abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_64640546
Ik kon hier geen topic over vinden via de search, en ik vraag me af of anderen hier ook mee bezig zijn en misschien zin hebben dit te bespreken.

Eerst maar even wat uitleg. Ik ben bij Past Reality Integration (PRI for short) terecht gekomen naar aanleiding van een boek van Ingeborg Bosch: "De herontdekking van het ware zelf". Ik vond dit vreselijk Dr Phil zelfhulpboekerig klinken, maar heb er op aanraden van een familielid toch wat in gelezen. Het boek is vrij recht door zee naar mijn mening en niet zo zweverig / zalvend als andere zelfhulpboeken op mij over komen. Ik heb het gekocht en hoop er iets aan te hebben, wellicht ga ik ook nog PRI-therapie volgen.

Kortweg helpt PRI je om op te houden je in je leven nu, anders te gedragen door ervaringen uit je kindertijd. PRI gaat er van uit dat je in je kindertijd behoeften hebt gehad, waar niet aan voldaan werd. Bijvoorbeeld dat je als kind niet genoeg aandacht kreeg, of dat je gedwongen werd je als een ouder kind te gedragen dan je echt was, of dat je teveel alleen gelaten werd. Ongeacht wat er precies gebeurde, heb je als kind zelfbeschermingsmechanismen toegepast. Als kind is zo'n situatie namelijk veel bedreigender dan als volwassene, omdat je zelf niets aan de situatie kan veranderen en je besef van tijd heel anders is dan als volwassene, waardoor je situatie uitzichtsloos lijkt. Deze zelfbescherming blijft bestaan, ook als je al lang geen kind meer bent en er dus niet echt meer reden voor is.

De zelfbeschermingsmechanismen worden afweer genoemd en worden onderverdeelt in:
- valse hoop: ik kan wel krijgen wat ik nodig heb, als ik maar (lief genoeg ben, sterk genoeg ben, etc.)
- ontkenning van behoeften: er is geen probleem, ik heb niemand nodig, het is niet anders
- valse macht: ik kan wel krijgen wat ik nodig heb, als jij maar (niet zo zou zeuren, mij zou steunen, etc.)
- primaire afweer: het ligt aan mij, het is mijn schuld
- angst (suggereert een mogelijkheid te ontsnappen)

Volgens PRI kom je in je volwassen leven symbolen tegen, dit zijn gebeurtenissen, personen of situaties die voor jou symbool staan voor iets van vroeger (dit is onbewust). Als je zo'n symbool tegenkomt, reageer je met afweer, ook al is de situatie nu je volwassen bent niet meer bedreigend (wat het wel was toen je kind was). Bijvoorbeeld: je wordt kwaad als je partner je niet steunt in een discussie, omdat je vroeger thuis belachelijk gemaakt werd als je een andere mening had dan de rest. Dit kwaad worden is geen volwassen reactie, maar kan volkomen legitiem voelen omdat je onbewust de situatie van nu vermengt met de situatie van vroeger.

PRI helpt je om vroeger en nu te scheiden, zodat je de volwassen reactie gaat vertonen in plaats van de 'kinderlijke' reactie. De eerste stap is om bij jezelf te erkennen wanneer je afweer gebruikt. Het boek wat ik gebruik (er zijn verschillende boeken over en je kunt dit ook in therapie doen, dan werkt het misschien anders) laat je 2 weken lang je afweer bijhouden. Hierna moet je de omgekeerde reactie opschrijven van wat je hebt gedaan: bijvoorbeeld als je niet hebt gezegd wat je voelde, het juist wel zeggen. Als je bang was en bent weggelopen, juist blijven. Vervolgens ga je in nieuwe situaties proberen dit tegenovergestelde gedrag uit te voeren, en het gevoel wat dit met zich meebrengt volledig te ervaren (dus je te richten op het voelen ervan, en niet het weg te duwen). Als je zo iemand bent die altijd met haar rug naar de muur of naar een hoek wil zitten, ga je nu met je rug naar de open ruimte zitten en voelen wat dit met je doet (bijvoorbeeld een gevoel van onveiligheid). Dit gevoel laat je doorgaan en je ervaart dat het na een tijdje vanzelf wegzakt. In zulke situaties kunnen ook regressies optreden, waarbij je weer reageert alsof je een kind bent. Volgens PRI moet je deze doormaken en zul je hierna minder op je kindmanier reageren in je dagelijks leven. Je ervaart dat ondanks dat die dingen je gebeurd zijn als kind, je nu veilig bent. Dat je wel deze gevoelens hebt, maar dat datgene waardoor je je zo voelt nu niet meer gebeurd, en dat de gevoelens geen gevaar voor je zijn. Hierdoor leer je die gevoelens bij vroeger te laten en ontstaat er een duidelijk onderscheid tussen vroeger en nu.

