abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 10 december 2008 @ 19:35:50 #1
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_63913337
Hier een topic waar ik graag meer te weten zou komen over de zogeheten profilers. Wat? vraag je je misschien af. Nou, profilers:

http://en.wikipedia.org/wiki/Criminal_profiler

Samengevat: Bij profiling is het de bedoeling om de dader van een misdrijf te vinden, op basis van een analyse van het gepleegde misdrijf, en hoe het gepleegd is. Dat, met het bewijs en andere dingen, gebruikt een profiler om een karakterschets van de dader te maken.

Mijn vragen in dit topic zijn dus als volgt:

1) Wat is een profiler nou precies, hoe gaat hij te werk, dat soort dingen
2) Wat is nu het verschil tussen series en films waar profilers in voorkomen (Profiler, de serie, niet op de laatste plaats)
en 3) In hoeverre is een profiler betrouwbaar als hij een verdachte aanwijst? Hoe vaak zit hij goed?

Wie weet er iets van af?
Laffe huichelaar
  woensdag 10 december 2008 @ 19:40:07 #2
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_63913451
Interessant. Hier wil ik zelf ook nog wel wat over lezen
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
pi_63913620
In films / series ziet 't er altijd bar interessant uit .
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
  woensdag 10 december 2008 @ 19:51:49 #4
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_63913772
quote:
Op woensdag 10 december 2008 19:45 schreef PietjePuk007 het volgende:
In films / series ziet 't er altijd bar interessant uit .
Net zoals in Mindhunters, die keek ik toevallig vorige week weer Maar in het echt is het meestal minder leuk hè
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
  woensdag 10 december 2008 @ 19:53:38 #5
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_63913830
Dat is mede mijn vraag. Bijvoorbeeld die vent van Red dragon is ook een profiler. Daarom vraag ik me ook af wat het nu precies inhoud
Laffe huichelaar
  woensdag 10 december 2008 @ 19:55:25 #6
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_63913880
Ik weet er verder dus ook weinig over, maar ga er binnenkort wel eens wat over lezen . Hopelijk loopt hier iemand rond die er al meer van weet
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
pi_63913885
quote:
Op woensdag 10 december 2008 19:51 schreef Harajuku. het volgende:
Net zoals in Mindhunters, die keek ik toevallig vorige week weer Maar in het echt is het meestal minder leuk hè
Leuke film is dat, in de Nederlandse serie "ernstige delicten" speelde 't ook wel een grote rol .
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
  woensdag 10 december 2008 @ 20:06:11 #8
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_63914185
Ik denk dat 't werk voor een groot gedeelte uit statistiek en wiskunde bestaat.
Huilen dan.
pi_63931491
-dubbel-
anonieme razernist
pi_63931541
Even uit het blote hoofd: Gedragswetenschap, tenminste daat heeft het elementen van, ontwikkelt op de BSU, (behavioural science unit) van de FBI. Het uitgangspunt is het resultaat van een misdaad: aan de hand daarvan wordt mbv statistiek en ervaring kenmerken van de daders beschreven. Een belangrijke studie in dit verband was Sexual Homicide: Patterns and Motives van Ressler ( de man die het begrip seriemoordenaar bedacht), Burgess en Douglass . Hierin werden veel meervoudiige moordnaars ondervraagd en geinventariseerd aan de hand van gemeenschappelijke kenmerken. Robert Ressler en John Douglas hebben allebei populaire uitgaves op hun naam staan waarin uitgebreid wordt ingegaan op de praktijk die ze uit eigen ervaring kennen (leve De Slegte).
Je kunt vraagtekens zetten bij het wetenscahppelijk gehalte van zo'n inductieve methode (dat wetenschappelijk gehalte wordt overigens ook niet geclaimd), het heeft blijkbaar toch veel succes gehad, hoewel de TV en film-werkelijheid over dit onderwerp natuurlijk onzin is. (En op de vreslijkste, meest platte ondoordachte manier gebruikt wordt in de seri Ernsitge Delicten. Wat een afschuwelijkeserie overigens, Dit moest er even tussen.-)
De FBI heeft in de jaren tachtig-negentig een opleiding voor profilers gehad die inmiddels is opgeheven: er heeft daar maar een Europeaan de opleiding gevolgd: Carlo Schippers van de CRI.
anonieme razernist
  donderdag 11 december 2008 @ 14:05:43 #11
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_63932757
Maar het is juist zo tof in de films Wat een deceptie zeg
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')