abonnement Unibet Coolblue
pi_65187718
Topic gesloten? We kunnen hier weer verder met de discussie:

Dit was de eerste post:


Heb net het boek "norwegian wood" van haruki murakami gelezen. Schitterend vond ik het. Daarna even op internet gaan surfen wat anderen ervan vonden. Nu zie ik in heel veel recensies staan dat de hoofdpersoon Toru met zijn voornaam heet. Hoe weet men dat? Ben ik in het hele boek niet tegengekomen?

Het antwoord is nog niet gevonden


Deel 1: Haruki Murakami

[ Bericht 10% gewijzigd door DaMart op 17-02-2009 17:59:08 ]
pi_65187784
Ik ook weer, binnenkort Hard-Boiled Wonderland 's lezen.
"Social order at the expense of liberty is hardly a bargain."
  zondag 18 januari 2009 @ 21:36:37 #3
159734 PimpofPersia
Strak in trainingspak
pi_65187792
Uitleg die ik net typte:
Ik heb ook de Nederlandse versie, geloof dat het bij mij ook de hele tijd is vertaald met Watanabe.

Het verschil zit hem in de transliteratie van Japanse namen naar het Nederlands / Engels. Ik ben absoluut geen kenner op dit gebied (mijn kennis komt vooral van [url=http://en.wikipedia.org/wiki/Name_order#Name_order]wikipedia[.url]), maar het komt erop neer dat de vertaler zit met het dilemma wat de voor- en wat de achternaam is. En ik geloof dat in het geval van Norwegian Wood Jay Rubin en de Nederlandse vertaler hier beiden een andere keuze hebben gemaakt.
Want ik ben kaler dan kaal
Strakker dan strak
Wreder dan wreed
Vetter dan vet
pi_65187940
wel extreem irritant dat dan zo'n forum door een ongeinteresseerd iemand op slot wordt gedaan. Wat is dat voor raar gedrag
pi_65187974
@Quir: wat bedoel je: "ik ook weer?"

HBW is overigens wel te gek!
  zondag 18 januari 2009 @ 21:44:06 #6
69957 Lonewolf2003
Cool. Cool, cool, cool
pi_65188176
topics gaan na 300 post automatisch opslot.
pi_65188228
quote:
Op zondag 18 januari 2009 21:39 schreef mrkrul het volgende:
wel extreem irritant dat dan zo'n forum door een ongeinteresseerd iemand op slot wordt gedaan. Wat is dat voor raar gedrag
Bij 300 posts zit het topic vol, en moet er een #2 of verder aangemaakt worden.

Maar inderdaad een verschil in de keuze van de vertaler dus
  zondag 18 januari 2009 @ 21:46:28 #8
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_65188282
wel typisch, want andere karakters worden wel met voor- en achternaam genoemd
  zondag 18 januari 2009 @ 21:47:11 #10
69957 Lonewolf2003
Cool. Cool, cool, cool
pi_65188316
quote:
Op zondag 18 januari 2009 21:45 schreef Dylanesque het volgende:

[..]

Bij 300 posts zit het topic vol, en moet er een #2 of verder aangemaakt worden.

Maar inderdaad een verschil in de keuze van de vertaler dus
Ja, dus door de verwarring over de naam volgorde.
  zondag 18 januari 2009 @ 21:48:01 #11
48870 Abbadon
Gevallen Engel
pi_65188362
Murakami één van mijn favoriete schrijvers!
Give a man a fire and he'll be warm for a day. Set a man on fire and he'll be warm for the rest of his life.
pi_65188377
quote:
Op zondag 18 januari 2009 21:40 schreef mrkrul het volgende:
@Quir: wat bedoel je: "ik ook weer?"

HBW is overigens wel te gek!
Ik volg dit topic ook weer.
"Social order at the expense of liberty is hardly a bargain."
pi_65191842
Ook een tvp. Laatst "Norwegian Wood" gekocht Ga er snel in beginnen.
  woensdag 21 januari 2009 @ 20:00:29 #14
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_65294348
tpv

Ik ga binnenkort weer eens een boek van hem lezen.