Ik kan het allemaal lang niet zo goed uitleggen als in de boeken natuurlijk hier is in ieder geval ook nog een site er over: http://www.prionline.nl

Zelf ben ik hieraan begonnen omdat ik merkte dat ik rationeel gezien wel afstand heb genomen van de verwaarlozing in mijn jeugd, maar emotioneel vaak onredelijk of te heftig reageer. Dit laat ik vaak niet eens merken, ik reageer juist vaak heel rationeel, terwijl ik van binnen wel kan schreeuwen. Die tweedeling voelt erg rot en ik zie het als een teken dat ik iets verdring. Ik heb nooit therapie gevolgd voor wat er gebeurd is omdat ik tot nu toe eigenlijk alleen maar bezig ben geweest een leven op te bouwen, weg van vroeger te raken in materiele zin. Hoewel ik nu wel een veilig huis heb en er altijd eten in huis is, voel ik me vaak nog onveilig en verdrietig. Dit is (in het kort) waarom ik met PRI bezig ben gegaan. Ik zit nu in de fase van het opschrijven van je afweer.

Ik hoop anderen te vinden die deze methode gebruiken verder mag dit uiteraard gewoon een discussietopic over deze methode zijn.
  zondag 4 januari 2009 @ 12:23:17 #2
215658 Trashcanman
I talk to planets baby!
pi_64641290
Heb de OP even snel doorgelezen. Ik vind de behandelmethode eigenlijk wel erg veel van cognitieve gedragstherapie weghebben.

Eigenlijk is dit meer een tvp, dit soort zaken vind ik wel interessant.
  zondag 4 januari 2009 @ 12:30:44 #3
262 Re
Kiss & Swallow
pi_64641462
interessant

in hoeverre is dit allemaal te herleiden tot de kindertijd? Niet alles heeft natuurlijk te maken met ervaringen uit het kinderverleden, recentelijke ervaringen lijken me ook belangrijk
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  zondag 4 januari 2009 @ 12:35:50 #4
215658 Trashcanman
I talk to planets baby!
pi_64641567
quote:
Op zondag 4 januari 2009 12:30 schreef Re het volgende:
interessant

in hoeverre is dit allemaal te herleiden tot de kindertijd? Niet alles heeft natuurlijk te maken met ervaringen uit het kinderverleden, recentelijke ervaringen lijken me ook belangrijk
En hoever kun je teruggaan in je kindertijd? Ik weet niet hoe het met andere mensen zit maar ik kan me, hoe verder ik terug in mijn kindertijd ga, steeds minder goed voor de geest halen hoe ik me over het algemeen voelde.
pi_64641581
quote:
Op zondag 4 januari 2009 12:23 schreef Trashcanman het volgende:
Heb de OP even snel doorgelezen. Ik vind de behandelmethode eigenlijk wel erg veel van cognitieve gedragstherapie weghebben.

Eigenlijk is dit meer een tvp, dit soort zaken vind ik wel interessant.
Ik heb nooit cognitieve gedragstherapie gevolgd, maar wat ik mooi vind aan PRI is dat het zowel richt op je bewust maken van waar je cognitief gezien mee bezig bent (wat denk ik, wat doe ik) als je emoties (wat voel ik).

