abonnement bol.com Unibet Coolblue
  donderdag 9 december 1999 @ 12:55:00 #1
2029 Prole
dicere est facere
pi_229199
Het valt mij op dat binnen het forum veel over de "groep" en het "groepsgevoel" wordt gesproken. m.i. is er helemaal geen sprake van een werkelijke groep. Een werkelijke groep bestaat uit een aantal mensen die een gezamenlijk doel nastreven of andere gemeenschappelijke factoren met elkaar delen. Het toevallig en noodgedwongen samenzijn van deze individuën in het BB huis mag dan de suggestie wekken van een groep... ieder van hen heeft een eigen individueel doel waarbij de andere aanwezigen het behalen van dat doel alleen maar in de weg kan zitten.

Waarom wil iedereen dan toch zo graag deze mensen als "groep" zien en waarom maakt iedereen zich zo druk wanneer er een persoon uit deze "groep" wordt verwijderd?

Prole

pi_229200
Prole,
je onderwerp is tweeledig:
1. terminologisch
2. qua definitie.

1. Voor het gemak spreekt men over een 'groep', overal waar meerdere personen tegelijk worden aangeduid. Hieruit dient ook verder niets te worden geconcludeerd.
2. Over de toepasselijkheid van de definitie van het woord groep is in het begin van VVP al uitvoerig gediscussieerd, misschien kan je dat erop nalezen in Hunters' voortreffelijke archiverings-bookmarks:
http://209.163.248.153/forum/NonCGI/Forum21/HTML/001783.html

  donderdag 9 december 1999 @ 13:36:00 #3
2029 Prole
dicere est facere
pi_229201
Hoi Moor,

Het gaat mij dan ook voornamelijk om het volgende: hier op het forum kun je lezen over wat iedereen denkt dat de gevolgen zijn voor de "groep" wanneer er een persoon vertrekt. Daarbij worden speciaal de emotionele gevolgen bedoeld voor de "groep". En dat lijkt mij een tegenstrijdigheid. Want bij ieder vertrek stijgt voor iedere afzonderlijke deelnemer de kans op de 250K. Dus ik denk dat het wel mee valt met die emotionele belasting voor de afzonderlijke deelnemer/bewoner. Stiekum moet je dan toch ook wel erg blij zijn dat jij in ieder geval nog in de race zit... want daar gaat het toch zeker om?
Als Maurice vanavond vertrekt zal Karin dat best jammer vinden, maar het is geen aanslag op haar gemoedstoestand. Ook toen zij als enige vrouw was overgebleven was zij daar best trots op (althans, dat meende ik te zien). En dat is in mijn ogen een logisch gevolg van het "geen groep zijn".

Ik denk dat dat groepsgevoel voornamelijk bij de kijker leeft. Wij zien een groep en willen die groep behouden. Net nog las ik een bericht hier van iemand die vannacht over het vertrek van Maurice heeft gedroomd en huilend wakker werd. Ik kan me vergissen maar ik geloof niet dat er iemand in het BB huis zelf, een dergelijke verbondenheid met de andere bewoners ervaart.

Prole

pi_229202
Prole,
misschien moet je die topic: Vertrek Maurice verstoort evenwicht er toch bij nemen.
Zo niet groeps-binding, iig één-op-één bonding vindt duidelijk plaats.
Vb.: terwijl iedereen hier op 't Forum uitgebreid aan 't walgen was van Bianca's inbreng/karikaturering daarvan door VOO, verklaarde Karin na Bianca's vertrek 'dat zij een boezemvriendin verloren had...'. Niet begrijpelijk misschien voor iedereen buiten het BB-huis, maar toch een (subjectieve) gevoels-realiteit voor Karin....
Dat zijn processen van 'bonding' die speciaal in 'extreme situaties' plaatsvinden. Het woord extreem hier enkel gebruikt als aanduiding van 'normaal niet voorkomend'.
  donderdag 9 december 1999 @ 13:56:00 #5
2029 Prole
dicere est facere
pi_229203
Hoi Moor,

En dat is nu net wat ik bedoel! Inderdaad zei Karin dat ze een boezemvriendin had verloren. Maar hoor jij Karin dat nu nóg zeggen? Of Ruud die steeds een (ben ff kwijt hoe hij het noemde) "knuffelmaatje" kwijt raakte... zoals Mona. Hoor je hem daar nu nog op diezelfde manier over?
Werkelijke bonding is dit niet. Bij werkelijke bonding zou het gemis blijvend zijn. Dit gemis is vluchtig.

Wanneer dit project is afgerond zal een enkele bewoner misschien nog kontakt onderhouden met een andere bewoner. De kans is groter dat ieder zijns weegs gaat en er geen werkelijke vriendschappen ontstaan.

Dat lijkt hier op het forum in ieder geval al anders te zijn zogezegd

Prole

abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')