abonnement Unibet Coolblue
pi_66054004
ok, ik ben dus een absolute ramp als het om planten gaat...altijd gaan ze wel kapot, geen idee hoe het komt..maar na een paar weekjes zijn ze klaar voor de compostbak.

Nu heb ik 2 weken geleden een orchidee-plant van iemand gekregen en deze wil ik echt wel wat langer hebben. En de bloemen beginnen al een beetje te hangen.

Ik heb ff een fotootje bijgeplaats omdat het niet om een orchideepotje gaat maar een heuse plant.

Ik heb al een potje substral orchideënvoeding gehaald maar hoevaak mag/moet ik dat ding water geven, staat ze goed daar zo bij het raam of is dat teveel zon/daglicht...hoeveel van de voeding mag erbij want dat staat ook niet echt duidelijk op het potje.

ik heb al één bruin blad dat rond de grate stengel zat weggehaald.

alle tips zijn welkom.

het gaat om onderstaande plant.

  zaterdag 14 februari 2009 @ 14:41:58 #2
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_66407433
Qua standplaats: voor orchideeën geldt bijna altijd: zo licht mogelijk, maar geen directe zon. En qua water geven: niet water geven door simpelweg water in de pot te gieten, dan zakt het meteen naar onderen, en loop de pot vol zodat de wortels uiteindelijk verrotten. Water geven moet door een binnenpot met gaatjes even goed onder de (lauwe) kraan te houden, of als de pot geen gaatjes heeft, gewoon goed volgieten, even laten staan en dan weer goed leeggieten. En hoe vaak, dat ligt aan de plant en het formaat van de pot, maar ik zou zeggen eens in de 1 a 2 weken. Voeding moet je mee oppassen, in de natuur groeien deze planten tussen de takken in bomen, en is de enige voeding wat spul dat langswaait, dus geen liever geen voeding dan te veel. Google ook maar eens op deze soort, (cymbidium volgens mij).
  dinsdag 24 februari 2009 @ 14:14:38 #4
134009 Killaht
Words of Wisdom
pi_66408038
Ik heb ook altijd Orchideeën. Ik krijg altijd orchideen van mijn tante, die woont vlakbij een kwekerij. Zij is ook expert op het gebied van onderhouden van orchideen en heb van haar geleerd.

Ze moeten indirect licht hebben en op het noorden voelen ze zich het best. Je geeft ze 1x per week water. Dit doe je door de orchidee met bak en al uit de pot te pakken en met lauw water het bakje, wortelsnat te maken en dan laten drogen en weer terug de pot in.

Als ze eenmaal uitgevallen zijn moet je de takken tot het 3e oog afknippen en op het noorden zetten. Als het goed is komen ze dan weer terug, maar dat ligt echt aan het huis. Bij mij groeien ze na een paar weken weer terug, maar bij een ander niet.

Wat je op de foto laat zien is geen originele orchidee, maar een zus ervan.
"Strange times are these in which we live
when old and young are taught in falsehoods school.
And the one man that dares to tell the truth is called at once a lunatic and fool"
pi_66415704
ok we hadden het dus helemaal verkeerd gedaan....half glaasje water in de binnenpot geflikkerd en alle bloemen zijn ze verwelk afgevallen

hebben dan maar de steel afgeknipt in de hoop dat er nog iets uitkomt....of is dat wishfull thinking?
pi_66415893
quote:
Op dinsdag 24 februari 2009 @ 17:51 schreef mrPanerai het volgende:
ok we hadden het dus helemaal verkeerd gedaan....half glaasje water in de binnenpot geflikkerd en alle bloemen zijn ze verwelk afgevallen

