FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Tomos Opvoeren!!??*(snor)
Reddieboywoensdag 11 februari 2009 @ 21:01
Beste Forumleden,
Ik heb een tomos a25/45 standaard en die rijd 33km/per uur omdat er een technigas Next R uitlaat onderzit en meer heb ik niet gedaan. Ik wil hem graag 45/50 laten lopen maar niet harder als 50. Weten jullie iets waardoor ik dit kan laten doen? ik heb iets gehoord van tandwiel maar welke tandwielen zitten er standaard onder en ik wil hem graag sneller op laten trekken, topsnelheid zal dan ook wel ietsje hoger worden. Welke tandwiel verhouding(en) moeten er onder? Ik heb ook gehoord van een bromkop er op gooien->kan iemand mij daar een link geven om die te bestellen of uitleg overgeven.Noem ook andere methodes a.u.b bijv. andere cilinder/carburateur??? + uitleg??? Het moet wel iets zijn wat niet snel slijt of vervangen moet worden. Zeg ook ongeveer hoe duur de ingreep zal zijn en/of hoe veel km per uur hij harder loopt! Laat a.u.b iets weten! M.v.g Reddieboy
Shivowoensdag 11 februari 2009 @ 21:10
Cilinder uitboren
UnderTheWingsOfLovewoensdag 11 februari 2009 @ 21:11
Zonder uitlaat rijden!!
densmeewoensdag 11 februari 2009 @ 21:13
met het fijnste schuurpapier wat je bij de gamma vindt je cilinder schuren zodat hij mooi glad wordt.
en zelf olie en benzine mengen in de verhouding 1:150 dan wordt hij zuiniger en sneller
Sjonnjoopwoensdag 11 februari 2009 @ 21:14
Bij een brommer als dat met tandwielen klooien is of sneller optrekken, of harder rijden.
kleiner voor = sneller optrekken, groter voor = harder rijden
Kwestie van tanden tellen en dan naar de bromfiets boer die kan je vast wel vertellen hoeveel 1 tand meer of minder ongeveer uitmaakt
Reddieboywoensdag 11 februari 2009 @ 21:36
Ok alvast bedankt voor dit maar kan iemand nog andere dingen noemen...En hoe zit het met alleen een bromkop en als ik cilinders uitboor moet er dan ook grotere carb. in ? En welke sproeier zit er standaard in een snor tomos standaard? Grotere tandwielen grotere sproeier ? Leg a.u.b duidelijk uit ik ben namelijk niet zo technisch....zou fijn zijn als je zou reageren.
remmertjuhwoensdag 11 februari 2009 @ 21:45
Bij een groter tandwiel hoeft er geen grotere sproeier in , ik zou trouwens gewoon een andere carbarateur erop gooien dan haalt hij de 50 wel, de standaard carburateur is vrij klein namelijk
captainkidwoensdag 11 februari 2009 @ 22:06
Ook zou eerst uitvogelen wat het verschil is tussen een snor Tomos en een brommer Tomos.
Als het goed is, is het beide 50cc.

Misschien zit er een ring ergens in de uit of inlaat.
Of een kleinere carburateur.
Reddieboywoensdag 11 februari 2009 @ 22:24
Als ik een grotere carb. er in wil welke moet ik dan pakken als hij nu 33 km/per uur haalt en hij moet 45 lopen 15/15 delhorto ? En welke maat sproeier? Kan dat zomaal grotere carb en geen grotere cilinder? Moet ik hem dan opnieuw afstellen ofzo? Laat maar weten en a.u.b kleine dingetjes die niet veel geld kosten en gewoon paar km's per uur harder ....alle kleine delen helpen.. Harstikke bedankt maar reageer nog a.u.b
SwiffMeisterwoensdag 11 februari 2009 @ 22:31
Vergeet je ontsteking niet.
Volgens mij zit er op een snoruitvoering een andere CDI.
En ik heb ooit eens aan een brommeruitvoering gesleuteld en kwam 2 standaard boosterpoortjes tegen in de cilinder. Later hoorde ik dat deze er bij een snorfiets ook in zitten, maar dat er geen gaten in de zuiger zitten, waardoor deze boosters bij een snor niets doen. Als dat zo is, kun je simpel zelf 2 gaatjes in de zuiger maken zodat de boosters wel wat doen.

Daar zou ik eens mee beginnen. Verder ff kijken wat voor carburateur je hebt. Om 50 te gaan hoef je echt geen dikke mik te monteren. Gewoon een 12mm moet voldoen, die zit standaard namelijk ook op een brommer. Zorg wel dat dat ding genoeg lucht krijgt. De luchtfilters hebben soms nogal kleine gaatjes.

Sproeiers moet je zelf ff uitvogelen.

Voor verdere info moet je eens kijken en vragen op de gespecialiseerde fora (en daar hoort het forum in mijn sig NIET onder)
Wat je natuurlijk ook kunt doen, is gewoon een compleet Tomos bromfiets motorblok kopen op marktplaats. Ben je meteen klaar. Of koop een complete Tomos en hang het motorblok over.

Ik snap alleen niet waarom je niet gewoon een bromfiets koopt als je 50 wilt rijden...
Wel graag je bevindingen posten hierzo, anders heb ik het idee dat ik voor niets tips zit te geven. (+dat ik het verschil tussen een snor en een brommert nu onderhand ook weleens wil weten, vooral wat ontsteking betreft)

[ Bericht 7% gewijzigd door SwiffMeister op 11-02-2009 22:36:43 ]
vannellewoensdag 11 februari 2009 @ 23:44
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 22:31 schreef SwiffMeister het volgende:

Ik snap alleen niet waarom je niet gewoon een bromfiets koopt als je 50 wilt rijden...

Hij wil graag zonder helm op een snorfiets rijden met bromfietssnelheden.
Dit ivm. het aankomende kampioenschap "stoeprand koppen" denk ik.
SwiffMeisterwoensdag 11 februari 2009 @ 23:58
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 23:44 schreef vannelle het volgende:

[..]

Hij wil graag zonder helm op een snorfiets rijden met bromfietssnelheden.
Dit ivm. het aankomende kampioenschap "stoeprand koppen" denk ik.
Dan istie flink dom bezig...
Gelukkig is er nog zoiets als natuurlijke selectie
vannelledonderdag 12 februari 2009 @ 00:30
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 23:58 schreef SwiffMeister het volgende:

[..]

Dan istie flink dom bezig...
Vind ik ook, waarom zou je anders zo hard willen gaan op een snor?
Ik vind rijden zonder helm eerder dom dan stoer maar wil er wel even bij zeggen dat dit maar een vermoeden is van mij.
Dit is echt de enige reden die ik kan bedenken dat iemand snor (geen helmplicht) op wil voeren.
Ik kan het fout hebben natuurlijk maar dat is aan de TS om dat te bestrijden.
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 23:58 schreef SwiffMeister het volgende:Gelukkig is er nog zoiets als natuurlijke selectie
Bruikbare tips omtrent opvoeren zijn inderdaad welkom.
MouseOverdonderdag 12 februari 2009 @ 08:01
Opvoeren van zo'n snortomos is hopeloos. Een bromblok + 24er tandwiel schiet een stuk beter op.

Voor zover ik weet is het ding iig op tandwiel en op carburateur begrensd (10 ipv 12 carb), maar ik meen ook nog dat er andere spoelpoorten inzitten. CDI weet ik niet zeker maar het klinkt vrij logisch.
Turquaz52donderdag 12 februari 2009 @ 11:20
tvp
SwiffMeisterdonderdag 12 februari 2009 @ 11:34
quote:
Op donderdag 12 februari 2009 08:01 schreef MouseOver het volgende:
Opvoeren van zo'n snortomos is hopeloos. Een bromblok + 24er tandwiel schiet een stuk beter op.

Voor zover ik weet is het ding iig op tandwiel en op carburateur begrensd (10 ipv 12 carb), maar ik meen ook nog dat er andere spoelpoorten inzitten. CDI weet ik niet zeker maar het klinkt vrij logisch.
Naar mijn idee moet je met een 10 ook makkelijk 50 kunnen halen.
Ik heb vaak genoeg gezien dat mensen met zo'n kleine carburateur de 50 wel haalden.
Niet perse met een moderne Tomos, maar 2takttechniek is al ruim 50 jaar hetzelfde wat dat betreft.
Reddieboydonderdag 12 februari 2009 @ 14:38
Carb. 10.10 dellhorto? Laat even weten wat ik nu precies moet doen??? Bedankt in iedergeval maar noem nog kleine dingen die helpen .... En bromkop ofzoiets ... leg a.u.b uit!!!
Sjonnjoopdonderdag 12 februari 2009 @ 14:47
quote:
Op donderdag 12 februari 2009 14:38 schreef Reddieboy het volgende:
Carb. 10.10 dellhorto? Laat even weten wat ik nu precies moet doen??? Bedankt in iedergeval maar noem nog kleine dingen die helpen .... En bromkop ofzoiets ... leg a.u.b uit!!!
Zo te lezen heb je er niet al te veel verstand van. Dat ding opvoeren zonder handig vriendje gaat niet lukken en kun je er maar beter niet aankomen, anders moet je de trappers weer monteren

[ Bericht 0% gewijzigd door Sjonnjoop op 12-02-2009 15:03:43 ]
SwiffMeisterdonderdag 12 februari 2009 @ 14:56
quote:
Op donderdag 12 februari 2009 14:38 schreef Reddieboy het volgende:
Carb. 10.10 dellhorto? Laat even weten wat ik nu precies moet doen??? Bedankt in iedergeval maar noem nog kleine dingen die helpen .... En bromkop ofzoiets ... leg a.u.b uit!!!
http://forum.tomosforum.nl/viewtopic.php?t=1053
En verder veel plezier met je snorfiets kapot sleutelen.
MouseOverdonderdag 12 februari 2009 @ 19:26
quote:
Op donderdag 12 februari 2009 14:38 schreef Reddieboy het volgende:
Carb. 10.10 dellhorto? Laat even weten wat ik nu precies moet doen??? Bedankt in iedergeval maar noem nog kleine dingen die helpen .... En bromkop ofzoiets ... leg a.u.b uit!!!
De koppen zijn volgens mij nu net hetzelfde ':')

begin er niet aan
Reddieboydonderdag 12 februari 2009 @ 21:02
Mensen, ik weet het maar het schiet gewoon niet echt op 40 mag nog wel lopen maar tandwieltje en zo kan ik wel monteren (heb ik vandaag gedaan) maar mijn vraag is wat voor carb. zit er onder en wat moet er onder is een 12mm carb. Goed geef ook aan van welk merk a.u.b en of ik dan ook andere cilinders/sproeier nodig heb! Dat is mijn laatste vraag als jullie die even beantwoorden dan close ik meteen het toppic en ben ik voldaan alvast bedankt voor alles!! Groeten
LangeJanvrijdag 13 februari 2009 @ 00:18
50 snel van zeta erop, niks aan je vertanding of carburateur doen en alleen een onbegrensde "originele" tomosdemper, zonder de zwanenhals erin zeg maar.

Deed bij mij ong 60 km/h, is wel weer 10 te hard, maar dan kan je evt een kleiner voortandwiel doen.
JJHvrijdag 13 februari 2009 @ 00:25
Schroef er gewoon 70cc onder. Dan stiefelt ie wel aardig door.
Trouwens, de straat is harder dan je hoofd, vergeet dat niet....
T42vrijdag 13 februari 2009 @ 13:54
je bent strax niet meer verzekerd bij een ongeluk denk daar ook effe aan!

koop anders een brommer met helm

maar bij opvoeren moet je bijna alles vervangen aan zo'n brommer

tandwielen keuze uit harder rijden OF sneller optrekken.
andere carb en sproeier (kun je weken me zoet zijn, zundapp had gelukkig types met verstelbare sproeier)
andere cillinder 50 snel of een 60/70cc + Pet
afvlakken pet
betere uitlaat en luchtfilter

bij meeste scooters is dat niet omdat deze al harder kunne (andere landen mogen ze vaak wel harder, en worden ze terug gevoerd in nederland)
T42vrijdag 13 februari 2009 @ 13:57
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 23:44 schreef vannelle het volgende:

[..]

Hij wil graag zonder helm op een snorfiets rijden met bromfietssnelheden.
Dit ivm. het aankomende kampioenschap "stoeprand koppen" denk ik.
me neef heeft een solex die over de 100 kan
SPOILER
okeey die komt niet op de weg maar alleen op circuit
SwiffMeistervrijdag 13 februari 2009 @ 17:45
quote:
Op vrijdag 13 februari 2009 13:57 schreef T42 het volgende:

[..]

me neef heeft een solex die over de 100 kan
SPOILER
okeey die komt niet op de weg maar alleen op circuit
Leuke dingen zijn dat, die solex racers
Kosten geen drol en je gaat als de tyfus xD
Lekker low cost racen. Alleen moet je best gestoord zijn om een blokje met een pk of 8 je voorwiel aan te laten drijven
blupvrijdag 13 februari 2009 @ 19:05
Snor? Anyone?

T42vrijdag 13 februari 2009 @ 22:59
quote:
Op vrijdag 13 februari 2009 17:45 schreef SwiffMeister het volgende:

[..]

Leuke dingen zijn dat, die solex racers
Kosten geen drol en je gaat als de tyfus xD
Lekker low cost racen. Alleen moet je best gestoord zijn om een blokje met een pk of 8 je voorwiel aan te laten drijven
kosten geen drol??? dat ding heeft ruim 3000 euro gekost meeste aan tjoene en onderdelen die stuk gaan door het vermogen.

een gewone solex kost al ruim 500 voor een opknapper
Jollyonlinezaterdag 14 februari 2009 @ 07:27
NITRO
MouseOverzaterdag 14 februari 2009 @ 17:40
quote:
Op vrijdag 13 februari 2009 13:54 schreef T42 het volgende:
je bent strax niet meer verzekerd bij een ongeluk denk daar ook effe aan!

koop anders een brommer met helm

maar bij opvoeren moet je bijna alles vervangen aan zo'n brommer

tandwielen keuze uit harder rijden OF sneller optrekken.
andere carb en sproeier (kun je weken me zoet zijn, zundapp had gelukkig types met verstelbare sproeier)
andere cillinder 50 snel of een 60/70cc + Pet
afvlakken pet
betere uitlaat en luchtfilter

bij meeste scooters is dat niet omdat deze al harder kunne (andere landen mogen ze vaak wel harder, en worden ze terug gevoerd in nederland)
DIe verstelbare sproeiers bestaan ook voor tomos. Ik geloof dat ik er nog een heb liggen, die kan TS kopen als hij wil. Maakt het leven een stuk makkelijker. De carburateur die je nodig hebt is 12 mm, gelijk aan de brommerversie. Je moet dan wel de carburateur van het vorige type van je tomos hebben.. ik dacht dat die van het merk Encarwi was. Bij de dell'orto SHA carburateurs van nu past alleen een vaste omdat de sproeier dan in het vlotterbakje weggewerkt zit.

edit: deze dus; http://www.marktplaats.nl/index.php?sref=http%3A//www.google.nl/search%3Fhl%3Dnl%26q%3Dtomos+carburateur+merk+encarwi%26meta%3D&url=http%3A//fietsen-brommers.marktplaats.nl/brommeronderdelen-oldtimers/218793207-carburateur-puch-tomos-bing-encarwi-12-mm.html%3Fxref%3D1
SwiffMeisterzaterdag 14 februari 2009 @ 17:58
quote:
Op vrijdag 13 februari 2009 22:59 schreef T42 het volgende:

[..]

kosten geen drol??? dat ding heeft ruim 3000 euro gekost meeste aan tjoene en onderdelen die stuk gaan door het vermogen.

een gewone solex kost al ruim 500 voor een opknapper
3000 voor een racer is toch niks...
Als je vergelijkt met kreidler bijvoorbeeld. Dan heb je voor 3000 mss net 2 wielen compleet.

Maar ben je verplicht om een orgineel frame te gebruiken dan ofzo? Daarbij is 500 wel erg veel voor een opknapsolex hoor. Ik dacht dat alleen de carters en krukas orgineel solex moesten zijn? In dat geval kun je voor een paar honderd euro, 2 rechterhanden en veel tijd en goede ideen een heel vet monster bouwen hoor

Begrijp me trouwens niet verkeerd, ik wil je echt niet uitleggen hoe het moet hoor Want ik snap ook wel dat ik als solexnoob er geen verstand van heb. Maar 3k lijkt me gewoon een beetje over the top.
arnold-dzaterdag 14 februari 2009 @ 21:07
snellere nokkenas. inlaatpoort flowen, open uitlaat, vvv vliegwiel, grotere carb,....


onee, je hebt een klote 2takt
T42zondag 15 februari 2009 @ 22:09
quote:
Op zaterdag 14 februari 2009 17:58 schreef SwiffMeister het volgende:

[..]

3000 voor een racer is toch niks...
Als je vergelijkt met kreidler bijvoorbeeld. Dan heb je voor 3000 mss net 2 wielen compleet.

Maar ben je verplicht om een orgineel frame te gebruiken dan ofzo? Daarbij is 500 wel erg veel voor een opknapsolex hoor. Ik dacht dat alleen de carters en krukas orgineel solex moesten zijn? In dat geval kun je voor een paar honderd euro, 2 rechterhanden en veel tijd en goede ideen een heel vet monster bouwen hoor

Begrijp me trouwens niet verkeerd, ik wil je echt niet uitleggen hoe het moet hoor Want ik snap ook wel dat ik als solexnoob er geen verstand van heb. Maar 3k lijkt me gewoon een beetje over the top.
opknap wou ik een cruiser van maken maar dat werd me te duur.

frame/wielen en basis motor moetten orgineel zijn. mogen wel aangepast worden (zoals frame verstevigen enz)

voor sommige echt zeldzame solexen ben je ook 3000 voor 2 wielen kwijt
SwiffMeisterzondag 15 februari 2009 @ 22:14
Om maar ff offtopic te blijven, hoe heet de organisatie van de nederlandse solexraces? Of is er geen overkoepelende organisatie? En staat er mss ergens een reglement op internet? Want ik heb weleens wat gehoord over verschillende klassen, net als bij de sobw, maar kan er zo snel weinig over vinden met google.
MouseOverzondag 15 februari 2009 @ 22:17
Het is vreselijk offtopic, maar ik heb in een bromfietsblad wel eens een exemplaar gezien waarvan het carter ook niet origineel was. Het zou eigenbouw van titanium zijn. Het ding liep 132 op de rollenbank. Volgens mij is de enige eis bij de hoogste klasse dat het rolaandrijving moet zijn.

edit: hier staat iets over een klasseoverzicht. Kennelijk zijn originele caters inderdaad verplicht
http://forum.solex.nl/ubbthreads/ubbthreads.php?ubb=showthreaded&Number=8587&page=1&PHPSESSID=4312851bd68c180d5e956199479c6f06
T42maandag 16 februari 2009 @ 00:09
quote:
Op zondag 15 februari 2009 22:17 schreef MouseOver het volgende:
Het is vreselijk offtopic, maar ik heb in een bromfietsblad wel eens een exemplaar gezien waarvan het carter ook niet origineel was. Het zou eigenbouw van titanium zijn. Het ding liep 132 op de rollenbank. Volgens mij is de enige eis bij de hoogste klasse dat het rolaandrijving moet zijn.

edit: hier staat iets over een klasseoverzicht. Kennelijk zijn originele caters inderdaad verplicht
http://forum.solex.nl/ubbthreads/ubbthreads.php?ubb=showthreaded&Number=8587&page=1&PHPSESSID=4312851bd68c180d5e956199479c6f06
jep maar er zijn veel klasses in
RiKemaandag 16 februari 2009 @ 01:10
Die bestuurbare benzine auto's hebben zo'n leuke turbo er op zitten (volgens mij niet altijd, maargoed).
Bouw er zo 1 op je tomos!
Vergeet alleen niet je frame met ongeveer een buis of 10 te verstevigen en een HELE goede levensverzekering af te sluiten
Turquaz52maandag 16 februari 2009 @ 10:19
quote:
Op maandag 16 februari 2009 01:10 schreef RiKe het volgende:
Die bestuurbare benzine auto's hebben zo'n leuke turbo er op zitten (volgens mij niet altijd, maargoed).
Bouw er zo 1 op je tomos!
Vergeet alleen niet je frame met ongeveer een buis of 10 te verstevigen en een HELE goede levensverzekering af te sluiten
Of verder door te dromen, want dat lukt je niet met een 2 takt..
wel op een 4 takt, maar dan moet je nog een mini turbotje zien te vinden aangezien je geen een auto turbo daarmee kunt aandrijven
SwiffMeistermaandag 16 februari 2009 @ 10:48
turbo op 2 takt werkt weldegelijk, maar je moet hem dan aansluiten nà je expansie uitlaat.
Zo is het wereldsnelheidsrecord 50cc ook gevestigd een tijdje terug.


Alleen is de boel meteen zo giftig en piekend dat je er niets aan hebt op straat. Of je moet op een zoutvlakte wonen...
Turquaz52maandag 16 februari 2009 @ 19:51
MORE INFO PLEASE!!!!!
SwiffMeistermaandag 16 februari 2009 @ 20:51
http://www.geocities.com/buddfab/buddfab3
Beetje crappy site, maar staat wel leuke info op.
Reddieboydinsdag 17 februari 2009 @ 19:01
Maar mensen 1 vraag, Moet ik nu een 14/9 carb kopen van Dell horto of een 12/9 Carb. Die andere dingen die jullie posten heb ik niks aan maar wel een mooie foto SwiffMeister, Maar als ik een van die 2 erin gooi ook andere zuigertjes? Sproeier? Laat weten en jullie zijn de beste forumleden die er zjin!!!! Bedankt mensen allemaal!!! Groeten

[ Bericht 1% gewijzigd door Reddieboy op 17-02-2009 19:23:40 ]
MouseOverwoensdag 18 februari 2009 @ 21:40
Ja, je hebt een andere sproeier nodig. Dat moest op zich sowieso al vanwege die andere uitlaat. Bekijk wat er origineel voor een sproeier inzit en tel daar 8 maten bij op.

Volgens mij heb ik ergens in de kelder nog verstelbare sproeiers voor zowel bing- als encarwi carburateurs liggen. Die zaten op de iets oudere tomossen, zo tot ongeveer 1995. Als je daar een carburateur voor kunt vinden en ik heb ze inderdaad nog kun je zo'n sproeier kopen. Er zijn twee varianten in die oudere carburateurs; het type met het spruitstuk aan de carburateur vast, zoals op de marktplaatslink die ik hierboven postte, en een variant die je los op het spruitstuk schroeft. Die eerste past zeker niet, maar die laatste waarschijnlijk wel. Check dat voor je hem koopt. Je kunt dit controleren door de diameter van de aansluiting te meten waarmee de carburateur op het spruitstuk vast zit.

Trouwens, als je alleen je uitlaat vervangen hebt, zonder de sproeier te wisselen dan rijdt je brommer misschien al iets harder met alleen een grotere sproeier. Denk aan een maat of 4 extra.


edit: oja, en met zo'n dell'orto carburateur zou je volgens mij de 14/9 moeten hebben. Met daarin de originele sproeier zoals die in een niet opgevoerde 45km versie zit. Dat zou gezien de uitlaat ongeveer moeten kloppen.