abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
pi_145086431
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
In een kerk kun je zo even voorbij hoppen voor een kijkje, maar in een synagoge zul je dat niet zo snel doen; pottenkijkers worden niet zo gewaardeerd.
Bs'd

Je kan nu wel terecht in de tent van Abraham, waar men de gastvrijheid van Abraham hoog in het vaandel heeft, voor zowel joden als niet-joden: http://ohel-abraham.nl/wp/
pi_151334956
Happy Passover en Chag Sameach allemaal
pi_151492814
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2015 18:17 schreef Szikha het volgende:
Happy Passover en Chag Sameach allemaal
gam lecha *O*
pi_151495554
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2015 19:53 schreef jamesdeen het volgende:

[..]

gam lecha *O*
תודה
pi_151498277
Wat vieren we met Pesach?
pi_151510238
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2015 21:58 schreef k3vil het volgende:
Wat vieren we met Pesach?
Dat verschilt.
pi_151512917
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2015 21:58 schreef k3vil het volgende:
Wat vieren we met Pesach?
Ik vier niets :P
pi_151535567
Metzitzah b'peh is a practice carried out in Talmudic Judaism, within which a mohel; that is to say a rabbi who carries out genital-mutilation; puts the freshly circumcised penis of the infant boy into his mouth and sucks it until the blood stops flowing from the wound on the child's penis.[1] This "oral tradition" is different to the circumcision practiced in the Old Testament, rather the fellatio bris milah of the Talmudists is based on the halacha and custom (minhag).[2]
Generally they manage to keep knowledge of the act out of the media spotlight, but modern cases in New York City, where diseases such as herpes have been passed onto the babies, causing the death of an infant in one cases, put the practice under scrutiny.[1][3]
The mohel brings the baby’s organ into his mouth immediately after the excision of the foreskin and sucks blood from it vigorously. This action lowers the internal pressure in the tissues of the organ, in the blood vessels of the head of the organ and in the exposed ends of the arterioles that have just been cut. Thus, the difference between the pressure in the blood vessels in the base of the organ and the pressure in the blood vessels at its tip is increased. This requirement has deep religious significance as well as medical benefits.
—Mordechai Halperin, Metzitzah B’peh Controversy: The View from Israel, Jewish Action.[4]
According to the official journal of the American Academy of Pediatrics, "this procedure is widely accepted, and 60% to 90% of newborn boys of the Jewish population in the United States undergo this procedure", going on to state that it has an "important cultural and historical role".[5] The exact number of children who fall victim to the practice is unknown; some "Reform Judaism" proponents reject the fellatio method, though still have their babies genitals mutilated. The statistics for the babies in the Zionist State itself is unknown to the outside world. Rabbi Moshe Meiselman claims that it is heresy not to perform metzitzah b'peh on the child's penis.[6]

Walgelijke praktijk.
pi_151536346
quote:
1s.gif Op donderdag 9 april 2015 23:31 schreef reza1 het volgende:
Walgelijke praktijk.
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2009 18:06 schreef Triggershot het volgende:
[ afbeelding ]

Welkom bij het centrale topic over het JudaÔsme! :)

Waar is dit topic voor bedoeld?
Dit topic is bedoeld om vragen te stellen en om te discussiŽren over zaken die het JudaÔsme aangaan in theologisch-levensbeschouwelijke zin. Dat houdt in dat er in dit topic o.m. gesproken kan worden over:
- filosofie en levensbeschouwing in het JudaÔsme;
- de geschiedenis en de oorsprong van het JudaÔsme/Jodendom;
- de stromingen binnen het JudaÔsme;
- de Joodse geschriften;
- tips m.b.t. boeken, festiviteiten, evenementen, films, televisieprogramma's, documentaires, websites en lezingen aangaande het JudaÔsme;
- etc.

Waar is dit topic niet voor bedoeld?
Oneliners, gebash op Joden/Zionisten/IsraŽl en al dat soort zaken horen niet thuis in dit topic. Wel kunnen de denkbeelden en levensbeschouwingen die hierbij horen besproken worden, bijvoorbeeld in hoeverre deze teruggevoerd kunnen worden op (de oorsprong van) het Jodendom in theologisch-levensbeschouwelijke zin, maar politiek mag hier dus niet aan te pas komen. Daar is een ander subforum voor.

Links:
JudaÔsme - Wikipedia
Joodse heilige geschriften (Tenach)
(Kan uitgebreid worden met tips van users.)
pi_151536381
quote:
1s.gif Op donderdag 9 april 2015 23:52 schreef Szikha het volgende:

[..]


[..]

Wat wil je daarmee zeggen
pi_151536441
quote:
1s.gif Op donderdag 9 april 2015 23:54 schreef reza1 het volgende:

[..]

Wat wil je daarmee zeggen
"Kssst"

Dat het geen topic is om je gal te spuwen over iets.
pi_151536566
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2015 23:55 schreef Triggershot het volgende:

[..]

"Kssst"

Dat het geen topic is om je gal te spuwen over iets.
Lijkt me discussievoer.
pi_151536693
quote:
1s.gif Op donderdag 9 april 2015 23:59 schreef reza1 het volgende:

[..]

Lijkt me discussievoer.
Dan wrs de wijze waarop je het brengt, niet echt een vraag oid aan gekoppeld.
pi_151638844
Ik begrijp wel dat mensen raar staan te kijken van sommige praktijken die religieuzen uitvoeren.
Het is in dit geval echter eerder de vraag - wat is representatief voor de religie.
pi_151709288
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2015 18:17 schreef Szikha het volgende:
Happy Passover en Chag Sameach allemaal
Ik meen ergens gelezen te hebben dat jouw vader moslim is maar je bent zelf dus blijkbaar joods? Uit welke landen zijn jouw ouders afkomstig en hoe reageerde hun families daarop, het is namelijk niet echt een gebruikelijk iets.
pi_151714261
quote:
0s.gif Op woensdag 15 april 2015 14:15 schreef CaryAgos het volgende:

[..]

