abonnement Unibet Coolblue
  † In Memoriam † dinsdag 27 januari 2009 @ 13:09:42 #1
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_65452326
quote:
27/01 Ouders wilden Kim jaren geleden al laten opnemen

Kim De Gelder had al jaren psychische problemen. Zijn ouders wilden hem verplicht laten opnemen op zijn achttiende, maar omdat hij een behandeling met mediacatie gevolgd had, achtte de psychiater een gedwongen opname niet nodig. Hij bleef echter "stemmen horen in zijn hoofd".


Kim De Gelder hoorde destijds stemmen in zijn hoofd. Nu zegt hij, volgens de verklaringen van zijn advocaat Haentjens, zich niets te herinneren van het bloedbad dat hij aanrichtte in kinderdagverlblijf Fabeltjesland. "Hij weet niet wat er gebeurd is. Hij heeft er geen herinnering van. Als je hem confronteert met wat gebeurd is, vindt hij dat verschrikkelijk", aldus Haentjens.

Ontoerekeningsvatbaar?
De Gelder een black-out voor die drie fatale uren in Dendermonde. Kim De Gelder vermoorde er een 54-jarige vrouw en twee baby's en was op weg naar een andere crèche. "Ontoerekeningsvatbaar of toerekeningsvatbaar: dat is de vraag. We moeten er mogelijk mee leren leven dat er mensen in onze maatschappij zijn die zich laten drijven door stemmen, door hogere krachten", stelt Jaak Haentjens.

Zware depressie
Toen De Gelder ongeveer 16 jaar was, kreeg hij te kampen met een zware depressie. Volgens zijn ouders gedroeg hij zich bizar. Ze wilden hem op zijn 18de laten opnemen. De voorbije maanden is er evenwel geen contact meer geweest tussen Kim en zijn ouders. Hij ging in oktober vorig jaar alleen wonen, op wat telefoonverkeer en sms'jes na had Kim De Gelder geen contact meer met zijn familie.
  dinsdag 27 januari 2009 @ 13:13:02 #2
262 Re
Kiss & Swallow
pi_65452430
schizofrenie oid dus... of het daar bewust op afschuiven
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  † In Memoriam † dinsdag 27 januari 2009 @ 13:16:25 #3
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_65452534
Het is dan ook een beetje tegenstrijdig met dit bericht Re.
quote:
Kim verzamelde krantenknipsels over de moord als souvenirs
Babymoordenaar Kim De Gelder had in zijn appartement in Sinaai krantenknipsels liggen over de moord op de 72-jarige Elza Van Raemdonck. Niemand binnen het gerecht twijfelt nog aan Kims betrokkenheid bij die moord.


De jongeman blijft wel ontkennen dat hij iets met die moord te maken heeft. Elza Van Raemdonck werd op 16 januari in haar huis werd doodgestoken met een mes. De speurders hadden geen enkel spoor, tot de Dendermondse onderzoeksrechter een huiszoeking liet uitvoeren in het appartement van Kim De Gelder.

