abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 18 december 2008 @ 17:41:16 #1
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_64125916
quote:
"LETERME NEEMT ONTSLAG"

HLN breaking news Het einde van Yves Leterme als premier lijkt nabij nadat opnieuw bezwarende elementen zijn opgedoken in het dossier rond het Fortis-arrest.

Nieuwe premier?
Alle ministers van de federale regering zitten momenteel op de Wetstraat 16. Officiële reacties worden voorlopig niet gegeven, maar in de Kamer zijn de geruchten vrij eenduidig: "Leterme neemt ontslag als premier". De regering zou niet vallen, maar zou verder gaan onder een nieuwe premier. Kamervoorzitter Herman Van Rompuy en CD&V-voorzitster Marianne Thyssen zijn namen die genoemd worden als mogelijke opvolger.

Wél manipulatie
Aanleiding voor het crisisoverleg is een brief van eerste voorzitter van het hof van cassatie Ghislain Londers aan Kamervoorzitter Herman Van Rompuy. Londers laat daarin weten dat "alles in het werk is gesteld opdat het arrest van de 18de Kamer van het hof van beroep (in de Fortis-zaak) niet zou kunnen worden uitgesproken zoals voorzien".

Cassatie meent dus dat er duidelijk sprake is van beïnvloeding van het gerecht. Ook minister van Financiën Reynders en Justitieminister Vandeurzen zouden betrokken zijn bij de beïnvloeding. Hieronder vind je de brief van Londers. (belga/bf)
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
pi_64126009
Als hij toch doorgaat is er slechts 1 reactie mogelijk:

"Wie gelooft die man nog?"

Hij kan nog steeds burgemeester blijven in Ieper, Joost-mag-het-weten!
When all things seem to end, the future still remains..
  donderdag 18 december 2008 @ 17:46:15 #3
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_64126041
quote:
Op donderdag 18 december 2008 17:45 schreef Masanga het volgende:
Als hij toch doorgaat is er slechts 1 reactie mogelijk:

"Wie gelooft die man nog?"

Hij kan nog steeds burgemeester blijven in Ieper, Joost-mag-het-weten!
Tjah, ik denk dat als hij aanblijft hij nog kan hopen dat dit overwaait. Als hij ontslag neemt zal dit altijd terug in zijn gezicht waaien bij gelijk welke poging van hem om terug naar de politieke top te komen ...
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
  donderdag 18 december 2008 @ 17:48:39 #4
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_64126101
Fikse beschuldiging zeg! Hoe lang speelt dit al?
pi_64126179
quote:
Op donderdag 18 december 2008 17:48 schreef Hephaistos. het volgende:
Fikse beschuldiging zeg! Hoe lang speelt dit al?
Brief werd vandaag voorgelezen in de kamer.
Definitely not CIA
  donderdag 18 december 2008 @ 17:53:11 #6
207353 Wheelgunner
Met de Noorderzon...
pi_64126203
Waarom zou het kabinet eigenlijk niet vallen als Leterme aftreed?
  donderdag 18 december 2008 @ 17:53:28 #7
67640 SaintOfKillers
Hold me closer, Tony Danza
pi_64126208
quote:
Op donderdag 18 december 2008 17:46 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
Tjah, ik denk dat als hij aanblijft hij nog kan hopen dat dit overwaait. Als hij ontslag neemt zal dit altijd terug in zijn gezicht waaien bij gelijk welke poging van hem om terug naar de politieke top te komen ...
Het zou toch ronduit schandalig zijn indien hij blijft zitten. Eigenlijk zou "het volk" zich dan moeten laten horen, maar goed, de doorsnee Belg is daarvoor veel te passief, wij komen alleen buiten met witte ballonnen om geluidloos te protesteren.
The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.
pi_64126214
quote:
Op donderdag 18 december 2008 17:46 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

[..]

Tjah, ik denk dat als hij aanblijft hij nog kan hopen dat dit overwaait. Als hij ontslag neemt zal dit altijd terug in zijn gezicht waaien bij gelijk welke poging van hem om terug naar de politieke top te komen ...
Zelf opstappen is dan natuurlijk nog wel iets eerzamer dan openlijk door het parlement daartoe te worden gedwongen.
pi_64126242
tvp
Het gaat slecht, maar verder gaat het goed.
  donderdag 18 december 2008 @ 17:57:54 #10
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_64126313
Jezus, bij de VRT moet je ook niet zijn voor actueel nieuws he? Gaan ze nu gewoon Blokken uitzenden straks?
pi_64126330
quote:
Op donderdag 18 december 2008 17:57 schreef Hephaistos. het volgende:
Jezus, bij de VRT moet je ook niet zijn voor actueel nieuws he? Gaan ze nu gewoon Blokken uitzenden straks?
Was de hele dag al op de tv.
Maar er wordt steeds achter gesloten deuren vergaderd.
Definitely not CIA
pi_64126650
via deredactie.be kun je trouwens Villa Politica live wel gewoon nog volgen. Al is er niet veel te zien idd.
  donderdag 18 december 2008 @ 18:15:36 #13
189777 zagevent
what's in a name
pi_64126689
Langs de ene kant heb ik ergens een beetje medelijden met Leterme. Hij zal het heus niet slecht bedoeld hebben, maar hij heeft ook de pech dat alles tegelijk komt. De economische crisis, Fortis, de communautaire patstelling,...
Verhofstadt had geluk dat het toen economisch wereldwijd goed ging, en hij gaf altijd toe aan de Walen.

Langs de andere kant, rechters beïnvloeden doe je als politicus niet. Het is ook schandalig dat de regering de verkoop aan BNP eenzijdig wil doordrukken zonder de andere aandeelhouders te horen.
  donderdag 18 december 2008 @ 18:18:39 #14
128088 Masanga
Hakuna matata!
pi_64126756
quote:
Op donderdag 18 december 2008 18:15 schreef zagevent het volgende:
Langs de ene kant heb ik ergens een beetje medelijden met Leterme. Hij zal het heus niet slecht bedoeld hebben, maar hij heeft ook de pech dat alles tegelijk komt. De economische crisis, Fortis, de communautaire patstelling,...
Verhofstadt had geluk dat het toen economisch wereldwijd goed ging, en hij gaf altijd toe aan de Walen.

Langs de andere kant, rechters beïnvloeden doe je als politicus niet. Het is ook schandalig dat de regering de verkoop aan BNP eenzijdig wil doordrukken zonder de andere aandeelhouders te horen.
Ach kom, medelijden met Leterme

Op tijd en stond 5 minuten politieke moed in een groter kader van goed bestuur en alles is toch opgelost?
When all things seem to end, the future still remains..
pi_64126784
quote:
Op donderdag 18 december 2008 18:13 schreef noruas het volgende:
via deredactie.be kun je trouwens Villa Politica live wel gewoon nog volgen. Al is er niet veel te zien idd.
Ook op één+, voor de kijkers met digitale tv.
pi_64126809
quote:
Op donderdag 18 december 2008 18:18 schreef Masanga het volgende:

[..]

Ach kom, medelijden met Leterme

Op tijd en stond 5 minuten politieke moed en alles is toch opgelost?
is het zeker dat leterme op de hoogte was?
pi_64126865
Op die ministerraad gaat het nu vooral over wie allemaal moet opstappen. Alleen Leterme? Of ook Didier Reynders (Financiën) en/of Jo Vandeurzen (Justitie)? Vooral de PS aast natuurlijk op de scalp van Reynders, zo vlak voor de regionale verkiezingen.
  donderdag 18 december 2008 @ 18:23:30 #18
67640 SaintOfKillers
Hold me closer, Tony Danza
pi_64126876
Pech of niet, bij elke crisis waarmee hij wordt geconfronteerd, geeft hij blijk van incompetentie, misplaatste koppigheid en het onvermogen om te gaan met kritiek. Als er al minimale doorbraken waren, werden die meestal door ander geforceerd.
The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.
pi_64126880
quote:
Op donderdag 18 december 2008 18:21 schreef weirdofm het volgende:

[..]

is het zeker dat leterme op de hoogte was?
In principe doet dat weinig terzake, een premier is verantwoordelijk voor zijn kabinet.
pi_64126944
quote:
Op donderdag 18 december 2008 18:23 schreef Heero87 het volgende:
Op die ministerraad gaat het nu vooral over wie allemaal moet opstappen. Alleen Leterme? Of ook Didier Reynders (Financiën) en/of Jo Vandeurzen (Justitie)? Vooral de PS aast natuurlijk op de scalp van Reynders, zo vlak voor de regionale verkiezingen.
Sowieso is de diepgaande Waalse rivaliteit een behoorlijk problematisch element bij het voeren van federale Belgische politiek. De MR en de PS gunnen elkaar het licht in de ogen nog niet, en zijn voortdurend uit op een politieke nederlaag van de tegenpartij. En dat komt dan nog bovenop de welbekende communautaire problematiek.
  Moderator / Redactie Sport / Weblog donderdag 18 december 2008 @ 18:28:58 #21
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_64126987
quote:
Op donderdag 18 december 2008 18:23 schreef Heero87 het volgende:
Op die ministerraad gaat het nu vooral over wie allemaal moet opstappen. Alleen Leterme? Of ook Didier Reynders (Financiën) en/of Jo Vandeurzen (Justitie)? Vooral de PS aast natuurlijk op de scalp van Reynders, zo vlak voor de regionale verkiezingen.
dat zijn natuurlijk ook de ministers die er wel heel dicht op zitten....... en als die opstappen dan kan feitelijk het hele kabinet opstappen
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
pi_64127027
quote:
Op donderdag 18 december 2008 18:23 schreef Heero87 het volgende:

[..]

In principe doet dat weinig terzake, een premier is verantwoordelijk voor zijn kabinet.
indien leterme aantoonbaar niet op de hoogte was, vind ik dat de mensen moeten op stappen die wel op de hoogte waren.
pi_64127053
2 weken zonder crisis, het was teveel van het goeie

Och jah, ik wil best geloven dat Leterme uit goeie wil gehandeld heeft om toch nog iets van het zinkende Fortis-schip te redden. Maar dit is een té grote fout die niet zomaar uitgewist kan worden, en enkel met zijn ontslag kan opgelost worden.

Ik vraag me echt af hoe het daarna verder moet. Het grote zwarte gat en een compleet stuurloos land?

We gaan nooit aan een bouwvergunning geraken
+ François Sterchele, 14/03/1982 - 08/05/2008 +
  donderdag 18 december 2008 @ 18:31:46 #24
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_64127067
Het is toch ook niet houdbaar dat de premier opstapt, maar zijn kabinet gewoon blijft zitten? Kan me iig in de Nederlandse situatie niet voorstellen dat Balkenende vertrekt, maar het kabinet gewoon aanblijft..
pi_64127087
quote:
Op donderdag 18 december 2008 18:30 schreef weirdofm het volgende:

[..]

indien leterme aantoonbaar niet op de hoogte was, vind ik dat de mensen moeten op stappen die wel op de hoogte waren.
Het is wel zijn werk om van alles op de hoogte te zijn, daar wordt hij meer dan genoeg voor betaald hoor
+ François Sterchele, 14/03/1982 - 08/05/2008 +
pi_64127093
quote:
Op donderdag 18 december 2008 18:31 schreef blueangel_ het volgende:
Ik vraag me echt af hoe het daarna verder moet. Het grote zwarte gat en een compleet stuurloos land?
Ach, jullie hebben nog altijd vijf andere regeringen
  donderdag 18 december 2008 @ 18:33:46 #27
189777 zagevent
what's in a name
pi_64127130
quote:
Op donderdag 18 december 2008 18:18 schreef Masanga het volgende:

[..]

Ach kom, medelijden met Leterme

Op tijd en stond 5 minuten politieke moed in een groter kader van goed bestuur en alles is toch opgelost?
Ik zeg ergens. Dat Leterme die belofte niet heeft kunnen waarmaken is zijn eigen schuld.
Ik ben voor nieuwe verkiezingen.
Even een poll gemaakt:

Poll: Voor welke partij zou jij stemmen mochten het federale verki
  • CD&V
  • NVA
  • Vlaams Belang
  • Lijst Dedecker
  • Groen
  • sp.a
  • spirit (of wat daar nog van overschiet)
  • Open VLD
  • Andere partij
  • Blanco
    Tussenstand:

    Ook een poll maken? Klik hier
  • pi_64127131
    quote:
    Op donderdag 18 december 2008 18:31 schreef Hephaistos. het volgende:
    Het is toch ook niet houdbaar dat de premier opstapt, maar zijn kabinet gewoon blijft zitten? Kan me iig in de Nederlandse situatie niet voorstellen dat Balkenende vertrekt, maar het kabinet gewoon aanblijft..
    Dit was sowieso nooit "zijn" kabinet hoor. Dit land zit al meer dan een jaar zonder regering, m'n wou alleen de schijn hoog houden.

    Dat hij moet vallen over zoiets ipv de staatshervorming , is misschien nog het beste
    + François Sterchele, 14/03/1982 - 08/05/2008 +
    pi_64127179
    quote:
    Op donderdag 18 december 2008 18:32 schreef Reya het volgende:

    [..]

    Ach, jullie hebben nog altijd vijf andere regeringen
    Een Vlaamse die nog te dom is om een perfect dossier goed te keuren, een Waalse met als drukste bezigheid van de dag geld verduisteren en een Brusselse ... tjah, wat moet je van dat hellegat verwachten
    + François Sterchele, 14/03/1982 - 08/05/2008 +
      donderdag 18 december 2008 @ 18:39:33 #30
    1593 Perico
    Serpent Rouge
    pi_64127265
    Het is gewoon zo'n complex kaartenhuis...

    In Nederland heeft nooit iemand 5 minuten politieke moed getoond, anders was er al lang een gekozen burgemeester, etc.

    Toch hoop ik op urgente staatshervorming in Belgie, laat de Societé de Tour de France anders maar Wallonie besturen... (ze zijn daar toch al meerdere weken per jaar de baas ).
    pi_64127278
    maar nieuwe verkiezingen kunnen toch niet grondwettelijk zijn zolang BHV niet opgelost is.
    Dostojewski: "Je kunt je niet van je eigen gezond verstand overtuigen door je buurman op te sluiten."
    pi_64127936
    quote:
    Op donderdag 18 december 2008 18:31 schreef Hephaistos. het volgende:
    Het is toch ook niet houdbaar dat de premier opstapt, maar zijn kabinet gewoon blijft zitten? Kan me iig in de Nederlandse situatie niet voorstellen dat Balkenende vertrekt, maar het kabinet gewoon aanblijft..
    Ik zie niet in waarom dat niet houdbaar is... Als blijkt dat enkel het kabinet van Leterme in de fout ging, heeft de rest van de regering daar weinig mee te maken.
    pi_64127967
    Volgens de VRT zou Leterme gewoon weigeren om zelf ontslag te nemen...
      donderdag 18 december 2008 @ 19:15:22 #34
    177053 Klopkoek
    Regressief links
    pi_64128065
    Vraagje: is het daar normaal dat de politiek en rechtspraak af en toe met elkaar samen konkelen? Met 'normaal' bedoel ik dan niet dat het goed wordt gekeurd of gewoon wordt gevonden (het is geen Zuid-Europa mag ik hopen) maar meer of het vaker is voor gekomen.
    Deuger & Gutmensch
    "Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
    pi_64128153
    quote:
    Op donderdag 18 december 2008 19:15 schreef Klopkoek het volgende:
    Vraagje: is het daar normaal dat de politiek en rechtspraak af en toe met elkaar samen konkelen? Met 'normaal' bedoel ik dan niet dat het goed wordt gekeurd of gewoon wordt gevonden (het is geen Zuid-Europa mag ik hopen) maar meer of het vaker is voor gekomen.
    Het is in ieder geval de eerste keer dat het zo naar buiten komt...
      donderdag 18 december 2008 @ 19:19:51 #36
    177053 Klopkoek
    Regressief links
    pi_64128180
    quote:
    Op donderdag 18 december 2008 19:18 schreef Heero87 het volgende:

    [..]

    Het is in ieder geval de eerste keer dat het zo naar buiten komt...
    Het werd al wel vaker door de pers vermoed of door de wetenschap aangeduid als een zwak punt in het systeem? (jij bent jurist dus je zal het wel weten )
    Deuger & Gutmensch
    "Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
      Moderator / Redactie Sport / Weblog donderdag 18 december 2008 @ 19:20:06 #37
    17650 crew  rubbereend
    JUICHEN
    pi_64128190
    quote:
    Op donderdag 18 december 2008 19:11 schreef Heero87 het volgende:
    Volgens de VRT zou Leterme gewoon weigeren om zelf ontslag te nemen...
    Beste opmerking van de dag van een verslaggever daar: "Dit kabinet heeft tot nu toe overal problemen mee en nu zelfs met vallen"
    DeLuna vindt me dik ;(
    Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
    pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
    pi_64128682
    quote:
    Op donderdag 18 december 2008 19:19 schreef Klopkoek het volgende:

    [..]

    Het werd al wel vaker door de pers vermoed of door de wetenschap aangeduid als een zwak punt in het systeem? (jij bent jurist dus je zal het wel weten )
    Ik kan me niet direct iets voor de geest halen nee, maar van zodra er een belangwekkende rechtszaak met de regering als betrokken partij is, krijg je natuurlijk altijd wel geruchten. Dat zal je vast ook in andere landen hebben. .
    pi_64128793
    quote:
    Op donderdag 18 december 2008 19:15 schreef Klopkoek het volgende:
    Vraagje: is het daar normaal dat de politiek en rechtspraak af en toe met elkaar samen konkelen? Met 'normaal' bedoel ik dan niet dat het goed wordt gekeurd of gewoon wordt gevonden (het is geen Zuid-Europa mag ik hopen) maar meer of het vaker is voor gekomen.
    België overstijgt wat corruptie, politieke blunders etc betreft het niveau van Palermo hoor. Alleen is dit de eerste keer dat het echt naar buiten komt

    Als je alle stinkende potjes in dit land eens moest opentrekken
    + François Sterchele, 14/03/1982 - 08/05/2008 +
      donderdag 18 december 2008 @ 19:46:46 #40
    177053 Klopkoek
    Regressief links
    pi_64128944
    quote:
    Op donderdag 18 december 2008 19:41 schreef blueangel_ het volgende:

    [..]

    België overstijgt wat corruptie, politieke blunders etc betreft het niveau van Palermo hoor. Alleen is dit de eerste keer dat het echt naar buiten komt

    Als je alle stinkende potjes in dit land eens moest opentrekken
    Dat klinkt zoals men in dit land ook over de overheid praat.
    Deuger & Gutmensch
    "Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
      donderdag 18 december 2008 @ 19:47:11 #41
    94668 Joost-mag-het-weten
    Voor Vorst, Vlaming & vr R
    pi_64128956
    quote:
    Op donderdag 18 december 2008 19:15 schreef Klopkoek het volgende:
    Vraagje: is het daar normaal dat de politiek en rechtspraak af en toe met elkaar samen konkelen? Met 'normaal' bedoel ik dan niet dat het goed wordt gekeurd of gewoon wordt gevonden (het is geen Zuid-Europa mag ik hopen) maar meer of het vaker is voor gekomen.
    Ik denk dat in justitie het aantal mensen in een behoorlijke functie die niet politiek benoemd zijn of niet van een bepaalde politieke signatuur zijn op één hand te tellen zijn. Tot nu toe werd dat altijd meer "stilgehouden" , want er is eigenlijk zowat geen enkele politieke familie die ooit aan de macht is geweest die zelf niet zijn postjes daar benoemd heeft.
    Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
    "Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
    "Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
    "Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
      donderdag 18 december 2008 @ 19:50:38 #42
    177053 Klopkoek
    Regressief links
    pi_64129029
    quote:
    Op donderdag 18 december 2008 19:47 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

    [..]

    Ik denk dat in justitie het aantal mensen in een behoorlijke functie die niet politiek benoemd zijn of niet van een bepaalde politieke signatuur zijn op één hand te tellen zijn. Tot nu toe werd dat altijd meer "stilgehouden" , want er is eigenlijk zowat geen enkele politieke familie die ooit aan de macht is geweest die zelf niet zijn postjes daar benoemd heeft.
    Ow, ja, dat is dan wel iets anders. In Nederland bestond (met nadruk op 'bestond') het gebruik dat de topambtenaren van een andere politieke kleur zijn dan de zittende minister.
    Tegenwoordig is dat helaas een beetje aan het verwateren. Zeer slechte ontwikkeling. Balkenende loopt allemaal vriendjes te benoemen, en ja, dat zien anderen ook.... Je weet wel wat er dan van komt.

    Overigens is de kritiek in de kern hetzelfde: de ambtenarij is teveel gepolitiseerd en bestaat bovendien enkel uit de grote drie partijen plus het randverschijnsel D66 (andere partijen worden vakkundig geweerd uit het ambtenarenkorps).
    Deuger & Gutmensch
    "Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
      donderdag 18 december 2008 @ 19:53:33 #43
    177053 Klopkoek
    Regressief links
    pi_64129114
    quote:
    Op donderdag 18 december 2008 19:47 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

    [..]

