abonnement bol.com Unibet Coolblue
  maandag 13 december 1999 @ 01:08:00 #1
1198 Fly (on the wall)
kijkt wel en zegt iets
pi_230524
Beste Fokkers,

Even een proefballonnetje. Zou het mogelijk zijn om met vereende krachten de einduitslag te beïnvloeden? Of liever nog: te bepalen?

Op dit forum zijn zoveel verschillende talenten verzameld dat wanneer we de krachten zouden bundelen het m.i. mogelijk moet zijn dat Fok de winnaar kiest. Het zou na al onze klachten over beïnvloeding e.d. de meest waardige manier zijn om BB te besluiten. En een mooi begin van 2000: Fok bakt Veronica een poets.

Hoe doen we dat, zomaar wat ideeën:

Fok is een van de best bezochte sites van Nederland (13de, maar hoeveel bezoekers zijn dat?), wanneer we iedereen op dit Forum zover krijgen op een en dezelfde persoon te stemmen zou dat de uitslag gigantisch beïnvloeden.

Wie die winnaar gaat worden doet niet zoveel ter zake. Belangrijk is dat we van tevoren in de media bekend maken welke persoon Fok gaat laten winnen. Daarbij gaat het ons er niet om dat die persoon het verdient te winnen. Wij laten zien welke macht een kritische maar ongeorganiseerde gemeenschap van anonieme BB-volgers kan hebben.

Voor een dergelijke campagne is een strategie nodig. Welke Fokkers hebben hier ideeën over? Zijn er experts (marketing, reclame, statistici enz.) die weten of een dergelijk plan kans van slagen heeft.

En vergeet de nadelen niet: we kunnen misschien Veronica wel verslaan, we maken ze met al die telefoontjes ook erg rijk. En, daar zijn we hier nu wel over eens, daar is het de Young One uiteindelijk allemaal om te doen.

Latere toevoeging (bij gebrek aan toepasselijk icoontje): geschreven in broodnuchtere toestand.

... en nu een borrel!

[Dit bericht is gewijzigd door Fly (on the wall) (Datum 13 December 1999).]

pi_230525

Een leuk idee, maar met ons alle vallen we in het niet bij de 115.000 gewone bellers die er de laatste keer waren.

  maandag 13 december 1999 @ 01:25:00 #3
1198 Fly (on the wall)
kijkt wel en zegt iets
pi_230526
Maar niet alle 115.000 bellers kiezen voor dezelfde persoon. Misschien is het i.v.m. de haalbaarheid handig om eerst te weten hoeveel Fokkers er zijn.

Daarna kunnen we een pyramidespel opzetten om de belkosten terug te verdienen (Die borrel kwam aan)

pi_230527
Waardeloos idee

Eerst schreeuwen dat Veronica de boel manilpuleert, en dan zouden wij dat ook moeten gaan doen ???

Ik heb geen gulden over voor veronica, ook niet om de winnaar te manipuleren, bovendien hoe wou je in godsnaam alle FOK bezoekers zo gek krijgen dat ze op een en dezelfde persoon gaan stemmen ???

Bovendien er bellen 100.000den mensen en FOK wordt misschien bezocht door 10.000 individuele mensen. Dan zouden die allemaal ook nog eens 10 mensen moeten vinden die zo gek zijn. Het zou alleen een kans maken als een goed bekeken tv-programma zo een actie zou starten , of een grote krant. Maar dan nog, laat manipuleren maar aan Veronica over, die het geen reet uitmaakt wie er wint als er maar mensen bellen. Ze gieren het uit bij zo een actie nooit aan beginnen dus.

Fok bakt Veronica alleen een poets als we manipulatie bewijzen (wat ook gebeurd is)de streams naar waarheid verslaan en zo een echt beeld geven van het huis (thnkx to oliebol). Je moet jezelf niet verlagen tot Veronica niveau


Rob

R@b is inderdaad één van de verschrikkelijkste personen die ik ken.
pi_230528
Zeg, werk jij misschien voor Veronica? Denk je dat we gek zijn...massaal te veel geld betalen voor een telefoontje? Wat was het in totaal, 3 gulden of zo?
Ik vraag me af hoeveel Fok!kers er normaal al belden (ik niet) en daarnaast hoeveel er op de 'door ons' uitgekozen Winnaar gaan stemmen.
Ik denk dat met zo'n actie van Fok!:
- Iedereen die niet belde nog steeds niet gaat bellen.
- Iedereen die al belde om te stemmen ook nu stemt op diegene die hij of zij wilde laten winnen.
- Ik denk dat Fok! zichzelf voor gek zou zetten met deze idioterie.

My 2 cents

"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  maandag 13 december 1999 @ 02:09:00 #6
1198 Fly (on the wall)
kijkt wel en zegt iets
pi_230529

Ik heb geen gulden over voor veronica, ook niet om de winnaar te manipuleren, bovendien hoe wou je in godsnaam alle FOK bezoekers zo gek krijgen dat ze op een en dezelfde persoon gaan stemmen ???

Bovendien er bellen 100.000den mensen en FOK wordt misschien bezocht door 10.000 individuele mensen. Dan zouden die allemaal ook nog eens 10 mensen moeten vinden die zo gek zijn. Het zou alleen een kans maken als een goed bekeken tv-programma zo een actie zou starten , of een grote krant. Maar dan nog, laat manipuleren maar aan Veronica over, die het geen reet uitmaakt wie er wint als er maar mensen bellen. Ze gieren het uit bij zo een actie nooit aan beginnen dus.

Fok bakt Veronica alleen een poets als we manipulatie bewijzen (wat ook gebeurd is)de streams naar waarheid verslaan en zo een echt beeld geven van het huis (thnkx to oliebol). Je moet jezelf niet verlagen tot Veronica niveau
[/quote]

Beste Rob,

Ten eerste interesseert het me welke macht een nieuw medium als Internet kan ontwikkelen. Is het in staat om een oud-medium met zijn eigen wapens te verslaan.

Dan het manipuleren. Bij een dergelijke Fok-actie zou daar inderdaad sprake van zijn. Maar om dat op een lijn te stellen met Veronica, vind ik toch iets anders. Wekenlang klagen we hier over ingrepen en vertekening omdat dit ten koste gaat van de deelnemers. Veronica wil poen scheppen over de ruggen van de bewoners. Onze actie zou alleen Veronica schaden. Wij halen hun format onderuit en geven een signaal dat wij, als kritische volgers, niet met ons laten sollen. De signalen die wij richting media uitzenden kun je nou niet bepaald een succes noemen. Goed soms schrijft een krant over fouten bij Veronica, maar dit wordt over het algemeen afgedaan als `blunders' en BB `scoort' natuurlijk ook bij lezers behoorlijk goed, bedankt Fok. Echt wereldschokkend zijn onze ontdekkingen ook niet. Televisie is altijd een geconstrueerde werkelijkheid. Bij het monteren van een programma worden keuzes gemaakt, manipulatie is daarbij onontkoombaar. Real time televisie is nu eenmaal onmogelijk (en saai). Real time op Internet is een andere zaak, de streams en dit forum zijn daar een voorbeeld van.

Wanneer we het signaal willen geven dat we het kijken naar real time / real life beelden interessant vinden, maar dat Veronica rt/rl misbruikt voor een ordinair kwisje/geldverdienen lijkt met het `ontvoeren' van de winnaar een aantrekkelijke mogelijkheid.

Of het haalbaar is? Ik heb ook mijn twijfels, want hoe mobiliseer je in korte tijd, ik noem een getal, 100.000 mensen voor je idee. Er lopen hier vast wel deskundigen rond die daar antwoord op kunnen geven.

pi_230530

Het blijft mij verbazen dat alleen BB als programma wordt aangevallen en dan met name op het onderdeel geldklopperij. Al gedurende een aantal jaren wordt er overdag Veronica-live uitgezonden, een programma waar je door middel van de telefoon kan meedoen aan de diverse spelletjes. Deze vorm van geldklopperij is vele malen erger dan de bij BB gebruikelijke belrondes.

Bij BB is het bellen nog mede van invloed op een uitslag die voor het spel noodzakelijk is. Bij Veronica-live is het gewoon een loterij waar de suggestie wordt gewekt dat bellen je een grote kans geeft op het winnen van een prijs. Dat de kandidaten naar willekeur worden gekozen en dat de kans dat je mee doet kleiner is als iets winnen bij de staatsloterij begrijpt kennelijk niemand.

De bij BB gebruikelijke belrondes vinden we bij vele andere programmaas terug, zoals ook bij de Soundmix-show bijvoorbeeld. Ik heb nog niemand gehoord die dit bellen in zijn algemeenheid aanvalt, in tegendeel het gaat voortdurend over BB alsof de rest van het TV belsysteem wel OK zou zijn.