Daar had De Gelder alle mogelijke informatie over die moord bijgehouden, ondermeer krantenknipsels. Maar volgens de Dendermondse procureur Christian Du Four is er geen reden om aan te nemen dat de jongeman ook nog andere moorden gepleegd heeft.
Ik dacht eerder ook aan een psychose o.i.d..
pi_65452606
Ik begin het gebruik van het woord 'kindjes' een beetje storend te vinden. Bij die Belgen snap ik
het nog wel maar dat Ned 2 het ook over moet nemen, nee.
  dinsdag 27 januari 2009 @ 13:19:13 #5
262 Re
Kiss & Swallow
pi_65452632
er zitten flink wat tegenstrijdigheden in zijn gedrag ja, misschien wel een softdrugs gerelateerde psychose oid, maar ik geloof er nog niet echt in nee
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  dinsdag 27 januari 2009 @ 13:20:30 #6
97643 misteriks
finest in cool since 1977
pi_65452680
de clue van het hele verhaal is dat je er 100% zeker mag van zijn dat dit gedrocht ooit vrijkomt. Ons rechtssysteem is definitief failliet; en heb er zelf totaal geen vertrouwen meer in.
Criminelen krijgen een tweede kans; slachtoffers NOOIT !
misteriks' contribution is sponsored by Great Attitude Inc.
  dinsdag 27 januari 2009 @ 13:23:41 #7
97643 misteriks
finest in cool since 1977
pi_65452755
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 13:18 schreef Specularium het volgende:
Ik begin het gebruik van het woord 'kindjes' een beetje storend te vinden. Bij die Belgen snap ik
het nog wel maar dat Ned 2 het ook over moet nemen, nee.
storend ?!
ben je zelf 'n neuroot misschien ?
misteriks' contribution is sponsored by Great Attitude Inc.
  † In Memoriam † dinsdag 27 januari 2009 @ 13:27:26 #8
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_65452889
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 13:20 schreef misteriks het volgende:
de clue van het hele verhaal is dat je er 100% zeker mag van zijn dat dit gedrocht ooit vrijkomt. Ons rechtssysteem is definitief failliet; en heb er zelf totaal geen vertrouwen meer in.
Criminelen krijgen een tweede kans; slachtoffers NOOIT !
Ik kan dit joch niet zien als crimineel, eerder als een psychisch geval. En m.b.t. slachtoffers, het is verschrikkelijk voor de betrokken mensen maar is deze Kim zelf ook geen slachtoffer gezien deze passage?
quote:
Zijn ouders wilden hem verplicht laten opnemen op zijn achttiende, maar omdat hij een behandeling met mediacatie gevolgd had, achtte de psychiater een gedwongen opname niet nodig. Hij bleef echter "stemmen horen in zijn hoofd
  † In Memoriam † dinsdag 27 januari 2009 @ 13:29:00 #9
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_65452946
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 13:20 schreef misteriks het volgende:
Ons rechtssysteem is definitief failliet; en heb er zelf totaal geen vertrouwen meer in.
Waar baseer je deze hysterische uitspraak op
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 27 januari 2009 @ 13:30:45 #10
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_65453006
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 13:27 schreef Loedertje het volgende:

[..]

Ik kan dit joch niet zien als crimineel, eerder als een psychisch geval. En m.b.t. slachtoffers, het is verschrikkelijk voor de betrokken mensen maar is deze Kim zelf ook geen slachtoffer gezien deze passage?
[..]
Tja, dan nog....
  dinsdag 27 januari 2009 @ 13:47:33 #11
198485 Shitney
It's Shitney, Bitch
pi_65453676
Tja, ik zei al eerder dat ik vermoedde dat deze Kim al jaren een zorgenkindje voor zijn ouders geweest moest zijn. Dat neemt niet weg dat ik hoop dat hij volledig toerekeningsvatbaar verklaard zal worden en dat hij gewoon lekker tot in den eeuwigheid de cel ingaat.

Hem een slachtoffer noemen gaat mij vele bruggen te ver en als het werkelijk zo is dat zijn ouders al eerder vonden dat hij bizar gedrag vertoonde valt hen ook behoorlijk wat te verwijten, imho. Aanvankelijk had ik erg veel medelijden met hen, maar dat begint eerlijk gezegd wel af te nemen. Ik vond het al raar dat ze niet direct op de gebeurtenissen reageerden door publiekelijk hun medeleven te betuigen met de slachtoffers.
And when you think of trust
Does it lead you home?
To a place that you only dream of
When you're all alone
  dinsdag 27 januari 2009 @ 13:49:39 #12
198485 Shitney
It's Shitney, Bitch
pi_65453757
quote:
"Psychiater vond gedwongen opname De Gelder niet nodig"

Kim De Gelder, de dader van de steekpartij in het kinderdagverblijf Fabeltjesland, heeft een zware depressie gehad. De jongeman zou al sinds zijn vijftiende psychische problemen hebben en hoorde soms stemmen in zijn hoofd. De jongste maanden was zijn toestand zwaar verslechterd. Dat verklaarde zijn raadsman Jaak Haentjens vandaag.

Ouders vroegen opname
De ouders van Kim De Gelder hebben een aantal jaren geleden al gevraagd dat hun zoon in de psychiatrie zou worden opgenomen omdat hij bizar gedrag vertoonde. "Dat is niet gebeurd omdat hij een behandeling heeft gevolgd", zegt Haentjens. "Een psychiater oordeelde toen dat een gedwongen opname niet nodig was. Hij hoorde toen stemmen in zijn hoofd."

"Of dat op het moment van de feiten ook zo was heeft hij niet gezegd", vervolgt De Gelders advocaat. "Hij weet niets meer van die drie, vier uur in Dendermonde. Er zijn aanwijzingen dat hij een geestesafwijking heeft, maar dat zal het psychiatrisch verslag moeten uitmaken. Op zijn 15, 16 jaar heeft hij een zware depressie gehad en vertoonde hij al bizar gedrag."

Aanhouding bevestigd
Vandaag is De Gelder in Dendermonde voor de raadkamer verschenen in het bijzijn van zijn advocaat. Zoals verwacht besliste de raadkamer dat hij aangehouden blijft naar aanleiding van de steekpartij in kinderdagverblijf Fabeltjesland in Sint-Gillis-Dendermonde. De Gelder werd echter (nog) niet in verdenking gesteld voor de dodelijke steekpartij in Vrasene waarbij een bejaarde vrouw om het leven kwam. De Gelder heeft niet gesproken tijdens de zitting.

De 20-jarige jongeman uit Sinaai werd afgeschermd van de pers bij zijn verschijning voor de raadkamer. Volgens de VRT-nieuwsdienst droeg De Gelder een donkere bril en een geluidswerende koptelefoon.

Geen contact meer met familie
In zijn jeugd was De Gelder vereenzaamd en teruggetrokken. "Sinds hij in oktober vorig jaar alleen ging wonen, had hij op wat telefoonverkeer en sms'jes na geen contact meer met zijn familie. Dat kan bezwaarlijk normaal gedrag voor een 20-jarige genoemd worden.

De zaak is eenvoudig: hij is toerekeningsvatbaar of hij is het niet", zegt Haentjens. "Waren er stemmen of krachten waaraan hij niet kon weerstaan. Als hij in een toestand van psychose gehandeld heeft, ligt een internering voor de hand."

Geen moordplan
Volgens de raadsman kan er niet gesproken worden van een 'moordplan'. "Hij maakte volgens het onderzoek voorbereidingen op zijn computer. Hij had een uitprint met de adressen van de kinderdagverblijven, maar waarom hij in Dendermonde de feiten pleegde, blijft nog altijd een raadsel. Hij heeft aan mij een gevoel van spijt uitgedrukt. Hij vind het verschrikkelijk wat er gebeurd is, maar omdat hij zich de feiten niet kan herinneren, kan je niet spreken van een echte inkeer."

De Gelder ontkent ook de moord op de 72-jarige vrouw uit Beveren. De advocaat vreest dat het een moeilijke klus wordt om het contact met De Gelder te blijven onderhouden en hem aan te zetten om op een constructieve manier mee te werken met het gerecht.