    Ik denk dat in justitie het aantal mensen in een behoorlijke functie die niet politiek benoemd zijn of niet van een bepaalde politieke signatuur zijn op één hand te tellen zijn. Tot nu toe werd dat altijd meer "stilgehouden" , want er is eigenlijk zowat geen enkele politieke familie die ooit aan de macht is geweest die zelf niet zijn postjes daar benoemd heeft.
    Owja: je vraagt je dan ook af of het opstappen van Leterme wel wat uit zal maken. Maarja, het opstappen van ministers is nu eenmaal dikwijls louter symboliek.
    Deuger & Gutmensch
    "Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
    pi_64129780
    Leterme heeft al 2 X zijn ontslag aangeboden...en 2 X is het geweigerd.
    Vraag me af of zijn ontslag nu wel goedgekeurd zal worden door de koning.
    Definitely not CIA
      donderdag 18 december 2008 @ 20:22:15 #45
    177053 Klopkoek
    Regressief links
    pi_64129791
    Deuger & Gutmensch
    "Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
    pi_64130036
    Heb nog niets gehoord over de juridische gevolgen, ik mag toch hopen dat de verantwoordelijken hiervoor vervolgd kunnen worden? Wanneer worden die kabinetsmedewerkers opgepakt voor ondervraging? Wanneer worden er huiszoekingen verricht, computers en blackberrys in beslag genomen etc...?
    too much to do in the real world.
      donderdag 18 december 2008 @ 20:34:16 #47
    94668 Joost-mag-het-weten
    Voor Vorst, Vlaming & vr R
    pi_64130123
    De Wever is weer zalig bezig in Ter Zake :

    "Telkens als je denkt: we zitten op de bodem neemt er iemand van deze regering een schop en begint hij nog dieper te graven"
    Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
    "Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
    "Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
    "Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
    pi_64131834
    Ik vraag me af wat de geloofwaardigheid van de federale regering nog is als men besluit alles bij het oude te laten. Er komt toch een wat Siciliaanse zweem over je regering te hangen...
      donderdag 18 december 2008 @ 21:54:23 #49
    94668 Joost-mag-het-weten
    Voor Vorst, Vlaming & vr R
    pi_64132319
    Nieuwe "coup de théatre" in de Wetstraat?
    (Belga)
    do 18/12/08 21:16 - De ministerraad bespreekt al urenlang de brief van de voorzitter van het Hof van Cassatie over mogelijke manipulatie in het Fortis-dossier. Er zou een rapport van de procureur-generaal van Cassatie op tafel liggen dat in tegenspraak zou zijn met wat in de brief van de voorzitter van Cassatie staat die vanmiddag aan de Kamer is bezorgd.

    De regering bekijkt nu welke houding ze moet aannemen tegenover de tegenspraak bij Cassatie.

    In de loop van de namiddag en de avond was druk gespeculeerd over het ontslag van premier Leterme. Dat werd als onvermijdelijk beschouwd na de brief van voorzitter Ghislain Londers van het Hof van Cassatie.

    Daarin liet die weten dat "alles in het werk is gesteld opdat het arrest van de 18de Kamer van het hof van beroep (in de Fortis-zaak, nvdr) niet zou kunnen worden uitgesproken zoals voorzien". Volgens Londers is er dus duidelijk sprake van beïnvloeding van het gerecht.

    Meteen nadat de brief openbaar was gemaakt, werd de druk op Leterme om af te treden bijzonder groot.

    Het was ook niet duidelijk of alleen Leterme zou moeten opstappen, dan wel de hele regering. Want het blijft ook de vraag of en in hoeverre minister van Justitie Jo Vandeurzen (CD&V) en minister van Financiën Didier Reynders (MR) betrokken zijn bij de poging tot politieke beïnvloeding.

    Met de tegenspraak die vanavond aan het licht is gekomen, is het momenteel helemaal niet duidelijk hoe het nu verder moet.

    In elk geval komt de Kamer vandaag niet meer bijeen. Dat is bevestigd door zowel Jean-Marie Dedecker (LDD) als Open VLD-fractieleider Bart Tommelein.

    Morgen vergaderen de fractieleiders opnieuw om te bekijken hoe het nu verder moet.
    Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
    "Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
    "Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
    "Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
      donderdag 18 december 2008 @ 22:12:39 #50
    189777 zagevent
    what's in a name
    pi_64132890
    Even in de marge, maar toch.
    quote:
    Flahaut noemt De Crem 'visieloze knoeier'

    André Flahaut (PS), de vorige minister van Defensie, haalt op zijn weblog keihard uit naar zijn opvolger Pieter De Crem (CD&V). Flahaut, nochtans een lid van de meerderheid, verwijt De Crem onder andere het 'schoothondje' van Bush te spelen.
    Tussen De Crem en Flahaut komt het nooit meer goed, dat moge duidelijk zijn. De Crem pestte tijdens de vorige legislatuur Flahaut het bloed onder de nagels vandaan, nu doet Flahaut exact het hetzelfde. Van De Crem was dat nog enigszins te verwachten, omdat hij toen in de oppositie zat. PS'er Flahaut, wiens partij met de CD&V in de regering zit, trekt zich daar echter geen zier van aan en schoffeert De Crem nu al maandenlang vanop de regeringsbanken. 'Nooit eerder vertoond', zegt David Geerts, defensiespecialist van de SP.A.

    Ter gelegenheid van één jaar De Crem als defensieminister steekt Flahaut op zijn website nog een tandje bij. 'De Crem laat alleen maar puinhopen en geknoei achter', aldus Flahaut. Hij noemt De Crem ook nog een 'een oorlogszuchtige minister die geen politieke visie noch een investerings- of infrastructuurplan heeft.' Als minister noemde Flahaut De Crem al eens een ' con ' (klootzak) zonder dossierkennis.

    De Crem wenste gisteren niet te reageren op het schotschrift van Flahaut. Volgens zijn woordvoerder moet Flahaut maar begrijpen dat 'De Crem een andere minister is, met een andere benadering'.

    Flahaut werd gisteren bijgetreden door oppositielid David Geerts (SP.A). Die verwijt De Crem 'veel aan te kondigen maar bijzonder weinig te realiseren. Ook binnen het leger is daar veel onvrede over.'

    Geerts: 'De Crem doet mij steeds vaker denken aan ober Manuel uit de humoristische reeks Fawlty Towers . Ook De Crem weet nooit ergens van als hij kritiek moet slikken.' (wer)
    (hetnieuwsblad)
    pi_64132942
    België Corrupte zooi daar
      donderdag 18 december 2008 @ 22:16:19 #52
    94668 Joost-mag-het-weten
    Voor Vorst, Vlaming & vr R
    pi_64133025
    Je vraagt je eigenlijk nu af of ze nu ook weer niet het gerecht beinvloed hebben om hun eerder rapport waarin het gerecht zegt dat ze beinvloed waren te vermalsen ...
    Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
    "Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
    "Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
    "Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
    pi_64133035
    quote:
    Op donderdag 18 december 2008 22:12 schreef zagevent het volgende:
    Even in de marge, maar toch.
    [..]

    quote:
    André Flahaut (PS), de vorige minister van Defensie, haalt op zijn weblog keihard uit naar zijn opvolger Pieter De Crem (CD&V).
    die bloggers hebben het wel op hem gemunt zeg.
    Dostojewski: "Je kunt je niet van je eigen gezond verstand overtuigen door je buurman op te sluiten."
      Moderator / Redactie Sport / Weblog vrijdag 19 december 2008 @ 01:53:06 #54
    17650 crew  rubbereend
    JUICHEN
    pi_64138437
    één smilie om het samen te vatten:
    DeLuna vindt me dik ;(
    Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
    pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
    pi_64138448
    Prachtig getimed zo op mijn eerste dag kerstvakantie. Ik volg de hele kwestie Fortis al sinds eigenlijk ABN-Amro overgenomen is, en ik vind echt dat de aandeelhouders zowel door de Nederlandse overheid als de Belgische overheid schandelijk behandeld zijn. En juist deze hele crisis in België versterkt dat beeld zeer bij mij. Als Leterme nota bene de scheiding der machten (hoe kom er in 2008 op om daar nog aan te gaan tornen) probeert te doorbreken om toch maar als goed crisismanager te worden bestempeld, onder welke druk moet de top van Fortis dan wel niet gezet zijn om zich in de gewenste rol van Leterme te schikken?
      vrijdag 19 december 2008 @ 02:13:16 #56
    94668 Joost-mag-het-weten
    Voor Vorst, Vlaming & vr R
    pi_64138651
    En het ziet er meer en meer naar uit dat Leterme gewoon blijft verderdoen. Of hij sleept de volledige regering, en zeker Reynders mee in zijn val ...
    Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
    "Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
    "Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
    "Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
    pi_64138921
    Dat Leterme aanblijft acht ik wel mogelijk inderdaad, maar redelijkerwijs zou hij eigenlijk moeten aftreden. Crisis of niet, de scheiding der machten is zo fundamenteel, hoe kun je daar nou aan tornen. Als Leterme blijft zitten dan is het parlement geen knip voor de neus waard, dan moet je gewoon een motie van wantrouwen indienen (ik neem aan dat dat in België ook bestaat).

    Stel nou eens dat Letermes manipulatie van het vonnis gelukt was, dan hadden al die duizenden Fortis-aandeelhouders met volstrekt lege handen gestaan. De scheiding der machten zorgt er voor dat de kleine burger zich kan verdedigen tegen een overheid die het recht naar zijn eigen hand wil zetten en daarmee haar burgers enorme schade kan berokkenen, en is daarom van uitzonderlijk groot belang.

    Die Dedecker spreekt mij trouwens wel aan, dat mannetje laat niet over zich heen lopen.
      vrijdag 19 december 2008 @ 07:53:59 #58
    66825 Reya
    Fier Wallon
    pi_64140065
    quote:
    Leterme wil van geen wijken weten

    Het antwoord op de vraag of de regering valt, bleef tot gisteravond nee. Premier Leterme zocht tot het eind koortsachtig uitstel en dreigde ook anderen mee te sleuren in zijn val. Jo Vandeurzen werd alvast vrijgepleit door het Brusselse hof van beroep.

    Maar dat deze regering een aflopend verhaal is, blijkt uit de taal van zijn eigen partners. Niemand steunde Yves Leterme nog, zijn eigen partij het minst van allemaal. 'Als hij nu niet gaat, dan kan hij nooit meer terugkomen', zei een lid van de meerderheid.

    Het was allemaal zo (relatief) vriendelijk begonnen, gisterochtend. Na afloop van de kern, de eerste in een rij van drie, betuigden alle vicepremiers hun steun aan Yves Leterme. Maar meer dan lippendienst was dat niet: de onderzoekscommissie die een dag eerder was aangekondigd bleef als een molensteen om Letermes nek hangen. "Onmogelijk dat hij die heelhuids doorkomt", klonk het met meer dan een zweem van leedvermaak binnen de meerderheid.

    Dat de uiterlijke welwillendheid van de vicepremiers niet meer dan uitstel van executie was, bleek na dat moment erg snel. Tijdens de Kamerzitting van gisteren, net na de tweede kern van de dag, daagde de premier niet op. Toen bleek dat de voorzitter van het Hof van Cassatie, Guislain Londers, een brief aan Kamervoorzitter Herman Van Rompuy geschreven had waarin hij sprak over duidelijke politieke inmenging in het Fortisdossier gingen de poppen aan het dansen. Londers deelde Van Rompuy ook mee dat de regering al twee dagen voor het arrest van het hhof van beroep op de hoogte was van de gerechtelijke uitspraak.

    De dramatiek steeg ten top toen de voorzitters uit de meerderheid en de vicepremiers zich plots ijlings naar de Zestien begaven voor overleg, gevolgd door een derde kern en een ministerraad. "We kunnen niet zeggen dat het goed gaat", was de cryptische maar onheilspellende commentaar van PS-voorzitter Elio Di Rupo. Niemand die toen nog geloofde in het overleven van Yves Leterme als premier.
    "Als hij nu niet vertrekt, zal hij nooit kunnen terugkeren", zo omschreef één vooraanstaand lid van de meerderheid het.
    Het probleem op dat moment was niet enkel de interne verdeeldheid binnen de regering. De enen - Milquet en Open Vld - bleven eisen dat die zich stante pede zou buigen over mogelijke politieke beïnvloeding in het Fortisdossier. De anderen - PS en MR - wilden ze omvormen tot een brede onderzoekscommissie over de hele bankcrisis. Alsof dat niet volstond, kwam daar nog de verscheurdheid binnen CD&V bovenop, Letermes eigen partij die lijdzaam moest toezien hoe het parcours van de premier de hele partij aan flarden schoot.

    Muur- en muurvast
    De absolute hoofdrol in dat verhaal was weggelegd voor Jo Vandeurzen, vanwege zijn integriteit en zijn parcours tijdens de formatie, op handen gedragen door CD&V. En toch was het zijn populaire minister van Justitie die Leterme aanviel, toen hij woensdag in de Kamer fijntjes meedeelde dat het gerecht ook met het kabinet-Justitie contact had opgenomen. Dat verraad door zijn eigen premier maakte dat Vandeurzen gisteravond op de derde bijeenkomst van de kern een gebroken man was en de hele dag met ontslag dreigde. Volgens diverse bronnen kon hij daar zijn emoties niet de baas.

    Behalve dat de enorme druk hem oprecht te veel werd, kon zijn dreigement ook een strategisch doel dienen. Met zijn eigen ontslag zou hij namelijk de exit van Yves Leterme vergemakkelijken, die koste wat kost niet het enige slachtoffer wil worden in het Fortisdossier. Maar Leterme wilde gisteren niet horen van opstappen. "Hij zit vijftig meter diep in het beton vast", sneert een regeringslid. Volgens verschillende bronnen zou hij het ontslag van Vandeurzen en zichzelf willen compenseren met dat van Didier Reynders. Maar Reynders voelde er, zo kort voor verkiezingen, bitter weinig voor op te stappen terwijl de andere Franstaligen gewoon blijven zitten. "Alles zit muur- en muurvast", zo omschreef een regeringsbron gisteravond de cul-de-sac.

    Uitstel gezocht
    Leterme probeerde uit de impasse te geraken door op uitstel te spelen. Vanuit de regering kwam gisteravond de vraag dat het Hof van Cassatie zijn brief van die ochtend toelichtte. Dat gebeurde vooralsnog niet: ten laatste deze namiddag komt een omstandig rapport, waarin ook man en paard genoemd moet worden. Ondertussen pleit een toelichting van de procureur-generaal van het hof van beroep in Brussel Jo Vandeurzen wel vrij. Hij zou zich niet bezondigd hebben aan inmenging bij het gerecht. Over de rol van Leterme spraak het hof van beroep zich niet uit.

    Het voorlopige resultaat is dat iedereen blijft zitten waar hij zit. Voorlopig althans. "Als Londers zijn beschuldigingen hard maakt, is dit het einde", zo meldde een liberale bron. Het Hof van Cassatie krijgt daarmee de twijfelachtige eer die ministers aan te wijzen die uit de regering moeten opstappen. Maar het doel is wel bereikt: er is minstens uitstel tot deze namiddag. Ondertussen hoopt de regering ook zijn verdere beroepsprocedure in het Fortisdossier op de rails te kunnen zetten, op vraag van Reynders.

    Als dan vandaag uiteindelijk de regering toch valt, kan de aandacht weer gaan naar de opvolging. Gisteren gonsde één naam door de hele Wetstraat, die van Herman Van Rompuy, die als enige het morele gezag zou hebben om de brokken te lijmen. (Fabian Lefevere, Ruud Goossens en Liesbeth Van Impe)
    pi_64150358
    quote:
    Op donderdag 18 december 2008 18:27 schreef Reya het volgende:

    [..]

    Sowieso is de diepgaande Waalse rivaliteit een behoorlijk problematisch element bij het voeren van federale Belgische politiek. De MR en de PS gunnen elkaar het licht in de ogen nog niet, en zijn voortdurend uit op een politieke nederlaag van de tegenpartij. En dat komt dan nog bovenop de welbekende communautaire problematiek.

    idd en dat heb je net nodig wanneer er daadkracht getoond moet worden
    1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
    "Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
      vrijdag 19 december 2008 @ 14:27:35 #60
    94668 Joost-mag-het-weten
    Voor Vorst, Vlaming & vr R
    pi_64150416
    Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
    "Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
    "Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
    "Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
      vrijdag 19 december 2008 @ 15:43:23 #61
    14509 reem
    Correspondent in Buenos Aires
    pi_64152655
    Ik vond het commentaar van de VRT-verslaggever wel mooi gisterenavond: "dit kabinet had in met alles problemen, dus nu heeft men ook problemen met vallen".
    [b]@RemiLehmann[/b]
      vrijdag 19 december 2008 @ 15:49:44 #62
    94668 Joost-mag-het-weten
    Voor Vorst, Vlaming & vr R
    pi_64152860
    [quote]Op vrijdag 19 december 2008 15:43 schreef reem het volgende:
    Ik vond het commentaar van de VRT-verslaggever wel mooi gisterenavond: "dit kabinet had in met alles problemen, dus nu heeft men ook problemen met vallen".
    [/quote

    Hij zei het ook nog eens net wat anders in een eerdere of latere uitzending : "Dit kabinet is het nergens over eens. Zelfs niet over de manier waarop het moet vallen."
    Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
    "Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
    "Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
    "Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
      vrijdag 19 december 2008 @ 16:09:53 #63
    94668 Joost-mag-het-weten
    Voor Vorst, Vlaming & vr R
    pi_64153432
    En Villa Politica op Eén is weer live vanuit het parlement ...

    Het rapport van Cassatie zou nu aan het parlement bezorgd zijn ... benieuwd
    Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
    "Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
    "Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
    "Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
      vrijdag 19 december 2008 @ 16:11:45 #64
    14509 reem
    Correspondent in Buenos Aires
    pi_64153497
    Ach, dat is toch de Belgische politiek in een notendop? Frans en Vlaamstaligen tot elkaar veroordeeld, met een besluitvormingsproces dat dusdanig op consensus is gericht dat men in een soort onmogelijke situatie zit:

    - omdat men het over bepaalde kernzaken niet eens is wil men grotere bestuurlijke scheiding
    - omdat men het over de bestuurlijke scheiding niet eens is, is men tot elkaar veroordeeld
    [b]@RemiLehmann[/b]
      vrijdag 19 december 2008 @ 16:14:18 #65
    94668 Joost-mag-het-weten
    Voor Vorst, Vlaming & vr R
    pi_64153575
    En uitgerekend Gerolf Annamans komt nu al met dat rapport dat ze maar om 17h hadden mogen krijgen voor de dag
    Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
    "Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
    "Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
    "Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
      vrijdag 19 december 2008 @ 16:14:53 #66
    66825 Reya
    Fier Wallon
    pi_64153596
    Geniale televisie, dit.
      vrijdag 19 december 2008 @ 16:16:27 #67
    94668 Joost-mag-het-weten
    Voor Vorst, Vlaming & vr R
    pi_64153645
    quote:
    Op vrijdag 19 december 2008 16:14 schreef Reya het volgende:
    Geniale televisie, dit.
    Echt "only in Belgium" die hele zaak en dit erbij eigenlijk
    Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
    "Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
    "Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
    "Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
      vrijdag 19 december 2008 @ 16:19:51 #68
    66825 Reya
    Fier Wallon
    pi_64153752
    Toch wat twijfel dus; er zijn geen bewijzen in juridische zin gevonden. Dan blijft de vraag in hoeverre deze regering zich na deze affaire uberhaupt nog een legitimatie kan aanmeten.
      vrijdag 19 december 2008 @ 16:21:14 #69
    95427 Hephaistos.
    ¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
    pi_64153792
    Ik weet niet of dit teveel Slowchat is, maar die Nederlandse journalist die nu geinterviewd wordt.


    'Is het leuk, zo'n crisis meemaken?'
    pi_64153815
    Prachtige tv dit inderdaad. Hier heb ik toch even de rest voor afgezet.
    pi_64153911
    Van Deurzen heeft zijn ontslag al genomen.
      vrijdag 19 december 2008 @ 16:28:08 #72
    67640 SaintOfKillers
    Hold me closer, Tony Danza
    pi_64153973
    "Ja, we hebben tijd, hoor."
    The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.
    pi_64154312
    Toch grappig hoe die Linda De Win daar overal tussendoor probeert te lopen.
    pi_64154604
    Ze zijn goed bezig weer in die bananenrepubliek
    stupidity has become as common as common sense was before
      vrijdag 19 december 2008 @ 16:54:36 #75
    177053 Klopkoek
    Regressief links
    pi_64154655
    quote:
    Op vrijdag 19 december 2008 16:21 schreef Hephaistos. het volgende:
    Ik weet niet of dit teveel Slowchat is, maar die Nederlandse journalist die nu geinterviewd wordt.


    'Is het leuk, zo'n crisis meemaken?'
    Wie was dat?
    Deuger & Gutmensch
    "Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
    pi_64154824
    quote:
    Op vrijdag 19 december 2008 16:54 schreef Klopkoek het volgende:

    [..]