Ik meen ergens gelezen te hebben dat jouw vader moslim is
Ja

quote:
Uit welke landen zijn jouw ouders afkomstig en hoe reageerde hun families daarop, het is namelijk niet echt een gebruikelijk iets.
Als je goed opgelet had hoef je ook niet naar de bekende weg te vragen hť. En als je heel goed kijkt weet je waar mijn vader vandaan komt. Ken je de term verliefdheid? Jonge mensen die verliefd worden op elkaar.

Waarom vraag je privť dingen op een openbaar forum? Ben je een nazi ofzo?
pi_152098865
Dit topic lijkt me de minst slechte plaats om deze vraag te stellen:

In de hoek van islamcritici wordt moslims vaak orthodoxie verweten. Kortom, wat in het heilige boek staat moet vrij letterlijk geÔnterpreteerd worden. Dat is volgens hen bij christenen een stuk minder het geval. Ook hebben christenen in tegenstelling tot moslims het nieuwe testament dat belangrijker wordt geacht dan het oude en beter overeenkomt met westerse normen en waarden.

Kortom, zeggen de islamcritici, de islam is hierdoor inherent gevaarlijker voor het vrije westen dan het christendom. Ook al deel ik die gedachte niet, het is in ieder geval een coherente en redelijk doordachte redenering

Maar als je deze redenering nog verder doorvoert, hoe moet je het Jodendom dan beoordelen? Daar is toch ook geen 'nieuw' testament? ls iemand als Wilders de islam als inherent incompatibel met westerse waarden en normen ziet, dan niet intellectueel oneerlijk bezig als hij wel met een keppeltje in het openbaar verschijnt? Zijn manier van het beschouwen van een religie zou dan toch ook van het Jodendom een gewelddadige ouderwetse religie maken?

Bovenstaande verhaal zit vast vol misvattingen, dus corrigeer graag me als ik onzin verkoop.
pi_152121372
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2015 16:51 schreef thettes het volgende:
Dit topic lijkt me de minst slechte plaats om deze vraag te stellen:

In de hoek van islamcritici wordt moslims vaak orthodoxie verweten. Kortom, wat in het heilige boek staat moet vrij letterlijk geÔnterpreteerd worden. Dat is volgens hen bij christenen een stuk minder het geval. Ook hebben christenen in tegenstelling tot moslims het nieuwe testament dat belangrijker wordt geacht dan het oude en beter overeenkomt met westerse normen en waarden.

Kortom, zeggen de islamcritici, de islam is hierdoor inherent gevaarlijker voor het vrije westen dan het christendom. Ook al deel ik die gedachte niet, het is in ieder geval een coherente en redelijk doordachte redenering

Maar als je deze redenering nog verder doorvoert, hoe moet je het Jodendom dan beoordelen? Daar is toch ook geen 'nieuw' testament? ls iemand als Wilders de islam als inherent incompatibel met westerse waarden en normen ziet, dan niet intellectueel oneerlijk bezig als hij wel met een keppeltje in het openbaar verschijnt? Zijn manier van het beschouwen van een religie zou dan toch ook van het Jodendom een gewelddadige ouderwetse religie maken?

Bovenstaande verhaal zit vast vol misvattingen, dus corrigeer graag me als ik onzin verkoop.
Orthodoxie in het Jodendom is net zo extreem als die van de Islam. Geweld wordt echter niet zo snel door Orthodoxe Joden toegepast, zoals de extreme Islam dat wel doet. Maar aan de andere kant kun je het bekogelen van mensen ook als geweld zien.

Het 'oude testament' is overigens niet oud als in strikt, en het 'nieuwe testament' niet nieuw als in vrijzinnig.
pi_153053945
Het Jodendom kent veel hoofdwerken (Torah, teNaCH, Zohar, Talmud Bavli / Jerusjalmi, Midrash, Mishna)

In het Jodendom zijn ook veel werken te vinden van rabbijnen. De ene rabbijn geniet meer bekendheid dan andere.

Een werk van de rabbijn RaMCHaL is Mesilat Yesharim. Voor geÔnteresseerden in het Jodendom is het aan te raden dit werk te bestuderen. Het bevat heel veel over de Torah in de uitvoering.

The book presents a step-by-step process by which every person can overcome the inclination to sin and might eventually experience a divine inspiration similar to prophecy.
pi_153923417
Wat vinden jullie hiervan?

Persian man
Interests: English Language & Literature, Early Music etc :)
pi_154993841
Ha die fokkers,

Ik ben al jaren een sporadische meelezer, maar heb nu toch maar een accountje gebouwd. Voorheen weinig constructiefs te posten, nu eigenlijk nog steeds niet, maar ik had wel een vraag. Dus bij dezen:

*TL;DR'tje staat onderaan*

Mijn ouders komen allebei uit een zeer christelijk nest, waar ze voor mijn geboorte al afstand van hebben genomen. Ik ben wel tot m'n 13e naar de kerk gesleept (PKN), maar daar waren zeer zeker geen zwarte kousen praktijken. Nu ben ik absoluut geen christen, maar ik ben wel behalve een paar leuke vriendschapjes ook een relatief sterk religieus besef rijker geworden daar. Al vrij jong (jaartje of 11?) heb ik mijn persoonlijke zoektochtje gestart. De christelijke kerk werd 'm niet, dat was snel duidelijk, maar op een of andere manier trok het Jodendom mij daarentegen enorm. Even voorgelegd bij mijn ouders, wat thuiskomen van de koude kermis was: je kon geen jood worden, je moest er een zŪjn. Jammer maar prima; jaren lang laten rusten.