Eens kijken wat de bestgenoteerde is die ik nog niet heb gelezen op amazon.
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_65304511
Laatst voor de tweede keer aan Kafka on the shore begonnen.
Money won is twice as sweet as money earned.
  zondag 25 januari 2009 @ 11:47:37 #16
217529 Jabberwocky
Jabberwo)))cky
pi_65379688
Schitterend boek ja, dat Kafka on the shore.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
"Beware the Jabberwock, my son!
The jaws that bite, the claws that catch!
Beware the Jubjub bird, and shun
The frumious Bandersnatch!"
  zondag 25 januari 2009 @ 19:42:35 #17
117234 petertjeprik
A witty saying proves nothing
pi_65395726
Hey,

Ik heb nu ook drie Murakami boeken gelezen (the wind-up bird chronicle, after dark en after the quake).
Wat een fantastische schrijver! Ik vind vooral die rustige manier van vertellen en het laten overlopen van realiteit naar surrealiteit prachtig.

Mijn enige probleem met de Murakami boeken is de manier waarop ze uitgegeven worden. Ik heb een hekel aan paperbacks/ pocket uitgaven. Doe mij maar een goede hardcover en laten deze nou net slecht te krijgen zijn (vooral in de Engelse vertaling).
A creation of importance can only be produced when its author isolates himself, it is a child of solitude - J.W. von Goethe
pi_66025092
In de Groene Amsterdammer van deze week staat 'ie op de voorkant Twee artikelen, 1 wat algemener en herhalender dan de tweede: dat is een leuk verslag over hoe Joost de Vries Murakami 'ontdekte', en hoe de bekendheid van Murakami vervolgens min of meer explodeerde, waarna zelfs Georgina Verbaan en iemand in de Margriet Murakami prezen.
pi_66028707
quote:
Op zondag 25 januari 2009 11:47 schreef Jabberwocky het volgende:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Evenals het bos op het einde van het boek, maar je weet van te voren bij Murakami dat er hier en daar iets in de vaagte blijft zweven.

Ik ben trouwens vandaag begonnen in een boek van Oë, een andere Japanse schrijver (dé andere Japanse schrijver), eens kijken of er parallelen met Murakami te trekken zijn.
pi_66033247
quote:
Op vrijdag 13 februari 2009 17:49 schreef Intxaurraga het volgende:

[..]

Evenals het bos op het einde van het boek, maar je weet van te voren bij Murakami dat er hier en daar iets in de vaagte blijft zweven.

Ik ben trouwens vandaag begonnen in een boek van Oë, een andere Japanse schrijver (dé andere Japanse schrijver), eens kijken of er parallelen met Murakami te trekken zijn.
Naar Oe ben ik ook benieuwd, de 'literaire elite' die in eerste instantie niets met Murakami te maken wilde hebben omdat hij te weinig 'echt Japans' was
  zaterdag 14 februari 2009 @ 15:51:10 #21
69957 Lonewolf2003
Cool. Cool, cool, cool
pi_66056143
quote:
Op vrijdag 13 februari 2009 16:14 schreef Dylanesque het volgende:
In de Groene Amsterdammer van deze week staat 'ie op de voorkant Twee artikelen, 1 wat algemener en herhalender dan de tweede: dat is een leuk verslag over hoe Joost de Vries Murakami 'ontdekte', en hoe de bekendheid van Murakami vervolgens min of meer explodeerde, waarna zelfs Georgina Verbaan en iemand in de Margriet Murakami prezen.
Eerste artikel was idd erg algemeen. Er stond voor mij weinig onbekends in. Tweede artikel was stukken leuker en beter, vond ik. Grappig alleen dat hij heel erg afgeeft op het interview met Krabbé, terwijl dat voor mij juist de reden was om mijn eerste Murakami te kopen. Krijg echt zin om weer een Murakami te lezen hierdoor.
pi_66057304
quote:
Op zaterdag 14 februari 2009 15:51 schreef Lonewolf2003 het volgende:

[..]