    Wie was dat?
    Freelance journalist van BNR Nieuwsradio.
      vrijdag 19 december 2008 @ 17:08:27 #77
    177053 Klopkoek
    Regressief links
    pi_64155013
    quote:
    Op vrijdag 19 december 2008 17:00 schreef TheArt het volgende:

    [..]

    Freelance journalist van BNR Nieuwsradio.
    Hield hij het netjes?

    Kan me nog een interview met Witteman en Pauw herinneren op de VRT en die maakten zich compleet belachelijk met hun overdreven leedvermaak.
    Deuger & Gutmensch
    "Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
    pi_64155040
    quote:
    Op vrijdag 19 december 2008 17:08 schreef Klopkoek het volgende:

    [..]

    Hield hij het netjes?

    Kan me nog een interview met Witteman en Pauw herinneren op de VRT en die maakten zich compleet belachelijk met hun overdreven leedvermaak.
    Ja, hij hield zich redelijk netjes.
    stupidity has become as common as common sense was before
      vrijdag 19 december 2008 @ 17:10:16 #79
    177053 Klopkoek
    Regressief links
    pi_64155059
    quote:
    Op vrijdag 19 december 2008 17:09 schreef marcb1974 het volgende:

    [..]

    Ja, hij hield zich redelijk netjes.
    "redelijk"
    Deuger & Gutmensch
    "Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
      vrijdag 19 december 2008 @ 17:12:33 #80
    94668 Joost-mag-het-weten
    Voor Vorst, Vlaming & vr R
    pi_64155119
    "Een héél betrouwbare bron sms't mij juist dat Yves Leterme het ontslag van de hele regering op tafel legt."

    Maw, Leterme zelf licht de VRT in ...
    Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
    "Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
    "Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
    "Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
    pi_64155122
    Ah, de regering lijkt eindelijk gevallen.
    pi_64155124
    Leterme laat de regering nu vallen
    stupidity has become as common as common sense was before
      vrijdag 19 december 2008 @ 17:13:29 #83
    94668 Joost-mag-het-weten
    Voor Vorst, Vlaming & vr R
    pi_64155149
    quote:
    Op vrijdag 19 december 2008 17:10 schreef Klopkoek het volgende:

    [..]

    "redelijk"
    Hij liet niet na te laten blijken dat hij het geweldig vond en ze dit soort dingen in de saaiere Nederlandse politiek doorgaans niet meemaken ...
    Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
    "Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
    "Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
    "Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
      vrijdag 19 december 2008 @ 17:15:38 #84
    177053 Klopkoek
    Regressief links
    pi_64155199
    quote:
    Op vrijdag 19 december 2008 17:13 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

    [..]

    Hij liet niet na te laten blijken dat hij het geweldig vond en ze dit soort dingen in de saaiere Nederlandse politiek doorgaans niet meemaken ...
    Er is minder show, chaos en gedoe omheen maar voor de rest is er niet al te veel reden voor borstklopperij.
    Deuger & Gutmensch
    "Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
    pi_64155242
    De regering is definitief gevallen. Altijd leuk dit soort situaties
    pi_64155244
    En gedaan met de regering zeggen ze nu
    stupidity has become as common as common sense was before
      vrijdag 19 december 2008 @ 17:19:39 #87
    94668 Joost-mag-het-weten
    Voor Vorst, Vlaming & vr R
    pi_64155285
    Zouden we nu nieuwe verkiezingen krijgen ? Dat kan leuk worden. Zie je na nieuwe verkiezingen al de winnaars aan Vlaamse kant: Dedecker, De Wever & Annemans aan tafel zitten met Di Rupo langs Waalse zijde ?
    Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
    "Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
    "Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
    "Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
      vrijdag 19 december 2008 @ 17:20:10 #88
    177053 Klopkoek
    Regressief links
    pi_64155299
    quote:
    Op vrijdag 19 december 2008 17:12 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
    "Een héél betrouwbare bron sms't mij juist dat Yves Leterme het ontslag van de hele regering op tafel legt."

    Maw, Leterme zelf licht de VRT in ...
    Ja, dat zal Leterme wel zijn.

    In Nederland met die Rita Verdonk crisis werd 'toevallig' net vlak voor het 10 uur journaal een uitkomst gemeld door een 'heel betrouwbare bron'. Dat bleek later de rechterhand van Balkenende Jack de Vries te zijn geweest. De knoop was toen nog niet eens echt doorgehakt, maarja, nadat de NOS het breeduit meldde viel er eigenlijk weinig meer tegenin te brengen.

    Dit kan dus ook een tactiek zijn om collega's onder druk te zetten. Om vlak voor het 6 uur journaal even wat mensen voor een voldongen feit te stellen...
    Deuger & Gutmensch
    "Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
    pi_64155304
    Nieuwe verkiezingen schijnt moeilijk te worden nog
    stupidity has become as common as common sense was before
    pi_64155478
    Of de regering is niet gevallen. Dit kunnen ze ook al niet goed
    stupidity has become as common as common sense was before
      vrijdag 19 december 2008 @ 17:31:54 #91
    66825 Reya
    Fier Wallon
    pi_64155610
    Something is rotten in the state of Belgium.
      vrijdag 19 december 2008 @ 17:32:42 #92
    66825 Reya
    Fier Wallon
    pi_64155627
    Absolute chaos op dit moment, overigens, maar dat is weinig verbazend meer.
      vrijdag 19 december 2008 @ 17:35:49 #93
    189777 zagevent
    what's in a name
      vrijdag 19 december 2008 @ 17:46:21 #94
    66825 Reya
    Fier Wallon
    pi_64155966
    Toch vraag ik me af wat het verdere traject zal zijn, mocht de regering inderdaad ontslag aanbieden. Nieuwe verkiezingen zouden het begin van het einde wel eens kunnen inluiden; nog afgezien van het grote vraagteken rondom het arrest van de Raad van State mbt de kieskring BHV, zou zo'n zet vermoedelijk ook leiden tot ineenstorting van CD&V, het laatste nog bestaande gematigde machtsblok binnen de Belgische federale politiek. Zoals al eerder gezegd, ik zie onmogelijk in hoe types als Di Rupo en Milquet aan de ene zijde en Annemans en Dedecker aan de andere zijde het ooit eens gaan worden.
      vrijdag 19 december 2008 @ 17:46:22 #95
    177053 Klopkoek
    Regressief links
    pi_64155969
    Ik zag trouwens gisteren een politicoloog praten op de VRT en hij zei in een bijzinnetje "ik durf niet uit te sluiten dat men het niet al eens eerder heeft geprobeerd, dat andere eerste ministers geporbeerd hebben om de rechterlijke macht te beinvloeden".

    Blijft de vraag over waarom het hof van cassatie de vuile was buiten zet.

    Zijn de aandeelhouders soms erg machtig? Té machtig?
    Deuger & Gutmensch
    "Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
      vrijdag 19 december 2008 @ 17:47:11 #96
    177053 Klopkoek
    Regressief links
    pi_64155988
    quote:
    Op vrijdag 19 december 2008 17:46 schreef Reya het volgende:
    Toch vraag ik me af wat het verdere traject zal zijn, mocht de regering inderdaad ontslag aanbieden. Nieuwe verkiezingen zouden het begin van het einde wel eens kunnen inluiden; nog afgezien van het grote vraagteken rondom het arrest van de Raad van State mbt de kieskring BHV, zou zo'n zet vermoedelijk ook leiden tot ineenstorting van CD&V, het laatste nog bestaande gematigde machtsblok binnen de Belgische federale politiek. Zoals al eerder gezegd, ik zie onmogelijk in hoe types als Di Rupo en Milquet aan de ene zijde en Annemans en Dedecker aan de andere zijde het ooit eens gaan worden.
    OpenVLD en SP.a zijn niet gematigd?
    Deuger & Gutmensch
    "Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
    pi_64156248
    Dus nu zou Leterme toch naar de Koning gaan.

    Gezellig die speculatie
    pi_64156307
    Als de regering valt dan wordt het prijsschieten voor De Decker en VB.
      vrijdag 19 december 2008 @ 17:59:44 #99
    189777 zagevent
    what's in a name
    pi_64156328
    En wat gaat er nu gebeuren als de koning het ontslag niet aanvaardt?
      vrijdag 19 december 2008 @ 18:02:15 #100
    67640 SaintOfKillers
    Hold me closer, Tony Danza
    pi_64156403
    quote:
    Op vrijdag 19 december 2008 17:58 schreef Halcon het volgende:
    Als de regering valt dan wordt het prijsschieten voor De Decker en VB.
    Qua foert-stemmen gaat bijna alles naar De Decker, vermoed ik, VB is over zijn top heen. Ik zie NVA ook wel terug groeien.
    The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.
    pi_64156496
    quote:
    Op vrijdag 19 december 2008 18:02 schreef SaintOfKillers het volgende:

    [..]

    Qua foert-stemmen gaat bijna alles naar De Decker, vermoed ik, VB is over zijn top heen. Ik zie NVA ook wel terug groeien.
    Dan wordt Belgie dus helemaal onbestuurbaar. Opsplitsen lijkt me nog de enige realistische mogelijkheid.
      vrijdag 19 december 2008 @ 18:08:24 #102
    177053 Klopkoek
    Regressief links
    pi_64156540
    quote:
    Op vrijdag 19 december 2008 18:06 schreef Halcon het volgende:

    [..]

    Dan wordt Belgie dus helemaal onbestuurbaar. Opsplitsen lijkt me nog de enige realistische mogelijkheid.
    Een pre-emptive strike van Nederland lijkt me verstandiger. Geen gedonder aan onze grenzen.
    Deuger & Gutmensch
    "Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
    pi_64156560
    quote:
    Op vrijdag 19 december 2008 18:08 schreef Klopkoek het volgende:

    [..]

    Een pre-emptive strike van Nederland lijkt me verstandiger. Geen gedonder aan onze grenzen.
    Wellicht geeft dat de economie een opkikker! Ik stem voor.
      vrijdag 19 december 2008 @ 18:10:23 #104
    67640 SaintOfKillers
    Hold me closer, Tony Danza
    pi_64156590
    Opsplitsing lijkt me de eerstkomende decennia niet realistisch. Er is ook nog zoiets als "de bevolking".
    The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.
      vrijdag 19 december 2008 @ 18:10:27 #105
    177053 Klopkoek
    Regressief links
    pi_64156593
    quote:
    Op vrijdag 19 december 2008 18:09 schreef Halcon het volgende:

    [..]

    Wellicht geeft dat de economie een opkikker! Ik stem voor.
    Idd, dat tuig van Gouda heeft ook behoefte aan bezigheidstherapie. Twee vliegen in één klap
    Deuger & Gutmensch
    "Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
    pi_64156640
    quote:
    Op vrijdag 19 december 2008 18:10 schreef Klopkoek het volgende:

    [..]

    Idd, dat tuig van Gouda heeft ook behoefte aan bezigheidstherapie. Twee vliegen in één klap
    Die zetten we in de frontlinie. Als we dan wat verliezen lijden is het Gouda-probleem er ook eentje voor de geschiedenisboeken.
    pi_64156658
    quote:
    Op vrijdag 19 december 2008 18:10 schreef SaintOfKillers het volgende:
    Opsplitsing lijkt me de eerstkomende decennia niet realistisch. Er is ook nog zoiets als "de bevolking".
    Het land lijkt me totaal niet bestuurbaar op deze manier. Ik geloof niet dat de Walen opeens wel tot akkoorden komen als VB, JDD en NVA aan de andere kant van de tafel zitten.
      vrijdag 19 december 2008 @ 18:13:20 #108
    177053 Klopkoek
    Regressief links
    pi_64156677
    quote:
    Op vrijdag 19 december 2008 18:11 schreef Halcon het volgende:

    [..]

    Die zetten we in de frontlinie. Als we dan wat verliezen lijden is het Gouda-probleem er ook eentje voor de geschiedenisboeken.
    Als we winnen gooien we de Schelde dicht. Dat is nu de enige zwakke plek in de Deltawerken
    Deuger & Gutmensch
    "Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
      vrijdag 19 december 2008 @ 18:15:08 #109
    67640 SaintOfKillers
    Hold me closer, Tony Danza
    pi_64156714
    VB gaat sowieso nooit aan de tafel zitten.

    En verder zal er misschien ooit een verder doorgedreven opsplitsing komen tussen Vlaanderen en Wallonië, maar volgens mij nog steeds onder de paraplu België.
    The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.
    pi_64156717
    quote:
    Op vrijdag 19 december 2008 18:13 schreef Klopkoek het volgende:

    [..]

    Als we winnen gooien we de Schelde dicht. Dat is nu de enige zwakke plek in de Deltawerken
    Ik zat er eerder aan te denken om de havens van Rotterdam en Antwerpen op een of andere manier tot een grote haven te maken. Dan doet Nederland in de wereld weer een beetje mee.
    pi_64156740
    quote:
    Op vrijdag 19 december 2008 18:15 schreef SaintOfKillers het volgende:
    VB gaat sowieso nooit aan de tafel zitten.

    En verder zal er misschien ooit een verder doorgedreven opsplitsing komen tussen Vlaanderen en Wallonië, maar volgens mij nog steeds onder de paraplu België.
    CD en V, JDD en NVA aan de Vlaamse kant zal ook niet tot een compromis met de Walen leiden....
      vrijdag 19 december 2008 @ 18:17:06 #112
    177053 Klopkoek
    Regressief links
    pi_64156771
    quote:
    Op vrijdag 19 december 2008 18:15 schreef Halcon het volgende:

    [..]

    Ik zat er eerder aan te denken om de havens van Rotterdam en Antwerpen op een of andere manier tot een grote haven te maken. Dan doet Nederland in de wereld weer een beetje mee.
    Veiligheid eerst. Economie komt later. Van veiligheid profiteert iedereen, van een grote haven vooral de havenbaronnenmaffia.
    Deuger & Gutmensch
    "Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
    pi_64156816
    quote:
    Op vrijdag 19 december 2008 18:17 schreef Klopkoek het volgende:

    [..]

    Veiligheid eerst. Economie komt later. Van veiligheid profiteert iedereen, van een grote haven vooral de havenbaronnenmaffia.
    Veiligheid is ook belangrijk, maar een goed draaiende economie pakt vast ook niet slecht uit voor de veiligheid. In een grote haven kunnen heel wat lastige Marokkaantjes aan het werk worden gezet.
      vrijdag 19 december 2008 @ 18:20:33 #114
    177053 Klopkoek
    Regressief links
    pi_64156859
    quote:
    Op vrijdag 19 december 2008 18:18 schreef Halcon het volgende:

    [..]

    Veiligheid is ook belangrijk, maar een goed draaiende economie pakt vast ook niet slecht uit voor de veiligheid. In een grote haven kunnen heel wat lastige Marokkaantjes aan het werk worden gezet.
    zucht...

    het zijn geen slaven...
    Deuger & Gutmensch
    "Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
      vrijdag 19 december 2008 @ 18:21:22 #115
    67640 SaintOfKillers
    Hold me closer, Tony Danza
    pi_64156878
    quote:
    Op vrijdag 19 december 2008 18:15 schreef Halcon het volgende:
    CD en V, JDD en NVA aan de Vlaamse kant zal ook niet tot een compromis met de Walen leiden....
    Ach ja. dat hangt er vanaf wat de breekpunten zijn. BHV vind ik in het grote plaatje nog steeds een volstrekt irrelevant probleem, een detail dat ze in Brussel zelf maar moeten oplossen. Wat ligt de doorsnee Vlaming of Waal er nu van wakker op wie ze in Halle kunnen stemmen? Dat is een regionaal probleem dat door politici wordt opgeblazen tot een nationaal "issue".
    The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.
    pi_64156884
    quote:
    Op vrijdag 19 december 2008 18:20 schreef Klopkoek het volgende:

    [..]

    zucht...

    het zijn geen slaven...
    Alsof de haven een suikerplantage is.
    pi_64156910
    quote:
    Op vrijdag 19 december 2008 18:21 schreef SaintOfKillers het volgende:

    [..]

    Ach ja. dat hangt er vanaf wat de breekpunten zijn. BHV vind ik in het grote plaatje nog steeds een volstrekt irrelevant probleem, een detail dat ze in Brussel zelf maar moeten oplossen. Wat ligt de doorsnee Vlaming of Waal er nu van wakker op wie ze in Halle kunnen stemmen? Dat is een regionaal probleem dat door politici wordt opgeblazen tot een nationaal issue.
    Helemaal mee eens. Er ligt volgens mij niemand wakker van BHV, er zijn grotere problemen, alleen is het een punt geworden waarop niemand gezichtsverlies wil pakken.

    Ongetwijfeld zal BHV een breekpunt blijven en mede daarom zie ik weinig realitische opties om het land te besturen.

    Ik blijf bij opsplitsen.
      vrijdag 19 december 2008 @ 18:25:20 #118
    14509 reem
    Correspondent in Buenos Aires
    pi_64156977
    Het probleem is dat opsplitsen simpelweg niet gaat, zolang niet beide partijen daartoe bereid zijn.
    [b]@RemiLehmann[/b]
      vrijdag 19 december 2008 @ 18:26:28 #119
    14509 reem
    Correspondent in Buenos Aires
    pi_64157008
    Verder is de problematiek van BHV complexer dan wat het lijkt, en liggen wel degelijk vele Vlamingen wakker van wat er daar gebeurt. Het is een symbool voor Franstalig imperialisme in officiëel Nederlandstalig gebied.
    [b]@RemiLehmann[/b]
    pi_64157013
    quote:
    Op vrijdag 19 december 2008 18:25 schreef reem het volgende:
    Het probleem is dat opsplitsen simpelweg niet gaat, zolang niet beide partijen daartoe bereid zijn.
    Zo zit Belgie wel een een vervelende spagiaat: men kan niet samenwerken, maar ook niet opsplitsen.

    Misschien dan toch maar VB de verkiezingen laten winnen, de onafhankelijke republiek Vlaanderen uitroepen en daarna het VB weer afzetten en nieuwe Vlaamse verkiezingen uitschrijven.
      vrijdag 19 december 2008 @ 18:28:23 #121
    14509 reem
    Correspondent in Buenos Aires
    pi_64157047
    Het probleem met opsplitsing is dan: wie krijgt Brussel? Want het lijkt me sterk dat Vlamingen genoegen zouden nemen met een Vlaanderen zonder Brussel, of dat de Franstaligen Brussel even zouden laten schieten (de overgrote meerderheid is immers Franstalig en het is daarnaast het economisch en politiek machtscentrum).
    [b]@RemiLehmann[/b]
    pi_64157049
    bij opslitsen, waar moet Brussel dan naartoe?
    of er een Europees hoofdstedelijk district van maken binnen de EU.
    Dostojewski: "Je kunt je niet van je eigen gezond verstand overtuigen door je buurman op te sluiten."
      vrijdag 19 december 2008 @ 18:29:58 #123
    14509 reem
    Correspondent in Buenos Aires
    pi_64157085
    Daar zullen de Vlamingen niet mee akkoord gaan.
    [b]@RemiLehmann[/b]
    pi_64157093
    Ik zou gaan voor een Europees hoofdstedelijk district, want daar gaat men anders toch niet uitkomen. Zowel de Franstaligen als de Vlamingen zouden Brussel willen hebben natuurlijk.
      vrijdag 19 december 2008 @ 18:33:29 #125
    14509 reem
    Correspondent in Buenos Aires
    pi_64157175
    Compleet onhaalbaar. Brussel is de hoofdstad van Vlaanderen en daar zijn alle grote bestuurlijke instituties gevestigd. Daarnaast zou de Vlaamstalige minderheid (15-20%) onbeschermd zijn.
    [b]@RemiLehmann[/b]
    pi_64157218
    Wallonie en Vlaanderen zullen toch wel beide lid worden van de EU?
      vrijdag 19 december 2008 @ 18:39:04 #127
    14509 reem
    Correspondent in Buenos Aires
    pi_64157297
    Maar natuurlijk. Het probleem is echter dat er een nederlandstalige minderheid in Brussel woont, die wat betreft taalrechten etc compleet wordt weggevaagd door de franstalige meerderheid.
    [b]@RemiLehmann[/b]
    pi_64157389
    De EU legt aan de lidstaten toch wel enige verplichtingen op t.o.v. minderheden?
      vrijdag 19 december 2008 @ 18:45:55 #129
    14509 reem
    Correspondent in Buenos Aires
    pi_64157457
    Er is een soort van verdrag voor minderheden, maar dat is niet geratificeerd door België (Vlamingen waren ertegen).
    [b]@RemiLehmann[/b]
      vrijdag 19 december 2008 @ 18:49:44 #130
    189777 zagevent
    what's in a name
    pi_64157533
    Yes we can. Pieter de Crem, de omstreden Belgische minister van Justitie is opgehoepeld. Na twee weken hinderlijk volgen onzerzijds kon hij het niet meer aan een gooide de handdoek in de ring. Evenals de rest van het Belgische kabinet overigens. Collateral damage noemen wij dat.

    http://www.geenstijl.nl/m(...)opgeho.html#comments

    pi_64157602
    quote:
    Op vrijdag 19 december 2008 18:45 schreef reem het volgende:
    Er is een soort van verdrag voor minderheden, maar dat is niet geratificeerd door België (Vlamingen waren ertegen).
    Dan kan het vervelend worden voor Vlamingen in Wallonie inderdaad, maar omgekeerd zal er ook wel het een en ander gepest worden.
    pi_64157681
    quote:
    Op vrijdag 19 december 2008 18:49 schreef zagevent het volgende:
    Yes we can. Pieter de Crem, de omstreden Belgische minister van Justitie is opgehoepeld. Na twee weken hinderlijk volgen onzerzijds kon hij het niet meer aan een gooide de handdoek in de ring. Evenals de rest van het Belgische kabinet overigens. Collateral damage noemen wij dat.

    http://www.geenstijl.nl/m(...)opgeho.html#comments


    Geenstijl De actie vond ik wel oke, maar noem dan tenminste de juiste baan
    pi_64158105
    quote:
    Op vrijdag 19 december 2008 18:30 schreef Halcon het volgende:
    Ik zou gaan voor een Europees hoofdstedelijk district, want daar gaat men anders toch niet uitkomen. Zowel de Franstaligen als de Vlamingen zouden Brussel willen hebben natuurlijk.
    Maar wil de EU daar wel voor betalen? Er staan genoeg andere steden te springen om gratis de EU te huisvesten...


