abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 11 december 2008 @ 13:27:05 #1
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_63931729
quote:
Hou vol, minister Klink!
Er is verzet tegen het rookverbod in de horeca, maar daar is niemand bij gebaat. Ook kroegbazen niet, want van omzetdaling door het rookvrij maken is geen sprake. Hooguit de tabaksindustrie spint garen bij het negeren van het verbod.

Lies van Gennip
Sinds 1 juli 2008 zijn alle werkplekken in ons land rookvrij en is de uitzondering die sinds 2004 gold voor de horeca opgeheven. Een maatregel waarmee de overheid haar verantwoordelijkheid neemt om de gezondheid van de bevolking te beschermen. Het is een maatregel waar de meerderheid van de Nederlandse bevolking en de meerderheid van de Tweede Kamer achter staan. Toch is sinds de invoering de rookvrije horeca uitgebreid ter discussie gesteld. Steeds meer cafés lijken de asbakken weer op tafel te plaatsen en houden zich niet aan de wet. Bij zoveel overtreders heeft de Voedsel en Waren Autoriteit haar handen vol om te handhaven en is de minister gedwongen strenger en harder op te treden. In de discussies en in de media hebben de economische gevolgen steeds de overhand. In die discussie wordt echter de reden voor deze overheidsmaatregel nauwelijks belicht. De feiten zijn heel helder.

Radioactief
Roken leidt jaarlijks in Nederland tot veel vroegtijdige ziekten en bijna 20.000 sterfgevallen. Rokengerelateerde ziekten veroorzaken 13 procent van de ziektekosten en verminderen de kwaliteit van leven aanzienlijk. Iedereen die rookt, kan weten dat roken schadelijk is. Sommigen vinden daarom dat iedere roker zelf zou moeten kunnen kiezen. Roken is echter niet alleen schadelijk voor de roker zelf. Het inademen van andermans tabaksrook, het meeroken, is ook heel schadelijk. Als u een avond heeft meegerookt in een café, is dat de volgende ochtend nog te meten aan de koolmonoxide in uw adem. Dat betekent dat uw luchtwegen, hart- en bloedvaten zijn belast. Per jaar overlijden in Nederland 2000 à 3000 mensen als gevolg van roken. Zelfs blootstelling aan kleine hoeveelheden heeft negatieve effecten voor de gezondheid. Omgevingsrook bevat door de verbranding van de tabak meer dan 4000 stoffen, waarvan de schadelijkheid van 250 bekend is. Vijftig van deze stoffen zijn kankerverwekkend. Dit zijn onder meer benzeen (bevindt zich ook in benzine), cadmium (ook in batterijen), polonium 210 (radioactief) en nikkel (metaal). Italiaans onderzoek uit 2004 toonde aan dat drie sigaretten tien keer zoveel kleine stofdeeltjes uitstoten als één volgens de Europese normen goedgekeurde dieselauto. In Nederland bleek het aantal fijnstofdeeltjes in een rookvrij café negen keer lager dan in een café waarin gerookt werd.

Minder klachten
De Gezondheidsraad heeft in 2003 geadviseerd dat meeroken te allen tijde moet worden voorkomen vanwege de gezondheidsrisico’s. Uit onderzoek van RIVM blijkt dat mensen vóór 1 juli 2008 bij bezoek aan de horeca bijna altijd werden blootgesteld aan tabaksrook en dus aan gezondheidsrisico’s. Voor werknemers in de horeca betekende dit dat ze dag in dag uit in tabaksrook moesten staan. Onderzoek in Schotland, Ierland en Noorwegen onder werknemers in de horeca liet zien dat ze minder gezondheidsklachten hadden na het rookvrij maken van de horeca. Bijna 80 procent van de werknemers in bars in Schotland had voor de rookvrije horeca last van ademhalingsproblemen. Een maand na de invoering was dit gedaald naar 53 procent en na twee maanden al naar 47 procent. In Noorwegen gaven werknemers aan minder last van geïrriteerde ogen, droge keel en hoofdpijn te hebben. Ook blijkt het aantal hartinfarcten na het invoeren van de rookvrije werkplek en horeca in veel landen drastisch terug te zijn gelopen, vooral onder niet-rokers.

