is vaak invulling vanuit vooroordelen en angsten.
In jouw geval: Je bevind je in die trein, dat is de premisse. De rest is eigenlijk gewoon invulling. het zou mij niet verbazen als uiteindelijk alles invulling is, je begint met een onbewuste prikkel van buitenaf, zoals een lichtstraal op je ogen. Deze maakt wat vlekken, die je in je droom gaat interpreteren, de rest gaat door.

Denk ook aan 'wekkerdromen' e.d. waar prikkels van buitenaf deel worden in je droom op een associatieve wijze. Dromen zeggen op die manier wat over je, maar kunnen je verder weinig vertellen.
Probeer het zelf eens uit zou ik zeggen en kijken wat je er van vindt.

Ik beschouw mezelf als een kritisch persoon en ben altijd heel kritisch geweest mbt droomtuitleg. Totdat ik deze methode ging gebruiken
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
  dinsdag 17 november 2009 @ 12:38:09 #44
274528 Twizu
Is al zindelijk!
pi_74778491
Even volgen!

Ik droom de laatste tijd echt raar & naar.
Kiva FOK-team #8 Waar geld echt goed doet!
[b]Op zaterdag 26 juni 2010 18:48 schreef vosss het volgende:[/b]
6 eien
pi_74829122
quote:
Op zaterdag 14 maart 2009 17:44 schreef esco_ het volgende:
Ik kan me veel dromen herinneren, de laatste was donderdagnacht. Vividness/Intensity zou ik 9 schatten en kan hem me nog steeds voor de geest halen. Ik heb geprobeerd de droom te analyseren, maar ik kan er uiteindelijk geen conclusie uit trekken. Wat zou ik moeten doen, wat ligt voor de hand dat ik nog niet wist, o.i.d.
Is er niet nog meer uitleg over die methode, over hoe je de antwoorden zou moeten interpreteren?
Ben je al wat verder gekomen hiermee? Ik ben een tijdje uit de running geweest op dit forum als het aankomt op de serieuzere topics (baggeren kan ik nog altijd erg goed ). Weet je die droom nog of heb je een andere droom die je zou willen proberen te analyseren?
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
pi_74829171
quote:
Op dinsdag 18 augustus 2009 22:26 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
Hallo, gaan we nog verder met dromen ?

Ik heb me, met volgens mij meer mensen positief bij dit topic opgezet maar het topic kwijtgeraakt/laten varen
Ik ga mn best weer doen de komende tijd

Zal morgen als ik weer thuis ben nog een andere droom posten die ik geanalyseerd heb.
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
pi_74905388
Ik heb hier een droom van een jaar geleden uitgewerkt:

De Quest

Ik droom dat ik een soort van quest moet doen. Ik zit in een enorm gebouw en het lijkt dat het gebouw erg stijl is, een soort van toren, en ik moet afdalen naar beneden. Onderweg naar beneden kom ik door allerlei kamers en kom ik mensen tegen waaronder ook mn pa en misschien mn moeder en mn zusje.

Ergens onderweg pik ik een zilveren zwaard op. Het is erg lang en het lemmet is erg dik in het midden. Het lijkt niet echt een functioneel zwaard omdat het zo zwaar is, maar het ziet er wel gevaarlijk uit. Het is ook een lang zwaard. Dit zwaard neem ik mee helemaal naar beneden, waar ik in een kasteelachtige zaal met iemand moet vechten. Die persoon loopt daar ook rond en verschuilt zich een beetje. Hij heeft volgens mij blauwe kleding aan en hij heeft ook een zwaard.

Dan opeens is de droom afgelopen en ik sta weer helemaal boven aan waar ik begon. Ik ben nu mn eigen zoon, de zoon van die ik die naar beneden afdaalde. Ik ben nu 7 jaar jonger en ik voel me ook jonger en zie er jonger uit. Ik moet nu weer de quest doen. Mn echte vader staat er ook en hij vertelt me dat ik 7 jaar jonger ben. Ik wil nu de quest afmaken waar de vorige ik volgens mij is doodgegaan op het eind. Ik daal weer af en kom bij 1 vd laatste kamers. Verder gaat de droom niet.

Bij de tweede afdaling moet ik het nu wel geheimzinniger aanpakken omdat mensen niet willen dat ik op deze quest ga. Maar ik wil afmaken waar mn vorige ik gestopt is. Uiteindelijk word ik wakker terwijl ik afdaal.

1. SCERC
Locatie:
Hoog gebouw van steen en uiteindelijk een grote middeleeuwse kamer. Tijd is overdag maar bij de tweede ik is het ’s avonds en is er een mooi ondergaande zon die een zachte sfeer geeft.

Sfeer:
1 van grote importantie en nobelheid. Iets wat moet gebeuren.

Karakters:
Ik zelf, Mn vader, tegenstander aan het einde en de nieuwe ik.

Event:
Ik ben op een belangrijke maar ook gevaarlijke quest.

Response:
Ik reageer met overtuiging en vertrouwen, helemaal als ik t zwaard in handen heb.

Conclusion of the dream (einde):
Het laatste wat ik herinner is dat de nieuwe ik op zn quest is en al weer redelijk ver is afgedaald naar de laatste kamer waar het gevecht moet plaatsvinden.

2. Emotional spectrum
Guidance-Evaluation

Vividness
7 of 8, dus vrij rijp

4. Title
Belangrijke quest in een hoog gebouw

5. Avoiding anything?
Niet echt, misschien het contact met andere mensen in het gebouw, omdat deze quest iets is wat ik alleen moet doen (of wil doen).

6. Choice..
Confrontatie vs. Ontlopen
Daadkracht vs. Besluiteloosheid
Kracht vs. Onmacht
Dood vs. Wedergeboorte
Commitment vs. Desertion
Conformity vs. Individuality

7. Most outstanding image
Het grote zwaard dat ik vind. Het is van zilver en erg lang en ziet er zwaar uit. Het lemmet is naar het midden toe erg dik. Het handvat is ook erg log en basic. Toch is het een indrukwekkend zwaard.

8. Motto
Ik. Motto: Ik moet en zal deze quest volbrengen.

Nieuwe ik. Motto: Ik moet en zal afmaken waar de vorige ik aan begonnen is.

Vader (en familie): Wees voorzichtig, zul je dat wel doen?

Tegenstander bij laatste gevecht: Ik moet PCP voorzichtig benaderen en niet vol in de aanval gaan.

9 + 10 Most emotionally charged
Het in mn handen hebben van het zwaard. Het zwaard zal me zeker weten helpen mn missie te voltooien. De missie is niet 100% duidelijk, ik weet alleen dat ik moet afdalen, maar het zwaard geeft me 100% zelfvertrouwen en kracht.