Nu speelt het echter alweer een tijdje in mijn leven. Niet alleen het religieuze aspect van het Jodendom trekt mij bijzonder aan, het complete plaatje doet het eigenlijk meer. De mensen, muziek, kunst, schrift, alles. Ik voel me soms gewoon een Joodse ziel. Ik wťťt dat er geen Joods bloed in mij zit, maar soms kan ik dat gewoon bijna niet geloven. Ik ervaar bijna een craving naar Joods zijn. Lastig, gezien de strenge regels rondom Joods 'worden'.

Nu zou ik dat er zeer zeker wel voor over hebben, als ik daarmee geen volmondig 'ja' tegen YHWH zou moeten zeggen. Ik kŠn geen ja zeggen, want ik voel geen absolute ja. Naarmate de jaren zijn verstreken en mijn kennis over het Jodendom is gegroeid (studie religiewetenschappen), ben ik steeds meer achter gekomen dat ik gewoon niet geschikt ben voor het volgen van een volwaardige religie. Geloven; mogelijk. Religie aanhangen: niet mogelijk.

Wat wel is gebleven, is de enorme drang naar Joods zijn. Vreemd, maar in extreme mate aanwezig in mijn (dagelijks) leven. Ik voel me hier een beetje eenzaam in, omdat ik op internet er weinig over kan vinden en ik op weinig begrip van vrienden etc reken. Verder is het advies vaak: stap het traject gewoon in, maar dat is voor mij geen optie, omdat het een heftig proces is waar de oprechtheid van de potentiŽle Jood wordt getest. En die is niet oprecht genoeg dus, waar ik absoluut niet om wil liegen.

TL;DR: Ik wil extreem graag Joods worden/zijn, maar dat is eigenlijk niet om puur 'zuivere' redenen (100% om het Joods zŪjn, slechts 70% van de religie). Ik heb absoluut geen Joods bloed in mij en voel me dus een beetje eenzaam als semi Joodse ziel. Herkent iemand dit?

Overigens ben ik begonnen aan de 7 pagina's discussie, maar door de onwaarschijnlijkheid dit onderwerp tegen te komen, ben ik al snel gestopt. Als het wel is besproken, dan hoor ik het graag!

Mijn dank is groot.
  vrijdag 7 augustus 2015 @ 20:36:06 #173
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_154994035
Ik had begrepen dat de Ashkenazi joden in IsraŽl afstammen van de khazaren, wat bekeerlingen zijn.

Wat bepaalt of iemand joods is? Het moederlijn verhaal komt uit de talmoed, niet uit de tora, wat ouder is en wŤl geÔnspireerd door God is.
pi_154994624
Feit is dat ik door geen enkele Jood als Jood geaccepteerd zou worden zonder een gioer (dus het daadwerkelijke Jood worden). Dat is jammer, want ik voel me met de gemeenschap juist ook heel sterk verbonden.

Is dat overigens al zeker, van de Chazaren? Ik dacht dat het (nog) niet bevestigd was. Kan ook mijn onwetendheid zijn, uiteraard.
  vrijdag 7 augustus 2015 @ 21:00:18 #175
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_154994825
Paulus zei dit over wat iemand een jood maakt:
Romeinen 2:28Jood is men niet door zijn uiterlijk, en de besnijdenis is geen lichamelijke besnijdenis. 29Jood is men door zijn innerlijk, en de besnijdenis is een innerlijke besnijdenis. Het is het werk van de Geest, niet een voorschrift uit de wet, dus wie innerlijk een Jood is, ontvangt geen lof van mensen maar van God.

Misschien zat je bij het christendom goed, want het is de zelfde God, alleen nu geldt de wet van genade en de geest.

Weet het verder niet over de khazaren, er is zoveel misinfo op internet.
pi_154994842
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2015 20:54 schreef Rebelhamel het volgende:
Feit is dat ik door geen enkele Jood als Jood geaccepteerd zou worden zonder een gioer (dus het daadwerkelijke Jood worden). Dat is jammer, want ik voel me met de gemeenschap juist ook heel sterk verbonden.

Is dat overigens al zeker, van de Chazaren? Ik dacht dat het (nog) niet bevestigd was. Kan ook mijn onwetendheid zijn, uiteraard.
Ashkenazi Jews, also known as Ashkenazic Jews or simply Ashkenazim (Hebrew: אַשְׁכְּנַזִּים, Ashkenazi Hebrew pronunciation: [ˌaʃkəˈnazim], singular: [ˌaʃkəˈnazi], Modern Hebrew: [aʃkenaˈzim, aʃkenaˈzi]; also יְהוּדֵי אַשְׁכֲּנַז Y'hudey Ashkenaz, lit. "The Jews of Germany"
pi_154995796
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2015 20:28 schreef Rebelhamel het volgende:
Ha die fokkers,

Ik ben al jaren een sporadische meelezer, maar heb nu toch maar een accountje gebouwd. Voorheen weinig constructiefs te posten, nu eigenlijk nog steeds niet, maar ik had wel een vraag. Dus bij dezen:

*TL;DR'tje staat onderaan*

Mijn ouders komen allebei uit een zeer christelijk nest, waar ze voor mijn geboorte al afstand van hebben genomen. Ik ben wel tot m'n 13e naar de kerk gesleept (PKN), maar daar waren zeer zeker geen zwarte kousen praktijken. Nu ben ik absoluut geen christen, maar ik ben wel behalve een paar leuke vriendschapjes ook een relatief sterk religieus besef rijker geworden daar. Al vrij jong (jaartje of 11?) heb ik mijn persoonlijke zoektochtje gestart. De christelijke kerk werd 'm niet, dat was snel duidelijk, maar op een of andere manier trok het Jodendom mij daarentegen enorm. Even voorgelegd bij mijn ouders, wat thuiskomen van de koude kermis was: je kon geen jood worden, je moest er een zŪjn. Jammer maar prima; jaren lang laten rusten.

