Ik zal hem wel even updaten voor 2008, volgt later vandaagquote:Op maandag 12 januari 2009 19:16 schreef Nizno het volgende:
Extra
...Lijkt me dat DJ wel zo lief is om ook een nieuwe te maken voor een goede verwijzing in de OP
Je moet rekening houden met normbedragen als je nog recht hebt op studiefinanciering, ik zal het zo even proberen uit te leggen in gewone-mensen-taal al is de info van de Belastingdienst uit jouw link al een heel stuk beter als dat het is geweestquote:Op maandag 12 januari 2009 19:23 schreef Belasting00 het volgende:
[..]
Je moet wel weer je gekregen studiefinanciering er vanaf trekken, alles wat dan nog boven de 500 euro uit komt mag je aftrekken.
Studiekosten belastingdienst 2009
Via de bovenstaande link zie je de kosten en alle regels.
Alleen kosten die je hebt gemaakt t.b.v. de (hypothecaire) lening komen voor aftrek in aanmerking. Is daar iets mee gedaan?quote:Op maandag 12 januari 2009 19:54 schreef Suzziieee het volgende:
Sinds 2008 ben ik 100% eigenaar van mijn huis,eerst was het 50/50 met mijn ex.Mag ik deze notariskosten nu weer aftrekken?
Voor zover de kosten zien op de financiering van het huis wel.quote:Op maandag 12 januari 2009 19:54 schreef Suzziieee het volgende:
Sinds 2008 ben ik 100% eigenaar van mijn huis,eerst was het 50/50 met mijn ex.Mag ik deze notariskosten nu weer aftrekken?
Nee,daar is verder nog niets meegedaan,aan de hypotheek is nog niets veranderd...dit gaat alleen om de akte van verdeling.Ik begrijp dus dat ik pech heb gehad?quote:Op maandag 12 januari 2009 19:55 schreef Angel_of_Dth het volgende:
[..]
Alleen kosten die je hebt gemaakt t.b.v. de (hypothecaire) lening komen voor aftrek in aanmerking. Is daar iets mee gedaan?
Die kosten zijn inderdaad niet aftrekbaar.quote:Op maandag 12 januari 2009 21:22 schreef Suzziieee het volgende:
[..]
Nee,daar is verder nog niets meegedaan,aan de hypotheek is nog niets veranderd...dit gaat alleen om de akte van verdeling.Ik begrijp dus dat ik pech heb gehad?
Ook jij bedankt voor het aanpassen van de OP voor het volgende deel!!quote:Op dinsdag 13 januari 2009 11:17 schreef ManAtWork het volgende:
DJ, onze dank.
De OP is bijgewerkt zodat de link naar bovenstaande de volgende keer ook wordt meegenomen.
aangifteprogramma werkt bij mij als een jinx..quote:Op woensdag 14 januari 2009 13:20 schreef ManAtWork het volgende:
Op het moment dat ze de herdruk binnen hebben.
(Ook wij kunnen niet in het archief van de belastingdienst kijken.)
Waarom niet gewoon het aangifteprogramma downloaden en invullen?
dan vul je de papieren aangifte of de electronische niet goed in denk ikquote:Op woensdag 14 januari 2009 13:23 schreef trifko het volgende:
[..]
aangifteprogramma werkt bij mij als een jinx..
met de papieren version lijkt het alsof ik meer geld terug kan krijgen..
Je trekt de kosten af van de inkomsten. Het saldo is belast.quote:Op woensdag 14 januari 2009 17:51 schreef Klonterpot het volgende:
Ik heb afgelopen jaar zakelijk kosten gemaakt, moet ik die nu aftrekken van mijn winst en wordt over het overblijvende bedrag belasting geheven, of mag ik de kosten aftrekken van de totale belasting dat over mijn totale winst wordt geheven? Alvast bedankt.
Topper bedankt, ik begin alvast maar eens te rekenen.quote:Op woensdag 14 januari 2009 18:48 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Je trekt de kosten af van de inkomsten. Het saldo is belast.
Dank.. zie meteen al dat ik 0 euro mag aftrekken... denk dat er sowieso niet veel mensen zijn die recht hebben op stufi die iets af kunnen trekken... boven tweemaal het normbedrag lijkt me helemaal onmogelijk bij een gewone mbo/hbo/wo instelling. Met mijn bijna 500e stufi p/m ga ik geeneens rekenenquote:Op dinsdag 13 januari 2009 09:44 schreef DonJames het volgende:
Ik heb weer een algemene studiekostenaftrekpost-post voor de aangifte 2008 in elkaar gezet:
Mag ik mijn studiekosten aftrekken?