Voor mij is het namelijk erg makkelijk om alles te verwoorden en ik kan ook heel goed vertellen wat ik verkeerd doe. Ik heb ook al een aantal pogingen achter de rug van dat gedrag aanpassen, maar dat lukte me steeds niet, omdat het gevoel wat veroorzaakt dat ik me zo gedraag, onaangemoeid bleef. Ook heb ik geprobeerd de gevoelens over vroeger te verwerken, maar daarbij had ik het gevoel te zwemmen in de ellende zonder enige praktische houvast. Dit zorgde ervoor dat ik er weer mee ophield, omdat het te pijnlijk was en de 'symptomen' zo verergerden dat het niet verstandig was zo door te gaan.

Ondanks dat ik dit van mezelf weet, ervaar ik het opschrijven van wat verkeerd gaat niet echt als zwaar (hooguit genant) maar zie ik als een berg op tegen de confrontaties. Doen wat je eng vind is tot daar aan toe, maar die gevoelens dan zo toelaten lijkt me vreselijk moeilijk.

Dat is ook iets wat me tegenhoudt een PRI therapeut te benaderen. Ik zie het niet zitten zo'n regressie door te maken en daarna drie kwartier met het openbaar vervoer te moeten openbaar vervoer is nogal zo'n symbool voor me, omdat je er niet zomaar uit kunt en soort van opgesloten zit met vreemden
  zondag 4 januari 2009 @ 12:43:08 #6
215658 Trashcanman
I talk to planets baby!
pi_64641753
Hmm, het lijkt me juist beter wanneer de problemen zo heftig zijn om een therapeut te bezoeken. Zonder die confrontaties denk ik niet dat het veel zin heeft een poging te wagen.

Maar goed, in ieder geval sterkte er mee.
pi_64641877
quote:
Op zondag 4 januari 2009 12:30 schreef Re het volgende:
interessant

in hoeverre is dit allemaal te herleiden tot de kindertijd? Niet alles heeft natuurlijk te maken met ervaringen uit het kinderverleden, recentelijke ervaringen lijken me ook belangrijk
PRI gaat er (voor zover ik het tot nu toe begrijp) er van uit dat in je kindertijd je basis wordt gelegd, dat je in je kindertijd een 'afweerprofiel' ontwikkelt. De een zal bijvoorbeeld als hij zich ongeliefd voelt met valse hoop reageren en op de tenen gaan lopen, terwijl een ander eerder neigt naar valse macht en dit gevoel van ongeliefd zijn uit in irritatie en verbale agressie.

Bij recente moeilijke ervaringen zul je óf symboolfunctie hebben gehad, dus dat de recente ervaring aansluit op een nare ervaring uit je kindertijd (dit hoeven niet 1 op 1 dezelfde ervaringen te zijn, het gaat om de gevoelswaarde er van) óf als een volwassene gereageerd hebben. Dan is het nog steeds een nare ervaring maar heb je er wel 'normaal' op gereageert gezien wat je gebeurde. Als je niet 'normaal' reageerde, is het volgens PRI altijd een afweer geweest en was de situatie dus een symbool voor een ervaring of gevoel van vroeger.
quote:
Op zondag 4 januari 2009 12:35 schreef Trashcanman het volgende:
En hoever kun je teruggaan in je kindertijd? Ik weet niet hoe het met andere mensen zit maar ik kan me, hoe verder ik terug in mijn kindertijd ga, steeds minder goed voor de geest halen hoe ik me over het algemeen voelde.
Volgens het boek wat ik lees zou je zelfs terug kunnen gaan tot in de baarmoeder. Tijdens het volgen van PRI komen er vanzelf meer herinneringen en gevoelens los. Als je er echt veel moeite mee hebt, ben je volgens PRI waarschijnlijk iemand die vaak 'ontkenning van behoeften' heeft toegepast, waardoor je dus als kind al je gevoel aan het wegcijferen was. Je kunt dan oefeningen doen om dat weer een beetje terug te halen, je moet dan bijvoorbeeld omschrijven hoe je huis er uit zag, of welke gewoontes er in je huis waren rond het eten. Door een soort opstel te schrijven over zo'n onderwerp, maak je weer 'contact' met je vroegere situatie.