Verder ook: Mn wedergeboorte. Ik sta weer bovenaan het gebouw, het lijkt op het dak buiten en iemand staat er bij (mn echte vader?) en zegt dat ik 7 jaar jonger ben en de zoon ben vd vorige ik die is afgedaald. Ik zie dat mn eigen gezicht en ik zie er idd jonger uit en ik voel me ook jonger. Ik voel me krachtig met een klein beetje onzekerheid in het begin, maar als ik begin af te dalen ben ik vol daadkracht en zelfvertrouwen en verdwijnt alle onzekerheid.

11. Waking situations
Situaties waarbij ik mezelf uit een dal heb getrokken waarin ik zat en waarbij ik me nu weer 100% goed voel en sterker en evenwichtiger dan eerder omdat ik weer ben opgekrabbeld op mn eigen kracht. Ik heb weer wat geleerd en what doesnt kill you makes you stronger.

12. Most strongly on my mind before sleep
Het gesprek met met mijn vriendin die dag en de moeilijke situatie waar zij en ik inzitten. Ik heb vandaag heel goed met haar gepraat en de hele situatie tussen ons is weer duidelijk.

Door de hele situatie voelde ik me zo ontzettend kut en in de war dat ik niet eens duidelijk kon opschrijven wat ik nou voelde en wat ik tegen haar zou willen zeggen. Ik heb toen zelfs nog gehuild omdat ik er zo gek van werd. Dit voelde erg bevrijdend en maakte alles wat duidelijker voor me. Ik vond het ook niet erg om te huilen omdat ik wist dat het goed zou zijn voor me. Ik vond het juist mooi omdat ik eerder nooit kon huilen en me daarbij “verstopt” voelde. Waarschijnlijk door alle eerlijkheid die ik tegenwoordig toepas, komt dat verstopte allemaal los en kan ik het verwerken en krijg ik meer duidelijkheid.

13. Redreaming
Ik zou graag willen weten hoe de oude ik precies is gestorven. Of misschien maakt dit helemaal niet uit. Hij heeft nl. vastberaden gedaan wat hij moest doen. Hij was ook niet bang op het einde toen zn tegenstander verscheen, ook met een zwaard. De tegenstander leek te weten dat ie op zn tellen moest passen. Hij leek wel slim te zijn en te weten waar ie mee bezig was. Ik was t groentje en hij had ervaring. We waren allebei niet bang maar hij was wel op zn hoede.

Paradreaming (hoe zou de droom verder moeten verlopen?)
Ik zou graag met de nieuwe ik weer helemaal afdalen maar dan wel meer duidelijkheid willen over waarom ik afdaal en wat ik beneden moet doen, en ook wil ik weten wat die laatste kamer precies voorstelt en wat er gebeurt als ik mn tegenstander versla. Ook wil ik hem vragen stellen.

14. How to translate into waking action
Deze droom vertelt me denk ik dat ik erg dapper ben geweest en erg goed heb gehandeld in de situatie met mn vriendin. Ik heb heel eerlijk met haar gepraat over mn gevoelens en dat heeft me heel veel duidelijkheid gegeven.

Ik denk dat de quest symbool was voor het afdalen naar mn diepste gevoelens en hier de confrontatie mee aan te gaan. Dit heb ik gedaan en ben wedergeboren en dan ook nog eens 7 jaar jonger. Hierdoor was ik gezonder en vitaler. In de eerste seconden ook kwetsbaarder, maar dit gevoel overwon ik snel door mn geloof in mezelf.

Door dat eerlijke en confronterende gesprek met mn vriendin ben ik dus in een nieuwe fase beland als het ware. Heel veel van wat er tussen haar en mij “verkeerd” zat, is nu uit de weg geruimd en mocht ik ooit weer in een zelfde soort situatie komen, dan weet ik dat ik zonder twijfel weer zal afdalen naar mn diepste gevoelens en hiermee zal ik dan ook de confrontatie weer aangaan.

Waarschijnlijk stond het zwaard in de droom voor eerlijkheid. Het was een wat log zwaard, net zoals de waarheid vaak niet verfijnd is, maar hard en lomp. Dit instrument, eerlijkheid, heeft me geholpen bij de confrontatie met mn diepste gevoelens. Nu zal ik met meer zelfvertrouwen de toekomst tegemoet treden en zonodig weer afdalen in mn diepste gevoelens.

Conclusie
Eerlijkheid geeft duidelijkheid, rust, zelfvertrouwen, daadkracht, vrijheid.
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
pi_74940518
hmm...ga dit binnekort eens proberen voor een droom die ik pasgeleden heb gehad. Die ik me nog heel erg visueel kan herinneren.
pi_74982406
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 02:12 schreef Krentenbol. het volgende:

[..]

Ik doe mee.
pi_76209602
quote:
Op woensdag 25 november 2009 03:57 schreef Xa1pt het volgende:

[..]


En? Al geprobeerd?
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
pi_82399304
schop!
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
  zondag 6 juni 2010 @ 19:11:32 #52
159094 Jack.
Verdwaalde Belg
pi_82407645
*edit: dubbel*
  zondag 6 juni 2010 @ 19:12:44 #53
159094 Jack.
Verdwaalde Belg
pi_82407708
Vooruit dan maar.

Nav een post die ik in het topic [TRU] Centraal dromentopic Deel 5 plaatste:
quote:
Op zondag 6 juni 2010 13:10 schreef Jack. het volgende:
Zijn er hier mensen die overtuigd zijn dat dromen een betekenis in zich hebben ?

Ik ben in januari 2009 iemand verloren door overlijden. Die persoon was als een vaderfiguur voor mij. Ik kwam er erg vaak op bezoek, deed veel dingen samen met hem en z'n vrouw. Na z'n overlijden kwam ik er nog regelmatig, maar de band is na een half jaar volledig verziekt waardoor ik er nu al bijna een jaar niet meer kom en we ook niet meer met elkaar spreken. Heel die periode was behoorlijk zwaar om te dragen en heb het er erg moeilijk mee gehad allemaal.

Ik droom de laatste 2-3 maanden regelmatig over hem, en ook over haar (maar nooit samen in 1 droom tot nu toe). En in die dromen is er niets van dat verlies, of die verziekte band te merken. Het is altijd een vrolijke bende, eigenlijk zoals het vroeger ook was. De dingen die ik droom zijn geen dingen die ik vroeger met hen gedaan heb ofzo, dus het is niet op vroegere feiten of omgevingen gebaseerd. Het zijn altijd nieuwe avonturen in nieuwe plaatsen als het ware.

Ik vermoed dat het een soort vlucht is naar een droomwereld waar al het negatieve weg is, maar misschien kan er nog wel een andere betekenis uit gehaald worden ?