Ja! Onder studiekosten (scholingsuitgaven) worden verstaan de uitgaven voor een studie voor het beroep of werk, of voor een toekomstig beroep of werk. De kosten van een studie voor liefhebberij of met een algemeen karakter zijn niet aftrekbaar. Ook moet je enige vorm van begeleiding krijgen, het op eigen houtje bestuderen van vakliteratuur is dus niet aftrekbaar.
Welke kosten mag ik aftrekken?
- Les- of collegegeld;
- Kosten voor studieboeken, vakliteratuur en ander lesmateriaal;
- Afschrijving duurzame zaken; Hierbij moet rekening worden gehouden met levensduur, restwaarde en privé-gebruik. Voor een computer geldt een afschrijvingstermijn van 36 maanden en een restwaarde van 10%. Voorbeeld: Je koopt op 1 juli 2007 een PC van 1.500 euro, waarvan je aannemelijk kan maken dat je hem voor 33% van de tijd voor je studie gebruikt. De aftrek wordt dan: 1.500-150=1.350. 1.350/3=450. Maar, je hebt hem in 2007 maar 6 maanden, dus het bedrag vermenigvuldig je in dit jaar met 6/12e. Ook gebruikt je hem maar voor 1/3 deel voor de studie.
De aftrekpost voor de computer wordt hier dus 75 euro.
Let op: ontvangen vergoedingen van bijvoorbeeld een werkgever moet je van de bovenstaande bedragen afhalen.
Welke kosten komen niet in aanmerking?
- Rente voor schulden op grond van de Wet Studiefinanciering 2000;
- Uitgaven voor levensonderhoud (huisvesting, kleding, voeding);
- Reis- en verblijfkosten;
- Uitgaven voor studiereizen en excursies;
- Uitgaven voor werk-of studeerruimte (inclusief de inrichting).
Wat is de "Drempel"?
Het bedrag wat je totaal aan aftrekbare studiekosten hebt gemaakt moet je verminderen met 500 euro. Dit is de drempel.
Ik krijg studiefinanciering, mag ik alle bovenstaande kosten zomaar aftrekken?
Nee, je mag niet de daadwerkelijk gemaakte studiekosten aftrekken, maar je hebt te maken met “normbedragen”. Ook moet je de studiefinanciering die je ontvangt afhalen van de aftrekpost. Hierbij hoef je alleen het deel daar vanaf te halen wat je als (toekomstige) gift krijgt, dus niet de lening.
Je moet de berekening 2 keer maken, één keer voor het eerste half jaar, en één keer voor het laatste half jaar. Daarbij zijn de bedragen voor het MBO anders dan de bedragen voor het HBO/WO. Ook moet je kijken of het bedrag wat je uitgeeft aan studiekosten boven of onder een bedrag zit.
De berekeningen zijn:
MBO, periode 1.1.2008 - 30.6.2008
Daadwerkelijke studiekosten in deze periode lager dan 1.551 euro: aftrek is (775,50 – ontvangen beurs)
Daadwerkelijke studiekosten in deze periode hoger dan 1.551 euro: aftrek is (studiekosten – 775,50 – ontvangen beurs)
MBO, periode 1.7.2008 - 31.12.2008
Daadwerkelijke studiekosten in deze periode lager dan 1.556 euro: aftrek is (783 – ontvangen beurs)
Daadwerkelijke studiekosten in deze periode hoger dan 1.556 euro: aftrek is (studiekosten – 783 – ontvangen beurs)
HBO/WO, periode 1.1.2008 - 30.6.2008
Daadwerkelijke studiekosten in deze periode lager dan 2.198,04 euro: aftrek is (1.099,02 – ontvangen beurs)
Daadwerkelijke studiekosten in deze periode hoger dan 2.198,04 euro: aftrek is (studiekosten – 1.099,02 – ontvangen beurs)
HBO/WO, periode 1.7.2008 - 31.12.2008
Daadwerkelijke studiekosten in deze periode lager dan 2.216,04 euro: aftrek is (1.108,02 – ontvangen beurs)
Daadwerkelijke studiekosten in deze periode hoger dan 2.216,04 euro: aftrek is (studiekosten – 1.108,02 – ontvangen beurs)
Je totale aftrekpost Studiekosten wordt dan het berekende bedrag van de eerste periode, plus het berekende bedrag uit de tweede periode, minus de drempel van 500 euro.
Ik heb geen recht meer op de prestatiebeurs, mag ik nu de werkelijke kosten aftrekken?
Dit is bijvoorbeeld het geval als je wat studievertraging hebt opgelopen en als gevolg daarvan geen prestatiebeurs meer krijgt Je moet de berekening zoals hierboven gebruiken als je recht hebt op studiefinanciering volgens de Wet Studiefinanciering 2000. Onder het begrip studiefinanciering vallen ook:
-een aanvullende IBG-lening
-een OV-jaarkaart
Ook als je hiervan wel gebruik kán maken, maar dit vrijwillig niet doet, heb je nog steeds recht op studiefinanciering. Je mag in dat geval dus nog steeds niet de werkelijke kosten aftrekken, maar je hebt te maken met bovenstaande berekeningen.
