abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_230753
De nieuwe weekopdracht is veel te moeilijk. Ze hebben de zaak niet goed berekend en moeten met de kerstboom overnieuw beginnen. Deze boom is de makelijkste van de drie te bouwen figuren. De ronde vormen van b.v. de kerstman zijn bijna ondoenlijk. Jammer van de ingezette 50 %. Dat wordt honger lijden de volgende week, zo vlak voor de kerst.

De grote lego voorwerpen die soms in warenhuizen te zien zijn, worden aan de hand van een computer berekening c.q. tekening gebouwd. De bewoners hebben alleen wat simpele bouwtekeningen.

[Dit bericht is gewijzigd door PINOK (Datum 13 December 1999).]

pi_230754

Voor de tweede keer is de boom verkeerd opgebouwd.

  dinsdag 14 december 1999 @ 00:22:00 #3
959 opa
De man met de witte shawl
pi_230755
PINOK !

Jij weet zoveel van LEGO af, dat je wel uit Grootegast moet komen; ook al won je nu in Doezum.

Volgens mij zou je wel net zo'n grote lul willen zijn als je neus is.

Grtz pake.

Hee, Grufti ! Ab! in die Urne !!
pi_230756
Nou nou nou, Opa, krijgen we het weer ?
PINOK is niet Hunter, hoor !
Toch maar wat vroeger naar bed gaan, dan maar wat vroeger op...misschien ?

On-topic:
Het week-budget was, meen ik, toch al 'ruim' voor maar 4 man, dus een mislukte weekopdracht brengt vast wel weer wat irritatie ----> spanning ----> geen shag ----> blije Hummie !

  dinsdag 14 december 1999 @ 00:36:00 #5
959 opa
De man met de witte shawl
pi_230757
Gut, Moor dankjewel voor je reactie.

Ik vond eigenlijk mijn aforisme wel leuk en na herlezing nog steeds.

Wil wel graag met jouw verder in discussie gaan.

Maar ja; als ik eerder naar bed moet en vroeger weer op van jouw dan doe ik dat.

Ik heb geprobeerd het laatste zinnetje uit te printen voor mijn verpleegster maar het lukt niet.
Kun je haar vertellen hoe dat moet?

Groeten Koos.

Hee, Grufti ! Ab! in die Urne !!
pi_230758
De bewoners zijn behoorlijk dom bezig: Waarom ? Welnu: Ze hebben een voorbeeld. Wat zij moeten bouwen is 8 keer zo groot !

Een Duploblok is 4 keer zo groot als de blokjes waar het voorbeeld van is gemaakt. Dat zien ze niet in blijkbaar.

En wat doen ze ? Ze tellen de blokjes, en doen dat keer 4. Vier plus vier is namelijk 8 stellen ze ! Maar ze bouwen met een vier keer zo groot blokje, vier keer zo groot. Dat maakt een boom van 4*4 is 16 keer zo groot !!

Nu is geloof ik de voorbeeldboom iets van 17 cm. Zo komen ze volgens mij aan een boom die oorspronkelijk 17 cm is, aan een boom van 17*2*8= 2,72 meter in plaats van 1.36 meter.

Kan iemand dit verifieren ?

[Dit bericht is gewijzigd door Kierewiet! (Datum 14 December 1999).]

Blijft zich verbazen
pi_230759
Ha Kierewiet,

volgens mij komen ze met 4 blokje juist te klein uit. Met 8 keer zo groot worden volgens mij de lengte, breedte en hoogte bedoeld. Dit zou betekenen dat een Duplo blokje 4*4*4 keer zoveel volume heeft als een Lego Blokje.
Ze moeten 8 keer zo groot bouwen, dus dat is 2*2*2 keer zoveel volume als 1 enkel Duplo blokje. Ze hebben volgens mij dus 8 Duplo steentjes nodig voor 1 steen op schaal.

Als zij er 4 nodig denken te hebben komen ze dus te klein uit, maar volgens mij klopt de vorm dan ook niet meer.
Het nabouwen hoeft volgens mij niet zo moeilijk te zijn als eerder hier beschreven.
Voor die moeilijke Lego figuren in warenhuizen worden inderdaad computerprogramma's gebruikt om het zo goed mogelijk na te bouwen en een zo rond mogelijke vorm te krijgen. Hier hebben ze echter een schaalmodel wat ze 8 keer vergroot moeten bouwen wat volgens mij inhoudt dat ze dus niet de perfecte ronde vormen gaan krijgen als de warenhuis voorbeelden maar vrij hoekige figuren.

Mijn idee zou zijn om eerst allemaal steentjes op schaal te maken door 8 duploblokjes op elkaar te zetten en daarna gewoon het model nabouwen met de aldus gecreeerde stenen. Is volgens mij nog wel te doen.

