abonnement Unibet Coolblue
pi_232380
quote:
op 12-18-1999 om 09:41 PM schreef Bonzai het volgende:

Bovendien een krant die fout was in de oorlog.


U bent zeker al erg oud en U heeft in de oorlog veel meegemaakt dat U nu nog steeds uit principe de Telegraaf niet kunt verdragen??


Wat heb je aan al je miljoenen Piet, als je poepen moet en je kan het niet??!!

  zaterdag 18 december 1999 @ 22:18:00 #27
1464 ART
FOK!member
pi_232381
quote:
op 12-18-1999 om 10:08 PM schreef PINOK het volgende:

Bonzai,

Ik vraag me af wat je hier op dit forum doet. Veronica heeft afspaken met de telegraaf en vindt als omroep kennelijk niet dat de telegraaf als krant niet bij hun uitstraling hoort. Met andere woorden BB(Veronica) zijn een soort van telegraaf. Waarom kijk en/of ben je dan nog in BB geintresseert.


Sorry Pinok, maar ik blijf vinden dat je niet kunt stellen dat VOO en Telegraaf commercieel onder één hoedje spelen en VOO dús een soort Telegraaf is, en BB dús ook een soort Telegraaf en als je niet van de Telegraaf houdt, je dús niet van BB mag houden. Dat zou betekenen dat ik geen Grolsch meer mag drinken, nooit een boek bij de Bruna mag kopen, geen pizza bij Al Capones mag bestellen en zo voorts. De discussie gaat hier over de kwaliteit van de Telegraaf als krant. Hun connectie met BB is puur zakelijk, net als bij al die andere sponsors.

En Bonzai: de redactie van de Telegraaf van voor en in de oorlog was fout. Dat heeft geen snars met de redactie of krant van nu te maken.

Het is het Gesprek waar het om draait
pi_232382
Art,

Hoe ver gaan de belangen als Voo 300.000,-- heeft gekregen voor deze telegraaf bijlage. Voo had ook Trouw of AD het aanbod kunnen doen voor deze actie.
Ook jij weet dat de telegraaf lezer de RTL4 en Veronica kijker is.

[Dit bericht is gewijzigd door PINOK (Datum 18 December 1999).]

pi_232383
quote:
op 12-18-1999 om 10:29 PM schreef PINOK het volgende:
Art,

Hoe ver gaan de belangen als Voo 300.000,-- heeft gekregen voor deze telegraaf bijlage.
<snip>


En dat was maar 1 van VOO's commerciële acties tijdens het programma. Hoeveel zou LEGO betaald hebben ?

Als dit in stijgende lijn gaat, wat kunnen we dan nog verwachten met Kerst en in het kader van het Millennium ?
Zelfs meende Rolphie VOO al als supporter van de politie-aktie "Heb 't lef..." te moeten aanmerken - politiek correct óók nog. Hoe diep is een omroep bereid te gaan om zich de kollektieve nederlandse "ass" in te slijmen ?
Om toch maar vooral door te kunnen gaan met 'oom dagobert' spelen ?

  zondag 19 december 1999 @ 11:12:00 #30
1464 ART
FOK!member
pi_232384
quote:
op 12-18-1999 om 10:29 PM schreef PINOK het volgende:
Art,

Hoe ver gaan de belangen als Voo 300.000,-- heeft gekregen voor deze telegraaf bijlage. Voo had ook Trouw of AD het aanbod kunnen doen voor deze actie.
Ook jij weet dat de telegraaf lezer de RTL4 en Veronica kijker is.



Natuurlijk Pinok. VOO had ook Trouw dat aanbod kunnen doen, maar die was er nooit op in gegaan zonder de journalistieke vrijheid op te geven. Dat je dat als krant wel doet, geeft mij te denken.

En ik ben het met je eens dat er waarschijnlijk veel Telegraaflezers onder RTL- en Veronicakijkers zitten, maar dat betekent nog niet dat alle RTL- en VOO-kijkers Telegraaflezers zijn. Dat is een drogreden.

