abonnement Unibet Coolblue
pi_66311879
Onze gootsteen loopt traag leeg. Hij loopt uiteindelijk leeg, dus er is sowieso geen volledige verstopping. Gelukkig maar. Achter het gootsteenkastje zit een aansluiting (50 mm) voor een vaatwasser, die we niet gebruiken. Toen ik een keer de afsluitdop van de vaatwasseraansluiting los schroefde was het gootsteenwater heel snel afgevoerd. Kennelijk het effect van extra beluchting of ontluchting? Alles zo gelaten totdat we er toevallig achterkwamen dat vetachtig water ons laminaatparket bedreigde. Kennelijk komt er dus soms water uit de vaatwasseraansluiting (is onder een hoek van 45 graden omhoog gericht). Een verklaring is een structureel probleem met de afvoercapaciteit (dan ben ik uitgepraat) of dat er sprake is van een gedeeltelijke verstopping, mogelijk zelfs voorbij het punt waarop de afvoer van de wasmachine er bijkomt.
Ik heb een systeem van 40 mm-PVC beluchter van Nicoll plus koppelstukje 50-40 mm plus bochtje 45 graden (zodat beluchter verticaal staat) gemonteerd, maar dat helpt niet. Dan maar weer gewoon het systeem met schroefbare afsluitdop geplaatst. Hoorde borrelende geluiden in de eindfase van de (weer als van ouds traag leeg opende ) gootsteen. Dit zou toch weer wijzen op een verstopping.

Welke wijze 'fokker' weet raad?
  zaterdag 21 februari 2009 @ 13:47:44 #2
19142 tslh
Never at ease.....
pi_66312595
http://www.actie.nl/?vloeibare_ontstopper_1_liter&page=product_detail&actie_idfk=784155

Werkt bij mij perfect als mijn afvoer weer eens langzaam leegloopt en borrelt.
Life is funny. Well, yours is. To me.
pi_66315567
Of gewoon soda met heet water er in mikken...
pi_66315731
Als de gootsteen wél goed doorloopt als je de dop van de vaatwasseraansluiting los hebt, is het probleem dus niet een te krappe afvoerleiding (constructiefout). Ik weet bijna zeker dat je last hebt van een verstopping, dat wordt dus ploppen (werkt beter dan die chemische zooi en is niet slecht voor leiding&milieu).

Plopperdeplop!
pi_66316079
Soda is niet chemisch...
pi_66317087
quote:
Op zaterdag 21 februari 2009 15:54 schreef bbtb77 het volgende:
Soda is niet chemisch...
Na2CO3, hartstikke chemisch!
pi_66317114
Ja, en keukenzout en cola en azijn etc etc....
pi_66335203
Update.
Ik heb bij Bo-Rent een ontstoppingsveer (7.5 meter) gehaald en stuitte op een meter of zes op weerstand. Ik weet niet welk punt dat is en hoop dat er geen haakse driewegaansluiting is maar, zoals het hoort, een aansluiting onder een hoek van 45 graden, zodat je met je veer altijd in de goede richting (downstream) gaat.
Verder heb ik twee rondjes soda (BiNatriumCarbonaat, niet die caustic ellende) verwerkt door de gootsteenbak tot aan de overloopopening met heet tapwater te vullen, soda erin te gooien en de zwarte plug eruit te trekken. Ik hoor nu in ieder geval geen borrelgeluiden meer als al het water is weggelopen. Wat ik nog ga doen is: brokken soda in de geopende vaatwasseraansluiting gooien en het met de elektrische koker gemaakte heet water er in te gooien. Zo heb ik de zwanehals (syfon) uitgesloten en zit ik qua afvoer dichter bij de ellende. (Ik had dit niet eerder verteld, maar de zwanehals is brandschoon, dus de ellende zit verder downstream).
Het slecht weglopend water (bij gesloten vaatwasseraansluiting) kan worden verklaard vanuit het gegeven dat er een slechte luchtverbinding is tussen de afvoer en de verticale ontspanningsleiding (die tot aan het dak van ons huis doorloopt). Als ik de vaatwasseraansluiting open heerst er atmosferische druk achter de syfon en loopt het water snel weg, totdat de hele afvoer gevuld is. Volgens de wet van de communicerende vaten wil het water tot gelijke hoogte met het water in de gootsteenbak stijgen, en loopt dus de open vaatwasseraansluiting uit.
Ik zou dus in theorie het probleem kunnen oplossen door een pvc-pijp, inclusief een bocht van 45 graden, op de vaatwasser aan te sluiten, die tot de onderkant van het aanrecht rijkt. Dat punt is hoger dan het overlooppunt van de gootsteenbak. De maximale af te voeren hoeveelheid water (gootsteenbak tot overlooppunt vullen en dan de zwarte stop eruit trekken) zou dan sneller en zonder overstromingen worden verwerkt. Maar ik vind dit geen elegante oplossing.
Als ik bij gesloten vaatwasseraansluiting de koudwaterkraan helemaal openzet, treedt er na enige tijd een evenwichtssituatie op waarbij er ca. 8 cm water in de gootsteenbak staat. Naarmate ik verder ga met het wegwerken van de gedeeltelijke verstopping, moet dit evenwichtsniveau dalen, om vervolgens helemaal weg te blijven.
Nog iets. Als er een open verbinding met de standleiding is, zou ik bij de geopende vaatwasseraansluiting een 'putlucht' moeten ruiken. Dat ruik ik niet. Klopt dit? (Alle watersloten=syfons zitten dicht bij de diverse afvalwaterleveranciers en voor de rest is het een open verbinding. Toch?)