Nu speelt het echter alweer een tijdje in mijn leven. Niet alleen het religieuze aspect van het Jodendom trekt mij bijzonder aan, het complete plaatje doet het eigenlijk meer. De mensen, muziek, kunst, schrift, alles. Ik voel me soms gewoon een Joodse ziel. Ik wťťt dat er geen Joods bloed in mij zit, maar soms kan ik dat gewoon bijna niet geloven. Ik ervaar bijna een craving naar Joods zijn. Lastig, gezien de strenge regels rondom Joods 'worden'.

Nu zou ik dat er zeer zeker wel voor over hebben, als ik daarmee geen volmondig 'ja' tegen YHWH zou moeten zeggen. Ik kŠn geen ja zeggen, want ik voel geen absolute ja. Naarmate de jaren zijn verstreken en mijn kennis over het Jodendom is gegroeid (studie religiewetenschappen), ben ik steeds meer achter gekomen dat ik gewoon niet geschikt ben voor het volgen van een volwaardige religie. Geloven; mogelijk. Religie aanhangen: niet mogelijk.

Wat wel is gebleven, is de enorme drang naar Joods zijn. Vreemd, maar in extreme mate aanwezig in mijn (dagelijks) leven. Ik voel me hier een beetje eenzaam in, omdat ik op internet er weinig over kan vinden en ik op weinig begrip van vrienden etc reken. Verder is het advies vaak: stap het traject gewoon in, maar dat is voor mij geen optie, omdat het een heftig proces is waar de oprechtheid van de potentiŽle Jood wordt getest. En die is niet oprecht genoeg dus, waar ik absoluut niet om wil liegen.

TL;DR: Ik wil extreem graag Joods worden/zijn, maar dat is eigenlijk niet om puur 'zuivere' redenen (100% om het Joods zŪjn, slechts 70% van de religie). Ik heb absoluut geen Joods bloed in mij en voel me dus een beetje eenzaam als semi Joodse ziel. Herkent iemand dit?

Overigens ben ik begonnen aan de 7 pagina's discussie, maar door de onwaarschijnlijkheid dit onderwerp tegen te komen, ben ik al snel gestopt. Als het wel is besproken, dan hoor ik het graag!

Mijn dank is groot.
Iedereen kan Jood worden. Net zoals iedereen Boedhist of wiskundige kan worden.

Ik kan je stukken (Kabbala) aanwijzen waarmee je geleidelijk aan, door het te studeren, Jood wordt, zonder dat je het door hebt. Maar wat levert het je op om Jood te worden?
pi_154997505
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2015 20:28 schreef Rebelhamel het volgende:
Ha die fokkers,

Ik ben al jaren een sporadische meelezer, maar heb nu toch maar een accountje gebouwd. Voorheen weinig constructiefs te posten, nu eigenlijk nog steeds niet, maar ik had wel een vraag. Dus bij dezen:

*TL;DR'tje staat onderaan*

Mijn ouders komen allebei uit een zeer christelijk nest, waar ze voor mijn geboorte al afstand van hebben genomen. Ik ben wel tot m'n 13e naar de kerk gesleept (PKN), maar daar waren zeer zeker geen zwarte kousen praktijken. Nu ben ik absoluut geen christen, maar ik ben wel behalve een paar leuke vriendschapjes ook een relatief sterk religieus besef rijker geworden daar. Al vrij jong (jaartje of 11?) heb ik mijn persoonlijke zoektochtje gestart. De christelijke kerk werd 'm niet, dat was snel duidelijk, maar op een of andere manier trok het Jodendom mij daarentegen enorm. Even voorgelegd bij mijn ouders, wat thuiskomen van de koude kermis was: je kon geen jood worden, je moest er een zŪjn. Jammer maar prima; jaren lang laten rusten.

Nu speelt het echter alweer een tijdje in mijn leven. Niet alleen het religieuze aspect van het Jodendom trekt mij bijzonder aan, het complete plaatje doet het eigenlijk meer. De mensen, muziek, kunst, schrift, alles. Ik voel me soms gewoon een Joodse ziel. Ik wťťt dat er geen Joods bloed in mij zit, maar soms kan ik dat gewoon bijna niet geloven. Ik ervaar bijna een craving naar Joods zijn. Lastig, gezien de strenge regels rondom Joods 'worden'.

Nu zou ik dat er zeer zeker wel voor over hebben, als ik daarmee geen volmondig 'ja' tegen YHWH zou moeten zeggen. Ik kŠn geen ja zeggen, want ik voel geen absolute ja. Naarmate de jaren zijn verstreken en mijn kennis over het Jodendom is gegroeid (studie religiewetenschappen), ben ik steeds meer achter gekomen dat ik gewoon niet geschikt ben voor het volgen van een volwaardige religie. Geloven; mogelijk. Religie aanhangen: niet mogelijk.

