abonnement Unibet Coolblue
  maandag 15 december 2008 @ 11:13:02 #1
71166 AKnynke
is lang niet gek
pi_64026349
Zweden is het land van de vele meren, de blonde vrouwen, de sociale overheid en de koude winters.

[ afbeelding ]

Officiële landstaal: Zweeds
Hoofdstad: Stockholm
Regeringsvorm: Parlementaire monarchie
Religie: Protestantisme
Oppervlakte: 449.964 km˛ (8,67% water)
Inwoners: 9.031.088 (2007)

[ afbeelding ]
bron: wikipedia

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Fok!ers zijn natuurlijk ook in Zweden vertegenwoordigd. Ondertussen zitten heaven7, ennuik, Stepho en AKnynke voor korte of langere tijd, of zelfs permanent in het hoge noorden.

Hier bevindingen, vragen, ervaringen etc.

Aanvullingen natuurlijk heel erg welkom!

Gerelateerde topics:
Zweden
Zweden #2

Jamin-achtige winkels in Zweden?

[Met dank aan popolon en AKnynke voor de OP.]

[ Bericht 0% gewijzigd door popolon op 14-12-2010 16:37:52 ]
Ik ben niet gek, ik ben een vliegtuig!
  maandag 15 december 2008 @ 11:13:23 #2
71166 AKnynke
is lang niet gek
pi_64026355
foto-spam:

foto-spam:



Uitzicht vanuit het slaapkamerraam van ons huisje


10 uur 's morgens, en de zon komt op:


fjorden:


kouhoud!


de skibaan opgelopen (de skilift deed het niet, toen gingen we maar naar boven lopen)


gewoon mooi plaatje:


ons huisje:
Ik ben niet gek, ik ben een vliegtuig!
pi_64027740
Zweden
pi_64029801
Mooie foto's!
pi_64030308
Mooi foto's. En even het topic in de gaten houden, nu ik waarschijnlijk volgend jaar een tijdje in Zweden ga werken.
Stop rockin' the boat.
pi_64035866
Hej hej
Op zondag 26 juli 2009 15:19 schreef The_Dean het volgende:
Wat ben je ook een klier :D
pi_64037701
Hej
pi_64040575
quote:
Op maandag 15 december 2008 13:59 schreef bassieVL het volgende:
Mooi foto's. En even het topic in de gaten houden, nu ik waarschijnlijk volgend jaar een tijdje in Zweden ga werken.
karlskrona wordt het dan toch?
pi_64045604
quote:
Op maandag 15 december 2008 20:57 schreef ASroma het volgende:

[..]

karlskrona wordt het dan toch?
Of toch Stockholm. Ik hoop dat laatste. Gelukkig zit het bedrijf waar ik voor werk in heel Zweden.
Stop rockin' the boat.
pi_64053611
quote:
Op maandag 15 december 2008 23:30 schreef bassieVL het volgende:

[..]

Of toch Stockholm. Ik hoop dat laatste. Gelukkig zit het bedrijf waar ik voor werk in heel Zweden.
hehehe stockholm is wel ff ietsje beter, iets andere mentaliteit enzo. Karlskrona is aardig hoor maar het blijft een boerendorp. Desallniettemin zou je je er aardig kun vermaken voor een jaar of iets, er zit ook een behoorlijk groep internationale studenten. En ze hebben daar een verpleegopleiding dus ook een hoop hete zweedse madammekes die dan weer tegenkomt in 1 van de 4 disco's.

pi_64057849
Ik heb goede ervaringen met de disco in het First Statt hotel. Maar inderdaad, Karlskrona zou ik niet langer blijven dan 6 maanden. Terwijl Stockholm geen einddatum nodig zou hebben.
Stop rockin' the boat.
pi_64062205
quote:
Op dinsdag 16 december 2008 12:00 schreef ASroma het volgende:

[..]

hehehe stockholm is wel ff ietsje beter, iets andere mentaliteit enzo. Karlskrona is aardig hoor maar het blijft een boerendorp. Desallniettemin zou je je er aardig kun vermaken voor een jaar of iets, er zit ook een behoorlijk groep internationale studenten. En ze hebben daar een verpleegopleiding dus ook een hoop hete zweedse madammekes die dan weer tegenkomt in 1 van de 4 disco's.


Dat had ik ook precies in Borås. Al lag de gemiddelde leeftijd op de Högskolan i Borås een stuk hoger dan in Nederland. Behalve dan op textilhögskolan.
Op zondag 26 juli 2009 15:19 schreef The_Dean het volgende:
Wat ben je ook een klier :D
pi_64064116
quote:
Op dinsdag 16 december 2008 14:54 schreef bassieVL het volgende:
Ik heb goede ervaringen met de disco in het First Statt hotel. Maar inderdaad, Karlskrona zou ik niet langer blijven dan 6 maanden. Terwijl Stockholm geen einddatum nodig zou hebben.
heb je gewoon gelijk in 6 maanden voor karlskrona is voldoende. Het is er allemaal wel zoetjes, lekker rustig, mooie omgeving. Qua stappen statt ben ik nooit in geweest waren nog te jong in der tijd. Het is wel een leuk ritme (zusje van me ex studeerde daar) donderdagavond studentenpub (rotundan), vrijdag uitbrakken en vrijdagsavonds uitgebreid eten bij het onbeperkte buffet van o'learys met leuke sportwedstrijden. Zaterdag beetje hangen in de stad of een leuk bezoekje aan een andere stad... vaxjo, mariehammn, ronneby, kalmar etc. En dan savonds lekker stappen dan wel in statt of nivå, piraten en er is nog zo'n hiphop club. Allemaal wel gezellig.... Zondag weer uitbraken en eventueel een ijshockey wedstrijd bezoeken.
Grote verschil met stockholm is dat in Karlskrona het op zaterdagavond best rustig is tijdens het stappen, geen overvolle discotheken. In stockholm kun je dat allemaal een beetje afwisselen, als je druk wilt kan je het krijgen maar je hebt genoeg uitgaansgelegenheden waar het daar ook rustig is. Stockholm is een wereldstad maar wel als in een wolf met schaapskleren, hoe beter je het leert kennen hoe beter je het ondervindt.

quote:
Op dinsdag 16 december 2008 17:04 schreef PieterBas het volgende:
[..]

Dat had ik ook precies in Borås. Al lag de gemiddelde leeftijd op de Högskolan i Borås een stuk hoger dan in Nederland. Behalve dan op textilhögskolan.
hoe is het nu met je vriendin daar? heb je er nog steeds mee? zat jij nu ook weer in Nederland om af te studeren? en ga je wellicht nog terug?

volgens mij zit ik een beetje in hetzelfde pakket als jou, momenteel ben ik bezig men hbo-tje af te maken in Nederland. Wellicht dat ik daarna in 2009 ergens een tijdje terug kan om daar te werken, al lijkt me een ander land ook wel weer een keer gaaf, spanje ofzo.
pi_64064948
quote:
Op dinsdag 16 december 2008 18:04 schreef ASroma het volgende:


hoe is het nu met je vriendin daar? heb je er nog steeds mee? zat jij nu ook weer in Nederland om af te studeren? en ga je wellicht nog terug?

volgens mij zit ik een beetje in hetzelfde pakket als jou, momenteel ben ik bezig men hbo-tje af te maken in Nederland. Wellicht dat ik daarna in 2009 ergens een tijdje terug kan om daar te werken, al lijkt me een ander land ook wel weer een keer gaaf, spanje ofzo.
Had daar wel "iets" maar dan met een exchange studente.. maar dat was nooit echt wat geworden. Helaas...
Nu bezig met mijn scriptie aan het afronden en eens kijken naar de mogelijkheid voor een carričre in Zweden.
Aangezien mijn vorige scriptie niet zo liep als gepland...
Op zondag 26 juli 2009 15:19 schreef The_Dean het volgende:
Wat ben je ook een klier :D
pi_64067927
quote:
Op dinsdag 16 december 2008 18:04 schreef ASroma het volgende:

[..]

heb je gewoon gelijk in 6 maanden voor karlskrona is voldoende. Het is er allemaal wel zoetjes, lekker rustig, mooie omgeving. Qua stappen statt ben ik nooit in geweest waren nog te jong in der tijd. Het is wel een leuk ritme (zusje van me ex studeerde daar) donderdagavond studentenpub (rotundan), vrijdag uitbrakken en vrijdagsavonds uitgebreid eten bij het onbeperkte buffet van o'learys met leuke sportwedstrijden. Zaterdag beetje hangen in de stad of een leuk bezoekje aan een andere stad... vaxjo, mariehammn, ronneby, kalmar etc. En dan savonds lekker stappen dan wel in statt of nivå, piraten en er is nog zo'n hiphop club. Allemaal wel gezellig.... Zondag weer uitbraken en eventueel een ijshockey wedstrijd bezoeken.
Grote verschil met stockholm is dat in Karlskrona het op zaterdagavond best rustig is tijdens het stappen, geen overvolle discotheken. In stockholm kun je dat allemaal een beetje afwisselen, als je druk wilt kan je het krijgen maar je hebt genoeg uitgaansgelegenheden waar het daar ook rustig is. Stockholm is een wereldstad maar wel als in een wolf met schaapskleren, hoe beter je het leert kennen hoe beter je het ondervindt.

Statt met de Schlagerbaren , O'Learys en Nivå ken ik wel. Die zijn wel ok. Dan heb je het ook meteen wel gehad Ik heb destijds alleen handbal wedstrijden gezien in Karlskrona, best een leuk sfeertje.

Stockholm wordt zeker steeds leuker nu ik er vaker kom. En het is natuurlijk een wereld van verschil met een dorp als Karlskrona. Hopelijk zijn de collega's een beetje sociaal. En anders de weekenden naar Stockholm of Copenhagen.
Stop rockin' the boat.
  Moderator zaterdag 20 december 2008 @ 19:58:16 #16
45833 crew  Fogel
pi_64185837
Ik ga dit søta bror topic ook maar weer eens in de gaten houden.

Hoe zien jullie kerstplannen eruit? Moet je je daar ook verplicht helemaal volvreten? Hebben ze in jullie kerstboom Zweedse vlaggetjes hangen? (een Zweedse werknemer heeft dat een keer in een Noors ziekenhuis geprobeerd en die vlaggetjes zijn binnen 5 minuten uit de boom gehaald, nationalisme hoort niet thuis in het kerstfeest )
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  zaterdag 20 december 2008 @ 20:29:53 #17
71166 AKnynke
is lang niet gek
pi_64186750
quote:
Op zaterdag 20 december 2008 19:58 schreef Fogel het volgende:
Ik ga dit søta bror topic ook maar weer eens in de gaten houden.

Hoe zien jullie kerstplannen eruit? Moet je je daar ook verplicht helemaal volvreten? Hebben ze in jullie kerstboom Zweedse vlaggetjes hangen? (een Zweedse werknemer heeft dat een keer in een Noors ziekenhuis geprobeerd en die vlaggetjes zijn binnen 5 minuten uit de boom gehaald, nationalisme hoort niet thuis in het kerstfeest )
Ik vlieg morgen terug naar NL!
Ik ben niet gek, ik ben een vliegtuig!
  Moderator zaterdag 20 december 2008 @ 20:55:23 #18
45833 crew  Fogel
pi_64187579
quote:
Op zaterdag 20 december 2008 20:29 schreef AKnynke het volgende:

[..]

Ik vlieg morgen terug naar NL!
Neem je Zweedse kerstboomvlaggetjes mee naar huis?
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  zaterdag 27 december 2008 @ 10:10:25 #19
55330 ennuik
Stockholm boppe!
pi_64394844
Zo... Alweer een weekje in het "memmelân" - heerlijk!
Toch vreemd: ik woon nu alweer 3,5 in "the capital of Scandinavia", heb het daar prima naar mijn zin maar Thuis is toch bij "mem", winkelen bij AH, bij ooms en tantes op visite, hard meeblééren in de kroeg en een patatje mét halen in de stad. Ligt dat aan Moeder of aan Nederland?
pi_64423905
Net terug van een weekje winteren in Sälen. Was er nog nooit geweest, maar wat een aanrader! Prachtige natuur, dik pak sneeuw en van alles te doen daar....heerlijk!
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_64816726
Vertrek morgen voor een half jaar studie naar Lund. Vlieg morgenochtend vanaf Schiphol naar Kopenhagen en pak daar de trein.

Ik heb er zin in.
  donderdag 8 januari 2009 @ 17:25:00 #22
71166 AKnynke
is lang niet gek
pi_64817932
ik ben na een drukke kerstvakantie in continentaal europa weer terug in Zweden. Niet voor lang denk ik, m'n oma thuis ligt op sterven, zal waars. binnen nu en 2 weken terug moeten voor een begrafenis. Daardoor ben ik er ook nog niet met m'n hoofd bij hier.
Ik ben niet gek, ik ben een vliegtuig!
pi_64818495
he bah, wat vervelend...sterkte!
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_64818568
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 17:25 schreef AKnynke het volgende:
ik ben na een drukke kerstvakantie in continentaal europa weer terug in Zweden. Niet voor lang denk ik, m'n oma thuis ligt op sterven, zal waars. binnen nu en 2 weken terug moeten voor een begrafenis. Daardoor ben ik er ook nog niet met m'n hoofd bij hier.
sterkte!
  Moderator donderdag 8 januari 2009 @ 17:55:32 #25
45833 crew  Fogel
pi_64818986
Sälen, daar gaan we in de zomer af en toe heen om goedkoop even weg te zijn. Vooral sommerrodel is leuk
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_64822702
Sterkte AKnynke.
 FR
pi_64822724
Sterkte
Op zondag 26 juli 2009 15:19 schreef The_Dean het volgende:
Wat ben je ook een klier :D
  donderdag 8 januari 2009 @ 19:51:26 #28
71166 AKnynke
is lang niet gek
pi_64823177
thanks allemaal!

Dit vind ik het lastigste aspect aan het wonen in het buitenland geloof ik. Ik heb al zitten wikken en wegen of ik m'n vlucht terug wel zou nemen, en niet gewoon in Nederland zou blijven. Maar goed, daar kan ik niets doen, en hier gaat het leven, hoe gek dan ook, gewoon door. Dus, afscheid van oma genomen (ze is bij m'n ouders thuis, ligt op m'n oude kamertje), en op de trein richting schiphol gestapt. Men, dat was moeilijk.
Ik ben niet gek, ik ben een vliegtuig!
pi_64823320
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 19:51 schreef AKnynke het volgende:
thanks allemaal!

Dit vind ik het lastigste aspect aan het wonen in het buitenland geloof ik. Ik heb al zitten wikken en wegen of ik m'n vlucht terug wel zou nemen, en niet gewoon in Nederland zou blijven. Maar goed, daar kan ik niets doen, en hier gaat het leven, hoe gek dan ook, gewoon door. Dus, afscheid van oma genomen (ze is bij m'n ouders thuis, ligt op m'n oude kamertje), en op de trein richting schiphol gestapt. Men, dat was moeilijk.
Ja heb je zeker gelijk in, dat dat een erg vervelende kant van het emigreren is;
evenals langdurige of plotse ernstige ziekte enzo....
 FR
  Moderator donderdag 8 januari 2009 @ 20:10:12 #30
45833 crew  Fogel
pi_64823976
Sterkte!
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_64853319
Ik ga over 3 weekjes 3 mnd naar Kristianstad
Vive le moment
Viva l'amitié
Viva la mémoire
pi_64924369
Hej!

Het is alweer een hele tijd geleden dat ik op dit forum iets gepost heb, maar toen ik dit topic zag moest ik gewoon even reageren. Ik ben namelijk (ook) Nederzweed of Zwederlander (of whatever). Alweer bijna 2,5 jaar. Natuurlijk praat ik vloeiend Zweeds (al bijna 2 jaar ).

Ik ben net naar Stockholm verhuisd. Ik vraag me af of er nog leuke kroegen of andere leuke gelegenheden zijn.

Heeft iemand van jullie tips?
pi_65055545
Dat wil ik ook wel weten
** Uw tekst hier voor slechts 5 euro per maand **
pi_65055790
Op Södermalm heb je veel leuke kroegen en clubs.

Maar check ook http://www.thelocal.se/news/2/
Stop rockin' the boat.
pi_65078263
quote:
Op zondag 11 januari 2009 19:40 schreef zarlor het volgende:
Hej!

Het is alweer een hele tijd geleden dat ik op dit forum iets gepost heb, maar toen ik dit topic zag moest ik gewoon even reageren. Ik ben namelijk (ook) Nederzweed of Zwederlander (of whatever). Alweer bijna 2,5 jaar. Natuurlijk praat ik vloeiend Zweeds (al bijna 2 jaar ).

Ik ben net naar Stockholm verhuisd. Ik vraag me af of er nog leuke kroegen of andere leuke gelegenheden zijn.

Heeft iemand van jullie tips?
Of een Zweedlander.

Doe je daar een studie? Of ben je er op een andere manier terechtgekomen?
 FR
  donderdag 15 januari 2009 @ 21:20:12 #36
124375 LeroyBrown
Bring back that Leroy Brown!
pi_65086771
Ik heb afgelopen week stufi van het CSN toegewezen gekregen, wel fijn dat het hier wél genoeg krijg om mijn boeken en maandkaart voor de bus van te betalen. In Nederland had ik een gat van 500 euro wat ik met de lening moest opvullen.
[i]Poor man wanna be rich, rich man wanna be king
And a king ain't satisfied, till he rules everything[/i]
pi_65087159
quote:
Op donderdag 15 januari 2009 21:20 schreef LeroyBrown het volgende:
Ik heb afgelopen week stufi van het CSN toegewezen gekregen, wel fijn dat het hier wél genoeg krijg om mijn boeken en maandkaart voor de bus van te betalen. In Nederland had ik een gat van 500 euro wat ik met de lening moest opvullen.
Kan je in Zweden leven van je studiebeurs of moet je erbij werken?
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
  donderdag 15 januari 2009 @ 21:33:09 #38
71166 AKnynke
is lang niet gek
pi_65087347
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 17:25 schreef AKnynke het volgende:
ik ben na een drukke kerstvakantie in continentaal europa weer terug in Zweden. Niet voor lang denk ik, m'n oma thuis ligt op sterven, zal waars. binnen nu en 2 weken terug moeten voor een begrafenis. Daardoor ben ik er ook nog niet met m'n hoofd bij hier.
Die voorspelling is iig uitgekomen, morgen vlieg ikt erug naar huis. Lang leven een reisverzekering die alles voor je regelt!
Ik ben niet gek, ik ben een vliegtuig!
pi_65090030
quote:
Op donderdag 15 januari 2009 21:33 schreef AKnynke het volgende:

[..]

Die voorspelling is iig uitgekomen, morgen vlieg ikt erug naar huis. Lang leven een reisverzekering die alles voor je regelt!
Sterkte meid. Is niet leuk...
 FR
pi_65090115
Sterkte......
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
  vrijdag 16 januari 2009 @ 17:19:02 #41
124375 LeroyBrown
Bring back that Leroy Brown!
pi_65115493
quote:
Op donderdag 15 januari 2009 21:29 schreef Knutknuttsson het volgende:

[..]

Kan je in Zweden leven van je studiebeurs of moet je erbij werken?
Ik heb geen flauw idee, ik woon nog bij m'n ouders, en krijg zodoende minder dan iemand die uit huis woont, maar volgens mij ben je zelf verantwoordelijk voor je levensonderhoud tijdens je studie. Je kan wel net als in Nederland tegen lage rente bijlenen.

En strekte in de komende tijd gewenst AKnynke...
[i]Poor man wanna be rich, rich man wanna be king
And a king ain't satisfied, till he rules everything[/i]
pi_65116840
quote:
Op donderdag 15 januari 2009 21:33 schreef AKnynke het volgende:

[..]

Die voorspelling is iig uitgekomen, morgen vlieg ikt erug naar huis. Lang leven een reisverzekering die alles voor je regelt!
Sterkte
Op zondag 26 juli 2009 15:19 schreef The_Dean het volgende:
Wat ben je ook een klier :D
  vrijdag 16 januari 2009 @ 20:35:26 #43
71166 AKnynke
is lang niet gek
pi_65121776
Thanks allemaal!

T uitzicht vanuit t vliegtuig was iig mooi, wat is Zweden vanaf boven mooi zeg!
Ik ben niet gek, ik ben een vliegtuig!
pi_65221076
quote:
Op donderdag 15 januari 2009 00:26 schreef bassieVL het volgende:
Op Södermalm heb je veel leuke kroegen en clubs.

Maar check ook http://www.thelocal.se/news/2/
Thanks, ik zal het even checken.
quote:
Op donderdag 15 januari 2009 17:29 schreef Bora-Bora het volgende:

[..]

Of een Zweedlander.

Doe je daar een studie? Of ben je er op een andere manier terechtgekomen?
Nee, geen studie. Vriendin. Altijd weer die vriendin...

Verreweg de meeste Nederlanders die ik in Zweden ontmoet heb wonen hier vanwege de vriendin. Ik merk wel dat het heel populair is onder Nederlanders om hier te gaan wonen.

Iemand hier die weet waar men kroketten kan kopen?
pi_65224052
quote:
Op maandag 19 januari 2009 20:10 schreef zarlor het volgende:

[..]

Thanks, ik zal het even checken.
[..]
www.mosebacke.se geeft leuke feestjes en in de zomer een super uitzicht van het dakterras
www.debaser.se voor de leuke concerten.

Dit weekend in de bar van het Scandic hotel geweest op Götgatan. Sowieso genoeg leuke kroegen etc. in die buurt.

Oh ja, ik kwam deze net tegen op google voor je portie kroketten:
http://www.holland-at-home.nl/
http://www.dhcs.se/
Stop rockin' the boat.
pi_65234497
quote:
Op maandag 19 januari 2009 21:19 schreef bassieVL het volgende:

Oh ja, ik kwam deze net tegen op google voor je portie kroketten:
http://www.holland-at-home.nl/
http://www.dhcs.se/
Helaas versturen die kroketten alleen per pallet.

Dat is toch een beetje teveel van het goede.
pi_65235911
Mag je kroketten meenemen als handbaggage? Als je echt heel veel trek hebt in kroketten, ik kom +-1x per maand in Stockholm.
Stop rockin' the boat.
pi_65236222
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 09:51 schreef bassieVL het volgende:
Mag je kroketten meenemen als handbaggage? Als je echt heel veel trek hebt in kroketten, ik kom +-1x per maand in Stockholm.
Volgensmij zijn die allemaal kapot tegen de tijd dat je er bent.

Volgende week ga ik eindelijk een auto bestellen (Lease op eigen bedrijf), en als ik die heb eens met auto en koelbox naar NL om wat spul op te halen.

Duurt helaas 8 tot 12 weken voordat ik de auto heb
pi_65244721
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 10:05 schreef sweboy het volgende:

[..]

Volgensmij zijn die allemaal kapot tegen de tijd dat je er bent.

Volgende week ga ik eindelijk een auto bestellen (Lease op eigen bedrijf), en als ik die heb eens met auto en koelbox naar NL om wat spul op te halen.

Duurt helaas 8 tot 12 weken voordat ik de auto heb
Grote kans dat ze kapot gaan. Je kunt ze natuurlijk ook zelf maken.
Stop rockin' the boat.
pi_65256415
Weet iemand hoe het zit met douane als je met de auto naar Zweden gaat?
Ik ga voor 3 maanden naar Zweden (Stockholm) in april. Nu zou ik graag wat euh drank meenemen (student voor iets hé ).
Ik ga met de boot naar Denemarken (via puttgarden) en dan via de brug naar Zweden.
Nu is mijn vraag, als ik mijn auto tamelijk veel drank meeneem (wat daar toch aardig duur is), wordt zoiets gecontroleerd etc of is het gewoon meteen doorrijden zoals de grens NL-BE of NL-DE
** Uw tekst hier voor slechts 5 euro per maand **
  dinsdag 20 januari 2009 @ 19:33:45 #51
124375 LeroyBrown
Bring back that Leroy Brown!
pi_65256835
Bij mijn weten is het geen probleem. De Zweden zelf rijden er met aanhangwagens vol drank langs, en mag je binnen de EU ook gewoon vrij in- en uitvoeren met een maximum van 100 liter ofzo.
[i]Poor man wanna be rich, rich man wanna be king
And a king ain't satisfied, till he rules everything[/i]
pi_65259687
Alleen aan de brug kunnen ze even in je auto kijken. Gebeurde mij wel, op het moment dat je daar moet betalen.

Mocht echter gewoon doorrijden daarna
  Moderator dinsdag 20 januari 2009 @ 22:03:05 #53
45833 crew  Fogel
pi_65263312
Binnen de EU mag je 10 liter sterke drank, 90 liter wijn en 110 liter bier meenemen. Zou op zich genoeg moeten zijn voor 3 maanden
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_65263978
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 22:03 schreef Fogel het volgende:
Binnen de EU mag je 10 liter sterke drank, 90 liter wijn en 110 liter bier meenemen. Zou op zich genoeg moeten zijn voor 3 maanden
Dan staat je achterbak meestal wel vol
Op zondag 26 juli 2009 15:19 schreef The_Dean het volgende:
Wat ben je ook een klier :D
pi_65269040
Behalve sterke drank vind ik de prijzen voor de alcohol wel mee vallen in Stockholm. Al heb ik ook wel eens 12 euro voor een glas wijn mogen betalen.
Stop rockin' the boat.
pi_65270421
bij ons was zo n spanjaard die de kofferbak vol had met goedkope pakken don vito wijn ofzo en natuurlijk een keer met de boot naar polen om een koffer vol goedkope vodka te halen.
pi_65381160
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 19:22 schreef Virus3000 het volgende:
Weet iemand hoe het zit met douane als je met de auto naar Zweden gaat?
Ik ga voor 3 maanden naar Zweden (Stockholm) in april. Nu zou ik graag wat euh drank meenemen (student voor iets hé ).
Ik ga met de boot naar Denemarken (via puttgarden) en dan via de brug naar Zweden.
Nu is mijn vraag, als ik mijn auto tamelijk veel drank meeneem (wat daar toch aardig duur is), wordt zoiets gecontroleerd etc of is het gewoon meteen doorrijden zoals de grens NL-BE of NL-DE
Nou, ik geloof dat er wel controles zijn. Maar je mag zo veel drank meenemen als je wil, zo lang als het maar voor eigen gebruik is. Als je niet al te veel meeneemt is dat geen probleem. Het is absoluut verboden het te verkopen.

Het gebeurt natuurlijk dat zweden naar het buitenland rijden voor de drank, maar de douane kan er niet veel van zeggen. In plaats daarvan pakken ze je op het gewicht van het geheel, en dan mag je dat wat je te veel hebt achter laten, denk ik. Geen idee hoe hoog de boete daarvoor is.
pi_65870887
Hmm..

Ik kom maar eens in dit topic neuzen.. Ik zit er aan te denken om volgend jaar zes maanden stage te gaan lopen in Zweden, vandaar.

こんにちは。 マンジ です。 おげんき です か。
pi_65886916
cool Xinouth, al enig idee waar?
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_65936833
Waarschijnlijk in de buurt van Härnösand.. als ik dat goed spel.
こんにちは。 マンジ です。 おげんき です か。
pi_65939023
Best Noordelijk...wat ga je daar doen dan?
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_65976171
Ik doe momenteel een opleiding applicatieontwikkeling met deelkwalificatie ICT beheer.

Het is allemaal nog niet zeker of ik wel naar Zweden ga of niet, en of ik wel in Härnösand terecht kom. Een vriend van me woont daar, zijn vader werkt daar als programmeur bij een ICT bedrijfje. Daarmee ben ik nu dus een beetje aan het onderhandelen en dergelijke.

Ik zie het nog wel, ik heb nog een jaar de tijd. Nou ja, een jaar.. iets minder misschien met al het geregel dat bij stages in het buitenland komt kijken .
こんにちは。 マンジ です。 おげんき です か。
pi_66041717
Ryanair begint een nieuwe lijndienst. Vanuit Västerås naar Dusseldof/Weeze. Kan interessant zijn voor sommigen hier, denk ik. Voor mij scheelt het in ieder geval veel reistijd in vergelijking met Nyköping-Weeze.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
  zaterdag 14 februari 2009 @ 00:25:04 #64
124375 LeroyBrown
Bring back that Leroy Brown!
pi_66043899
quote:
Op vrijdag 13 februari 2009 23:26 schreef Knutknuttsson het volgende:
Ryanair begint een nieuwe lijndienst. Vanuit Västerås naar Dusseldof/Weeze. Kan interessant zijn voor sommigen hier, denk ik. Voor mij scheelt het in ieder geval veel reistijd in vergelijking met Nyköping-Weeze.
Ik las het laatst ja, goed nieuws. Ik ging gisteren iemand ophalen in Nyköping, en ben vanuit Uppsala toch zeker 2 uur onderweg geweest met de bus en de trein, terwijl Västerås net 30 minuten geweest zou zijn. Wel minder is dat de vlucht vanuit Düsseldorf al om 6:50 vertrekt.
[i]Poor man wanna be rich, rich man wanna be king
And a king ain't satisfied, till he rules everything[/i]
pi_66048765
allemachtig! Om 6.50 al? Dat is inderdaad geen leuke vliegtijd zeg. Moet je midden in de nacht vanuit Nederland vertrekken. Gelukkig veranderen de tijden bij Ryanair nog eens..
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_66049335
dusseldorf weeze heeft ook een tijd gehad dat hij om 7:00 vertrekt, Niet leuk.

Gelukkig vlieg ik nu niet vaak meer, sinds ik hier vast woon.

Deze zomer met de auto naar nederland. Eind january auto besteld, half maart zou hij er moeten zijn!
pi_66057219
quote:
Op zaterdag 14 februari 2009 11:19 schreef sweboy het volgende:
dusseldorf weeze heeft ook een tijd gehad dat hij om 7:00 vertrekt, Niet leuk.

Gelukkig vlieg ik nu niet vaak meer, sinds ik hier vast woon.

Deze zomer met de auto naar nederland. Eind january auto besteld, half maart zou hij er moeten zijn!
Volvo, Saab?
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_66063668
Nope, Bijna de Volvo S40, maar vond de testrit een beetje tegenvallen

Nieuwe Skoda Octavia 2009
pi_66069314
quote:
Op zaterdag 14 februari 2009 20:04 schreef sweboy het volgende:
Nope, Bijna de Volvo S40, maar vond de testrit een beetje tegenvallen

Nieuwe Skoda Octavia 2009
Aha! Ik rij ook Skoda Octavia...helaas wel wat ouder dan 2009
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_66112808
Ik begin ook maar met volgen. Kans is aanwezig dat het op termijn Stockholm wordt voor mij.
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
  vrijdag 6 maart 2009 @ 23:21:41 #71
160381 dRobje
Zweden! ^^
pi_66786589
quote:
Op maandag 19 januari 2009 20:10 schreef zarlor het volgende:

[..]

Thanks, ik zal het even checken.
[..]

Nee, geen studie. Vriendin. Altijd weer die vriendin...

Verreweg de meeste Nederlanders die ik in Zweden ontmoet heb wonen hier vanwege de vriendin. Ik merk wel dat het heel populair is onder Nederlanders om hier te gaan wonen.

Iemand hier die weet waar men kroketten kan kopen?
ik ga 10 april (goede vrijdag, dat moet toch geluk brengen!) naar Zweden, naar een vrouwtje waar ik al ruim een jaar mee chat/sms/cam via msn enzo.. ze woont in skövde! van dusseldorf/weeze naar göteborg en dan wacht ze op me op het centraal station in göteborg, alleen wel veel wachten maar oke.. geluk dat ik in het oosten van nederland woon dus weeze is niet zo'n heel eind is maar voor een paar dagen maar ik denk ik meld het toch even vlieg woensdags weer terug, enige andere optie was zondag maar dan werd het wel erg kort en dat zagen we helemaal niet zitten haha
  zaterdag 7 maart 2009 @ 15:32:18 #72
97934 ASroma
Flamboyant
pi_66799291
en als ze niet op komt dagen kan je helemaal lang wachten

no offence though
  zaterdag 7 maart 2009 @ 17:04:45 #73
160381 dRobje
Zweden! ^^
pi_66801561
quote:
Op zaterdag 7 maart 2009 15:32 schreef ASroma het volgende:
en als ze niet op komt dagen kan je helemaal lang wachten

no offence though
goh.. haha maar no worries there, die komt wel
pi_66850278
quote:
Op zaterdag 7 maart 2009 17:04 schreef dRobje het volgende:

[..]

goh.. haha maar no worries there, die komt wel
Zo is het hier ook gegaan. Nu al meer dan 4 jaar samen, wonen al meer dan 1 jaar samen, en ga haar deze zomer vragen of ze met me wil trouwen
pi_66859969
Nova had zaterdag een heel item over het 'massaal' emigreren van Nederlanders naar Zweden toe. Een hoog percentages stands op een emigratiebeurs waren afgehuurd door Zweedse regio's..
Op zondag 26 juli 2009 15:19 schreef The_Dean het volgende:
Wat ben je ook een klier :D
  Moderator maandag 9 maart 2009 @ 14:39:25 #76
45833 crew  Fogel
pi_66860119
quote:
Op maandag 9 maart 2009 14:35 schreef PieterBas het volgende:
Nova had zaterdag een heel item over het 'massaal' emigreren van Nederlanders naar Zweden toe. Een hoog percentages stands op een emigratiebeurs waren afgehuurd door Zweedse regio's..
Heeft Zweden (net als Noorwegen) ook van die wervingsprogrammas om Nederlanders in de meest vage afgelegen gebieden te huisvesten?
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_66860313
quote:
Op maandag 9 maart 2009 14:39 schreef Fogel het volgende:

[..]

Heeft Zweden (net als Noorwegen) ook van die wervingsprogrammas om Nederlanders in de meest vage afgelegen gebieden te huisvesten?
Volgens mij wel.
Op zondag 26 juli 2009 15:19 schreef The_Dean het volgende:
Wat ben je ook een klier :D
pi_66871474
quote:
Op maandag 9 maart 2009 14:39 schreef Fogel het volgende:

[..]

Heeft Zweden (net als Noorwegen) ook van die wervingsprogrammas om Nederlanders in de meest vage afgelegen gebieden te huisvesten?
zweeds.net
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
  woensdag 11 maart 2009 @ 14:56:38 #79
160381 dRobje
Zweden! ^^
pi_66936085
quote:
Op maandag 9 maart 2009 09:03 schreef sweboy het volgende:

[..]

Zo is het hier ook gegaan. Nu al meer dan 4 jaar samen, wonen al meer dan 1 jaar samen, en ga haar deze zomer vragen of ze met me wil trouwen
Kijk, als het ook maar iets in die richting komt dan ben ik al tevreden! (ben niet zo van het trouwen, dus dat gaat niet gebeuren)
quote:
Op maandag 9 maart 2009 14:39 schreef Fogel het volgende:

[..]

Heeft Zweden (net als Noorwegen) ook van die wervingsprogrammas om Nederlanders in de meest vage afgelegen gebieden te huisvesten?
Ja ze komen altijd aan met van die onmogelijk gebieden waar de Zweden zelf nog niet eens willen wonen. Als je van landelijk wonen houd dan zit je wel goed daar maar wil je nog een beetje volk om je heen hebben in een leuk stadje/dorpje met meer mogelijkheden (of vlakbij een grote stad) dan kun je het vergeten.
pi_66937010
Ik vond Borås al een vrij saaie stad, zelfs vergeleken met het dorp/kleine stad waar ik in Nederland woon. Ik zag wel op de website van de emigratiebeurs toch een aantal middelgrote plaatsen langskomen.

Göteborg, Stockholm en Malmö waren volgens mij niet aanwezig.
Op zondag 26 juli 2009 15:19 schreef The_Dean het volgende:
Wat ben je ook een klier :D
pi_66946420
hier een reportage van NOVA over Zweden op de emigratiebeurs. Vanaf 13.40 ongeveer

Persoonlijk vind ik het heel raar dat er gesproken wordt over heel veel werk in Zweden en dat er bij bosjes ontslagen vallen.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
  zondag 15 maart 2009 @ 09:12:05 #82
55330 ennuik
Stockholm boppe!
pi_67061700
Hejsan!
Zat laatst in de Tbana en zag een advertentie voor één of andere "international business school" waar men een opleiding kan volgen in het Engels. Ik zit nu te Google-en (?) maar kan niets vinden... ? Heeft iemand die advertentie gezien?
  vrijdag 20 maart 2009 @ 12:48:39 #84
160381 dRobje
Zweden! ^^
pi_67236656
wilde net mn vlucht bij ryanair gaan boeken, zie ik dat er alleen betaalt kan worden met visa en mastercard! maar die heb ik allebei niet.. verdomme
vlucht is trouwens binnen een 3 dagen ineens een stuk duurder geworden, dubbel verdomme
10 april dusseldorf - gothenburg, 15 april gothenburg - dusseldorf
pi_67236816
Tja, Visa en Mastercard zijn wereldwijd de grootsten. De nederlandse PIN pas geeft niemand om

En ja, prijzen kunnen per dag wijzigen. Kunnen ook wel weer goedkoper worden overgens.
  vrijdag 20 maart 2009 @ 13:27:12 #86
160381 dRobje
Zweden! ^^
pi_67237375
haha

naja veel reizigers vanuit nederland dus had eigenlijk een beetje gehoopt op iDeal
naja dan maar even een beetje inventief zijn
pi_67237825
Ideal is nog kleiner dan het PIN systeem.

Internationale websites kunnen niet voor elk land een ander systeem maken. Kost veel te veel, en is voor iedereen veel te omslachtig.

In de meeste landen krijg je dan ook standaard bij je bank rekening een Visa of Mastercard
  maandag 23 maart 2009 @ 13:13:00 #88
160381 dRobje
Zweden! ^^
pi_67321806
is het een aanrader om met de auto naar zweden te gaan? want 'mijn' heenvlucht is binnen een paar dagen van 20 naar 110 eurie gegaan
pi_67322371
quote:
Op maandag 23 maart 2009 13:13 schreef dRobje het volgende:
is het een aanrader om met de auto naar zweden te gaan? want 'mijn' heenvlucht is binnen een paar dagen van 20 naar 110 eurie gegaan
Naast benzinekosten moet je rekening houden met de overtocht of.. met de tol van de brug(gen). Wat qua prijs niet heel van elkaar verschilt. (Volgens mij kost Øresund brug tussen Denemarken en Zweden iets van ¤38 euro)
Op zondag 26 juli 2009 15:19 schreef The_Dean het volgende:
Wat ben je ook een klier :D
pi_67322524
quote:
Op vrijdag 20 maart 2009 13:43 schreef sweboy het volgende:
Ideal is nog kleiner dan het PIN systeem.

Internationale websites kunnen niet voor elk land een ander systeem maken. Kost veel te veel, en is voor iedereen veel te omslachtig.

In de meeste landen krijg je dan ook standaard bij je bank rekening een Visa of Mastercard
In Zweden wordt ook vaak betaald met de Visa kaart.
Op zondag 26 juli 2009 15:19 schreef The_Dean het volgende:
Wat ben je ook een klier :D
pi_67330250
20 euro enkel, 38 retour dacht ik
  Moderator zondag 29 maart 2009 @ 22:34:55 #92
45833 crew  Fogel
pi_67531759
Filmtip: Män som hatar kvinnor
Gisteren in de bios gezien en het is een van de betere films die ik de laatste tijd gezien heb. Ik neem aan dat die bij jullie ook (nog wel - hier moest natuurlijk eerst de Noorse ondertiteling gemaakt worden) draait.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  FOK!fotograaf zondag 29 maart 2009 @ 22:37:38 #93
92797 fraubitch
Heeft een Pwny!!
pi_67531828
zweden

Heb er zelf 2 jaar gewoond en daarna nog teruggeweest voor een stage van 3 maanden

Ik zal eens foto's zoeken
They say I have ADD but I just don't understa...OOOHH!! Look!! A Kitty!!
Screw worldpeace! I want a Pony!
pi_67532063
quote:
Op zondag 29 maart 2009 22:34 schreef Fogel het volgende:
Filmtip: Män som hatar kvinnor
Gisteren in de bios gezien en het is een van de betere films die ik de laatste tijd gezien heb. Ik neem aan dat die bij jullie ook (nog wel - hier moest natuurlijk eerst de Noorse ondertiteling gemaakt worden) draait.
Is dat de verfilming van het boek van Stieg Larsson
Op zondag 26 juli 2009 15:19 schreef The_Dean het volgende:
Wat ben je ook een klier :D
  Moderator zondag 29 maart 2009 @ 22:51:31 #95
45833 crew  Fogel
pi_67532237
quote:
Op zondag 29 maart 2009 22:45 schreef PieterBas het volgende:

[..]

Is dat de verfilming van het boek van Stieg Larsson
Klopt.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_67537420
FIlm nog niet gezien. Heb het boek hier wel in het engels, nog niet gelezen helaas.
pi_67538420
Op aanraden van een mod heb ik mijn topicdiscussie even gekopieerd naar het centraal Zweden topic, om zo meer aandacht voor het onderwerp te krijgen:
________________
Na veel onderzoek gedaan te hebben, heb ik me onlangs aangemeld voor de Stockholm School of Economics en de Copenhagen Business School. Ik wil daar een masteropleiding gaan volgen die twee jaar zal duren. De keuze heb ik louter gemaakt op basis van de studies en universiteiten, en niet vanwege de steden, ik ben namelijk nog nooit in beide steden geweest.

Ik moet daarom de moeilijke keuze maken welke stad ik ga verkiezen. Ik heb wel gehoord dat de steden qua cultuur, uitgaansleven etc. beiden top zijn, dus dat is van minder belang in de afweging. Wat wel van belang zijn de kosten van het levensonderhoud. Verschillende universiteiten in beide steden noemen verschillende bedragen variërend van 600 EUR in Stockholm tot 1000 EUR in Kopenhagen. Ik vraag me dan af waarop zulk soort bedragen precies gebaseerd zijn, je kunt het leven immers zo duur maken als je zelf wilt. Het voordeel van Stockholm is wel dat het een goedkope verbinding met Eindhoven heeft, in tegenstelling tot Kopenhagen.

Vandaar de vraag of er mensen zijn met ervaring die mij misschien een iets beter inzicht kunnen geven in welke stad duurder qua levensonderhoud is en eventueel nog andere info hebben, waardoor ik een goede keuze kan maken.

O.a. de volgende kosten/aspecten zijn van belang:
-woonruimte (incl. gas, water, elektriciteit)
-openbaar vervoer
-uitgaan
-voedsel/alcohol

Tenslotte zouden mijn vriendin het liefst samen gaan wonen, (zij spreekt vloeiend Engels, maar geen Zweeds of Deens en heeft een master-diploma in Economie) dus ervaring met betrekking tot het vinden van werk in beide steden is ook van belang. Met andere woorden, in welke stad zou zijn makkelijker een baan kunnen vinden.
pi_67539038
quote:
Op maandag 30 maart 2009 09:31 schreef Dvm86 het volgende:
Op aanraden van een mod heb ik mijn topicdiscussie even gekopieerd naar het centraal Zweden topic, om zo meer aandacht voor het onderwerp te krijgen:
________________
Na veel onderzoek gedaan te hebben, heb ik me onlangs aangemeld voor de Stockholm School of Economics en de Copenhagen Business School. Ik wil daar een masteropleiding gaan volgen die twee jaar zal duren. De keuze heb ik louter gemaakt op basis van de studies en universiteiten, en niet vanwege de steden, ik ben namelijk nog nooit in beide steden geweest.

Ik moet daarom de moeilijke keuze maken welke stad ik ga verkiezen. Ik heb wel gehoord dat de steden qua cultuur, uitgaansleven etc. beiden top zijn, dus dat is van minder belang in de afweging. Wat wel van belang zijn de kosten van het levensonderhoud. Verschillende universiteiten in beide steden noemen verschillende bedragen variërend van 600 EUR in Stockholm tot 1000 EUR in Kopenhagen. Ik vraag me dan af waarop zulk soort bedragen precies gebaseerd zijn, je kunt het leven immers zo duur maken als je zelf wilt. Het voordeel van Stockholm is wel dat het een goedkope verbinding met Eindhoven heeft, in tegenstelling tot Kopenhagen.

Vandaar de vraag of er mensen zijn met ervaring die mij misschien een iets beter inzicht kunnen geven in welke stad duurder qua levensonderhoud is en eventueel nog andere info hebben, waardoor ik een goede keuze kan maken.

O.a. de volgende kosten/aspecten zijn van belang:
-woonruimte (incl. gas, water, elektriciteit)
-openbaar vervoer
-uitgaan
-voedsel/alcohol

Tenslotte zouden mijn vriendin het liefst samen gaan wonen, (zij spreekt vloeiend Engels, maar geen Zweeds of Deens en heeft een master-diploma in Economie) dus ervaring met betrekking tot het vinden van werk in beide steden is ook van belang. Met andere woorden, in welke stad zou zijn makkelijker een baan kunnen vinden.
Qua werk heb ik geen idee, dat zal in beide steden ongeveer hetzelfde zijn, hoewel de financiele industrie in Stockholm groter is dan die van Kopenhagen. Ik zou trouwens voor SSE gaan, die universiteit staat in finance in ieder geval een stuk beter aangeschreven.
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
  maandag 30 maart 2009 @ 20:43:28 #99
71166 AKnynke
is lang niet gek
pi_67557867
wat ik hier in Uppsala betaal, rough omgerekend naar euro's...

huur 240 euro.
Electriciteit 20 euro
voedsel ongeveer 400 euro in de maand
alcohol thuis 20 euro in de mand
uitgaan (in studentenkroegen): geen idee.

Zal in Stockholm wel wat hoger liggen (huur en uitgaan dan), maar voedsle en alcohol is ongeveer hetzelfde. Ik zou ook voor Stockholm gaan, staat goed aangeschreven, fijne stad om te wonen, lijkt me.
Ik ben niet gek, ik ben een vliegtuig!
pi_67560866
Ik betaalde in Borås en dat was een stuk goedkoper dan bijvoorbeeld Stockholm
¤180 inclusief water, gas, elektriciteit en internet (13m2, dus niet geschikt voor twee personen)
¤ 300-400 per maand aan boodschappen
¤ 35 qua ov
¤ 80-100 per maand aan uitgaan
Op zondag 26 juli 2009 15:19 schreef The_Dean het volgende:
Wat ben je ook een klier :D
pi_67567634
Maandkaart voor trein binnen stockholm provincie: 70 euro

In Stockholm zijn vaak veel kleine apartementen te vinden. Heb nu een apartement gekocht, maar voortijd woonde ik in een 34 M2 apartement, 300 euro per maand, inclusief alles.

Prijzen voor studenten woningen durf ik niet te zeggen
  vrijdag 17 april 2009 @ 12:08:56 #102
160381 dRobje
Zweden! ^^
pi_68103011
woensdag terug gekomen uit zweden.. geweldige tijd gehad, ik wil weer terug! klote 25 vrije dagen in het jaar
5 dagen bij een zweeds meisje en dr familie (moeder + broer) geweest en was wel erg geslaagd, wat een leuk volk die zweden!
pi_68103451
Ik zit nu ook in Stockholm!
Zit in een appartementje in Bromma en doe stage op KTH (hoge school in stockholm)

Ziet er leuk uit allemaal!
Nu nog leuk feestje vinden voor dit weekend. Iemand tips?
** Uw tekst hier voor slechts 5 euro per maand **
  zaterdag 18 april 2009 @ 23:18:13 #104
83087 Stepho
¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_68155016
quote:
Op maandag 30 maart 2009 20:43 schreef AKnynke het volgende:
wat ik hier in Uppsala betaal, rough omgerekend naar euro's...

huur 240 euro.
Electriciteit 20 euro
voedsel ongeveer 400 euro in de maand
alcohol thuis 20 euro in de mand
uitgaan (in studentenkroegen): geen idee.

Zal in Stockholm wel wat hoger liggen (huur en uitgaan dan), maar voedsle en alcohol is ongeveer hetzelfde. Ik zou ook voor Stockholm gaan, staat goed aangeschreven, fijne stad om te wonen, lijkt me.
Wow 400 euro aan eten? Ga je elke week uit eten ofzo? ik kom hoogstens aan de helft en ik eet veel. Het is hier in Stockholm ongeveer 20% tot 40% duurder dan in Nederland gok ik.
  zondag 19 april 2009 @ 10:50:55 #105
55330 ennuik
Stockholm boppe!
pi_68162342
quote:
Op zaterdag 18 april 2009 23:18 schreef Stepho het volgende:

[..]

Wow 400 euro aan eten? Ga je elke week uit eten ofzo? ik kom hoogstens aan de helft en ik eet veel. Het is hier in Stockholm ongeveer 20% tot 40% duurder dan in Nederland gok ik.
Heb geen idee of het inderdaad 20 tot 40 procent duurder is dan in Nederland. en ik betalen ongeveer 1500 - 2000 kr in de maand aan boodschappen. Weinig vlees maar wel veel vis, groente en fruit. 't Hangt er maar net vanaf wat je eet en waar je het koopt.
pi_68182508
Eten hier ook 3500 - 4000 SEK per maand. Voor 2 personen

Al houden we hier erg van Oxfile, minstens 2 keer per maand, en dat is redelijk duur. Maar wel erg lekker.
pi_68193378
quote:
Op zaterdag 18 april 2009 23:18 schreef Stepho het volgende:

[..]

Wow 400 euro aan eten? Ga je elke week uit eten ofzo? ik kom hoogstens aan de helft en ik eet veel. Het is hier in Stockholm ongeveer 20% tot 40% duurder dan in Nederland gok ik.
Brood enzo is stuk duurder dan in NL. Ik woon zelf in Belgie en ben nu voor 3 maanden in Stockholm en ik vind het hier niet echt veel duurder dan in Belgie. Dus die 40% duurder lijkt me erg overdreven. Sommige dingen zijn duurder maar sommige ook weer goedkoper. In het algemeen ben je misschien iets duurder uit maar zeker niet veel. Gewoon de juiste producten bij de juiste winkels halen
** Uw tekst hier voor slechts 5 euro per maand **
pi_68319452
Oh wat een leuk topic dit zeg Ik zelf woon ook sinds een jaar in Zweden (heb een zweedse vriend) en het bevalt me super goed!
pi_68319535
quote:
Op donderdag 23 april 2009 22:05 schreef x_Doi het volgende:
Oh wat een leuk topic dit zeg Ik zelf woon ook sinds een jaar in Zweden (heb een zweedse vriend) en het bevalt me super goed!
Waar woon je dan ergens?
** Uw tekst hier voor slechts 5 euro per maand **
pi_68320003
quote:
Op donderdag 23 april 2009 22:06 schreef Virus3000 het volgende:

[..]

Waar woon je dan ergens?
Ik woon in Falun.
pi_68320310
quote:
Op donderdag 23 april 2009 22:17 schreef x_Doi het volgende:

[..]

Ik woon in Falun.
mooie stad!
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_68320531
quote:
Op donderdag 23 april 2009 22:25 schreef Knutknuttsson het volgende:

[..]

mooie stad!
Ja, vind het super hier! Woon je ook in Zweden?
pi_68322406
Jap, vlakbij Uppsala.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_68325313
Iemand enig idee of er in Trollhattan wat te beleven is? (uurtje van Gothenburg)
Ik heb er wat over opgezocht maar het doet nogal dorps aan voor iemand uit de randstad.
Het is de bedoeling dat ik daar binnenkort naartoe ga.
X
  vrijdag 24 april 2009 @ 20:46:28 #115
215495 Knutknuttsson
Rood-Wit-Rood
pi_68348750
quote:
Op vrijdag 24 april 2009 02:16 schreef Alulu het volgende:
Iemand enig idee of er in Trollhattan wat te beleven is? (uurtje van Gothenburg)
Ik heb er wat over opgezocht maar het doet nogal dorps aan voor iemand uit de randstad.
Het is de bedoeling dat ik daar binnenkort naartoe ga.
Ik weet alleen dat er (nog wel) een SAAB-fabriek staat en dat ie zo'n beetje alle werknemers heeft ontslagen daar.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_68413988
quote:
Op maandag 20 april 2009 09:10 schreef Virus3000 het volgende:

[..]

Brood enzo is stuk duurder dan in NL. Ik woon zelf in Belgie en ben nu voor 3 maanden in Stockholm en ik vind het hier niet echt veel duurder dan in Belgie. Dus die 40% duurder lijkt me erg overdreven. Sommige dingen zijn duurder maar sommige ook weer goedkoper. In het algemeen ben je misschien iets duurder uit maar zeker niet veel. Gewoon de juiste producten bij de juiste winkels halen
De meeste dingen zijn echter een heel stuk duurder. 40% is misschien teveel maar er is weinig dat goedkoper is dan in NL. Zelfs bij de Lidl is het nog duurder dan bij ons. Ik zit zelf trouwens denk ik aan de 1000 per maand, 2000 met Stepho samen gok ik. En dan geven we wel veel uit. Maar ben qua avondeten in principe 4 dagen voorzien dus dat scheelt ook.
  dinsdag 28 april 2009 @ 12:32:41 #117
160381 dRobje
Zweden! ^^
pi_68455716
13 mei weer terug naar zweden voor 5 dagen nu maar hopen dat weeze niet gaat fucken en mij gewoon van A naar B brengt en weer terug
  dinsdag 28 april 2009 @ 12:40:56 #118
215495 Knutknuttsson
Rood-Wit-Rood
pi_68455979
quote:
Op dinsdag 28 april 2009 12:32 schreef dRobje het volgende:
13 mei weer terug naar zweden voor 5 dagen nu maar hopen dat weeze niet gaat fucken en mij gewoon van A naar B brengt en weer terug
Waarom zouden ze dat niet doen? Is er iets gebeurt de vorige keer dan?
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
  dinsdag 28 april 2009 @ 13:00:48 #119
160381 dRobje
Zweden! ^^
pi_68456606
quote:
Op dinsdag 28 april 2009 12:40 schreef Knutknuttsson het volgende:

[..]

Waarom zouden ze dat niet doen? Is er iets gebeurt de vorige keer dan?
nee dat niet maar er zijn wat mensen rondom dat vliegveld die geklaagd hebben en ze willen dat ryanair niet later vliegt dan 22:00.. en ryanair heeft gedreigd bij weeze weg te gaan, mocht dat doorgaan.. zijn al een hoop vluchten gecanceld (weeze - edinburgh in juni bijvoorbeeld).. die uitspraak over het hoe en wat er nou precies gaat gebeuren is volgens mij morgen
weet het ook niet precies maar ergens in deze richting
  dinsdag 28 april 2009 @ 13:04:48 #120
215495 Knutknuttsson
Rood-Wit-Rood
pi_68456734
quote:
Op dinsdag 28 april 2009 13:00 schreef dRobje het volgende:

[..]

nee dat niet maar er zijn wat mensen rondom dat vliegveld die geklaagd hebben en ze willen dat ryanair niet later vliegt dan 22:00.. en ryanair heeft gedreigd bij weeze weg te gaan, mocht dat doorgaan.. zijn al een hoop vluchten gecanceld (weeze - edinburgh in juni bijvoorbeeld).. die uitspraak over het hoe en wat er nou precies gaat gebeuren is volgens mij morgen
weet het ook niet precies maar ergens in deze richting
OOh dat wist ik niet..dat zou niet best zijn. Dan blijven er voor mij alleen de dure alternatieven over als ze uit Weeze zouden vertrekken.
Want ik denk dat Bremen-Nyköping ook geen lang leven is beschoren. Elke keer zit die lijn nog niet half vol.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
  dinsdag 28 april 2009 @ 15:16:56 #121
160381 dRobje
Zweden! ^^
pi_68461859
quote:
Op dinsdag 28 april 2009 13:04 schreef Knutknuttsson het volgende:

[..]

OOh dat wist ik niet..dat zou niet best zijn. Dan blijven er voor mij alleen de dure alternatieven over als ze uit Weeze zouden vertrekken.
Want ik denk dat Bremen-Nyköping ook geen lang leven is beschoren. Elke keer zit die lijn nog niet half vol.
ik moet dan ook nog ff uitzoeken wat het goedkoopst is om naar skövde te komen.. laatst via göteborg gegaan maar kan ook via stockholm, is alleen iets langer in de trein haha
pi_68466976
Het jammere aan Zweden vind ik dat als je met de auto gaat je een massa geld (100 euro in totaal) kwijt bent voor een héél korte bootrit en een brug...

En of je nu brug-brug pakt of boot-boot of enkel boot naar zweden maakt qua prijs niet echt veel verschil. Je bent sowieso 100 euro heen kwijt, 100 euro terug en voor benzine/diesel naar midden zweden ben je hetzelfde kwijt.

Dus altijd 400 euro terwijl die boot/brug minstens de helft van de prijs mag zijn voor wat het is vind ik...
Want 64 euro voor een half uurtje op een boot te zitten vind ik wel beetje overdreven...
** Uw tekst hier voor slechts 5 euro per maand **
pi_68471438
Alleen via bruggen ben je met auto 68 euro kwijt, totaal.

M'n ouders gaan met de caravan in Mei, dan is het helaas een stuk meer.
  dinsdag 28 april 2009 @ 21:12:56 #124
215495 Knutknuttsson
Rood-Wit-Rood
pi_68475643
En dan overnachten wij ook nog eens een keertje als wij met de auto naar Nederland gaan.
Maar die hele korte boottrip is neem ik aan Helsinborg-Helsingör? En ga je dan over het vaste land van Denemarken?

Wij nemen namelijk altijd de brug naar Kopenhagen en de boot naar Duitsland (Puttgarden) Die overtocht duurt 50 minuten.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
  zondag 3 mei 2009 @ 01:44:23 #125
73930 Blinker
Only one Go Ahead Eagles
pi_68609698
Ik ga zelf ook in Juli naar Stockholm, maar vlieg ook via Weeze.
Ik hoop inderdaad dat de boel niet gecanceld gaat worden.
  zondag 3 mei 2009 @ 08:09:21 #126
160381 dRobje
Zweden! ^^
pi_68611204
Ryanair blijft op Weeze vliegen
vrijdag 01 mei 2009 | 16:14 | Laatst bijgewerkt op: zaterdag 02 mei 2009 | 19:13


WEEZE - Ryanair blijft op Airport Weeze vliegen. De Ierse vliegmaatschappij heeft dat bekend gemaakt. Het nieuws kwam nadat de Duitse autoriteiten besloten hadden de vliegtijden van Airport Weeze te verruimen.


Door de vergunning van Airport Weeze aan te passen hebben de Duitse autoriteiten Ryanair behouden. Ryanair had vorige week gedreigd zich van Weeze terug te trekken nadat een Duitse rechter oordeelde dat de vliegtijden met ingang van morgen moesten worden worden ingeperkt.


Eerder vrijdagmiddag publiceerde de Bezirksregierung Düsseldorf een aangepaste vergunning die alle bezwaren moet wegnemen. De vergunning laat maatschappijen die op Airport Weeze eigen vliegtuigen hebben staan (Ryanair en met ingang van morgen ook Hamburg International) de ruimte om tussen 06.00 en 23.30 uur te vliegen met 30 minuten extra landingstijd in noodgevallen. De rechtbank bepaalde vorige week dat tot uiterlijk 23.00 uur op Weeze mocht worden geland.


Alle Ryanair-vluchten die vanaf vandaag waren geschrapt worden gewoon uitgevoerd en zijn weer boekbaar, zo heeft de maatschappij meegedeeld.

Bron: De Gelderlander
------

mooooooi!
pi_68662686
quote:
Op dinsdag 28 april 2009 12:32 schreef dRobje het volgende:
13 mei weer terug naar zweden voor 5 dagen nu maar hopen dat weeze niet gaat fucken en mij gewoon van A naar B brengt en weer terug
Ga je de 18e terug dan?

Vlieg zelf aanstaande vrijdag weer naar mijn vriendin toe, en vlieg 18 mei weer terug naar Weeze vanaf Smaland (Växjö). Zweden
  maandag 4 mei 2009 @ 19:58:27 #128
160381 dRobje
Zweden! ^^
pi_68666559
quote:
Op maandag 4 mei 2009 17:50 schreef tukker89 het volgende:

[..]

Ga je de 18e terug dan?

Vlieg zelf aanstaande vrijdag weer naar mijn vriendin toe, en vlieg 18 mei weer terug naar Weeze vanaf Smaland (Växjö). Zweden
Nee de 17e, ik vlieg vanaf göteborg ook eens ff het vriendinnetje bezoeken
pi_68672059
Ik wil al een tijdje naar stockholm. De bedoeling is dat we met zijn tweeen gaan. We willen er heen vliegen en dan ong. 2 nachten in een goedkoop hotel/hostel overnachten.
Vliegen met ryanair lijkt mij het goedkoopst. Heeft iemand nog tips voor goedkope hotelletjes. En wat ben je in totaal ongeveer kwijt bij een stedentrip naar Stockholm? Wanneer je vliegt en 2 nachten overnacht. En dan nog bijkomende kosten als eten etc.?
pi_68680157
quote:
Op maandag 4 mei 2009 22:09 schreef MarkTP het volgende:
Ik wil al een tijdje naar stockholm. De bedoeling is dat we met zijn tweeen gaan. We willen er heen vliegen en dan ong. 2 nachten in een goedkoop hotel/hostel overnachten.
Vliegen met ryanair lijkt mij het goedkoopst. Heeft iemand nog tips voor goedkope hotelletjes. En wat ben je in totaal ongeveer kwijt bij een stedentrip naar Stockholm? Wanneer je vliegt en 2 nachten overnacht. En dan nog bijkomende kosten als eten etc.?
Let op dat je hier in het forum "KAAskoppen in het buitenland" zit;
voor echte reisvragen kun je het beste in het TRaVelforum terecht.
De lopende topic-serie over Stockholm daar is:

Stockholm #3
 FR
pi_68680581
quote:
Op maandag 4 mei 2009 19:58 schreef dRobje het volgende:

[..]

Nee de 17e, ik vlieg vanaf göteborg ook eens ff het vriendinnetje bezoeken
Ah ja, ik moest kiezen, maandag of zondag, vond de tijd zo vroeg op zondag vanaf Göteborg, aangezien ik vanuit Jönköping dan naar Göteborg had gemoeten, moest ik om 5 uur mijn bed uit ofzo, dat trek ik niet Waar woont jouw vriendin als ik vragen mag?
  dinsdag 5 mei 2009 @ 10:31:41 #132
160381 dRobje
Zweden! ^^
pi_68683805
quote:
Op dinsdag 5 mei 2009 03:43 schreef tukker89 het volgende:

[..]

Ah ja, ik moest kiezen, maandag of zondag, vond de tijd zo vroeg op zondag vanaf Göteborg, aangezien ik vanuit Jönköping dan naar Göteborg had gemoeten, moest ik om 5 uur mijn bed uit ofzo, dat trek ik niet Waar woont jouw vriendin als ik vragen mag?
haha ik snap de keuze was zelf ook een beetje aan het rondkijken maar göteborg was voor mij toch het gemakkelijkst, mn vriendin woont in skövde dus moet überhaupt al een uur met de trein.. dan maar vroeg opstaan en in de trein verder slapen
  dinsdag 5 mei 2009 @ 17:17:51 #133
55330 ennuik
Stockholm boppe!
pi_68698745
Heeft iemand ervaring met het "vertalen" van een Nederlands diploma? Ik ben namelijk aan het flirten met een aantal opleidingen en hoewel sommige niet zo heel streng zijn, willen anderen toch echt "grundläggande behörighet för högskolestudier". Wat moet ik me daar precies bij voorstellen?
  dinsdag 5 mei 2009 @ 17:31:37 #134
71166 AKnynke
is lang niet gek
pi_68699210
quote:
Op dinsdag 5 mei 2009 17:17 schreef ennuik het volgende:
Heeft iemand ervaring met het "vertalen" van een Nederlands diploma? Ik ben namelijk aan het flirten met een aantal opleidingen en hoewel sommige niet zo heel streng zijn, willen anderen toch echt "grundläggande behörighet för högskolestudier". Wat moet ik me daar precies bij voorstellen?
volgens mij vertaalt de ib-groep diploma's naar het engels. Van de site:

Twee soorten statusverklaringen: standaard of uitgebreid

Om in het buitenland aan te tonen wat uw opleiding in Nederland waard is, kunt u bij de IB-Groep een statusverklaring aanvragen.

Er zijn bij de IB-Groep zowel standaard als uitgebreide statusverklaringen verkrijgbaar voor de onderwijssoorten lbo, vbo, vmbo, mavo, havo, vwo, mulo, hbs en mms.

De uitgebreide statusverklaring is op naam gesteld en er staat in welk diploma u hebt behaald en in welke vakken u examen hebt gedaan.

U kunt op het aanvraagformulier aangeven of u de verklaring in het Nederlands of in het Engels wilt.

Bij het aanvragen van een uitgebreide statusverklaring moet u gewaarmerkte kopieën van het diploma en de cijferlijst meesturen. Als u uw originele diploma en cijferlijst meestuurt zijn deze kopieën niet nodig. Een gewaarmerkte kopie kunt u laten maken bij het gemeentehuis.

Als u uw diploma en/of cijferlijst wilt laten vertalen, kunt u zelf contact opnemen met een beëdigd vertaler bij u in de buurt.
Ik ben niet gek, ik ben een vliegtuig!
pi_68701849
quote:
Op dinsdag 5 mei 2009 17:17 schreef ennuik het volgende:
Heeft iemand ervaring met het "vertalen" van een Nederlands diploma? Ik ben namelijk aan het flirten met een aantal opleidingen en hoewel sommige niet zo heel streng zijn, willen anderen toch echt "grundläggande behörighet för högskolestudier". Wat moet ik me daar precies bij voorstellen?
Nog gefeliciteerd jij! En krabbel me eens terug, ik wil verdeurie toch eindelijk die nieuwjaarsborrel eens doen
  donderdag 7 mei 2009 @ 19:24:48 #136
55330 ennuik
Stockholm boppe!
pi_68782359
AKnynke - Bedankt voor de info! Ik heb maar een afspraak gemaakt met de scholen, voor een gesprek. Misschien kan mijn charme verdoezelen dat ik eigenlij helemaal geen goede kandidaat ben!

heaven7 - Ik wilde direct reageren en toen vloog het ComHem signaal uit de kabel! Ja, als we nu een nieuwjaarsborrel doen, zijn we eigenlijk heel erg vroeg! Ik krabbel je!
pi_69116437
tvp ik wil ook naar Zweden verhuizen....
Ooit.
pi_69204164
Net terug uit Zweden maar ga 10 juni weer naar mijn vriendinnetje Ze heeft dan het Zweedse "studenten" dus wil er graag bij zijn.

Alleen dit keer ga ik met de auto. Ben vorig jaar al naar Zweden gereden via de bruggen, maar vond dit toch wel een erg lange rit in mijn eentje omdat je die rare bocht moet maken in Denemarken..

Ik moet in mijn eentje rijden dus zoek de snelste manier om in Jönköping te komen.
Nu las ik bij Scandlines over het "Sweden-ticket", dus via de boot van Rodby naar Puttgarden en dan van Helsingor naar Helsinborg.

Is dit de makkelijkste weg? Zo niet, wat is er misschien beter?
Woon zelf vlakbij de Duitse grens, dus ik zit opzich zo op de Autobahn..
Alvast bedankt!
pi_69204307
quote:
Op dinsdag 19 mei 2009 21:23 schreef tukker89 het volgende:
Net terug uit Zweden maar ga 10 juni weer naar mijn vriendinnetje Ze heeft dan het Zweedse "studenten" dus wil er graag bij zijn.

Alleen dit keer ga ik met de auto. Ben vorig jaar al naar Zweden gereden via de bruggen, maar vond dit toch wel een erg lange rit in mijn eentje omdat je die rare bocht moet maken in Denemarken..

Ik moet in mijn eentje rijden dus zoek de snelste manier om in Jönköping te komen.
Nu las ik bij Scandlines over het "Sweden-ticket", dus via de boot van Rodby naar Puttgarden en dan van Helsingor naar Helsinborg.

Is dit de makkelijkste weg? Zo niet, wat is er misschien beter?
Woon zelf vlakbij de Duitse grens, dus ik zit opzich zo op de Autobahn..
Alvast bedankt!
Ik ben in april van belgie naar stockholm gereden. 1500km, in men eentje. Via boot naar denemarken en dan de brug. Het nadeel hieraan vind ik dat die boot 64 euro kost voor een half uurtje varen...
Terugweg ga ik via beide bruggen proberen.
Die boten zijn gewoon erg duur is mijn mening... maar de reis zelf vond ik heel goed te doen. Weinig last van gehad. Was zondagavond om 22u vertrokken en was maandag middag om 14u in Stockholm en heb rustig aan gedaan en in Zweden regelmatig gestopt.
** Uw tekst hier voor slechts 5 euro per maand **
  dinsdag 19 mei 2009 @ 22:04:24 #140
215495 Knutknuttsson
Rood-Wit-Rood
pi_69205882
quote:
Op dinsdag 19 mei 2009 21:23 schreef tukker89 het volgende:
Net terug uit Zweden maar ga 10 juni weer naar mijn vriendinnetje Ze heeft dan het Zweedse "studenten" dus wil er graag bij zijn.

Alleen dit keer ga ik met de auto. Ben vorig jaar al naar Zweden gereden via de bruggen, maar vond dit toch wel een erg lange rit in mijn eentje omdat je die rare bocht moet maken in Denemarken..

Ik moet in mijn eentje rijden dus zoek de snelste manier om in Jönköping te komen.
Nu las ik bij Scandlines over het "Sweden-ticket", dus via de boot van Rodby naar Puttgarden en dan van Helsingor naar Helsinborg.

Is dit de makkelijkste weg? Zo niet, wat is er misschien beter?
Woon zelf vlakbij de Duitse grens, dus ik zit opzich zo op de Autobahn..
Alvast bedankt!
De route met twee boten (of alternatief: De route met de boot van Puttgarden naar Rödby en dan de brug naar Malmö) neem ik altijd. Vind ik veruit het prettigste en is naar mijn idee ook het snelste als je met de auto gaat. Ook de 50 minuten boottrip zie ik niet als vervelend, eerder een fijne onderbreking van al het rijden. Duur (der) is het wel! Laatste keer zo'n 35 euro voor de brug en 60 voor de boot (geloof ik).

Edit: Enkele reis dus...
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_69207161
Heb het "Sweden-ticket" gevonden voor in totaal 196 euro, een retour.
Voordeel is wel dat de 2e boot in Helsingborg aankomt en je dus niet via Malmö hoeft te rijden. Ik kan dan gelijk van Helsingborg naar Jönköping.
  dinsdag 19 mei 2009 @ 23:28:02 #142
215495 Knutknuttsson
Rood-Wit-Rood
pi_69209656
quote:
Op dinsdag 19 mei 2009 22:31 schreef tukker89 het volgende:
Heb het "Sweden-ticket" gevonden voor in totaal 196 euro, een retour.
Voordeel is wel dat de 2e boot in Helsingborg aankomt en je dus niet via Malmö hoeft te rijden. Ik kan dan gelijk van Helsingborg naar Jönköping.
Waar, maar je moet in Denemarken dan weer langs Kopenhagen rijden naar de boot, terwijl je via Malmö vķķr Kopenhagen eraf gaat. Wat je wint in Zweden verlies je in Denemarken.

Overigens: 10 procent korting op de boten kan je krijgen met Campingcard Scandinavia.
En als je vaker dan twee keer paar jaar de brug Malmö-Kopenhagen neemt, dan is de bro-pass interessant.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_69210187
quote:
Op dinsdag 19 mei 2009 23:28 schreef Knutknuttsson het volgende:

[..]

Waar, maar je moet in Denemarken dan weer langs Kopenhagen rijden naar de boot, terwijl je via Malmö vķķr Kopenhagen eraf gaat. Wat je wint in Zweden verlies je in Denemarken.

Overigens: 10 procent korting op de boten kan je krijgen met Campingcard Scandinavia.
En als je vaker dan twee keer paar jaar de brug Malmö-Kopenhagen neemt, dan is de bro-pass interessant.
Bedankt voor je snelle reacties!
Ik denk dat ik maar kies voor de boot Puttgarden-Rodby en dan de brug naar Malmö!
Campingcard Scandinavia heb ik nog niet, maar vraag ik wel aan op het moment dat ik in Zweden ben.
Erg bedankt in ieder geval!
pi_69214920
via de boot is denk ik wel relaxter. Echter ga ik altijd via de twee bruggen, helemaal geen boot.

Is 100 KM meer rijden, maar kwa tijd ben je sneller (50 minuten op de boot + het wachten voordat je op de boot kunt en hij vertrekt).

In denemarken mag je gelukkig vaak 130 rijden.
  woensdag 20 mei 2009 @ 09:35:31 #145
160381 dRobje
Zweden! ^^
pi_69216281
zondag terug gekomen uit zweden en 12 juni weer terug voor een kort weekendje bij mn vriendin.. maandag geboekt! vlucht 16 euro (klote visa-10euro!), airport bus 6 euro, treinkaartje naar skövde 7 euro, bus naar haar huis 2,50 euro, treinkaartje terug 6 euro, airport bus 6 euro.. totaal 43,50 euro dat is nog wel te doen.. vanaf dat ik vanaf huis vertrek duurt het 4,5 uur voordat ik dr zie dus valt nog mee
pi_69218879
Is Midsommar een beetje leuk om te vieren in Zweden of is het alleen veel drinken?
Stop rockin' the boat.
pi_69218947
quote:
Op woensdag 20 mei 2009 10:59 schreef bassieVL het volgende:
Is Midsommar een beetje leuk om te vieren in Zweden of is het alleen veel drinken?
Het drinken is inderdaad deel van het "leuke".
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
  woensdag 20 mei 2009 @ 11:22:36 #148
215495 Knutknuttsson
Rood-Wit-Rood
pi_69219870
quote:
Op woensdag 20 mei 2009 10:59 schreef bassieVL het volgende:
Is Midsommar een beetje leuk om te vieren in Zweden of is het alleen veel drinken?
Weer een excuus voor de Zweed om veel te zuipen..
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_69228354
quote:
Op woensdag 20 mei 2009 11:22 schreef Knutknuttsson het volgende:

[..]

Weer een excuus voor de Zweed om veel te zuipen..
Een Zweed vind altijd wel een excuus om veel te zuipen...
Op zondag 26 juli 2009 15:19 schreef The_Dean het volgende:
Wat ben je ook een klier :D
pi_69229999
quote:
Op woensdag 20 mei 2009 15:32 schreef PieterBas het volgende:

[..]

Een Zweed vind altijd wel een excuus om veel te zuipen...
Dat ze nog een excuus nodig hebben
Denk dat we dan maar in Stockholm blijven.
Stop rockin' the boat.
  woensdag 20 mei 2009 @ 16:21:59 #151
215495 Knutknuttsson
Rood-Wit-Rood
pi_69230173
Skansen schijnt wel aardig te zijn met midsommar. Traditionele vieringen daar.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_69230324
quote:
Op woensdag 20 mei 2009 16:21 schreef Knutknuttsson het volgende:
Skansen schijnt wel aardig te zijn met midsommar. Traditionele vieringen daar.
Archipelago...
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_69230542
quote:
Op woensdag 20 mei 2009 16:25 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Archipelago...
Maar die is groot. Een bootje huren zou wel leuk zijn.
Stop rockin' the boat.
pi_69230937
Vandaag op de Markt bij een hollandse kaaskraam 2 huge ass stukken heerlijke kaas gekocht Échte hollandse kaas! Smaakt toch verdomd anders dan Eldorado Gouda
pi_69231284
quote:
Op woensdag 20 mei 2009 16:31 schreef bassieVL het volgende:

[..]

Maar die is groot. Een bootje huren zou wel leuk zijn.
Dat doe ik deze zomer. Weekje een motorjacht huren en wat rondvaren, vrienden bezoeken die dan feestje organiseren op hun eilandjes. Heerlijk. Nu nog leren varen.
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_69330181
Zojuist heerlijk genoten van een paar stukken Flyntastek, van de BBQ af, en goed gerookt (houtskool BBQ), met heerlijke Klyftpotatis.

Ik ga nog maar even weer uitbuiken...
pi_69391361
Wat een heerlijk topic is dit zeg! Met al die mooie verhalen..

Ik heb ook het plan om naar Zweden te gaan, ik wil daar mijn buitenland stage doen!
Wilde eigenlijk naar Stockholm maar het schijnt dat de Universiteit van Stockholm niet is aangesloten bij die organisatie voor de Erasmus beurs!
En die wil ik natuurlijk wel hebben
Mijn docent probeert me volgens mij een beetje naar Linköping te sturen, is dat wat?
pi_69391519
De eerste zomerdag vandaag! Goddelijke 24 graden, blote armen en benen en ijsjes weer
pi_69392113


Gemaakt door Stepho
  Moderator maandag 25 mei 2009 @ 20:44:37 #160
45833 crew  Fogel
pi_69395216
quote:
Op woensdag 20 mei 2009 16:42 schreef heaven7 het volgende:
Vandaag op de Markt bij een hollandse kaaskraam 2 huge ass stukken heerlijke kaas gekocht Échte hollandse kaas! Smaakt toch verdomd anders dan Eldorado Gouda
Eldorado is toch zo'n B-merk van een of andere goedkope keten?
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  Moderator maandag 25 mei 2009 @ 20:45:32 #161
45833 crew  Fogel
pi_69395259
5 tips (in het Noors) voor mensen die in eigen land (Zweden dus) op vakantie willen: http://www.aftenposten.no/reise/article3057033.ece
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_69399706
Ja en toch is er geen betere te vinden dan die Gouda. Kun je nagaan dus.
  Moderator maandag 25 mei 2009 @ 22:33:51 #163
45833 crew  Fogel
pi_69400450
Vind je de gräddost niks?
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_69472782
Geen idee wat dat is Merk?
  Moderator woensdag 27 mei 2009 @ 22:48:27 #165
45833 crew  Fogel
pi_69473095
Een op room gebaseerde kaas met een milde smaak. In ieder geval Arla heeft het, maar het is zo normaal dat vast iedere kaasboer het maakt, zelfs in Noorwegen maken ze "Zweedse" gräddost.
Is eigenlijk meer bedoeld als dessertkaas, maar je kan het ook gewoon in dikke plakken op je boterham doen met een paar halve druiven erop bijvoorbeeld.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  woensdag 27 mei 2009 @ 22:50:11 #166
215495 Knutknuttsson
Rood-Wit-Rood
pi_69473179
Die Gouda kaas gaat hier ook mee in de kar, of anders de hushållsost van Arla.

Gräddost ken ik ook niet
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_69473225
Oh klinkt lekker! Morgen naar Willy:s

Trouwens, ik vond een recept in een kookboek hier van broodjes maar daar heb je matbrödsmjöl voor nodig? Nergens kunnen vinden vandaag.. Wat is het en waar vind ik het (of een vervanger?)
  woensdag 27 mei 2009 @ 22:55:28 #168
215495 Knutknuttsson
Rood-Wit-Rood
pi_69473458
Lijkt me gewoon meel voor brood te bakken, toch? Zoiets als Vetemjöl denk ik.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_69473519
Ja maar er zijn echt 100 verschillende soorten meel in de supermarkt .Het is geen gewoon meel want je moet er ook nog 3 dl gewoon meel bijmikken dus het is toch echt iets anders..
  woensdag 27 mei 2009 @ 22:58:35 #170
71166 AKnynke
is lang niet gek
pi_69473602
quote:
Op woensdag 27 mei 2009 22:50 schreef heaven7 het volgende:
Oh klinkt lekker! Morgen naar Willy:s

Trouwens, ik vond een recept in een kookboek hier van broodjes maar daar heb je matbrödsmjöl voor nodig? Nergens kunnen vinden vandaag.. Wat is het en waar vind ik het (of een vervanger?)
Dat vind je gewoon in de super tussen het meel. Ik verwacht dat het een soort volkorenmeel is. Ik heb het nog nooit gekocht...Je zou gewoon vetemjol met iets 'ruiger' meel kunnen mixen, dan moet het vast ook lukken.
Ik ben niet gek, ik ben een vliegtuig!
  woensdag 27 mei 2009 @ 22:59:56 #171
215495 Knutknuttsson
Rood-Wit-Rood
pi_69473672
Van Lantmännen;

Vanlig vetemjöl är det mjöl som används mest i Sverige. Det passar till allt: vitt matbröd, vetebröd, sockerkakor, småkakor och matlagning, t ex för att reda av såser och stuvningar. Ofta blandar man grova mjölsorter med vetemjöl vid bakning av matbröd, eftersom grovt mjöl inte har samma goda bakförmåga

Wat Nynke zegt dus.....
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
  woensdag 27 mei 2009 @ 23:05:05 #172
71166 AKnynke
is lang niet gek
pi_69473910
quote:
Op woensdag 27 mei 2009 22:59 schreef Knutknuttsson het volgende:
Van Lantmännen;

Vanlig vetemjöl är det mjöl som används mest i Sverige. Det passar till allt: vitt matbröd, vetebröd, sockerkakor, småkakor och matlagning, t ex för att reda av såser och stuvningar. Ofta blandar man grova mjölsorter med vetemjöl vid bakning av matbröd, eftersom grovt mjöl inte har samma goda bakförmåga

Wat Nynke zegt dus.....
En persoonlijk kan ik grahamsmjol aanbevelen. Heerlijk!
Ik ben niet gek, ik ben een vliegtuig!
  woensdag 27 mei 2009 @ 23:07:07 #173
215495 Knutknuttsson
Rood-Wit-Rood
pi_69473992
Om brood mee te bakken?
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
  woensdag 27 mei 2009 @ 23:08:08 #174
71166 AKnynke
is lang niet gek
pi_69474034
quote:
Op woensdag 27 mei 2009 23:07 schreef Knutknuttsson het volgende:
Om brood mee te bakken?
Ja, 250 gram grahamsmjol, en 250 gr. vetemjol....

Ik maak vrijwel altijd m'n eigen brood...
Ik ben niet gek, ik ben een vliegtuig!
  woensdag 27 mei 2009 @ 23:11:05 #175
215495 Knutknuttsson
Rood-Wit-Rood
pi_69474163
Zal het eens proberen. Nog nooit gedaan met grahamsmjöl.

Hier bakken we ook vaak zelf. Speciaal broodbakmachine gekocht daarvoor. Zweeds brood blijft toch apart...
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
  woensdag 27 mei 2009 @ 23:14:01 #176
71166 AKnynke
is lang niet gek
pi_69474291
quote:
Op woensdag 27 mei 2009 23:11 schreef Knutknuttsson het volgende:
Zal het eens proberen. Nog nooit gedaan met grahamsmjöl.

Hier bakken we ook vaak zelf. Speciaal broodbakmachine gekocht daarvoor. Zweeds brood blijft toch apart...
Kun je dan andere lekkere meelsoorten aanbevelen?
Ik ben niet gek, ik ben een vliegtuig!
pi_69474323
Zweeds brood is vies Maar ik heb vandaag bij een huge ass Willy:s gekeken maar daar hadden ze het niet hoor..
  Moderator woensdag 27 mei 2009 @ 23:32:27 #178
45833 crew  Fogel
pi_69474981
Niet vergeten om per 100 gram meel 50 gram suiker te gebruiken voor de authentische Zweedse broodsmaak...
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_69475182
Blugh
  donderdag 28 mei 2009 @ 20:43:02 #180
215495 Knutknuttsson
Rood-Wit-Rood
pi_69503798
quote:
Op woensdag 27 mei 2009 23:14 schreef AKnynke het volgende:

[..]

Kun je dan andere lekkere meelsoorten aanbevelen?
Moet eerlijk zeggen dat ik de kant-en-klaar mixen gebruik. De COOP heeft goede, maar bezoek uit NL neemt altijd een aantal pakken mee
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_69504022
Ik ook hoor en die zijn erg lekker

Deze dus oa:
pi_69506438
quote:
Op woensdag 27 mei 2009 23:14 schreef heaven7 het volgende:
Zweeds brood is vies Maar ik heb vandaag bij een huge ass Willy:s gekeken maar daar hadden ze het niet hoor..
Pågen
Op zondag 26 juli 2009 15:19 schreef The_Dean het volgende:
Wat ben je ook een klier :D
  donderdag 28 mei 2009 @ 22:16:42 #183
215495 Knutknuttsson
Rood-Wit-Rood
pi_69507131
quote:
Op donderdag 28 mei 2009 21:58 schreef PieterBas het volgende:

[..]

Pågen
Wat??? Brood misschien, maar dit:




And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_69507200
Oeeh die zijn lekker!
pi_69507488
quote:
Op donderdag 28 mei 2009 22:16 schreef Knutknuttsson het volgende:

[..]

Wat??? Brood misschien, maar dit:

[ afbeelding ]



Het brood is niet de eten ja.. Die dingen namelijk wel
Op zondag 26 juli 2009 15:19 schreef The_Dean het volgende:
Wat ben je ook een klier :D
  Moderator donderdag 28 mei 2009 @ 22:30:52 #186
45833 crew  Fogel
pi_69507652
Ik had een paar weken terug toastbrood van Pågen gekocht (omdat ik nogal laat in de winkel was, was dit de enige keuze). Commentaar van mijn vrouw de volgende ochtend (zonder te weten dat het Pågen was) "Wat is dit voor een meuk? Het smaakt Zweeds... waarom heb je dat gekocht??".
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_69507741


Jätte Franska is in de rooster met Billinge nog wel erg lekker trouwens!

  donderdag 28 mei 2009 @ 22:42:22 #188
215495 Knutknuttsson
Rood-Wit-Rood
pi_69508139
quote:
Op donderdag 28 mei 2009 22:32 schreef heaven7 het volgende:


Jätte Franska is in de rooster met Billinge nog wel erg lekker trouwens!

[ afbeelding ]
Die eten wij gewoon als wit brood. Dus niet roosteren., maar wel ontdooien in de magnetron en eten als ze nog een beetje warm zijn. Anders is het maar droge rommel waar de eendjes nog hun neus voor ophalen.

Ik verbaas me echt over het brood in de schappen hier. Je kan rustig nog brood kopen wat er al vijf dagen ligt. Lekker vers...
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
  Moderator donderdag 28 mei 2009 @ 22:50:17 #189
45833 crew  Fogel
pi_69508435
Oh, en zo'n sleutelsymbool (wat een indicator voor gezond/er eten zou moeten zijn) op lang houdbaar witbrood...
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  donderdag 28 mei 2009 @ 23:32:14 #190
71166 AKnynke
is lang niet gek
pi_69510210
quote:
Op donderdag 28 mei 2009 22:42 schreef Knutknuttsson het volgende:

[..]

Die eten wij gewoon als wit brood. Dus niet roosteren., maar wel ontdooien in de magnetron en eten als ze nog een beetje warm zijn. Anders is het maar droge rommel waar de eendjes nog hun neus voor ophalen.

Ik verbaas me echt over het brood in de schappen hier. Je kan rustig nog brood kopen wat er al vijf dagen ligt. Lekker vers...
god, we lijken wel hollanders. In plaats van in dit topic praten over de heerlijke regen, of over het feit dat er 25 graden voorspeld wordt voor zondag, klagen we al 2 avonden over de kwaliteit van het brood!
Ik ben niet gek, ik ben een vliegtuig!
pi_69510342
Ik hou van Holland
  donderdag 28 mei 2009 @ 23:37:29 #192
124375 LeroyBrown
Bring back that Leroy Brown!
pi_69510484
Mijn moeder heeft altijd Grieks bruinbrood van de verse bakkerij bij de Willy:s, die is wel erg lekker! Die vind ik nog het meest in de buurt komen van gewoon Nederlands brood.
[i]Poor man wanna be rich, rich man wanna be king
And a king ain't satisfied, till he rules everything[/i]
  donderdag 28 mei 2009 @ 23:39:07 #193
215495 Knutknuttsson
Rood-Wit-Rood
pi_69510548
quote:
Op donderdag 28 mei 2009 23:32 schreef AKnynke het volgende:

[..]

god, we lijken wel hollanders. In plaats van in dit topic praten over de heerlijke regen, of over het feit dat er 25 graden voorspeld wordt voor zondag, klagen we al 2 avonden over de kwaliteit van het brood!
Maar jullie zijn de enigen die mij begrijpen daarin!

Klagen over het weer kan ik overal, klagen over Zweeds brood alleen hier...
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_69515888
Bij Willys hebben ze elke dag heerlijk verse bolletjes. 1 zak met 10 witte bolletjes voor 15 SEK, echt heerlijk, en vers.

Weet niet of elke Willys het heeft, voor de Stockholm bewoners, Willys in Älvsjö, 200 Meter van Stockholms Mässan
pi_69516586
Willys op Lidingö heeft wel witte bolletjes maar alleen op maandagmorgen zijn ze vers
pi_69516813
Hier gelukkig zelfs op zondag
  woensdag 24 juni 2009 @ 19:21:28 #197
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_70334029
Ik heb een vraagje. Hoe is het in Zweden geregeld met echo's voor zwangeren? Kun je naar een particulier bureau om een echo te laten maken of gaat dat alleen via het ziekenhuis? Geen idee hoe het daar geregeld is. Toevallig iemand hier die dat weet?
  woensdag 24 juni 2009 @ 19:29:03 #198
215495 Knutknuttsson
Rood-Wit-Rood
pi_70334285
Gewone gang van zaken is dat je rond week 18 een echo aangeboden krijgt in het ziekenhuis. Anders kan je bij een privat barnmorska zelf een echo aanvragen. Kosten daarvan zijn voor eigen rekening. Geen idee hoeveel dat is.
Bij een "gewone" zwangerschap, dus eentje zonder problemen is de echo in week 18 de enige die je krijgt. Maar misschien is dat ook wel weer van kommun tot kommun verschillend.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
  woensdag 24 juni 2009 @ 19:30:51 #199
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_70334327
Bedankt, daar heb ik wat aan. Ik ga op zoek naar een privat barnmorska.
  woensdag 24 juni 2009 @ 19:36:45 #200
215495 Knutknuttsson
Rood-Wit-Rood
pi_70334525
Je woont dus in Zweden?
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
  woensdag 24 juni 2009 @ 19:39:07 #201
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_70334606
Nee, maar ik ga daar een maand naartoe, op bezoek. En in die periode heb ik eigenlijk een echo nodig. Natuurlijk is wachten tot ik weer thuis ben ook een optie, maar ik dacht, als het niet te moeilijk is dan gewoon daar in Zweden. Maar ik heb wat zitten zoeken, volgens mij is het zo eenvoudig nog niet.
pi_70817517
Ik vertrek over drie weken naar Stockholm, om daar een half jaar te gaan studeren aan de Kungliga Tekniska högskolan, de plaatselijke TU. Ik heb een kamer in de Lappis student housing, vlakbij de universiteit en gelegen tussen een bos, een strand en de stad. Ik ben al begon met een zelfcursus Zweeds, om maar meteen aan te kunnen haken.

Ik heb d'r veel zin in!
"I can accept failure. I can not accept not trying."
pi_70817786
Oh wat leuk! Lappis is wel mooi daar hoor. Vlakbij Stocksund waar een vriend van me woont
pi_70818023
Ja, afgaande op foto's en google earth ziet het er prima uit.
"I can accept failure. I can not accept not trying."
pi_70818671
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 16:33 schreef Schadenfreude het volgende:
Ik vertrek over drie weken naar Stockholm, om daar een half jaar te gaan studeren aan de Kungliga Tekniska högskolan, de plaatselijke TU. Ik heb een kamer in de Lappis student housing, vlakbij de universiteit en gelegen tussen een bos, een strand en de stad. Ik ben al begon met een zelfcursus Zweeds, om maar meteen aan te kunnen haken.

Ik heb d'r veel zin in!
Heerlijk! Veel plezier. Ik ben net terug van een stage van de KTH!
Veel plezier daar gewenst!!
** Uw tekst hier voor slechts 5 euro per maand **
pi_70819047
Wat vond je van de universiteit als ik vragen mag? Qua sfeer, en qua niveau.
Ik heb gehoord dat het niveau er over het algemeen wat lager ligt als aan de TU Delft, waar ik nu zit. Maar de organisatie is wel top en het ziet er sfeervol uit.
"I can accept failure. I can not accept not trying."
pi_70822750
Geen idee, ik deed mijn stage daar dus heb er nooit les gevolgd oid. Maar ik denk dat het allemaal dik inorde is, dat kreeg ik toch te horen van al de andere mensen die daar les volgden
** Uw tekst hier voor slechts 5 euro per maand **
  donderdag 9 juli 2009 @ 21:04:31 #208
73930 Blinker
Only one Go Ahead Eagles
pi_70827208
Woensdag naar Zweden
Is het erg nodig om dingen van te voren te plannen of zal ik mijzelf gewoon laten verrassen
pi_70828811
Dat hangt er volledig vanaf wat je wil doen en waar je heen gaat.
  donderdag 9 juli 2009 @ 21:53:09 #210
73930 Blinker
Only one Go Ahead Eagles
pi_70829113
Oeps, vergeten te vermelden! Ik ga een weekje naar Stockholm
Ik hou ervan om een beetje rond te lopen en de stad zelf te bewonderen, maar vindt het zo nu en dan ook wel leuk om enkele musea te bezoeken.
Voor de rest heb ik eigenlijk geen idee wat de stad allemaal te bieden heeft.

Zijn er nog echte aanraders?
  dinsdag 21 juli 2009 @ 23:37:28 #211
215495 Knutknuttsson
Rood-Wit-Rood
pi_71199948
Dit topic is net als het echte leven in Zweden; In juli gebeurt er maar weining.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_71205084
Iederen ligt in de mooie meeren te zwemmen. Hoewel het weer deze week niet zo lekker is:(
pi_71205172
Ik ben er pas eind augustus weer, maar dan komt de tijd van de crayfish party's er weer aan !!!!

Heerlijk avondje lallen op de schnapps...
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_71217796
Ik arriveer begin augustus.

Weet iemand trouwens hoe het zit met de soort van vakbonden waarvan je lid moet worden als je op een studentencomplex woont? Ik heb wel een kamer, maar nog niets over gehoord. Het schijnt verplicht te zijn...
"I can accept failure. I can not accept not trying."
  woensdag 22 juli 2009 @ 20:09:22 #215
215495 Knutknuttsson
Rood-Wit-Rood
pi_71226384
quote:
Op woensdag 22 juli 2009 15:53 schreef Schadenfreude het volgende:
Ik arriveer begin augustus.

Weet iemand trouwens hoe het zit met de soort van vakbonden waarvan je lid moet worden als je op een studentencomplex woont? Ik heb wel een kamer, maar nog niets over gehoord. Het schijnt verplicht te zijn...
Bedoel je misschien een Nation?
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
  vrijdag 24 juli 2009 @ 14:49:26 #216
55330 ennuik
Stockholm boppe!
pi_71287102
quote:
Op woensdag 22 juli 2009 09:12 schreef Drive-r het volgende:
Ik ben er pas eind augustus weer, maar dan komt de tijd van de crayfish party's er weer aan !!!!

Heerlijk avondje lallen op de schnapps...
Brrrr... Ik word echt niet vrolijk van kräftskivor... Getver, dat gezuig op die lijfjes, nee dank u!
pi_71287555
quote:
Op vrijdag 24 juli 2009 14:49 schreef ennuik het volgende:

[..]

Brrrr... Ik word echt niet vrolijk van kräftskivor... Getver, dat gezuig op die lijfjes, nee dank u!
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
  vrijdag 24 juli 2009 @ 15:40:12 #218
215495 Knutknuttsson
Rood-Wit-Rood
pi_71288877
quote:
Op vrijdag 24 juli 2009 14:49 schreef ennuik het volgende:

[..]

Brrrr... Ik word echt niet vrolijk van kräftskivor... Getver, dat gezuig op die lijfjes, nee dank u!
Maar de Schnaps!
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_71288916
quote:
Op dinsdag 21 juli 2009 23:37 schreef Knutknuttsson het volgende:
Dit topic is net als het echte leven in Zweden; In juli gebeurt er maar weining.
Ik moest grijnzen....
 FR
  zaterdag 25 juli 2009 @ 21:45:32 #220
55330 ennuik
Stockholm boppe!
pi_71325696
quote:
Op vrijdag 24 juli 2009 15:40 schreef Knutknuttsson het volgende:

[..]

Maar de Schnaps!

Ja... Nee... Ja... Schnaps is zo verradelijk! Sinds ik laatst amper de trap op kon komen na 3 glazen wijn (over 4 uur!!), durf ik dat ook niet meer aan! Ik word oud...
  zondag 26 juli 2009 @ 12:06:33 #221
71166 AKnynke
is lang niet gek
pi_71335466
Ik mis Zweden wel een beetje!
Ik ben niet gek, ik ben een vliegtuig!
pi_71363808
Schnapps is geweldig, beetje zingen erbij en gaan met die banaan. Ik moet zeggen dat ik sommige echt lekker vind, dus die avondjes bevallen met altijd wel...
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_72104115
Zo, en we zijn weer terug van een weekje nederland en een weekje oostenrijk.

Flink wat wijn en andere drank ingekocht voor ons zelf en familie hier.

Weet iemand overgens nog meer websites/winkels zoals www.productsfromhome.com ?
Wellicht andere nederlandse, of andere buitenlandse online winkels?
pi_72107302
Weer heerlijk weekendje gehad. Mooi weertje, vrijdag lekker uitgeweest en zaterdag bij vrienden thuis lopen hangen...
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_72107902
Ik mis Zweden vreselijk
pi_72129072
Ik heb het aanbod gekregen om vanaf eind januari tot begin juni in Zweden te studeren. Te kiezen uit Lund University of Stockholm University. Dat zal heel wat anders zijn dan Londen of New York maar onder het motto, eens wat anders werd het me enigszins voorgesteld. Ik zal dan direct na juni wel weer door moeten naar Londen ivm. werk dus heb nooit echt de mogelijkheid om ergens te settlen in Zweden. Dus dat hikt ook wel een beetje mee, wie weet vind ik het er leuk!(dames) Het is dus puur even een semester economie volgen op de universiteit in een wat rustigere stad. Ik vroeg me alleen af in hoeverre enige taalkennis van Zweden een must is? En hoe die 2 universiteiten zijn? Dat zijn namelijk de enige 2 die samenlopen met mn studie.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_72134203
Talenkennis is geen must, en Zweedse lees je vrij makkelijk en praat je vrij snel. Als je echt naar Zweden zou willen, zou ik altijd proberen naar de Stockholm School of Economics te gaan, dat is een van de best aangeschreven scholen voor een carriere in finance, ook buiten Zweden. In de City kom je enkel Zweden van die school tegen...
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_72134302
Jammer wel dat iedereen blijft miepen over die zweedse blonde dozen. Het zijn stuk voor stuk bitches die niet van elkaar qua uiterlijk te onderscheiden zijn

Taalkennis is 0,0 nodig. Ik zou Stockholm kiezen, is echt een fantastische stad, altijd wat te doen. En veel beter bereikbaar als mensen je willen bezoeken of als je tussendoor ergens anders heenwil of naar huis wil ofzo.
pi_72134887
quote:
Op dinsdag 25 augustus 2009 11:06 schreef heaven7 het volgende:
Jammer wel dat iedereen blijft miepen over die zweedse blonde dozen. Het zijn stuk voor stuk bitches die niet van elkaar qua uiterlijk te onderscheiden zijn
Wat een gezeur. Zweedse chicks zijn top.
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_72134937
'Zweedse chicks' zijn dom en ontzettend onaardig. Gelukkig maakt dat voor leefhoofden als jullie niet uit, als ze er maar geil uitzien
pi_72135158
quote:
Op dinsdag 25 augustus 2009 11:30 schreef heaven7 het volgende:
'Zweedse chicks' zijn dom en ontzettend onaardig. Gelukkig maakt dat voor leefhoofden als jullie niet uit, als ze er maar geil uitzien
Wat lul je nou? Ik vind Zweedse wijven in ieder geval prima. De dames die ik ontmoet zijn over het algemeen vrij slim en daarbij gezellig bijdehand en prettig om naar te kijken. Beetje gelijk aan Nederlandse dames, alleen knapper en beter gekleed, in mijn mening.

Maar goed, jij bent blijkbaar het type kerel dat zijn frustraties op dit gebied uit door de andere sekse dan maar te betichten van "arrogantie"?

Misschien stink je gewoon uit je bek.
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_72135402
Ik ben een vrouw

Tuurlijk zijn er ook normale en aardige zweedse meiden, maar het stereotype (de breezersletjes zeg maar), zijn arrogant, dom en niet van elkaar te onderscheiden met hun oranje plamuurlaag op het gezicht en het geblondeerde strohaar.
pi_72135679
quote:
Op dinsdag 25 augustus 2009 11:46 schreef heaven7 het volgende:
Ik ben een vrouw


My bad
quote:
Tuurlijk zijn er ook normale en aardige zweedse meiden, maar het stereotype (de breezersletjes zeg maar), zijn arrogant, dom en niet van elkaar te onderscheiden met hun oranje plamuurlaag op het gezicht en het geblondeerde strohaar.
Fine, jij pikt de breezersletjes van Zweden eruit en je typeert vervolgens alle Zweedse vrouwen op die manier. Volgens diezelfde redenering ben jij dus een Nederlands, iets te dik, pukkelig meisje dat inderdaad voor een breezer orale dienstverlening levert?

Misschien moet je het iets minder negatief bekijken.
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_72137634
quote:
Op dinsdag 25 augustus 2009 11:46 schreef heaven7 het volgende:
Ik ben een vrouw

Tuurlijk zijn er ook normale en aardige zweedse meiden, maar het stereotype (de breezersletjes zeg maar), zijn arrogant, dom en niet van elkaar te onderscheiden met hun oranje plamuurlaag op het gezicht en het geblondeerde strohaar.
fjortisar! mijn vriendin woont in zweden (overigens een blonde zweedse, keurig meisje en een hekel aan breezersletjes) en elke keer dat ik erheen ga valt me weer op hoeveel er van lopen, een beetje te aandachtsgeil. maar moet ook toegeven dat er ook genoeg 'natuurlijk' schoon rondloopt.
pi_72146580
quote:
Op dinsdag 25 augustus 2009 11:54 schreef Drive-r het volgende:

[..]



My bad
[..]

Fine, jij pikt de breezersletjes van Zweden eruit en je typeert vervolgens alle Zweedse vrouwen op die manier. Volgens diezelfde redenering ben jij dus een Nederlands, iets te dik, pukkelig meisje dat inderdaad voor een breezer orale dienstverlening levert?

Misschien moet je het iets minder negatief bekijken.
Ik typeer helemaal niet alle zweedse vrouwen, lees dat hierboven staat dat er ook genoeg 'normale', slimme en aardige meiden tussenzitten. Ik generaliseerde ja.
Ben er niet uitgesproken negatief over maar ik vind dat opgehemel constant van die dozen wel zwaar overrated. Alsof Zweden alleen daarom draait, het heeft zoveel meer.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 25-08-2009 17:35:24 ]
pi_72146705
quote:
Op dinsdag 25 augustus 2009 12:58 schreef dRobje het volgende:

[..]

fjortisar! mijn vriendin woont in zweden (overigens een blonde zweedse, keurig meisje en een hekel aan breezersletjes) en elke keer dat ik erheen ga valt me weer op hoeveel er van lopen, een beetje te aandachtsgeil. maar moet ook toegeven dat er ook genoeg 'natuurlijk' schoon rondloopt.
dit is een stereotype dat wel waar is
pi_72147885
quote:
Op dinsdag 25 augustus 2009 17:34 schreef heaven7 het volgende:

[..]

Ik typeer helemaal niet alle zweedse vrouwen, lees dat hierboven staat dat er ook genoeg 'normale', slimme en aardige meiden tussenzitten. Ik generaliseerde ja.
Ben er niet uitgesproken negatief over maar ik vind dat opgehemel constant van die dozen wel zwaar overrated. Alsof Zweden alleen daarom draait, het heeft zoveel meer.
Goed, zijn we het dus eens, je maakt een vrij sterke generalisatie.

En natuurlijk gaat Zweden niet enkel om mooie dames, wellicht dat je iets teveel met de verkeerde boerelullen om gaat.
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_72148206
Ik baseerde die uitspraak op de dingen die ik hier lees dus als jij jezelf als verkeerde boerenlul bestempelt

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 25-08-2009 18:31:12 ]
pi_72148515
quote:
Op dinsdag 25 augustus 2009 17:38 schreef ASroma het volgende:

[..]

dit is een stereotype dat wel waar is
eigenlijk is zweden qua vrouwen hetzelfde als nederland.. een grote groep 'breezersletjes' maar ook een hele grote groep normale leuke vrouwen die zichzelf niet het belangrijkste en mooiste op de hele wereld vinden alleen mensen zien voornamelijk vrouwen die het meest om aandacht vragen/opvallen.. zonde, maar oke, ik ben blij dat ik een normale zweedse heb haha

verder is zweden natuurlijk geweldig door de heerlijke natuur
pi_72149636
Zekers, en de vasaloppet natuurlijk!
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_72179050
Over 2 weken stap ik het vliegtuig in voor een lang weekend Stockholm.. Is toch ruim 1,5 jaar geleden toen ik voor het laatst in Zweden was.

Mijn ouders zijn er al en mijn vader gaat daar ook nog de halve marathon lopen
Op zondag 26 juli 2009 15:19 schreef The_Dean het volgende:
Wat ben je ook een klier :D
pi_72189545
quote:
Op dinsdag 25 augustus 2009 11:03 schreef Drive-r het volgende:
Talenkennis is geen must, en Zweedse lees je vrij makkelijk en praat je vrij snel. Als je echt naar Zweden zou willen, zou ik altijd proberen naar de Stockholm School of Economics te gaan, dat is een van de best aangeschreven scholen voor een carriere in finance, ook buiten Zweden. In de City kom je enkel Zweden van die school tegen...
Oke! Kwam er wel achter dat ik in de eerste maanden van 2010 m'n interviews in Londen zal hebben, of in NY. Dat wordt weer een heel gedoe om dat vanuit Zweden te doen en weer terug te vliegen. Geld wil ook op.

Overigens had ik ook de mogelijkheid om in Tsjechie (praag) en in Zuid Frankrijk nog te studeren. Maar Zweden had eigenlijk voorkeur vanwege de rust en natuur schoon. Heb bekenden wonen in Zweden en die zijn daar gaan wonen om o.a de drukte van Nederland te ontlopen.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_72296685
Tsja, als je rust wil dan zou ik naar Lund gaan! Bovendien helemaal niet slechter te bereiken dan Stockholm, binnen 40 min. met de trein sta je op het vliegveld in Kopenhagen. Just my 2 cents
That's what happens when you play catch without arms
pi_72398994
Samen met een studiemaat wil ik gaan afstuderen in Stockholm.
Ik heb al rondgekeken op de een paar websites van bedrijven (Ericsson, SAP, IBM) maar nog geen echte mogelijkheden gezien op het gebied van informatica.

Wat mij erg op viel was dat de websites die bedoeld zijn afstudeerders veelal in het Zweeds zijn en niet in het Engels vertaald zijn. ik vraag me dus af of de Zweden erg behoudend zijn met hun eigen taal en ik vraag me af of ik met uitgebreid Engels wel een voet tussen de deur krijg. Kan iemand trouwens aangeven of de Zweden het afstuderen zo kennen als wij dat doen?
pi_72400123
afstuderen geen idee.

De meeste zweden zijn wel erg goed in engels
pi_72418916
Voertaal binnen Ericsson is Engels. Als je op de jobsite van Ericsson zoekt (http://www.ericsson.com/ericsson/careers/) in Stockholm vind je een aantal mogelijkheden voor afstudeerscripties in het Engels. Voornamelijk gericht op telecom natuurlijk.
Stop rockin' the boat.
pi_72428484
Interessant stukje over Zweden, er worden wel goede argumenten gebruikt om mensen te lokken om naar Zweden te emigreren en dat lijken me ook wel hele goede.

http://www.telegraaf.nl/b(...)igrant__.html?p=20,1
The dead ball specialist!
pi_72428634
quote:
Op vrijdag 4 september 2009 12:14 schreef MervinMinky het volgende:
Interessant stukje over Zweden, er worden wel goede argumenten gebruikt om mensen te lokken om naar Zweden te emigreren en dat lijken me ook wel hele goede.

http://www.telegraaf.nl/b(...)igrant__.html?p=20,1
maar het gaat wel over Haparanda en omstreken. Dat is wel heel noordelijk en desolaat. Daar moet je écht van houden. Op vakantie vind ik het prachig daar, maar wonen
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
  Moderator vrijdag 4 september 2009 @ 12:23:20 #249
45833 crew  Fogel
pi_72428700
Wat zijn de goede argumenten volgens jou, ik zie er namelijk behalve goedkope huizen geeneen? Ik zou voor geen goud in zo'n afgelegen plaats in Noord-Zweden willen wonen, en met mij heel veel mensen en daardoor zijn die huizen dus ook zo spotgoedkoop, het is er verlaten.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_72429094
quote:
Op vrijdag 4 september 2009 12:23 schreef Fogel het volgende:
Wat zijn de goede argumenten volgens jou, ik zie er namelijk behalve goedkope huizen geeneen? Ik zou voor geen goud in zo'n afgelegen plaats in Noord-Zweden willen wonen, en met mij heel veel mensen en daardoor zijn die huizen dus ook zo spotgoedkoop, het is er verlaten.
zweden willen niet eens in noord-zweden wonen, laat staan andere mensen.. enige dat goed is zijn inderdaad de huizenprijzen, maar die vallen in heel zweden wel mee.. niet midden in stockholm of göteborg natuurlijk maar een klein plaatsje net iets daarbuiten hebben ook leuke goedkope huizen en denk dat mensen dáár liever zitten dan in the middle of nowhere.
pi_72429133
Oh noordzweden is zo mooi
pi_72429182
quote:
Op vrijdag 4 september 2009 12:40 schreef heaven7 het volgende:
Oh noordzweden is zo mooi
Ja prachtig! Echt. Maar ik geloof dat als ik daar zou moeten wonen, ik gillend gek werd....
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_72429453
Is er iemand al eens in het Icehotel geweest?
Stop rockin' the boat.
pi_72429680
quote:
Op vrijdag 4 september 2009 12:42 schreef Knutknuttsson het volgende:

[..]

Ja prachtig! Echt. Maar ik geloof dat als ik daar zou moeten wonen, ik gillend gek werd....
Ik heb dus ook 2 jaar redelijk noordelijk gewoond (ergens in het midden, dus), en het beviel wel. Zeker toen ik wat meer mensen leerde kennen mis je bepaalde dingen niet meer (zoals een goede bioscoop, meer dan 2 uitgaansgelegenheden, etc.).