Kogelvrije vest
De 20-jarige jongeman uit Sinaai bracht vrijdagochtend twee baby's en een 54-jarige vrouw om het leven toen hij in het wilde weg met een mes begon te steken op de babyafdeling van het kinderdagverblijf. Hij verwondde ook tien andere kinderen en twee begeleiders. De dader vluchtte met een fiets en werd opgepakt in Lebbeke. Bij zijn arrestatie droeg hij een kogelvrije vest onder zijn kleren en in zijn rugzak had hij een mes, een bijl en een neppistool. (belga/adv/tw/ka)
De morgen
And when you think of trust
Does it lead you home?
To a place that you only dream of
When you're all alone
  † In Memoriam † dinsdag 27 januari 2009 @ 13:54:59 #13
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_65453942
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 13:47 schreef Shitney het volgende:


Hem een slachtoffer noemen gaat mij vele bruggen te ver en als het werkelijk zo is dat zijn ouders al eerder vonden dat hij bizar gedrag vertoonde valt hen ook behoorlijk wat te verwijten, imho. Aanvankelijk had ik erg veel medelijden met hen, maar dat begint eerlijk gezegd wel af te nemen. Ik vond het al raar dat ze niet direct op de gebeurtenissen reageerden door publiekelijk hun medeleven te betuigen met de slachtoffers.
De ouders wilden juist een opname, de pyschiater concludeerde dat dat niet nodig was, Kim hád immers al een *behandeling* gehad.
Beetje vreemd om dan de ouders iets te verwijten (alsof je dit soort dingen kunt voorzien )
  dinsdag 27 januari 2009 @ 13:59:05 #14
198485 Shitney
It's Shitney, Bitch
pi_65454093
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 13:54 schreef Loedertje het volgende:

[..]

De ouders wilden juist een opname, de pyschiater concludeerde dat dat niet nodig was, Kim hád immers al een *behandeling* gehad.
Beetje vreemd om dan de ouders iets te verwijten (alsof je dit soort dingen kunt voorzien )
Als je van mening bent dat je zoon gedwongen opgenomen zou moeten worden en bizar gedrag vertoont, dan vind ik het behoorlijk verwijtbaar dat je diezelfde zoon vervolgens niet veel later het huis uit laat gaan en daaropvolgend nauwelijks contact met hem onderhoudt. Om vervolgens als ie eenmaal meerdere moorden gepleegd heeft ach en wee te gaan roepen. Waar waren die ouders in de aanloop naar dit drama dan?
And when you think of trust
Does it lead you home?
To a place that you only dream of
When you're all alone
  dinsdag 27 januari 2009 @ 14:02:57 #15
97643 misteriks
finest in cool since 1977
pi_65454252
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 13:29 schreef Loedertje het volgende:

[..]

Waar baseer je deze hysterische uitspraak op
daar zit geen hysterie aan vast hoor; ondanks ik uit dendermonde kom en verschillende betrokkenen van ver of dichterbij ken.
mijn stelling is : once a cheater, always a cheater
dit kan je gerust vervangen door dief, gek, crimineel, ontoerekingsvatbare, zedendelinquent and so on. Ze hebben een grens overschreden die een welvoegelijk persoon nooit zou overschrijden.

de realiteit zegt ons dat al deze "mensen" een tweede kans krijgen. In het ene geval klinkt dat al menselijker dan in het andere geval; maar dat is een feit.

Waar zit het falende en daardoor failliete van ons rechtssysteem ? Recidivisten (vooral zedendelicten)
We , het gerecht, beschermt de gewone burger veel te weinig, en sommigen van deze boosaards lopen sneller al lachend weer door het leven, terwijl slachtoffers blijvende schade hebben. Ook in dit geval zijn mensenlevens volledig verwoest.
Ik was geschokt door een reactie op 'n ander forum. Deze dame's tante was 13 jaar terug afgeslacht door haar man, onder het oog van 3 kinderen. Passionele moord, 21 jaar, wet lejeune, goed gedrag, en na 7 kaar was de man alweer vrij. De diepe frustratie die deze user uitte doet me beseffen dat slachtoffers door DIT FALENDE rechtssysteem dubbel gestraft worden.