Vannacht droomde ik bv dat ik bij hun dochter op bezoek was, en dat haar ma (met wie ik dus in conflict lig) er ook was en er bleef slapen. Ik heb haar samen met de dochter ondergestopt in bed. Ik bedoel, wtf moet ik daar dan van betekenis achter zoeken. Ik vind zulke dromen maar raar. Ik heb geen enkele link met dingen die ik vroeger met hen gedaan heb ofzo in zulke dromen.
De droom

X = m'n buurvrouw
Y = haar dochter
Ik droom dat ik op bezoek ben bij X. Gewoon een standaard bezoekje om wat bij te kletsen en wat te drinken. Y is er ook, en blijft zo te zien logeren. Ik sta ineens in de slaapkamer met X want Y wil gaan slapen. X en ik stoppen Y onder in bed. Ik herinner nog vaag iets dat er iets met het kussen was, en dat ik of X (weet niet meer wie) er iets mee deed en vroeg of het beter was, waarop Y zei dat het veel beter lag nu.

Meer herinner ik me er niet meer van, dus geen idee of er nog dingen gebeurden of dat dit het moment was dat ik wakker werd. Het gebeurt nogal eens dat ik nog helemaal suf ben dan en dat ik enkel uit automatisme het uur even check en me weer omdraai als ik er nog lang niet uit moet. Dat gebeurt dus niet heel erg bewust (dus ook geen besef om wat op te schrijven ofzo).

1 - SCERC
Setting: in een kamer dat de woonst van X was (maar niet de woonst zoals ze in realiteit is, ik ken de de kamers niet iig). Ik gok 's avonds, geen idee verder van de tijdlijn. Leuke sfeer (lachen enzo).
Characters: Ik, buurvrouw en haar dochter.
Event: Ik ben op bezoek bij X, gezellige sfeer, en samen met X stop ik Y in bed.
Response: euhm, geen idee? Ik doe gewoon mee om Y in bed te stoppen?
Conclusion: ook hier geen idee, ik heb 't idee dat ik slechts een fragment heb onthouden van een groter geheel ofzo.

2 - The Emotional Spectrum
Ik hield er een soort gelukzalig gevoel aan over. Ik voelde me helemaal op m'n gemak in m'n droom.
Dus dat wordt dan guidance?

3 - Vividness/Intensity
Tja, aangezien ik niet een duidelijk verhaal kan herinneren, denk ik eerder een 4 of 5 ofzo, maar de dingen die ik nog herinner zijn wel vrij scherp. Aangezien het een gevoel behandelt dat al bijna een jaar speelt, zou het de scherpe details wel kunnen verklaren ?

4 - Titel in 5 woorden
Y instoppen in bed met X

5 - Avoiding anything?
Ik denk niet dat ik iets ontweek, ik voelde me net heel erg op m'n gemak.

6 - Choice X vs Y
In m'n droom zelf heb ik niet echt 2 zaken die ik tegenover elkaar kan stellen.
Onbewust speelt misschien Separation vs Reunion, aangezien ik al een jaar niet meer met Y gesproken heb, maar wel nog altijd hoop dat die situatie weer rechtgetrokken wordt. In m'n droom is daar geen enkel spoor van, alsof er nooit wat scheef gezeten heeft. Dus toen ik wakker werd, had ik wel zo'n gevoel van *zucht* was het maar zo.

7 - Most outstanding images
Het samen onderstoppen van Y met X

8 - Parties or groups in dream plus motto
Geen idee, wij met z'n drieen die een gezellig moment beleven en er zijn voor elkaar ofzo ?

9 - Mental snapshot
Het gelukzalige gevoel van heel het moment, alsof er nooit wat heeft scheef gezeten tussen ons.

10 - After mental snapshot: "I feel....."
Droevig dat ik het gevoel van in m'n droom niet kan ervaren in het echt ?

11 - Similar feelings in waking situations
Het gebeurt wel eens dat ik Y ergens zie, en dan wordt ik met hetzelfde gevoel geconfronteerd dat ik er niet zomaar ff op kan afstappen en een babbel slaan, of eens bellen om nog een keer bij te praten ofzo.

12 - Most strongly on my mind before sleep
Ik kwam gisteren om 2u 's nachts thuis van een bbq, dus ja... had wel wat gedronken enzo.
Op het einde zat ik enkel nog met een vriend op het terras, en was ik net m'n laatste biertje begonnen en is m'n maat in slaap gevallen. Ik heb hem laten slapen, en heb rustig m'n biertje leeggedronken en dan m'n gedachten wel wat laten afdwalen dat ik toch wel graag zou willen dat het weer allemaal goedkomt. Vanop dat terras kijk ik ook uit op hun vroegere woning die ze 2 jaar geleden verkocht hebben.

13 - What to do differently?
Ik zou niks anders doen, het was gezellig en ik voelde me goed en op m'n gemak.

14 - Translate into waking life:..
Ik moet actie ondernemen en zelf een eerste stap zetten om de situatie te keren?
Al vind ik dat wel een vreemde conclusie, aangezien ik dat 2 weken geleden toevallig heb gedaan. Maar misschien was het geen overtuigende zet ofzo dat ik dit nu droom.


Dus ja... heb nooit echt een ontleding van een droom gemaakt, dus dit is de eerste. ik onthoud volgens mij maar flarden, maar ik heb bij mijn weten nog nooit een volledig verhaal onthouden van een droom. Ik word wakker en ik weet nog waar ik over droomde maar dan enkel de "key" moments, meestal dingen waarvan ik niet weet wat ik er nu eigenlijk mee moet of wat ik ervan moet denken. Vandaar dus mijn vraag in het andere topic Ik heb geen idee of het echt flarden zijn of gewoon een soort short movie die ik droom waar een echt verhaal in ontbreekt. Best wel moeilijk om dat te gaan ontleden dan.
pi_82408654
quote:
Op zondag 6 juni 2010 19:12 schreef Jack. het volgende:

Dus ja... heb nooit echt een ontleding van een droom gemaakt, dus dit is de eerste. ik onthoud volgens mij maar flarden, maar ik heb bij mijn weten nog nooit een volledig verhaal onthouden van een droom. Ik word wakker en ik weet nog waar ik over droomde maar dan enkel de "key" moments, meestal dingen waarvan ik niet weet wat ik er nu eigenlijk mee moet of wat ik ervan moet denken. Vandaar dus mijn vraag in het andere topic Ik heb geen idee of het echt flarden zijn of gewoon een soort short movie die ik droom waar een echt verhaal in ontbreekt. Best wel moeilijk om dat te gaan ontleden dan.
Wat is jouw huidige relatie met Y dan en hoe was die voor het conflict? Hoe oud is Y, wat voor persoon is zij?

