maandag 19 januari 2009 @ 19:47:05 #1
206640 Beelzebufo
All my vices are devices!
pi_65220009
registreer om deze reclame te verbergen
Ik neem aan dat algemeen bekend is dat er géén 1:1 koppeling kan bestaan tussen de olieprijs en de benzineprijs.

Volgens de site van Shell wordt er zo'n 69 cent per liter aan belastingen geheven en is de marge zo'n 13 cent. De momenteel over overblijvende 38 cent wordt dus bepaald door de olieprijs.

Daarnaast is de olie genoteerd in dollars en de benzine in euro's. De dollar zakt nog steeds ten opzichte van de euro, waarvan dus een dalend resultaat op de benzineprijs verwacht mag worden. Overigens daalt de olieprijs zélf ook, dat zou dus extra hard moeten aankomen op de benzineprijs.

Vaak wordt 'marktwerking' als excuus aangevoerd. De absolute grootverbruikers op deze planeet zijn de Amerikanen, maar die laten momenteel massaal de auto staan wegens de kredietcrisis. Minder vraag? Lagere prijs!

Maarrrrr....... niets van dat alles. De afgelopen dagen zijn de olieprijs en de dollarnotering gezakt, maar tóch is de benzineprijs gestegen. We worden dus ergens bijzonder hard genaaid.

Wie weet hoe dit zit? Wat zie ik over het hoofd?
Een Rijnlandse morgen (ca. 8516 vierkante meter) is onderverdeeld in 6 hont, een hont in 100 vierkante roeden, en een roede in 144 vierkante voet.
pi_65220731
Goede vraag, ik heb me precies hetzelfde afgevraagd de laatste dagen.
pi_65220909
Ik probeer er wat data bij te zoeken, maar dat valt niet helemaal mee.

Een grafiek:

Bron

Daarnaast zit er een forse vertraging in 't verwerken van de olieprijs in de benzineprijs.
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
pi_65221087
Ik begrijp hieruit dat in week 27 er geen "winst" op de benzine zat?
pi_65221169
quote:
Op maandag 19 januari 2009 20:10 schreef janus84 het volgende:
Ik begrijp hieruit dat in week 27 er geen "winst" op de benzine zat?
Nee , er zijn 2 y-assen. Deze grafiek is puur ter vergelijking van de bewegingen van de 2 lijnen.
pi_65221678
pi_65223731
je wordt dus voor 62% door de overheid ''opgelicht''
Op donderdag 22 mei 2008 10:28 schreef Spittie het volgende:
swarma spam hoer
Op maandag 4 mei 2009 16:09 schreef Broekpaling het volgende:
Swarmahoer, deleting your posts while users are still writing them.
pi_65224142
quote:
Op maandag 19 januari 2009 21:12 schreef swarmahoer het volgende:
je wordt dus voor 62% door de overheid ''opgelicht''
Welnee, dan mogen we het op een andere manier gaan betalen.
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
pi_65224801
Los van alle belastingen enzo, benzine is gewoon iets anders dan ruwe olie. Natuurlijk is er een sterke prijscorrelatie, maar de benzineprijs hangt niet alleen af van de beschikbaarheid van de grondstof waaruit het wordt gemaakt (ruwe olie) maar ook van raffinagecapaciteit en voorraden.
De beurs is zwaar overgewaardeerd, dus waarom niet gratis je geld uitlenen als microkrediet aan kleine ondernemers in de derde wereld? Join het Kiva Fok!-Team
  maandag 19 januari 2009 @ 22:06:02 #10
230721 The.Apple
Future, Vision, Respect, Life
pi_65226124
1 Vat is ongv 158 Liter.....

+ zie selang
Here's to the crazy ones, the misfits, the rebels,....... Arrrcchhh kijk em zelf maar
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=SQFIsfQKBuU[/youtube]
pi_65226804
Maar wel opvallend dat de olieprijs toch flink zakt en de benzineprijs stijgt. Men zegt dat het door de stijgende dollar komt.

Is dat ook zo?
pi_65234244
quote:
Op maandag 19 januari 2009 22:20 schreef Bulletdodger het volgende:
Maar wel opvallend dat de olieprijs toch flink zakt en de benzineprijs stijgt. Men zegt dat het door de stijgende dollar komt.