hebben dan maar de steel afgeknipt in de hoop dat er nog iets uitkomt....of is dat wishfull thinking?
Nee, ze zijn nog te redden
Ik ben zelf ook een ramp met planten, maar heb nu ook een orchidee en kreeg deze tips:
Als alle bloemen eraf zijn idd de steel afknippen en hem op een lichte en koele plek neerzetten. 1 keer in de week de pot dompelen (dit moet ook met nog levende orchideeën) en dan als je geluk hebt komen er na een tijdje nieuwe groene sprietjes aan
Ziggy played guitar
Op donderdag 23 maart 2006 18:21 schreef Zhenar het volgende:
De gedachte alleen al om in de sig van MissBliss te staan maakt mij bronstig als een everzwijn bij volle maan :9~
  dinsdag 24 februari 2009 @ 18:06:01 #7
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_66416131
nou, hier nog steeds geen nieuwe bloemen..ik snap alleen niet wat ik verkeerd doe.
pi_66423641
quote:
Als ze eenmaal uitgevallen zijn moet je de takken tot het 3e oog afknippen en op het noorden zetten. Als het goed is komen ze dan weer terug, maar dat ligt echt aan het huis. Bij mij groeien ze na een paar weken weer terug, maar bij een ander niet.

Wat je op de foto laat zien is geen originele orchidee, maar een zus ervan.
Dat van dat 3e oog, geldt volgens mij alleen voor phalaenopsis-planten (de meest populaire orchidee, met van die ovale bladeren). Bij andere soorten orchideeën sterft de hele bloemstengel af na de bloei.

Wat je bedoelt met 'geen originele orchidee' snap ik niet. Een cymbidium is gewoon een orchidee hoor (en een hele mooiezelfs!).
pi_66425914
quote:
Op dinsdag 24 februari 2009 18:06 schreef SiGNe het volgende:
nou, hier nog steeds geen nieuwe bloemen..ik snap alleen niet wat ik verkeerd doe.
Je hebt orchideeen en je hebt orchideeen.
De standaard orchidee die in supermarkten verkocht worden door de kweker in bloei gebracht voordat deze de markt op gaat, in de kas zijn de omstandigheden vele malen beter dan in de woonkamer.

Meer informatie kan je hier vinden:

http://www.pannekoek-orchideeen.nl/ned/phalaenopsisverzorging.htm

Orchideeen zijn gevoelig voor dag en nacht ritmes en zullen.

1 van mijn favoriete Orchideeen is botanisch:

pi_66441104
Die is mooi
Ik heb zelf zes orchideeën, heb er één van m'n oma geërfd toen ze overleed (ze had alle vensterbanken volstaan dus die werden onder de kinderen en kleinkinderen verdeeld), dus die heb ik al ruim 4,5 jaar. Nog een ander van de Praxis, die heb ik nu vijf jaar, en vorig jaar heb ik er nog eentje 'gered' toen m'n vader een bruidsboeket had gemaakt van een bepaalde kleur orchidee, was één grote slachting, allemaal afgeknipte orchideeën . Night of the living dead orchids, zeg maar. Dus daar heb ik er eentje van, en nog een paar die ik zelf gekocht heb, waaronder een kleintje, ik noem het een calimero omdat dat op het kaartje stond . Ze staan nu bijna allemaal in bloei, op de laatste aanwinst na want die is net uitgebloeid. Ik vind ze echt prachtig, het begint ook net een hobby te worden.
Tap tap tap
pi_66441346
Ik breng ze als ze uitgebloeid zijn naar mijn schoonmoeder en die maakt ze dan weer levend.
Dompelen heb ik nog nooit gedaan trouwens. Kan ook niet want ik kocht ze in het tuincentrum gewoon in een pot zonder bakje en ik neem niet aan dat ik die plant iedere week uit de grond moet trekken om hem water te geven.
Gewoon een scheutje water in het potje werkt prima hier. (En bij mijn schoonmoeder. )
There is no love sincerer than the love of food.
pi_66441485
Ik dompel ze ook nooit . Ik heb de meeste wel in een hoge pot zitten met onderin van die bruine korrels. Maar bij sommige orchideeën zitten de luchtwortels helemaal aan de pot vastgekoekt, vind het dan zo lomp om ze los te bikken.
Bij m'n moeder bloeien ze ook als een gek, die zijn zo mooi.
Tap tap tap
pi_66441807
En jouw moeder roept zeker ook heel hard dat ze 'niks bijzonders doet'. Heus waar, echt niet!
Ze doet alleen maar een beetje water om de 3 1/2 dag, exact zoveel van het ene voedingsprutje om de 14 dagen en van het andere voedingsprutje om de 36 dagen, en ze verpoot ze om de XXX maanden en ze staan alleen maar op het oosten.
Maar verder doet ze echt NIKS speciaals. Erewoord.
There is no love sincerer than the love of food.
pi_66444123
Het is een hoekhuis en aan de straatkant zit een glazen uitbouw, een en al raam, met een vensterbank, en daar staan ze dus. We hebben van die platen matglas tegen de ruiten, dus ze staan nooit direct in het zonlicht, maar er staat wel de hele dag zon op, als die überhaupt schijnt. Twee keer per maand pokonprut (ik noem het orchideeënbotox) en eens per week wat water, verder niks. Ze heeft ze volgens mij nog nooit verpot. En er is er nu eentje mooi in bloei zeg, niet te filmen...
Tap tap tap
pi_66444892
Wanneer je geen binnenpot hebt, dan kun je natuurlijk ook 'dompelen' door de pot vol te gieten met water, en daarna weer zorgvuldig 'af te gieten'. Dat is wel veel beter dan gewoon water in de pot gieten, want dan stroomt het in één tel langs de wortels naar de bodem, zodat je een bodem water hebt staan waarin de wortels verrotten, terwijl het daarboven juist te droog blijft.
pi_74419296
http://www.optiflor.nl/pan.html

Een filmpje van een Orchideeen kas, zo zie je hoe het er aan toe gaat en krijg je een idee hoe en wat.
Recent heb ik ook de tip gekregen om doorzichtige potten te gebruiken, hierdoor blijven de wortels in de pot en blijven ze daardoor vochtiger / betere omstandigheden en nemen de wortels meer licht op (ja dat doen ze).

In de kas kan je goed zien dat de planten worden opgegroeid in een omgeving tot 28 graden waarna ze in bloei getrokken worden dmv ze in een koudere kas onder te brengen.
pi_74419871
Bijna al m'n orchideeën zijn in bloei . OK, eentje heb ik net gekocht en een ander is net uitgebloeid, maar op één na is de rest allemaal nieuwe stelen aan het aanmaken. Eén orchidee bloeit ondertussen al bijna een jaar, die is nu voor de derde keer nieuwe takken met knoppen aan het aanmaken, en een ander is al een paar maanden in bloei en begint nu twee nieuwe stelen aan te maken. Van de 14 is er dus eentje die nog niets van plan is .
Tap tap tap
pi_74424279
Het is de bedoeling dat ze wel dood gaan nadat ze gebloeid hebben. Anders verkopen die kwekers niets meer. En het is in de Phalaenopsis niet meer wat het geweest is qua prijzen

Gelukkig krijg ik ze als ik er om vraag. Het zijn er dan wel van na gebruik wegwerpen maar dat maakt het makkelijk voor mij
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
pi_74424701
Ze kosten inderdaad geen drol meer. Zes jaar geleden m'n eerste orchidee gekocht a 17 euro, van de zomer op de markt voor 5 euro. Meerdere takken, tig bloemen.
Dit is trouwens m'n laatste aanwinst:

Vorige week bij de AH gekocht voor vier euro . Ik zocht deze soort al heel lang, en voor dat geld wil ik hem best weel reanimeren .
Ik heb echter van de zomer een cambria gekocht, schitterende orchidee, maar lieve deugd wat stinkt hij zeg. Een hele zware geur waar ik koppijn van krijg. Heb hem uit ellende in de tuin gezet van de zomer, waar hij het ook heel goed deed (hij stond wel droog en uit de zon), maar toen het kouder werd, heb ik hem toch maar weer naar binnen gehaald. Kan het niet over m'n hart verkrijgen om een bloeiende plant weg te gooien. Hij bloeit namelijk als een tierelier: ik heb hem bijna vijf maanden geleden gekocht (ook weer voor een eurootje of 4) en hij maakt steeds nieuwe takken en bloemen aan. Maar de geur... Ongelofelijk.
Tap tap tap
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')