Wat wel is gebleven, is de enorme drang naar Joods zijn. Vreemd, maar in extreme mate aanwezig in mijn (dagelijks) leven. Ik voel me hier een beetje eenzaam in, omdat ik op internet er weinig over kan vinden en ik op weinig begrip van vrienden etc reken. Verder is het advies vaak: stap het traject gewoon in, maar dat is voor mij geen optie, omdat het een heftig proces is waar de oprechtheid van de potentiŽle Jood wordt getest. En die is niet oprecht genoeg dus, waar ik absoluut niet om wil liegen.

TL;DR: Ik wil extreem graag Joods worden/zijn, maar dat is eigenlijk niet om puur 'zuivere' redenen (100% om het Joods zŪjn, slechts 70% van de religie). Ik heb absoluut geen Joods bloed in mij en voel me dus een beetje eenzaam als semi Joodse ziel. Herkent iemand dit?

Overigens ben ik begonnen aan de 7 pagina's discussie, maar door de onwaarschijnlijkheid dit onderwerp tegen te komen, ben ik al snel gestopt. Als het wel is besproken, dan hoor ik het graag!

Mijn dank is groot.
Joods bloed .... :P

Ik herken het wel. Als je wilt DM mij maar. Maar ik denk dat k3vil je ook graag wilt helpen,

Joods worden kan niet ( http://www.karaite-korner.org/ned/joods.htm) Want Joods worden is niet afhankeljjk van je moeder of van je bloed maar het gaat om je jouzelf. Maar dat terzijde er is een Joodse gemeenschap in ehm ik dacht Enschede of Delft die niet-Joden heel open ontvangen als je daar echt behoefte aan hebt. Je zou daar kunnen proberen.

Je zou ook nog bij de Karaite Jodendom kunnen kijken ( http://www.karaite-korner.org/ned/wat.htm )
Ze horen niet bij het 'officieel' Jodendom omdat er veel scheidingen zijn ontstaan in loop van eeuwen.

Ik heb wel een tip voor je als je behoefte hebt om een Joodse studie ( yeshiva) wilt gaan doen zonder Joods te worden. Wat normaliter niet mogelijk is. Maar dan moet je mij even DM'en. En kan ik je verder helpen.
pi_155123176
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2015 20:28 schreef Rebelhamel het volgende:
Ha die fokkers,

Ik ben al jaren een sporadische meelezer, maar heb nu toch maar een accountje gebouwd. Voorheen weinig constructiefs te posten, nu eigenlijk nog steeds niet, maar ik had wel een vraag. Dus bij dezen:

*TL;DR'tje staat onderaan*

Mijn ouders komen allebei uit een zeer christelijk nest, waar ze voor mijn geboorte al afstand van hebben genomen. Ik ben wel tot m'n 13e naar de kerk gesleept (PKN), maar daar waren zeer zeker geen zwarte kousen praktijken. Nu ben ik absoluut geen christen, maar ik ben wel behalve een paar leuke vriendschapjes ook een relatief sterk religieus besef rijker geworden daar. Al vrij jong (jaartje of 11?) heb ik mijn persoonlijke zoektochtje gestart. De christelijke kerk werd 'm niet, dat was snel duidelijk, maar op een of andere manier trok het Jodendom mij daarentegen enorm. Even voorgelegd bij mijn ouders, wat thuiskomen van de koude kermis was: je kon geen jood worden, je moest er een zŪjn. Jammer maar prima; jaren lang laten rusten.

Nu speelt het echter alweer een tijdje in mijn leven. Niet alleen het religieuze aspect van het Jodendom trekt mij bijzonder aan, het complete plaatje doet het eigenlijk meer. De mensen, muziek, kunst, schrift, alles. Ik voel me soms gewoon een Joodse ziel. Ik wťťt dat er geen Joods bloed in mij zit, maar soms kan ik dat gewoon bijna niet geloven. Ik ervaar bijna een craving naar Joods zijn. Lastig, gezien de strenge regels rondom Joods 'worden'.

Nu zou ik dat er zeer zeker wel voor over hebben, als ik daarmee geen volmondig 'ja' tegen YHWH zou moeten zeggen. Ik kŠn geen ja zeggen, want ik voel geen absolute ja. Naarmate de jaren zijn verstreken en mijn kennis over het Jodendom is gegroeid (studie religiewetenschappen), ben ik steeds meer achter gekomen dat ik gewoon niet geschikt ben voor het volgen van een volwaardige religie. Geloven; mogelijk. Religie aanhangen: niet mogelijk.

Wat wel is gebleven, is de enorme drang naar Joods zijn. Vreemd, maar in extreme mate aanwezig in mijn (dagelijks) leven. Ik voel me hier een beetje eenzaam in, omdat ik op internet er weinig over kan vinden en ik op weinig begrip van vrienden etc reken. Verder is het advies vaak: stap het traject gewoon in, maar dat is voor mij geen optie, omdat het een heftig proces is waar de oprechtheid van de potentiŽle Jood wordt getest. En die is niet oprecht genoeg dus, waar ik absoluut niet om wil liegen.

TL;DR: Ik wil extreem graag Joods worden/zijn, maar dat is eigenlijk niet om puur 'zuivere' redenen (100% om het Joods zŪjn, slechts 70% van de religie). Ik heb absoluut geen Joods bloed in mij en voel me dus een beetje eenzaam als semi Joodse ziel. Herkent iemand dit?

Overigens ben ik begonnen aan de 7 pagina's discussie, maar door de onwaarschijnlijkheid dit onderwerp tegen te komen, ben ik al snel gestopt. Als het wel is besproken, dan hoor ik het graag!