[ Bericht 2% gewijzigd door HermanKuik op 22-02-2009 11:51:07 ]
pi_66335939
Begrijp ik het nu goed dat je meerdere afvoeren achter elkaar heb?
Indien je meerdere afvoeren achter elkaar aangesloten heb, heb je een vergrote kans dat het afvoerwater blijft hangen.
aan het eind moet de afvoerleiding aangesloten zijn op een ontluchtingsleiding.
Er zijn beluchters te koop, welke je op een gemakkelijke manier tussen je leiding in kan monteren, zodat de afvoerleiding altijd lucht kan aanzuigen, maar geen lucht in de ruimte kan brengen.


pi_66336488
quote:
Op zondag 22 februari 2009 11:25 schreef HermanKuik het volgende:
...
Nog iets. Als er een open verbinding met de standleiding is, zou ik bij de geopende vaatwasseraansluiting een 'putlucht' moeten ruiken. Dat ruik ik niet. Klopt dit? (Alle watersloten=syfons zitten dicht bij de diverse afvalwaterleveranciers en voor de rest is het een open verbinding. Toch?)
Staar je daar niet te blind op. Ik heb in mijn klus-huis nu nog open verbindingen met de hoofdpijp van de riolering, omdat de keuken en badkamer boven de vloer nog niet zijn aangesloten. Je zou inderdaad denken dat er een ontzettende putlucht te ruiken moet zijn, toch is dit niet zo.
pi_66338686
@DonJames: Eigenlijk wel jammer dat dit zo is, want je zou dan een mooi diagnostisch stukje gereedschap bezitten.

@klipper: ik weet niet hoe het precies in de kruipruimte zit (delen van het systeem zijn verscholen onder vloerisolatie). Ik ga uit van één aansluiting. Ik ben ook in de val getrapt door het verschil tussen beluchten en ontluchten te vergeten. Zoals je in mijn startbijdrage kunt lezen heb ik ook allereerst aan beluchting gedacht; overigens met dezelfde beluchter van Nicoll als die in jouw plaatje. Dat was gewoon, om het passend uit te drukken, 15 euro down the drain ;-) Het is zo dat je bij OVERdruk ONTluchting nodig hebt, en bij ONDERdruk (vacuum trekken) BEluchting. Als er achter de syfon een soort prop zit en er komt afvoerwater bij, krijg je overdruk. Het is niet voor niets dat het bij het opendraaien van de vaatwasseransluiting gaat als een (even later ontsporende) trein.

Overigens: jullie beiden (en ook de bijdragers van gisteren): hartelijk dank.

[ Bericht 0% gewijzigd door HermanKuik op 23-02-2009 14:01:03 ]
pi_66363924
quote:
Op zondag 22 februari 2009 11:25 schreef HermanKuik het volgende:
Update.
Heel verhaal over veer etc. etc. Verstopping verderop.
Klinkt bekend. Ik heb ook eens gehad dat de spoelbak heul langzaam leeg liep. Hele bende tot het punt waar het de betonvloer ingaat los gehad, geen verstopping kunnen vinden. Conclusie is dan dat het idd verder onder de vloer in je afvoer zit. Dus onder de vloer en met een grote schroevendraaier op het leidingmateriaal getikt om te horen of er ergens een flinke verstopping zat. Die vervolgens gevonden, buizen doorgezaagd en bleek dat er over een lengte van 2,5 meter nog maar een doorvoer van pak em beet een centimer was ofzo.. De vorige eigenaar had waarschijnlijk een jus-fabriek ofzo, wat ze overhield spoelde ze kennlijke door de gootsteen...

