abonnement bol.com Unibet Coolblue
  dinsdag 14 december 1999 @ 13:59:00 #1
1953 zonnedauw
morgenstond van zonnedauw
pi_231248

Dit is het weer maagdelijke vervolg van een discussie die al vanaf het begin
van BB loopt.
Iedereen die serieus in wil gaan op vragen als:
-wie zijn die mensen en what makes them tick
-hoe liggen de verhoudingen in de groep
-overleven ze BB of zijn ze definitief gebroken
-overleeft Nederland BB of is het eind nu zoekis hier weer net zo welkom als in alle voorgaande topics "Voer voorpsychologen x"
Dit is het langstlopende topic in het BB forum en dat is zowel te danken aan
de kwaliteit van de bijdrages als de discipline van alle posters hier.
De spelregels: domme, platte, ongenuanceerde en onbedaarlijk leuke bijdrages: graag
maar plaats ze niet hier.
Rond de 50 posts sluiten we en starten een vervolg. Wie dat doet: citeer
deze inleiding als eerste tekst en kondig de overgang aan in het oude topic.
Als het net heel druk is: citeer de laatste post ook weer even hier. Zo
hebben we de beste kans dat het een min of meer coherent verhaal blijft.
Er wordt door iedereen veel werk gestopt in dit topic: laten we dat samen in
ere houden. Voyeur is watching you !
Wees gewaarschuwd: pittige teksten op komst


Ik wil dit nieuwe gedeelte openen met de vraag of BB niet interessanter was geweest als V had afgezien van alle bezeigheidstherapietjes zoals de weekopdrachten en verplichte verassingen. Had het nederlandse publiek dan massaal afgehaakt? Voor mij had het denk ik boeiender geweest om te zien hoe mensen met elkaar om gaan in zo'n situatie, zichzelf moeten vermaken en het omgaan met conflicten.

gelijkwaardigen respecteren elkaars verschillen
pi_231249


------------------
Geniet van het leven, het is al later dan je denkt!

[Dit bericht is gewijzigd door Beppie (Datum 14 December 1999).]

  dinsdag 14 december 1999 @ 14:07:00 #3
1658 bogus
... het lijk in jouw badkuip
pi_231250
quote:
op 12-14-1999 om 01:59 PM schreef zonnedauw het volgende:
Ik wil dit nieuwe gedeelte openen met de vraag of BB niet interessanter was geweest als V had afgezien van alle bezeigheidstherapietjes zoals de weekopdrachten en verplichte verassingen. Had het nederlandse publiek dan massaal afgehaakt? Voor mij had het denk ik boeiender geweest om te zien hoe mensen met elkaar om gaan in zo'n situatie, zichzelf moeten vermaken en het omgaan met conflicten.


Oh, absoluut!! Ik denk dat dit vooral toch een persoonlijke keuze is. Sommigen zouden er helemaal niets meer aan vinden, ik denk dat ik het beter had gevonden. Want als nabeschouwende gedachte op het BB project heb ik nu al: zonde dat ze zo'n prachtig idee om zeep hebben geholpen. Dat hebben ze naar mening zeker gedaan.
Op je vraag of het publiek afgehaakt zou hebben, dan denk ik dat een deel zeker niet gekeken zou hebben. Het zijn toch voor veel mensen, vooral degenen zonder internet, die volkomen afhankelijk zijn van het dagelijkse half-uurtje.

Denk daar eens alle opdrachten, borsato's etc. bij weg, puur veronica-profiel achtige actie zou uitblijven denk ik.

Alleen zoals Bart gisteren deed, dat gevoel van Climbing up the Walls, vind ik heel mooi om te zien. En zonder al die onzinnige poeha, hadden ze al veel eerder er niet meer tegen gekunt. Een explosie, alles er uit, agressie etc. Dat wordt nu als het ware ingedamd door SUIKEROOM Veronica, die ze net niet tot het uiterste van hun eigen grenzen laat gaan, imho.

Als het bijna 'fout' gaat, en ze blijven zeuren om iets, krijgen ze het wel. VOO wil vooral humaan overkomen, ipv wetenschappelijk. Dat is begrijpelijk, maar doodzonde.

bogus.

Destroy all dreamers with doubts and depression...
  dinsdag 14 december 1999 @ 14:15:00 #4
2148 Duiveltje
lief en vrolijk }:o)
pi_231251
Het is ook geen wetenschap, maar entertainment..........
Liever eigenwijs , dan helemaal geen zelfvertrouwen ....*Loesje*

  dinsdag 14 december 1999 @ 14:22:00 #5
1658 bogus
... het lijk in jouw badkuip
pi_231252
quote:
op 12-14-1999 om 02:15 PM schreef Duiveltje het volgende:
Het is ook geen wetenschap, maar entertainment..........

Nee dat weet ik, dat is nu juist de discussie. Het zou veel interessanter geweest zijn als het wel vanuit wetenschappelijk oogpunt opgezet was. Een soort Biosphere maar dan met camera's. VOO is alleen de verkeerde omroep daarvoor, dus vanuit hun oogpunt is het begrijpelijk dat ze het brengen hoe ze het brengen, het verbaasd me in ieder geval niet.
En toch verbaast het me elke keer weer..

bogus.

Destroy all dreamers with doubts and depression...
  dinsdag 14 december 1999 @ 14:24:00 #6
1953 zonnedauw
morgenstond van zonnedauw
pi_231253
quote:
op 12-14-1999 om 02:07 PM schreef bogus het volgende:

Alleen zoals Bart gisteren deed, dat gevoel van Climbing up the Walls, vind ik heel mooi om te zien. En zonder al die onzinnige poeha, hadden ze al veel eerder er niet meer tegen gekunt. Een explosie, alles er uit, agressie etc. Dat wordt nu als het ware ingedamd door SUIKEROOM Veronica, die ze net niet tot het uiterste van hun eigen grenzen laat gaan, imho.

Als het bijna 'fout' gaat, en ze blijven zeuren om iets, krijgen ze het wel. VOO wil vooral humaan overkomen, ipv wetenschappelijk. Dat is begrijpelijk, maar doodzonde.

bogus.


Ja precied Bogus dat gevoel heb ik ook. Gisteren was voor mij een heel boeiende uitzending. Daar kwam een stukje menselijk interactie naar buiten die toch meesterlijk fascinerend is om te zien. In heb wel zoveel vertrouwen in de mensheid dat ze daar dan ook wel mee leren omgaan. Had wellicht naast het wetenschappelijke aspect ook wel een educatief aspect opgeleverd, maar het moet inderdaad entertainment volgens voo regels zijn kennelijk.
Het lijkt wel of V bang is geweest dat het uit de hand zou lopen; dat bewoners zouden doorslaan, de boel barricaderen ofzo....had ook wel leuk geweest

gelijkwaardigen respecteren elkaars verschillen
pi_231254
Ik betwijfel of het wel leuk was geworden als het helemaal back to basics was geworden. Misschien wel voor de kijkers omdat het er binnenshuis dan veel heftiger aan toe zou kunnen gaan. In het begin van VvP is daar veel over gediscussieerd en velen vondne toen dat de opzet (die ondertussen wel erg versoepeld is) zo zwaar dat het wel tot mentale schad evan d ebewoners moest leiden. Voor VOO zou Back to Basics niet aan te raden zijn omdat het risico dat er bewoners opstappen veel en veel te groot was.

Waa VOO primair in geinteresseerd is, is dat ze het nu nog enigszins spannned willen houden en dat is ze uiteindelijk denk ik wel redelijk gelukt. Kijkers genoeg en ook de reclame blokken zijn goed gevuld. Dat de bewoners hebben ontdekt dat VOO ook afhankelijk is van hun was ook niet echt bevorderlijk voor streamkijkers, want snachs geen beeld meer, bovendien konden bewoners zo nu en dan nog wat eisen.
Daarnaast heeft VOO ontdekt dat BB ideaal is om producten te promoten. Heeft niks met de oorspronkelijke opzet te maken, maar VOO is commercieel en er wordt volgens mij heel veel geld gevangen van LEGO, Grolsch, Mc Donalds, Bruna, de artiesten en nu ben ik vast nog heel wat vergeten.

Dus ik denk dat Back to Basics wel leuk zou zijn met als achtergrond dat het een slachtveld wordt, maar ook iets wat snel zou uitdoven en VOO niet veel winstmogelijkheden zou geven. Voor de bewoners en VOO is de huidige opzet beter, VOO meer winstmogelijkheden en de bewoners vervelen zich niet te pletter.

et qu'est ce que vous voulez faire avec cet information?
wel, rien ne faire pas avant le jour de gloire est arrive.

  dinsdag 14 december 1999 @ 14:32:00 #8
2052 Bor
De (vrouwtjes) wolf
pi_231255
quote:
op 12-14-1999 om 02:22 PM schreef bogus het volgende:
Nee dat weet ik, dat is nu juist de discussie. Het zou veel interessanter geweest zijn als het wel vanuit wetenschappelijk oogpunt opgezet was. Een soort Biosphere maar dan met camera's.

Wat ik me in het begin afvroeg was hoe het dag- nachtritme zou veranderen bij mensen zonder verplichte daginvulling. In het begin leek het erop dat dat ging verschuiven. Jammer dat VOO toen besloten heeft de bewoners dagelijks te wekken en een klok te geven. Ik had graag willen weten of mensen die de keuze hebben meer 's nachts gaan leven en 's morgens slapen, zeker omdat dit afwijkt van de "normale" daginvulling. Zelf denk ik dat het opstaan 's morgensvroeg om 7.00 uur kunstmatig is en dat je dat niet uit vrije wil door zal zetten.

Terug uit het enge bos
  dinsdag 14 december 1999 @ 14:36:00 #9
1133 Doorsneu Opdroef
Kind van de gePeperde rekening
pi_231256
quote:
op 12-14-1999 om 01:59 PM schreef zonnedauw het volgende:
Ik wil dit nieuwe gedeelte openen met de vraag of BB niet interessanter was geweest als V had afgezien van alle bezeigheidstherapietjes zoals de weekopdrachten en verplichte verassingen. Had het nederlandse publiek dan massaal afgehaakt? Voor mij had het denk ik boeiender geweest om te zien hoe mensen met elkaar om gaan in zo'n situatie, zichzelf moeten vermaken en het omgaan met conflicten.

Ik denk dat wanneer de bewoners geen bezigheden hebben behalve koffie zetten en brood bakken, ze zelf eerder afhaken dan het publiek; die opdrachtjes en vreemde impulsen als een hotchair zorht ervoor dat de groep een gezamelijk doel voor ogen heeft, en dat leidt af van de individuen en hun conflicten. Ter illustratie: een voetbalelftal is tegenwoordig bijeengeplukt vanuit de hele wereld. Het zou vreemd zijn als ze allemaal goed met elkaar zouden kunnen opschieten. Maar zet een tegenstander en een doel neer, en het wordt opeens een (gedreven) collectief dat zich inzet voor hetzelfde doel en elkaar aanmoedigt.