Of wat ik daarmee had, je beseft je hoe je je als kind moet hebben gevoeld, maar wat je destijds als 'normaal' zag. Ik weet nu, omdat ik me nu regelmatig veilig voel, dat het niet normaal is je constant gespannen te voelen met een misselijk gevoel in je buik en schrikken van van alles. Ik wist toen niet beter dan dat je je gewoon zo voelt, omdat ik altijd op mn hoede moest zijn. Ik zou toen, zelfs als ik er de woorden voor had gehad, nooit gezegd hebben dat ik me onveilig voelde, omdat ik simpelweg niet beter wist. Maar toen ik ging opschrijven hoe mijn kleuterschool er uit zag, merkte ik hoeveel dingen die ik opschreef veel enger klonken dan logisch. En toen voelde ik in mn lichaam ineens weer die angstige spanning van toen, en besefte me dus nu pas, dat dat niet normaal was om je als kleuter constant zo bang te voelen.
pi_64641920
quote:
Op zondag 4 januari 2009 12:43 schreef Trashcanman het volgende:
Hmm, het lijkt me juist beter wanneer de problemen zo heftig zijn om een therapeut te bezoeken. Zonder die confrontaties denk ik niet dat het veel zin heeft een poging te wagen.

Maar goed, in ieder geval sterkte er mee.
Ik wil die confrontaties gaan doen hoor! Anders heb je er niks aan. Alleen zeg ik er eerlijk bij dat die confrontaties me doodeng lijken. Als het me niet goed lukt in mn eentje ga ik alsnog naar een therapeut. Dan zal het allicht geen kwaad kunnen dat ik al het een en ander weet over de afweer en dergelijke
  zondag 4 januari 2009 @ 12:59:43 #9
240052 NouMooiNiet
what's in a name...
pi_64642213
omg wat herkenbaar!

Het lijkt inderdaad heel erg veel op cognitieve gedragstherapie. Alleen worden daarbij de gedachtens van NU aangepakt en behandeld. Je hoeft echt niet in 1 keer een half uur met de bus als dat een hele grote angst van je is. Het wordt langzaam opgebouwd van wat je een klein beetje eng vindt naar steeds spannendere dingen.
Zodra je hebt geleerd anders te denken, kun je dat op steeds meer dingen toepassen, waardoor je steeds makkelijker met de bus zou durven (mocht je met de bus willen, ik ga nog steeds niet met de bus bah)..

Om het alleen aan te gaan pakken lijkt me niet verstandig, je kunt jezelf geen feedback geven als het fout gaat, omdat je die vaardigheden dus niet bezit.

Ik denk dat het belangrijkste is dat je je bewust bent van hoe je reageert en met situaties omgaat, en zodra er zich weer zo'n situatie voordoet (dat je weer weg wilt lopen of kinderachtig reageert) dat je je steeds sneller weet te herpakken.

Interessant onderwerp
"Without music, life would be a mistake." - Friedrich Nietzsche
pi_64642390
quote:
Op zondag 4 januari 2009 12:59 schreef NouMooiNiet het volgende:
Het lijkt inderdaad heel erg veel op cognitieve gedragstherapie. Alleen worden daarbij de gedachtens van NU aangepakt en behandeld. Je hoeft echt niet in 1 keer een half uur met de bus als dat een hele grote angst van je is. Het wordt langzaam opgebouwd van wat je een klein beetje eng vindt naar steeds spannendere dingen.
Zodra je hebt geleerd anders te denken, kun je dat op steeds meer dingen toepassen, waardoor je steeds makkelijker met de bus zou durven (mocht je met de bus willen, ik ga nog steeds niet met de bus bah)..
Het punt is dus, dat deze therapie niet in mijn woonplaats wordt gegeven. Dus ik zou voor iedere afspraak drie kwartier heen en drie kwartier terug met de bus moeten. Ik heb geen rijbewijs dus ik heb geen andere optie. Ik reis al wel met het openbaar vervoer, o.a. naar mn opleiding. Dat is geen hobby, maar ik trek het wel. Alleen lijkt het me na een therapiesessie echt vreselijk. Dat je een regressie gaat doormaken waarbij je weer het idee hebt opgesloten te zitten en dat je dan daarna fijn met de prakbus (bus langs een universiteit, altijd staan als sardientjes naast mekaar) over de snelweg kan. Ik weet het niet hoor....
  zondag 4 januari 2009 @ 13:19:37 #11
240052 NouMooiNiet
what's in a name...
pi_64642838
quote:
Op zondag 4 januari 2009 13:05 schreef Dipkip het volgende:

[..]

Het punt is dus, dat deze therapie niet in mijn woonplaats wordt gegeven. Dus ik zou voor iedere afspraak drie kwartier heen en drie kwartier terug met de bus moeten. Ik heb geen rijbewijs dus ik heb geen andere optie. Ik reis al wel met het openbaar vervoer, o.a. naar mn opleiding. Dat is geen hobby, maar ik trek het wel. Alleen lijkt het me na een therapiesessie echt vreselijk. Dat je een regressie gaat doormaken waarbij je weer het idee hebt opgesloten te zitten en dat je dan daarna fijn met de prakbus (bus langs een universiteit, altijd staan als sardientjes naast mekaar) over de snelweg kan. Ik weet het niet hoor....
Heb je t nu over cgt of pri? Want cgt zijn alleen gesprekken. Wat mij t meest is bijgebleven van die gesprekken, is dat je elke keer tot nieuwe inzichten komt. En je krijgt elke keer huiswerk om 1 oefening te doen die steeds een stapje verder gaat. Telkens als t lukt, ben je trots op jezelf. Je ziet op een gegeven moment zelf wat je aan t doen bent.
De cgt heb ik bij t GGZ gedaan, deze is toch meestal wel in de buurt te vinden?
"Without music, life would be a mistake." - Friedrich Nietzsche
pi_64642986
quote:
Op zondag 4 januari 2009 13:19 schreef NouMooiNiet het volgende:
Heb je t nu over cgt of pri? Want cgt zijn alleen gesprekken. Wat mij t meest is bijgebleven van die gesprekken, is dat je elke keer tot nieuwe inzichten komt. En je krijgt elke keer huiswerk om 1 oefening te doen die steeds een stapje verder gaat. Telkens als t lukt, ben je trots op jezelf. Je ziet op een gegeven moment zelf wat je aan t doen bent.
De cgt heb ik bij t GGZ gedaan, deze is toch meestal wel in de buurt te vinden?
Nee, ik heb het over PRI. Dat wordt niet overal gegeven. CGT sluit zoals ik al zei niet goed aan bij hoe ik in elkaar steek.

ik noemde ook de bus 'na een regressie' en volgens mij heb je bij CGT geen regressie... maar sorry als het toch onduidelijk was
  zondag 4 januari 2009 @ 13:51:45 #13
240052 NouMooiNiet
what's in a name...
pi_64643855
quote:
Op zondag 4 januari 2009 13:24 schreef Dipkip het volgende:

[..]

Nee, ik heb het over PRI. Dat wordt niet overal gegeven. CGT sluit zoals ik al zei niet goed aan bij hoe ik in elkaar steek.

ik noemde ook de bus 'na een regressie' en volgens mij heb je bij CGT geen regressie... maar sorry als het toch onduidelijk was
Daarom was me t niet duidelijk inderdaad..
K ga ff die site lezen..
"Without music, life would be a mistake." - Friedrich Nietzsche
  zondag 4 januari 2009 @ 20:51:23 #14
124870 TonnyD.Sacrell
I can see into your Dreams!
pi_64662349
Interessant. Even een tvp.
Sylar says; "...Hailing frequenties closed, sir."
pi_64684610
De mensen die het interessant vinden, alleen om even te googelen of denken jullie ook echt er wat mee te gaan doen?