Mijn dank is groot.
Hier de gemeenschap die ik bedoelde. Dit is hun site:

http://www.klal-israel.nl/index.php/nl/

quote:
Deelname aan onze activiteiten staat open voor iedereen die zich Jood voelt en het joodse geloof aanhangt / wil aanhangen: wij vragen niet naar de joods-juridische status van de bezoekers. Wel zijn onze huisregels van toepassing
ברוך הבא
  Moderator dinsdag 11 augustus 2015 @ 19:04:28 #180
7566 crew  MaJo
Kalten Polar Bšr
pi_155123846
Een joodse vrouw trouwen? Dan geef je in ieder geval de joodse bloedlijn mee :) ik heb ook wel een bepaalde verwantschap met het jodendom maar inderdaad dat hardcore geloven zit niet in mij. Wel het samenzijn, de gemeenschap, dat vind ik zo mooi O+
24 aug - 14 sep: Jakarta / Bogor / Bandung / Yogyakarta / Malang / Bromo / Munduk / Ubud
  zondag 23 augustus 2015 @ 23:53:38 #181
447462 Nair-B
ΙΧΦ
pi_155485672
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2009 12:00 schreef SilkTie het volgende:

[..]

Het Jodendom is geen bekeringsgodsdienst. Het is ook eigenlijk veel meer dan een godsdienst. Het is een mengeling van een volk, levenswijze, cultuur, godsdienst, etc.

Het 'doel' van het Jodendom is niet dat de hele wereld Joods is. Wij zien ons niet als 'de besten', meer als 'speciale gezanten' om Gods Eenheid aan de wereld bekend te maken. En de enige manier waarop we dat kunnen doen is om als zo goed mogelijke Joden te leven, afgoderij en afgodendienaars af te wijzen (niet een kopje kleiner te maken, gewoon ontlopen, negeren, niets mee te maken hebben).

Uitverkoren betekent niet dat wij een super-ras of super-mensen zijn. Wij zijn allemaal mensen, allemaal naar God's evenbeeld geschapen. Uitverkoren betekent alleen maar dat wij uitgekozen zijn om die taak uit te voeren.

God eist, in onze optiek, niet dat iedereen Joods wordt, maar dat iedereen Zijn almacht en eigendom van het universum erkent. Hoe je dat verder invulling geeft is je eigen zaak, tenzij je Joods bent, want daarvoor heeft Hij specifieke regels opgesteld.

Waarom de Joden? Omdat er toen nog geen fietsers waren ;) .
Het heil is uit de Joden (God-Lovenden).

Niet van de Joden of de Joden zijn het heil.

Maar het heil is uit de Joden en daardoor heeft de wereld kennis mogen nemen van de Levende God en Zijn Messias,
Die moest lijden volgens de Schrift, sterven en opgewekt worden.
Uit de stam van Juda.
Jezus Christus, niet gekomen om de Torah of profeten te ontbinden maar te vervullen; zeggende dat zolang hemel en aarde bestaan er geen letter van de Torah zal verdwijnen.
De zuivere Torah wel te verstaan en geen menselijke leringen.

Ja, "waarmee zal een jongeling zijn pad rein bewaren, als hij dat houdt naar Uw Woord."

Jammer dat velen de Torah als iets slechts zien. De Torah doet immers zonde kennen en daar wringt het, dat wil men niet horen van zichzelf.
Kurios Iesous Christos.<br />Wie groot van zichzelf denkt zal vernederd worden.<br />Wie rijkdom wil vergaren vult enkel leegte op en zal nooit verzadigd worden.
pi_158071356
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2015 21:27 schreef k3vil het volgende:
zie mijn vraag
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2015 18:48 schreef Szikha2 het volgende:
zie mijn vraag
quote:
1s.gif Op zondag 23 augustus 2015 23:53 schreef Nair-B het volgende:
zie mijn vragen
Kan ťťn van jullie uitleggen waarom er sinds de ontbinding in de 5e eeuw geen Sanhedrin meer is? Ik heb dit als argument gehoord voor waarom Joden de wrede Torah wetten niet meer toepassen (doden voor werken op de sjabbat etc.)

Waarom hebben pogingen het Sanhedrin te herinvoeren in de afgelopen eeuwen gefaald? Wat zijn andere redenen waarom rabbijnen die wetten links laten liggen? Is er bewijs dat Joden ze Łberhaupt ooit hebben nageleefd?
pi_158076680
quote:
0s.gif Op maandag 7 december 2015 00:56 schreef AlexanderPechtiet het volgende:

Kan ťťn van jullie uitleggen waarom er sinds de ontbinding in de 5e eeuw geen Sanhedrin meer is? Ik heb dit als argument gehoord voor waarom Joden de wrede Torah wetten niet meer toepassen (doden voor werken op de sjabbat etc.)

Waarom hebben pogingen het Sanhedrin te herinvoeren in de afgelopen eeuwen gefaald? Wat zijn andere redenen waarom rabbijnen die wetten links laten liggen? Is er bewijs dat Joden ze Łberhaupt ooit hebben nageleefd?
Omdat de tempel niet meer staat :P

Men gaat er vanuit dat er 2 Sanhedrin waren. Een grote en een kleintej. De grote had de autoriteit op de halacha, en halacha is weer de gehele levensweg die Joden moeten nemen volgens de rabbijnen. Al die wetten ( elke wet wordt halacha genoemd) zit dus in de talmud.
En toen werd de Tempel verwoest. En dan lees je in de talmud : waarom. Men vroeg zich af waarom de tempels verwoest waren en de rabbijnen zeiden dat dit kwam omdat ze ongehoorzaam waren geweest en uit haat. Dus zij leerden Joden dat God hen had gestraft door de tempel te verwoesten. En omdat het grote Sanhedrin IN die tempel zat kan er dus geen nieuwe (alles bepalende) Sanhedrin komen want de tempel is weg. Snappie? Dus in plaats van te luisteren naar de nasi (president) enzo luisteren Joden nu daar de Rabbijnen van een synagoge in bijvoorbeeld Amsterdam , Enschede of in Parijs. Die hebben dus zeggenschap en autoriteit.

