Hier een nog wat oudere rot (31 jaar, 10 jaar voor de klas).quote:Op maandag 12 januari 2009 23:14 schreef Locusta het volgende:
Tja, ik wil dan niet als een oude rot klinken (met mijn 25 jaar) maar ik kan mij ook niet herinneren dat wij zo stelselmatig ons huiswerk niet maakten en soms ook zulke grote monden opzetten. Excessen waren er natuurlijk altijd, maar die excessen zijn nu veel "normaler" geworden
Ja, wij hadden er gisteren ook een discussie over. Denk dat het te maken heeft met een aantal factoren:quote:Op maandag 12 januari 2009 21:17 schreef Hippos het volgende:
In 10 jaar is er enorm veel anders geworden als het gaat om het gedrag van leerlingen. Durven meer, doen meer, zeggen meer en soms hebben ze totaal geen idee waarover ze het hebben; of zeggen ze iets vanwege de 'groepsdruk.'
Dat is wel erg extreem als geen enkele collega iets met een vmbo-brugklasje kan...quote:Op maandag 12 januari 2009 23:14 schreef Locusta het volgende:
Ik heb nu 1 vmbo-klas die absoluut niet lekker loopt en waarbij de hulp van een (ortho)pedagoog ingeroepen is, omdat nagenoeg alle collega's niets meer met die klas kunnen beginnen.
Dat is het ook een 2e klas met 13 leerlingen waar niets, maar dan ook echt niets mee te beginnen isquote:Op dinsdag 13 januari 2009 22:36 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Dat is wel erg extreem als geen enkele collega iets met een vmbo-brugklasje kan...
Hier liep ik vorige 2 jaar ook tegenaan: Toen was ik 24 en 25, maar er is echt schrikbarend veel veranderd.quote:Op maandag 12 januari 2009 23:14 schreef Locusta het volgende:
Tja, ik wil dan niet als een oude rot klinken (met mijn 25 jaar) maar ik kan mij ook niet herinneren dat wij zo stelselmatig ons huiswerk niet maakten en soms ook zulke grote monden opzetten. Excessen waren er natuurlijk altijd, maar die excessen zijn nu veel "normaler" geworden
Het aantal leerlingen met een abnormale thuissituatie (geen vader en moeder thuis) is echt absurd groot. Bij ons was iemand met gescheiden ouders nog iets bijzonders, zelfs een beetje zielig. Tegenwoordig is het normaal. Ouders besteden idd veel te weinig aandacht aan hun kinderen. Ze zeiden het vorig jaar ook tegen me: "Ja, ik doe zo want thuis heb ik niemand om mee te praten." Het is echt van de gekken, deze maatschappij.quote:* thuisfront - veel ouders werken de hele dag en hebben weinig aandacht voor hun kind, of weten gewoonweg niet hoe ze hun kind moeten opvoeden. Kind gaat dus op andere manieren aandacht vragen.
* straf - vroeger kreeg je thuis nog eens dubbel zoveel straf als je op school iets uitgevreten had, tegenwoordig moet je je als docent verantwoorden want ouders komen naar school als het kind iets uitgevreten heeft
Ik weet niet hoezeer het schoolbestuur achter je staat, maar je kunt die leerling toch weigeren? Zeg maar dat je een officieel fatsoenlijk excuus wil en een goede afspraak voor als het weer mis gaat. Je moet gewoon op je strepen gaan staan. Er zijn grenzen hoor. En uiteindelijk ben jij de baas in jouw klas.quote:Op woensdag 14 januari 2009 17:12 schreef -J-D- het volgende:
Heb nog niets gehoord van de school, terwijl de schorsing morgen afloopt.
Dan zit die leerling dus weer gewoon in de klas, lijkt me? Heel apart!
Inderdaad! Ik kan mij nog herinneren dat wij instructies kregen van de leerkrachten om maar een extra beetje aardig te doen, want haar ouders gingen scheiden, etc. Tegenwoordig staat het bij ons niet eens altijd meer in de leerlingdossiers, tenzij er iets specifieks aan de hand is.quote:Op woensdag 14 januari 2009 16:23 schreef ErikT het volgende:
Het aantal leerlingen met een abnormale thuissituatie (geen vader en moeder thuis) is echt absurd groot. Bij ons was iemand met gescheiden ouders nog iets bijzonders, zelfs een beetje zielig. Tegenwoordig is het normaal.
Hahaha, ja de opmerking: "Je zult het er wel naar gemaakt hebben", heb ik ook wel een aantal keer voorbij horen komenquote:En sommige ouders komen idd pas naar school als je hun kind "onrecht hebt aangedaan". Nou, als ik met een verhaal thuiskwam, zeiden mijn ouders: "De leraar zal het wel weten." Toen eindeloos irritant, maar het was wel de waarheid.
Apart dat ze nog niets hebben laten horenquote:Op woensdag 14 januari 2009 17:12 schreef -J-D- het volgende:
Heb nog niets gehoord van de school, terwijl de schorsing morgen afloopt.
Dan zit die leerling dus weer gewoon in de klas, lijkt me? Heel apart!
Eensch! En dit dus.quote:Op woensdag 14 januari 2009 17:26 schreef ErikT het volgende:
Ik weet niet hoezeer het school bestuur achter je staat, maar je kunt die leerling toch weigeren? Zeg maar dat je een officieel fatsoenlijk excuus wil en een goede afspraak voor als het weer mis gaat. Je moet gewoon op je strepen gaan staan. Er zijn grenzen hoor. En uiteindelijk ben jij de baas in jouw klas.
Dat is er wel, maar goed, dan is het mijn besluit.quote:Op woensdag 14 januari 2009 17:31 schreef Locusta het volgende:
[..]