Ik ben zeker geen fanatiek RTL- en VOO-kijker. VOO kijk ik op BB en een incidentele interland vrijwel nooit en bij RTL boeit mij vooral Barend en Van Dorp. Maar daarom geniet ik niet minder van BB (al ben ik ook erg verslingerd aan dit forum).

Het is het Gesprek waar het om draait
  Admin zondag 19 december 1999 @ 20:56:00 #31
725 crew  Breuls
Bad Wolf
pi_232385
over de Telegrafische kwaliteit: als je niet perse op de hoogte wil zijn van het wereldnieuws (of in elk geval niet zo goed), maar gewoon ff relaxed de krant wil lezen, dan is de Telegraaf een prima weglezertje.
De telegraaf is meer een entertainmentkrantje dan een serieus dagblad.

Al met al lijkt me dat wel OK voor BB'ers.

I am a leaf on the wind.
Watch how I soar.
  dinsdag 21 december 1999 @ 23:52:00 #32
1464 ART
FOK!member
pi_232386
Nog even ter aanvulling op dit topic (en hoe wordt gedacht over journalistieke integriteit/onafhankelijkheid) het volgende bericht uit de NRC van vandaag (21/12):

LA Times biecht 'doodzonde' op
Door een onzer redacteuren
ROTTERDAM, 21 DEC. De Amerikaanse krant Los Angeles Times is gisteren diep door het stof gegaan voor zijn lezers. In een bijlage van veertien pagina's excuseert de krant zich omdat hij uit winstbejag de grens tussen commercie en journalistiek bewust heeft laten vervagen.

De controverse is ontstaan naar aanleiding van een 168 pagina's dik kleurenmagazine bij de krant van zondag 10 oktober over het nieuwe Staples Center, een sportstadion annex vermaakscentrum. Achteraf bleken krant en stadion een handeltje te hebben gesloten. Onderdeel daarvan was dat de LA Times een deel van de 2 miljoen dollar aan advertentie- opbrengsten afdroeg aan het Staples Center. De LA Times was sponsor van het stadion en betaalde in contanten, gratis advertenties en, naar nu blijkt, 'gezamenlijke winstprojecten' als het gewraakte magazine.

Dat leidde tot een opstand van de redactie en tot een lawine aan publicaties over het verlies van journalistieke onafhankelijkheid bij de LA Times. Gisteren zette de krant daarom een unieke stap. Na een onderzoek van zes weken mocht media-redacteur David Shaw een vernietigend artikel over de zaak publiceren. Uitgever en hoofdredacteur verontschuldigden zich terzelfdertijd tegenover hun lezers.

Eerder had de legendarische oud-hoofdredacteur Otis Chandler al een open brief laten voorlezen op de redactie, waarin hij het Staples-magazine " ongeloofelijk stupide" noemde. "Je kan een een grote krant als de LA Times niet met succes leiden met topmanagers die geen enkele ervaring hebben met kranten". Chandler wees daarmee met de beschuldigende vinger naar Mark Willis, hoofd van de Times Mirror Group en tot 1998 uitgever van de LA Times. Willis had in zijn tijd meermalen laten weten 'De Muur' te willen slechten tussen advertentieafdeling en redactie van de LA Times. "Desnoods met een bazooka." Zijn opvolger Kathryn Downing rondde dat karwei dit jaar met succes af. Zij was manager bij een cornflakes-fabriek voor ze in 1995 overstapte naar de Times Mirror- groep. Downing zegt nu dat ze handelde uit "fundamenteel onbegrip" van journalistieke ethiek. Haar idee was dat, zolang ze de redactie niets vertelde over het arrangement met het Staples Center, de journalisten die aan het magazine meewerkten hun integriteit zouden behouden. "Ik hoop niet dat ik word gehangen omdat ik nog in mijn leerproces zat", laat ze weten.

Media-redacteur David Shaw stelt dat dit voor de lezers niets uitmaakt. Zij kregen een "glossy, advertentie-vet magazine met een onontkoombaar commercieel en promotieachtig gevoel" op de mat, gepresenteerd als onderdeel van de krant. En op de redactie gelooft niemand dat degenen die het magazine tevoren zagen niet wisten dat ze een reclamefolder schreven. Zo was er in het midden van het magazine een stuk over de constructie van het sportstadion. Om die te zien, moest de lezer een Toyota-advertentie openvouwen.