    Ik had gehoopt dat de regering zou voortgaan zonder Leterme en Vandeurzen, maar de hele regering stapt dus op... We zitten dus zonder regering én zonder oplossing voor Fortis. Wat nu?
      vrijdag 19 december 2008 @ 20:19:59 #134
    207353 Wheelgunner
    Met de Noorderzon...
    pi_64160221
    En nu weer verkiezingen en een jaartje touwtrekken tot er een nieuw kabinet gevormd is?
    pi_64162249
    Ben benieuwd of het België nu economisch slechter vergaat dan bijvoorbeeld Nederland in deze tijd van economische teruggang nu zij geen kabinet meer heeft om 'aan het roer te staan'. Het effect zou best eens marginaal kunnen zijn, waardoor je dus moet concluderen dat de overheid weinig effectief is. We gaan het zien.
      vrijdag 19 december 2008 @ 21:23:53 #136
    95427 Hephaistos.
    ¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
    pi_64162288
    quote:
    Op vrijdag 19 december 2008 21:22 schreef Bolkesteijn het volgende:
    Ben benieuwd of het België nu economisch slechter vergaat dan bijvoorbeeld Nederland in deze tijd van economische teruggang nu zij geen kabinet meer heeft om 'aan het roer te staan'. Het effect zou best eens marginaal kunnen zijn, waardoor je dus moet concluderen dat de overheid weinig effectief is. We gaan het zien.
    Of dat de overheid heus wel een tijdje op zichzelf kan doordraaien zonder een centrale regie vanuit de regering.
      vrijdag 19 december 2008 @ 21:27:27 #137
    198904 Tizitl
    Militant pacifist
    pi_64162417
    quote:
    Op vrijdag 19 december 2008 21:23 schreef Hephaistos. het volgende:

    [..]

    Of dat de overheid heus wel een tijdje op zichzelf kan doordraaien zonder een centrale regie vanuit de regering.
    Ze hebben natuurlijk ook nog de Vlaamse en Waalse regering dus zo dramatisch is het ook weer niet, en de overheid draait echt wel door zonder regering hoor.

    Politici zijn zeker op de korte termijn makkelijk misbaar.
      vrijdag 19 december 2008 @ 21:27:55 #138
    177053 Klopkoek
    Regressief links
    pi_64162440
    quote:
    Op vrijdag 19 december 2008 21:22 schreef Bolkesteijn het volgende:
    Ben benieuwd of het België nu economisch slechter vergaat dan bijvoorbeeld Nederland in deze tijd van economische teruggang nu zij geen kabinet meer heeft om 'aan het roer te staan'. Het effect zou best eens marginaal kunnen zijn, waardoor je dus moet concluderen dat de overheid weinig effectief is. We gaan het zien.
    Wat ben je ook een druiloor.
    Deuger & Gutmensch
    "Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
    pi_64162628
    quote:
    Op vrijdag 19 december 2008 21:22 schreef Bolkesteijn het volgende:
    Ben benieuwd of het België nu economisch slechter vergaat dan bijvoorbeeld Nederland in deze tijd van economische teruggang nu zij geen kabinet meer heeft om 'aan het roer te staan'. Het effect zou best eens marginaal kunnen zijn, waardoor je dus moet concluderen dat de overheid weinig effectief is. We gaan het zien.
    Dat zou inderdaad een leuk experiment zijn.
    pi_64162662
    quote:
    Op vrijdag 19 december 2008 21:23 schreef Hephaistos. het volgende:
    Of dat de overheid heus wel een tijdje op zichzelf kan doordraaien zonder een centrale regie vanuit de regering.
    Ja, dat zou ook nog kunnen. Maar dan nog is het interessant, politici menen wereldwijd in full-control te moeten zijn tegen het naderende economische onheil. Als politicus van een land met een zeer grote economie kan ik mij dat nog wel voorstellen. Een klein land is echter veel meer afhankelijk van de ontwikkeling van de wereldwijde economie, een nationaal politicus kan die wereld niet beinvloeden. Dus los van de vraag of politici überhaupt een economische crisis kunnen aanpakken kan je ook nog de vraag stellen of politici in kleine landen dat wel kunnen.
      vrijdag 19 december 2008 @ 21:37:19 #141
    94668 Joost-mag-het-weten
    Voor Vorst, Vlaming & vr R
    pi_64162788
    quote:
    Op vrijdag 19 december 2008 21:22 schreef Bolkesteijn het volgende:
    Ben benieuwd of het België nu economisch slechter vergaat dan bijvoorbeeld Nederland in deze tijd van economische teruggang nu zij geen kabinet meer heeft om 'aan het roer te staan'. Het effect zou best eens marginaal kunnen zijn, waardoor je dus moet concluderen dat de overheid weinig effectief is. We gaan het zien.
    Vergeet niet dat eigenlijk in België nu maar een stukje overheid wegvalt. Zeker op economisch vlak zitten de meeste bevoegdheden die ertoe doen eigenlijk doodgewoon bij de deelstaten. En die regeringen zijn niet gevallen hé ...
    Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
    "Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
    "Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
    "Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
    pi_64163084
    Wat een bananenrepubliek is het toch ook. Dat deze beslissing nog een dag geduurd heeft en dan ook nog eens geforceerd is een andere dan de hoofdrolspeler.
    pi_64168186
    quote:
    Op vrijdag 19 december 2008 21:37 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

    [..]

    Vergeet niet dat eigenlijk in België nu maar een stukje overheid wegvalt. Zeker op economisch vlak zitten de meeste bevoegdheden die ertoe doen eigenlijk doodgewoon bij de deelstaten. En die regeringen zijn niet gevallen hé ...
    Dat is een argument om Belgie te splitsen, weet je dat...
    Definitely not CIA
      zaterdag 20 december 2008 @ 00:49:21 #144
    94668 Joost-mag-het-weten
    Voor Vorst, Vlaming & vr R
    pi_64169312
    quote:
    Op zaterdag 20 december 2008 00:06 schreef capricia het volgende:

    [..]

    Dat is een argument om Belgie te splitsen, weet je dat...
    Ja dat weet ik ...
    Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
    "Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
    "Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
    "Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
    pi_64170333
    quote:
    Op zaterdag 20 december 2008 00:49 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

    [..]

    Ja dat weet ik ...
    Wil je dan dat Vlaanderen zelfstandig doorgaat, of dat ze zich aansluit bij Nederland?
    Definitely not CIA
      zaterdag 20 december 2008 @ 01:44:44 #146
    94668 Joost-mag-het-weten
    Voor Vorst, Vlaming & vr R
    pi_64170401
    quote:
    Op zaterdag 20 december 2008 01:41 schreef capricia het volgende:

    [..]

    Wil je dan dat Vlaanderen zelfstandig doorgaat, of dat ze zich aansluit bij Nederland?
    Als Vlaanderen zich aansluit bij Nederland ga ik zelfs verhuizen naar Wallonië , denk ik ...
    Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
    "Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
    "Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
    "Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
    pi_64170508
    quote:
    Op zaterdag 20 december 2008 01:44 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

    [..]

    Als Vlaanderen zich aansluit bij Nederland ga ik zelfs verhuizen naar Wallonië , denk ik ...
    Dus je zou het liefst zien dat ze zelfstandig door zou gaan?
    Ik denk dat dat binnen de contouren en wetten van Europa ook zeker mogelijk moet zijn.
    Het zou voor de veel wetgeving niet zo veel verschil maken.
    Bent je trouwens Belg of NL?
    Definitely not CIA
      zaterdag 20 december 2008 @ 05:47:11 #148
    94668 Joost-mag-het-weten
    Voor Vorst, Vlaming & vr R
    pi_64171975
    quote:
    Op zaterdag 20 december 2008 01:51 schreef capricia het volgende:

    [..]

    Dus je zou het liefst zien dat ze zelfstandig door zou gaan?
    Ik denk dat dat binnen de contouren en wetten van Europa ook zeker mogelijk moet zijn.
    Het zou voor de veel wetgeving niet zo veel verschil maken.
    Bent je trouwens Belg of NL?
    Ik ben Vlaming
    Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
    "Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
    "Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
    "Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
      zaterdag 20 december 2008 @ 05:47:33 #149
    94668 Joost-mag-het-weten
    Voor Vorst, Vlaming & vr R
    pi_64171976
    quote:
    Leterme: "Geen sprake van beïnvloeding"

    vr 19/12/08 22:12 - Ontslagnemend premier Yves Leterme blijft erbij dat er op geen enkel ogenblik sprake is geweest van beïnvloeding van het gerecht in het Fortis-dossier, laat staan van een poging tot belemmering van de rechtsgang.

    Leterme zegt dat hij gehandeld heeft in eer en geweten en in het algemeen belang. Hij aanvaardt wel dat de nota van de voorzitter van het Hof van Cassatie het onmogelijk maakt het werk van de regering voort te zetten.

    "Nadat minister van Justitie Jo Vandeurzen mij gevraagd had zijn ontslag aan de koning aan te bieden, omdat hij zijn bevoegdheden met betrekking tot de goede werking van het gerecht niet langer kon uitoefenen, heeft de ministerraad beslist het ontslag van de hele regering aan te bieden", zegt Leterme.

    "Met het ontslag betuig ik mijn steun aan Jo Vandeurzen, wiens analyse, zoals hij ze in zijn ontslagbrief verwoordt, ik ten volle onderschrijf."

    Brief pakte verkeerd uit

    Leterme verspreidde woensdag een brief in de Kamer waarin hij een gedetailleerd overzicht gaf van de contacten van zijn kabinet met de magistraten die betrokken waren bij het Fortis-dossier.

    Daarmee wilde hij aantonen dat hijzelf, noch zijn kabinet enige poging had ondernomen om de rechtsgang rond de zaak-Fortis te beïnvloeden, maar dit pakte anders uit. Een rapport van het Hof van Cassatie stelt nu dat er aanwijzingen zijn dat de regering de rechtsgang in het Fortis-dossier belemmerd heeft.

    Leterme hoopt dat de parlementaire onderzoekscommissie de waarheid aan het licht zal brengen. "Aan dit onderzoek zal ik uiteraard mijn volledige medewerking verlenen", besluit Leterme.
    Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
    "Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
    "Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
    "Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
      zaterdag 20 december 2008 @ 11:44:58 #150
    1234 HiZ
    Istanbullu
    pi_64173964
    Het blijft toch verbijsterend als de media in een land het hebben over 'onslagnemende premies'.
    pi_64174361
    quote:
    Op zaterdag 20 december 2008 01:44 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

    [..]

    Als Vlaanderen zich aansluit bij Nederland ga ik zelfs verhuizen naar Wallonië , denk ik ...
    groot gelijk, dan verhuizen wij naar Luxemburg
    eerst Vlaming, dan pas belg
    Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
    En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
    pi_64174718
    Ik zie het overigens nog goed gebeuren dat er in Nederland binnenkort ook een beerput wordt opengetrokken. De mensen uit de rechterlijke macht die zitting hebben in de eerste kamer zouden ook wel eens onder de loep kunnen worden genomen door de media of de oppositie. Ik weet niet of er rechters met buitengewoon verlof (zoals vroeger Boris Dittrich) in de tweede kamer zijn gezeteld...
      zaterdag 20 december 2008 @ 12:38:19 #153
    94668 Joost-mag-het-weten
    Voor Vorst, Vlaming & vr R
    pi_64174990
    VANDEURZEN ONTVANGEN DOOR DE KONING
    ­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­
    Op dit ogenblik wordt de ontslagnemende
    minister van Justitie en Institutionele
    Hervormingen Jo Vandeurzen (CD&V)
    ontvangen door de koning. Later op de
    dag volgen Kamervoorzitter Herman Van
    Rompuy (CD&V) en Senaatsvoorzitter
    Armand De Decker (MR).

    Gisteren, nadat Yves Leterme (CD&V) het
    ontslag van zijn regering had aangebo-
    den, raadpleegde de koning al de voor-
    zitters van de meerderheidspartijen.

    Aan welk scenario de koning denkt, is
    nog niet duidelijk, maar wellicht hoopt
    hij op een snelle doorstart met de
    meerderheidspartijen. Intussen houdt de
    koning het ontslag van de regering nog
    altijd in beraad.
    Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
    "Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
    "Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
    "Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
      zaterdag 20 december 2008 @ 14:57:08 #154
    1593 Perico
    Serpent Rouge
    pi_64177880
    Brussel is na Londen de rijkste regio in Europa... dat zij nog in 1 land willen zitten met de troosteloze Waalse miserie hier vlak over de grens met Maastricht.

    Kweenie, mocht het ooit tot een scheiding komen, lijkt het me toch geen gekke gedachte dat het een tweede Hong Kong / Washington DC wordt.. de hoofdstad van Europa. Kan men nog rijker worden.
    pi_64185560
    Het lijkt op een doorstart zonder Leterme, misschien wel de enige goede optie in dit geval.
    stupidity has become as common as common sense was before
      zaterdag 20 december 2008 @ 19:58:15 #156
    52164 pfaf
    pfief, pfaf, pfoef!
    pi_64185835
    quote:
    Op zaterdag 20 december 2008 12:07 schreef Athmozz het volgende:

    [..]

    groot gelijk, dan verhuizen wij naar Luxemburg

    Mag ik dan mee?
    pi_64185899
    quote:
    Op zaterdag 20 december 2008 01:44 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

    [..]

    Als Vlaanderen zich aansluit bij Nederland ga ik zelfs verhuizen naar Wallonië , denk ik ...
    Zit het minderwaardigheidscomplex zo diep?
      zaterdag 20 december 2008 @ 20:32:20 #158
    67640 SaintOfKillers
    Hold me closer, Tony Danza
    pi_64186838
    quote:
    Op zaterdag 20 december 2008 20:00 schreef Halcon het volgende:

    [..]

    Zit het minderwaardigheidscomplex zo diep?
    Vlamingen en Walen zijn gewoon 2 verschillende culturen gevangen in één land. Een eventuele scheiding zou er op duiden dat die situatie ongewenst is, dus het zou dom zijn van de Vlamingen om daarna aan te sluiten bij Nederland, want dat zijn ook 2 volstrekt verschillende culturen met een totaal andere mentaliteit.

    Als je dan toch iemand moet kiezen om mee samen te wonen, dan zullen de meeste wel kiezen voor degenen die ze oninteressant vinden, niet degenen die ze irritant vinden.
    The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.
      zaterdag 20 december 2008 @ 20:37:01 #159
    66825 Reya
    Fier Wallon
    pi_64186986
    Verder zou zo'n stap natuurlijk ook geen enkele meerwaarde hebben.
      zaterdag 20 december 2008 @ 20:39:34 #160
    52164 pfaf
    pfief, pfaf, pfoef!
    pi_64187072
    Precies, laten 'we' die nutteloze, al talloze malen gevoerde, discussie nu niet weer beginnen. Dat wat verstokte Hollanders hun kolonisatieverleden nog niet achter hebben kunnen laten is onderhand wel bekend, maar het begint wel te vervelen.
      zaterdag 20 december 2008 @ 21:07:52 #161
    13921 BdR
    nu ook in ultra-lowres!
    pi_64187968
    Yves Leterme heeft wel wat van Andy Fastow (van Enron, ook al zo'n succesverhaal )


    (zie verder maar wat je met die info doet)
    tv not rot brain..
    Life is something to do when you can't get to sleep..
    The snoozebar.. cause there's nothing like starting the day with a little procrastination
      zondag 21 december 2008 @ 03:27:32 #162
    1234 HiZ
    Istanbullu
    pi_64199096
    quote:
    Op zaterdag 20 december 2008 20:00 schreef Halcon het volgende:

    [..]

    Zit het minderwaardigheidscomplex zo diep?
    Ja dat zit kennelijk zo diep. Ik zou trouwens absoluut tegen een Groot-Nederland zijn. Die Belgen zijn alleen maar ellende, onverschillig welke taal ze spreken zijn ze eigenlijk nauwelijks te vertrouwen.
      zondag 21 december 2008 @ 03:30:52 #163
    94668 Joost-mag-het-weten
    Voor Vorst, Vlaming & vr R
    pi_64199137
    quote:
    Op zondag 21 december 2008 03:27 schreef HiZ het volgende:

    [..]

    Ja dat zit kennelijk zo diep. Ik zou trouwens absoluut tegen een Groot-Nederland zijn. Die Belgen zijn alleen maar ellende, onverschillig welke taal ze spreken zijn ze eigenlijk nauwelijks te vertrouwen.
    Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
    "Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
    "Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
    "Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
      zondag 21 december 2008 @ 03:43:10 #164
    14509 reem
    Correspondent in Buenos Aires
    pi_64199336
    Als Willem I zijn taalpolitiek en protestantisme niet zo had opgedrongen, en de zuidelijke nederlanden een betere vertegenwoordiging in de Staten-Generaal gegeven, dan had de Belgische revolutie ws niet eens plaatsgevonden. Maargoed, dat was 1830 en anno 2008 hebben Vlaming en Waal denk ik net zo veel of weinig met elkaar gemeen als Nederlanders en Walen/Vlamingen.
    [b]@RemiLehmann[/b]
      zondag 21 december 2008 @ 10:06:41 #165
    66825 Reya
    Fier Wallon
    pi_64201002
    Het klinkt misschien wat vreemd, maar als ik iets te zeggen zou hebben bij CD&V, zou ik de bal terugspelen richting Verhofstadt of een Franstalige; zo weet je tenminste dat bij het volgende incident - dat onherroepelijk spoedig zal voorvallen - iemand van een andere partij het mikpunt wordt.
    pi_64201680
    Er lijkt nu concensus te zijn over een nieuwe regering met dezelfde meerderheid, maar met enkele andere ministers. Er resten nog twee "probleempjes":

    - Wie wordt premier? Niemand durft blijkbaar. Leterme is persona non grata voor PS, cdH, Open VLD en MR, Kris Peeters en Herman Van Rompuy willen niet, Didier Reynders wordt ook genoemd in het Fortis-dossier, Guy Verhofstadt of Jean-Luc Dehaene dan?

    - Hoe lang blijft de regering aan? Op CD&V na willen alle partijen nieuwe federale verkiezingen in juni, samen met de regionale en de Europese. CD&V wil dat niet, officieel omdat zo'n overgangsregering al meteen in verkiezingssfeer terecht komt, maar in werkelijkheid omdat ze hun goede Vlaamse politiek willen verzilveren in 2009, ook nog eens federale verkiezingen organiseren kan dat in gevaar brengen.
      zondag 21 december 2008 @ 12:34:12 #167
    1234 HiZ
    Istanbullu
    pi_64203675
    quote:
    Op zondag 21 december 2008 10:06 schreef Reya het volgende:
    Het klinkt misschien wat vreemd, maar als ik iets te zeggen zou hebben bij CD&V, zou ik de bal terugspelen richting Verhofstadt of een Franstalige; zo weet je tenminste dat bij het volgende incident - dat onherroepelijk spoedig zal voorvallen - iemand van een andere partij het mikpunt wordt.
    Leuk he? Zo'n land waar het enige wat inmiddels telt is wie de schuld moet krijgen van de volgende crisis
    pi_64203740
    quote:
    Op zondag 21 december 2008 12:34 schreef HiZ het volgende:

    [..]

