in grote lijnen ziet het werk er hetzelfde uit, verkenningsopleiding is voor beide hetzelfde.De taakstelling en daarbij behorende werkzaamheden zijn natuurlijk wel verschillend.
Zo zal de BVE intel vergaren voor een gemechaniseerde brigade. Dus kort voor de brigade in tijd (2-5dagen) en afstand (5-50km) intel vergaren.
Tevens zal de BVE zich meer richten op optreden met de Fennek aangezien ze onderdeel zijn van de gemechaniseerde brigade.
Er worden dus veel oefeningen gedraaid: schietseries in bijv Duitsland, oefeningen verkenningswerk vooral met voertuig maar soms ook te voet. Optreden verstedelijkt gebied in een oefendorp.
ISTAR verkenners zijn onderdeel van een bataljpn gericht op intel vergaren, dus niet ten dienste van een brigade. Ze zullen dus meer opereren in de diepte, het vijandelijke achtergebied in afstand 50+ km en inzetten langer dan een week.
Het ggve heeft veel meer de nadruk liggen op het optreden te voet, met softtops maar ook de Fennek.
De uitzenddruk ligt bij de BVE ook lager dan bij ISTAR aangezien er altijd een ISTAR element aanwezig is in de zandbak. De BVEen gaan op tourbeurt en zijn momenteel gewoon thuis.
IIzelf ben helaas voor jou ook van de istar club dus verder kan ik je weinig vertellen over het dagelijks leven bij de BVE. Denk trouwens dat je dit ook aan je smo kunt vragen, als je het serieus van plan bent kun je misschien wel een dag/week meelopen. Als ik me niet vergis zit je in het pio pel dus dan heb je daar alle tijd voor