abonnement Unibet Coolblue
pi_66009454
Hallo alemaal,
Ik heb een verwarmingsprobleempje...ondertussen een groot probleem. Onze radiatoren/ leidingen tikken.
We hebben alles diverse malen ontlucht ook het ventiel in de leidingen boven op zolder (bijna geen lucht in cv installatie) maar het probleem blijft. de druk in de ketel is prima het huis wordt goed warm, de cv water knop hebben we al op diverse standen gehad, hoog medium en laag en ook dit maakt geen verschil. De hr installatie, leidingen samen met de radiatoren is zo'n 3 jr oud en door een proffesioneel bedrijf geinstalleerd. Ik heb 2 wk geleden het programma ingesteld zodat het huis lekker warm is als de kleine s'morgens de fles wil (het werkt om 07.00 is het huisje behagelijk) maar nu blijft de radiator s'nachts diverse malen aanslaan en worden we midden in de nacht wakker door het getik. Hierop moet ik weer diverse malen naar beneden om de termostaat weer terug naar 7 graden te zetten zodat de cv weer uitgaat. Ik ben nu wederom vanaf 04.00 wakker. Ik weetnietmeerwat ik nou moet doen. Wanneer mijn dochter slaapt moet ik de verwarming uit zetten omdat het tikken haar wakker maakt. nu begint het erg vervelend te worden aangezien ze 5 mnd is en erg veel slaapt en met een wat koudere temp. het huis toch snel koud wordt.
pi_66009469
quote:
Op vrijdag 13 februari 2009 05:51 schreef mamavanmilou het volgende:
Hallo alemaal,
Ik heb een verwarmingsprobleempje...ondertussen een groot probleem. Onze radiatoren/ leidingen tikken.
We hebben alles diverse malen ontlucht ook het ventiel in de leidingen boven op zolder (bijna geen lucht in cv installatie) maar het probleem blijft. de druk in de ketel is prima het huis wordt goed warm, de cv water knop hebben we al op diverse standen gehad, hoog medium en laag en ook dit maakt geen verschil. De hr installatie, leidingen samen met de radiatoren is zo'n 3 jr oud en door een proffesioneel bedrijf geinstalleerd. Ik heb 2 wk geleden het programma ingesteld zodat het huis lekker warm is als de kleine s'morgens de fles wil (het werkt om 07.00 is het huisje behagelijk) maar nu blijft de radiator s'nachts diverse malen aanslaan en worden we midden in de nacht wakker door het getik. Hierop moet ik weer diverse malen naar beneden om de termostaat weer terug naar 7 graden te zetten zodat de cv weer uitgaat. Ik ben nu wederom vanaf 04.00 wakker. Ik weetnietmeerwat ik nou moet doen. Wanneer mijn dochter slaapt moet ik de verwarming uit zetten omdat het tikken haar wakker maakt. nu begint het erg vervelend te worden aangezien ze 5 mnd is en erg veel slaapt en met een wat koudere temp. het huis toch snel koud wordt.
Hoi, Zijn het de radiatoren zelf die tikken of de buizen? De buizen zou je namelijk makkelijk kunnen isoleren. het materiaal is gewoon bij gamma kopen voor een tientje of wat.

Geen ideale oplossing maar lijkt dat je alles al geprobeerd heb

edit: Als echt niets helpt zou je misschien kunnen overwegen een electrische kachel bij de kleine op de kamer te zetten. Kun jij je verwarming lekker laag zetten en rustig slapen.
k zie geen enkele reden waarom iemand thuis een computer zou willen hebben.Ken Olson, stichter van Digital Equipment, 1977
pi_66009490
Je kunt eens proberen om de ophangbeugels van je verwarmingsleidingen wat los te draaien en ook die aan de zijkanten van je radiatoren, kan zijn dat deze onder spanning vast zitten en daardoor bij verwarming en dus uitzetting gaan wringen....
pi_66009493
Ik heb het idee dat het de buizen zijn. De meeste buizen boven op zolder zijn al voorzien van dat isolatie materiaal ook omdat ze weg gewerkt zijn achter een soort van schot. De rest van de leidingen zijn in het zicht en daar heb ik dat niet omheen. Het is het proberen waard. Niet zo fraai maar liever dat dan een koud huis en een huis waar je tikkend gek wordt. Ik hou je op de hoogte, bedankt voor de tip
pi_66009501
Kijk anders even op dit forum:

http://www.klusidee.nl/Forum/about40.html

Niet dat de Fokkers achterlijk zijn maar dat is een specifiek klus-topic. De thread die ik linkte gaat specifiek over jouw probleem. Sterkte iig
k zie geen enkele reden waarom iemand thuis een computer zou willen hebben.Ken Olson, stichter van Digital Equipment, 1977
pi_66009533
Komt omdat het vrijdag de dertiende is..
-|||---ლ(╹◡╹ლ)---|||-
  vrijdag 13 februari 2009 @ 07:13:51 #7
182806 RaymondK
User icon is Raymondk
pi_66009644
Neem hier een zaterdagochtend de tijd voor:
Draai alle radiatoren in huis dicht en zet de thermostaat op 0. Laat de hele handel afkoelen.
Zet de thermostaat na het afkoelen van de buizen en radiatoren op 25 graden en draai gelijk een voor een de radiatoren open tot je het tikken hoort. Ga per standpijp te werk.
(De radiator het dichtst bij de ketel natuurlijk het eerst open draaien. Even rustig wacthen tot de radiator en buis is doorgewarmt voordat je naar de volgende radiator gaat.)
Op deze manier moet je kunnen vinden in welk stuk buis of welke radiator het probleem zit.

Tikken op een andere verdieping of in een andere ruimte, kun je prima terug horen in de slaapkamer he.

Het kan eigenlijk niet anders zijn dan een doorvoer van de buis of een montagebeugel van buis of verwarming.
Ook even met je handen langs de bovenkant van een warme radiator gaan, en kijken of van links naar rechts de bovenkant warm is.

Zo niet? Dan zit er toch nog lucht in en zet de radiator ongelijk uit.

Suc6
pi_66009663
quote:
Op vrijdag 13 februari 2009 06:35 schreef drumstickNL het volgende:
Komt omdat het vrijdag de dertiende is..
Wat je bijvoorbeeld al kan doen, is alle beugels voorzien van rubber, oude fietsband bv openknippen en daar stroken van maken. Die tussen de buis en de beugel zetten. Je bent iig dan al het tikken bij de beugels kwijt.
Je blijft dan alleen nog met de doorvoeren door muren en vloeren, die kan je bv (zoals op die andere site staat) met een stuk tuinslang bekleden, gewoon openknippen en over de buis schuiven zodat die tussen de buis en de muur/vloer komt.
Wie is jouw favoriete sprookjesfiguur, Sinterklaas, Hans en Grietje, Roodkapje, of Jezus?
pi_66009810
toch niet gezond als je dochter van het tikken wakker wordt
hier slapen ze dwars door de deurbel, rappende buurman, discoganger heen
uit een aspergernest
  vrijdag 13 februari 2009 @ 08:34:43 #10
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_66010216
Tikken wordt simpelweg veroorzaakt door uitzetten van leidingen. Leidingen die warm worden zetten simpelweg uit, daar kan je niets aan doen. Ontluchten zal hier weinig aan veranderen.
Het tikken kan bijvoorbeeld veroorzaakt worden doordat de leiding knelt, bij doorgangen in muren bijvoorbeeld. Daar kan je moeilijk iets aan doen, een groter gat boren is lastig als de leiding er al zit.

Wat je, afhankelijk van het type ketel, wel kan doen is zorgen dat de ketel minder snel opwarmt. Hoe is de ketel/thermostaat nu afgesteld? Is het een modulerende ketel? Er zijn thermostaten/timers die zorgen dat de installatie heel langzaam opwarmt, door (via modulatie van de ketel) met een klein vlammetje te beginnen i.p.v. meteen de brander vol open te zetten. Dit verminderd het tikken.
Verder wordt tikken veroorzaakt door temperatuursvariaties. Als je ketel niet kan moduleren, kan je (via de "stooklijn" e.d., zie de ketel-handleiding) het aan/uit bereik verkleinen. Normaal zit er iets van 10 graden tussen de in- en uitgaande ketelwatertemperatuur, waarna de ketel aanslaat. Als je dat verkleint heb je minder uitzettingen.

Nog een optie: verlaag de watertemperatuur! Als het buiten geen 15 graden vriest hoeft je ketelwater geen 90 graden te zijn. Hoe heet worden je radiatoren nu; kan je ze nog aanraken? Zo nee, dan kan je water flink kouder, zet het maximum eens op 60 (zie weer de ketelhandleiding)
Succes!
censuur :O
pi_66011806
Hoi wendy,
Ik word er ook wakker van het tikt echt heel hard.
Ik slaap zelf niet echt diep misschien heeft Milou dat van mij