En je zegt de overleden man een vaderfiguur voor je was. Waarom was dat zo? Ben je zelf je vader verloren of heb je niet zo'n sterke band met hem?
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
  zondag 6 juni 2010 @ 19:40:06 #55
159094 Jack.
Verdwaalde Belg
pi_82409005
Ze is al meer dan 15 jaar m'n buurvrouw. Ik kwam er als klein kereltje van een jaar of 12 over de vloer toen ze nog aan het bouwen waren, en dan mocht ik allerlei klusjes meedoen met de buurman. Nadien koelde het contact wat af, maar sinds m'n vader in 2004 overleden is, en de relatie met mijn moeder danig verslechterd was, heeft de buurman het contact weer aangehaald en was het alsof zij een beetje hij de ouderrol overnamen. Ik kwam er regelmatig langs, praatje slaan, biertje drinken tot in de late uurtjes soms, gingen wel eens samen ergens naartoe enzo. Buurvrouw is 69, buurman was er 70. Mijn buurman is in 2009 overleden, was behoorlijk moeilijk om te verwerken (nog steeds), en buurvrouw zat denk ik ook met zichzelf in de knoop en kon mij als persoon daarin niet meer plaatsen waardoor er ruzie ontstaan is. Reactie op reactie zeg maar. Sinds september vorig jaar heb ik het contact verbroken (omdat zowel zij als ik dat beter vonden). De laatste tijd lijkt het erop dat de storm wat is gaan liggen, dat de nodige tijd er is geweest om individueel even te bezinnen etc, maar het contact is nog lang niet hersteld en geen idee of dat ooit zal gebeuren. Nogal complex en lang verhaal, maar goed.
pi_82413660
Tvp. Vind het wel boeiend, dat onderbewustzijn.
pi_82423455
quote:
Op zondag 6 juni 2010 19:40 schreef Jack. het volgende:
Ze is al meer dan 15 jaar m'n buurvrouw. Ik kwam er als klein kereltje van een jaar of 12 over de vloer toen ze nog aan het bouwen waren, en dan mocht ik allerlei klusjes meedoen met de buurman. Nadien koelde het contact wat af, maar sinds m'n vader in 2004 overleden is, en de relatie met mijn moeder danig verslechterd was, heeft de buurman het contact weer aangehaald en was het alsof zij een beetje hij de ouderrol overnamen. Ik kwam er regelmatig langs, praatje slaan, biertje drinken tot in de late uurtjes soms, gingen wel eens samen ergens naartoe enzo. Buurvrouw is 69, buurman was er 70. Mijn buurman is in 2009 overleden, was behoorlijk moeilijk om te verwerken (nog steeds), en buurvrouw zat denk ik ook met zichzelf in de knoop en kon mij als persoon daarin niet meer plaatsen waardoor er ruzie ontstaan is. Reactie op reactie zeg maar. Sinds september vorig jaar heb ik het contact verbroken (omdat zowel zij als ik dat beter vonden). De laatste tijd lijkt het erop dat de storm wat is gaan liggen, dat de nodige tijd er is geweest om individueel even te bezinnen etc, maar het contact is nog lang niet hersteld en geen idee of dat ooit zal gebeuren. Nogal complex en lang verhaal, maar goed.
En de dochter, hoe is jouw relatie met haar?
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
pi_82428449
TVP :3 Heb zelf een hoop dromen gehad waarvan ik denk "hoe kom ik hierop", maar (en dit klinkt enorm idioot/zweverig) ik heb het wel gehad dat sommige dromen ook daadwerkelijk uitkwamen. Niets paranormaals ofzo, maar gewoon dat mijn onderbewustzijn dingen beter oppikt en het komt boven drijven in die dromen. Ik heb er ook al een tijd geleden de gewoonte van gemaakt om dromen op te schrijven

Voorbeeld van zo'n droom:
-Ik droom dat het nacht is en en ik van de slaapkamer naar beneden loop om door te voordeur naar buiten te gaan. Ik loop van de trap af en het wordt opeens zwart voor mijn ogen. Zodra die duisternis weg trekt staat er een schim voor mij die me van de trap helpt, de deur opendoet en me advies geeft over iets (weet niet wat maar ik bedank hem).
Zodra ik buitenkom loop ik langs de straten en de duisternis komt opnieuw. Ik zie dan mensen, hun gezichten wit verlicht, langs me heen lopen in de richting waar ik vandaan kwam. Ik ben ook nietmeer op straat maar ergens op een landweg. Ik besluit ook te lopen en de duisternis gaat stilletjes weg en opeens bevind ik me in klaar daglicht in een woonwijk. Ik kom een vriend tegen, hij doet raar, opeens zegt die iets dat me enorm kwetst en ik ga weg.-

Wat er een paar dagen later gebeurde was dat ik deze vriend sprak (hadden een tijdje elkaar niet gezien) en ik dus daadwerkelijk ruzie met diezelfde vriend heb gekregen omdat die over iets gelogen had (hij begon er zelf over uit het niets, heb niets gezegd uit die droom en had oorspronkelijk ook die droom als 'just that' afgehandeld), en achteraf gezien had ik wel langer door dat er iets hem dwars zat (had wel geen idee wat) maar heb ik ook altijd zijn uitvluchten geloofd.

Veel mensen zullen dit afdoen als een bullshit verhaal (ik vind het ook vreemd) maar ik geloof wel degelijk dat soms je onderbewustzijn je dingen vertelt die je niet opmerkt in het gewone leven.
  maandag 7 juni 2010 @ 09:18:38 #59
159094 Jack.
Verdwaalde Belg
pi_82430167
quote:
Op zondag 6 juni 2010 23:18 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

En de dochter, hoe is jouw relatie met haar?
Daar had ik vroeger sporadisch contact mee, als ik toevallig daar was en zij ook. Ik weet nog dat ik tegen buurman zei dat ik nooit samen met haar (en hen) ergens naartoe wilde gaan, omdat ze nooit stopt met babbelen en dat is ontzettend vermoeiend, en ze zeiden net hetzelfde Ze is 47 of 48 jaar ofzo denk ik.
Na het overlijden van de buurman was zij het die mij betrok bij het afscheid, zij heeft ervoor gezorgd dat ik wat persoonlijke spullen van hem kreeg van haar ma op mijn verjaardag dat jaar. Toen mijn band met haar ma verslechterde heb ik haar dat laten weten en sindsdien heb ik er wel meer contact mee, maar dat vertelt ze niet tegen haar ma (denk wel dat haar ma een vermoeden heeft). Ze stuurt me op tijd en stond eens een sms om te checken hoe het gaat, om de maand of 2 maanden ofzo spreken we eens af om wat te drinken en bij te praten. Het is ook via haar dat ik wat updates krijg hoe het met haar ma gaat, en het is zij die me vertelde dat ik me niet al te veel zorgen moet maken en dat het wel weer goed zal komen. Ik ben eigenaar van het appartement naast haar ma (maar is momenteel verhuurd, dus woon er niet zelf), en ze beweert dat haar ma in no time aan m'n deur zal staan om allerlei dingen te vragen als ik daar zelf woon.
pi_82470084
quote:
Op maandag 7 juni 2010 09:18 schreef Jack. het volgende:

[..]