Zo, schrijft Shaw, is op de LA Times een Watergate-achtige sfeer van diep wantrouwen ontstaan, die zich richt op hoofdredacteur Michael Parks. "Wat wist hij en wanneer wist hij het?" - dat zijn de vragen van 'Staplesgate'. Collega-hoofdredacteuren zeggen dat Parks een doodzonde beging tegen de journalistieke ethiek als hij het wel wist, en blijkgeeft van vergaande incompetentie als hij het niet wist. Het eerste lijkt het geval.

De misstap van de LA Times, en het openbare zelfonderzoek dat daar nu op volgt, heeft volgens veel media-waarnemers een gezond effect. De journalistieke onafhankelijkheid van kranten, onder druk door de angst bij advertentieafdelingen over de toenemende concurrentie door nieuwe informatiedragers als Internet, is met het schandaal herbevestigd. Maar, zo schrijft Shaw, veel journalisten zien het Staples-magazine als niet meer dan " de al te zichtbare en lelijke top van een ijsberg van enorme proporties - een mentaliteit van drijf-de-winst-op, drijf-de- aandelenkoers-op, die journalistieke kwaliteit, integriteit en reputatie bedreigt."


Die bijlage van De Telegraaf is zeer vermoedelijk in nauw overleg met VOO tot stand gekomen. Voor publiciteit worden dus journalistieke basiswaarden even opzij geschoven. Zelfs in het politiek correcte klimaat van de VS hoef je dat niet te flikken.

Het is het Gesprek waar het om draait
pi_232387
De telegraaf is overigens toch nooit compleet? Ja tenzij je op denkvermogen roddelblad bent en wilt blijven hangen....
O mamma mamma mamma, O mamma mamma mamma. Sai perche mi batte il corazon?
Ho visto Maradona, ho visto Maradona. Eh, mammà, innamorato son!
A Guinness a day keeps the doctor away
  woensdag 22 december 1999 @ 15:22:00 #34
2201 prop
explain it simple
pi_232388
Ook de PCM uitgever van Volkskrant, Parool, NRC, AD en Trouw, is sponsor van Sail 2000, de uitmarkt en tal van andere projecten om daarmee exclusieve specials te kunnen maken over de evenementen die commercieel worden geëxploiteerd. Lijkt me allemaal in orde zolang je geen commerciële flauwekul opschrijft. De discussie hier over de Telegraaf wordt steeds dubieuser.
If you can´t explain it simple, you don´t understand it well enough

pi_232389
Veronica gaat niet naar de Volkskrant of de Trouw zolang zij deel uit maakt van de HMG-groep en de Telgraaf daar ook aandelen in heeft.


  woensdag 22 december 1999 @ 15:28:00 #36
2201 prop
explain it simple
pi_232390
Onzin, het AD zou eerst in het huis komen. Ik dacht niet dat de telegr. in HMG zat maar wel in SBS
If you can´t explain it simple, you don´t understand it well enough

  woensdag 22 december 1999 @ 15:39:00 #37
306 Maurisico
niet bij te benen!
pi_232391
Cut the crap boys, de Telegraaf is gewoon in de enige krant in Nederland die zich hiervoor leent. De andere landelijke bladen zouden hier niet over peinzen. De keuze voor de Telegraaf is dus logisch.

En dan even over de intellectuelen-discussie; Erg diep gaat het allemaal niet, en opruiend kan het soms best allemaal zijn, vooral de opiniepagina van de telegraaf is soms doordrenkt van de gedachte van het volk. Maar om ddan maar meteen te zeggen dat alleen domme mensen de Telegraaf lezen? Ik dacht van niet..

Voor al uw nieuwe en ouwe nieuws
  woensdag 22 december 1999 @ 16:56:00 #38
631 GHaven
Dementerende borstenbetaster.
pi_232392
quote:
op 12-22-1999 om 03:39 PM schreef Maurisico het volgende: (...)vooral de opiniepagina van de telegraaf is soms doordrenkt van de gedachte van het volk. Maar om ddan maar meteen te zeggen dat alleen domme mensen de Telegraaf lezen? Ik dacht van niet..
Aha, dus mocht er in de toekomst ooit iemand iets doms gaan zeggen in het Fok!Forum dan wil dat niet zeggen dat ik Fokzine beter niet kan lezen?