[Dit bericht is gewijzigd door Goeroe Pavlov (Datum 14 December 1999).]

et qu'est ce que vous voulez faire avec cet information?
wel, rien ne faire pas avant le jour de gloire est arrive.

  dinsdag 14 december 1999 @ 10:50:00 #8
1573 Kipman
www.kangoeroerene.nl yeah!
pi_230760
Ze zullen die LEGO-blokjes maar omstoten zo vlak voor het eind
Kipman legt hier de eieren! Maar nu vanuit Australie!
  dinsdag 14 december 1999 @ 20:38:00 #9
959 opa
De man met de witte shawl
pi_230761
Volgens mij is de weekopdracht veel eenvoudiger dan iedereen denkt en is die snel uit voeren.

Argumentatie:
1. Een volume wordt beschreven als Lengte X Breedte X Hoogte.
2. Als een acht keer zo groot volume moet worden gemaakt dan betekent dit dus (2 X Lengte) X (2 X Breedte) X (2 X Hoogte) of anders beschreven 8 X (Lengte X Breedte X Hoogte).
3. Om dus een acht keer zo groot volume te krijgen moet je voor elk lego-blokje 2 duplo blokjes gebruiken.

Op deze manier krijg je de gewenste kerstboom.

De hoeveelheid duplo blokjes is acht maal de hoeveelheid legoblokjes uit het voorbeeld.
De bewoners zijn echter op het verkeerde been gezet door de ongelofelijke hoeveelheid bouwstenen die ze hebben gekregen.

Groeten overigens van Marijke. Ze is nu in Duinkerken.

[Dit bericht is gewijzigd door opa (Datum 14 December 1999).]

Hee, Grufti ! Ab! in die Urne !!
pi_230762
Jammer Opa. !

Er moet gewerkt worden met een schaalverhouding van 1:8 Niet met een volumeverhouding! Als het volume verhouding zou zijn dan werd dat boompje maar 2 keer zo groot. (Volume is een derde macht !)

Blijft zich verbazen
  dinsdag 14 december 1999 @ 20:55:00 #11
959 opa
De man met de witte shawl
pi_230763
Nee Kierewiet : 8 is 2 tot de derde macht.

Als jij gelijk zou hebben dan zou de kerstboom 8.8.8=512 keer zo groot worden.
Dat getal moet je dan nog vemenigvuldigen met de de verhouding van een duplo-blokje t.o.v. een Lego-blokje.

Hee, Grufti ! Ab! in die Urne !!
  dinsdag 14 december 1999 @ 21:04:00 #12
959 opa
De man met de witte shawl
pi_230764
Is er iemand die weet hoe ik kubusjes moet tekenen in UBB-code en wel zodanig dat er een ruimtelijk beeld onstaat.
Dan kan ik het Kierewiet misschien uitleggen.

Ik blijf volnouden, dat bij schaal 1 op 8, je in plaats van 1 kubusje, 8 kubusjes hebt.

Hee, Grufti ! Ab! in die Urne !!
  Redactie Frontpage dinsdag 14 december 1999 @ 21:06:00 #13
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_230765
Ik vind de boom al ingewikkeld. De kerstman is helemaal waardeloos. En dan nog een object? Dit halen ze nooit. Zouden sponsors Lego en Duplo hier blij mee zijn?
pi_230766
Opa:
Voorbeeld: Met kubessen.
1 kubeke decimeter. Dat is 10*10*10 cm.
Nu moet ik in schaal 1:8 bouwen.

Dat wordt dus 80*80*80 cm^3 = 512 kubeke decimeter.
Maar als ik het goed begrijp stelt Opa voor om het volume 8 keer te vergroten. Dat is 8 kubeke decimeter. ! Maar dan bouw je in de schaal 1:2 namelijk 20*20*20 cm^3

Blijft zich verbazen
  dinsdag 14 december 1999 @ 21:27:00 #15
959 opa
De man met de witte shawl
pi_230767
Wow! Kierewiet. Volgens mij zijn we dicht bij een overeenkomst.

Als ik één kubieke decimeter op een schaal van 1 : 8 moet afbeelden krijg ik 8 kubieke decimeter.

Anders gezegd :
Als ik 1 liter op een schaal van 1 :8 moet afbeelden krijg ik 8 liter. Het liefst bier.
Zou mooi zijn als het 512 liter bier zou zijn . Jammer maar helaas.

Hee, Grufti ! Ab! in die Urne !!
pi_230768
Het model is 24 cm hoog hoorde ik Bart zeggen.

is het al iemand opgevallen dat ze verschillende maten duplo stenen hebben gekregen ???

1 standaard lego steentje = 1/8 van de standaard duplo steen.
maar Veronica is ook niet stom en heeft gewoon verschillende bouwstenen gegeven !

pi_230769
Ik heb voor mij staan een torentje van 4 duplo blokjes.
Dit is 7.5 (+ nopjes 8 cm) hoog en 3 cm breed.
Ditzelfde torentje uit legoblokjes bestaat uit 32 (8x2 + 8x2) blokjes en heeft precies dezelfde afmetingen.
De schaal is 1:8 dit wil volgens mij zeggen dat als de kerstboom 8 x groter moet worden zij voor elke 2 lego blokjes 7 duplo blokjes in de hoogte nodig hebben en 7,5 duplo blokje in de breedte.
De hoogte van 1 lego blokje is een 0.50 cm en de breedte is 1 cm. De hoogte van een duplo blokje is 2 en de breedte 3.
Luan
pi_230770
Opa:

Vroeger leerden we allemaal op school dat een kaart met schaal 1:100.000 betekende dat 1 cm op de kaart overeenkwam met 100.000 cm in werkelijkheid.