Ik heb het hele stuk buis tot de standleiding weggezaagd en vervolgens met de hogedrukspuit de standleiding ook maar meteen leeggespoten. Ideaal. Om het mezelf in de toekomst (mocht het zich weer voordoen) makkelijker te maken, heb ik het nieuwe stuk afvoer wat ik ertussen geplaatst heb niet verlijmd, maar gemonteerd met schuifmoffen (wel opletten dat je buis perfect op maat is). Maar goed, nu heb ik mooi een 'demontabel' afvoersysteem onder de vloer...
Why buy a cow if you can get the milk for nothing?
pi_66366111
hogedrukslang / ontstoppingsveer door elke afvoer drukken dje je kan vinden.

stel dat er een T splitsing zit ipv een Y stuk.. dan moet je logischerwijs ook vanaf een ander afvoerpunt kunnen berijken?
pi_66402353
bereiken?
pi_66403477
De recentste stand van zaken.

Het 'plopperdeploppen' hielp niet. Ook is er in etappes een fles vloeibare ontstopper van HG (zie eerder in deze thread) ingegooid. Maakte allemaal niets uit. Het goede nieuws: ik weet inmiddels hoe de afvoeren er in de kruipruimte uitzien. De afvoer van de gootsteen is ca. 8 meter lang (ca. 2.5 meter naar voorgevel plus haakse bocht plus ca. 5.5 meter over nagenoeg de volle breedte van het huis naar standleiding). Voor het zichtbaar maken van de leiding moet ik heel wat zand weggraven. Verder heb ik via de geopende afvoer van het fonteintje van het toilet naast de voordeur een luisterend oor gelegd. Als ik de kraan open zet hoor ik pas na enige tijd stromingsgeluiden. Mijn theorie: in de afvoer zit een soort stuwdam. Pas na enige tijd loopt het water erover. Er moet dus ook een soort stuwmeer zijn!?

Mijn opties:

1. HG Keukenontstopper. Deze geeft ook aan hoe je moet werken bij verstoppingen achter de zwanenhals. Minimale inwerktijd 6 uur, dus daar kun je rustig een nachtje over slapen.
2. Achteraf bleek de veer van afgelopen zaterdag sowieso te kort te zijn. Alternatief: bij Gamma 15 meter 15 mm dikke (dus meer power) veer huren.
3. Voor mijn Kärcher hogedrukspuit een ontstoppingsslang huren. Kans op een waterballet. Sta ik heel huiverig tegenover.
4. HG Duo. Schijnt wonderbaarlijk te zijn.

Iemand nog andere suggesties, of een andere volgorde van mijn listje?
pi_66405615
onstoppingsslang werkt wel zaligmakend!

en gewoon eerst die slang een eind je afvoer in drukken voor je er druk op zet he


met een ouwe handdoek kan je prima evt water wat terug komt tegenhouden / opvangen voor een emmer die je er onder zet
pi_66447132
Update. Verder van huis dan ooit.

Vanmorgen een ontstoppingsslang voor bij de Kärcher gehuurd. Vanuit de vaatwasseraansluiting erin geduwd. Na ca. vier meter kwam ik niet verder. Er kwam veel water terug, en ook wel de nodige troep. Ik heb letterlijk heel wat losgemaakt. Ik maakte echter geen meter vordering. Kan nu de gootsteenbak vullen zonder daarvoor de zwarte stop te gebruiken ;-). Leeglopen duurt ongeveer een kwartier. Enige oplossing: in de kruipruimte op een handige plek de afvoer opgraven. Gat maken. Kijken of het downstream goed zit. Daarna upstream. Het goede nieuws is dat door het afschot het water plus vuile troep in de kruipruimte terecht komt, in plaats van het parket verder te bedreigen, en dat het water richting grondwater wegzakt. In het gunstigste scenario is de verstopping opgelost, in het slechtste scenario moet ik meters pijp opgraven en vervangen.
pi_66532212
Happy end, na de nodige euro's:

"Daar heb je een mannetje voor", luidt de uitdrukking. De machinale ontstoppingsveer werd erin gestopt. Telkens werd een nieuw stuk van 2,5 meter aangekoppeld. Na verloop van tijd zette het mannetje de heetwaterkraan open en gooide wat afwasmiddel (Dreft) in de gootsteenbak. De ontstoppingsveer werd teruggetrokken. Daarna werd alles herhaald.

De veer kwam er zonder een spoortje vet uit! Dit dankzij de truc met Dreft plus heet water, die ik bij deze geheel gratis aan mijn 'verstopte medemensen' wil doorgeven.

Ik rook een lichte putlucht nabij de geopende vaatwasseraansluiting. Verder hoorde ik dat bij de buren de wc werd doorgetrokken.... ;-)

[ Bericht 7% gewijzigd door HermanKuik op 27-02-2009 20:47:05 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')