Nu woon ik al een jaar in Stockholm, maar ik mis het simpele leven daar boven.

Maargoed... er zijn er veel die er niet tegen kunnen.
pi_72431955
Gaan er al vliegtuigen vol met jonge Nederlanders naar Zweden toe?
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_72433139
quote:
Op vrijdag 4 september 2009 14:18 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Gaan er al vliegtuigen vol met jonge Nederlanders naar Zweden toe?
genoeg, maar de meeste komen gewoon weer terug

ben nu inmiddels 4x in zweden geweest en afgelopen zomer 5 weken doorgebracht met mn zweedse vriendin.. aankomende woensdag komt ze weer deze kant op voor een paar dagen
pi_72447217
Je moet wel oppassen dat je niet net als Jack Nicholson in The Shining gaat eindigen als je daarboven gaat wonen, nee geef mij maar inderdaad het ietswat drukke stadsleven waar je nooit alleen bent binnen een straal van 1 km. Alsnog zou ik soms wel de rust willen hebben van Noord-Zweden
The dead ball specialist!
pi_72447820
Oke eerlijk = eerlijk, na 5 dagen Abisko en Kiruna en geen auto vond ik het héérlijk weer terug naar Stockholm te gaan
pi_72456757
quote:
Op vrijdag 4 september 2009 14:18 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Gaan er al vliegtuigen vol met jonge Nederlanders naar Zweden toe?
Volgende week zit ik in het vliegtuig naar Stockholm
Op zondag 26 juli 2009 15:19 schreef The_Dean het volgende:
Wat ben je ook een klier :D
pi_72496676
Is er iemand die weet of de Astra 1 en 3 satelieten in Stockholm te zijn ontvangen?

Willen graag hier een NL canal digitaal abbonement gaan gebruiken, om NL tv te kunnen kijken. Weet iemand of dit kan? (Abbonement komt op naam van iemand in nederland te staan)
pi_72497572
Toevallig las ik op een ander forum daarover....ik pm je de link wel (weet niet zeker of je hier mag linken naar een ander forum)
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
  Moderator zondag 6 september 2009 @ 20:46:37 #262
45833 crew  Fogel
pi_72498069
Check eerst even of je van de vereniging van eigenaren (er vanuit gaande dat je in een apartement woont) wel een schotelantenne mag plaatsen. Je hebt er een van 70-100cm nodig voor fatsoenlijk beeld als ik het goed herinner en dat ziet er niet erg leuk uit op een balkon oid.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_72498851
Schotel geen probleem. Hebben er nu ook al een voor zweedse tv Zijn wel meerdere hier die 2 schotels hebben op hun balkon.

Volgensmij zit Astra 1 en 3 redelijk dicht bij Thor, dus neem aan dat ik die wel moet kunnen richten
  Moderator zondag 6 september 2009 @ 21:31:49 #264
45833 crew  Fogel
pi_72500166
Volgens de factsheet van 1E bijvoorbeeld heb je slechts een 60cm schotel nodig in Stockholm. Gaat dus wel goedkomen.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_72552540
Binnenkort heb ik een sollicitatiegesprek in Zweden. Nog dingen waar ik op moet letten in verhouding tot Nederlandse gesprekken? Ik heb veel met Zweden te maken gehad voor mijn werk, maar nog nooit een sollicitatiegesprek.
Stop rockin' the boat.
pi_72563856
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 15:45 schreef bassieVL het volgende:
Binnenkort heb ik een sollicitatiegesprek in Zweden. Nog dingen waar ik op moet letten in verhouding tot Nederlandse gesprekken? Ik heb veel met Zweden te maken gehad voor mijn werk, maar nog nooit een sollicitatiegesprek.
Kom niet overdressed. Draag een pak met stropdas alleen als dat straks ook binnen je werkzaamheden valt. Loon wordt vaak individueel vastgesteld. Als je onzeker bent over wat je moet vragen, of hoe hoog je moet inzetten, hou je dan een beetje op de vlakte en laat hun een eerste bod uitbrengen. Dat was in ieder geval mijn tactiek.

Wat voor werk is het?
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_72574477
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 21:25 schreef Knutknuttsson het volgende:

[..]

Kom niet overdressed. Draag een pak met stropdas alleen als dat straks ook binnen je werkzaamheden valt. Loon wordt vaak individueel vastgesteld. Als je onzeker bent over wat je moet vragen, of hoe hoog je moet inzetten, hou je dan een beetje op de vlakte en laat hun een eerste bod uitbrengen. Dat was in ieder geval mijn tactiek.

Wat voor werk is het?
Project Manager in de consultancy wereld. Tijd om een pak aan te schaffen ben ik bang.
Stop rockin' the boat.
pi_72579361
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 21:25 schreef Knutknuttsson het volgende:

[..]

Kom niet overdressed. Draag een pak met stropdas alleen als dat straks ook binnen je werkzaamheden valt. Loon wordt vaak individueel vastgesteld. Als je onzeker bent over wat je moet vragen, of hoe hoog je moet inzetten, hou je dan een beetje op de vlakte en laat hun een eerste bod uitbrengen. Dat was in ieder geval mijn tactiek.

Wat voor werk is het?
Naar mijn mening kan je beter iets te overdressed zijn, dan in je tshirt, slippers en een korte broek (beetje extreem voorbeeld). Ieder geval veel succes
Op zondag 26 juli 2009 15:19 schreef The_Dean het volgende:
Wat ben je ook een klier :D
pi_72580145
quote:
Op woensdag 9 september 2009 09:35 schreef bassieVL het volgende:

[..]

Project Manager in de consultancy wereld. Tijd om een pak aan te schaffen ben ik bang.
Yep, zeker een pak inderdaad. Ik ben niet bekend met de Zweedse gewoontes maar in het geval van deze baan lijkt me dat wel een basis-eis.

Sterkte!
 FR
  Moderator woensdag 9 september 2009 @ 13:25:43 #270
45833 crew  Fogel
pi_72580357
quote:
Op woensdag 9 september 2009 09:35 schreef bassieVL het volgende:

[..]

Project Manager in de consultancy wereld. Tijd om een pak aan te schaffen ben ik bang.
Kan je nog steeds alle kanten op
Van alle Zweedse bedrijven waar ik contact mee heb gehad (buiten de standaard "pakken-bedrijven"... maar als je bij een van die zou solliciteren en dat niet weet, kom je daar toch niet binnen ), liepen eigenlijk alleen sales managers in pak rond.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_72590785
quote:
Op woensdag 9 september 2009 13:25 schreef Fogel het volgende:

[..]

Kan je nog steeds alle kanten op
Van alle Zweedse bedrijven waar ik contact mee heb gehad (buiten de standaard "pakken-bedrijven"... maar als je bij een van die zou solliciteren en dat niet weet, kom je daar toch niet binnen ), liepen eigenlijk alleen sales managers in pak rond.
dat dus
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_72593115
quote:
Op woensdag 9 september 2009 13:18 schreef Bora-Bora het volgende:

[..]

Yep, zeker een pak inderdaad. Ik ben niet bekend met de Zweedse gewoontes maar in het geval van deze baan lijkt me dat wel een basis-eis.

Sterkte!
Binnenkort eens shoppen voor een pak dan.
Stop rockin' the boat.
pi_72596075
Kijk even bij Dressmann (of Living Large als je wat breder bent ) Die hebben leuke/goede pakken voor een nette prijs.
  Moderator woensdag 9 september 2009 @ 21:14:44 #274
45833 crew  Fogel
pi_72596362
quote:
Op woensdag 9 september 2009 21:06 schreef sweboy het volgende:
Kijk even bij Dressmann (of Living Large als je wat breder bent ) Die hebben leuke/goede pakken voor een nette prijs.
Een Dressman pak herken je al op grote afstand... in negatieve zin.
Als je vaak een pak aan moet, kan je beter meteen wat meer geld betalen en voor wat betere kwaliteit gaan zodat het pak ook goed zit en je je er ook comfortabel in voelt. Als je niet gewend bent aan pakken en dan ook nog eens een slecht zittend pak hebt, dan zie je hoogstwaarschijnlijk niet erg zelfzeker uit en dan is het beter om in normale, maar nette, kleding te komen of dus in een fatsoenlijk pak.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  zaterdag 19 september 2009 @ 19:36:27 #275
164418 Cunani
Jag vet inte!
pi_72913351
Sinds 17 augustus verblijf ik in Karlstad, hier studeer ik aan de universiteit. Ik blijf hier tot ong. eind december. Tot nu toe bevalt Zweden me prima. Schitterend land, zeker met de zonnige dagen afgelopen week.

Ben benieuwd wanneer de echte kou komt.
pi_72913691
Dat valt wel mee hoor. Het is vooral lang kouder en donker, errug donker.
pi_72919430
De echte kou komt vaak ná december. Al weet ik niet hoe het is in Karlstad. Overigens hier nog steeds t-shirt weer . Overdag dan.....
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_72919464
Was toch weer een beetje vreemd om weer even in Zweden te zijn...
Op zondag 26 juli 2009 15:19 schreef The_Dean het volgende:
Wat ben je ook een klier :D
pi_72919558
quote:
Op zaterdag 19 september 2009 22:55 schreef PieterBas het volgende:
Was toch weer een beetje vreemd om weer even in Zweden te zijn...
positief of negatief?
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_72919814
Positief hoor.. Hoewel mijn Zweeds echt flink achteruit is gegaan.. en het is echt anders rijden in Zweden.. Op de E4 tussen Linkoping en Helsingborg iets van 10 auto´s tegengekomen
Op zondag 26 juli 2009 15:19 schreef The_Dean het volgende:
Wat ben je ook een klier :D
  zondag 20 september 2009 @ 18:21:44 #281
164418 Cunani
Jag vet inte!
pi_72940987
We hebben afgelopen dagen veel zon gehad. Vandaag begonnen we ook met mooi weer, maar een half uur geleden kwam het water opeens met bakken uit de hemel vallen. Zo te zien gaat dat ook nog wel even door.
pi_72941120
quote:
Op zondag 20 september 2009 18:21 schreef Cunani het volgende:
We hebben afgelopen dagen veel zon gehad. Vandaag begonnen we ook met mooi weer, maar een half uur geleden kwam het water opeens met bakken uit de hemel vallen. Zo te zien gaat dat ook nog wel even door.
ik heb anders wel goeie ervaringen met zweedse nazomers

vooral skane en blekinge zijn lekker met veel zonuren...
pi_73051585
zon enz valt hier nu tegen in skane.

vandaag weer een regenbui, ook lekker winderig
pi_73052034
Oh vandaag was het prachtig in Stockholm! Wat fijn om weer even terug te zijn. Het voelt echt als thuis Gelijk weer zweeds geluld en de hele dag door de stad gebanjerd en aan een meertje gezeten enzo Damn wat hou ik toch van Zweden
pi_73054926
Ik zou vandaag ook graag in Stockholm zijn geweest.
Stop rockin' the boat.
pi_73061480
Ja, erg mooi weer hier inderdaad. Heb woensdag ochtend vroeg zelfs een helicopter vlucht gehad
pi_73062818
Je bent je kronen nog aan het tellen?
Stop rockin' the boat.
pi_73078809
quote:
Op donderdag 24 september 2009 10:40 schreef bassieVL het volgende:
Je bent je kronen nog aan het tellen?
Op zondag 26 juli 2009 15:19 schreef The_Dean het volgende:
Wat ben je ook een klier :D
pi_73108051
quote:
Op donderdag 24 september 2009 10:40 schreef bassieVL het volgende:
Je bent je kronen nog aan het tellen?
haha
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
  vrijdag 25 september 2009 @ 20:07:50 #290
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_73109148
quote:
Op donderdag 24 september 2009 10:40 schreef bassieVL het volgende:
Je bent je kronen nog aan het tellen?
pi_73115862
Ik snap t nie?

Morgen weer naar NL

[ Bericht 36% gewijzigd door #ANONIEM op 25-09-2009 23:49:35 ]
pi_73119057
heaven7 kijkt nooit nieuws of kranten?

http://www.stockholmnews.com/more.aspx?NID=4018
pi_73119272
Oh dat, ja natuurlijk wel, doe niet zo aardig zeg!
pi_73119406
pi_73140811
quote:
Op zaterdag 26 september 2009 07:28 schreef sweboy het volgende:
heaven7 kijkt nooit nieuws of kranten?

http://www.stockholmnews.com/more.aspx?NID=4018


En bedankt voor de vraag, heaven7! Ik vroeg me ook al af waar de lol om ging!
 FR
pi_73310553
Mooi, een Zweden topic...

Ik zit er al jaren over te denken om naar Zweden te emigreren, en nu gaat het er waarschijnlijk van komen
Op het moment ben ik bezig om een huis te kopen in Ovre Soppero, 50 km ten zuiden van Karesuando. Voor de reacties hierboven: er willen dus echt wel Nederlanders de echte kou in

Het plan is om mijn werk in Nederland aan te houden, offshore, twee op, twee af, en in de vrije weken de drukte van Rotterdam in te ruilen voor de rust van Soppero.
Het dorpje is een klein plaatsje met 300 inwoners waar ik al jaren kom en inmiddels behoorlijk wat vrienden en kennissen heb. Voor mij is het dus geen cold-turkey verhuizing en ik weet wat ik kan verwachten van de mensen en de omgeving.

Zitten er hier meer mensen die in Kiruna-, Gallivare- of Pajala kommun wonen?
pi_73310813
quote:
Op vrijdag 2 oktober 2009 16:55 schreef vijv het volgende:
Mooi, een Zweden topic...

Ik zit er al jaren over te denken om naar Zweden te emigreren, en nu gaat het er waarschijnlijk van komen
Op het moment ben ik bezig om een huis te kopen in Ovre Soppero, 50 km ten zuiden van Karesuando. Voor de reacties hierboven: er willen dus echt wel Nederlanders de echte kou in

Het plan is om mijn werk in Nederland aan te houden, offshore, twee op, twee af, en in de vrije weken de drukte van Rotterdam in te ruilen voor de rust van Soppero.
Het dorpje is een klein plaatsje met 300 inwoners waar ik al jaren kom en inmiddels behoorlijk wat vrienden en kennissen heb. Voor mij is het dus geen cold-turkey verhuizing en ik weet wat ik kan verwachten van de mensen en de omgeving.

Zitten er hier meer mensen die in Kiruna-, Gallivare- of Pajala kommun wonen?
Gaaf, maar wel erg Noordelijk. Is daar een beetje te komen met het vliegtuig? Het moet daar natuurlijk wel enorm mooi zijn!
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_73311314
Kiruna airport ligt op 125 km afstand, uurtje rijden. Als je een beetje goede aansluiting hebt vlieg je inclusief overstap binnen 4 uurtjes van Amsterdam naar Kiruna. Vanaf Eindhoven duurt het wat langer, maar alsnog acceptabel.

Persoonlijk vind ik de natuur in het gebied ten noorden van Kiruna erg mooi. Het is er totaal niet te vergelijken met de rest van Zweden en het landschap is erg dynamisch. Je ziet het per 50 km veranderen. In verhouding komen er nog betrekkelijk weinig toeristen, de meeste duiken ter hoogte van Kiruna via Abisko Noorwegen in en slaan de noordpunt van Zweden over.
  zondag 4 oktober 2009 @ 12:31:09 #299
215495 Knutknuttsson
Rood-Wit-Rood
pi_73354092
Happy Kanelbulle dag allemaal!
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_73359460
quote:
Op zondag 4 oktober 2009 12:31 schreef Knutknuttsson het volgende:
Happy Kanelbulle dag allemaal!
Hou op, ik zit al vol man!

"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_73420470
Leuk topic!
Ik heb vorig jaar een hafljaar gestudeerd in Uppsala. Zit er nu over te denken om volgend jaar mijn master in Stokholm te gaan doen, en wel eens te dagdromen van emigreren naar Zweden...
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')