Ik denk dat zonder die al dan niet creatieve weekopdrachten en zelfbouw-baden conflicten/irritaties als nu tussen Bart en Karin al veeeel eerder waren ontstaan en tot vertrek hadden geleid. De sfeer zou veel meer gespannen zijn dan nu het geval is. En dat is dan misschien leuk voor sommige kijkers, maar als je er tussen zit lig je waarschijnlijk het liefst de hele dag in je bed.

...got so distracted he forgot to fall, so he didn't...

  dinsdag 14 december 1999 @ 14:44:00 #10
1658 bogus
... het lijk in jouw badkuip
pi_231257
quote:
op 12-14-1999 om 02:24 PM schreef zonnedauw het volgende:
Ja precied Bogus dat gevoel heb ik ook. Gisteren was voor mij een heel boeiende uitzending. Daar kwam een stukje menselijk interactie naar buiten die toch meesterlijk fascinerend is om te zien. In heb wel zoveel vertrouwen in de mensheid dat ze daar dan ook wel mee leren omgaan.
Het lijkt wel of V bang is geweest dat het uit de hand zou lopen; dat bewoners zouden doorslaan, de boel barricaderen ofzo....had ook wel leuk geweest


Ik zat sinds lange tijd op het puntje van mijn stoel gisteren. Je wist niet wat Bart ging doen. Ok, hij was nog niet totaal desperaat, maar het zijn kleine trekjes. Dat je gek wordt van alle uitzonderlijke factoren waarin ze verkeren, waar ze mee te maken hebben. Toen hij een monoloog 'had'met de cameraman, dacht ik hij kan nu gaan huilen, gaan schateren, gaan slaan, alles.

En ik denk zeker niet dat dit een poging van Bart was om zich extra in de kijker te spelen. Dat wil me echt niet aan. Dit was het begin van wanhoop en verveling.

bogus.
the perfect drug.

Destroy all dreamers with doubts and depression...
pi_231258
quote:
op 12-14-1999 om 02:32 PM schreef Bor het volgende:
Wat ik me in het begin afvroeg was hoe het dag- nachtritme zou veranderen bij mensen zonder verplichte daginvulling. In het begin leek het erop dat dat ging verschuiven. Jammer dat VOO toen besloten heeft de bewoners dagelijks te wekken en een klok te geven. Ik had graag willen weten of mensen die de keuze hebben meer 's nachts gaan leven en 's morgens slapen, zeker omdat dit afwijkt van de "normale" daginvulling. Zelf denk ik dat het opstaan 's morgensvroeg om 7.00 uur kunstmatig is en dat je dat niet uit vrije wil door zal zetten.

Het dag nachtritme is voor elk mens anders en hangt er meer vanaf hoe jouw interne klok staat afgesteld. Avondmensen hebben vaak meer dan 24 uur nodig om hun dag af te rondne met als gevolg dat ze intern nog niet klaar zijnmet de vorige dag als extern die dag alweer begonnen is. Ochtendmensen kunnen juist niet wachten tot buiten de dag begint omdat hun interne dag al begonnen is. 's avonds daarentegen is hun dag al voorbij wanneer die volgens de avondmensne nog lang niet voorbij is
Dat is dus heel erg persoonsgebonden met bij de bewoners Karin als ochtendmens en Ruud als avondmens.
Daarnaats is er nog het aantal uren slaap wat iemand per dag nodig heeft.

Binnneshuis zal het dagnachtritme niet volledig verdwijnen omdat ze nog wel het onderscheid kunnne maken tussne dag en nacht. Een leuk experiment zou dan zijn om ze helemaal af te zonderen. Je zou dan volgens mij krijgen dat Ruud en Karin een totaal verschillend ritme zouden krijgen tot ze min of meer toevallig weer wat gelijk op schema zoudne lopen

et qu'est ce que vous voulez faire avec cet information?
wel, rien ne faire pas avant le jour de gloire est arrive.

pi_231259
quote:
op 12-14-1999 om 01:59 PM schreef zonnedauw het volgende:

Ik wil dit nieuwe gedeelte openen met de vraag of BB niet interessanter was geweest als V had afgezien van alle bezeigheidstherapietjes zoals de weekopdrachten en verplichte verassingen. Had het nederlandse publiek dan massaal afgehaakt? Voor mij had het denk ik boeiender geweest om te zien hoe mensen met elkaar om gaan in zo'n situatie, zichzelf moeten vermaken en het omgaan met conflicten.


Zonnedauw,
voordat PINOK uit z'n vel springt wilde ik je er toch even op wijzen dat JdM of de Produktie niet eens de optie hadden, de zgn. bezigheids-therapietjes te laten vallen, en wel om produktie-technische redenen niet: de weekopdrachten en evenementen zijn niets anders dan noodzakelijke en puur commerciële onderdelen van het produktie-budget.

GoeroePavlov wekt een enigszins andere indruk als hij stelt:
"Daarnaast heeft VOO ontdekt dat BB ideaal is om producten te promoten. Heeft niks met de oorspronkelijke opzet te maken, maar VOO is commercieel en er wordt volgens mij heel veel geld gevangen van LEGO, Grolsch, Mc Donalds, Bruna, de artiesten en nu ben ik vast nog heel wat vergeten."

Al deze centenmakerij IS nou juist de opzet van elke spelshow, het 'entertainment' gaat noodzakelijkerwijs gepaard met winst-makende merchandising, anders kan het budget nooit kloppend gemaakt worden.

Dit even terzijde en om deze Topic niet tezeer te vervuilen.

Het is zoals het is, dus, en - zoals weer blijkt uit het verslag van Maurice (nu buiten) zowel als van Karin (binnen) - voor de meeste mensen-typen blijkt nog de grootste opgaaf te zijn: het opgesloten zijn en geen referenties meer van de eigen menselijke omgeving . Ook een spelletje/weekopdracht kan daar niets aan verbeteren.
En dàt is het m.i. wat de bewoners juist zo 'op elkaars huid drijft', van verveling obstenaat maakt, tot roddelen drijft en/of depressieve buien geeft. Het is ook met recht on-menselijk, want: nergens anders in de normale wereld voorkomend dan bij: gijzelaars, krijgsgevangenen, en gevangenen überhaupt. Bart als ex-militair is nog het meest voorbereid op deze 'survival-mode', maar komt toch ook keihard de verveling tegen die de BB-setting noodzakelijkerwijs oproept in vergelijking met onze huidige 'stimulus-maatschappij'.

  dinsdag 14 december 1999 @ 16:57:00 #13
1953 zonnedauw
morgenstond van zonnedauw
pi_231260
quote:
op 12-14-1999 om 03:03 PM schreef Moor het volgende:
Het is zoals het is, dus, en - zoals weer blijkt uit het verslag van Maurice (nu buiten) zowel als van Karin (binnen) - voor de meeste mensen-typen blijkt nog de grootste opgaaf te zijn: het opgesloten zijn en geen referenties meer van de eigen menselijke omgeving . Ook een spelletje/weekopdracht kan daar niets aan verbeteren.
En dàt is het m.i. wat de bewoners juist zo 'op elkaars huid drijft', van verveling obstenaat maakt, tot roddelen drijft en/of depressieve buien geeft. Het is ook met recht on-menselijk, want: nergens anders in de normale wereld voorkomend dan bij: gijzelaars, krijgsgevangenen, en gevangenen überhaupt. Bart als ex-militair is nog het meest voorbereid op deze 'survival-mode', maar komt toch ook keihard de verveling tegen die de BB-setting noodzakelijkerwijs oproept in vergelijking met onze huidige 'stimulus-maatschappij'.

Dat is nou juist waar het mij om gaat. Het moet toch een uitdaging zijn. Misschien ben ik wel te wetenschappelijk ingesteld, maar wie zegt dat wetenschap geen entertainment is? Er zijn genoeg mensen op deze aard die voor een periode van 4 maanden of langer opgesloten hebben gezeten in bijvoorbeeld een gevangenis. Zij zijn er toch ook goed uit gekomen in de meeste gevallen. Bovendien is het BB huis daarmee niet echt te vergelijken want je kan altijd weg, ik geef toe die stap is heel groot voor de bewoners maar psychisch van essentieel belang tov een gevangene (... ik dwaal wederom af ).

Tuurlijk realiseer ik mij dat het voor V op deze manier allemaal veel commercieel interessanter is, het gaat mij om het feit of het niet boeiender tv zou opleveren die ook een groot publiek zou trekken.
Ik vind het erg overdreven om te stellen dat dat onmenselijk zou zijn. Niet zo lang geleden leefde een heleboel mensen met nauwelijks enige stimuli van buiten af, alleen wat in de directe omgeving gebeurde. En ook vandaag te dag zijn er mensen in het noorden van Scandinavie die drie maanden zonder daglicht leven, en dat uit vrije keus zonder het vooruitzicht van een kwart miljoen of een agenda snabbels.

gelijkwaardigen respecteren elkaars verschillen
pi_231261
quote:
op 12-14-1999 om 02:32 PM schreef Bor het volgende:
Wat ik me in het begin afvroeg was hoe het dag- nachtritme zou veranderen bij mensen zonder verplichte daginvulling. In het begin leek het erop dat dat ging verschuiven. Jammer dat VOO toen besloten heeft de bewoners dagelijks te wekken en een klok te geven. Ik had graag willen weten of mensen die de keuze hebben meer 's nachts gaan leven en 's morgens slapen, zeker omdat dit afwijkt van de "normale" daginvulling. Zelf denk ik dat het opstaan 's morgensvroeg om 7.00 uur kunstmatig is en dat je dat niet uit vrije wil door zal zetten.


Er is momenteel toch sprake van een enigszins verschoven dagritme (of is het gewoon het dagritme van een vakantiehuisje?), want om ongeveer 10 uur komt iedereen zo'n beetje uit bed en wordt tussen 11 uur en 11.30 uur ontbeten.

pi_231262
quote:
op 12-14-1999 om 02:44 PM schreef bogus het volgende:
Ik zat sinds lange tijd op het puntje van mijn stoel gisteren. Je wist niet wat Bart ging doen. Ok, hij was nog niet totaal desperaat, maar het zijn kleine trekjes. Dat je gek wordt van alle uitzonderlijke factoren waarin ze verkeren, waar ze mee te maken hebben. Toen hij een monoloog 'had'met de cameraman, dacht ik hij kan nu gaan huilen, gaan schateren, gaan slaan, alles.

En ik denk zeker niet dat dit een poging van Bart was om zich extra in de kijker te spelen. Dat wil me echt niet aan. Dit was het begin van wanhoop en verveling.


In de uitzending van vandaag had Karin tot twee keer toe een onbedaarlijke lachbui. Eerst nav een opmerking van Ruud (over een spreuk uit een café) en later omdat zij degene was die de misrekening had gemaakt bij de lego-kerstboom.
Wat mij vooral opviel was dat Karin de enige was die om de 'voorvallen' zo vreselijk moest lachen..("ik moet er van huilen")...is dit het begin van desperatie bij Karin??


Wat heb je aan al je miljoenen Piet, als je poepen moet en je kan het niet??!!

pi_231263
ze zeggen dat lachen vaak een uiting is van verdriet. Net als haat en liefde schijnen vreugde en verdriet zeer dicht bij elkaar te liggen. Vaak is het zo dat als iemand zich niet kan veroorloven z'n emoties te uiten, de dichtsbijzijnde emotie die wel geaccepteerd wordt(door de omgeving) onbewust wordt aangegrepen als uitlaatklep. Ik kan me sterk vergissen maar hebb toch het vermoeden dat dit bij Karin gaande is.

Dat brengt me ook bij het legoblokjes conflict. Bij de irritatie van karin tov Bart blijft Bart ontzettend rustig. Ipv uit te halen zegt hij heel kalm: "Karin ik zit vlak naast je je hoeft niet harder te gaan praten omdat je vind dat je gelijk hebt".
Over wie zegt dit nu meer: over Karin omdat zij super geirriteerd wegloopt, of over Bart die zelden geirriteerd raakt en altijd de discussie opzoekt. Het is mij nog niet een keer opgevallen dat Bart z'n stem verheft of geirriteerd raakt als hij geen gelijk krijgt terwijl hij toch zelf aangeeft dat hij dat wel altijd wil hebben. De rest van de bewoners raakt echter iedere keer bijzonder opgewonden als zij vinden dat ze gelijk hebben. Als Bart geen gelijk krijgt ontrekt hij zich na enige ,soms absoluut belachelijke argumenten, aan de discussie. Volgens mij zouden de bewoners Bart veel meer prikkelen als zij gewoon niet meer in zijn discussies meegaan en niet antwoorden. Ik vind het vervelend om die vergelijking te trekken, maar in de pedagogie is de stelling dat je negatief gedrag (bij kinderen) het best kunt negeren en positief gedrag belonen. Als karin iedere keer roept: "tuurlijk bart je hebt gelijk", Stimuleert zij daarmee de weerbarstigheid van Bart. Volgens mij zijn ze behalve Ruud allemaal behoorlijk gewend zeer regelmatig gelijk te krijgen.

pi_231264
Hoewel dat blokjes conflict tussen Karin en Bart heeft plaatsgevonden, het geeft wel een nogal vertekend beeld. Karin en Bart hebben zo'n beetje vanmiddag tussen 2 uur en half 6, continue eendrachtig samengewerkt om die sneeuwpop te maken. Dus het is niet zo vreemd als er af en toe een iritatie ontstaat gezien beider karakters. Het valt wel op dat Karin het bouwen met lego erg leuk vindt, mogelijk omdat ze weet dat haar kinderen dit ook leuk vinden om te zien. Voor Bart is dit natuurlijk ook een leuke opdracht om te doen. Bij Willem zie ik weinig enthousiasme, en Ruud drukt zich vaak voor de Legobouw. Vaak staat hij er maar een beetje bij te kijken, of richt zich een beetje op huishoudelijke activiteiten.


------------------
"Shall I compare thee to a summer's day? Thou art more lovely and more temperate.." (W. Shakespeare)

[Dit bericht is gewijzigd door wich (Datum 14 December 1999).]

  dinsdag 14 december 1999 @ 23:01:00 #18
1953 zonnedauw
morgenstond van zonnedauw
pi_231265
quote:
op 12-14-1999 om 08:51 PM schreef Atir het volgende:
ze zeggen dat lachen vaak een uiting is van verdriet. Net als haat en liefde schijnen vreugde en verdriet zeer dicht bij elkaar te liggen. Vaak is het zo dat als iemand zich niet kan veroorloven z'n emoties te uiten, de dichtsbijzijnde emotie die wel geaccepteerd wordt(door de omgeving) onbewust wordt aangegrepen als uitlaatklep. Ik kan me sterk vergissen maar hebb toch het vermoeden dat dit bij Karin gaande is.

Ik denk dat Karin genoeg heeft meegemaakt om te leren hoe met dergelijke emoties om te gaan en bij zichzelf te herkennen. Ik denk eerder dat het een ontlading van de spanning is van de afgelopen dagen, zij had dat nodig inderdaad als uitlaatklep. Maar ik ben ervan overtuigd dat ze de gehele situatie erg leuk vond. Bart zij het later ook: Je kan erom huilen of lachen en je moet toegeven het is toch ook hilarisch. Doet me een beetje denken aan een Kerk in Finland die ik ooit eens bezocht, daar hadden ze een fout gemaakt met bouwen door de tekening verkeerd te interpreteren: wat duimen moesten zijn werden overgenomen als voeten. Als gevolg staat er nu een drie keer zo grote kerk, in vreemde verhoudingen, zoals een wel erg grote deur

gelijkwaardigen respecteren elkaars verschillen
  dinsdag 14 december 1999 @ 23:14:00 #19
1464 ART
FOK!member
pi_231266
Volgens mij is VOO er dit keer in geslaagd een opdracht te verzinnen, waarbij echt teamwork nodig is. Het uitdenken van de juiste strategie vergt overleg. En dan krijg je van die ontploffingen als Karin.

Volgens mij zijn die opdrachten essentieel om de moed erin te houden. Hoe dom ze ook zijn, ze bieden afleiding.

Vergelijkingen met drie maanden in de gevangenis zitten vind ik nutteloos. Daar staat geen camera op je knar, weet je dat je niet door een miljoen mensen wordt bekeken én heb je simpelweg geen keus. De bewoners in het BB-huis vervelen zich vrijwillig te pletter en vragen zichzelf volgens mij regelmatig af waarom ze dat doen. Er wordt een groot beroep gedaan op hun motivatie.

Het is het Gesprek waar het om draait
  dinsdag 14 december 1999 @ 23:19:00 #20
1658 bogus
... het lijk in jouw badkuip
pi_231267
quote:
op 12-14-1999 om 11:01 PM schreef zonnedauw het volgende:
Ik denk dat Karin genoeg heeft meegemaakt om te leren hoe met dergelijke emoties om te gaan en bij zichzelf te herkennen. Ik denk eerder dat het een ontlading van de spanning is van de afgelopen dagen, zij had dat nodig inderdaad als uitlaatklep. Maar ik ben ervan overtuigd dat ze de gehele situatie erg leuk vond. Bart zij het later ook: Je kan erom huilen of lachen en je moet toegeven het is toch ook hilarisch. Doet me een beetje denken aan een Kerk in Finland die ik ooit eens bezocht, daar hadden ze een fout gemaakt met bouwen door de tekening verkeerd te interpreteren: wat duimen moesten zijn werden overgenomen als voeten. Als gevolg staat er nu een drie keer zo grote kerk, in vreemde verhoudingen, zoals een wel erg grote deur

Mooi voorbeeld

Maar ik denk dat Karin's ervaring, hoe groot en rijk ook, niet door haar aangesproken zal worden in deze situatie. Maurice is weg, zo op het eerste oog het enige dat ze nog had, wat ze echt leuk vond. Maar ze heeft steeds vaker het idee: waar doe ik het voor?? Een beetje de gedachtengang van Bianca, al is die er wel erg snel mee gestopt.

Ik meen mij echter wel te herinneren dat, bij het verlaten van Sabine (of mona/bianca?) van het BB-huis, dat Karin bij de uitgang tegen Maurice zei:
"Stom he, ik lach heel vaak op moeilijke momenten, dan bedoel ik het niet zo, maar dan moet ik gewoon lachen" of iets in die strekking.

Ik denk dat Karin's schateren vanavond niet pure desperatie uitstraalde, maar volgens mij voelde ze zich wel een beetje rot. Gewoon om de situatie an sich. Misschien is het een aanzet (ik zit mezelf gewoon voorbij te lullen op dit moment. bogus is sleepy )

bogus.

Destroy all dreamers with doubts and depression...
pi_231268
quote:
op 12-14-1999 om 03:03 PM schreef Moor het volgende:
Zonnedauw,
voordat PINOK uit z'n vel springt wilde ik je er toch even op wijzen dat JdM of de Produktie niet eens de optie hadden, de zgn. bezigheids-therapietjes te laten vallen, en wel om produktie-technische redenen niet: de weekopdrachten en evenementen zijn niets anders dan noodzakelijke en puur commerciële onderdelen van het produktie-budget.

GoeroePavlov wekt een enigszins andere indruk als hij stelt:
"Daarnaast heeft VOO ontdekt dat BB ideaal is om producten te promoten. Heeft niks met de oorspronkelijke opzet te maken, maar VOO is commercieel en er wordt volgens mij heel veel geld gevangen van LEGO, Grolsch, Mc Donalds, Bruna, de artiesten en nu ben ik vast nog heel wat vergeten."

Al deze centenmakerij IS nou juist de opzet van elke spelshow, het 'entertainment' gaat noodzakelijkerwijs gepaard met winst-makende merchandising, anders kan het budget nooit kloppend gemaakt worden.


Dag Moor, ook van mijn kant enige topic-vervuiling, maar ja de discussie is hier nu eenmaal opgestart.

Jij zegt dat de weekopdrachten niet geschrapt kunnen zijn omdat ze puur en alleen commercieel zijn, ze zijn onderdeel van het productie-budget.
Ik denk dat van te voren het budget gevuld is met de reclame om BB heen (en dan redelijk conservatief ingeschat) en de belrondes. Juist die belrondes zijn volgens mij een belangrijk onderdeel van het commercieel budget, aangezien daar behoorlijke winsten op gemaakt worden.

De weekopdrachten hebben volgens mij een aantal doelen:
1 het zorgt ervoor dat de bewoners niet doordraaien want dit zou in principe hun enige afleiding zijn. Ik kan me goed voorstellen dat de begeleidende psychologen dit onderdeel noodzakelijk vonden
2 het kan zorgen voor een verbroedering voor de bewoners, of juist ruzie
3 het maakt het geheel interessanter voor ons tv of stream-kijkers. Elke week zit er wel een spanningsmoment in of ze de opdracht halen of niet. en door de week kunnen ze in hun uitzending mooi terugkomen op hoe het met de ontwikkelingen staat.

Waarop jij baseert dat het bij het commerciele budget hoort weet ik niet. Ik noem wat van de opdrachten tot nu toe, fietsen (ronde van NL), balonnen, circus acts (tot 2 maal toe), dat haardvuur aanhouden. Niet echt zaken waar je commercieel nog wat mee kan winnen.
Alleen bij deze laatste weekopdracht merk je dat ze het prima kunnen combineren met de commercie. Mijn idee is dat dit wordt gedaan omdat BB zo populair is geworden dat adverteerders staan te popelen om er onderdeel van te zijn. In het begin was er niet zoveel sluikreclame, maar toen kwam er de hele tijd Grolsch bier in beel, kregen ze eten van de Mac en nog een aantal andere voorbeelden. Nu heeft Lego dus ontdekt dat je hun artikelen prima kunt promoten met de weekopdracht.
Mijn vermoeden is dat dit extra inkomsten zijn die nog niet gepland waren, in elk geval niet in de mate zoals we het nu over ons heen krijgen. Het is in elk geval niet de back to basics als waarmee het programma is begonnen. Wat ik wilde aangeven was dat hieruit duidelijk blijkt dat Veronica
commercieel is, voor extra inkomsten zijn ze gaarne bereid van het concept af te wijken. Een publieke omroep zie ik toch eerder aan het programma concept vasthouden.

Centenmakerij zoals jij zegt hoort er natuurlijk bij, maar niemand kon vermoeden dat BB zo populair zou worden. Dus de geplande centenmakerij bij het begin van BB was veel kleiner dan wat er nu uiteindelijk wordt binnengehaald.

Dit waren zo'n beetje mijn argumenten voor mijn visie. Ik geloof ook dat we het uiteindelijk wel met elkaar eens zijn, maar het pad naar de conclusie verschilt nogal, waarbij ik me eraan irriteer dat ze vanwege de commercie het back to basics idee laten vallen, terwijl jij het min of meer beschouwd als een noodzakelijk kwaad wat van te voren was ingecalculeerd.

et qu'est ce que vous voulez faire avec cet information?
wel, rien ne faire pas avant le jour de gloire est arrive.

pi_231269

Goeroe Pavlov,

Helaas volkomen offtopic, maar de vraag is nu eenmaal hier aan de orde.

Ik denk dat je ten dele gelijk hebt. De opbrengsten uit de IPB momenten zo als die de laatste weken plaats vinden zullen niet direct in het basis budget zijn opgenomen. Daar staat tegenover dat bij ieder programma wel degenlijk rekening wordt gehouden met juist dit soort reclame opbrengsten. Ook bij de niet commerciële omroepen is het niet anders. Het is het soort programma wat wel of niet veel van dit soort momenten toelaat. Wanneer BB door b.v. de AVRO zou zijn uitgezonden, zou de commercie niet minder geweest zijn. Alle, ook de commerciële omroepen vallen immers onder de zelfde mediawetgeving. De opbrengst van deze laatste LEGO commercie moet je niet onder schatten. Er bestaan rekenmodellen om de waarde te bepalen, maar neem van mij aan dat LEGO in een avonduitzending, minstens 5 x de waarde bedraagt van een 30" commercial in het blok binnen het programma. Een ruwe schatting zegt dat LEGO F 100.000,-- per uitzending zal betalen, dit gedurende 5 dagen betekend toch zo'n F 500.000,-- voor de gehele actie. Het kan ook veel meer zijn. Een leuk bedragje, zou ik zo zeggen.

pi_231270
quote:
op 12-15-1999 om 10:03 AM schreef PINOK het volgende:

Goeroe Pavlov,

Helaas volkomen offtopic, maar de vraag is nu eenmaal hier aan de orde.

Ik denk dat je ten dele gelijk hebt. De opbrengsten uit de IPB momenten zo als die de laatste weken plaats vinden zullen niet direct in het basis budget zijn opgenomen. Daar staat tegenover dat bij ieder programma wel degenlijk rekening wordt gehouden met juist dit soort reclame opbrengsten. Ook bij de niet commerciële omroepen is het niet anders. Het is het soort programma wat wel of niet veel van dit soort momenten toelaat. Wanneer BB door b.v. de AVRO zou zijn uitgezonden, zou de commercie niet minder geweest zijn. Alle, ook de commerciële omroepen vallen immers onder de zelfde mediawetgeving. De opbrengst van deze laatste LEGO commercie moet je niet onder schatten. Er bestaan rekenmodellen om de waarde te bepalen, maar neem van mij aan dat LEGO in een avonduitzending, minstens 5 x de waarde bedraagt van een 30" commercial in het blok binnen het programma. Een ruwe schatting zegt dat LEGO F 100.000,-- per uitzending zal betalen, dit gedurende 5 dagen betekend toch zo'n F 500.000,-- voor de gehele actie. Het kan ook veel meer zijn. Een leuk bedragje, zou ik zo zeggen.



Ach, we hebben hier ook discussie gehad over de inkomsten van de belrondes en toen werd er nog niet zo nauw gekeken op off-topic onderwerpen.
Volgens mij valt Veronica onder de Luxemburgse mediawetgeving, waar waarschijnlijk meer mag want ik heb nog nooit wat gehoord over de sluikreclames bij HMG terwijl die wel wat extremer zijn dan bij de publieken. Die krijgen zo nu en dan nog een boete om veel kleinere zaken.

Het hoort er nu eenmaal bij, en ik weet ook wel dat Lego heel veel gaat betalen want ze komen extreem veel in beeld, Karin liep zelfs met een Lego t-shirt. Ik weet ook dat er vast wel wat standaard in het budget opgenomen is, volgens mij oa met het voedsel wat meteen in het begin ook al eens is gezegd door de bewoners. Maar niet zoveel als nu het geval is.
Ik denk overigens dat VOO in zijn recht staat om er geld uit te slepen als dat kan. Maar wat mij irriteert is dat ze het hele concept onderhand hebben vernacheld (wat nu back to basics) aangezien er geen contact met de buitenwereld mocht zijn en ze moesten leven van hun weekbudget. Nu krijgen ze een keer te eten van de Mac, gaat niet van het budget af, en Mac zal er we flink voor betaald hebben. Vaak krijgen ze wat extra's om te drinken, altijd grolsch (overigens lekker bier). Bruna start een boekenactie en elke bewoner ontvangt een nieuw boek (hoezo moesten ze het redden met wat ze mee hadden genomen).
Wanneer krijgt Bart zijn gesponsorde sigaretten???
Geen contact met de buitenwereld maar enkele artiesten mogen wel hun nieuwe Cd gaan promoten.
Wat dat betreft past de Lego nog wel binnen het concept, moet ik bekennen.

Ik denk dat bij de publieken het concept niet vernacheld was door dit soort zaken. Dit lijkt meer graaien nu blijkt dat ze meer kunnen krijgen. Van de publieken verwacht ik dat ze ook wel wat van dit soort bedragen in hun budget meenemen, en van te voren zal het budget afgedekt zijn,net als bij de commercielen. Maar de publieken zullen minder snel geneigd zijn om van een concept af te wijken voor extra winst. (en zouden het waarschijnlijk veel minder extreem in beeld mogen nemen).
Misschien zou Tanjalies daar wat van kunnen zeggen als hij Fok nog eens bezoekt?

et qu'est ce que vous voulez faire avec cet information?
wel, rien ne faire pas avant le jour de gloire est arrive.

pi_231271
PINOK en GoeroePavlov, bedankt, ik had niet meer technische info om mijn punt te onderbouwen. Bottomline blijft hetzelfde: wat vermengd kan worden wordt vermengd, maar VOO heeft liever de jas van St.Klaas aan dan van Oom Dagobert als het om profilering gaat.

quote:
op 12-14-1999 om 08:51 PM schreef Atir het volgende:
ze zeggen dat lachen vaak een uiting is van verdriet. Net als haat en liefde schijnen vreugde en verdriet zeer dicht bij elkaar te liggen. Vaak is het zo dat als iemand zich niet kan veroorloven z'n emoties te uiten, de dichtsbijzijnde emotie die wel geaccepteerd wordt(door de omgeving) onbewust wordt aangegrepen als uitlaatklep. Ik kan me sterk vergissen maar hebb toch het vermoeden dat dit bij Karin gaande is.

Dat brengt me ook bij het legoblokjes conflict. Bij de irritatie van karin tov Bart blijft Bart ontzettend rustig. Ipv uit te halen zegt hij heel kalm: "Karin ik zit vlak naast je je hoeft niet harder te gaan praten omdat je vind dat je gelijk hebt".
Over wie zegt dit nu meer: over Karin omdat zij super geirriteerd wegloopt, of over Bart die zelden geirriteerd raakt en altijd de discussie opzoekt.


Atir,
ik denk ook dat Karin 'zo in elkaar zit', getuige haar eigen opmerking bij het vertrek van Sabine. Wat je aan verschil ziet met Bart tijdens het lego-blokjes-leggen, is vooral ook een heel verschillende lichaams- en emotie-structuur: Bart is duidelijk het viscerotone type: ijzersterke spijsvertering en ietwat trage reactie-cyclus bij plotselinge voorvallen en emoties, hetgeen hij zelf handig heeft weten te benutten door de situatie eerst te overzien, terwijl een ander al aan 't rennen is en nog niet precies weet, wat te doen. (voorbeeld: Mona's val; Bart blijft in deuropening staan en komt dan met een dekentje aan, anderen zitten al om Mona heen maar kunnen alleen kijken en vragen). Karin is veel meer het leptosome type, erg cerebraal, en betrekkelijk korte reactie-tijd als het om emoties gaat. Zeker nu ze zelf al enkele dagen die irritatie heeft uitgesproken en zich dus 'aan de irritatie begint te irriteren', populair gezegd: last van 'mindfucks' krijgt.
Het zijn dus 2 heel verschillende reactie-systemen van mensen die je hier ziet, zegt wel iets maar niet alles over hoe 'desperaat' de één of de ander al is. Bart's structuur is inderdaad ideaal voor langdurige beproevingen: hij is 'de ploeteraar'.

quote:

Volgens mij zouden de bewoners Bart veel meer prikkelen als zij gewoon niet meer in zijn discussies meegaan en niet antwoorden. Ik vind het vervelend om die vergelijking te trekken, maar in de pedagogie is de stelling dat je negatief gedrag (bij kinderen) het best kunt negeren en positief gedrag belonen. Als karin iedere keer roept: "tuurlijk bart je hebt gelijk", Stimuleert zij daarmee de weerbarstigheid van Bart. Volgens mij zijn ze behalve Ruud allemaal behoorlijk gewend zeer regelmatig gelijk te krijgen.

Negeren van Bart duwt hem nog veel meer in zijn 'solo' en 'macho' houding: Bart wil juist 'deel uitmaken van', maar weet helaas niet 'hoe je dat moet aanpakken'. Eén enkel appèl op zijn hulp, is echter genoeg om een totaal andere Bart te zien: "mijn hulp is nodig" betekent voor Bart: "ik hoor erbij", en dan kan hij zijn defensieve houding laten vallen. Dit mechanisme heeft hij zelf helaas niet door, het 'werkt' alleen zo, dat hij zich dan meteen prettig voelt en daardoor gelijk heel prettig wordt in de omgang.

pi_231272

Goeroe Pavlov,

Even een reactie. Sinds 1 september j.l. zijn ook de commerciële omroepen bij wet wijziging onder dezelfde mediawet gesteld. Het oorspronkelijke concept is vooral in het leven geroepen om het programma beter verkoopbaar naar het buitenland te maken. De huidige vorm zou lang niet zoveel belangstelling hebben gewekt. Ook VOO heeft van tevoren geweten dat het noodzakelijk zou zijn om halverwege een andere koers te gaan varen. Enerzijds om de kijkcijfers op pijl te houden en anderzijds een koers die ook meer commercie zou toe laten. Het is vooral de uitzend frequentie die nadrukkenlijk een aantal dingen doet opvallen. Ik mag je eens de raad geven om naar het de 10 jaar lopende soap GTST te kijken en op te letten op de zogenaamd verborgen reclame. Je zal er van schrikken. Dat geld ook voor alle andere programmaas, bij welke omroep dan ook. Als eenmaal je oog er op valt, weet je niet wat je ziet.


abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')