Dit is volgens het rabbijns Jodendom. Vandaar dat ze een andere kalender hebben dan de tora. En pesach anders vieren en nieuwe feesten.

Het is natuurlijk de vraag wie en wat die Sanhedrin waren. En hoeveel leden. Want daar is geen duidelijkheid over. Men denkt dus aan 1 grote Sanhedrin , die kwam dus bijeen in Jeruzalem die zou dan totale autoriteit of bevoegdheid hebben en dan had je verschillnde kleinere. Maar die kleindere hadden wss aleen maar bevoegdheid op rechten van de burgers en straf.

Het (grote) Sanhedrin moet niet verward worden met de priesters en levieten. Het offeren werd trouwens al voor de vernietiging van de tempel verminderd. Er kwam gebed voor in de plaats. Dat werd de nieuwe manier.
pi_158077149
quote:
0s.gif Op maandag 7 december 2015 12:42 schreef Szikha2 het volgende:

Men gaat er vanuit dat er 2 Sanhedrin waren. Een grote en een kleintje.
Waar stond dat kleintje ?
pi_158078041
quote:
0s.gif Op maandag 7 december 2015 13:04 schreef ATON het volgende:

[..]

Waar stond dat kleintje ?
Geen idee. Meer dan 1 en verspreid over het land.
pi_158078125
quote:
0s.gif Op maandag 7 december 2015 13:38 schreef Szikha2 het volgende:
Geen idee. Meer dan 1 en verspreid over het land.
Ik denk dat men de 2e tempel in Leontopolis bedoelde:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Leontopolis
Hier zaten ook de Zadok priesters die na de dood van Herodus de Grote hebben moeten vluchten. ( bekend in het N.T. als de vlucht naar Egypte )
pi_158087352
quote:
0s.gif Op maandag 7 december 2015 13:42 schreef ATON het volgende:

[..]

Ik denk dat men de 2e tempel in Leontopolis bedoelde:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Leontopolis
Hier zaten ook de Zadok priesters die na de dood van Herodus de Grote hebben moeten vluchten. ( bekend in het N.T. als de vlucht naar Egypte )
Nog nooit van gehoord :@
pi_158088667
quote:
0s.gif Op maandag 7 december 2015 19:20 schreef Szikha2 het volgende:

[..]

Nog nooit van gehoord :@
Graag gedaan.
pi_158091559
quote:
0s.gif Op maandag 7 december 2015 20:06 schreef ATON het volgende:

[..]

Graag gedaan.
*)
pi_158300292
quote:
0s.gif Op maandag 7 december 2015 12:42 schreef Szikha2 het volgende:
En hoeveel leden. Want daar is geen duidelijkheid over.
71 lees overal, in het Sanhedrin als hooggerechtshof (waar ik het over heb). En het laatste werd 400 jaar na die Tempel verwoesting ontbonden, door de Romeinen. Met in de loop der eeuwen een aantal pogingen het te herstellen (ook momenteel http://www.thesanhedrin.o(...)hed_Jewish_Sanhedrin).

Mijn vraag blijft waarom de grote meerderheid religieuze Joden de Thora wetten omzeilen, zoals ook het Christendom - maar dat is logischer gezien de inhoud van het NT. En of Joden Łberhaupt ooit naar deze wetten hebben geleefd.
pi_158306692
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2015 00:58 schreef AlexanderPechtiet het volgende:

[..]

71 lees overal, in het Sanhedrin als hooggerechtshof (waar ik het over heb). En het laatste werd 400 jaar na die Tempel verwoesting ontbonden, door de Romeinen. Met in de loop der eeuwen een aantal pogingen het te herstellen (ook momenteel http://www.thesanhedrin.o(...)hed_Jewish_Sanhedrin).

Mijn vraag blijft waarom de grote meerderheid religieuze Joden de Thora wetten omzeilen, zoals ook het Christendom - maar dat is logischer gezien de inhoud van het NT. En of Joden Łberhaupt ooit naar deze wetten hebben geleefd.
Maar wat heeft het Sanhedrin ermee te maken dan? Ik begrijp niet zo goed wat je wilt zeggen.

Het Sanhedrin is een griekse woord en geen Hebreeuws. Het komt dus ook niet voor in de tora. Je vraag zal je dus moeten zoeken het Jodendom en Joodse traditie en de talmud

Je had de grote Sanhedrin met 71 leden (waar jij het over hebt) en kleinere Sanhedrin met 23 leden. Waarom 71 leden dan? Waarom was het er uberhaubt? De Joodse traditie leert namelijk dat het in de tora staat in Numeri:

"And the LORD said unto Moses: 'Gather unto Me seventy men of the elders of Israel, whom thou knowest to be the elders of the people, and officers over them; and bring them unto the tent of meeting, that they may stand there with thee."

Dit verklaard dus waarom de Joodse traditie van het Sanhedrin met 71 leden. En de kleine Sanhedrin met 23 leden? Zie : http://www.come-and-hear.com/sanhedrin/sanhedrin_0.html#intro

Dus Joodse traditie zegt dat het Sanhedrin zijn oorsprong heeft in de tora ( zie numeri) maar in de tora staat geen Sanhedrin. In Numeri spreekt men over een taakverdeling. Mozes was de baas, de hoogste rechter, en de andere 70 moesten milde zaken behandelen van de gewone mens.