Daar had ik vroeger sporadisch contact mee, als ik toevallig daar was en zij ook. Ik weet nog dat ik tegen buurman zei dat ik nooit samen met haar (en hen) ergens naartoe wilde gaan, omdat ze nooit stopt met babbelen en dat is ontzettend vermoeiend, en ze zeiden net hetzelfde Ze is 47 of 48 jaar ofzo denk ik.
Na het overlijden van de buurman was zij het die mij betrok bij het afscheid, zij heeft ervoor gezorgd dat ik wat persoonlijke spullen van hem kreeg van haar ma op mijn verjaardag dat jaar. Toen mijn band met haar ma verslechterde heb ik haar dat laten weten en sindsdien heb ik er wel meer contact mee, maar dat vertelt ze niet tegen haar ma (denk wel dat haar ma een vermoeden heeft). Ze stuurt me op tijd en stond eens een sms om te checken hoe het gaat, om de maand of 2 maanden ofzo spreken we eens af om wat te drinken en bij te praten. Het is ook via haar dat ik wat updates krijg hoe het met haar ma gaat, en het is zij die me vertelde dat ik me niet al te veel zorgen moet maken en dat het wel weer goed zal komen. Ik ben eigenaar van het appartement naast haar ma (maar is momenteel verhuurd, dus woon er niet zelf), en ze beweert dat haar ma in no time aan m'n deur zal staan om allerlei dingen te vragen als ik daar zelf woon.
Tja, ik denk dat je droom benadrukt dat het de dochter is die jullie op het moment nog verbindt. Zo lang jij maar volgt wat de dochter zegt, zal de moeder zich daarbij aanpassen. De dochter haalt misschien het beste in jullie beide naar boven, ook omdat zij de levende link, het nageslacht is van jouw vaderfiguur en jouw buurvrouw's partner.
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
  maandag 7 juni 2010 @ 23:04:52 #61
159094 Jack.
Verdwaalde Belg
pi_82472801
Tja, zo kan je het ook zien natuurlijk.
Ik heb ook een keer gekeken naar symboliek, en dan zou je "helpen" als symbool eruit kunnen halen wat dan weer zou staan voor mijn drang om mensen te helpen. Maar dat vind ik dan weer zo gemakkelijk/oppervlakkig verklaard.

Jouw analyse vind ik dan veel diepzinniger en ook een grotere uitdaging, want gewoon iemand volgen ligt niet direct in mijn aard. Ik kan soms nogal impulsief zijn. Dus in die zin zou het wel een passende betekenis zijn ja.

Bedankt om ff mee te denken hierop!
pi_82533216
Ha, ik hoopte al dat er zo'n topic was.

Ik ben er altijd al van overtuigd dat dromen echt iets kunnen zeggen over je onderbewuste, en ik praat er ook vaak over met mensen omdat het altijd moeilijk is je eigen dromen echt te plaatsen vind ik. De volgende droom kom ik niet uit, en iemand anders die me erg goed kent ook niet. Benieuwd wat jullie zeggen.

Beetje achtergrond: het gaat al een tijdje niet zo goed met mijn relatie, voornamelijk omdat ik moeite heb met de hoeveelheid problemen die ze heeft en de manier waarop ze daarmee omgaat.

In mijn droom legde ik mijn vriendin uit over een bepaalde boeddhistische manier van je problemen relativeren (trouble, double trouble, triple trouble voor wie het kent) maar halverwege kapte ik het af en dacht ik 'laat maar, ze zal het toch niet snappen'. Op dat moment landt er een gigantische zwarte vogel voor het raam met een lange snavel met gekleurde strepen (nog het meest te vergelijken met die van een toekan). Ik weet niet zeker of de vogel me ziet, dus ik doe de beweging van een visje na met mijn tong (het blijft een droom he ). Op het moment dat ik me besef dat de vogel me daadwerkelijk ziet stop ik daar meteen mee, omdat ik er toch wel een beetje bang van word.

Het feit dat de vogel landt op het moment dat ik de uitleg aan mijn vriendin afkap vind ik sowieso al heel sprekend. Blijkbaar realiseer ik me dat ik haar niet kan helpen, het haar niet uit kan leggen, of misschien zelf gewoon wel klaar ben met het te proberen. Een vogel staat vaak voor vrijheid, maar wat me maakt twijfelen is dat hij zo enorm groot en zwart is en dat de snavel zo opvallend is. Ik vraag me ook af waarom ik zo zeker wist dat het een viseter was, maar dat is denk ik een spinsel van de droom.
Het tweede interessante vind ik dat ik eerst wel probeer de aandacht te lokken of in elk geval wil peilen of de vogel me ziet, maar dat ik zodra ik door heb dat ie me ziet bang word en er mee stop. Blijkbaar staat de vogel voor iets waar ik bang voor ben maar toch ook voor geinteresseerd/gefascineerd ben. Misschien toch vrijheid?

Het punt waar ik dus over struikel is die vogel. Dat hij groot is kan vrij letterlijk genomen worden, maar ik vraag me af of de opvallende kleur, snavel (en het feit dat het een vleeseter is) nog iets kunnen betekenen?
  woensdag 9 juni 2010 @ 11:40:35 #63
159094 Jack.
Verdwaalde Belg
pi_82541276
Misschien dat de kleur(en) op zich ook wel belangrijk zijn ?

Verder geen idee. Misschien dat die vogel laat zien dat je vriendin heus wel begrijpt wat je haar duidelijk maakt, net zoals die vogel jou ook ziet als je hem om bevestiging vraagt als je een vis nadoet.
En dat het een vogel is duidt er dan misschien op dat je vriendin vrijheid wil in haar keuze hoe ze haar problemen oplost. De grootte van de vogel is misschien enkel omdat dit het centrale punt vormt in je droom.

Nogmaals, ben geen expert, ik kan m'n eigen dromen amper analyseren
pi_89732508
schop :)
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
pi_99991588
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2009 02:09 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Ik ben het wel van plan :)

Heb gisteren naast mijn bed een uitklap-plank gemaakt met daarop een kladblok, dan kan ik beter mn dromen opschrijven als ik wakker word.