Het is een vaillant HR exclusief. De ketel staat op dit moment op 52 graden max.
Dit maakt helaas nog een verschil
Ik ga er morgen mee aan de slag.
Ik ga het tikken eerst lokaliseren want ik weet echt niet waar het vandaan komt ik hoor het door het hele huis maar in de slaapkamers met luids. dan ga ik kijken hoe ik het kan verhelpen.
Mocht dit allemaal niet werken heeft het dan zin om het systeem totaal leeg te laten lopen en opnieuw te vullen? En hoe pak ik dat dan aan?
Dank voor alle adviesen.
Ik hoop dat het werkt.
groetjes Mama Milou
  vrijdag 13 februari 2009 @ 10:21:28 #12
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_66012600
quote:
Op vrijdag 13 februari 2009 09:55 schreef mamavanmilou het volgende:
Mocht dit allemaal niet werken heeft het dan zin om het systeem totaal leeg te laten lopen en opnieuw te vullen?
Nee, het heeft niets met de inhoud te maken, maar alleen met temperatuurveranderingen.

De grote vraag is: heb je een modulerende thermostaat?
censuur :O
  vrijdag 13 februari 2009 @ 12:01:32 #13
182806 RaymondK
User icon is Raymondk
pi_66015972
quote:
Op vrijdag 13 februari 2009 09:55 schreef mamavanmilou het volgende:
Hoi wendy,
Ik word er ook wakker van het tikt echt heel hard.
Ik slaap zelf niet echt diep misschien heeft Milou dat van mij

Het is een vaillant HR exclusief. De ketel staat op dit moment op 52 graden max.
Dit maakt helaas nog een verschil
Ik ga er morgen mee aan de slag.
Ik ga het tikken eerst lokaliseren want ik weet echt niet waar het vandaan komt ik hoor het door het hele huis maar in de slaapkamers met luids. dan ga ik kijken hoe ik het kan verhelpen.
Mocht dit allemaal niet werken heeft het dan zin om het systeem totaal leeg te laten lopen en opnieuw te vullen? En hoe pak ik dat dan aan?
Dank voor alle adviesen.
Ik hoop dat het werkt.
groetjes Mama Milou
Nee leeg laten lopen zeker niet doen.
Probeer mijn beschrijving eens. Dit kan zeker opgelost worden.
pi_66032094
Ik heb net ge-googled het is inderdaad een modulerende thermostaat de Honeywell Chronotherm 4.
Haha het is mij nu duidelijk waarom hij dus om 4 en 5 en 6 uur begint te tikken zonder dat ik de thermostaat aan heb gezet...begon al te denken dat mijn HR ketel bezeten was .
Het zou dus goed nieuws moeten zijn alleen is dat het dus niet aangezien het getik blijft ondanks het feit dat deze langzaam opwarmt. Het ziet er naar uit dat we Zaterdag druk bezig zijn.
pi_66053168
Zeker weten? Je hebt de Chronotherm 4 en de Chronotherm 4 "modulation" Dat staat geloof ik apart vermeld op de thermostaat. De "gewone 4" is een (luxe) aan-uit klokthermostaat.
...
  zaterdag 14 februari 2009 @ 18:48:25 #16
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_66061202
Bij de modulerende thermostaat kan je als het goed is in het display links een plaatje van de brander zien, waaruit je kan afleiden hoe hard de brander open staat (dit kan tenminste bij mijn model).
censuur :O
pi_66064664
Nou we zijn de hele dag bezig geweest. We hebben de leidingen (ja het zijn er meer) gelokaliseerd. Thanks RaymondK We kunnen er helaas niet bij. We hebben vorig jaar de zolder verbouwd en netjes leidingen geisoleerd en weg gewerkt achter inbouwkasten en gipsplaten en alles netjes laten stucen. verder hebben wij diverse koven waar leidingen door lopen. Op beide plekken bevinden zich leidingen die tikken. Er zat trouwens ook nog wat lucht in het systeem maar helaas is dit niet het hoofdprobleem aangezien de leidingen nog steeds tikken. Dat houd dus in dat we moeten breken als we van het getik af willen :-(

Er staat trouwens niet op de thermostaat dat hij modulerend is maar er staat wel in de display een plaatje van een brander. Ook slaat hij aan rond 05.00 terwijl wij hebben ingesteld dat het huis om 07.00 18 graden moet zijn. als ik dan om 05.00 naar beneden loop om de thermostaat weer lager te zetten slaat hij vervolgens na een minuut of 10 weer aan. Zijn er nog andere opties (behalven breken) om van het getik af te komen???
  maandag 16 februari 2009 @ 07:32:15 #18
182806 RaymondK
User icon is Raymondk
pi_66109187
Je zou eens op plekken waar je de leidingen nog wel kan bereiken (voordat ze de koven in gaan) de pijpen eens een flinke ruk of trek kunnen geven.

Uiteraard wel met beleid.

Het kan natuurlijk ook het punt waar ze de koven in gaan zijn. Als dat strak is afgestuukt?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')