    Leuk he? Zo'n land waar het enige wat inmiddels telt is wie de schuld moet krijgen van de volgende crisis
    en in NL zouden politici dat uiteraard niet doen zeker

    Dat wordt gewoon in elk land gedaan. Waarom zou je trouwens premier willen worden in BE, het is toch alleen maar miserie rond BHV, vlaanderen vs wallonië en hier en daar nog wat corruptie er tussendoor (meestal langs waalse kant)
    eerst Vlaming, dan pas belg
    Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
    En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
      zondag 21 december 2008 @ 12:40:09 #169
    1234 HiZ
    Istanbullu
    pi_64203837
    quote:
    Op zondag 21 december 2008 12:36 schreef Athmozz het volgende:

    [..]

    en in NL zouden politici dat uiteraard niet doen zeker

    Dat wordt gewoon in elk land gedaan. Waarom zou je trouwens premier willen worden in BE, het is toch alleen maar miserie rond BHV, vlaanderen vs wallonië en hier en daar nog wat corruptie er tussendoor (meestal langs waalse kant)
    Nou, in een normaal land worden de zondebokken meestal achteraf gezocht.
      zondag 21 december 2008 @ 12:40:46 #170
    94668 Joost-mag-het-weten
    Voor Vorst, Vlaming & vr R
    pi_64203856
    Desondanks, toch typisch België de crisis nu. Ik denk dat we trouwens het enige land ter wereld zijn waar je de val van de regering live op tv kunt volgen als was het een voetbalmatch van de Rode Duivels ...
    Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
    "Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
    "Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
    "Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
      zondag 21 december 2008 @ 12:54:35 #171
    1234 HiZ
    Istanbullu
    pi_64204291
    quote:
    Op zondag 21 december 2008 12:40 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
    Desondanks, toch typisch België de crisis nu. Ik denk dat we trouwens het enige land ter wereld zijn waar je de val van de regering live op tv kunt volgen als was het een voetbalmatch van de Rode Duivels ...
    Absoluut, het is vermakelijk, een beetje als het kijken bij een verkeersongeval. Het is niet voor niks dat ik de Belgische media volg als het weer eens raak is.
    pi_64204767
    quote:
    Op zondag 21 december 2008 12:40 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
    Desondanks, toch typisch België de crisis nu. Ik denk dat we trouwens het enige land ter wereld zijn waar je de val van de regering live op tv kunt volgen als was het een voetbalmatch van de Rode Duivels ...
    en bij alletwee weet je wat het resultaat is.
    De regering valt uiteindelijk, en tegen een kwartier na de aftrap staan we 1-0 achter
    eerst Vlaming, dan pas belg
    Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
    En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
    pi_64205350
    Toch vraag ik me af of verkiezingen echt iets uit gaan maken. Gaan Vlamingen en Walen dan opeens wel op een constructieve manier samenwerken? Dat kan alleen als de Vlamingen terug in hun hok gaan, en bijvoorbeeld een volksverrader als Verhofstadt aan de macht helpen. Zolang de Vlamingen blijven streven naar meer autonomie, kan er nauwelijks een werkbare regering gevormd worden. Of de Walen moeten opeens wel de Vlamingen hun zin geven. Maar dat zie ik ook niet gebeuren.

    ps Kunnen er eigenlijk wel verkiezingen gehouden worden zonder dat BHV gesplitst is?
    pi_64205447
    in principe niet.

    verkiezingen zonder dat BHV gesplitst is kunnen ongeldig verklaard worden door het gerecht, alleen zullen die deze keer wél buigen onder politieke druk, aangezien dat belgië als land anders in gevaar brengt.

    De koning heeft ook het ontslag van leterme nog niet aanvaard. Zolang hij dat niet doet is er dus geen sprake van een gevallen regering, en evenmin van herverkiezingen...
    eerst Vlaming, dan pas belg
    Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
    En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
      zondag 21 december 2008 @ 13:34:08 #175
    67640 SaintOfKillers
    Hold me closer, Tony Danza
    pi_64205558
    quote:
    Op zondag 21 december 2008 10:58 schreef Heero87 het volgende:
    - Hoe lang blijft de regering aan? Op CD&V na willen alle partijen nieuwe federale verkiezingen in juni, samen met de regionale en de Europese. CD&V wil dat niet, officieel omdat zo'n overgangsregering al meteen in verkiezingssfeer terecht komt, maar in werkelijkheid omdat ze hun goede Vlaamse politiek willen verzilveren in 2009, ook nog eens federale verkiezingen organiseren kan dat in gevaar brengen.
    Als nationaal gezien alle partijen behalve eentje voor verkiezingen in juni gaan, dan heeft CD&V weinig te willen.

    Ik vind het sowieso straf dat CD&V een terugkeer van Leterme nog altijd als serieuze optie ziet. Zijn ze daar volledig afgesloten van de realiteit of zo?

    sp.a is trouwens boos omdat zij niet bij de koning mogen komen, vooral omdat CD&V en VLD in Vlaanderen eigenlijk geen meerderheidspartijen zijn, de oppositie is groter.
    The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.
    pi_64205628
    Waarom vragen de Walen eigenlijk een tegenprestatie voor het splitsen van BHV? Het is toch zo dat de rechter gewoon heeft bepaald dat BHV gesplitst moet worden? En nu zijn er Walen die een corridor willen van Wallonie naar Brussel, als compensatie. Alsof je kunt onderhandelen over gerechtelijke uitspraken. Echt belachelijk. Men moet gewoon uitvoering geven aan dat vonnis.
    pi_64205643
    wat eigenlijk vrij onlogisch is. In vlaanderen heeft SPA echt zoveel zetels niet
    eerst Vlaming, dan pas belg
    Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
    En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
    pi_64205701
    quote:
    Op zondag 21 december 2008 13:36 schreef Oma het volgende:
    Waarom vragen de Walen eigenlijk een tegenprestatie voor het splitsen van BHV? Het is toch zo dat de rechter gewoon heeft bepaald dat BHV gesplitst moet worden? En nu zijn er Walen die een corridor willen van Wallonie naar Brussel, als compensatie. Alsof je kunt onderhandelen over gerechtelijke uitspraken. Echt belachelijk. Men moet gewoon uitvoering geven aan dat vonnis.
    omdat de walen ook inzien dat er dan meer op vlaamse politici gestemd gaat worden, wat hen 1 of 2 zetels kan gaan kosten in het parlement. Dat er een gerechtelijke uitspraak is maakt ze blijkbaar niet zoveel uit; waarom het gewoon niet afgedwongen wordt vraag ik me ook af.

    Laat er desnoods nog een regering over vallen, we vinden wel weer iemand die premier wil zijn
    eerst Vlaming, dan pas belg
    Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
    En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
      zondag 21 december 2008 @ 13:42:14 #179
    66825 Reya
    Fier Wallon
    pi_64205811
    quote:
    Op zondag 21 december 2008 13:36 schreef Oma het volgende:
    Waarom vragen de Walen eigenlijk een tegenprestatie voor het splitsen van BHV? Het is toch zo dat de rechter gewoon heeft bepaald dat BHV gesplitst moet worden? En nu zijn er Walen die een corridor willen van Wallonie naar Brussel, als compensatie. Alsof je kunt onderhandelen over gerechtelijke uitspraken. Echt belachelijk. Men moet gewoon uitvoering geven aan dat vonnis.
    Er is geoordeeld dat de kieskring BHV ongrondwettelijk is, maar dan is het nog niet evident dat deze gesplitst behoeft te worden; er zijn genoeg andere opties.
    pi_64205900
    quote:
    Op zondag 21 december 2008 13:42 schreef Reya het volgende:

    [..]

    Er is geoordeeld dat de kieskring BHV ongrondwettelijk is, maar dan is het nog niet evident dat deze gesplitst behoeft te worden; er zijn genoeg andere opties.
    Zoals?

    Alle franstaligen deporteren?

    Afstaan aan Brussel?

    etc...
    pi_64205913
    maar dit geeft dus een probleem.

    Stel de koning aanvaardt het ontslag van Leterme & de regering. Wat dan? Herverkiezingen kunnen niet uitgevoerd worden (ongrondwettelijk) en splitsing gaat écht niet lukken zonder een regering?

    of gaat er dan een andere rechtzaak komen waarin het voorgaande vonnis ineens "zonder druk van buitenaf" anders uitgesproken wordt

    Wij hebben geen soap's nodig op TV; het journaal op zich is al een soap
    eerst Vlaming, dan pas belg
    Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
    En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
    pi_64205916
    -

    [ Bericht 99% gewijzigd door Oma op 21-12-2008 13:45:03 ]
    pi_64205954
    quote:
    Op zondag 21 december 2008 13:44 schreef Oma het volgende:

    [..]
    mogelijkheid zou zijn;

    Geef iedereen in BE de kans om op een waal of een vlaming of een duitser te stemmen. Dan heeft iedereen dezelfde rechten, en is er geen probleem.
    eerst Vlaming, dan pas belg
    Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
    En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
    pi_64206022
    quote:
    Op zondag 21 december 2008 13:44 schreef Athmozz het volgende:
    Stel de koning aanvaardt het ontslag van Leterme & de regering. Wat dan? Herverkiezingen kunnen niet uitgevoerd worden (ongrondwettelijk) en splitsing gaat écht niet lukken zonder een regering?
    Volgens mij is het meer een kwestie van willen. Iemand van Vlaams Belang heb ik al horen pleiten voor het gebruiken van de Vlaamse meerderheid om een splitsing door te drukken, Dit kan gewoon in het parlement, zonder regering.
      zondag 21 december 2008 @ 13:49:11 #185
    66825 Reya
    Fier Wallon
    pi_64206104
    quote:
    Op zondag 21 december 2008 13:44 schreef Oma het volgende:

    [..]

    Zoals?

    Alle franstaligen deporteren?

    Afstaan aan Brussel?

    etc...
    Een federale kieskring, bijvoorbeeld, of het herstel van de voormalige provincie Brabant (incluis Brussel) als kieskring.
      zondag 21 december 2008 @ 14:01:47 #186
    14509 reem
    Correspondent in Buenos Aires
    pi_64206632
    quote:
    Op zondag 21 december 2008 13:42 schreef Reya het volgende:

    [..]

    Er is geoordeeld dat de kieskring BHV ongrondwettelijk is, maar dan is het nog niet evident dat deze gesplitst behoeft te worden; er zijn genoeg andere opties.
    Er is niet geoordeeld dat de kieskring ongrondwettelijk is. Zo interpreteren veel Vlaamse politici het misschien. Interessant artikel daarover van een jurist (die weten uitspraken van de rechterlijke macht over het algemeen wat beter te interpreteren dan politici).

    http://www.law.kuleuven.ac.be/jura/42n4/lindemans.html
    [b]@RemiLehmann[/b]
      zondag 21 december 2008 @ 21:30:09 #187
    97643 misteriks
    finest in cool since 1977
    pi_64222227
    quote:
    Op donderdag 18 december 2008 18:15 schreef zagevent het volgende:
    Langs de ene kant heb ik ergens een beetje medelijden met Leterme. Hij zal het heus niet slecht bedoeld hebben, maar hij heeft ook de pech dat alles tegelijk komt. De economische crisis, Fortis, de communautaire patstelling,...
    Verhofstadt had geluk dat het toen economisch wereldwijd goed ging, en hij gaf altijd toe aan de Walen.

    Langs de andere kant, rechters beïnvloeden doe je als politicus niet. Het is ook schandalig dat de regering de verkoop aan BNP eenzijdig wil doordrukken zonder de andere aandeelhouders te horen.
    Ik ben 1 vd 800000. Hij genoot lang het voordeel vd twijfel; maar hij is echt wel (veel) te licht bevonden; wat een afgang is dat parcours van hem geworden zeg

    Al bij al een heel trieste zaak; maar ja , een volk verdient zijn verkozenen...

    en het zal er niet snel beter op worden, dedecker is op komst ...
    misteriks' contribution is sponsored by Great Attitude Inc.
    pi_64223268
    quote:
    Op zondag 21 december 2008 13:31 schreef Athmozz het volgende:
    in principe niet.

    verkiezingen zonder dat BHV gesplitst is kunnen ongeldig verklaard worden door het gerecht, alleen zullen die deze keer wél buigen onder politieke druk, aangezien dat belgië als land anders in gevaar brengt.
    Verkiezingen kunnen nooit ongeldig verklaard worden door het gerecht, dat zou nét zo goed een manifeste schending van de scheiding der machten zijn. Als het parlement de verkiezingen achteraf geldig verklaart, valt daar niets aan te doen. Het enige probleem is dat je ongeregeldheden niet kan uitsluiten, met kiezers die weigeren te stemmen (België heeft opkomstplicht), stembureauvoorzitters die het laten afweten etcetera.
    quote:
    Het is toch zo dat de rechter gewoon heeft bepaald dat BHV gesplitst moet worden?
    Dat is manifest onjuist. Geen enkele rechter heeft bepaald dat BHV gesplitst moet worden, enkel dat er een oplossing voor BHV gevonden moet worden. In principe is de BHV-gemeentes bij Brussel toevoegen net zo goed een oplossing.
    quote:
    Volgens mij is het meer een kwestie van willen. Iemand van Vlaams Belang heb ik al horen pleiten voor het gebruiken van de Vlaamse meerderheid om een splitsing door te drukken, Dit kan gewoon in het parlement, zonder regering.
    Opnieuw fout. Een wetsvoorstel moet ondertekend worden door de Koning (lees: de regering) alvorens het een wet wordt. En elke regering zal sowieso vallen over het probleem.
    pi_64224087
    Ondertussen wordt steeds vaker de naam van Jean-Luc Dehaene (CD&V) genoemd. Hij zou overnemen tot juli 2009, wanneer dan federale, regionale én Europese verkiezingen worden georganiseerd. Lijkt me de beste oplossing.

    Leterme heeft zich trouwens officieel teruggetrokken als kandidaat-premier.
      zondag 21 december 2008 @ 22:31:49 #190
    66825 Reya
    Fier Wallon
    pi_64224874
    Diezelfde Dehaene die in 2007 nog lichtelijk beschamend was afgeserveerd door Leterme...
      zondag 21 december 2008 @ 22:34:54 #191
    94668 Joost-mag-het-weten
    Voor Vorst, Vlaming & vr R
    pi_64225015
    quote:
    Op zondag 21 december 2008 22:31 schreef Reya het volgende:
    Diezelfde Dehaene die in 2007 nog lichtelijk beschamend was afgeserveerd door Leterme...
    Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
    "Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
    "Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
    "Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
      zondag 21 december 2008 @ 22:36:41 #192
    66825 Reya
    Fier Wallon
    pi_64225088
    quote:
    Op zondag 21 december 2008 22:34 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

    [..]


    Ik meen dat hij als bemiddelaar des konings in 2007 aangaf dat de tijd nog niet rijp was voor directe onderhandelingen, maar dat de verschillende partners daarop doodleuk daar nou juist wel mee startten.
    pi_64225438
    Inderdaad, het kon toen niet snel genoeg gaan voor Leterme, Dehaene moest zo snel mogelijk oprotten zodat hij aan zijn formateuropdracht kon starten. En we weten allemaal hoe dat afliep.
    pi_64253539
    quote:
    Albert aanvaardt ontslag Leterme

    De Belgische koning Albert heeft het ontslag van de regering-Leterme aanvaard. Het paleis van de koning heeft dat vanavond bekendgemaakt.

    Premier Leterme bood vrijdag de koning het ontslag van zijn regering aan. De premier was in problemen gekomen, omdat hij zich zou hebben bemoeid met een uitspraak van het Hof van Cassatie over de verkoop van bank en verzekeraar Fortis aan BNP Paribas.

    Koning Albert sprak de afgelopen dagen over de mogelijkheden om een nieuwe regering te vormen. Hij lijkt aan te sturen op het aanstellen van een nieuwe premier voor de huidige ministersploeg.
    pi_64256725
    En Wilfried Martens is vanavond met vrouw Miet Smet én kinderen gearriveerd op het Paleis, net terug uit Disneyland Parijs. .
    Hij heeft trouwens een opdracht als verkenner meegekregen.
      maandag 22 december 2008 @ 20:56:09 #196
    66825 Reya
    Fier Wallon
    pi_64258075
    Weer een maand respijt.
      maandag 22 december 2008 @ 21:24:41 #197
    94668 Joost-mag-het-weten
    Voor Vorst, Vlaming & vr R
    pi_64259275
    quote:
    Op maandag 22 december 2008 20:24 schreef Heero87 het volgende:
    En Wilfried Martens is vanavond met vrouw Miet Smet én kinderen gearriveerd op het Paleis, net terug uit Disneyland Parijs. .
    Hij heeft trouwens een opdracht als verkenner meegekregen.
    Tindemans leeft ook nog, en die had ooit nog een kwart miljoen meer stemmen dan Leterme. Kwil maar zeggen ...

    Misschien kunnen we ook nog net ergens Vandenboeyenands gaan opgraven ofzo ...
    Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
    "Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
    "Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
    "Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
      maandag 22 december 2008 @ 22:28:05 #198
    38229 kanaiken
    Een lieve gezeisde kanaiken
    pi_64262471
    Dus nu is het wachten wat de koning beslist als volgende fase?
    Stel dat er geen hypothetische veronderstellingen bestaan.
    Is dit een schijnvraag waarin het antwoord al besloten ligt?
    >>> Geen referrertje in sigs <<<
      maandag 22 december 2008 @ 22:50:09 #199
    94668 Joost-mag-het-weten
    Voor Vorst, Vlaming & vr R
    pi_64263846
    quote:
    Op maandag 22 december 2008 22:28 schreef kanaiken het volgende:
    Dus nu is het wachten wat de koning beslist als volgende fase?
    Tot wat hij doet wat ze hem in fluisteren bedoel je
    Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
    "Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
    "Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
    "Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
      maandag 22 december 2008 @ 23:02:10 #200
    239156 0100
    Lux et Libertas.
    pi_64264569
    Ik verbaas me erover dat een land na al die jaren nog steeds niet plat ligt. Ik heb het idee dat er de afgelopen tijd weinig sprake is geweest van regereren. Of heeft de landelijke politiek in Belgie weinig invloed op het dagelijks leven?
    pi_64264715
    een deel wordt natuurlijk geregeld door de vlaamse regering, dus of de federale nu op zijn gat gegaan is of niet maakt daarvoor niet zoveel uit, maar tussen de crisissen door wordt er wel degelijk geregeerd
    eerst Vlaming, dan pas belg
    Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
    En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
    pi_64264859
    kunnen ze niet regelen dat alleen defensie en buitenlandse zaken op federaal niveau worden geregeld?
    ik lees net dat ze maar liefst 6 regeringen hebben in België. kunnen er minstens 3 van weg lijkt mij.

    verder ben ik sinds vorige week fan van Terzake geworden.
    Dostojewski: "Je kunt je niet van je eigen gezond verstand overtuigen door je buurman op te sluiten."
      maandag 22 december 2008 @ 23:10:51 #203
    38229 kanaiken
    Een lieve gezeisde kanaiken
    pi_64265075
    quote:
    Op maandag 22 december 2008 22:50 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

    [..]

    Tot wat hij doet wat ze hem in fluisteren bedoel je
    Wie adviseren hem? Of is dat niet bekend?
    Stel dat er geen hypothetische veronderstellingen bestaan.
    Is dit een schijnvraag waarin het antwoord al besloten ligt?
    >>> Geen referrertje in sigs <<<
      maandag 22 december 2008 @ 23:16:04 #204
    239156 0100
    Lux et Libertas.
    pi_64265374
    Overigens is de sp.a nu wel wel bereid tot eventuele regeringsdeelname.
    Volgensmij is er ook onderlinge strijd tussen de conservatiefen en progressieffen. Dedecker,groen en sp.a proberen naar mijn idee in deze crisis hun voordeel eruit te halen, wat natuurlijk niet helpt in deze crisis. Ze zeggen dat de bevolking dit niet verdiend, maar ondertussen doen ze zelf net zo hard mee.
    Ziet niemand in dat een stabiele regering belangrijk is, of zijn alle partijen gewoon te arrogant?

    [ Bericht 17% gewijzigd door 0100 op 22-12-2008 23:26:00 ]
    pi_64266771
    quote:
    Op maandag 22 december 2008 23:07 schreef Caesu het volgende:
    kunnen ze niet regelen dat alleen defensie en buitenlandse zaken op federaal niveau worden geregeld?
    Waarover gaat die hele communautaire crisis nu net denk je. .
    pi_64266877
    quote:
    Op maandag 22 december 2008 23:10 schreef kanaiken het volgende:

    [..]

    Wie adviseren hem? Of is dat niet bekend?
    De politieke partijen zelf natuurlijk. De Koning doet gewoon wat de premier/formateur/leidende partij hem influistert, want voor elke actie die hij onderneemt moet een minister hem dekken. Als de Koning vier dagen lang het ontslag van de regering in beraad houdt, is dat op vraag van Leterme. Als de Koning vanavond plots wel het ontslag aanvaardt, is dat omdat Leterme heeft aangegeven heeft dat hij geen premier meer wil zijn.
    pi_64267015
    quote:
    Op maandag 22 december 2008 23:16 schreef 0100 het volgende:
    Overigens is de sp.a nu wel wel bereid tot eventuele regeringsdeelname.
    Volgensmij is er ook onderlinge strijd tussen de conservatiefen en progressieffen. Dedecker,groen en sp.a proberen naar mijn idee in deze crisis hun voordeel eruit te halen, wat natuurlijk niet helpt in deze crisis. Ze zeggen dat de bevolking dit niet verdiend, maar ondertussen doen ze zelf net zo hard mee.
    Ziet niemand in dat een stabiele regering belangrijk is, of zijn alle partijen gewoon te arrogant?
    een stabiele regering vormen vereist dat alle vlaamse eisen opgegeven worden, en dat er nog een half miljard tot een miljard extra per jaar naar Wallonië gaat. Van het moment dat het over regionalisering van bepaalde zaken gaat heb je de poppen al aan het dansen.
    De vraag is dan wat best is; die 6 miljoen Vlamingen die expliciet aangeven dat er meer geregionaliseerd moet worden negeren & hun eisen zomaar naast je neer leggen, of eventjes wat harder op tafel slaan en er desnoods een paar crisissen over laten ontstaan & af en toe een regering over laten vallen...