2 jaar geleden die plank gemaakt zie ik nu en nog steeds niet gebruikt :@
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
pi_99991717
Ik zal er voor de zekerheid maar bij zeggen dat ik niet religieus ben, of was op dat moment haha. Maar mede hierdoor for some reason wel meer in dergelijke dingen geïnteresseerd ben geraakt.

1)
Setting:
Voor "ons" huis/ 's morgens/ zomer/heden/zonnig
Personen:
Ik...
Gebeurtenis:
Ik, tenminste dat denk ik(haha) sta voor het huis. En ik kijk omhoog. Ik zie een licht dat op de zon lijkt....maar dat is het niet, want het komt op me af. (nadat ik wakker werd...bleek de zon aan de andere kant van het huis te schijnen...) Vervolgens...ik weet het gewoon niet anders te zeggen kom uit het licht/het licht gaat weg.... en schrik direct wakker.
Respons:
Angst,verdriet,verwarring.
Conclusie:
Het licht raakt me.
2)
Horror/angst
3)
10
4)
Ik wordt geraakt door "een licht"
5)
Het licht...waarom weet ik niet...
6)
De keuze:
Ikzelf denk dood v.s hergeboorte
7)
Nou...alles was zoals het hoorde...zelfs auto's geparkeerd aande overkant...de huizen...de bomen. Alleen dat licht was dus, nouja anders....leek in eerste instantie op de zon.
8)
Ik ben daar gewoon ineens....voel niets eigenlijk...pas als ik dus wordt "geraakt" en wakker ben krijg ik echt allerlei emoties door elkaar...zoals eerder genoemd.
9)
Nou stel je voor datje naar de zon kijkt....trouwens, mn ogen branden niet, herinner ik me nu. En ineens komt het ding met een noodgang, recht op jou af....
10)
Ik voel me...machteloos eigenlijk.
11)
Nooit iets vergelijkbaars gehad...behalve dus wanneer je (als kind vooral haha) wel eens in de zon keek....
12)
Richtingloosheid. Frustratie over m'n leven. Gebrek aan liefde.
13)
Wat ik anders zou doen? Haha....ik denk niet dat ik ook maar iets kon doen....behalve daar staan....totdat het licht me raakte voelde ik ook niet echt angst...of wat dan ook
14)
Dat weet ik dus tot de dag van vandaag nogsteeds niet. Ik ben wel benieuwd wat anderen denken.
Het meest absurde vind ik eigenlijk nog wel wat er dus vervolgens gebeurd is. Ik liep naar beneden. En ik zag mn Pa op de grond liggen. De zon scheen, maar hij was dus wel nouja..."weg" om het even zo te zeggen. Acute hartstilstand bleek achteraf....
"Niets is helemaal waar, en zelfs dat niet..."
;-)
pi_99994478
Ik heb echt de meest bizarre dromen laatst en onthoud ze ook redelijk goed.
Ik klom laatst een touwladder op die aan een wolk hing, super winderig allemaal, en toen ik bovenkwam zat ik ineens bij de radio met allemaal radio dj's. Beetje in de microfoon lopen blehren toen of zo.. Weet hier verder weinig van.

Andere droom had iemand een gigantische knokpartij onder hooligans georganiseerd... stonden we zo midden in het stadion (er stonden overigens gewoon twee stadions naast elkaar... alleen maar voor hooligans en knokpartijen geloof ik) met daar tussen een tunnel... Nou ik was perongeluk in mn eentje het verkeerde stadion ingelopen toen een of andere gozer naar me toe kwam en mij een beetje bang maakte. Toen brak de hel los en begon iedereen te knokken maar ook ineens met geweren.. Lutteloze seconde later lag ik in de slootkant (geen loopgraf, een slootkant) met allemaal soldaten naast met tegen de duitsers te vechten (tja de realiteit van de omgeving klopt van geen kant bij mij) .. Vervolgens moesten we ontsnappen via grote groene zwevende blokken in de lucht met daarop rivieren maar ook van die houten hindernissen.. Toen we van het laatste groene blok afsprongen kwam ik op een schoolplein terecht en was ik klaar voor een scheikunde proef... Ik kreeg superkrachten en heb toen de hele school aan bonken geslagen (gewoon het gebouw he) - toen kwamen ineens alle duitsers en alle hooligans op me af die mij helemaal verottrapten en toen ben ik wakker geschrokken!

Ik ben overigens geen hooligan, speel geen schietspelletjes en zit niet meer op school. Maar ik heb echt van die rare fantasie dromen gewoon, ik wordt tussendoor wel is wakker en droom dan gewoon door bij waar ik gebleven was... Meer mensen die dit hebben?
pi_100029052
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juli 2011 04:59 schreef ConstanteVerandering het volgende:

14)
Dat weet ik dus tot de dag van vandaag nogsteeds niet. Ik ben wel benieuwd wat anderen denken.
Het meest absurde vind ik eigenlijk nog wel wat er dus vervolgens gebeurd is. Ik liep naar beneden. En ik zag mn Pa op de grond liggen. De zon scheen, maar hij was dus wel nouja..."weg" om het even zo te zeggen. Acute hartstilstand bleek achteraf....
Dus je bent wakker geschrokken van de droom, van de lichtbol, en toen je wakker werd ben je direct naar beneden gegaan en toen zag je je vader liggen?
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
pi_100029129
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juli 2011 10:22 schreef Fes1-2 het volgende:
ik wordt tussendoor wel is wakker en droom dan gewoon door bij waar ik gebleven was... Meer mensen die dit hebben?
Dat heb ik ook wel eens ja.

Misschien moet je je bovenstaande droom eens proberen te ontleden op de manier die in de OP staat?
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
pi_100029137
quote:
0s.gif Op donderdag 28 juli 2011 00:13 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Dus je bent wakker geschrokken van de droom, van de lichtbol, en toen je wakker werd ben je direct naar beneden gegaan en toen zag je je vader liggen?
Klopt...
"Niets is helemaal waar, en zelfs dat niet..."
;-)
pi_100029224
quote:
0s.gif Op donderdag 28 juli 2011 00:15 schreef ConstanteVerandering het volgende:

[..]

Klopt...
Was het gevoel dat je kreeg toen je je vader zag, vergelijkbaar met het gevoel dat je had in de droom?
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
pi_100029315
quote:
0s.gif Op donderdag 28 juli 2011 00:17 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Was het gevoel dat je kreeg toen je je vader zag, vergelijkbaar met het gevoel dat je had in de droom?
Ja....en het maffe is dus ook dat ik wel eens dromen heb soms....waarin ik hem weer zie...meestal buiten ergens, iig veel groen.....en dan stelt hij me aan allerlei figuren voor....maar ik kan nooit herinneren wie haha.....zo weird..
"Niets is helemaal waar, en zelfs dat niet..."
;-)
pi_100030090
quote:
0s.gif Op donderdag 28 juli 2011 00:19 schreef ConstanteVerandering het volgende:

[..]

