abonnement Unibet Coolblue
pi_64064104
Waar lever je zoiets in, kan het bij het Postkantoor?
pi_64064162
KCA.
pi_64064202
quote:
Op dinsdag 16 december 2008 18:06 schreef MaGNeT het volgende:
KCA.
KCA is het logo ja, schiet er niet veel mee op .
pi_64064219
quote:
Op dinsdag 16 december 2008 18:08 schreef Cahir het volgende:

[..]

KCA is het logo ja, schiet er niet veel mee op .
KCA = Klein Chemisch Afval.
pi_64064232
Ja, maar waar vind je zoiets?
pi_64064234
Ze komen als het goed is met een chemokar voor het KCA Volgens mij hebben ze ook bij bouwmarkten etc inzamelpunten voor KCA. Even googelen dus in combinatie met je woonplaats
Come on now, you knew you were lost
But you carried on anyway
Oh come on now, you knew you had no time
But you let the day drift away
pi_64064337
quote:
Op dinsdag 16 december 2008 18:09 schreef Cahir het volgende:
Ja, maar waar vind je zoiets?
- Milieustraat (Let's go wecycle)...
- sommige gemeenten hebben de chemokar (met chemobox)...
- bij de verkooppunten kan je ze vaak ook inleveren...

In oudere spaarlampen zit zo'n 2 tot 5 miligram kwik. Dat geldt ook voor TL buizen.

Hoewel een recent onderzoek aangaf dat deze minimale hoeveelheid niet schadelijk is als je hem binnenshuis per ongeluk breekt, zou ik me toch kunnen voorstellen dat bij grote hoeveelheden in de vuilverbranding andere effecten ontstaan.

Kwik kan hergebruikt worden uit de lampen, vandaar inleveren als KCA
Moderne spaarlampen bevatten overigens steeds vaker amalgaan ipv kwik.
Net als in je gebit, voor vullingen (legering van kwik en lood) en geen giftige dampen bij het breken van 1 of meerdere lampen.

Overigens moet je al zo'n 500 tot 2000 spaarlampen stuk gooien om aan dezelfde hoeveelheid kwik te komen als in een ouderwetse kwikthermometer.

[ Bericht 27% gewijzigd door TheFreshPrince op 16-12-2008 18:26:21 ]
pi_64064784
Nja, ik gooi 't gewoon weg maar .
pi_64068390
quote:
Op dinsdag 16 december 2008 18:31 schreef Cahir het volgende:
Nja, ik gooi 't gewoon weg maar .
Wil prima, zover ik weet springen ze niet uit je vuilnisbak.
Alleen van hergebruik komt dan niet zoveel terecht.
  dinsdag 16 december 2008 @ 21:23:13 #10
169780 Marijkezwolle
Queen multiquote
pi_64069792
De reden dat ze bij het CKA moeten is omdat er kwik in zo'n lamp zit. Hoe veel moeite is het om even te kijken of de locale Gamma/Praxis/Karwei het inzamelt
Come on now, you knew you were lost
But you carried on anyway
Oh come on now, you knew you had no time
But you let the day drift away
pi_64073594
Teveel.

Toedeledoki!
obviously doctor, you've never been a thirteen year-old girl
  dinsdag 16 december 2008 @ 23:05:52 #12
65997 Oldbie
Proud to be South African!
pi_64073855
quote:
Op dinsdag 16 december 2008 21:23 schreef Marijkezwolle het volgende:
De reden dat ze bij het CKA moeten is omdat er kwik in zo'n lamp zit. Hoe veel moeite is het om even te kijken of de locale Gamma/Praxis/Karwei het inzamelt
En als ze dat niet doen mag je verder zoeken.....teveel moeite dus. Als de gemeente / overheid zo graag wil dat je het apart weggooit dan moeten ze daar duidelijk punten voor aangeven.
Bij ons moeten wij ook ons oud papier speciaal ergens heenbrengen. Flikker maar op!! Mijn oud papier verdwijnt zo in de grijze container. Ik wil best helpen met gescheiden afval maar het moet wel makkelijk zijn. Ik ben lui. Aartslui!!
pi_64074055
quote:
Op dinsdag 16 december 2008 23:05 schreef Oldbie het volgende:

[..]

En als ze dat niet doen mag je verder zoeken.....teveel moeite dus. Als de gemeente / overheid zo graag wil dat je het apart weggooit dan moeten ze daar duidelijk punten voor aangeven.
Bij ons moeten wij ook ons oud papier speciaal ergens heenbrengen. Flikker maar op!! Mijn oud papier verdwijnt zo in de grijze container. Ik wil best helpen met gescheiden afval maar het moet wel makkelijk zijn. Ik ben lui. Aartslui!!
En hier is het weer de andere kant om...
Grijze container voor afval.
Groene container voor tuin- en groenteafval.
Blauwe container voor papier.