    Als je de Walen 1¤ toegeeft dan ben je de komende 5 jaar bezig met onderhandelen om die euro er weer af te krijgen. Daarom is het belangrijk om juist niet toe te geven, of we kunnen de komende 20 jaar proberen goedmaken wat er in een paar maand tijd verknalt kan worden om toch maar een "stabiele" regering te hebben.
    eerst Vlaming, dan pas belg
    Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
    En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
    pi_64267815
    quote:
    Op maandag 22 december 2008 23:47 schreef Athmozz het volgende:

    [..]

    een stabiele regering vormen vereist dat alle vlaamse eisen opgegeven worden, en dat er nog een half miljard tot een miljard extra per jaar naar Wallonië gaat. Van het moment dat het over regionalisering van bepaalde zaken gaat heb je de poppen al aan het dansen.
    De vraag is dan wat best is; die 6 miljoen Vlamingen die expliciet aangeven dat er meer geregionaliseerd moet worden negeren & hun eisen zomaar naast je neer leggen, of eventjes wat harder op tafel slaan en er desnoods een paar crisissen over laten ontstaan & af en toe een regering over laten vallen...

    Zonder zelf de noodzaak aan een staatshervorming te willen minimaliseren, maar ik vind het nogal overdreven om te stellen dat 6 miljoen (lees: alle) Vlamingen een staatshervorming eisen.
    pi_64267861
    quote:
    Op maandag 22 december 2008 23:42 schreef Heero87 het volgende:

    [..]

    Waarover gaat die hele communautaire crisis nu net denk je. .
    maar zien al de partijen wel in dat dit het einddoel moet zijn (alleen nog maar defensie en buitenlandse zaken op federaal niveau). daar zou iedereen het toch over eens kunnen zijn.
    Dostojewski: "Je kunt je niet van je eigen gezond verstand overtuigen door je buurman op te sluiten."
      dinsdag 23 december 2008 @ 00:27:52 #210
    94668 Joost-mag-het-weten
    Voor Vorst, Vlaming & vr R
    pi_64268681
    quote:
    Op dinsdag 23 december 2008 00:06 schreef Heero87 het volgende:

    [..]

    Zonder zelf de noodzaak aan een staatshervorming te willen minimaliseren, maar ik vind het nogal overdreven om te stellen dat 6 miljoen (lees: alle) Vlamingen een staatshervorming eisen.
    Desondanks hebben 2 303 442 Belgen op een of andere partij gestemd die expliciet de verdere staatshervorming als hoofdthema bij de verkiezingen hadden. Dat op zich alleen al is 35 % van alle stemgerechtigde Belgen. (en dan reken ik bv de VLD nog niet eens tot die partijen)
    Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
    "Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
    "Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
    "Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
      dinsdag 23 december 2008 @ 00:28:44 #211
    94668 Joost-mag-het-weten
    Voor Vorst, Vlaming & vr R
    pi_64268721
    quote:
    Op dinsdag 23 december 2008 00:07 schreef Caesu het volgende:

    [..]

    maar zien al de partijen wel in dat dit het einddoel moet zijn (alleen nog maar defensie en buitenlandse zaken op federaal niveau). daar zou iedereen het toch over eens kunnen zijn.
    De Vlaamse wel. De Waalse partijen zijn daar als de dood voor, omdat ze daarin de ontbinding van België zien en vrezen dat men die kleine federale bevoegdheden dan op een dag ook gewoon afschaft ...
    Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
    "Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
    "Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
    "Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
    pi_64268767
    quote:
    Op dinsdag 23 december 2008 00:06 schreef Heero87 het volgende:

    [..]

    Zonder zelf de noodzaak aan een staatshervorming te willen minimaliseren, maar ik vind het nogal overdreven om te stellen dat 6 miljoen (lees: alle) Vlamingen een staatshervorming eisen.
    nuja, niet die 6 miljoen maar toch een vrij groot deel van die 6 miljoen. Zéker CDNV NVA moest zich daaraan houden als grote partij, want anders waren ze hun geloofwaardigheid als kartel zowat direct kwijt...
    eerst Vlaming, dan pas belg
    Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
    En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
      dinsdag 23 december 2008 @ 00:50:27 #213
    94668 Joost-mag-het-weten
    Voor Vorst, Vlaming & vr R
    pi_64269534
    Kwam trouwens dit nog tegen op Youtube :



    Een documentaire over PAUL VAN DEN BOEYNANTS , de Belgische Berlusconi , en allicht de grootste bandiet die ooit premier is geweest hier. En een fantastisch figuur ...
    Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
    "Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
    "Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
    "Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
      dinsdag 23 december 2008 @ 02:28:51 #214
    1234 HiZ
    Istanbullu
    pi_64271831
    Ik zou denken dat een Belgie dat zich alleen nog maar bezighoudt met buitenlandse zaken en defensie niet echt makkelijk te realiseren zal zijn. Vooral omdat dit een herfederalisatie zou betreffen bij buitenlandse zaken voor een aantal onderdelen. Als zo'n staat er wel zou komen (denk het dus niet) dan denk ik weer wel dat die staat heel erg lang kan bestaan nog omdat er dan eigenlijk geen belang meer is bij de opheffing ervan.
      dinsdag 23 december 2008 @ 09:03:19 #215
    66825 Reya
    Fier Wallon
    pi_64274007
    quote:
    Op maandag 22 december 2008 23:07 schreef Caesu het volgende:
    kunnen ze niet regelen dat alleen defensie en buitenlandse zaken op federaal niveau worden geregeld?
    Dit lijkt me op termijn ook de beste oplossing; niet de hele heisa van het formeel onttakelen van Belgie, maar wel praktisch volledige autonomie voor de gewesten (met eventueel nog een bescheiden rol voor de gemeenschappen, in het bijzonder mbt de Duitstalige gemeenschap).
      dinsdag 23 december 2008 @ 10:34:34 #216
    1234 HiZ
    Istanbullu
    pi_64275831
    quote:
    Op dinsdag 23 december 2008 09:03 schreef Reya het volgende:

    [..]

    Dit lijkt me op termijn ook de beste oplossing; niet de hele heisa van het formeel onttakelen van Belgie, maar wel praktisch volledige autonomie voor de gewesten (met eventueel nog een bescheiden rol voor de gemeenschappen, in het bijzonder mbt de Duitstalige gemeenschap).
    Kijk dat is dan weer dat typische Belgische gedoe. In plaats dat er wordt erkend dat een dubbele regionalisering onzin is en dat er gewoon ook een 'Duitse' regio is, moet er moeilijk worden gedaan met 'regio's' en 'gemeenschappen'. Met als resultaat 6 regeringen in een land dat je op een wereldkaart nauwelijks terug kunt vinden.
      vrijdag 26 december 2008 @ 13:02:12 #217
    94668 Joost-mag-het-weten
    Voor Vorst, Vlaming & vr R
    pi_64374594
    En het plan dat op tafel ligt is waanzinnig. Ze gaan een nieuwe regering vormen die doorgaat tot 2011 ipv juni 2009. Eventueel zou VLD daar zelfs niet meer inzitten en SP.a wél.

    Jean Luc Dehaene zou de leiding over de regering nemen tot na midden 2009 ... wanneer Yves Leterme terug overneemt ...

    Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
    "Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
    "Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
    "Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
    pi_64374640
    Ieder volk krijgt de leiders die het verdient...
      vrijdag 26 december 2008 @ 13:17:59 #219
    128088 Masanga
    Hakuna matata!
    pi_64374939
    quote:
    Op vrijdag 26 december 2008 13:02 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
    wanneer Yves Leterme terug overneemt


    Wat mag die vent toch allemaal uitsteken voor we van hem verlost zijn ?!
    When all things seem to end, the future still remains..
      vrijdag 26 december 2008 @ 13:53:13 #220
    94668 Joost-mag-het-weten
    Voor Vorst, Vlaming & vr R
    pi_64375694
    Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
    "Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
    "Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
    "Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
      vrijdag 26 december 2008 @ 13:58:21 #221
    66825 Reya
    Fier Wallon
    pi_64375803
    quote:
    Op vrijdag 26 december 2008 13:02 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
    En het plan dat op tafel ligt is waanzinnig. Ze gaan een nieuwe regering vormen die doorgaat tot 2011 ipv juni 2009. Eventueel zou VLD daar zelfs niet meer inzitten en SP.a wél.

    Jean Luc Dehaene zou de leiding over de regering nemen tot na midden 2009 ... wanneer Yves Leterme terug overneemt ...


    Het zou me toch wat bevreemden als de MR dat zonder blikken of blozen toelaat.
      vrijdag 26 december 2008 @ 14:04:30 #222
    94668 Joost-mag-het-weten
    Voor Vorst, Vlaming & vr R
    pi_64375932
    quote:
    Op vrijdag 26 december 2008 13:58 schreef Reya het volgende:

    [..]

    Het zou me toch wat bevreemden als de MR dat zonder blikken of blozen toelaat.
    Zal er vanaf hangen hoeveel Reynders nog te verbergen heeft zeker ? Het feit dat de parlementaire onderzoekscommissie dan niks zal mogen vinden zal wel in de deal erbij horen ...
    Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
    "Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
    "Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
    "Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
      Moderator / Redactie Sport / Weblog vrijdag 26 december 2008 @ 14:22:21 #223
    17650 crew  rubbereend
    JUICHEN
    pi_64376330
    quote:
    Op vrijdag 26 december 2008 13:02 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
    En het plan dat op tafel ligt is waanzinnig. Ze gaan een nieuwe regering vormen die doorgaat tot 2011 ipv juni 2009. Eventueel zou VLD daar zelfs niet meer inzitten en SP.a wél.

    Jean Luc Dehaene zou de leiding over de regering nemen tot na midden 2009 ... wanneer Yves Leterme terug overneemt ...

    die oplossing zou een prijs verdienen dat zou echt knap verzonnen zijn
    DeLuna vindt me dik ;(
    Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
    pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
      vrijdag 26 december 2008 @ 19:15:32 #224
    189777 zagevent
    what's in a name
    pi_64382233
    Martens gaat nog premier worden, wedden?
      vrijdag 26 december 2008 @ 19:20:20 #225
    67640 SaintOfKillers
    Hold me closer, Tony Danza
    pi_64382326
    Miet Smet zal wel een positie onder Wilfried krijgen.
    The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.
      zaterdag 27 december 2008 @ 16:45:45 #226
    94668 Joost-mag-het-weten
    Voor Vorst, Vlaming & vr R
    pi_64403441
    En nu zou men werken aan een scenario met Van Rompuy als premier tot 2011 , maar die lijkt vooralsnog weinig zin te hebben om zijn carriëre niet in schoonheid af te sluiten
    Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
    "Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
    "Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
    "Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
      Moderator / Redactie Sport / Weblog zaterdag 27 december 2008 @ 18:44:54 #227
    17650 crew  rubbereend
    JUICHEN
    pi_64406563
    ze willen wel tot 2011 maar de praktische invulling lukt niet bovendien ligt het dan waarschijnlijk over een half jaar wel weer op zijn gat
    DeLuna vindt me dik ;(
    Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
    pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
      zaterdag 27 december 2008 @ 19:32:00 #228
    94668 Joost-mag-het-weten
    Voor Vorst, Vlaming & vr R
    pi_64408019
    quote:
    Op zaterdag 27 december 2008 18:44 schreef rubbereend het volgende:
    ze willen wel tot 2011 maar de praktische invulling lukt niet bovendien ligt het dan waarschijnlijk over een half jaar wel weer op zijn gat
    Ja ,maar ze moeten alleen tot na juni 2009 raken. Dan zijn de regionale verkiezingen voorbij. Dan kunnen ze rustig aanmodderen tot 2011 zonder dat iemand om gelijkvallende verkiezingen roept ...
    Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
    "Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
    "Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
    "Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
    pi_64427498
    Doe nu gewoon voort tot 2009, en houd dan samenvallende verkiezingen. Dat is het enige realistische scenario, zeker als je een grondige staatshervoming wil. Maar goed, de CD&V is daar natuurlijk veel te bang voor. Terwijl ze niet eens iemand in huis hebben die nu premier wil zijn van een regering die tot 2011 voortgaat. Als ze bij de CD&V niet snel beslissen, zou het volgens mij wel eens Verhofstadt kunnen worden... Maar wil Open VLD zijn troefkaart voor 2009 nu al inzetten?
    pi_64428502
    quote:
    Op vrijdag 26 december 2008 13:02 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
    En het plan dat op tafel ligt is waanzinnig. Ze gaan een nieuwe regering vormen die doorgaat tot 2011 ipv juni 2009. Eventueel zou VLD daar zelfs niet meer inzitten en SP.a wél.

    Jean Luc Dehaene zou de leiding over de regering nemen tot na midden 2009 ... wanneer Yves Leterme terug overneemt ...

    Ongelofelijk. Hoe krijgen ze dit toch weer verzonnen
      zondag 28 december 2008 @ 19:03:15 #231
    94668 Joost-mag-het-weten
    Voor Vorst, Vlaming & vr R
    pi_64438457
    Herman Van Rompuy (CD&V) is ontboden bij de koning

    zo 28/12/08 17:57 (UPDATE) - Herman Van Rompuy (CD&V) is ontboden bij de koning in het kasteel van Laken. Hij is de gedoodverfde favoriet om de nieuwe premier te worden, maar of hij dat ook effectief wordt, is nog niet zeker.

    Vanmiddag bracht koninklijk verkenner Wilfried Martens verslag uit over de resultaten van zijn opdracht. Martens heeft de voorbije zes dagen gesprekken gevoerd om het pad te effenen voor een doorstart van de regering.

    Martens was niet erg mededeelzaam toen hij het koninklijk paleis verliet en zei alleen dat hij de resultaten van zijn verkennersopdracht heeft overgemaakt aan de koning, en dat die nu het initiatief moet nemen om een informateur of een formateur aan te duiden.

    "Alles zal nu afhangen van de politieke wil van diegenen die op basis van het initiatief van de koning zullen geroepen worden", klonk het cryptisch.

    Herman Van Rompuy is volgens analysten de enige kandidaat-premier die aanvaarbaar is voor alle partijen en die in het scenario past om door te gaan met een stabiele ploeg tot 2011.
    Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
    "Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
    "Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
    "Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
    pi_64439269
    En hij is nu ook benoemd tot formateur, dus lijkt de kans dat hij premier wordt vrij groot...
    pi_64443751
    Hij zal het eigenlijk wel niet willen, maar hij zal wel inzien dat hij haast wel moet.
      dinsdag 30 december 2008 @ 13:07:55 #234
    94668 Joost-mag-het-weten
    Voor Vorst, Vlaming & vr R
    pi_64496086
    quote:
    Akkoord over Van Rompuy I

    BRUSSEL - Formateur Van Rompuy bereikte gisteren een akkoord met de voorzitters van de vijf meerderheidspartijen. De nieuwe regering, onder zijn leiding, kan vandaag al de eed afleggen. Patrick Dewael wordt kamervoorzitter.
    Van onze redacteur

    Herman Van Rompuy (CD&V) overlegde gisteren de hele dag met de voorzitters van Open VLD, CD&V, MR, PS en CDH. De zes moesten afspraken maken over een doorstart van de vijfpartijencoalitie onder leiding van de CD&V-formateur.

    Na uren onderhandelen bereikten ze een princiepsakkoord. Deze voormiddag komen de onderhandelaars opnieuw bijeen om zich over de tekst van de regeerverklaring te buigen. Later vandaag zou de nieuwe ploeg al naar de koning kunnen trekken om de eed af te leggen. Premier Van Rompuy kan de regeerverklaring dan woensdag in het parlement voorlezen. De vertrouwensstemming in de Kamer volgt vrijdag.

    Het grootste knelpunt tijdens de onderhandelingen was de vraag van Open VLD om de 'politieke evenwichten te herstellen'. Na de breuk met de N-VA viel de CD&V-fractie immers terug van 30 op 24 zetels. Aangezien een volledige herverdeling van de ministersposten moeilijk lag, claimde Open VLD de functie van kamervoorzitter. Die post komt immers vrij nu Van Rompuy premier wordt.

    Uiteindelijk werd een akkoord bereikt. Opmerkelijk is dat Open VLD-vicepremier Patrick Dewael opstapt als minister van Binnenlandse Zaken om kamervoorzitter te worden. Dat bericht werd gisteravond in regeringskringen bevestigd, al werd het bij Open VLD als 'voorbarig' afgedaan. Minister van Buitenlandse Zaken Karel De Gucht lijkt het best geplaatst om vicepremier voor Open VLD te worden. Voor Binnenlandse Zaken werd het Oost-Vlaamse kamerlid Guido De Padt genoemd, omdat Oost-Vlaanderen geen liberale minister meer zou hebben als Karel De Gucht volgend jaar naar de Europese Commissie vertrekt.

    Ook over het andere grote knelpunt, de onderzoekscommissie naar de afwikkeling van de financiële crisis, raakten de vijf partijen het eens. CD&V-voorzitster Marianne Thyssen wilde garanties dat ex-premier Yves Leterme en gewezen minister van Justitie Jo Vandeurzen een eerlijke kans krijgen om zichzelf vrij te pleiten. 'Het mag geen partijpolitiek tribunaal worden', klonk het. De MR toonde zich ook een koele minnaar van de onderzoekscommissie. Die kan immers ook minister van Financiën Didier Reynders onder vuur nemen. PS en Open VLD wilden dan weer ruime bevoegdheden voor een onderzoekscommissie.

    Er zou geopteerd worden om in twee fasen te werken. In een eerste fase kan de mogelijke schending van de scheiding der machten worden onderzocht. Daarbij zullen ongetwijfeld de contacten tussen magistraten en de verschillende kabinetten aan bod komen. In een tweede fase kan vervolgens meer op de afhandeling van de bankencrisis door de regering worden ingegaan.

    Intussen is het ook duidelijk geworden dat Van Rompuy niet van plan is om de functie van eerste minister tijdelijk in te vullen. Hij wil premier blijven tot 2011. Zelfs al wordt Leterme over enkele maanden vrijgepleit door de onderzoekscommissie, dan nog is een snelle terugkeer naar de Wetstraat 16 uitgesloten.
    Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
    "Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
    "Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
    "Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
    pi_64499350
    Mijn advies aan de Vlamingen: Haal het glijmiddel tevoorschijn, en buig maar vast voorover.
      dinsdag 30 december 2008 @ 15:39:43 #236
    128088 Masanga
    Hakuna matata!
    pi_64499367
    quote:
    Op dinsdag 30 december 2008 13:07 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

    [..]


    Dat laatste zinnetje maakt mijn dag helemaal goed

    Intussen is het ook duidelijk geworden dat Van Rompuy niet van plan is om de functie van eerste minister tijdelijk in te vullen. Hij wil premier blijven tot 2011. Zelfs al wordt Leterme over enkele maanden vrijgepleit door de onderzoekscommissie, dan nog is een snelle terugkeer naar de Wetstraat 16 uitgesloten.

    When all things seem to end, the future still remains..
      dinsdag 30 december 2008 @ 16:06:20 #237
    14509 reem
    Correspondent in Buenos Aires
    pi_64499877
    quote:
    Op dinsdag 30 december 2008 15:38 schreef Oma het volgende:
    Mijn advies aan de Vlamingen: Haal het glijmiddel tevoorschijn, en buig maar vast voorover.
    Net alsof de Walen/Brusselaars het voor het zeggen gaan hebben.
    [b]@RemiLehmann[/b]
      dinsdag 30 december 2008 @ 16:11:36 #238
    67640 SaintOfKillers
    Hold me closer, Tony Danza
    pi_64500002
    quote:
    Op dinsdag 30 december 2008 15:39 schreef Masanga het volgende:

    [..]

    Dat laatste zinnetje maakt mijn dag helemaal goed

    Intussen is het ook duidelijk geworden dat Van Rompuy niet van plan is om de functie van eerste minister tijdelijk in te vullen. Hij wil premier blijven tot 2011. Zelfs al wordt Leterme over enkele maanden vrijgepleit door de onderzoekscommissie, dan nog is een snelle terugkeer naar de Wetstraat 16 uitgesloten.