Belangen
We vinden het heel normaal dat er maatregelen worden genomen om onze gezondheid te beschermen. De autogordel, bescherming tegen asbest, geen lood meer in verf, geen ladders meer voor schilders en glazenwassers: allemaal voorbeelden van maatregelen waarmee de overheid haar verantwoordelijkheid neemt om onze gezondheid te beschermen. Ook deze maatregelen hebben economische gevolgen gehad, positieve voor sommigen, negatieve voor anderen. Voor de rookvrije horeca is het niet anders.

De Stichting Red de Kleine Horeca is de belangrijke aanjager van het verzet tegen de rookvrije horeca. Twee van de drie bestuursleden van deze Stichting hebben zelf geen café, maar wel warme banden met de tabaksindustrie: Ton Wurtz (Voorzitter Stichting Rokersbelangen) en Wiel Maessen (Forces). Het lijkt erop dat vooral de tabaksindustrie belang heeft bij dit verzet. Bewijzen voor omzetdaling en faillissementen in de horeca zijn er namelijk niet. Het Centraal Bureau van de Statistiek meet geen omzetdaling door de rookvrije horeca. Uit een overzicht van horecafaillissementen van curatoren.nl blijkt dat het aantal faillissementen juist daalt.

Het is goed dat minister Klink volhoudt en gezondheid als prioriteit blijft houden.

Lies van Gennip is directeur van STIVORO, expertisecentrum tabaksontmoediging.
Ah het ware gezicht van Ton Wurtz en Wiel Maessen komt ook naar voren...
Op vrijdag 7 november 2008 08:54 schreef santax het volgende:
[..]
Blij dat er nog mensen hier zijn waar ik me wel in herken.
U, meneer MikeyMo, bent mijn nieuwe FOK!-held _O_
  donderdag 11 december 2008 @ 13:44:11 #2
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_63932181
Wederom een keurig artikel vol argumenten voor de beperking van roken in de horeca.
En inderdaad valt die hele 'Red de kleine horeca' weer lekker door de mand.

Daar zal wel weer met simpel gescheld en emo-gelul op gereageerd gaan worden.
Life is what you make it.
  donderdag 11 december 2008 @ 13:46:43 #3
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_63932244
quote:
Op donderdag 11 december 2008 13:44 schreef Schanulleke het volgende:
Wederom een keurig artikel vol argumenten voor de beperking van roken in de horeca.
En inderdaad valt die hele 'Red de kleine horeca' weer lekker door de mand.

Daar zal wel weer met simpel gescheld en emo-gelul op gereageerd gaan worden.
inperking van de vrijheid en betutteling door een fascistische staat

jeweets
Op vrijdag 7 november 2008 08:54 schreef santax het volgende:
[..]
Blij dat er nog mensen hier zijn waar ik me wel in herken.
U, meneer MikeyMo, bent mijn nieuwe FOK!-held _O_
pi_63932366
Dit zijn onder meer benzeen (bevindt zich ook in benzine), cadmium (ook in batterijen)

houd dit in dat we bezine en batterije dan ook maar gaan verbieden ?
  donderdag 11 december 2008 @ 13:55:49 #5
9689 RedGuy
I'll Smash Glasses
pi_63932505
Hier in Den Helder zijn 27 zaken beboet.

Heeft mijn NSB gedrag toch zin gehad! .
The Most Incredible, Baby
  donderdag 11 december 2008 @ 13:57:48 #6
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_63932556
quote:
Op donderdag 11 december 2008 13:55 schreef RedGuy het volgende:
Hier in Den Helder zijn 27 zaken beboet.

Heeft mijn NSB gedrag toch zin gehad! .
Jij ook al? Ik vul ook druk formulieren in. Moest gisteren helemaal glunderen toen ik het las

van het weekend samen een kroegentocht doen?
Op vrijdag 7 november 2008 08:54 schreef santax het volgende:
[..]
Blij dat er nog mensen hier zijn waar ik me wel in herken.
U, meneer MikeyMo, bent mijn nieuwe FOK!-held _O_
pi_63932610
- edit + note -

[ Bericht 88% gewijzigd door #ANONIEM op 11-12-2008 17:10:40 ]
pi_63932630
quote:
Op donderdag 11 december 2008 13:46 schreef MikeyMo het volgende:

[..]

inperking van de vrijheid en betutteling door een fascistische staat

jeweets
Hmmz, voor zover ik het weet leven we in een parlementaire democratie. Er wordt een beslissing genomen door een kabinet dat door de burger gekozen is. Vervolgens wordt deze beslissing uitgevoerd en worden maatregelen die hiermee samenhangen (handhaving) genomen. Wat gaat er hier dan verkeerd?