Is dat ook zo?
de benzine prijs loopt nooit gelijk aan de olie prijs, hij wordt er wel door beinvloed maar meestal is is een dalende olie prijs nu pas over een maand aan de pomp te merken, maar dan kunnen er dus wel weer externe invloeden meespelen.

ps. ik heb o.a. zelf ook een tankstation en ben blij dat de prijs niet meer zakt ik heb bijna een half jaar met verlies moeten verkopen omdat als ik een voorraad kocht de prijzen binnen enkele dagen alweer op mijn inkoopprijs (of daaronder)zaten. mooi zo houden de prijs.
National Suicide: How Washington is Destroying the American Dream
pi_65235856
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 07:50 schreef edwinh het volgende:

ps. ik heb o.a. zelf ook een tankstation en ben blij dat de prijs niet meer zakt ik heb bijna een half jaar met verlies moeten verkopen omdat als ik een voorraad kocht de prijzen binnen enkele dagen alweer op mijn inkoopprijs (of daaronder)zaten. mooi zo houden de prijs.
Ik voel met je mee maar dat betekend wel dat je in de zomer flink verdiend hebt want toen steeg de prijs gigantisch, en lag je inkoop waarschijnlijk tijden lager dan de uiteindelijke verkoopprijs. Dus ja ondernemersriciso
pi_65241499
per 1 juli aanstaande wordt de accijns op diesel met drie cent verhoogd en de accijns op LPG gaat anderhalve cent omhoog. Verder wordt per 1 januari 2009 de BTW verhoogd naar 20 procent.
pi_65241697
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 09:49 schreef Bulletdodger het volgende:

[..]

Ik voel met je mee maar dat betekend wel dat je in de zomer flink verdiend hebt want toen steeg de prijs gigantisch, en lag je inkoop waarschijnlijk tijden lager dan de uiteindelijke verkoopprijs. Dus ja ondernemersriciso
jah echt super zon tankstation doe er maar een bod op en ik tik je over de vingers. nee gekheid, maar die 3cent die je bruto overhoud per liter, daar wordt je niet echt beter van. Alle kosten moeten er dan nog vanaf, om over investeringkosten in nieuwe pompen en buitenpalen nog maar te zwijgen
  dinsdag 20 januari 2009 @ 14:03:35 #16
206640 Beelzebufo
pi_65243529
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 13:11 schreef arjan1212 het volgende:
per 1 juli aanstaande wordt de accijns op diesel met drie cent verhoogd en de accijns op LPG gaat anderhalve cent omhoog. Verder wordt per 1 januari 2009 de BTW verhoogd naar 20 procent.
?? oud nieuws ?? dat was vorig jaar. De BTW stijging is afgeblazen, toch?
Een Rijnlandse morgen (ca. 8516 vierkante meter) is onderverdeeld in 6 hont, een hont in 100 vierkante roeden, en een roede in 144 vierkante voet.
pi_71088898
Ik heb o.a een tankstation, maar nou is mijn vraag. Is het mogelijk dat iemand met een BB terminal de correlatie tussen de olie en de benzine prijs krijgen, weergeven?

bijvoorbaat Tank
pi_71091030
Heb dit een jaar of vier geleden voor economie uitgezocht. Zal even voor je zoeken.

Edit, hmmz, kan het niet meer vinden. Destijds was de olieprijs ongeveer zestig dollar per vat, en de benzineprijs ongeveer 1,20 uit mijn hoofd. Accijns is sindsdien alleen maar omhoog gegaan. De kosten voor de oliemaatschappij waren maar een paar cent per liter, tussen de vijf en de twaalf oid.

[ Bericht 65% gewijzigd door superworm op 18-07-2009 12:34:19 ]
"Your days of finger-banging ol' Mary Jane Rottencrotch through her pretty pink panties are over!"
Mijn columns
Weblog / Last.fm
pi_71099055
quote:
Op zaterdag 18 juli 2009 12:27 schreef superworm het volgende:
Heb dit een jaar of vier geleden voor economie uitgezocht. Zal even voor je zoeken.