In de tora staat helemaal niet dat iets als het Sanhedrin mag oordelen over anderen sterker nog wat staat er in de tora: "They shall judge themselves; so shall they make it easier for thee and bear the burden with thee.

"And they judged the people at all seasons: the hard causes they brought unto Moses, but every small matter they judged themselves."

Verder staat er in de tora (zie http://www.mechon-mamre.org/p/pt/pt25b19.htm) het volgende:

quote:
And, behold, Amariah the chief priest is over you in all matters of the LORD; and Zebadiah the son of Ishmael, the ruler of the house of Judah, in all the king's matters; also the officers of the Levites before you. Deal courageously, and the LORD be with the good.
Dus de priester was de rechter over de geestelijke zaken. En de hoofd van elke stam zou de daden van hun eigen stam beoordelen en gaan over de juridische geschillen.

Er is geen enkel bewijs dat een (groot) Sanhedrin die dan rechtmatig zou mogen oordelen over wetten , mensen en stammen. Dat ze dat willen is gewoon (opnieuw) tegen de tora

Het Sanhedrin is gewoon het werk van de rabbijnen. En het heeft alles te maken met de verdeling tussen farizeen en sadduceen: namelijk de farizeeen waren in (heel) veel grotere aantallen dan de sadduceen. De farizeen hebben op deze manier de wet EN de controle over de wet kunnen krijgen. Snap je? De tora en zijn wet werd altijd door de kohanim ( priesters) uitgevoerd en de hoge priester had een speciale borstschild die de rabbijnen NIET mogen dragen. Over dat borstschild zie mijn bijdrage in het FOK! leest de bijbel topic.

Dus de tora, en zijn wetten en zijn rechtsysteem was van de priestelijke leiders ( de kohanim), zij hadden speciale goddelijke macht gekregen over het volk (Israel).

Kort gezegt: het Sanhedrin is niets anders dan een gemaakte instelling door de rabbijnen geinspireerd door Athene en is van hellenistische invloed ( expres) om zo invloed te krijgen op de wet en de verschillende groepen.

Het hele Jodendom heeft weinig met de tora te maken trouwens.
  maandag 21 december 2015 @ 14:21:01 #192
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_158409560
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 augustus 2015 21:00 schreef Manke het volgende:
Paulus zei dit over wat iemand een jood maakt:
Romeinen 2:28Jood is men niet door zijn uiterlijk, en de besnijdenis is geen lichamelijke besnijdenis. 29Jood is men door zijn innerlijk, en de besnijdenis is een innerlijke besnijdenis. Het is het werk van de Geest, niet een voorschrift uit de wet, dus wie innerlijk een Jood is, ontvangt geen lof van mensen maar van God.

Misschien zat je bij het christendom goed, want het is de zelfde God, alleen nu geldt de wet van genade en de geest.

Weet het verder niet over de khazaren, er is zoveel misinfo op internet.
Paulus was zelf een farizeeŽr en daarmee een vrome jood.
  maandag 21 december 2015 @ 14:23:56 #193
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_158409634
quote:
0s.gif Op maandag 7 december 2015 13:04 schreef ATON het volgende:

[..]

Waar stond dat kleintje ?
Sharm- el-Madurodam?
pi_158410485
quote:
0s.gif Op maandag 21 december 2015 14:23 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Sharm- el-Madurodam?
:D
  dinsdag 22 december 2015 @ 13:32:57 #195
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_158437488
quote:
0s.gif Op maandag 21 december 2015 14:21 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Paulus was zelf een farizeeŽr en daarmee een vrome jood.
Tegenwoordig wordt zo iemand een Messiaanse jood genoemd.
  dinsdag 22 december 2015 @ 14:07:52 #196
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_158438242
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 december 2015 13:32 schreef Manke het volgende:

[..]

Tegenwoordig wordt zo iemand een Messiaanse jood genoemd.
Als hij zou weten wat men (naderhand|) hem allemaal in de mond heeft gelegd in het NT zou hij zich omdraaien in zijn graf.
  dinsdag 22 december 2015 @ 14:14:38 #197
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_158438386
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 december 2015 14:07 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Als hij zou weten wat men (naderhand|) hem allemaal in de mond heeft gelegd in het NT zou hij zich omdraaien in zijn graf.
zoals wat?
Is daar bewijs voor?
  dinsdag 22 december 2015 @ 14:19:19 #198
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_158438473
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2015 20:28 schreef Rebelhamel het volgende:
Ik heb absoluut geen Joods bloed in mij

Dat bestaat ook niet.
  dinsdag 22 december 2015 @ 14:26:50 #199
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_158438617
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 december 2015 14:14 schreef Manke het volgende:

[..]

zoals wat?
Is daar bewijs voor?
De brieven van Paulus zijn dusdanig aangepast/veranderd dat er nog maar weinig authentieks aan zit. Daarom komt hij ogenschijnlijk ook zo warrig en tegenstrijdig over. Deze aanpassingen zijn een halve eeuw na dato gedaan door christenen die al een heel andere geloofsbeleving hadden dan de leiders van de moederkerk (Petrus, Jacobus en ook Paulus) in de jaren 30 tot 70 (verwoesting Jeruzalem en tempel).
pi_158438789
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 december 2015 14:14 schreef Manke het volgende:
zoals wat?
Om dat duidelijk te maken is een gans boek nodig. Puzzelstukje voor puzzelstukje.
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')