Eerste artikel was idd erg algemeen. Er stond voor mij weinig onbekends in. Tweede artikel was stukken leuker en beter, vond ik. Grappig alleen dat hij heel erg afgeeft op het interview met Krabbé, terwijl dat voor mij juist de reden was om mijn eerste Murakami te kopen. Krijg echt zin om weer een Murakami te lezen hierdoor.
Precies! Hij deed juist erg enthousiast. Ik heb het fragment nog een keer bekeken op youtube, maar aan het einde zegt Krabbe zelf ook dat hij bang is dat hij mensen nu juist afschrikt door zijn enthousiasme ofzo, en dat de boeken echt gewoon goed zijn. Matthijs en Giel zijn allebei best nieuwsgierig geworden, en veel kijkers ook volgens mij Ik had toen dat uitgezonden werd volgens mij de meeste boeken al aan 1 stuk door gelezen, en herken me ook wel een beetje in dat kwijtraken van je 'persoonlijke ontdekking' Hoewel ik wel constant andere mensen aanspoor(de) om ook wat van 'm te lezen
pi_66059162
quote:
Op zaterdag 14 februari 2009 16:38 schreef Dylanesque het volgende:

[..]

Precies! Hij deed juist erg enthousiast. Ik heb het fragment nog een keer bekeken op youtube, maar aan het einde zegt Krabbe zelf ook dat hij bang is dat hij mensen nu juist afschrikt door zijn enthousiasme ofzo, en dat de boeken echt gewoon goed zijn. Matthijs en Giel zijn allebei best nieuwsgierig geworden, en veel kijkers ook volgens mij Ik had toen dat uitgezonden werd volgens mij de meeste boeken al aan 1 stuk door gelezen, en herken me ook wel een beetje in dat kwijtraken van je 'persoonlijke ontdekking' Hoewel ik wel constant andere mensen aanspoor(de) om ook wat van 'm te lezen
Ik heb het vandaag opgezocht, en wat een zuur elititstisch stuk was dat tweede artikel. De hoofdlijn was dat Murakami niet leuk meer is, omdat iedereen (was het verdorie maar waar) het leest, en omdat iedereen het op de verkeerde manier interpreert. Ik raad de schrijver aan om Murakami achter zich te laten en zich te gaan verkneukelen om één of ander 18-jarig Wit-Russisch gedichtentalent, dan kan het 'domme volk' de Opwindvogelkronieken nog eens lezen .
pi_66059698
Ik heb Kafka op het strand eindelijk gelezen. Heb me er helemaal in ondergedompeld, vorig weekend. Ik heb niet de illusie dat ik het boek helemaal op de juiste manier begrepen heb, maar het smaakt absoluut naar meer.

Maar wat een afschuwelijke, betweterige vertaler zeg. Sommige voetnoten hadden achterwege mogen blijven, wat mij betreft.
  zaterdag 14 februari 2009 @ 18:32:00 #25
69957 Lonewolf2003
Cool. Cool, cool, cool
pi_66060645
quote:
Op zaterdag 14 februari 2009 17:47 schreef Intxaurraga het volgende:

[..]

Ik heb het vandaag opgezocht, en wat een zuur elititstisch stuk was dat tweede artikel. De hoofdlijn was dat Murakami niet leuk meer is, omdat iedereen (was het verdorie maar waar) het leest, en omdat iedereen het op de verkeerde manier interpreert. Ik raad de schrijver aan om Murakami achter zich te laten en zich te gaan verkneukelen om één of ander 18-jarig Wit-Russisch gedichtentalent, dan kan het 'domme volk' de Opwindvogelkronieken nog eens lezen .
Het is idd een erg elititstisch stuk. Ben het ook niet eens met zijn conclusie. Maar er zit wel een kern van waarheid in. Vooral in dat van Zwagerman over dat een eigen ontdekt "cult" boek meer voldoening geeft dan het lezen van de grote klassiekers, die in elke canon staat, kan ik me erg vinden.

http://www.newyorker.com/(...)books1?currentPage=1 hier het artikel van Updike, waar hij naar verwijst trouwens. Ook interessant voor _Arual_
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')