Pak van mijn hart.

Haalt gelijk bij rechter.
  woensdag 22 december 1999 @ 17:14:00 #39
306 Maurisico
niet bij te benen!
pi_232393
Slaat dit op mijn uiting Ghaven??

Lees de opinies/ collumns van de Telegraaf dan maar eens goed door!

Voor al uw nieuwe en ouwe nieuws
  woensdag 22 december 1999 @ 17:20:00 #40
631 GHaven
Dementerende borstenbetaster.
pi_232394
Nee lieve Maurisico, dit slaat op al die intellectuelen die neerkijken op telegraaflezers.

* wegens het dreigende tekort aan kotssmilies n.a.v. Veronica's 'vernietig Willem' campagne dient u hier zelf 40 van deze gele vriendjes bij te denken

Haalt gelijk bij rechter.
  woensdag 22 december 1999 @ 17:42:00 #41
306 Maurisico
niet bij te benen!
pi_232395
Dacht al..Hoeveel kotssmileys zei je?

eerst effe gierst met bieten gaan eten, ben nu helemaal leeg..
( nooit geweten dat je maar 15 smileys mocht gebruiken??)

Voor al uw nieuwe en ouwe nieuws
  woensdag 22 december 1999 @ 18:35:00 #42
2201 prop
explain it simple
pi_232396
Laten we maar ´ns een aparte groep bij general chat gaan maken over de kwaliteit van de kranten. Want dit heeft niet zoveel meer met BB te maken.
If you can´t explain it simple, you don´t understand it well enough

  woensdag 22 december 1999 @ 21:49:00 #43
1464 ART
FOK!member
pi_232397
quote:
op 12-22-1999 om 03:22 PM schreef prop het volgende:
Ook de PCM uitgever van Volkskrant, Parool, NRC, AD en Trouw, is sponsor van Sail 2000, de uitmarkt en tal van andere projecten om daarmee exclusieve specials te kunnen maken over de evenementen die commercieel worden geëxploiteerd. Lijkt me allemaal in orde zolang je geen commerciële flauwekul opschrijft. De discussie hier over de Telegraaf wordt steeds dubieuser.

Trouw _ daar kan ik uit eigen ervaring het beste over spreken _ heeft in de afgelopen vijf jaar geen bijlage gemaakt voor een commercieel evenement als Sail en zeker niet in de vorm van een advertorial. Wel maakt Trouw de museumweekendbijlage. Dit is een cultureel festijn, zonder winstoogmerk en de journalisten van de kunstredactie hebben volledige journalistieke vrijheid. De enige voorwaarde is, dat de musea waarover wordt geschreven mee moeten doen aan het museumweekend. De musea loeren echter niet over de schouder van de journalist mee.

En wat de relevantie van dit topic betreft: als dse Telegraaf meewerkt aan de BB-bijlage en daarin de sturende hand van VOO toelaat, hoe betrouwbaar is dan de 'gewone' berichtgeving over BB. En zoals PINOK heeft duidelijk gemaakt: veel VOO-kijkers lezen de Telegraaf. Onder die lezers zitten veel bellers. Het gaat op dit forum heel vaak over de manipulatietechnieken van VOO. Misschien is de Telegraaf wel een van de instrumenten daarvoor.

En GHaven. Telegraaflezers zijn niet dom, ze hebben gewoon een andere nieuwsbehoefte dan Trouw-, Volkskrant- of NRC-lezers.