Als het echt een groot probleem is voor het merendeel van de bevolking dan komt er wel een politieke partij die hierop inhaakt. Die wordt vervolgens door hetzelfde merendeel massaal gekozen. Deze politieke partij draait het rookverbod dan terug.
pi_63932662
quote:
Op donderdag 11 december 2008 13:55 schreef RedGuy het volgende:
Hier in Den Helder zijn 27 zaken beboet.

Heeft mijn NSB gedrag toch zin gehad! .
Oldenzaal en Enschede ook 27 ofzo... heb je daar ook heen gebeld?
  donderdag 11 december 2008 @ 14:11:38 #10
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_63932891
quote:
Op donderdag 11 december 2008 14:00 schreef noutie het volgende:

[..]

Hmmz, voor zover ik het weet leven we in een parlementaire democratie. Er wordt een beslissing genomen door een kabinet dat door de burger gekozen is. Vervolgens wordt deze beslissing uitgevoerd en worden maatregelen die hiermee samenhangen (handhaving) genomen. Wat gaat er hier dan verkeerd?

Als het echt een groot probleem is voor het merendeel van de bevolking dan komt er wel een politieke partij die hierop inhaakt. Die wordt vervolgens door hetzelfde merendeel massaal gekozen. Deze politieke partij draait het rookverbod dan terug.
Klopt, ik was dan ook sarcastisch

Ik denk dat in een volgend kabinet, tenzij deze bestaat uit VVD/TON/PVV, er geen wijzigingen gedaan worden aan het rookverbod. We waren allemaal ook zo ontevreden over het nieuwe zorgstelsel en Wouter zou dat wel even terugdraaien als de PvdA in een kabinet kwam. Nou ik weet niet hoe het zat met jou, maar ik kreeg laatst weer een nieuw voorstel voor een verzekering
Op vrijdag 7 november 2008 08:54 schreef santax het volgende:
[..]
Blij dat er nog mensen hier zijn waar ik me wel in herken.
U, meneer MikeyMo, bent mijn nieuwe FOK!-held _O_
  donderdag 11 december 2008 @ 14:13:15 #11
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_63932932
quote:
Op donderdag 11 december 2008 14:00 schreef noutie het volgende:

[..]

Hmmz, voor zover ik het weet leven we in een parlementaire democratie. Er wordt een beslissing genomen door een kabinet dat door de burger gekozen is. Vervolgens wordt deze beslissing uitgevoerd en worden maatregelen die hiermee samenhangen (handhaving) genomen. Wat gaat er hier dan verkeerd?

Als het echt een groot probleem is voor het merendeel van de bevolking dan komt er wel een politieke partij die hierop inhaakt. Die wordt vervolgens door hetzelfde merendeel massaal gekozen. Deze politieke partij draait het rookverbod dan terug.
Welkom in deze topicreeks. Je hebt solide argumenten die de verderfelijke anarchistische roker MikeyMo wel het zwijgen op zullen leggen!
Life is what you make it.
  donderdag 11 december 2008 @ 14:15:15 #12
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_63932975
quote:
Op donderdag 11 december 2008 13:51 schreef thcobl het volgende:
Dit zijn onder meer benzeen (bevindt zich ook in benzine), cadmium (ook in batterijen)

houd dit in dat we bezine en batterije dan ook maar gaan verbieden ?
Wat zijn bezine en batterije en wat hebben ze met je quote te maken?

Als je benzine bedoelde: het is al verboden om dat aan iemand toe te dienen tegen diens zin. Batterijen idem dito.
Life is what you make it.
pi_63933325
Hoihoi een nieuw topic .

En weer een nieuw artikel met een hoop conclusie en geblaat, maar niks bewezen. Allemaal gezwets.

Het inademen van andermans tabaksrook, het meeroken, is ook heel schadelijk. Als u een avond heeft meegerookt in een café, is dat de volgende ochtend nog te meten aan de koolmonoxide in uw adem. Dat betekent dat uw luchtwegen, hart- en bloedvaten zijn belast. Per jaar overlijden in Nederland 2000 à 3000 mensen als gevolg van roken. Zelfs blootstelling aan kleine hoeveelheden heeft negatieve effecten voor de gezondheid.

Mensen roken nog steeds vrijwillig mee, niemand die ze de kroeg in dwingt.
  donderdag 11 december 2008 @ 14:39:22 #14
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_63933570
quote:
Op donderdag 11 december 2008 14:30 schreef Casos het volgende:
Hoihoi een nieuw topic .

En weer een nieuw artikel met een hoop conclusie en geblaat, maar niks bewezen. Allemaal gezwets.

Het inademen van andermans tabaksrook, het meeroken, is ook heel schadelijk. Als u een avond heeft meegerookt in een café, is dat de volgende ochtend nog te meten aan de koolmonoxide in uw adem. Dat betekent dat uw luchtwegen, hart- en bloedvaten zijn belast. Per jaar overlijden in Nederland 2000 à 3000 mensen als gevolg van roken. Zelfs blootstelling aan kleine hoeveelheden heeft negatieve effecten voor de gezondheid.

Mensen roken nog steeds vrijwillig mee, niemand die ze de kroeg in dwingt.
Wat acht je niet bewezen? dat meeroken schadelijk is? Dat een verhoogde CO-concentratie belastend is voor je lichaam?

En die vrijwilligheid van meeroken... Echt
Life is what you make it.
pi_63933753
quote:
Op donderdag 11 december 2008 13:27 schreef MikeyMo het volgende:

[..]

Ah het ware gezicht van Ton Wurtz en Wiel Maessen komt ook naar voren...
En Stivoro is het braafste jongetje van de klas en bedrijft helemaal geen dubieuze statistiek.
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_63933761
quote:
Op donderdag 11 december 2008 14:39 schreef Schanulleke het volgende:

[..]

Wat acht je niet bewezen? dat meeroken schadelijk is? Dat een verhoogde CO-concentratie belastend is voor je lichaam?

En die vrijwilligheid van meeroken... Echt
Meeroken zal vast schadelijk zijn, de mate waarin het schadelijk is wordt iig schromelijk overdreven. Het wordt gebracht alsof je ter plekke dood valt, wanneer je een beetje tabaksrook ruikt .

En alsof jij gedwongen wordt een kroeg in te gaan ....
pi_63933797
quote:
Op donderdag 11 december 2008 14:39 schreef Schanulleke het volgende:

[..]

Wat acht je niet bewezen? dat meeroken schadelijk is? Dat een verhoogde CO-concentratie belastend is voor je lichaam?

En die vrijwilligheid van meeroken... Echt
Tuurlijk is het vrijwillig. Als we rokers en niet rokers kroegen naast elkaar laten bestaan, is er voor iedereen ruimte om te kiezen en zul je alleen nog vrijwillig geconfronteerd worden met meeroken.
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
  donderdag 11 december 2008 @ 14:49:50 #18
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_63933883
quote:
Gerichte rookcontroles VWA tijdens carnaval
Het Ministerie van Volksgezondheid piekert niet over een tijdelijke ontheffing van het rookverbod tijdens carnaval. Sterker, de Voedsel en Waren Autoriteit (VWA) zal zelfs gerichte rookcontroles uitvoeren tijdens de festiviteiten.

"Bij een vermoeden dat ergens wordt gerookt, gaan we kijkje nemen", zegt een woordvoerder van de VWA tegen HierMagHetWel. Een woordvoerster van minister Klink bevestigt: "De VWA handhaaft daar waar overtredingen kunnen worden verwacht."

Jo Hundscheidt, voorzitter van de Bond van Carnavalsverenigingen, pleitte onlangs voor een tijdelijke ontheffing van het rookverbod tijdens carnaval. De bond ziet het graag geregeld zoals in Duitsland waar tijdens culturele evenementen een tijdelijke ontheffing wordt verleend.

Het Ministerie van Volksgezondheid ziet helemaal niets in zo'n maatregel. "De wet staat vast, er zal tijdens dergelijke feestdagen geen uitzondering op komen", aldus de woordvoerdster van Klink.

De VWA meldt verder dat de gerichte controles anoniem worden uitgevoerd en de boetes pas de volgende dag zullen worden uitgedeeld.

Jules Stijnen, regiowoordvoerder Koninklijke Horeca Nederland voor Zuid Limburg, liet HierMagHetWel weten de controles tijdens carnaval kinderachtig te vinden "We doen 365 dagen per jaar ons best om ons aan de wet te houden. En dan proberen ze ons alsnog te pakken tijdens ons feestje in het zuiden. Daar moeten ze vanaf blijven”.
Op vrijdag 7 november 2008 08:54 schreef santax het volgende:
[..]
Blij dat er nog mensen hier zijn waar ik me wel in herken.
U, meneer MikeyMo, bent mijn nieuwe FOK!-held _O_
pi_63934077
quote:
Op donderdag 11 december 2008 13:27 schreef MikeyMo het volgende:
In die discussie wordt echter de reden voor deze overheidsmaatregel nauwelijks belicht. De feiten zijn heel helder.

Radioactief
Roken leidt jaarlijks in Nederland tot veel vroegtijdige ziekten en bijna 20.000 sterfgevallen. Rokengerelateerde ziekten veroorzaken 13 procent van de ziektekosten en verminderen de kwaliteit van leven aanzienlijk. Iedereen die rookt, kan weten dat roken schadelijk is. Sommigen vinden daarom dat iedere roker zelf zou moeten kunnen kiezen. Roken is echter niet alleen schadelijk voor de roker zelf. Het inademen van andermans tabaksrook, het meeroken, is ook heel schadelijk. Als u een avond heeft meegerookt in een café, is dat de volgende ochtend nog te meten aan de koolmonoxide in uw adem. Dat betekent dat uw luchtwegen, hart- en bloedvaten zijn belast. Per jaar overlijden in Nederland 2000 à 3000 mensen als gevolg van roken. Zelfs blootstelling aan kleine hoeveelheden heeft negatieve effecten voor de gezondheid. Omgevingsrook bevat door de verbranding van de tabak meer dan 4000 stoffen, waarvan de schadelijkheid van 250 bekend is. Vijftig van deze stoffen zijn kankerverwekkend. Dit zijn onder meer benzeen (bevindt zich ook in benzine), cadmium (ook in batterijen), polonium 210 (radioactief) en nikkel (metaal). Italiaans onderzoek uit 2004 toonde aan dat drie sigaretten tien keer zoveel kleine stofdeeltjes uitstoten als één volgens de Europese normen goedgekeurde dieselauto. In Nederland bleek het aantal fijnstofdeeltjes in een rookvrij café negen keer lager dan in een café waarin gerookt werd.
Zo zo, nikkel is een metaal. Wat ik me nou wel eens afvraag, als het allemaal zo helder is, waar is dan die schade van al die schadelijke stoffen gebleven? Waar liggen al die mensen die dood zijn gegaan aan meeroken opgestapeld?
quote:
Iedereen die rookt, kan weten dat roken schadelijk is. Sommigen vinden daarom dat iedere roker zelf zou moeten kunnen kiezen.
En waarom vindt niet iedereen dat?
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  donderdag 11 december 2008 @ 14:57:41 #20
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_63934121
quote:
Tools

'Geef ons tools. Tools om met het rookbeleid om te gaan. Want het verbod is allang geen issue meer. Dat accepteren we. Maar het gaat er nu om dat het rookverbod wordt gehandhaafd en dat er strafstelling voor de roker komt.'

Dat laat Esther Herber-Zey van Koninklijke Horeca Nederland (KHN) weten in reactie op de speciale ledenvergadering van KHN op dinsdag 9 december. De voorvrouw van de KHN-discotheken stelt dat de minister minder dogmatisch zou moeten zijn. ‘Dan is er een uitweg voor dit probleem’.

Duidelijk is dat KHN er alles aan gelegen is om de minister om andere gedachten te brengen. Niet op gedachten om het rookverbod af te schaffen, want die strijd is over, blijkt uit de woorden van Herber-Zey.

Nee het gaat om ‘de tools’, zoals dat wordt genoemd. Gereedschap om kroegen die in de problemen komen sinds de invoering van het rookverbod op enige wijze te kunnen helpen. Compensatie ligt al lange tijd op het puntje van de tong, maar of Klink daarvoor te porren is, blijft de vraag. Want wat moet je compenseren en hoe ga je compenseren?

Omscholing
Meer moet worden gedacht aan educatie door middel van bijvoorbeeld omscholingscursussen voor ondernemers van ‘de kleine kroeg’. Maar omscholen tot wat? Omscholen naar een andere baan binnen de horeca? Omscholen tot een baan buiten de branche? En werkt dat?

Het blijven lastige vragen waar zowel KHN als minister Klink mee zitten. Duidelijk is dat de minister aan zet is. Op 16 december presenteert hij een brief aan de Tweede Kamer waarin hij ingaat op de problematiek rondom het rookverbod in cafés. Dan wordt ook duidelijk of de branche tools krijgt om met dit brancheprobleem om te gaan.

Voor Herber-Zey is het duidelijk. ‘Wanneer een ondernemer, die fors heeft geïnvesteerd in een rookruimte, aan mij vraag wat nu te doen door de terugloop van de omzet. Dan weet ik echt niet meer wat te antwoorden’.

De bal ligt dus bij Klink. Het is afwachten of die voor KHN de juiste kant op rolt.
Op vrijdag 7 november 2008 08:54 schreef santax het volgende:
[..]
Blij dat er nog mensen hier zijn waar ik me wel in herken.
U, meneer MikeyMo, bent mijn nieuwe FOK!-held _O_
pi_63934348
quote:
Op donderdag 11 december 2008 14:15 schreef Schanulleke het volgende:

[..]

Wat zijn bezine en batterije en wat hebben ze met je quote te maken?

Als je benzine bedoelde: het is al verboden om dat aan iemand toe te dienen tegen diens zin. Batterijen idem dito.
hmmm kan me vergissen maar maar als mijn buurman zijn auto naast mij start word mij ook niet eerst even gevraagt of ik die uitlaatgassen van de benzine in wil ademen (dus dat adem je ook tegen je zin in)
pi_63934390
quote:
Op donderdag 11 december 2008 13:44 schreef Schanulleke het volgende:
Wederom een keurig artikel vol argumenten voor de beperking van roken in de horeca.
En inderdaad valt die hele 'Red de kleine horeca' weer lekker door de mand.

Daar zal wel weer met simpel gescheld en emo-gelul op gereageerd gaan worden.
Geschreven door iemand van Stivoro. Dit artikel heeft ongeveer evenveel waarde als een verhaal dat is geschreven door de tabaksindustrie die stelt dat meeroken ongevaarlijk is.

Ooit gehoord van de gekleurde bril, best niet-rokers
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  donderdag 11 december 2008 @ 15:15:44 #23
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_63934658
quote:
Op donderdag 11 december 2008 15:06 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Geschreven door iemand van Stivoro. Dit artikel heeft ongeveer evenveel waarde als een verhaal dat is geschreven door de tabaksindustrie die stelt dat meeroken ongevaarlijk is.

Ooit gehoord van de gekleurde bril, best niet-rokers
Alweer zo'n met feiten en argumenten doorspekte reactie van een roker!

Oh, wacht
Life is what you make it.
pi_63934732
quote:
Op donderdag 11 december 2008 15:15 schreef Schanulleke het volgende:

[..]

Alweer zo'n met feiten en argumenten doorspekte reactie van een roker!

Oh, wacht
Als mevrouw van Stivoro zo'n sterk verhaal heeft, waarom zet ze er dan bij dat nikkel een metaal is?
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  † In Memoriam † donderdag 11 december 2008 @ 15:20:47 #25
230491 Zith
pls tip
pi_63934764
quote:
Op donderdag 11 december 2008 15:15 schreef Schanulleke het volgende:

[..]

Alweer zo'n met feiten en argumenten doorspekte reactie van een roker!

Oh, wacht
Wat ben je toch kinderachtig in dit topic.
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')