Ja....en het maffe is dus ook dat ik wel eens dromen heb soms....waarin ik hem weer zie...meestal buiten ergens, iig veel groen.....en dan stelt hij me aan allerlei figuren voor....maar ik kan nooit herinneren wie haha.....zo weird..
Als je je vader dan ziet zo in de droom, heb je dan het gevoel dat het echt je vader is of is het allemaal iets vager en is het meer een uiterlijk beeld van je vader?

Ik heb ooit eens een hele merkwaardige droom gehad (ook vividness 10, net zoals jij) waarbij mijn vader enorme groen uitgeslagen aders over zijn gezicht had en zijn lichaam en mijn moeder stond naast hem met een heel bang en bezorgd gezicht. Ze vertelde me dat mn vader was gebeten door een spin en dat hij erg ziek was, maar dat gelukkig alles goed zou komen. Het was echt een droom die iets leek te vertellen, met name dus door de enorme vividness.

Een aantal weken later werd bij mn vader kanker geconstateerd, maar na een operatie en later nog wat chemo is het allemaal goed gekomen met hem. Ik kan er bijna niet omheen dat er een link is tussen de droom en dat wat dus later met mn vader gebeurde in het echte leven.
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
pi_100057662
Leuk topic, ik ga ook een poging wagen...

De droom

Ik droomde dat ik onderwater was in een meer. Ik was wat aan het niksen, zelfs niet eens zwemmen. Ik denk dat ik kon ademen onderwater. Plotseling kwam er een monster op mij af, een combinatie van een slang (het lichaam) en een marmot (de kop). Het viel me vreemd genoeg niet aan maar bleef naar mij kijken met uitpuilende ogen. Ik was verlamd door angst.
Ergens aan het einde van de droom was er wel een stem die iets zei, maar ik kon niet verstaan wat. Wel klonk het vrouwelijk en had ik het gevoel dat ik in een soort van raamvertelling was. Alleen kon ik niet anders dan naar het blik van dat monster kijken.

Daar eindigde het een beetje.

1 - SCERC
Setting: Onderwater, in een meer. Overdag, eerder zonnig. Eerst voelde ik me gewoontjes, niet ontspannen maar ook niet gespannen. Toen ik dat monster zag was ik natuurlijk heel gespannen.
Characters: Ik en dat monster. De stem mag er ook bij.
Event: Ik was aan het niksen, toen er uit het nergens een monster op mij afkwam. Hij viel me niet aan maar bleef me wel bedreigend aankijken
Response: Ik ben verlamd van angst en kon niets doen dan hem bang aankijken.
Conclusion: Aan het einde was er die vrouwelijke stem die iets vertelde, maar wat kon ik niet verstaan. Ik denk dat ik te bang was om mijn concentratie te verplaatsen.

2 - The Emotional Spectrum
Eerder angst, maar aan het einde toe werd het minder.

3 - Vividness/Intensity
8, maar aan het einde toe meer een 6 aangezien het minder echt aanvoelde naarmate de droom vorderde.

4 - Titel in 5 woorden
Een monster bedreigt me onderwater.

5 - Avoiding anything?
Het monster, maar ik kon niet want ik was verlamd door angst.

6 - Choice X vs Y
Confrontatie vs. Vermijding
Ik wil de confrontatie uit de weg gaan maar kon niet.

7 - Most outstanding images
Het monster en zijn blik.

8 - Parties or groups in dream plus motto
Ik: Ik doe gewoon mijn ding.
Overvallers: Ik wil jou niet in mijn aanwezigheid.

9 - Mental snapshot
Het monster en zijn blik. Het monster zag eruit als een soort slang met een marmottenkop. Zijn blik was angstwekkend maar toch meen ik ook een soort van lichte onschuldigheid in hem te zien.

10 - After mental snapshot: "I feel....."
Ik voel me bang, heb het gevoel niet te kunnen ontsnappen.

11 - Similar feelings in waking situations
De laatste weken zijn eigenlijk zo... ik ben momenteel niet gelukkig (lang verhaal).
Ook had ik een beetje hetzelfde op de secundaire school, als het een vervelende leerkracht was.

12 - Most strongly on my mind before sleep
Te veel om op te noemen eigenlijk... wat ik verder moet doen, of er wel verbetering voor mij mogelijk is, of ik wel verder kan doen in mijn huidige mentale toestand.

13 - What to do differently?
Oftewel weglopen van het monster of dichter bij hem proberen te komen, misschien zelfs proberen te communiceren. Hoewel ik betwijfel dat ik daar de moed voor heb...

14 - Translate into waking life:..

Deze is wat moeilijk...

Maar ik denk dat ik te veel wegloop van mijn problemen en dat ik een nieuw pad moet bewandelen. Alleen, welk pad?
Ik denk ook dat ik meer risico's moet nemen, inzien dat niet iedereen onbetrouwbaar is.

Dat was het zowat.
pi_100063286
quote:
0s.gif Op donderdag 28 juli 2011 19:00 schreef Zonsopgang het volgende:
Leuk topic, ik ga ook een poging wagen...

De droom

Ik droomde dat ik onderwater was in een meer. Ik was wat aan het niksen, zelfs niet eens zwemmen. Ik denk dat ik kon ademen onderwater. Plotseling kwam er een monster op mij af, een combinatie van een slang (het lichaam) en een marmot (de kop). Het viel me vreemd genoeg niet aan maar bleef naar mij kijken met uitpuilende ogen. Ik was verlamd door angst.
Ergens aan het einde van de droom was er wel een stem die iets zei, maar ik kon niet verstaan wat. Wel klonk het vrouwelijk en had ik het gevoel dat ik in een soort van raamvertelling was. Alleen kon ik niet anders dan naar het blik van dat monster kijken.

Daar eindigde het een beetje.

1 - SCERC
Setting: Onderwater, in een meer. Overdag, eerder zonnig. Eerst voelde ik me gewoontjes, niet ontspannen maar ook niet gespannen. Toen ik dat monster zag was ik natuurlijk heel gespannen.
Characters: Ik en dat monster. De stem mag er ook bij.
Event: Ik was aan het niksen, toen er uit het nergens een monster op mij afkwam. Hij viel me niet aan maar bleef me wel bedreigend aankijken
Response: Ik ben verlamd van angst en kon niets doen dan hem bang aankijken.
Conclusion: Aan het einde was er die vrouwelijke stem die iets vertelde, maar wat kon ik niet verstaan. Ik denk dat ik te bang was om mijn concentratie te verplaatsen.

2 - The Emotional Spectrum
Eerder angst, maar aan het einde toe werd het minder.

3 - Vividness/Intensity
8, maar aan het einde toe meer een 6 aangezien het minder echt aanvoelde naarmate de droom vorderde.

4 - Titel in 5 woorden
Een monster bedreigt me onderwater.

5 - Avoiding anything?
Het monster, maar ik kon niet want ik was verlamd door angst.

6 - Choice X vs Y
Confrontatie vs. Vermijding
Ik wil de confrontatie uit de weg gaan maar kon niet.

7 - Most outstanding images
Het monster en zijn blik.

8 - Parties or groups in dream plus motto
Ik: Ik doe gewoon mijn ding.
Overvallers: Ik wil jou niet in mijn aanwezigheid.

9 - Mental snapshot
Het monster en zijn blik. Het monster zag eruit als een soort slang met een marmottenkop. Zijn blik was angstwekkend maar toch meen ik ook een soort van lichte onschuldigheid in hem te zien.

10 - After mental snapshot: "I feel....."
Ik voel me bang, heb het gevoel niet te kunnen ontsnappen.

11 - Similar feelings in waking situations
De laatste weken zijn eigenlijk zo... ik ben momenteel niet gelukkig (lang verhaal).
Ook had ik een beetje hetzelfde op de secundaire school, als het een vervelende leerkracht was.

12 - Most strongly on my mind before sleep
Te veel om op te noemen eigenlijk... wat ik verder moet doen, of er wel verbetering voor mij mogelijk is, of ik wel verder kan doen in mijn huidige mentale toestand.

13 - What to do differently?
Oftewel weglopen van het monster of dichter bij hem proberen te komen, misschien zelfs proberen te communiceren. Hoewel ik betwijfel dat ik daar de moed voor heb...

14 - Translate into waking life:..

Deze is wat moeilijk...

Maar ik denk dat ik te veel wegloop van mijn problemen en dat ik een nieuw pad moet bewandelen. Alleen, welk pad?
Ik denk ook dat ik meer risico's moet nemen, inzien dat niet iedereen onbetrouwbaar is.

Dat was het zowat.
Interessant. Wat voor gevoel had je trouwens precies bij de slang met de marmottenkop?

Zou het kunnen zijn dat dit rare niet in het echt bestaande beest als het ware aangaf dat de angst waarmee je rondloopt enigszins irrationeel en/of overdreven is?
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
pi_100063437
Voor de mensen die geinteresseerd zijn in Lucide dromen is er tegenwoordig de REM-dreamer:



Hij bestaat al een tijdje en ik heb het nooit aangedurfd hem te kopen, maar de huidige versie 6.0 schijnt erg goed te werken. Wat dit slaapmasker doet, is detecteren wanneer je in je REM slaap zit en het zal dan rode lichtjes laten seinen en dit zal als een teken in je droom naar voren komen. Daardoor kun je in je droom weer herkennen dat je aan het dromen en slapen bent, zodat je lucide kunt worden in je droom. De intensiteit van de lampjes is aan te passen dus je kunt hem instellen zoals jij dat wilt. Kost maar EUR150, wat een stuk beter is dan de oude Nova-dreamer die bijna USD1000 kostte.

http://remdreamer.com/shop_rem-dreamer.php
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
pi_100065022
quote:
0s.gif Op donderdag 28 juli 2011 21:22 schreef Probably_on_pcp het volgende:

Interessant. Wat voor gevoel had je trouwens precies bij de slang met de marmottenkop?
In mijn droom bedoel je? Ik was gewoon doodsbang, kon alleen maar naar hem kijken. Hij keek heel bedreigend maar viel niet aan. Natuurlijk weet je nooit wat er gebeurt dus ik kon ook vrij weinig doen. Wat er zou gebeurd zijn als ik wel een zet deed zal ik niet weten, dat is juist wat ik wou veranderen aan mijn droom.

quote:
Zou het kunnen zijn dat dit rare niet in het echt bestaande beest als het ware aangaf dat de angst waarmee je rondloopt enigszins irrationeel en/of overdreven is?
Dat vind ik niet eerlijk gezegd, misschien maak ik van een mug een olifant maar het zijn nog steeds serieuze problemen, problemen die eerder toekomstgericht zijn -en dus de rest van mijn leven zullen beïnvloeden- en hinderen me, ook vandaag.
pi_100065881
quote:
0s.gif Op donderdag 28 juli 2011 21:25 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Voor de mensen die geinteresseerd zijn in Lucide dromen is er tegenwoordig de REM-dreamer:

[ afbeelding ]

Hij bestaat al een tijdje en ik heb het nooit aangedurfd hem te kopen, maar de huidige versie 6.0 schijnt erg goed te werken. Wat dit slaapmasker doet, is detecteren wanneer je in je REM slaap zit en het zal dan rode lichtjes laten seinen en dit zal als een teken in je droom naar voren komen. Daardoor kun je in je droom weer herkennen dat je aan het dromen en slapen bent, zodat je lucide kunt worden in je droom. De intensiteit van de lampjes is aan te passen dus je kunt hem instellen zoals jij dat wilt. Kost maar EUR150, wat een stuk beter is dan de oude Nova-dreamer die bijna USD1000 kostte.

http://remdreamer.com/shop_rem-dreamer.php
Heb dat lucide dromen is opgezocht... Maar uhm. Dat doe ik eigenlijk standaard denk ik als ik een droom heb onthouden. (lees mn vorige gekke post) Soms ben ik half wakker en weet ik dat ik droom, ik ben me er zelfs bewust van dat ik soms min of meer beslis welke richting mn droom op gaat al heb ik niet echt het idee dat ik die beslissingen stuur.. Ik denk meer ergens aan en dat gebeurt het maar toch staat er dan ineens weer een verrassing voor mn neus. Ik reageer daar wel weer zelf op op mn eigen manier.
  donderdag 28 juli 2011 @ 22:42:16 #79
330313 Gary_Oak
Smell ya later!
pi_100067502
Hoe zit het met natte dromen? :P
pi_100067646
Dat is misschien een keer voorgekomen :P Dat ik het echt doorhad dan ofzo...
pi_126445563
Kan een mod deze naar TRU halen? Misschien dat hij daar beter loopt.
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
  maandag 13 mei 2013 @ 23:37:54 #82
365722 huskey
Luister goed naar je hart !
pi_126460104
tvp
pi_126466393
Op verzoek, schopje naar TRU. :P
pi_126495915
Dat is een heel interessante benadering. Het komt overeen met mijn eigen idee dat de symbolen in dromen vaak een persoonlijke betekenis hebben en niet een vaste, volgens sommige boeken en sites.
Zelf kom ik niet verder dan of het licht of donker is in mijn droom.. Dat is dat een goed of minder goed gevoel.
Mss. is het leuk om deze benadering los te laten op het centrale dromentopic. :P
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')