Het is te goedkoop om nu te schrijven; ja dat bedoelen we natuurlijk ook. Het is natuurlijk prima om te protesteren, maar pak dat het probleem breed aan. Het zou een goede zaak zijn, omdat er al vele mensen door te hoge telefoon kosten ernstig in de problemen zijn geraakt.

Pogingen om via de politiek(2e kamer) in het verleden hier wat aan te doen zijn op niets uitgelopen, omdat de totale media belangen verstrengeling te groot bleek te zijn. Als voorbeeld noem ik de Telegraaf die aandelen heeft in SBS6, maar zo zijn er over en weer veel meer gekoppelde belangen.

pi_230531
FOK heeft al gewonnen. Juist door onze kritische reacties is de redactie bepaalde wegen opgedwongen die ze achteraf natuurlijk als hun eigen idee verkopen. OOk zullen ze weleens dingen niet gedaan hebben omdat ze hier van te voren al werden afgekraakt.

Zou je dit breder willen zien dan zou je eigenlijk na de finale van BB het opgebouwde potentieel van FOK-BBers een vervolg op moeten laten zetten.

Ik denk dan aan een 'watchdog'-site die ook andere tv-programma's op een dergelijke kritische manier volgt.

Misschien iets voor Danny?

I am a Watcher, part of a secret society of men and women who observe and record, but never interfere. We know the truth about Immortals. In the end, there can be only one.
pi_230532

Hunter,

Een goede gedachte die denk ik meer dan alleen het overwegen waard is.

Zijn er nu al forumleden die dit idee aanspreekt? Wat denk jij?

pi_230533
Ja lijkt we wel wat Hunter/Pinok.
Je moet toch wat heh....Ik heb geen zin om naar Robert ten Brink te moeten kijken.
  maandag 13 december 1999 @ 11:49:00 #11
1198 Fly (on the wall)
kijkt wel en zegt iets
pi_230534
[quote]op 12-13-1999 om 07:34 AM schreef Hunter het volgende:
Hunter schreef: FOK heeft al gewonnen. Juist door onze kritische reacties is de redactie bepaalde wegen opgedwongen die ze achteraf natuurlijk als hun eigen idee verkopen. OOk zullen ze weleens dingen niet gedaan hebben omdat ze hier van te voren al werden afgekraakt.


Hunter,

Het kan misschien zo zijn dat FOK enige invloed heeft gehad op beslissingen van de redactie, maar om dit nu een overwinning te noemen. Kijk maar naar de nog steeds welig tierende topics met titels als `En weer belazerd Veronica de kluit'.
Eigenlijk zijn we een beetje naïef bezig. Via Internet hebben we de mogelijkheid om in de keuken van de makers te kijken en wat we zien ziet er beslist niet smakelijk uit. Maar denk nu niet dat BB of boeman Veronica gemene uitzonderingen zijn in het televisieparadijs. Lees alle bijdrages van Tanjalies. En hoe denk je dat een programma als Het Lagerhuis wordt gemaakt? Allemaal voorgeproduceerd.
Wij zijn voor de BB-makers beslist geen testpanel. De kijkcijfers zijn het enige ijkpunt. Of die kijkers BB saai, gemeen enz. vinden zal de makers worst wezen, als we maar kijken. En dat doen we, getuige het succes van BB en van Fok.

  maandag 13 december 1999 @ 12:39:00 #12
1953 zonnedauw
morgenstond van zonnedauw
pi_230535
quote:
op 12-13-1999 om 07:22 AM schreef PINOK het volgende:

Het blijft mij verbazen dat alleen BB als programma wordt aangevallen en dan met name op het onderdeel geldklopperij. Al gedurende een aantal jaren wordt er overdag Veronica-live uitgezonden, een programma waar je door middel van de telefoon kan meedoen aan de diverse spelletjes. Deze vorm van geldklopperij is vele malen erger dan de bij BB gebruikelijke belrondes.


Ben ik helemaal met je eens Pinok, bovendien staat er niemand achter je met een pistool al dreigend dat je moet bellen toch. Ik vind het een onderschatting van het publiek als je vind dat V dit kan sturen, daar kiest iedereen die belt zelf voor en is daar dus ook zelf verantwoordelijk voor.

gelijkwaardigen respecteren elkaars verschillen
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')