11 jaar is wel jong voor dit soort problemen. Het lijkt er meer op dat hij door een ziekte verzwakt is, en een van de mogelijke oorzaken, die vaak voorkomt, en waarvan je verder niet direct iets merkt bij een kat, is een goedaardig gezwel aan de schildklier. Daardoor versnelt het metabolisme, en een van de gevolgen is dat de kat zichzelf begint te verteren, te beginnen met de spieren, omdat hij niet voldoende kan eten om het te compenseren. Hij blijft levendig en actief, maar wordt wel steeds zwakker. De hartslag gaat sterk omhoog, met een verhoogd risico op een hartstilstand tot gevolg.
Mijn vorige kat is eraan overleden (17+) omdat we te laat waren met de juiste diagnose (die heeft nog een paar keer een injectie met steroiden gekregen tegen de verzwakking), van een van mijn huidige exemplaren weten we het sinds anderhalf jaar, maar die is nu helemaal in orde met 1 pilletje per dag, de rest van zijn leven. Mijn buurvrouw had aan een van haar katten (iets van 12 jaar oud) niet echt iets gemerkt, maar die werd 's ochtends door haar kinderen dood gevonden, het hart trok het niet meer.
Naast een medicinale oplossing zijn er nog andere mogelijkheden :
- Operatieve verwijdering van de aangetaste helft van de schildklier. Het nadeel is dat meestal een paar jaar later de andere helft ook het probleem krijgt, en dan valt er niets meer te opereren, dus met name geschikt voor al wat oudere katten.
- Bestraling. Kost veel geld (> EUR 1000), de kat gaat 2 weken naar een speciaal centrum waar hij de eerste week met radioactief materiaal behandeld wordt. De tweede week is nodig om de radioactiviteit weer kwijt te raken, zodat hij weer met mensen in aanraking mag komen. Mijn dierenarts heeft een tijdje geleden een kat gehad die deze behandeling kreeg, omdat hij nog maar net 1 jaar oud was toen de diagnose al gesteld werd, met deze behandeling is de kans op terugkeer het kleinst.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.