De MP-3 moordenaar komt wellicht voor z'n 30e vrij; wel, ik geef Kim maximum vijf jaar meer; op z'n 35e is hij vogelvrij onder een andere identiteit. Leg dat de slachtoffers van dit voorval NU maar eens uit...
walgelijk gewoon...
misteriks' contribution is sponsored by Great Attitude Inc.
  dinsdag 27 januari 2009 @ 14:11:54 #16
216804 charleen
Kloon noch hoax!
pi_65454615
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 13:59 schreef Shitney het volgende:

[..]

Als je van mening bent dat je zoon gedwongen opgenomen zou moeten worden en bizar gedrag vertoont, dan vind ik het behoorlijk verwijtbaar dat je diezelfde zoon vervolgens niet veel later het huis uit laat gaan en daaropvolgend nauwelijks contact met hem onderhoudt. Om vervolgens als ie eenmaal meerdere moorden gepleegd heeft ach en wee te gaan roepen. Waar waren die ouders in de aanloop naar dit drama dan?
Corrigeer mij als ik het fout heb, maar je kunt een volwassene (en dat was hij toen hij 18 was neem ik aan in Belgie ook) toch niet meer gedwongen op laten nemen, ook niet als het je zoon is toch?
pi_65454988
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 13:54 schreef Loedertje het volgende:

[..]

De ouders wilden juist een opname, de pyschiater concludeerde dat dat niet nodig was, Kim hád immers al een *behandeling* gehad.
Beetje vreemd om dan de ouders iets te verwijten (alsof je dit soort dingen kunt voorzien )
ja helemaal zuur voor de ouders.
die wisten al dat er iets fout zat en wouden gedwongen opname (niet iets dat je graag regelt voor je kind).

die psychiater mag ook wel vervolgd worden wegens ernstige nalatigheid...

als die kim was opgenomen wellicht dat dit niet was gebeurd ....
  † In Memoriam † dinsdag 27 januari 2009 @ 14:21:19 #18
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_65454998
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 14:11 schreef charleen het volgende:

[..]

Corrigeer mij als ik het fout heb, maar je kunt een volwassene (en dat was hij toen hij 18 was neem ik aan in Belgie ook) toch niet meer gedwongen op laten nemen, ook niet als het je zoon is toch?
Volgens mij kan dit ook in Belgie alleen als de persoon in kwestie een gevaar is voor de samenleving en dit uit gedrag ook is gebleken. Ook al zijn er aanwijzingen dat het *fout gaat* , zolang er niets ernstigs (geweld o.i.d.) heeft plaatsgevonden kun je als ouders helemaal niets.

Je kunt je ook afvragen of dat is wat wij zouden willen aangezien hier grof misbruik van gemaakt kan worden , je hebt ruzie met iemand en uit wraak laat je die persoon gedwongen opnemen.

Kim's ouders hebben volgens de berichtgevingen toch het e.a. ondernomen betreffende het psychische welzijn van hun zoon , als je dan stuit op een behandelende psychiater die denkt dat zijn diagnose de juiste is kun je weinig meer doen lijkt mij.
  dinsdag 27 januari 2009 @ 14:24:57 #19
216804 charleen
Kloon noch hoax!
pi_65455152
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 14:21 schreef Loedertje het volgende:

[..]

Volgens mij kan dit ook in Belgie alleen als de persoon in kwestie een gevaar is voor de samenleving en dit uit gedrag ook is gebleken. Ook al zijn er aanwijzingen dat het *fout gaat* , zolang er niets ernstigs (geweld o.i.d.) heeft plaatsgevonden kun je als ouders helemaal niets.

Je kunt je ook afvragen of dat is wat wij zouden willen aangezien hier grof misbruik van gemaakt kan worden , je hebt ruzie met iemand en uit wraak laat je die persoon gedwongen opnemen.