Edit, hmmz, kan het niet meer vinden. Destijds was de olieprijs ongeveer zestig dollar per vat, en de benzineprijs ongeveer 1,20 uit mijn hoofd. Accijns is sindsdien alleen maar omhoog gegaan. De kosten voor de oliemaatschappij waren maar een paar cent per liter, tussen de vijf en de twaalf oid.
Ok maar het gaat mij er dus meer om als de olieprijs corrigeert van 70 naar 65, is er dan een correlatie mbt de benzine prijs en hoelang duur het voor dit in de benzine prijs verwerkt is. Met andere woorden ik wil graag van te voren weeten als de benzine prijs gaat dalen door een correctie in de olie. Ik ga het komende weeken wel eens bij houden en in grafiek zetten, wellicht kan hier op inspelen.
pi_71099843
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 07:50 schreef edwinh het volgende:

[..]

de benzine prijs loopt nooit gelijk aan de olie prijs, hij wordt er wel door beinvloed maar meestal is is een dalende olie prijs nu pas over een maand aan de pomp te merken, maar dan kunnen er dus wel weer externe invloeden meespelen.

Onzin, dat werkt 2 kanten op.
Als jij veel hebt ingekocht en de prijs stijgt dan is dat extra winst voor je.
Dus ga niet lopen huilen
pi_71099866
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 13:16 schreef edwinh het volgende:

[..]

jah echt super zon tankstation doe er maar een bod op en ik tik je over de vingers. nee gekheid, maar die 3cent die je bruto overhoud per liter, daar wordt je niet echt beter van. Alle kosten moeten er dan nog vanaf, om over investeringkosten in nieuwe pompen en buitenpalen nog maar te zwijgen
Tsja, je bent niet gedwongen om dit te gaan doen, lijkt me?
pi_71099902
quote:
Op maandag 19 januari 2009 22:06 schreef The.Apple het volgende:
1 Vat is ongv 158 Liter.....

+ zie selang
1 barrel is 158 liter, die noteert nu 67 dollar geloof ik.

Als je daar de 23% productiekosten overheen rekent, brutowinstmarge van oliemaatschappij, de BTW, accijnzen etc. en dat vervolgens deelt door 158.. en vervolgens omiwsselt in Euro's.

Dan zouden de prijzen minstens gehalveerd moeten zijn
pi_71100347
De naaierij zit m in het feit dat we nog steeds oliegerelateerde stoffen verbranden voor vervoer.
pi_71100533
quote:
Op zaterdag 18 juli 2009 10:19 schreef edwinh het volgende:
Ik heb o.a een tankstation, maar nou is mijn vraag. Is het mogelijk dat iemand met een BB terminal de correlatie tussen de olie en de benzine prijs krijgen, weergeven?

bijvoorbaat Tank
Ik zal eens kijken, maar volgens mij zijn de benzine prijzen aan de pomp moeilijk op BB te krijgen.
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
  dinsdag 15 mei 2012 @ 10:19:54 #25
206640 Beelzebufo
pi_111570300
Ja, een godsgruwelijke kutkick, maar het is weer actueel:

De olieprijs is omlaag gestórt, maar de benzineprijzen blijven hoog kwakkelen.
Kan mijn dieselauto niet gewoon op ruwe aardolie rijden?
  dinsdag 15 mei 2012 @ 12:13:49 #26
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_111574523
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 10:19 schreef Beelzebufo het volgende:
Ja, een godsgruwelijke kutkick, maar het is weer actueel:

De olieprijs is omlaag gestórt, maar de benzineprijzen blijven hoog kwakkelen.
Kan mijn dieselauto niet gewoon op ruwe aardolie rijden?
De prijs van benzine is in ieder geval sneller gedaald dan de prijs van diesel, anderzijds stijgt de prijs van diesel ook minder hard dan die van benzine.

Nee... de dieselmotor in je auto kan niet op ruwe olie rijden. Bij een dieselmotor zijn zaken als viscositeit, ontbrandingspunt en smeereigenschappen van groot belang, en moderne dieselmotoren zijn ook zeer selectief m.b.t. de hoeveelheid non koolwaterstoffen die de brandstof bevat, dit meestal i.v.m. de slijtage aan verstuivers, pompen, EGR kleppen en catalysatoren/particulate filters.

Scheepsmotoren daarentegen lopen op alles waar men vanaf moet aangelengd met chemisch en nucleair afval :7 :X
http://youtu.be/KhaYSb1zbFs
"Never try and catch a falling knife. Wait for it to hit the ground then pick it up. The same applies to falling housing prices"

Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')