abonnement Unibet Coolblue
pi_66416817
Wij hebben enkele spaar/levensverzekeringen lopen, waaronder een gekoppeld is aan onze eigen woning, en waar we ieder jaar een jaaropgaaf van krijgen.

Ik vraag me af wat we daar mee moeten? Ik heb dit niet opgegeven omdat we het geld niet hebben, het word pas uitgekeerd na overlijden of na een einddatum, dus in feite hebben we nog niks, we betalen alleen maar (iedere maand in totaal zo'n 200 euro, aan de 3 verzekeringen)

Moeten we dit wel opgeven dan? En zo ja, dan alleen het bedrag van de fiscale waarde?
Betalen we dan nu al belasting over een bedrag wat we nog niet in handen hebben?

Kan iemand me dit begrijpelijk maken?
  Redactie Frontpage dinsdag 24 februari 2009 @ 19:23:18 #2
38148 crew  Innisdemon
pi_66418309
De gekoppelde verzekering heeft een vrij hoge vrijstelling in box1 (zelf ff checke hoe hoog)

De losse moet opgegeven in box3 met de zgn VPL-waarde (idd fiscale waarde), die is opgegeven door de verzekeraar.

Je betaald inderdaad belasting over een bedrag wat je nog niet in handen hebt, maar wel zou KUNNEN cashen.
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
pi_66418464
quote:
Op dinsdag 24 februari 2009 19:23 schreef Innisdemon het volgende:


De losse moet opgegeven in box3 met de zgn VPL-waarde (idd fiscale waarde), die is opgegeven door de verzekeraar.
Die losse kan ook als KEW dienen, overigens. (verpanding is geen eis) De vraag is hoe TS dit heeft gedaan.
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
pi_66421262
Ik ga denk ik toch maar eens naar een belastingadviseur, dit vind ik altijd zo'n gepuzzel!!
pi_66424993
Het is alleen van belang als de WEV (Waarde in het Economisch Verkeer) en al je andere box 3-elementen (spaarsaldi en saldi van betaalrekeningen bijv.) boven de vrijstelling uitkomt. (iets meer dan 20.000 p.p.)
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
  Redactie Frontpage dinsdag 24 februari 2009 @ 22:56:18 #6
38148 crew  Innisdemon
pi_66426398
Hoef je KEW's niet meer te verpanden om ze in box1 te krijgen tegenwoordig? :S
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
pi_66427050
quote:
Op dinsdag 24 februari 2009 22:56 schreef Innisdemon het volgende:
Hoef je KEW's niet meer te verpanden om ze in box1 te krijgen tegenwoordig? :S
Dat is nooit een eis geweest
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
  Redactie Frontpage woensdag 25 februari 2009 @ 09:13:42 #8
38148 crew  Innisdemon
pi_66434393
ALs je van box1 gebruik wilt maken toch wel ?

Tering he, ben er net 2 jaar uit, ben ik nou alle kennis al weer kwijt? zonde..............
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
pi_66434476
quote:
Op woensdag 25 februari 2009 09:13 schreef Innisdemon het volgende:
ALs je van box1 gebruik wilt maken toch wel ?

Tering he, ben er net 2 jaar uit, ben ik nou alle kennis al weer kwijt? zonde..............
Nee, echt niet. Verpanding is geen eis om er een KEW van te maken
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
  Redactie Frontpage woensdag 25 februari 2009 @ 11:48:37 #10
38148 crew  Innisdemon
pi_66439300
Maar als ik 'm nou na de looptijd gebruik om een auto te kopen. Wat doet de fiscus dan?
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
pi_66446920
quote:
Op woensdag 25 februari 2009 11:48 schreef Innisdemon het volgende:
Maar als ik 'm nou na de looptijd gebruik om een auto te kopen. Wat doet de fiscus dan?
Het is toch een KEW oftewel een box 1-polis? Als deze geen eigenwoningschuld aflost, dan verhuist deze naar box 3 en zul je over het rentebestanddeel moeten afrekenen in box 1 tegen het progressieve tarief.
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
pi_66447429
KEW is dat Kapitaal Eigen Woning????
Dit kreeg ik van mijn verzekeringsagent terug....

"Betreft de polis van florius, dit is enkel een overlijdensrisicoverzekering en heeft geen waarde en hoeft derhalve ook niet te worden opgegeven.
De polis van Fortis is verpand aan de hypotheek, echter is het geen kapitaalsverzekering eigen woning en derhalve dien je deze dan aan te merken als box 3 polis. Waarde op dit moment onder ¤ 5.000,-.

Wanneer de totale waarde niet boven de vrijstelling uitkomt hoef je niets op te geven."

Volgens hem dus wel opgeven in Box 3, wat nu?




Betreft de andere polissen geldt onderstaande regel:
pi_66447786
quote:
Op woensdag 25 februari 2009 15:13 schreef Tijn05 het volgende:
KEW is dat Kapitaal Eigen Woning????
Dit kreeg ik van mijn verzekeringsagent terug....

"Betreft de polis van florius, dit is enkel een overlijdensrisicoverzekering en heeft geen waarde en hoeft derhalve ook niet te worden opgegeven.
De polis van Fortis is verpand aan de hypotheek, echter is het geen kapitaalsverzekering eigen woning en derhalve dien je deze dan aan te merken als box 3 polis. Waarde op dit moment onder ¤ 5.000,-.

Wanneer de totale waarde niet boven de vrijstelling uitkomt hoef je niets op te geven."

Volgens hem dus wel opgeven in Box 3, wat nu?




Betreft de andere polissen geldt onderstaande regel:
Nee, hij zegt juist het dikgedrukte. In je aangifteprogramma wordt letterlijk de vraag gesteld of je boven de vrijstelling komt. Daar kies je ja of nee en kies je nee, dan hoef je verder niets met je vermogen te doen.
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')