abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_66270928
Ik ben helemaal gek met pc'tjes (hard- en software) en fotografeer graag. Nu zat ik te spelen met het idee om eens te kijken voor een telescoop of een microscoop. Puur omdat ik het wel interessant vind allemaal (vanaf school al eigenlijk) en misschien als leuke aanvulling op m'n foto- en pchobby.

Nu zijn het niet echt goedkope aanschaffen natuurlijk. Het is dus eigenlijk de bedoeling dat de telescoop of microscoop aan te sluiten is op de pc. In geval van de telescoop zou m'n camera (Canon EOS 400D) ook aangesloten kunnen worden.

Ik heb nog wat pros en cons. Heeft iemand van jullie ervaring met een telescoop of microscoop en wat kan je er allemaal voor leuks mee doen?

Telescoop: Op het internet las ik in een verslag dat je dingen nooit zo helder ziet als op bijvoorbeeld een foto. Snap ik, dat is ook peperdure apparatuur. Maar zou ik het wel leuk vinden dan? Op zich lijkt het me wel boeiend om te zien, maar ben je daar niet zo op uitgekeken? Ik heb ook geen zin om me heeel erg te gaan verdiepen in de ruimte en zo. Het is ook zelden helder in Nederland en doorgaans heb je last van de lichtvervuiling.

Microscoop: Op school vond ik dat wel boeiend bij biologie om dingen te bekijken onder een microsoop en vind nu ook macrofotografie erg leuk. Maar wat doe je verder in hemelsnaam met zo'n ding? Is dit ook iets waar je na een paar keer op uitgekeken raakt?

Graag hoor ik jullie ervaringen.
pi_66270984
Ik heb hier thuis een telescoop staan op m'n kamer.

Is best leuk speelgoed, wel redelijke investering, maar je hebt er de rest van je leven plezier van.

Alleen wel opletten dat je niet te opvallend dat ding richt, soms belt ze wel eens politie.
pi_66271192
...ben zelf een vrouw... maar ik snap je punt.
Wat doe je er zoal mee (behalve naar de buuv gluren dan) en wat zie je allemaal (helder)? Ik verwacht er geen Hubble kwaliteit van, maar zie je nou ook echt dingen duidelijk?
pi_66271261
telescoop lijkt me ook leuk, maar volgens mij kun je beter een keer zo'n ding bij iemand thuis bekijken.
of je gaat eens naar een sterrenwacht op wat informatie te vergaren.
microscoop is geen hol aan. ik heb zo'n ding gehad en na een paar dagen ben je er wel mee klaar.
Motto: Eens is ook dit voorbij...
Red een boom - eet een bever!
pi_66271404
Schopje GC, dit is geen V&A topic.
ijs_beer fan!
  vrijdag 20 februari 2009 @ 11:55:09 #6
163216 bioloogje
Meneer Bioloogje voor jou!
pi_66271515
Met microscoop zit je met het bouwen van preparaten, dat vind ik zo'n klote werk. Daarnaast zie je het ook nooit zo mooi als op de foto's en het wordt pas leuk als je daadwerkelijk weet wat je ziet. (Ik weet niet hoeveel kennis je wat dat betreft hebt)

Daarnaast is een goede microscoop ook ontiegelijk duur
pi_66272495
mighty_myte: Ik heb geen mensen in m'n kennissenkring met dit soort interesses. Sterrenwacht is op zich geen gek idee, ik ga eens kijken of hier zoiets in de buurt zit.

bioloogje: Superveel kennis heb ik niet, maar zou het op zich wel interessant vinden. Daarom zou ik wat meer willen weten wat nou bijvoorbeeld leuk is om te bekijken onder een microscoop...
  vrijdag 20 februari 2009 @ 13:33:59 #8
163216 bioloogje
Meneer Bioloogje voor jou!
pi_66274913
quote:
Op vrijdag 20 februari 2009 12:22 schreef Beckster het volgende:
mighty_myte: Ik heb geen mensen in m'n kennissenkring met dit soort interesses. Sterrenwacht is op zich geen gek idee, ik ga eens kijken of hier zoiets in de buurt zit.

bioloogje: Superveel kennis heb ik niet, maar zou het op zich wel interessant vinden. Daarom zou ik wat meer willen weten wat nou bijvoorbeeld leuk is om te bekijken onder een microscoop...
je begint meestal vrij simpel, wangslijmvlies cellen of doorsneden van stengels bijv. Bij de stengels kun je gaan kijken naar de positie van de vaatbundels. Je zult dan zien dat deze echt op een bepaalde manier gerangschikt liggen. Het probleem is om echt dingen zichtbaar te maken zoals DNA zul je bepaalde kleuringen moeten toepassen en om de boel te interpreteren heb je weer literatuur nodig.

Je kunt er natuurlijk wel alles onder leggen waar je maar een preparaat van kan bouwen dat is dan wel weer vet.
pi_66285210
Wat is je budget? Een goed systeem loopt wel snel op, er zijn op universiteiten ook wel microscopie labs voor studentenpractica, als je hun mailt willen ze je vast wel eens rondleiden.