1 cm boomhoogte moet bij een schaal van 8:1 dus 8 cm hoog worden.
10 cm wordt 80 cm etc etc. Dus ook in de reedte, en diepte.

Ik ga de deal aan dat als we 1 liter bier hebben, en we moeten de fles vergroten waar dat bier inzit naar een schaal van 8:1, en we moeten bier bestellen om die nieuwe fles te vullen dat we inderdaad 511 liters mgen laten aanrukken. (die 512de liter zat er immers al in he :-))

(Ik ga even uit van een fles met de vorm van een kubus of rechthoek)

[Dit bericht is gewijzigd door Kierewiet! (Datum 14 December 1999).]

Blijft zich verbazen
  dinsdag 14 december 1999 @ 22:02:00 #19
959 opa
De man met de witte shawl
pi_230771
Luan, we moeten naast hogte en breedte ook nog de diepte hebben. Kun je dit nog eens nakijken. Alle duplo- en legoblokjes zijn namelijk al naar mijn kleinkinderen. Ik ka n dit experiment dus niet uitvoeren.

Grtz opa.

Hee, Grufti ! Ab! in die Urne !!
  dinsdag 14 december 1999 @ 22:02:00 #20
1986 Jane
agnostic dyslexic insomniac
pi_230772
Jee, ik had toch nooit verwacht hier nog eens in een verhitte discussie over de verhouding tussen Lego en Duplo blokjes te verzeilen.
Ga zo door, jongens! Ik ben al een stuk wijzer.
Lying awake, wondering if there is a Dog...
Tijn won het Morlvision Songfestival 2023
pi_230773
quote:
op 12-14-1999 om 10:02 PM schreef opa het volgende:
Luan, we moeten naast hogte en breedte ook nog de diepte hebben. Kun je dit nog eens nakijken. Alle duplo- en legoblokjes zijn namelijk al naar mijn kleinkinderen. Ik ka n dit experiment dus niet uitvoeren.

Grtz opa.


Volgens mij is de diepte hetzelfde als de hoogte, maar ik heb hier niet echt verstand van. Ik heb voor me een vierkant wat in de hoogte 2 cm is en in de breedte 3 is. Hoe moet ik dan de diepte berekenen.

Luan
  dinsdag 14 december 1999 @ 22:21:00 #22
959 opa
De man met de witte shawl
pi_230774
quote:
op 12-14-1999 om 10:00 PM schreef Kierewiet! het volgende:
Opa:

Vroeger leerden we allemaal op school dat een kaart met schaal 1:100.000 betekende dat 1 cm op de kaart overeenkwam met 100.000 cm in werkelijkheid.

Juist K. maar schoolkaarten geven slechts 1 dimensie aan ; namelijk de lengte. Het betekent dus niet dat de weg op die kaart ook 100.000 maal zo breed was of 100.000 maal zo hoog


Ik ga de deal aan dat als we 1 liter bier hebben, en we moeten de fles vergroten waar dat bier inzit naar een schaal van 8:1, en we moeten bier bestellen om die nieuwe fles te vullen dat we inderdaad 511 liters mgen laten aanrukken. (die 512de liter zat er immers al in he :-))


Die over die 512 de liter vond ik erg leuk.

Graag ga ik die deal met je aan : dus aangenomen

Grtz opa

Hee, Grufti ! Ab! in die Urne !!
pi_230775
quote:
op 12-14-1999 om 09:42 PM schreef Guus Muisarm het volgende:
Het model is 24 cm hoog hoorde ik Bart zeggen.

is het al iemand opgevallen dat ze verschillende maten duplo stenen hebben gekregen ???

1 standaard lego steentje = 1/8 van de standaard duplo steen.
maar Veronica is ook niet stom en heeft gewoon verschillende bouwstenen gegeven !



Volgens mij is dit 1/4 !
Luan
pi_230776
Volgens mij hadden ze bij de kerstboom gewoon met de bovenste rij moeten beginnen, waarna er steeds een rij kan worden ondergeplaatst. 't Is ff een paar keer tillen, maar i.p.v. tig keer berekenen hoeveel blokjes duplo je nodig hebt voor de onderste rij, kun je nu gewoon rijen tellen. Moet zelfs Ruud kunnen

Maar ja, inmiddels schijnt de kerstboom af te zijn

pi_230777
Ze hadden Mauwries erbij moeten hebben. Die heeft volgens mij een voordeeltje, dat wellicht samenhangt met een bij hem aanwezig soort autisme, hij is technisch aangelegd. Ik gok dat hij het zo had voorgerekend.

Hadden wij hier niet zo hoeven te puzzelen.

groet, 160bits

[Dit bericht is gewijzigd door 160bits (Datum 14 December 1999).]

abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')