abonnement bol.com Unibet Coolblue
  zondag 26 december 1999 @ 00:03:00 #1
892 doordevil
FOK!member by choice
pi_235858
Ik vond het gisteren al bijna niet om aan te zien maar vanavond werd ik helemaal onpasselijk van de weemakende valse kerstsfeer die met man en macht door de strot werd geduwd. Er blijken opeens allemaal diepgelovige mensen te werken bij Veronica. "Eonica, The Young God", die kant gaat het op. Helemaal meedeinen op de hernieuwde belangstelling voor Jezus en zijn Vrienden die me daar, zeg maar, voor in die tijd dan, moet je rekenen, een best wel okee Godsdienstje hebben neergezet. Alle credits voor My Man Jezus, echt wel.
Het werd ook prachtig uitgelegd vanavond. Kwik, Kwek en Kwak vertelden samen over de kerststal. Net als bij biljarten en snooker is het verplicht dit soort verhalen met omfloerste stem te vertellen. Lichte verbazing. Gingen mensen in die tijd ook al in ondertrouw? Dan moet ook het begrip vrijgezellenfeest al hebben bestaan in die tijd. Met 17 discipelen, allen voor de gein een geslacht lam op het hoofd gebonden, of zogenaamd lollig de hele avond de vrijgezel met de tien geboden laten slepen, een kroegentocht maken in Betlehem. Het gebeurde toen al. En daarna met zijn allen naar de hostie-bar. Gelachen!!!
Bart had het oprecht zwaar in deze ambiance. James Dean, verkeerd getypecast en terecht gekomen in een kostschoolfilm van Mickey Rooney. Maakte wat er van te maken viel. Misschien, of eigenlijk zeker, had het beter geweest om botweg te weigeren het pak aan te trekken en om niet naar de verlammende Christelijke Marsmuziek voor de deur te luisteren. Het had iets consequenter gekund, maar je bent geneigd Bart veel te vergeven in dit gezelschap.
Wat een gelul aan de tafel. Voor de honderdste keer de constatering dat kerstmis misbruikt wordt om veel te eten. Geen goede zaak. Want andere mensen hebben honger. Kan iemand mij uitleggen wat er decadenter is dan voor 250.000 gulden
100 dagen in een studio te gaan zitten en jezelf dan heel belangrijk gaan vinden. Als er ooit een pijnlijk voorbeeld is geweest van de verwording van de kerstgedachte dan was het wel vanavond in het huis. Hebzucht en verlangen naar roem hand in hand met een mooie Kerstgedachte. Het kan allemaal.
Volgende week zal blijken wat de werkelijke bedoeling van deze gezegende sfeer in het huis was. Grolsch brengt volgende week zijn Nazareth bier op de markt. "Nazareth, spijkerhard bier!" Koning der Joden is een handige eenhapscracker en Herodus is de nieuwe wijn in het assortiment van Albert Heyn die verkocht wordt met een houten staf, geinig woonidee, die, na een tikje op de kurk, de fles water op magische wijze verandert in een goedkope Zuid-Afrikaanse wijn. Op het etiket: "Herodus is nie terug van wegewees nie. Deze brute wildwijn werd nie trap nie met blo voe nie door God nie. Welwil wijn smaak goed nie met roombrie."
Heel fijn was ook de publieke steniging van de ongelovige Bart in de dagboekkamer. Dat was een laffe verbale zwerfkei op Barts slaap, die opmerking over willen winnen. Ik geloofde Bart wel. Die heeft echt niets met kerst en had gedaan wat in hem zat. Zoekt even de luwte op en moet dan een discussie aangaan met een 1e jaars LOI-cursist "discussieren om het discussieren." Ik vond het niet echt van niveau, de opmerkingen. Geen partij voor Bart en mooi gereageerd.

De vrouwenstem in de dagboekkamer was me voor vanavond, met een gedicht. Een onvervalste haiku. Heel intens en tegelijkertijd zo alledaags, dit gedicht.

Piepschuim smelt
Niet
In regen of
Zon


Denk daar maar eens over na!

Dan nog iets. De cliffhanger joeg mij vrees aan. Mis ik iets? Wat is er mis met een maten aaier. Stelt een Stugge Fries die best wel moeite heeft met een stukje Hollandse sensibiliteit, zeg maar hand op huid, wang op bosrt, zich eens best wel kwetsbaar op en wil hij door zijn maten te aaien een klein stukje beleving van zijn kant naar de anderen toe laten zien en dan is het weer niet goed.
Hoe dat gaat aflopen?

Tot morgen, Nico Dijkshoorn

pi_235859
Zeer sterk, Nico,
je geeft woorden aan wat veel van ons voelen, lijkt mij, maar niet zo krachtig kunnen uitdrukken.

Bedankt weer !

  zondag 26 december 1999 @ 01:46:00 #3
3622 Quenda
*Poison for You.
pi_235860
Heerlijk...krijg er een warm gevoel van....
  Redactie Frontpage zondag 26 december 1999 @ 02:36:00 #4
3926 crew  Djeez
Orde van de Paarsgepunte Lans
pi_235861
Ik krijg een heel apart gevoel van binnen...
Op woensdag 10 juli 2013 01:46 schreef Littlerabbit het volgende:
Djeez is een literaire grootheid. Hij weet op een poëtische wijze zelfs de schoonheid in een kinderverkrachting bloot te leggen. Tuinbeeld kopen?
  zondag 26 december 1999 @ 03:35:00 #5
2022 Hobie
geitebreier
pi_235862
Weer erg bedankt voor trouwe dienst.
Zelfs de kerstsfeer krijgt je niet melangolisch en onscherp, wat in godsnaam wel?
Was super,
mzl,

Hobie
1974 dubbelgoed

pi_235863
Beste Nico,

Je hebt voor vermaak gezorgd door middel van je columns, maar niet meer dan dat.
Ik feliciteer je ermee dat je bent gevraagd een column over t.v. te schrijven voor een of ander onbekend blad.
Je sloeg nogal eens de plank mis met je pseudo-kennis van het een en ander. Desalniettemin, ik mag hopen dat ook jij zult inzien dat BB niet meer was dan een niet bijster interessant televisieprogramma.

Eelco

[Dit bericht is gewijzigd door Eelco (Datum 30 December 1999).]

  zondag 26 december 1999 @ 04:04:00 #7
2022 Hobie
geitebreier
pi_235864
Hee Eelco,
Als jij dan ook inziet dat Nico's column voor ons slechts voor een boel vermaak zorgt, dan heb jij het wel begrepen hoor.
  zondag 26 december 1999 @ 09:00:00 #8
215 misterDre
Paint it black!
pi_235865
Nico, ik ben onder de indruk.......vijf sterren vandaag!
  zondag 26 december 1999 @ 10:47:00 #9
242 Pinball
Electric Monk
pi_235866
Geen betere manier om 2eKD lachend te beginnen
Op het gevaar af mezelf te herhalen: bedankt!
Whenever you find that you are on the side of the majority, it is time to reform.
pi_235867
Deze opmerking in de Dagboekkamer.
Dat Bart willen winnen

Natuurlijk wil hij wel winnen dat wil iedereen, ik vind die man een vervelende man hij heeft altijd rot opmerkingen om iemand volledig in de zeik te zetten.

En dat Bart geen Kerst willen vieren dat is zijn eigen keuze en hoeft hierover geen verantwoording af te leggen tegen over een of andere ...... Vul hier maar wat in.

We wonen toch in een democratisch land met vrije meningsuiting ??

Karin moet eruit, ze niets serieus in het BB huis. Verdwijnen met haar.


  zondag 26 december 1999 @ 12:08:00 #11
2052 Bor
De (vrouwtjes) wolf
pi_235868
Bedankt Nico,
zoals iedere keer ook nu weer geweldig.
Terug uit het enge bos
  zondag 26 december 1999 @ 17:59:00 #12
1658 bogus
... het lijk in jouw badkuip
pi_235869
En nu staat een topic als deze ineens een dag later weer bovenaan. Niet van aantrekken. Want het is misschien allang niet actueel meer, zeker niet op het hectische internet.

Maar deze, Nico, was tijdloos!

bogus.

Destroy all dreamers with doubts and depression...
  zondag 26 december 1999 @ 22:23:00 #13
1129 buzzer
Jeu de buzzer
pi_235870
Toppie Nico, maar helaas een klein foutje erin laten sluipen, namelijk dit was geen haiku........

de regen helpt niet -
deze sneeuwman smelt slechts in
het vuur van het spel

Dit was er wel een........

Toch vreemd hoor.. Dat men het over een boek heeft en daarbij de vraag stelt of het ook offline te bekijken is
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')