abonnement Unibet Coolblue
pi_64298121
quote:
Eredivisie-seizoen 2009/2010 begint vroeg
22 december 2008

De voetbalcompetitie in de eredivisie begint volgend seizoen vroeg. Op vrijdag 31 juli is reeds de eerste wedstrijd gepland. De rest van de eerste speelronde volgt dan in het eerste weekeinde van augustus.

Dit is een gevolg van de veranderde opzet van de Europese clubtoernooien. Vijf van de zes Nederlandse deelnemers moeten daarin reeds in juli of augustus starten. Dat was er in het afgelopen seizoen slechts één.

De KNVB heeft voor de speelkalender twee varianten vastgesteld. Dit komt omdat de clubs in mei nog moeten beslissen of de huidige vorm van een play-off om één Europees ticket wordt voortgezet.

Er is wel gekozen voor enkele weken rust in de winter. De FIFA heeft als eis gesteld dat de competitie uiterlijk op 16 mei 2010 moet zijn afgelopen. Dit in verband met de wereldtitelstrijd in de zomer in Zuid-Afrika.

De eerste divisie begint op vrijdag 7 augustus.
quote:
Vakantie in gevaar

De spelersvakbond VVCS waarschuwt de eredivisieclubs dat hun spelers volgens de CAO recht hebben op minimaal drie weken aaneengesloten vakantie in de zomer. Door de verschuiving van de start van het volgende voetbalseizoen van eind augustus naar 31 juli komt dat recht bij sommige clubs wellicht noodgedwongen te vervallen.

De KNVB besloot deze week de competitiestart te vervroegen, omdat de Nederlandse clubs die deelnemen in de Europese toernooien al in juli of halverwege augustus de eerste internationale verplichtingen hebben.

Maar voor ploegen die nog de play-offs spelen, stopt dit seizoen wellicht pas op 3 juni. Aangezien clubs graag een voorbereiding van zes weken aanhouden, is het allerminst uitgesloten dat de vakantie voor de voetballers noodgedwongen wordt ingekort.

,,Wij begrijpen dat de KNVB hiermee komt, omdat de UEFA de internationale kalender heeft vervroegd,'' zegt voorzitter Danny Hesp van de VVCS. ,,Waarschijnlijk zullen spelers dit jaar niet klagen over een kortere vakantie, mits het eenmalig is. Maar als ze dat toch zouden doen, staan ze volledig in hun recht. De CAO is met de clubs afgesproken en daar dienen ze zich aan te houden.''

FC Groningen is aan het einde van dit seizoen mogelijk nog in de race om een UEFA Cup-ticket. Een eventueel derde duel in de tweede playoff-ronde staat gepland op 3 juni.

,,Een weekje minder vakantie moet dan maar een keertje,'' vindt Groningen-trainer Ron Jans, voorstander van de verschuiving. ,,Als ik lees dat negentig procent van de eredivisievoetballers vindt niet te veel te verdienen, hoop ik dat ze ook vinden dat ze in ieder geval genoeg verdienen. Daar kan dan ook een nadeel tegenover staan, zoals een keer korter vrij. In de winter is er langer rust en twee keer vakantie is goed voor lichaam en geest.''

De clubs die zijn veroordeeld tot play-off-duels tegen degradatie spelen ook wellicht op 3 juni nog een beslissingswedstrijd voor lijfsbehoud. ,,De kans dat er op die datum gespeeld wordt, is klein,'' zegt ADO-trainer André Wetzel.

,,Waarschijnlijk is iedereen al eind mei klaar. Als er dan direct vakantie volgt, kunnen spelers drie weken vrij zijn. Dat is voor een professional meer dan genoeg. Ik juich het sowieso toe dat er nu meer wedstrijden in prettige weersomstandigheden gespeeld kunnen worden.''

Volgens technisch directeur Martin van Geel van Roda JC is er nog een andere consequentie dan de kortere vakantie. ,,Contracten lopen tot 1 juli. Wil een club voor die datum de training hervatten met alle nieuwe aankopen, dan moeten er met hun voormalige werkgevers afspraken worden gemaakt over het eerder ontbinden van de contracten,'' aldus Van Geel.

Volgens Hesp is hier ook wel een mouw aan te passen. ,,Maar het is wachten tot een club hier een keer wel een probleem van maakt,'' zegt de voorzitter van de VVCS.
Gaan ze het weer helemaal omgooien . Ben benieuwd wat ze dan met de kerstwedstrijden doen. Of geven ze heel Januari vrij?
pi_64312372
Dan kún je toch haast niet ook nog de play-off voor EC tickets wedstrijden erbij hebben? Of ik zie ik dat nu verkeerd.
+ voor de winterstop
Als ik lach met mijn lul, worden alle vrouwen gul.
Slepen ze me mee, hop naar de wc.
Spoelen maar, wat een mooi gebaar.
pi_64393319
Niemand die zich druk maakt om zijn vakantie naar Salou in Augustus en daardoor de competitie te missen?
pi_65071522
quote:
NAC wil eerste drie duels op vreemde bodem
Door Carlo Willemsen
Donderdag, 15 januari 2009, 13:24

NAC heeft bij de KNVB een verzoek ingediend om de eerste drie competitiewedstrijden van het nieuwe seizoen op vreemde bodem te spelen. De Eredivisie begint al in het laatste weekeinde van juli. Volgens directeur Theo Mommers (foto) gaat die vroege ouverture ten koste van het publiek. "De schoolvakanties in het zuiden beginnen op 27 juli", zegt Mommers tegen BN De Stem. "Een groot deel van onze seizoenkaarthouders zal dus de eerste thuiswedstrijden moeten missen."

Ook de stadionverbouwing speelt een grote rol in het bezwaar van NAC. Het Rat Verleghstadion is eind juli waarschijnlijk nog niet gereed voor thuiswedstrijden. "Om die reden hebben we bij de KNVB het verzoek ingediend om de eerste thuiswedstrijd 'uit' te spelen. En daarbij gaan we uit van een uit-, thuis-, uit-scenario. Als ons voorstel gehonoreerd wordt speelt NAC de eerste drie duels dus niet in Breda", aldus Mommers.
Zullen wel meer van dit soort verzoeken gaan komen lijkt me.
  donderdag 15 januari 2009 @ 15:15:56 #5
67174 Dos37
Come on Twente
pi_65072486
Als een club een goede reden heeft (zoals verbouwing) dan moet het wel kunnen anders niet natuurlijk.
Premier League toto winnaar 2007-2008 en [b]2008-2009[/b]
Held Blaise NKUFO [b]All time topscoorder in Enschede[/b]
[b]WE WON IT ELEVEN TIMES![/b]
pi_65073161
quote:
Op zaterdag 27 december 2008 03:55 schreef BliksemSchigt het volgende:
Niemand die zich druk maakt om zijn vakantie naar Salou in Augustus en daardoor de competitie te missen?
Ja, ik mis de eerste 2 speelronden hoogstwaarschijnlijk.
pi_65073373
Gewoon helemaal afschaffen die winterstop van de Eredivisie. Zoals Cruijf ook al zei, de meeste stadions hebben een verwarmd veld. En als ze het te koud hebben trekken ze maar een maillot aan
pi_65073537
quote:
Op zaterdag 27 december 2008 03:55 schreef BliksemSchigt het volgende:
Niemand die zich druk maakt om zijn vakantie naar Salou in Augustus en daardoor de competitie te missen?
Die fout maak ik niet nog een keer.

Wel belachelijk, zo midden in de vakantieperiode. Hoop dat Heracles er geen last van heeft, er zijn plannen om deze zomer ook uit te breiden en als de procedures een beetje vlot verlopen dan beginnen ze na dit seizoen.
  donderdag 15 januari 2009 @ 15:44:51 #9
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_65073636
quote:
Op donderdag 15 januari 2009 15:42 schreef Blawh het volgende:

[..]

Die fout maak ik niet nog een keer.

Wel belachelijk, zo midden in de vakantieperiode.
Onze vakantie is dan in ieder geval al afgelopen. Vooral voor Midden en Zuid is het lullig.
pi_65074136
quote:
Op donderdag 15 januari 2009 15:44 schreef pfaf het volgende:

[..]

Onze vakantie is dan in ieder geval al afgelopen. Vooral voor Midden en Zuid is het lullig.
Misschien verlaat ik Twente wel (tijdelijk), weet niet waar ik na mijn studie terecht kom.
pi_65482095
quote:
Ajax: Zorgen om competitieopzet
Door MAARTEN WIJFFELS

AMSTERDAM - Ajax heeft de KNVB en de collega-eredivisieclubs opgeroepen nog eens kritisch te kijken naar de competitieopzet voor volgend seizoen. Het is de bedoeling dat de eredivisie in het seizoen ’09-’10 op 31 juli begint. Met Europa Cup- en interlandverplichtingen meegeteld zijn er straks spelers die eind augustus tien duels in 31 dagen hebben afgewerkt.

,,Dat vinden wij bij voorbaat geen handige en geen gezonde start,’’ verduidelijkt Danny Blind, de manager technische zaken van Ajax.

De vroege eredivisiestart is de reactie op structurele veranderingen van de UEFA in de Champions League en het UEFA Cup-toernooi. In plaats van de gebruikelijke twee CL-voorrondeduels moet de nummer twee van Nederland er straks in augustus vier afwerken om zich te plaatsen voor het hoofdtoernooi. Ook het UEFA Cup-toernooi telt voor het eerst vier speeldagen in augustus. Daarnaast is er half augustus een woensdag gereserveerd voor (oefen)interlands, waaronder die van Oranje tegen Engeland.

,,Onze vrees is dat zo’n brij aan wedstrijden het totale Nederlands voetbal punten gaat kosten op de Europese ranking,’’ stelt Blind. ,,Het gaat ons pertinent niet om Ajax alleen. Ajax, AZ, FC Twente of wie ook tweede wordt, krijgt straks in de eerste maand vijf competitieduels, vier CL-duels en een interland voor zijn kiezen. Maar ook het programma van de nummers vier en vijf met UEFA Cup-kwalificatie puilt dan uit. Laten we ons land ’ Europees’ niet tekortdoen. Vanuit die gedachte hebben we een brief aan de KNVB en de clubs gestuurd.’’

Ajax stelt voor om twee weken later met de eredivisie te beginnen en aan het eind ook twee weken langer door te spelen. In die opzet zouden de play-offs voor de nummers vijf tot en met acht uit de eredivisiestand sneuvelen. Het zijn de enig overgebleven play-offs, waar Ajax op zich geen problemen mee zegt te hebben. Blind: ,,Maar je moet ergens ruimte terugwinnen.’’

Bovendien wijst Ajax op het komende WK. Als de reguliere eredivisie in 2010 twee weken later zou eindigen, valt het slot gelijk met de competities in de grote voetballanden. Dat is gunstig voor bondscoach Bert van Marwijk, die al zijn internationals dan op hetzelfde belastingsniveau binnenkrijgt.

Een aantal clubs heeft inmiddels gereageerd op de brief van Ajax. Sommige zien wel wat in de argumenten. Maar het behoud van de play-offs vijf tot en met acht blijkt over de hele linie zwaar te wegen. ,,Wij snappen dat natuurlijk best,’’ zegt Blind. ,,De vijfde en laatste Europese plek blijft zo voor veel clubs bereikbaar. Maar geen enkele club wil dat de nummer vijf op termijn helemaal géén Europees voetbal meer speelt. Omdat het totale Nederlandse voetbal in augustus telkens te veel punten heeft verloren.’’
pi_65482758
AJAX

Volledig met dit verhaal eens!
pi_65499915
quote:
KNVB: 'Ajax laat zich leiden door commerciële belangen'
Door Bas Abresch
Woensdag, 28 januari 2009, 14:09

De KNVB heeft met verbazing gereageerd op de kritiek van Ajax op de speelkalender voor het seizoen 2009/2010. Technisch manager Danny Blind sprak vanochtend in het AD zijn onvrede uit over het feit dat de competitie al op 31 juli begint en het programma in augustus overvol wordt voor de ploeg die voorronde Champions League moet spelen.

Namens de KNVB reageert manager competitiezaken Bert van Oostveen (foto) op de kritiek van Blind. "De afgelopen seizoenen is de competitie altijd later in augustus begonnen. Uitgerekend Ajax was toen veelal de nummer 2 die uit moest komen in de voorronde van de Champions League -- om deze vervolgens niet te 'overleven'. Gebrek aan spelritme was toen volgens de technische mensen een voorname reden voor het uitblijven van succes."

"We krijgen sterk de indruk dat Ajax vooral commerciële belangen, zoals het Amsterdam Tournament, niet uit het oog verliest en dat dit een belangrijke reden is voor de club om nu toch tegen deze kalender te ageren", aldus Van Oostveen.

Ajax wil eventueel de play-offs afschaffen voor de clubs die tussen de vijfde en de achtste plaats eindigen en om het laatste UEFA Cup-ticket mogen strijden. Dit om ruim op tijd klaar te zijn in verband met het WK 2010. Maar Van Oostveen denkt dat dat dat mogelijk is.

"We kunnen niet én later beginnen én een winterstop inplannen én op tijd klaar zijn voor het WK 2010. De nationale competities moeten van de FIFA op 16 mei 2010 zijn afgerond. Natuurlijk maakt de KNVB in samenspraak met de betrokkenen een competitieprogramma. Dat is precies het idee van het technisch platform: draagvlak voor de gemaakte keuzes is belangrijk. Het zal u niet verbazen dat Danny Blind in de optiek van de KNVB niet de meest voor de hand liggende persoon is om kritisch te zijn op die kalender waaraan hij zelf heeft meegeschreven en waarover we eerder in het technisch platform unaniem consensus hebben bereikt."
pi_65500012
quote:
Op zaterdag 27 december 2008 03:55 schreef BliksemSchigt het volgende:
Niemand die zich druk maakt om zijn vakantie naar Salou in Augustus en daardoor de competitie te missen?
Ja, ik. Gelukkig nog niks geboekt.
Enoh: "Voor Nederlanders is het misschien normaal dat getalenteerde voetballers bij Ajax spelen, maar zo denk ik niet. Er zijn zat goede spelers die niet de kans krijgen voor Ajax te voetballen. Ik wel. Daar bedank ik God iedere dag voor."
pi_65505093
quote:
Op zaterdag 27 december 2008 03:55 schreef BliksemSchigt het volgende:
Niemand die zich druk maakt om zijn vakantie naar Salou in Augustus en daardoor de competitie te missen?
Jawel. Ik zorg er gewoon voor dat ik eind juli niet op vakantie ben. Augustus wordt een maand met veel wedstrijden; niet alleen de Eredivisie, maar ook twee mogelijke voorronde wedstrijden voor de CL (als Ajax tweede wordt).
Achter-elkaar-bezochte-Ajax-thuiswedstrijden-meter: [b]29[/b].
[b]Laatste wedstrijd:[/b] FC Timişoara. [b]Volgende:[/b] ADO Den Haag.
Ray's Statshoekje - 2009/2010.
pi_65505167
quote:
Op donderdag 15 januari 2009 15:44 schreef pfaf het volgende:

[..]

Onze vakantie is dan in ieder geval al afgelopen. Vooral voor Midden en Zuid is het lullig.
gelukkig is mijn vakantie dan afgelopen
pi_65505381
quote:
Op woensdag 28 januari 2009 17:58 schreef BliksemSchigt het volgende:

[..]
Hier ben ik het wel mee eens.

Schaf toch gewoon die winterstop af in januari, gewoon doorvoetballen net zoals in Engeland.
pi_65505446
quote:
Op woensdag 28 januari 2009 20:35 schreef Radegast het volgende:

[..]

Hier ben ik het wel mee eens.

Schaf toch gewoon die winterstop af in januari, gewoon doorvoetballen net zoals in Engeland.
Ja, daarom wil Ajax juist geen winterstop.
Enoh: "Voor Nederlanders is het misschien normaal dat getalenteerde voetballers bij Ajax spelen, maar zo denk ik niet. Er zijn zat goede spelers die niet de kans krijgen voor Ajax te voetballen. Ik wel. Daar bedank ik God iedere dag voor."
pi_66886585
quote:
Vroege start voor Eagles
Door Patrick Leemans
Dinsdag, 10 maart 2009, 08:20

Go Ahead Eagles is er volgend seizoen al vroeg bij. De club begint op woensdag 24 juni met de voorbereidingen op het nieuwe voetbaljaar.

Reden is de bizar vroege competitiestart voor de Jupiler League: 8 augustus. Go Ahead traint, play-offs of niet, door tot eind mei. De spelers dienen zich na 3,5 week vakantie weer te melden.

De Deventernaren vertrekken net als andere jaren dan voor een trainingskamp naar Terwolde. Op sportpark Woldermarck staan de oefenwedstrijden tegen Willem II, De Graafschap en Excelsior al vast gepland.
  dinsdag 10 maart 2009 @ 10:18:04 #20
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_66888078
Ik vraag me eerder af wat ze dan volgend jaar doen. 3 maanden vakantie?

In Belgie beginnen ze ook al op 1 Augustus en zijn ze half Maart klaar met de reguliere competitie. Maar ja, volgens mij gaan zij niet eens naar het WK .
  Moderator / Redactie Sport / Weblog dinsdag 10 maart 2009 @ 14:40:52 #22
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_66896865
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 10:20 schreef BliksemSchigt het volgende:
Ik vraag me eerder af wat ze dan volgend jaar doen. 3 maanden vakantie?

In Belgie beginnen ze ook al op 1 Augustus en zijn ze half Maart klaar met de reguliere competitie. Maar ja, volgens mij gaan zij niet eens naar het WK .
dan beginnen in België toch de play offs?
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
pi_69183558
Wanneer wordt het competitieschema eigenlijk bekend?
pi_69183773
quote:
Op dinsdag 19 mei 2009 11:40 schreef BliksemSchigt het volgende:
Wanneer wordt het competitieschema eigenlijk bekend?
Volgens mij was dat vorig jaar pas half juli. Eerst moeten de play-offs afgewerkt worden, dan moeten clubs hun bezwaardata indienen, dan gaat de KNVB goochelen, dan komt er een concept dat vast ergens uitlekt, dat concept moet worden goedgekeurd en dan wordt de boel vast nog overhoop gegooid.

Duurt nog wel ff dus, gok ik.
Enoh: "Voor Nederlanders is het misschien normaal dat getalenteerde voetballers bij Ajax spelen, maar zo denk ik niet. Er zijn zat goede spelers die niet de kans krijgen voor Ajax te voetballen. Ik wel. Daar bedank ik God iedere dag voor."
pi_69183857
Aah, ik dacht altijd veel eerder .

Maar half juli lijkt me vrij laat, daar de eerste wedstrijd op 31 juli wordt gespeeld .
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')