Ik hoop nog steeds mensen te vinden die bijv. ook het boek hebben gelezen namelijk
  dinsdag 6 januari 2009 @ 11:00:09 #16
96925 gunk77
Zo ik iets ben, ben ik ADO fan
pi_64721351
Tvpeeetje
  dinsdag 6 januari 2009 @ 11:52:49 #17
215658 Trashcanman
I talk to planets baby!
pi_64723136
quote:
Op maandag 5 januari 2009 13:53 schreef Dipkip het volgende:
De mensen die het interessant vinden, alleen om even te googelen of denken jullie ook echt er wat mee te gaan doen?

Ik hoop nog steeds mensen te vinden die bijv. ook het boek hebben gelezen namelijk
Ik ga er idd niets mee doen. Toch is het wel een interssant topic om in de gaten te houden.
pi_64969635
Hoi Dipkip,

Was even aan het googlen en vond je recente vraag over PRI. Ik heb 2 boeken van Ingeborg Bosch gelezen en was erg onder de indruk en het raakte me ook. Ik was erop geattendeerd door een collega. Het voelde als een schot in de roos en ik ben er al dus een tijdje mee bezig en zit nog in de eerste fase (herkennen en beschrijven van afweer). Aangezien ik hoog op OVB scoor, gaat het niet zo erg snel. Het is lastig en ook zeer leerzaam. Nog steeds op zoek?

Groet,

Momella
  maandag 16 februari 2009 @ 08:44:44 #19
245452 Abbey
All you need is love!
pi_66109705
Hai Dipkip,

Ik doe nu al een paar jaar PRI en zou graag met iemand communiceren die ook de pri kent. Want iemand die bezig is met dit bewustzijnsproces begrijpt toch beter, anders, waar je mee bezig bent, hoe je in het leven staat.

Ik ga ook een hyves aanmaken, wie weet kan dat een ontmoetingsplek worden! Kom je ook?

Ben je de therapie gaan doen? of heb je nog niet besloten?
Ik hoop dat je reageert, ik ben echt op zoek naar PRI-ers! Of die toch zeker het boek hebben gelezen en serieus geinteresseert zijn!

Groetjes, Abbey.
pi_66298110
waarom komt freud niet in dit hele stuk voor? het hele principe van zijn ideeën staan in de op beschreven, alleen dan onder de noemer pri
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
  zondag 22 februari 2009 @ 10:09:03 #21
245452 Abbey
All you need is love!
pi_66334202
Hai littledrummergirl, de PRI, zoals door Ingeborg Bosch ontwikkeld, heeft inderdaad zijn oorsprong in Freud.
En in de primal-therapie van Janov. Maar ook de psychologie wordt wijzer en evolueert, dus uiteindelijk zijn er veel en wel duidelijke verschillen! (en daar is het dan ook aan te danken dat PRI zo ontzettend effectief is)

Groetjes, Abbey.
  maandag 20 juli 2009 @ 01:54:32 #22
263338 in_zicht
groei & bloei
pi_71138833
Hi Dipkip, Mormella en Abey,

Doen jullie nog iets met PRI ? Wil graag contact, vind echter persoonlijke dingen mailen op een forum niet prettig. Kunnen jullie je postbox openen en/of mij een persoonlij berichtje sturen.

Groetjes,

In zicht ?
pi_71157074
Ik ben sinds paar weken er mee begonnen,
pm me maar als je wilt, zelfde verhaal als in_zicht
  dinsdag 21 juli 2009 @ 11:25:47 #24
131066 scrub_nurse
ik denk dat ik denk, denk ik..
pi_71173767
even een tvp, ik vind die dingen wel interessant ben veel bezig (geweest) met mijn verleden en de invloed daarvan op mijn heden
  woensdag 22 juli 2009 @ 05:46:47 #25
230223 Chewbalhaar
uhhhwhhooeehhww
pi_71203983
quote:
Op dinsdag 21 juli 2009 11:25 schreef scrub_nurse het volgende:
even een tvp, ik vind die dingen wel interessant ben veel bezig (geweest) met mijn verleden en de invloed daarvan op mijn heden
Ja, met zo'n instelling blijf je natuurlijk zwakbegaafd
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')