abonnement Unibet Coolblue
pi_65584612
Paolo Giordano - De eenzaamheid van de priemgetallen

Dit boek was dé grote bestsellerhit in Italie van 2008 (miljoen exemplaren verkocht) en nu ook sinds kort in het Nederlands verkrijgbaar (en daarmee eerder dan in het Frans of Engels, hoe raar het ook is)

quote:
De zevenjarige Alice moet van haar vader elke dag tegen haar zin naar skiles. Op een mistige ochtend zondert zij zich af van haar skiklasje en besluit ze de afdaling alleen te maken, maar ze komt ten val en raakt voor de rest van haar leven verlamd aan een been. Mattia is de helft van een tweeling. Hij is hyperintelligent, zijn zusje Michela is zwakbegaafd. Als de tweeling wordt uitgenodigd voor een verjaardagspartijtje schaamt Mattia zich bij voorbaat voor het gedrag van Michela en hij besluit om haar op een bank in het park achter te laten met de opdracht dat ze daar op hem moet wachten. Als hij terugkomt is zijn zusje verdwenen en zij wordt nooit meer gevonden. Op de middelbare school kruisen de levens van Alice en Mattia elkaar en er ontstaat een merkwaardige vriendschap. Ze voelen zich vanaf de dag van hun ontmoeting verbonden, maar merken al snel hoe moeilijk het is om wezenlijk contact met elkaar te krijgen. De eenzaamheid van de priemgetallen is het aangrijpende verhaal van een bijzondere vriendschap dat de lezer vanaf de eerste pagina in zijn greep houdt, en een grandioos debuut waarmee Paolo Giordano blijk geeft van een scherp inzicht in de complexe menselijke psyche.
Ik zelf vond het een erg goed boek door de thematiek en het vertellen door niet te vertellen zonder in vaagheden of abstracte zinnen te vervallen. Een nadeel vond ik dat sommige dingen niet goed uitgewerkt was
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
of ongeloofwaardig
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
. Daarnaast is het einde nog redelijk open. Desalniettemin ben ik erg enthousiast over het boek en raad het iedereen aan!

De omslag is trouwens een zelfportret op Deviantart van een Nederlandse. Ik ben benieuwd hoe ze daaraan zijn gekomen.


  • Recensie Parool
  • Recensie Volkskrant
  • Recensie Trouw
  • De wijze houdt zich op de achtergrond, in werkelijkheid staat hij vooraan
    pi_65584911
    Priemgetallen nog wel.
    Hoe romantisch.
    De kosmische orde van maat en getal.

    Wie schreef dat gedicht ook al weer? 'voor wie ik liefheb wil ik meten (24 cm)'
    they give birth astride of a grave, the light gleams an instant, then it's night once more
    pi_65589466
    Klinkt wel aardig.
    Ik ga hem natuurlijk wel in het Italiaans lezen.
    Ja, die met de ballen in de bek.
    pi_65595524
    Hij schijnt inderdaad goed te doen te zijn in het Italiaans als je het redelijk kan lezen omdat het vlot wegleest en de auteur geen hoogdravend taal gebruikt.
    De wijze houdt zich op de achtergrond, in werkelijkheid staat hij vooraan
      Moderator vrijdag 29 mei 2009 @ 20:43:53 #5
    42184 crew  DaMart
    pi_69537022
    Ik heb dit boek onlangs ook gelezen. Het leest inderdaad lekker vlot weg.

    Het boek vertelt een prachtig verhaal, met interessante personages waarvan je op voorhand al weet dat ze de nodige problemen tegen zullen komen in hun leven. Het einde verraste me een beetje, omdat ik toch echt dacht dat het verhaal een bepaalde richting uit zou gaan. Maar gelukkig bleek het dus niet zo voorspelbaar te zijn, en eigenlijk past dit einde ook beter bij de rest van het boek .
    Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
    Forumsmileys | Het is patat!
    pi_92444681
    Heeft iemand van jullie nog de film gezien? Ik wel, ik was gelukkig net in die periode in Nederland om hem in de bioscoop te zien. Ik vond het een mooie film, was wel blij dat ik het boek had gelezen omdat de persoon die bij me was (en toch wel slim is in die dingen) er in het begin weinig van snapte door de vele tijdsprongen. Maar het was erg mooi uitgevoerd en deed het boek absoluut recht!
    De wijze houdt zich op de achtergrond, in werkelijkheid staat hij vooraan
    pi_92445851
    Interessant hoor, die marketingmachine van de bestsellers. Vooral nu je overal dat moeilijk kijkende hoofd Herman Koch ziet.
      dinsdag 15 februari 2011 @ 13:50:42 #8
    57047 macondo
    Macondo weet wel beter, heus
    pi_92817024
    quote:
    1s.gif Op maandag 7 februari 2011 03:14 schreef Mainport het volgende:
    Interessant hoor, die marketingmachine van de bestsellers. Vooral nu je overal de moeilijk kijkende hoofden van Kluun en Herman Koch ziet.
    +1
    Overal verstand van.
    pi_140477084
    quote:
    Ik heb dit boek onlangs ook gelezen. Het leest inderdaad lekker vlot weg.

    Het boek vertelt een prachtig verhaal, met interessante personages waarvan je op voorhand al weet dat ze de nodige problemen tegen zullen komen in hun leven. Het einde verraste me een beetje, omdat ik toch echt dacht dat het verhaal een bepaalde richting uit zou gaan. Maar gelukkig bleek het dus niet zo voorspelbaar te zijn, en eigenlijk past dit einde ook beter bij de rest van het boek .
    Dag Damart

    Ik vind het ook een prachtig verhaal, het leest inderdaad vlot. Zoals je al zei beïnvloeden de problemen die de hoofdpersonages meemaken hun leven enorm. Deze problemen spelen een belangrijke rol in het boek.
    Het einde is inderdaad verrassend, maar voor mij eerder in een negatieve zin. Het is een zeer open einde. Ik weet niet of Mattia en Alice nu wel degelijk een relatie hebben, waar het zusje van Mattia is, en wat ze juist bedoelen met het kijken naar de zonsondergang op het einde. Weet jij het misschien?

    Ik ben benieuwd naar je antwoord,
    Karlien
    abonnement Unibet Coolblue
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')