Het is het Gesprek waar het om draait
  donderdag 23 december 1999 @ 00:46:00 #44
2201 prop
explain it simple
pi_232398
Art, eindelijk de discussie op het niveau waar ie wezen moet. Natuurlijk voorzien dagbladen allen een eigen lezersbehoefte. Het enige dat ik deed is een vergelijk trekken tussen de commerciële belangen en journalistieke belangen van een dagblad als de Tel. en die van PCM. Wellicht heb ik misschien wel de beste krant van Nederland ten onrechte in het rijtje genoemd van kranten die om primair commerciële redenen een bijlage maken. Ik betwist alleen dat De Telegraaf incorrect heeft gehandeld. Dat is kort door de bocht. Dagbladen leven voor 1/3 van lezers en voor 2/3 van adverteerdersinkomsten. De meetse kranten zoeken daarom naar een journalistieke formule die zowel de interessegebieden van de lezers als die van de adverteerders raakt. De invloed van Voo op de inhoud van De T. is er naar ik aanneem niet. Daarom is pagina 5 van de krant juist door de Voo aangepast. De Voo wilde deze censuur toepassen voor de resterende BB bewoners.

[Dit bericht is gewijzigd door prop (Datum 23 December 1999).]

If you can´t explain it simple, you don´t understand it well enough

pi_232399
Denk je, prop, dat de Telegraaf de vrije hand heeft gehad bij het afdrukken van de speurders? Dan zouden de bewoners veel meer informatie hebben gehad dan ze nu al hebben gekregen. VOO heeft op zijn minst mee gebrainstormd.
Natuurlijk leven kranten van de adverteerdersinkomsten. Het gaat er om in hoeverre je je oren laat hangen naar die adverteerders. Dat is een heikele discussie. Ik vraag me sterk af, hoe zuiver de Telegraaf op de graat is wat dat betreft.


------------------
Het is kunst, omdat het kunst is

[Dit bericht is gewijzigd door ART (Datum 23 December 1999).]

Het is het Gesprek waar het om draait
  donderdag 23 december 1999 @ 10:23:00 #46
2201 prop
explain it simple
pi_232400
Nee Art dat denk ik niet maar speurders zijn natuurlijk geen redaktie. Ik geloof zeker dat er een commerciële deal is gemaakt. Zo iets van " De T. mag BB´s logo gebruiken en met de krant in het huis komen en Voo krijgt daarvoor fx,-. Maar dat zegt nog niets over de journalistiek. Die stond onder meer op de cover van de bijlage en op pag 5. Pag 5 is voor de bewoners gecensureerd door de Voo. Dat is vanuit hun standpunt begrijpelijk omdat daar de populariteit van Bart werd beschreven. Nog even terug naar bv de Volkskrant, Als zij betalen voor de rechten om een bijlage over sail te mogen maken doen ze dat om tegen adverteerders te kunnen zeggen "wij zijn officieel partner" (anders hadden ze ook wel gewwon een bijlage kunnen maken. Het wordt pas gevaarlijk als de Sail organisatie invloed krijgt op de inhoud. Toch kan ik me voorstellen dat in zón special niet het organisatorisch wanbeleid van de sail organisatie aan de orde komt. Dat zullen ze eerder op nieuwspagina´s afdrukken. Ik geloof best dat er voorbeelden zijn van gevaarlijke belangenverstrengeling bij De T. maar dan denk ik toch eerder aan van der Meijden met z´n kerstcircuspagina´s dan aan de BB special.
If you can´t explain it simple, you don´t understand it well enough

pi_232401
Zet maar gerust de deals tussen HvdM en Endemol prop, dat is waardoor ik ook zo argwanend ben.
Sail en Volkskrant staat me niet voor de geest, dus daar kan ik niks zinnigs over zeggen.
Het zegt mij wel genoeg dat De Telegraaf de kans kreeg om de ex-bewoners met uitgebreide interviews neer te zetten. Ik heb geen close-reading gedaan, maar ik geloof niet dat het echt scherpe interviews waren.
Er was iemand van de T. aanwezig bij dat etentje een tijdje geleden van de ex-bewoners. Ik denk niet dat VOO het aandurft om een journalist van Trouw, Parool, Volkskrant, AD of NRC daar tussen te zetten (denk aan de berichten over wurgcontracten en de conflictjes die de uitzending niet hebben gehaald). Ik weet niet hoe ze het doen, maar er zijn weinig kritische media die met ex-bewoners hebben gepraat. Schermt VOO ze af? Willen ze zelf niet? Of nemen deze kranten simpelweg geen initiatief daarvoor?

Het is het Gesprek waar het om draait
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')