En dan echt van die flinke, geen halfjes...
  woensdag 17 december 2008 @ 05:28:35 #14
39297 Tichelaar
4 8 15 16 23 42
pi_64078322
quote:
Op dinsdag 16 december 2008 23:11 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

En hier is het weer de andere kant om...
Grijze container voor afval.
Groene container voor tuin- en groenteafval.
Blauwe container voor papier.

En dan echt van die flinke, geen halfjes...
Oh, geen rode bak voor KCA?
Asjemenou
pi_64080125
quote:
Op dinsdag 16 december 2008 18:09 schreef Marijkezwolle het volgende:
Ze komen als het goed is met een chemokar voor het KCA
Ja, zo'n ding die op de meest onmogelijke tijden door het drop heen rijdt, áls je al thuis bent op dat tijdstip (nooit dus als je een normale baan hebt) en áls je die al hoort, moet je verdomd hard rennen wil je op tijd bij dat ding zijn En 'm alvast op straat zetten mag dan weer niet.
Don't let my username fool you...
pi_64080179
Gewoon in de container.. Je wil je tenslotte niet voor niks blauw betalen aan milieuheffingen
pi_64121199
quote:
Op dinsdag 16 december 2008 21:23 schreef Marijkezwolle het volgende:
De reden dat ze bij het CKA moeten is omdat er kwik in zo'n lamp zit. Hoe veel moeite is het om even te kijken of de locale Gamma/Praxis/Karwei het inzamelt
Hoeveel moeite is het om duidelijke informatievoorzieningen te regelen vanuit de gemeente?
  vrijdag 19 december 2008 @ 21:45:12 #18
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_64163093
quote:
Op dinsdag 16 december 2008 18:13 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

- Milieustraat (Let's go wecycle)...
Yeah, en dan met de auto er naar toe gaan...
quote:
In oudere spaarlampen zit zo'n 2 tot 5 miligram kwik. Dat geldt ook voor TL buizen.

Hoewel een recent onderzoek aangaf dat deze minimale hoeveelheid niet schadelijk is als je hem binnenshuis per ongeluk breekt,
De toxicologie leert echter dat dit geen kleine hoeveelheid is! Het is wel degelijk enorm slecht voor je...
censuur :O
pi_64163130
ik gooi het altijd gewoon in vuilnisbak
pi_64163533
Ah, dus jij was die man in die sauna.
pi_64164196
quote:
Op vrijdag 19 december 2008 21:45 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Yeah, en dan met de auto er naar toe gaan...
[..]

De toxicologie leert echter dat dit geen kleine hoeveelheid is! Het is wel degelijk enorm slecht voor je...
Enorm? Klinkt erg "onderbuik"...

Daarnaast: ik heb in de 20 jaar dat we spaarlampen gebruiken (bij mijn ouders en sinds 11 jaar op mezelf) nog nooit een gebroken spaarlamp gehad. Wel eens een TL buis op het werk, daar zit overigens ook kwik in

Mijn nieuwe MegaMan spaarlampen hebben overigens kwik in een amalgaan verbinding; net als in je vullingen.

Weetje: In 4 kilo vis zit gemiddeld al net zoveel kwik als in een spaarlamp...
quote:
AMSTERDAM - De hoeveelheid kwik die vrijkomt na breuk van een spaarlamp is zo laag, dat er geen schadelijke gevolgen op de gezondheid optreden. Om alle risico's uit te sluiten is het verstandig om meteen na het breken van een spaarlamp te luchten om kwikgas te laten ontsnappen. Dit principe van voorzorg is te vergelijken met het nemen van maatregelen bij verven in huis, het morsen van terpentine of het gebruik van ammonia bijvoorbeeld. Dit zeggen Milieu Centraal, en deskundige Frans Duijm van GGD-Groningen na uitlatingen van het Brits Milieubureau. Milieu Centraal en Frans Duijm zien geen risico bij het in huis halen en gebruiken van spaarlampen. Kwik is een gevaarlijk metaal. Het wordt in zeer kleine hoeveelheden in spaarlampen gebruikt, omdat ze daardoor zuinig zijn met energie. In spaarlampen zit 2 tot 5 mg kwik. In feite zijn spaarlampen kleine TL's en ook daarin komt kwik voor. De kans op breuk van een spaarlamp is gering. Gemiddeld gaan de lampen zeven jaar mee en daarom is maar weinig verwisselen nodig. Overigens bestaan er inmiddels ook spaarlampen met een plastic coating die onbreekbaar zijn.