Ligt eraan of je een goede kennis hebt die wil helpen of dat je het bij een kantoor onder brengt.quote:Op donderdag 15 januari 2009 00:32 schreef geppie het volgende:
Hoi allemaal
Weet iemand toevallig wat het ongeveer kost om je aangifte door zo'n belastingpipo te laten doen? Of is het verstandiger om met de hele papierwinkel naar de BD zelf te gaan Heb in 2008 een huis gekocht en een kind gekregen, ben als de dood dat ik teveel terugkrijg (en moet terugbetalen)als ik het zelf verkeerd invul of dat ik misschien toeslagen misloop
Uhmm, nee.quote:Op donderdag 15 januari 2009 00:40 schreef admiraal_anaal het volgende:
Ik heb vorige week pas mijn aangifte gedaan voor 2007 en zal komend weekend waarschijnlijk mijn aangifte 2008 opsturen. Iemand enige idee hoelang het ongeveer duurt voor aangifte 2007 voordat ik iets hoor?
De normbedragen zijn natuurlijk niet voor niets ingevoerd.quote:Op donderdag 15 januari 2009 01:04 schreef Espabilado het volgende:
[..]
Dank.. zie meteen al dat ik 0 euro mag aftrekken... denk dat er sowieso niet veel mensen zijn die recht hebben op stufi die iets af kunnen trekken... boven tweemaal het normbedrag lijkt me helemaal onmogelijk bij een gewone mbo/hbo/wo instelling. Met mijn bijna 500e stufi p/m ga ik geeneens rekenen
Opzich is het niet zo moeilijk, je kunt bijvoorbeeld een elsevier belastingalmanak kopen, dan moet je er wel uit kunnen komen. Wat je ook kunt doen is je voor de HUBA-campagne (= Hulp bij aangifte) van de belastingdienst aanmelden. Onder een paar voorwaarden kom je daarvoor in aanmerking. Dit is gratis en wordt door medewerkers van de belastingdienst zelf ingevuld. Mocht je daarvoor niet in aanmerking komen kun je naar een 'belastingpipo' gaan, maar dat kost je dan al snel 100 tot 150 euro.quote:Op donderdag 15 januari 2009 00:32 schreef geppie het volgende:
Hoi allemaal
Weet iemand toevallig wat het ongeveer kost om je aangifte door zo'n belastingpipo te laten doen? Of is het verstandiger om met de hele papierwinkel naar de BD zelf te gaan Heb in 2008 een huis gekocht en een kind gekregen, ben als de dood dat ik teveel terugkrijg (en moet terugbetalen)als ik het zelf verkeerd invul of dat ik misschien toeslagen misloop
Bedankt voor je antwoord! Ik zal eens kijken of ik aanmerking kom voor die HUBA campagnequote:Op donderdag 15 januari 2009 21:31 schreef riX- het volgende:
[..]
Opzich is het niet zo moeilijk, je kunt bijvoorbeeld een elsevier belastingalmanak kopen, dan moet je er wel uit kunnen komen. Wat je ook kunt doen is je voor de HUBA-campagne (= Hulp bij aangifte) van de belastingdienst aanmelden. Onder een paar voorwaarden kom je daarvoor in aanmerking. Dit is gratis en wordt door medewerkers van de belastingdienst zelf ingevuld. Mocht je daarvoor niet in aanmerking komen kun je naar een 'belastingpipo' gaan, maar dat kost je dan al snel 100 tot 150 euro.
Ik heb het programma nog niet gezien, maar kijk eens bij heffingskortingen?quote:Op vrijdag 16 januari 2009 09:36 schreef tinny het volgende:
ik zie die COMBINATIE regeling nergens in het aangifte programma 2008 (voor als je kinderen hebt)
waar staat dat?
Die kom je vanzelf tegen bij de heffingskortingen als je aan de voorwaarden voldoet.quote:Op vrijdag 16 januari 2009 09:36 schreef tinny het volgende:
ik zie die COMBINATIE regeling nergens in het aangifte programma 2008 (voor als je kinderen hebt)
waar staat dat?
Een voorlopige teruggaaf is een negatieve (dus te ontvangen) voorlopige aanslag.quote:Op vrijdag 16 januari 2009 16:29 schreef zwitsalbaby00 het volgende:
Sorry hoor, ik word hier echt simpel van. Wat is nou het verschil tussen een voorlopige teruggave en een voorlopige aanslag?
Thanks, maar ik ontvang bij allebei, daarom snap ik het niet meer.quote:Op vrijdag 16 januari 2009 16:47 schreef DonJames het volgende:
[..]