    Ze hebben het zinnetje toch al een beetje aangepast. Deze morgen las ik nog ergens "Wanneer Leterme over enkele maanden wordt vrijgepleit...", alsof zijn onschuld nu al vast staat.
    The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.
      dinsdag 30 december 2008 @ 16:23:09 #239
    128088 Masanga
    Hakuna matata!
    pi_64500309
    quote:
    Op dinsdag 30 december 2008 15:38 schreef Oma het volgende:
    Mijn advies aan de Vlamingen: Haal het glijmiddel tevoorschijn, en buig maar vast voorover.
    Geloof ik ook niets van hoor. Leterme heeft met zijn populistische verkiezingsretoriek een sfeer van wantrouwen gecreëerd bij al wat niet-Vlaams is. Een andere eerste minister zal sowieso meer gedaan krijgen van de Walen.
    Bovendien zorgt de recente crisis wel voor de nodige druk om in actie te schieten. Vande Lanotte verwoordt dat in mijn ogen goed in de Humo van vandaag op de vraag wat Leterme had moeten doen ipv al aan de onderhandelingstafel te gaan zitten terwijl Dehaene indertijd nog met een verkenningsronde bezig was:
    Hij had Dehaene nog twee of drie maanden het drama moeten laten verhogen. En dan had men kunnen zeggen: het zal nu zus en zo moeten, want zo kan het niet meer verder. Een fait accompli (vertaling: voldongen feit) creëren waar de hele Wetstraat zich bij moest neerleggen. Zo werkt dat nu eenmaal.

    Wel, ik denk wel dat we aan dat punt zitten.
    When all things seem to end, the future still remains..
      dinsdag 30 december 2008 @ 16:39:33 #240
    94668 Joost-mag-het-weten
    Voor Vorst, Vlaming & vr R
    pi_64500778
    Om 16h55 trouwens een extra journaal op Eén ... De regering gaat de eed afleggen ...
    Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
    "Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
    "Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
    "Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
      dinsdag 30 december 2008 @ 16:40:49 #241
    14509 reem
    Correspondent in Buenos Aires
    pi_64500813
    Als dan meteen wordt geregeld dat BHV bij het BHG komt, en als tweetalig gebied wordt gekenmerkt zijn we ook weer van dat geouwehoer af.
    [b]@RemiLehmann[/b]
    pi_64500933
    Ik vraag mij af hoe veel dagen deze regering nu weer blijft zitten.
      dinsdag 30 december 2008 @ 16:56:11 #243
    94668 Joost-mag-het-weten
    Voor Vorst, Vlaming & vr R
    pi_64501268
    quote:
    Op dinsdag 30 december 2008 16:40 schreef reem het volgende:
    Als dan meteen wordt geregeld dat BHV bij het BHG komt, en als tweetalig gebied wordt gekenmerkt zijn we ook weer van dat geouwehoer af.
    Ben je helemaal ? Beetje capituleren voor de Franstaligen. Ze willen niet liever ...
    Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
    "Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
    "Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
    "Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
      dinsdag 30 december 2008 @ 17:08:35 #244
    14509 reem
    Correspondent in Buenos Aires
    pi_64501589
    Dat heeft weinig met capituleren te maken, maar meer met acceptatie van een taalkundige realiteit. Dan houdt meteen het gezeur over taalfaciliteiten etc op.
    [b]@RemiLehmann[/b]
      dinsdag 30 december 2008 @ 18:03:10 #245
    94668 Joost-mag-het-weten
    Voor Vorst, Vlaming & vr R
    pi_64502534
    quote:
    Op dinsdag 30 december 2008 17:08 schreef reem het volgende:
    Dat heeft weinig met capituleren te maken, maar meer met acceptatie van een taalkundige realiteit. Dan houdt meteen het gezeur over taalfaciliteiten etc op.
    Dus dan gaan we Borgerhout toevoegen aan Marokko ? Samen met Molenbeek en Charleroi ?
    Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
    "Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
    "Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
    "Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
      dinsdag 30 december 2008 @ 18:17:19 #246
    14509 reem
    Correspondent in Buenos Aires
    pi_64502979
    Vind je het dan niet op z'n minst vreemd dat een officiëel eentalig gebied wordt bevolkt door een groep die een andere taal spreekt? Met de betonnering van de taalfaciliteiten is het ook zeer onwaarschijnlijk dat deze groep qua getal af zal nemen. Waarom dan niet simpelweg er een tweetalig gebied van maken, onder bestuur van het Brussels Hoofdstedelijke Gewest?

    Wat is precies het probleem? Praatjes als "capituleren voor de franstaligen" zijn geen argumenten, dat snap je zelf wel.

    (Ik vind het behoorlijk onzinnig om buitenlandse migranten te vergelijken met inwoners uit het eigen land wat betreft taalrechten).
    [b]@RemiLehmann[/b]
      dinsdag 30 december 2008 @ 18:45:49 #247
    67640 SaintOfKillers
    Hold me closer, Tony Danza
    pi_64503912
    quote:
    Op dinsdag 30 december 2008 18:17 schreef reem het volgende:
    Vind je het dan niet op z'n minst vreemd dat een officiëel eentalig gebied wordt bevolkt door een groep die een andere taal spreekt?
    Je kan het ook anders formuleren. Is het niet vreemd dat een officieel eentalig gebied wordt bevolkt door een steeds groter wordende groep (maar nog altijd een minderheid voor zover ik weet) die halsstarrig blijft weigeren de officiële taal aan te leren?

    Ze vinden dan in hun eigen regio geen werk omdat ze geen Nederlands kennen (wat de meeste mensen daar nog steeds gewoon praten) en dat moet dan ook maar worden opgelost op een manier waarvan "Nederlands leren" geen onderdeel is, want het aanleren is blijkbaar absoluut geen optie, geen idee waarom.

    Ik denk dat de hele regio dan maar tweetalig maken een op zijn minst matige oplossing is.
    The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.
      dinsdag 30 december 2008 @ 18:55:35 #248
    14509 reem
    Correspondent in Buenos Aires
    pi_64504136
    Dat er in BHV een groot aantal franstaligen woont heeft te maken met de positie van Brussel. Dat is het financieel, economisch en politiek centrum van België. Dat heeft eerst gezorgd voor een migratiebeweging van Wallonië naar Brussel (stad) en later zijn veel Brusselaren naar de randgemeenten verhuisd (deze suburbanisatiebeweging hebben we in Nederland ook gehad).

    Vanaf het vastleggen van de taalgrens (1962) zijn er taalfaciliteiten voor deze groep ingevoerd. Volgens Vlamingen om de integratie in Vlaanderen te bevorderen, volgens de Franstaligen om rekening te houden met het meertalige karakter van veel gemeenten in de rand.

    PS: Waarom zou je in godsnaam een andere taal gaan leren als dat voor je carrière en sociale leven niet nodig is?
    [b]@RemiLehmann[/b]
      dinsdag 30 december 2008 @ 19:08:05 #249
    106943 blueangel_
    *FS 1982-2008*
    pi_64504359
    De Clerck neemt amper een paar jaar na de zaak-Dutroux weer met de glimlach z'n postje in, lang leve België
    + François Sterchele, 14/03/1982 - 08/05/2008 +
    pi_64504544
    quote:
    Op dinsdag 30 december 2008 18:45 schreef SaintOfKillers het volgende:

    [..]


    Ik denk dat de hele regio dan maar tweetalig maken een op zijn minst matige oplossing is.
    Wat is dan wel een goede oplossing? nog een paar jaar blijven verder ruziën over BHV?
    De gemiddelde Belg/Vlaming is daar echt niet mee bezig, en heeft wel andere zorgen.

    Sowieso, ik ben het kotsbeu dat de politiek al jarenlang "gegijzeld" wordt door Flaminganten die denken te moeten spreken voor alle Vlamingen.
    Nog zoiets, Vlamingen/Vlaanderen dat men als één volk beschouwd , ik voel mij echt niet meer verwant met een West-Vlaming dan met een Waal, ik versta zelfs beter Frans dan West-Vlaams....
    pi_64504589
    quote:
    Op dinsdag 30 december 2008 19:08 schreef blueangel_ het volgende:
    De Clerck neemt amper een paar jaar na de zaak-Dutroux weer met de glimlach z'n postje in, lang leve België
    juist of hij iets kon doen aan de ontsnapping van Dutroux.....
      dinsdag 30 december 2008 @ 19:22:56 #252
    67640 SaintOfKillers
    Hold me closer, Tony Danza
    pi_64504841
    quote:
    Op dinsdag 30 december 2008 19:13 schreef Chimay het volgende:
    Wat is dan wel een goede oplossing? nog een paar jaar blijven verder ruziën over BHV?
    De gemiddelde Belg/Vlaming is daar echt niet mee bezig, en heeft wel andere zorgen.
    Ik heb al eerder gezegd dat ik vind dat het geen federale aangelegenheid of breekpunt is, dat de gewesten dat maar uitzoeken. Het is een opgeblazen non-issue met een erg simpele oplossing.
    The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.
    pi_64508466
    quote:
    Op dinsdag 30 december 2008 15:39 schreef Masanga het volgende:

    [..]
    Intussen is het ook duidelijk geworden dat Van Rompuy niet van plan is om de functie van eerste minister tijdelijk in te vullen. Hij wil premier blijven tot 2011. Zelfs al wordt Leterme over enkele maanden vrijgepleit door de onderzoekscommissie, dan nog is een snelle terugkeer naar de Wetstraat 16 uitgesloten.


    En net dat laatste zorgt nu voor een groot schisma binnen de CD&V. Leterme wil ab-so-luut in 2009 terugkeren, maar Van Rompuy wil daar niet van weten. De partijtop heeft voor een regering tot 2011 gekozen, waarbij Van Rompuy als het kan doorgaat tot het einde. Tot grote woede van Leterme en zijn volgelingen van de ACW-strekking. Inge Vervotte heeft zelfs haar ontslag geboden als minister omdat ze het niet eens is met de partijlijn om zonder Leterme en Vandeurzen voort te gaan tot 2011.
      dinsdag 30 december 2008 @ 21:01:26 #254
    94668 Joost-mag-het-weten
    Voor Vorst, Vlaming & vr R
    pi_64508566
    Leterme zou nu trouwens zelfs eisen om de lijst voor de Vlaamse verkiezingen in West-Vlaanderen te mogen trekken in juni ...
    Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
    "Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
    "Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
    "Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
      dinsdag 30 december 2008 @ 21:03:09 #255
    14509 reem
    Correspondent in Buenos Aires
    pi_64508639
    quote:
    Op dinsdag 30 december 2008 19:22 schreef SaintOfKillers het volgende:

    [..]

    Ik heb al eerder gezegd dat ik vind dat het geen federale aangelegenheid of breekpunt is, dat de gewesten dat maar uitzoeken. Het is een opgeblazen non-issue met een erg simpele oplossing.
    Wat mag die simpele oplossing dan wel niet zijn?
    [b]@RemiLehmann[/b]
      dinsdag 30 december 2008 @ 21:03:28 #256
    66825 Reya
    Fier Wallon
    pi_64508670
    Ik vind een dergelijke actie toch wel van een gebrek aan introspectie getuigen...
    pi_64508995
    quote:
    Op dinsdag 30 december 2008 19:15 schreef Chimay het volgende:

    [..]

    juist of hij iets kon doen aan de ontsnapping van Dutroux.....
    Inderdaad, De Clerck stapte toen gewoon op omdat hij politiek verantwoordelijk is voor het politiekorps, that's it. Daarom maakte hij zelf nog geen fout.
      dinsdag 30 december 2008 @ 21:15:50 #258
    97643 misteriks
    finest in cool since 1977
    pi_64509202
    ik vind het jammer dat vandeurzen waarschijnlijk een veel betere man voor die job was
    misteriks' contribution is sponsored by Great Attitude Inc.
    pi_64524468
    Volgens de VRT zou er een scenario op tafel liggen waarbij Karel De Gucht in 2009 Europees commissaris wordt, en Yves Leterme hem dan vervangt als minister van Buitenlandse Zaken (als hij vrijuit gaat in de Fortis-zaak).
      woensdag 31 december 2008 @ 09:52:47 #260
    66825 Reya
    Fier Wallon
    pi_64524562
    Eigenaardige stoelendans, toch.
    pi_64524653
    Ik zou die Yves Leterme gelijk aan de kant schuiven, wat een eigenaardige vent is dat toch. Het zou toch absurd zijn als Leterme nog terug komt in de politiek.
      woensdag 31 december 2008 @ 12:32:16 #262
    94668 Joost-mag-het-weten
    Voor Vorst, Vlaming & vr R
    pi_64528822
    quote:
    Op woensdag 31 december 2008 09:59 schreef Bolkesteijn het volgende:
    Ik zou die Yves Leterme gelijk aan de kant schuiven, wat een eigenaardige vent is dat toch. Het zou toch absurd zijn als Leterme nog terug komt in de politiek.
    We leven nog altijd in een democratie , dacht ik.
    Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
    "Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
    "Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
    "Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
    pi_64529087
    quote:
    Op woensdag 31 december 2008 12:32 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
    We leven nog altijd in een democratie , dacht ik.
    Maar de scheiding der machten dan? Als je daar ook maar aan denkt om aan te tornen hoor je niet in de politiek thuis. Rechters moeten vrij hun werk kunnen doen, dat is zo enorm belangrijk. Leterme lijkt echt totaal niet te bevatten wat hij fout heeft gedaan.
      woensdag 31 december 2008 @ 12:44:17 #264
    94668 Joost-mag-het-weten
    Voor Vorst, Vlaming & vr R
    pi_64529304
    quote:
    Op woensdag 31 december 2008 12:39 schreef Bolkesteijn het volgende:

    [..]

    Maar de scheiding der machten dan? Als je daar ook maar aan denkt om aan te tornen hoor je niet in de politiek thuis. Rechters moeten vrij hun werk kunnen doen, dat is zo enorm belangrijk. Leterme lijkt echt totaal niet te bevatten wat hij fout heeft gedaan.
    Ach, langs Waalse kant is dit de normaalste zaak ter wereld en daar is zelfs niemand gesneuveld omdat ze hier niet eens een crisis in zagen ...
    Van mij mag Leterme terugkeren , maar alleen via een verkiezing, via electorale weg.
    Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
    "Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
    "Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
    "Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
    pi_64529675
    quote:
    Op woensdag 31 december 2008 12:44 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
    Ach, langs Waalse kant is dit de normaalste zaak ter wereld en daar is zelfs niemand gesneuveld omdat ze hier niet eens een crisis in zagen...
    Zo'n situatie hou je natuurlijk wel in stand door als het er op aan komt een schending van de scheiding der machten door de vingers te zien. Het grote gevaar van die situatie is dat diverse mensen de overheid voor hun eigen karretje kunnen spannen als zij goede contacten hebben met de rechterlijke macht. Het gevolg is dat dan dat het leven van diverse burgers op een onrechtmatige weg zuur gemaakt kan worden zonder dat zij zich kunnen verdedigen. Dat zou een dramatische situatie zijn en die moet echt voorkomen worden.
    quote:
    Van mij mag Leterme terugkeren , maar alleen via een verkiezing, via electorale weg.
    Ik zou hem gelijk royeren als ik partijvoorzitter was, Leterme is echt een foute vent. Mugabe is volgens mij ook in eerste instantie gekozen door het volk.
      woensdag 31 december 2008 @ 12:59:49 #266
    94668 Joost-mag-het-weten
    Voor Vorst, Vlaming & vr R
    pi_64529793
    quote:
    Op woensdag 31 december 2008 12:55 schreef Bolkesteijn het volgende:

    [..]

    Zo'n situatie hou je natuurlijk wel in stand door als het er op aan komt een schending van de scheiding der machten door de vingers te zien. Het grote gevaar van die situatie is dat diverse mensen de overheid voor hun eigen karretje kunnen spannen als zij goede contacten hebben met de rechterlijke macht. Het gevolg is dat dan dat het leven van diverse burgers op een onrechtmatige weg zuur gemaakt kan worden zonder dat zij zich kunnen verdedigen. Dat zou een dramatische situatie zijn en die moet echt voorkomen worden.

    Zijn ? Voorkomen ? Dat is min of meer al de situatie in Wallonië, denk ik ...
    Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
    "Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
    "Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
    "Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
      woensdag 31 december 2008 @ 13:26:03 #267
    67640 SaintOfKillers
    Hold me closer, Tony Danza
    pi_64530652
    quote:
    Op woensdag 31 december 2008 12:59 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
    Zijn ? Voorkomen ? Dat is min of meer al de situatie in Wallonië, denk ik ...
    En het lijkt je een goed idee dat we die PS-praktijken in Vlaanderen ook maar moeten invoeren (voor zover nog niet het geval)?
    The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.
    pi_64533135
    Leterme is gewoonweg niet capabel om meer te doen dan het bestuderen van dossiers. Wat heeft hij als Vlaams minister-president verwezenlijkt, buiten dat deze functie het ideale opstapje naar premier was, de ideale plaats om kritiek te geven op Verhofstadt? Als premier heeft hij enkel de boel maar naar de knoppen geholpen; alle vertrouwen tussen Vlaanderen en Wallonië is weg, tot nader order nog steeds nodig om dit land te besturen. En alleen al het feit dat er nu de indruk kan worden gewerkt dat hij aan de scheiding der machten getornd heeft, betekent voor mij al zijn politiek adieu!
      woensdag 31 december 2008 @ 14:42:15 #269
    94668 Joost-mag-het-weten
    Voor Vorst, Vlaming & vr R
    pi_64533227
    Volgens mij doet Kris Peeters ook een veel beter job als Vlaams Minister-President nu dan Leterme destijds. En veel meer in de luwte ..

    Ik blijf erbij , Leterme is een typische dorpspolitieker die door een samenloop van omstandigheden en zelfs oorspronkelijk tegen zijn eigen wil in door een reeks spin-doctors opgepompt werd tot stemmenkanon ...
    Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
    "Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
    "Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
    "Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
      woensdag 31 december 2008 @ 15:53:11 #270
    94668 Joost-mag-het-weten
    Voor Vorst, Vlaming & vr R
    pi_64535619
    quote:
    Bloedbad bij CD&V

    BRUSSEL - Analyse
    Ontslag Vervotte verpest feestje De kersverse federale regering onder leiding van Herman Van Rompuy had CD&V een nieuw elan moeten geven. Het draaide echter anders uit. Na het onverwachte ontslag van Inge Vervotte als minister blijft de partij aangeslagen achter. 'Dit bloedbad is een nachtmerrie.'
    Van onze redacteur

    De overgang van de regering-Leterme I naar het kabinet-Van Rompuy I leek snel en bijna geruisloos te verlopen. Dat was goed nieuws voor de federale politiek. Na anderhalf jaar gehakketak en heibel was het alsof er eindelijk een lichtje aan het einde van de tunnel verscheen. De doorstart betekende ook een opsteker voor CD&V. Geen enkele partij reed zichzelf de voorbije maanden zo in de vernieling als de Vlaamse christendemocraten. Geen kartel meer, nog geen staatshervorming, weg het imago van goed bestuur en geloofwaardigheid,... en als klap op de vuurpijl de val van Yves Leterme en Jo Vandeurzen.

    Maar wat een feestelijk moment voor de regering moest worden en een nieuwe start voor CD&V eindigde - alweer - in een drama met Shakespeariaanse allures. Inge Vervotte, de minister van Overheidsbedrijven en Ambtenarenzaken, kon zich niet vinden in de koers van de partijtop en liet voorzitster Marianne Thyssen dinsdagmiddag weten dat ze opstapte.

    Aan de basis van het conflict ligt een fundamentele tegenstelling over de te volgen koers. Voor Vervotte kan de partij na het ontslag van Leterme en Vandeurzen niet zomaar overgaan tot de orde van de dag. Ze verkiest een beperkte regering, maar in juni 2009 moet de kiezer zich ook over het federale niveau kunnen uitspreken. In de persmededeling waarin ze haar ontslag toelichtte, maakte de gewezen vakbondsvrouw brandhout van de koers die de partijtop koos.

    Na de demarche van Vervotte bleef CD&V in shock achter. De fractievergadering verliep dinsdagnamiddag in een bijzonder emotionele sfeer. Heel wat mandatarissen vonden het vertrek van drie boegbeelden en electorale goudhaantjes een stap te ver. Zeker omdat hun partij de enige lijkt te zijn die het gelag moet betalen. Want als kers op de taart verloor CD&V ook nog het voorzitterschap van de Kamer. Dat de post uitgerekend naar Patrick Dewael gaat, die hiermee een mooie exit versiert, was voor velen de druppel in de spreekwoordelijke emmer.

    Thyssen verdedigde zo goed en zo kwaad als het kon de gevolgde strategie. 'Dit is een crisis zonder voorgaande. In deze omstandigheden zijn we wel verplicht een regering te vormen en onze verantwoordelijkheid te nemen', klonk het. De onvrede over het verlies van het voorzitterschap van de Kamer werd in de kiem gesmoord door het bericht dat de volgende minister van Buitenlandse Zaken normaal gezien een christendemocraat wordt. CD&V kreeg immers de garantie dat ze de liberaal Karel De Gucht mag vervangen als die in 2009 Europees commissaris wordt.

    De bijeenkomst van het politiek bestuur verliep dinsdagavond al iets minder emotioneel. 'Er was niet echt sprake van een hoerastemming. Maar de meeste aanwezigen beseften dat er weinig alternatieven waren', aldus een aanwezige. 'Natuurlijk werd het vertrek van Vervotte betreurd, maar het wordt toch eerder als een accident de parcours beschouwd.' Verschillende CD&V'ers wijzen er ook op dat een Freya van den Bossche-scenario dreigde voor Vervotte: te jong, te snel vicepremier worden en opbranden. 'Als vicepremier had Inge nooit een tegengewicht kunnen vormen voor premier Van Rompuy', klinkt het. 'Ze moest nu al op de toppen van haar tenen lopen.'