Voor interessante dingen onder een microscoop heb je al snel een lab ernaast nodig om samples te prepareren. Ook is de vraag wat je wilt zien mooi als in het ziet er leuk uit, of mooi als in het is iets bijzonders, dat zijn 2 heel verschillende dingen.

Voor een toegankelijke introductie in microscopie kan je het volgende boek (in pdf vorm) bekijken:
http://www.olympusmicro.com/primer/basicsandbeyond.pdf

Over telescopie weet ik niet zo veel dus wat dat betreft moeten anderen je helpen.
Alle eendjes zwemmen in het water. :)
Anatidaephobia is altijd terecht! Wij zijn de beste stalkers...
pi_66310327
Thanks voorr de tips zover.

Wackyduck: Budget zal niet zozeer het probleem zijn, maar de prijzen lopen -net als bij telescopen- erg uiteen van een paar tientjes tot duizenden euro's. Denk dat het net als fotografie moet groeien zoiets. Maar wat denk je dat je als beginner zo'n beetje kwijt bent aan basisuitrusting?
Mooi in dit geval gaat het mij om het bijzondere gehalte. Dat is ook wat me bij een telescoop en microscoop boeit. Het zijn dingen die je niet dagelijks met het blote oog kunt zien en dat maakt het op zich al interessant.
Thanks voor de link ik ga het vanavond even doorlezen.
pi_66314118
Ik had bij mn kindermicroscoop kleurstoffen zitten waar je bloed mee kon kleuren. Nu kijk ik ganse dagen naar bloed door een microscoop: heb er mn beroep van gemaakt. N'goeie microscoop kost vlug 2500 euro. Je kan er soms camera's opzetten.
Sex is not the answer. Sex is the question. 'Yes' is the answer.
Nu ook op foto verkrijgbaar
pi_66315252
Als je langzaam wil groeien dan kan je best met een relatief goedkoop systeem beginnen, ten eerste om te kijken of je het wel leuk vind, en ten tweede zodat je een beter idee krijgt wat je eigenlijk precies wil bekijken, het hangt daar van af wat je nodig hebt. Wat voor zo een systeem een goede prijs/kwaliteit verhouding is weet ik niet echt.
pi_66322258
Leica maakt goeie dingen, zowel microscopen als telescopen. En die beginnen al vanaf een redelijk te betalen prijs...
Sex is not the answer. Sex is the question. 'Yes' is the answer.
Nu ook op foto verkrijgbaar
pi_66330947
Ik heb eens -meen ik- zo'n microscoop ding in het krantje van de Lidl zien staan met USB aansluiting naar de pc. Nu neem ik aan dat deze kwaliteit te wensen overlaat. Is er niet zoiets te koop, maar dan wel kwalitatief wat beter?
Tot nu toe zie ik alleen maar objectiefcamera's voor microscopen, maar geen USB aansluiting.

Keios: Die kinderdingen doen toch niet meer dan een gemiddeld vergrootglas? Heb effies zitten Googelen, maar kan uit de combinatie Leica met microscoop of telescoop niet echt opmaken dat dit populair is.
Meade schijnt geloof ik wel een aardig telescoopmerk te zijn (correct me if I'm wrong, overigens wel prijzig), microscopen ben ik nog niet uit.
pi_66331021
O, Wackyduck, gaaf document overigens! Ik denk toch wel dat ik dit interessanter vind dan een telescoop. Dit kun je ook altijd doen als je zin hebt. Een telescoop ben je ook afhankelijk van de lucht. Ik ken mezelf: als ik er dan zin in heb hangt er een dik wolkenpak, of als het helder is heb ik geen zin. En ik kan natuurlijk eens kijken bij een sterrenwacht, dan heb ik het eens een keer gezien...
Nu nog een zoektocht naar modellen, prijzen, etc.
pi_66331094
Nog even over telescopen:
Zit net op een webwinkel te kijken, ken iemand deze van Meade?
http://www.benel.nl/produ(...)ade_my_sky_plus.html
Is een mobiele telescoop, ziet er op zich stoer uit!
pi_66331148
Op zich een leuke winkel en ik geloof dat ik iets heb:
http://www.benel.nl/produ(...)op_lcd_40x1600x.html
Ziet er leuk uit, USB aansluiting, maar is het ook wat? En wat heb ik verder nog nodig?
pi_66334977
quote:
Op zondag 22 februari 2009 01:18 schreef Beckster het volgende:
Op zich een leuke winkel en ik geloof dat ik iets heb:
http://www.benel.nl/produ(...)op_lcd_40x1600x.html
Ziet er leuk uit, USB aansluiting, maar is het ook wat? En wat heb ik verder nog nodig?
Waarschijnlijk is de pc interface enigzins beperkt hier, ik denk dat je de plaatjes via een USB stick over moet zetten, maar als dat scherm dat erop zit alle functionaliteit heeft die je wilt dan is dat geen probleem. Wat wel een nadeel kan zijn is dat je alleen via dat scherm kunt kijken en niet direct met het oog.

Er staan geen verdere specificaties op de site, maar voor de prijs krijg je aardig wat, de lenzen zijn waarschijnlijk niet de hoogste kwaliteit maar voor de kwalitatieve dingen die jij wilt doen hoeft dat geen probleem te zijn. Dus als instapmodel zou het wel kunnen werken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')