Een voorlopige teruggaaf is een negatieve (dus te ontvangen) voorlopige aanslag.
Dat kan, het één sluit het ander niet uit. Een voorlopige teruggaaf krijg je in het jaar zelf, dus nu (in 2009) krijg je de voorlopige teruggaaf over 2009. Als je volgend jaar aangifte gaat doen over het jaar 2009, en blijkt dat je nog meer geld terug krijgt, krijg je nog een voorlopige aanslag met een door jou te ontvangen bedrag.quote:Op vrijdag 16 januari 2009 19:15 schreef zwitsalbaby00 het volgende:
[..]
Thanks, maar ik ontvang bij allebei, daarom snap ik het niet meer.
http://financieel.infonu.(...)ib-2008-en-2009.htmlquote:Op zondag 18 januari 2009 16:46 schreef Bassfly het volgende:
Weet iemand trouwens hoe het zit met de aftrekpost ziektekosten?
Moet/mag je nog wat doen met:
- eigen risico van ¤ 150,-
- teveel/te weing ontvangen zorgtoeslag
- niet volledig vergoede ziektekosten
En wat ik begrepen heb zijn de inkomensafhankelijke bijdrage en basisverzekering dit jaar vervallen bij de invulvelden. Kan dat kloppen?
Volgens mij gaat dit niet helemaal goed.quote:Op zondag 18 januari 2009 18:36 schreef inXs het volgende:
-knip-
Meerwerk is voor 11000 euro meegefinanciert, ofwel 4200 euro teruggave...
-knip-
Inderdaad. Bedankt voor de link.quote:Op zondag 18 januari 2009 17:31 schreef InnocentFR het volgende:
[..]
http://financieel.infonu.(...)ib-2008-en-2009.html
Hier is wel veel te vinden over ziektekosten.
Het stukje dat jij quote is uiteraard mijn eigen boerenverstand Ik had dus verwacht dat ik van al die kosten gewoon belasting terugkreeg, maar blijkbaar wordt het nog ergens "gecapped" ofzo, of niet van alles krijg ik iets terug? Voor de duidelijkheid, de bouwrente heb ik niet meegefinanciert dus.quote:Op zondag 18 januari 2009 18:55 schreef InnocentFR het volgende:
[..]
Volgens mij gaat dit niet helemaal goed.
Ik werk meestal met een ander aangiftepakket, maar kan je bij het pakket van de bd geen recapitulatie zien van het te ontvangen/betalen bedrag? (zal het programma 2009 ook maar eventjes downloaden)
Het is gemaximeerd op de ingehouden loonheffing (of betaalde inkomstenbelasting), in jouw geval 4300 euro aan loonheffing. Je kan zo goed als nooit méér terug krijgen dat dat je hebt betaald/er is ingehouden.quote:Op zondag 18 januari 2009 19:05 schreef inXs het volgende:
[..]
Het stukje dat jij quote is uiteraard mijn eigen boerenverstand Ik had dus verwacht dat ik van al die kosten gewoon belasting terugkreeg, maar blijkbaar wordt het nog ergens "gecapped" ofzo, of niet van alles krijg ik iets terug? Voor de duidelijkheid, de bouwrente heb ik niet meegefinanciert dus.
Maar hier:
http://www.033fotos.nl/woning/teruggave.jpg
http://www.033fotos.nl/woning/inkomen.jpg
http://www.033fotos.nl/woning/woning.jpg
Ah vandaar, dus dan is het toch beter om het uit te smeren over mij en mijn vriendin, want dan krijgen we meer terug dus? Ik heb inderdaad 4300 euro aan loonheffing betaald in 2008quote:Op zondag 18 januari 2009 19:08 schreef DonJames het volgende:
[..]
Het is gemaximeerd op de ingehouden loonheffing (of betaalde inkomstenbelasting), in jouw geval 4300 euro aan loonheffing. Je kan zo goed als nooit méér terug krijgen dat dat je hebt betaald/er is ingehouden.
Klopt.quote:Op zondag 18 januari 2009 19:19 schreef inXs het volgende:
[..]
Ah vandaar, dus dan is het toch beter om het uit te smeren over mij en mijn vriendin, want dan krijgen we meer terug dus? Ik heb inderdaad 4300 euro aan loonheffing betaald in 2008
Als je geld leent voor een huis/verbouwing is de rente aftrekbaar, als je je spaargeld gebruikt krijg je hier niet een tegemoetkoming voor ofzo (bedoel je dat?) Maar dat is niet specifiek voor jouw situatie, dat is bij mij ook zo.quote:Maar ik gebruik spaargeld voor de bouwrente, namelijk 11000 euro, dat ik heb ik in eerder jaren gespaard en dus ook al belasting over betaald, alleen niet in 2008.. Maar dat telt dus niet mee? Dat is dan gewoon "pech"?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |