abonnement Unibet Coolblue
pi_63899144
Ben in het bezit van een prachtig HR-houtkacheltje. Gezellig, en ook hernieuwbare energie (in tegenstelling tot verwarming met gas).
En nee ik ben niet zo'n lul die in een rijtjeshuis z'n buren met nat hout en geverfd aan het uitroken is,
schoorsteen staat 25m van volgende woonhuis en er wordt alleen schoon droog hout gestookt.

Nu heb ik keurig een berg droog hout gekocht, en krijg ik af en toe wat snoeihout van kennissen.

Nu zie ik ook regelmatig gesnoeid hout, omgewaaid hout etc naast de weg liggen.
Ik snap dat ik op privéterrein geen hout mag verwijderen, maar hoe zit dit met gekapt of omgewaaid hout op openbare weg/in de publieke ruimte?

Mijn vraag: overtreed ik een wet als ik:

* Een omgezaagd stuk boom wat naast een autoweg ligt meeneem? (gesnoeid door de gemeente bv)
* Een omgewaaide boom naast een autoweg meeneem?
* Een omgewaaide boom die hinderlijk OP een autoweg ligt meeneem
* Tijdens een wandeling in een openbaar park een gevallen tak meeneem?

Kortom: wanneer is een stuk hout res nullius/res derelicta (of wat de correcte juridische term ook moge zijn), en wanneer moet je er met je poten vanaf blijven?

Graag serieuze reacties
  woensdag 10 december 2008 @ 10:28:19 #2
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_63899277
Ik weet dat het bij ons in de gemeente wel eens gebeurd dat ze bezig zijn om bv een omgevallen boom weg te halen en dan komen er mensen naar buiten die vragen of ze het hout mogen hebben. Destijds hadden we een opzichter die er een handeltje van maakte en dat hout dan ging verkopen. Dat mocht dus niet, maar gratis meenemen mocht meestal wel. Als je zelf maar zorgde voor transport en het zo snel mogelijk weg was.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_63899751
Vaak kun je ook bij gemeentewerken hout gaan halen.
pi_63917258
Op hout stoken is alleen hernieuwbare energie als je zelf nieuwe bomen plant. Maar dat terzijde.

Op het gebied van bomen regelen heb ik enige ervaring; zomaar meenemen is vaak een slecht idee. Ik weet dat bv. vlierbessen plukken op openbaar gebied als stropen kan worden gezien. Vaak mag je van de man met de zaag of diens opzichter wel een stukje meenemen, als je het vriendelijk vraagt.
unieke geschenken, exclusieve cadeaus uit de mooiste Nederlandse bomen:
handgemaakte houten vazen http://www.hetmooistehout.nl
handgemaakte houten schalen http://www.houtenschalen.nl
pi_63939169
Bij m'n gemeente verstrekken ze helaas geen hout.

Benaderen van zagende werklui lijkt inderdaad een goed idee.
pi_63939567
Bij ons is het zo dat het verplicht is de gemeente te bellen. Zodat het personeel het hout thuis kan gebruiken
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie donderdag 11 december 2008 @ 18:39:55 #7
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_63939701
het lijkt me overigens niet slim om zelf hout van de of nabij de snelweg/autoweg te gaan verwijderen
loopt dan het risico om een bekeuring te krijgen voor het stoppen zonder noodzaak of hoe dat precies heet
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
pi_63968789
Ik ga ook echt niet m'n leven wagen voor een stuk hout :-)

Het ging me er meer om dat ik benieuwd was of ik strafbaar zou zijn wanneer ik bv. een afgezaagde tak dat op een niet-particulier stuk grond ligt zonder problemen kan meenemen.

Ik snap verder ook dat een stapel afgezaagde bomen op elkaar economische waarde vertegenwoordigen,
en dat ik niet vrolijk een stam van die stapel mag inladen.

Maar waar ligt de grens? Ik heb zelf de neiging om een duidelijk achtergelaten stuk hout (bv afgezaagd omdat het gevaarlijk over een weg hing) gewoon mee te nemen...
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')