abonnement Unibet Coolblue
pi_64121601
Ik heb afgelopen maand mijn tuin aangepakt en er is van nieuw steigerhout een plantenbak en zitbank gemaakt


nou vroeg ik me af of ik dit moet behandelen?
Op het internet kom ik zowel adviezen tegen van niet als van wel.

De hovenier die het heeft gemaakt zei ook dat het niet perse hoefde...
(het is noord europees hout en dat is wat steviger schijnt)

Het zal heus wel ooit eens gaan rotten maar als het 10 jr houdt ben ik al tevreden...
pi_64122908
ik zou het in de blanke lak zetten , blijft mooier en geen last van splinters,aangezien het wat ruw hout is
Verstappen 0 WDC's
pi_64122996
de bedoeling was dat het een beetje grijs grauw ging worden... dat gaat niet gebeuren met b;anke lak
pi_64127193
niks aan doen, gewoon als je volgend voorjaar wat last van algen of groene aanslag heb de boel even behandelen met een chloorsoppie ! Waar je wel even op moet letten is dat het regenwater wat er op valt wel weg kan, dus dat er geen grote hoeveelheden water blijven staan op bijv. de bank. (klein gaatje boren oid.)

De charme van steigerhout is toch dat het er doorleeft uitziet? waarom zou je het anders gaan behandelen? Op de bouwplaats wordt het ook niet behandelt hoor! Of je moet water wat uit de specie druipt behandelen noemen.....

En lakken met blanke lak is helemaal fout, omdat het 24/7 buiten staat is dat vragen om afbladerende lakschilfers e.d. Evt ingetrokken vocht kan er dan ook minder makkelijk uit, dus ook meer kans op schimmels etc

tot zover mijn relaas.....
pffff je huis verbouwen valt (nog) niet mee :P
pi_64127259
quote:
Op donderdag 18 december 2008 16:05 schreef Sjeunie het volgende:
ik zou het in de blanke lak zetten , blijft mooier en geen last van splinters,aangezien het wat ruw hout is
Dit,

Kost niet zoveel moeite, vernis is ook niet zo duur.
Het word mooier en je verlengt de levensduur.

Als je het onbehandeld laat zal het wel grijzig worden, minder mooi dus en er blijft meer vuil aan hechten.
  vrijdag 19 december 2008 @ 11:33:18 #6
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_64144928
Noord Europees watte? Vuren, grenen? Ik neem aan vuren? (Ik kan het plaatje hier niet zien, misschien wordt het duidelijker als ik thuis ben)

Weet je of het geïmpregneerd is? Als dat zo is hoef je het verder niet te behandelen en zal het hout in de loop der tijd vanzelf mooi vergrijzen, als je dat niet wilt kan je het beter wel behandelen. Maar ik denk niet dat het veel uitmaakt voor de levensduur. Het heeft namelijk beide wel voordelen. Uit hout dat alleen geïmpregneeerd is kan het vocht makkelijk weer weg trekken en bij behandeld hout kan er niet zo makkelijk vocht in trekken maar als het er eenmaal in zit kan het er moeilijker weer uit. Het verder behandelen als het al geïmpregneerd is heeft denk ik vooral nut voor het uiterlijk.
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg!
  vrijdag 19 december 2008 @ 16:31:21 #7
50458 Mert
___,,,,_(º-º)_,,,,___
pi_64154059
Ik heb hier een Eettafel van steigerhout. Deze heb ik behandeld met WhiteWash, normaal voor houten vloeren. Hierdoor is de tafel wat meer vuilafstotend. Maar dat is een keuze idd. Het hoeft niet per se.
Learn young about hard work and manners - and you'll be through the whole dirty mess and nicely dead again before you know it. ~F. Scott Fitzgerald
XboxLive Gamertag: S2K Mert
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')