Kim's ouders hebben volgens de berichtgevingen toch het e.a. ondernomen betreffende het psychische welzijn van hun zoon , als je dan stuit op een behandelende psychiater die denkt dat zijn diagnose de juiste is kun je weinig meer doen lijkt mij.
Tja inderdaad, als er iemand dan wel iets te verwijten valt dan zou ik eerder in de richting van de psychiater
wijzen... Maar goed, daarmee krijgen de ouders hun kindjes ook niet terug en dat kindje haar moeder niet.
pi_65455306
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 14:24 schreef charleen het volgende:

[..]

Tja inderdaad, als er iemand dan wel iets te verwijten valt dan zou ik eerder in de richting van de psychiater
wijzen... Maar goed, daarmee krijgen de ouders hun kindjes ook niet terug en dat kindje haar moeder niet.
tja in principe is die kim gestorven op het moment dat de psychiater hem niet onder behandeling wou stellen.
daar hebben zijn ouders hem verloren.
en nu is hij geen mens meer maar een onberekenbaar beest, zoiets kun en mag je niet meer vrijlaten...

en als hij nog iets menselijks in zich heeft dan kun je hem beter uit zijn lijden verlossen ...
pi_65455320
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 14:21 schreef thestoryofus2009 het volgende:

[..]

ja helemaal zuur voor de ouders.
die wisten al dat er iets fout zat en wouden gedwongen opname (niet iets dat je graag regelt voor je kind).

die psychiater mag ook wel vervolgd worden wegens ernstige nalatigheid...

als die kim was opgenomen wellicht dat dit niet was gebeurd ....
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 14:24 schreef charleen het volgende:

[..]

Tja inderdaad, als er iemand dan wel iets te verwijten valt dan zou ik eerder in de richting van de psychiater
wijzen... Maar goed, daarmee krijgen de ouders hun kindjes ook niet terug en dat kindje haar moeder niet.
En misschien was er op dat moment ook geen aanleiding om acties als deze te verwachten.
  dinsdag 27 januari 2009 @ 14:32:36 #22
216804 charleen
Kloon noch hoax!
pi_65455453
Kun je eigenlijk nog wel spreken over ontoerekeningsvatbaarheid of psychoses wanneer een dader krantenknipsels etc. verzamelt van zijn daden? Ik ben hier in helemaal een leek, maar iets zegt mij dat hier iets niet klopt.
pi_65455547
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 14:29 schreef Casos het volgende:

[..]


[..]

En misschien was er op dat moment ook geen aanleiding om acties als deze te verwachten.
ik denk dat ouders meer weten dan een psy over hun kind.
en ik denk niet dat je als ouder zomaar ff je kind in een kliniek laat opnemen als je niet alles al hebt geprobeerd en je je kind verder ziet aftakelen.
vergeet niet dat medici (academici) stronteigenwijs zijn en ook lang niet altijd zelf zo deskundig zijn als ze denken...
pi_65455777
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 14:34 schreef thestoryofus2009 het volgende:

[..]

ik denk dat ouders meer weten dan een psy over hun kind.
en ik denk niet dat je als ouder zomaar ff je kind in een kliniek laat opnemen als je niet alles al hebt geprobeerd en je je kind verder ziet aftakelen.
vergeet niet dat medici (academici) stronteigenwijs zijn en ook lang niet altijd zelf zo deskundig zijn als ze denken...
Voor hoeveel ouders zou het wel niet goed uitkomen als hun kind wordt opgenomen? Nee, het is heel goed dat er op alleen maar aangeven van ouders, geen kinderen verplicht worden opgenomen.
pi_65455885
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 14:40 schreef Casos het volgende:

[..]

Voor hoeveel ouders zou het wel niet goed uitkomen als hun kind wordt opgenomen? Nee, het is heel goed dat er op alleen maar aangeven van ouders, geen kinderen verplicht worden opgenomen.
als je zo'n gruwelijke hekel aan je kind hebt dan laat je hem of haar wel uit huis plaatsen.
als ouders actief hulp zoeken denk ik niet dat dat komt omdat ze niet begaan zijn met hun kind...
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')