De gebroken resten van een spaarlamp kunnen het beste worden opgeveegd met een papiertje en met handschoenen aan. Wanneer een doekje of een stofzuiger wordt gebruikt kan het kwik zich alsnog verspreiden door het huis. Het opnemen met een papiertje kan geen kwaad voor de gezondheid. De brokstukken van de lamp kunnen samen met het papiertje en de handschoenen in een plastic zak als Klein Chemisch Afval worden aangeboden.

Een spaarlamp is Klein Chemisch Afval, herkenbaar aan het logo van een vuilnisbak met een kruis er doorheen. In Europa is het niet meer verplicht om dit logo op de verpakking te zetten, maar Nederland heeft voor de spaarlamp een uitzondering gemaakt. Wanneer een spaarlamp of TL apart wordt ingeleverd op een gemeentewerf gaat de lamp naar een toegerust recyclingbedrijf dat het kwik er gecontroleerd uithaalt. Bovendien zijn de grondstoffen als glas, metaal en plastic opnieuw te gebruiken. 95 Procent van een spaarlamp kan gerecycled worden.

AMSTERDAM, woensdag
Gebroken spaarlampen kunnen doordat ze kwik bevatten een gevaar opleveren voor de gezondheid.
Als een lamp in stukken valt, moeten mensen onmiddellijk de kamer verlaten. Daarna is het van belang om minstens vijftien minuten goed te ventileren en absoluut geen stofzuiger te gebruiken om de scherven en het vrijgekomen poeder op te ruimen.
Dat dringende advies komt van het Britse ministerie van Milieu DEPRA en wordt onderschreven door het Nederlandse Milieu Centraal. Deze landelijke organisatie biedt burgers onafhankelijke milieu-informatie.

Giftig
Kwik is een giftige substantie, maar wel noodzakelijk in spaarlampen. De energiezuinige spaarlampen bevatten relatief weinig kwik - maximaal vijf milligram, terwijl een kwikthermometer wel drie gram kon bevatten - maar als een lamp breekt is het verstandig om voorzorgsmaatregelen te nemen.
„Als een lamp kapot valt, kan er kort kwikdamp vrijkomen. De blootstellingsduur is kort en paniek is niet nodig, maar uit voorzorg is het belangrijk om niet klakkeloos een gebroken lamp op te ruimen", legt woordvoerder Puk van Meegeren uit. Zelfs blootstelling aan een kleine hoeveelheid kwik kan al duizeligheid en hoofdpijn veroorzaken. Ook Milieu Centraal adviseert om de mensen uit de kamer te halen en minstens vijftien minuten de ramen en deuren open te zetten.
Bij het opruimen met bij voorkeur een papiertje moeten handschoenen gedragen worden. Stofzuigen is uit den boze. „Door te stofzuigen verdwijnen de kwikdeeltjes in je stofzuigerzak en die kunnen zo door het hele huis verspreid worden."
De restanten moeten daarna in een plastic zak gedaan worden, waarna de tas naar het 'klein chemisch afval' gebracht moet worden.

Het Nederlandse ministerie van VROM heeft zelf geen plannen om consumenten te waarschuwen. Wel benadrukt woordvoerster Paula de Jonge dat gebroken of kapotte spaarlampen om het kwikgehalte bij het klein chemisch afval horen en niet bij het gewone vuilnis. Ook benadrukt ze dat er maar weinig kwik terug te vinden is in de energiebespaarders. „Het kwikgehalte in spaarlampen moet voldoen aan wettelijke eisen en is gemiddeld de helft van wat wettelijk toegestaan is."
Milieu Centraal voegt daarnaast toe dat het schadelijke kwikgehalte in spaarlampen bij lange na niet opweegt tegen de besparing in het stroomverbruik. Wel zijn fabrikanten druk bezig om kwikloze spaarlampen te ontwikkelen


[ Bericht 1% gewijzigd door TheFreshPrince op 19-12-2008 22:26:14 ]
  zaterdag 20 december 2008 @ 12:33:25 #22
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_64174859
quote:
Op vrijdag 19 december 2008 22:14 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Enorm? Klinkt erg "onderbuik"...
Daar doet toxicologie niet aan!
quote:
Daarnaast: ik heb in de 20 jaar dat we spaarlampen gebruiken (bij mijn ouders en sinds 11 jaar op mezelf) nog nooit een gebroken spaarlamp gehad. Wel eens een TL buis op het werk, daar zit overigens ook kwik in
Ik heb er meerdere kapot gehad: ze knallen, nemen daarbij de stop mee, en er zit een gat in! En dat waren o.a. Philips lampen, niet de goedkoopste...
censuur :O
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')