    Anderen waren iets kritischer: 'Dit bloedbad is een nachtmerrie', aldus een mandataris. 'Iedereen beseft dat we hier niet goed uitkomen', merkte een andere op.

    Van Rompuy krijgt voorlopig het voordeel van de twijfel. Hij wordt in zijn partij niet op handen gedragen. De houding is er eerder afwachtend: hij krijgt een kans en we hopen dat het goed afloopt.

    Vraag is hoe het nu verder moet. De nieuwe regering heeft een sterke start nodig als ze de rit tot 2011 wil uitdoen. Het ontslag van Vervotte en het vertrek van Vlaams minister Steven Vanackere die in allerijl naar het federale niveau moest verkassen, vormen een eerste smet op het blazoen. Wordt de volgende weken voort geborduurd op dat elan, dan komen samenvallende verkiezingen in juni 2009 weer dichterbij.

    De plooien tussen CD&V en Open VLD zijn alvast niet gladgestreken. De liberalen waren not amused over de uithaal van Vervotte naar Patrick Dewael. 'Het land heeft een stabiele regering nodig. Persoonlijke frustraties moeten daar ondergeschikt aan zijn', klonk het op het Open VLD-hoofdkwartier. Bij CD&V leeft dan weer een pak wantrouwen tegenover Open VLD. Gevreesd wordt dat de coalitiepartner over enkele maanden toch de stekker zal uittrekken. Maar zelfs als er over zes maanden alleen Vlaamse en Europese verkiezingen worden georganiseerd, dan nog dreigt CD&V zware electorale averij op te lopen. Zeker als de partij niet kan rekenen op de stemmen van de West-Vlaamse, Antwerpse en Limburgse stemmenkanonnen Leterme, Vervotte en Vandeurzen.
    Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
    "Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
    "Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
    "Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
    pi_64535780
    quote:
    Op woensdag 31 december 2008 14:42 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
    Volgens mij doet Kris Peeters ook een veel beter job als Vlaams Minister-President nu dan Leterme destijds. En veel meer in de luwte ..

    Ik blijf erbij , Leterme is een typische dorpspolitieker die door een samenloop van omstandigheden en zelfs oorspronkelijk tegen zijn eigen wil in door een reeks spin-doctors opgepompt werd tot stemmenkanon ...
    Ik denk alvast dat Peeters een stuk meer weet te realiseren en ook een hechte ploeg heeft weten te vormen. Ik hoop dan ook dat er in 2009 zal gestemd worden over hoe hij, dan, twee jaar bestuurd zal hebben, dan over het geklungel van de CD&V in de federale politiek. Ik vrees echter dat CD&V massaal afgestraft gaat worden en dat uiteindelijk een échte leider als Kris Peeters zal mogen boeten voor het geklungel van Leterme.
    pi_64542809
    Welke politicus met een uitgesproken Vlaamsche agenda gaat wel wat klaarmaken in Brussel dan? Iedereen loopt zich daar stuk op de gevestigde belangen. Met Van Rompuy hebben ze weer een belgicistisch fossiel opgegraven.
      vrijdag 2 januari 2009 @ 15:07:59 #273
    94668 Joost-mag-het-weten
    Voor Vorst, Vlaming & vr R
    pi_64579501
    En Dedecker geeft weer van jetje in het parlement (live op één nu) , geweldig
    Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
    "Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
    "Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
    "Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
      vrijdag 2 januari 2009 @ 15:46:45 #274
    106943 blueangel_
    *FS 1982-2008*
    pi_64580855
    quote:
    Op vrijdag 2 januari 2009 15:07 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
    En Dedecker geeft weer van jetje in het parlement (live op één nu) , geweldig
    Veel geblaat, weinig concrete oplossingen

    Dedecker is een populist pur sang
    + François Sterchele, 14/03/1982 - 08/05/2008 +
      vrijdag 2 januari 2009 @ 16:48:40 #275
    14509 reem
    Correspondent in Buenos Aires
    pi_64582979
    Mooie toespraak van Van Rompuy. Hij snapt perfect dat dit niet de tijd is voor polarisatie en openlijk conflict, maar voor constructieve samenwerking. Erg slim om de communautaire dialoog niet meer zo'n prominente rol te laten spelen. Dat kan wel even wachten.
    [b]@RemiLehmann[/b]
      vrijdag 2 januari 2009 @ 18:46:29 #276
    239156 0100
    Lux et Libertas.
    pi_64587315
    quote:
    Nieuw politiek schandaal België
    vrijdag 2 januari 2009 17:11


    (Novum/AP) - Vrijwel direct na de aanstelling van een nieuwe regering heeft de Belgische politiek nu te maken gekregen met een nieuw schandaal. De nieuwe parlementsvoorzitter zou zich in zijn laatste functie schuldig hebben gemaakt aan valsheid in geschrifte.

    De Belgische krant De Standaard meldde vrijdag dat voorzitter Patrick Dewael in zijn vorige functie als minister van binnenlandse zaken de aanstellingsbrieven van twee secretaresses van politiechef Koekelberg met een valse, eerdere datum ondertekend zou hebben. Daarmee zou sprake zijn van valsheid in geschrifte. De beschuldiging is afkomstig van Koekelberg zelf, die inmiddels aangifte zei te hebben gedaan.

    Het antedateren zou zijn gebeurd om te verdoezelen dat Dewaele op het moment van signeren helemaal niet meer bevoegd was om een dergelijke aanstelling te regelen. Het kabinet waarvan hij deel uitmaakte was op het moment van de eigenlijke ondertekening namelijk al demissionair. Dewaele bestrijdt zowel de beschuldiging van valsheid in geschrifte als de bewering dat een demissionaire minister aanstellingen als die van de secretaresses niet meer zou mogen regelen.

    De geruchten dat het bij de benoemingen niet helemaal volgens het boekje zou zijn gegaan circuleerden al langer in Brussel. Sommige oppositieleden zagen in het feit dat Dewael zijn ministersfunctie neerlegde om kamervoorzitter te worden zelfs een 'vlucht naar voren'.
      zondag 11 januari 2009 @ 13:09:41 #277
    94668 Joost-mag-het-weten
    Voor Vorst, Vlaming & vr R
    pi_64911360
    Vanavond op Canvas :
    quote:
    Twaalf Wijzen om België te splitsen

    De onderhandelingen zijn dood, leve de onderhandelingen. Ruim anderhalf jaar na de verkiezingen van juni 2007 zijn de communautaire onderhandelingen helemaal in het slop geraakt. Premier Leterme heeft de handdoek al in de ring gegooid; Vlaams minister-president Kris Peeters probeert de sputterende gemeenschapsdialoog weer aan de praat te krijgen.

    Panorama bracht zelf twaalf ‘wijzen’ bij elkaar om België te ‘splitsen’. De twaalf trokken zich op een druilerige zondag terug in het kasteel Groenenberg in Gaasbeek. Ze debatteerden een hele dag over de toekomst van het land.

    Welke economische instrumenten moeten de deelstaten absoluut in handen krijgen? Is splitsen wel de oplossing voor de problemen waarmee Vlaanderen te kampen heeft? Hoe groot is de schade aan het imago van ons land mocht het gesplitst worden? Zal de Europese Unie Vlaanderen wel als een nieuwe, onafhankelijke lidstaat aanvaarden? En maakt Brussel België niet onsplitsbaar?

    Niet alle Vlamingen willen het land gesplitst zien, zoveel werd duidelijk tijdens de kasteeldiscussie, maar waarom hebben de Franstaligen dan de indruk dat de Vlamingen de Belgische staat al lang uitgekleed hebben? Wie heeft hen angst aangejaagd, en waartoe leidt die angst? En op hoeveel wijzen kun je een land als België splitsen ?

    De twaalf ‘wijzen’ zijn:

    Karl_Heinz Lambertz: Eupen, 56 jaar, minister-president Duitstalige gemeenschap

    Marc Eyskens: Leuven, 75 jaar, minister van Staat CD&V

    Eric Defoort: Gent, 65 jaar, voorzitter Vlaamse Volksbeweging

    Dorothée Klein: Namur, 48 jaar, hoofdredactrice Le Vif/L’Express

    Bart De Wever: Berchem, 38, voorzitter N-VA

    Rudy Aernoudt: Deurle, 48 jaar, oprichter LIDé

    Remi Vermeiren: Zottegem, 68 jaar, voorzitter Warandegroep

    Philippe Van Parijs: Brussel, 57 jaar, filosoof

    Annemie Neyts :Brussel, 64 jaar , Europees parlementlid Open Vld

    Johan Vande Lanotte: Oostende, 53 jaar, senator Sp.a

    Bea Cantillon: Mortsel, 52 jaar, professor sociologie

    Paul De Grauwe: Leuven, 62 jaar, professor economie

    Twaalf wijzen om België te splitsen. Een reportage van Ivan De Vadder, Mark De Visscher en Jan Puype. Panorama op zondag 11 januari 2009. Canvas, 20u10.
    Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
    "Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
    "Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
    "Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
    pi_64913342
    Interessant, lijkt me zeker de moeite. .
      zondag 11 januari 2009 @ 19:30:23 #279
    94668 Joost-mag-het-weten
    Voor Vorst, Vlaming & vr R
    pi_64923996
    quote:
    Op zondag 11 januari 2009 14:17 schreef Heero87 het volgende:
    Interessant, lijkt me zeker de moeite. .
    Mij ook , maar zal wel inhoudelijk niet zo heel spectaculair zijn want anders durven ze het niet uitzenden. Maar hoorde deze voormiddag toch bv dat ze héél moeilijk Franstaligen vonden die aan dat programma wilden deelnemen ...
    Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
    "Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
    "Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
    "Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
      zondag 11 januari 2009 @ 19:43:27 #280
    14509 reem
    Correspondent in Buenos Aires
    pi_64924500
    Hmm, ik kan het vanavond niet zien, is er iets als een belgische uitzendinggemist.nl?
    [b]@RemiLehmann[/b]
      zondag 11 januari 2009 @ 19:51:03 #281
    66825 Reya
    Fier Wallon
    pi_64924758
    quote:
    Op zondag 11 januari 2009 19:30 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

    [..]

    Mij ook , maar zal wel inhoudelijk niet zo heel spectaculair zijn want anders durven ze het niet uitzenden. Maar hoorde deze voormiddag toch bv dat ze héél moeilijk Franstaligen vonden die aan dat programma wilden deelnemen ...
    Het verbaast me in dat licht dan wel weer dat Lambertz bereid was deel te nemen, zeker gezien de precariteit van zijn positie.
      zondag 11 januari 2009 @ 19:54:25 #282
    94668 Joost-mag-het-weten
    Voor Vorst, Vlaming & vr R
    pi_64924921
    quote:
    Op zondag 11 januari 2009 19:43 schreef reem het volgende:
    Hmm, ik kan het vanavond niet zien, is er iets als een belgische uitzendinggemist.nl?
    Nee, maar misschien dat ze die uitzending nog wel op hun nieuwssite plaatsen later http://www.deredactie.be/cm/de.redactie , en er is vanavond heel laat ook nog een herhaling hé. (0h35)
    Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
    "Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
    "Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
    "Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
    pi_64927903
    Tvp, want het begint mij allemaal de keel uit te hangen.

    Dat programma met de wijzen vond ik maar soso. Het verzandt altijd in een wellens-nietens discussie...
      maandag 12 januari 2009 @ 00:31:49 #284
    94668 Joost-mag-het-weten
    Voor Vorst, Vlaming & vr R
    pi_64935602
    Ben ik de enige die echt het schijt krijgt van Mark Eyskens en al de onzin die dat fossiel uitkraamt ?
    Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
    "Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
    "Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
    "Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
    pi_64942930
    quote:
    Op maandag 12 januari 2009 00:31 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
    Ben ik de enige die echt het schijt krijgt van Mark Eyskens en al de onzin die dat fossiel uitkraamt ?
    vond de fransen niet echt sterk beargumenteren.
    Al hadden ze wel gelijk dat de splitsing van de zorg en de ww uitkeringen nergens over gaat
    1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
    "Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
      maandag 12 januari 2009 @ 11:41:45 #286
    128088 Masanga
    Hakuna matata!
    pi_64943020
    quote:
    Op maandag 12 januari 2009 00:31 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
    Ben ik de enige die echt het schijt krijgt van Mark Eyskens en al de onzin die dat fossiel uitkraamt ?
    Ik heb gisteren niet gekeken, maar ik ben..fan is een groot woord, maar ik vind hem bijzonder aangenaam om naar te luisteren.

    Nu ja, op politiek vlak krijg ik eerder het schijt van die über-Vlamingen als De Wever enzo.
    When all things seem to end, the future still remains..
    pi_64943784
    De meest geniale Eyskens-uitspraak blijft toch: "In België is er nooit bloed gevloeid voor de onafhankelijkheid, alleen veel gezever." .
      donderdag 15 januari 2009 @ 20:02:31 #288
    94668 Joost-mag-het-weten
    Voor Vorst, Vlaming & vr R
    pi_65083730
    Kwam toevallig dit tegen


    Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
    "Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
    "Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
    "Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
      Moderator / Redactie Sport / Weblog vrijdag 16 januari 2009 @ 19:13:10 #289
    17650 crew  rubbereend
    JUICHEN
    pi_65118790
    is er nu weer een rel rond SP.A?
    DeLuna vindt me dik ;(
    Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
    pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
      vrijdag 16 januari 2009 @ 19:17:24 #290
    94668 Joost-mag-het-weten
    Voor Vorst, Vlaming & vr R
    pi_65118922
    quote:
    Op vrijdag 16 januari 2009 19:13 schreef rubbereend het volgende:
    is er nu weer een rel rond SP.A?
    Niet rond , maar binnen de SP.a , niet verwonderlijk als je postjespakker Anciaux binnenhaalt. Elke partij waar die komt krijgt trouwens vroeg of laat slaande ruzie ...
    Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
    "Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
    "Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
    "Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
      vrijdag 16 januari 2009 @ 19:26:20 #291
    189777 zagevent
    what's in a name
    pi_65119218
    quote:
    Op vrijdag 16 januari 2009 19:17 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

    [..]

    Niet rond , maar binnen de SP.a , niet verwonderlijk als je postjespakker Anciaux binnenhaalt. Elke partij waar die komt krijgt trouwens vroeg of laat slaande ruzie ...
    Dan zal het vroeg of laat gedaan zijn met de sossen in Vlaanderen. Ik geef ze 3.5 jaar. Tegen de verkiezingen in 2014 bestaan ze niet meer.
      vrijdag 16 januari 2009 @ 19:28:42 #292
    94668 Joost-mag-het-weten
    Voor Vorst, Vlaming & vr R
    pi_65119305
    quote:
    Op vrijdag 16 januari 2009 19:26 schreef zagevent het volgende:

    [..]

    Dan zal het vroeg of laat gedaan zijn met de sossen in Vlaanderen. Ik geef ze 3.5 jaar. Tegen de verkiezingen in 2014 bestaan ze niet meer.
    Dat er ooit een splitsing tussen de zogenaamde "Progressieven" en de oude echte sossen komt lijkt mij niet onrealistisch zelfs ...
    Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
    "Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
    "Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
    "Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
      Moderator / Redactie Sport / Weblog vrijdag 16 januari 2009 @ 19:32:33 #293
    17650 crew  rubbereend
    JUICHEN
    pi_65119431
    quote:
    Op vrijdag 16 januari 2009 19:17 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

    [..]

    Niet rond , maar binnen de SP.a , niet verwonderlijk als je postjespakker Anciaux binnenhaalt. Elke partij waar die komt krijgt trouwens vroeg of laat slaande ruzie ...
    maar wilde de voorzitter nou speciaal voor hem de naam van de partij aanpassen?
    DeLuna vindt me dik ;(
    Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
    pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
      vrijdag 16 januari 2009 @ 19:34:20 #294
    94668 Joost-mag-het-weten
    Voor Vorst, Vlaming & vr R
    pi_65119499
    quote:
    Op vrijdag 16 januari 2009 19:32 schreef rubbereend het volgende:

    [..]

    maar wilde de voorzitter nou speciaal voor hem de naam van de partij aanpassen?
    Ja

    En nog erg verwonderlijk dat ze er niet de P van Populist van maakte eigenlijk
    Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
    "Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
    "Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
    "Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
    pi_65119516
    quote:
    Op vrijdag 16 januari 2009 19:28 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

    [..]

    Dat er ooit een splitsing tussen de zogenaamde "Progressieven" en de oude echte sossen komt lijkt mij niet onrealistisch zelfs ...
    ...wat betekent dat er een groot electoriaal gat valt tussen Groen! en de centrumpartijen. Want eventuele nieuwe partijtjes zullen dan nog geen groots succes halen en vechten met de kiesdrempel.

    Dat wordt nog interessant
      vrijdag 16 januari 2009 @ 19:37:17 #296
    94668 Joost-mag-het-weten
    Voor Vorst, Vlaming & vr R
    pi_65119588
    quote:
    Op vrijdag 16 januari 2009 19:34 schreef katerwater het volgende:

    [..]

    ...wat betekent dat er een groot electoriaal gat valt tussen Groen! en de centrumpartijen. Want eventuele nieuwe partijtjes zullen dan nog geen groots succes halen en vechten met de kiesdrempel.

    Dat wordt nog interessant
    Tenzij dat ze natuurlijk blijven vastklampen aan de postjes daar. Dat is ook nog een mogelijkheid. Maar als de Vlaamse verkiezingen voor SP.a in juni moesten tegenvallen zouden er daar wel eens interessante ontwikkelingen kunnen komen ...
    Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
    "Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
    "Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
    "Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
      Moderator / Redactie Sport / Weblog vrijdag 16 januari 2009 @ 19:37:39 #297
    17650 crew  rubbereend
    JUICHEN
    pi_65119600
    quote:
    Op vrijdag 16 januari 2009 19:34 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

    [..]

    Ja

    En nog erg verwonderlijk dat ze er niet de P van Populist van maakte eigenlijk
    DeLuna vindt me dik ;(
    Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
    pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
    pi_65136942
    quote:
    Op vrijdag 16 januari 2009 19:34 schreef katerwater het volgende:

    [..]

    ...wat betekent dat er een groot electoriaal gat valt tussen Groen! en de centrumpartijen. Want eventuele nieuwe partijtjes zullen dan nog geen groots succes halen en vechten met de kiesdrempel.

    Dat wordt nog interessant
    Daar kan Groen! nog goed van gaan profiteren, als ze het tenminste een beetje slim spelen. Maar ja, het blijft Groen! natuurlijk.
      zaterdag 17 januari 2009 @ 12:32:14 #299
    94668 Joost-mag-het-weten
    Voor Vorst, Vlaming & vr R
    pi_65137927
    quote:
    Peiling: Lijst Dedecker derde partij in Vlaanderen

    za 17/01/09 10:38 - Als er nu verkiezingen zouden zijn, dan haalt geen enkele partij nog 20 procent. In een peiling van Het Laatste Nieuws blijft CD&V wel de grootste partij, maar is het Lijst Dedecker die een enorme sprong vooruit maakt.

    CD&V blijft de grootste partij met 19,9 procent. Bij de verkiezingen in juni 2007, toen nog in kartel met de N-VA, haalden de christendemocraten 29,6 procent van de stemmen.

    Open VLD volgt met 18,3 procent. De opvallende derde partij is Lijst Dedecker, die zijn opmars voorzet. De partij haalt in de peiling 16,3 procent van de stemmen.

    Een forse klap is voor Vlaams Belang. De partij haalt 15,2 procent. Ook de SP.A boert achteruit. De socialisten hebben nog 13,4 procent. De peiling werd afgenomen voor de huidige crisis.

    Groen krijgt 7,2 procent. De N-VA haalt met 5,3 procent nipt de kiesdrempel. De Sociaal-Liberale Partij, opvolger van VlaamsProgressieven, doet dat met 2,6 procent niet.

    Het is de eerste peiling onder de nieuwe regering-Van Rompuy. De nieuwe premier krijgt net 50 procent vertrouwen. 80 procent van de respondenten wil nu of in juni federale verkiezingen.
    Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
    "Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
    "Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
    "Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
      zaterdag 17 januari 2009 @ 12:45:31 #300
    189777 zagevent
    what's in a name
    pi_65138261
    Mijn respect voor Dedecker is nu helemaal verdwenen nadat ik dat artikel in de P-Magazine heb gelezen van Win Schamp.
      zaterdag 17 januari 2009 @ 12:50:38 #301
    94668 Joost-mag-het-weten
    Voor Vorst, Vlaming & vr R
    pi_65138407
    quote:
    Op zaterdag 17 januari 2009 12:45 schreef zagevent het volgende:
    Mijn respect voor Dedecker is nu helemaal verdwenen nadat ik dat artikel in de P-Magazine heb gelezen van Win Schamp.
    Aangezien Wim Schamp destijds al zowat identiek met stront probeerde te gooien bij de VU en de oprichting van de N-VA, geloof ik die vent zelf voor geen meter eigenlijk.
    Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
    "Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
    "Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
    "Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
    abonnement Unibet Coolblue
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')