Apart dat ze nog niets hebben laten horen
Hebben ze bij jou op school geen "opvanglokaal" waar leerlingen heen gaan die er bijv. uitgestuurd worden? Ik zou dan vragen of die leerling daar heen mag tijdens de lesuren, zo is dat bij ons op school ook wel eens gedaan. En anders kun je hem/haar altijd nog met een tafel op de gang buiten het lokaal zetten en kan de leerling daar aan het werk.
Als het maar duidelijk is dat hij/zij "buiten het lokaal" werkt, lijkt me
Dank je voor het duimen Tot nu gaat het goed tot redelijk goed. Probleem is dat ik zelf te kritisch ben en eigenlijk 'alles' perfect wil hebben, en dat gaat natuurlijk niet. In mijn vmbo-klasjes merk ik dat het huiswerk maken echt een enorm issue aan het worden is. Nog erger zijn leerlingen die gewoon geen boeken meenemen. Ik erger me daar kapot aan; die leerlingen gaan ook klieren omdat ze eigenlijk weinig kunnen doen. Ik geef ze wel vervangende opdrachten, maar als 6 leerlingen geen boeken bij zich hebben...quote:Op maandag 12 januari 2009 23:14 schreef Locusta het volgende:
Tja, ik wil dan niet als een oude rot klinken (met mijn 25 jaar) maar ik kan mij ook niet herinneren dat wij zo stelselmatig ons huiswerk niet maakten en soms ook zulke grote monden opzetten. Excessen waren er natuurlijk altijd, maar die excessen zijn nu veel "normaler" geworden
Spannend, Hippos! Zal voor je duimen
Ik heb nu 1 vmbo-klas die absoluut niet lekker loopt en waarbij de hulp van een (ortho)pedagoog ingeroepen is, omdat nagenoeg alle collega's niets meer met die klas kunnen beginnen. Dus hopelijk dat het met haar hulp wat beter gaat worden. Maar een andere klas (2TH) gaat wel weer heel goed Erg wisselvallig dus.
Maarja, juist die ene klas zuigt alle aandacht op
Ja, dat doe ik precies zo. Vooral bij grammaticale dingen, bijv. invulzinnen, verander ik de namen van de personen en de rest blijft 't zelfde. Ik doe 't ook wel eens bij SO's en repetities over hetzelfde hoofdstuk. De slimme kinderen hebben dat door, laatst kwam er een brugklasser naar me toe "Mevrouw, ik had die zin nog onthouden van de S.O. maar u had hem wel een beetje veranderd!!" .quote:Op woensdag 14 januari 2009 18:18 schreef ShadyLane het volgende:
Ik stop soms bewust oude vragen, soms in een nieuw jasje, in een herkansing. Een leerling die zijn fouten in de eerste toets goed heeft geanalyseerd mag daar best voor beloond worden. En als leerlingen weten dat er een kans bestaat dat vragen terugkomen, letten ze ook beter op bij de nabespreking .
Even snel een tipje voor ik de rest goed door ga lezen:quote:Op woensdag 14 januari 2009 18:08 schreef Hippos het volgende:
Nog erger zijn leerlingen die gewoon geen boeken meenemen. Ik erger me daar kapot aan; die leerlingen gaan ook klieren omdat ze eigenlijk weinig kunnen doen. Ik geef ze wel vervangende opdrachten, maar als 6 leerlingen geen boeken bij zich hebben...
Ik herken het wel Heb ik ook erg last van! Met name wanneer andere mensen eens een keer bij mij komen kijken Ben ook altijd erg nerveus dan.quote:Maar voor de rest gaat alles goed; ik heb naar mijn zin en volgens mijn onderbouw begeleider doe ik het erg goed als beginnend docent. Er kunnen natuurlijk puntjes beter, maar ze gaf me vandaag opnieuw een compliment. Ik mag dus best tevreden zijn, maar eigenlijk ben ik het soms ook niet Dat denk ik 'die klas was erg druk, deden niet lekker mee...' terwijl ze aan de andere kant wel bezig waren met de stof. Te kritisch op mezelf...vreselijk; dat moet er echt uitgeslagen worden bij mij
Dat is ook wel een goede insteek ja Toch een beetje indirect belonen voor goed opletten.quote:Op woensdag 14 januari 2009 18:18 schreef ShadyLane het volgende:
Ik stop soms bewust oude vragen, soms in een nieuw jasje, in een herkansing. Een leerling die zijn fouten in de eerste toets goed heeft geanalyseerd mag daar best voor beloond worden. En als leerlingen weten dat er een kans bestaat dat vragen terugkomen, letten ze ook beter op bij de nabespreking .
Oef, sterkte zeg! Komt het wel weer helemaal goed?quote:Op woensdag 14 januari 2009 18:24 schreef Razztwizzle het volgende:
Mijn lesweek is een beetje raar. Zaterdag heeft mijn vriend een auto-ongeluk gehad. Hij zit de komende twee maanden bij z'n schoonouders om te revalideren, en ik ben er nog een beetje van slag door. Gelukkig heb ik deze week bijna alleen maar bovenbouw literatuurmondelingen, dus volgende week maar weer fris beginnen.
Animal farm?quote:Nog wat pareltjes uit de mondelingen :
(Over Bridget Jones) - Daniel goes strange on his woman with Bridget.
(Over "Lamb to the Slaughter" van Roald Dahl) - The woman hits her man with a heavy lamp. (En dan ook het verhaal uitleggen alsof het een lamp is , terwijl het om een stuk lamsvlees gaat).
(Over "About a Boy") - Marcus, the main boy, is not a much brutal boy.
Als antwoord op mijn vraag wat de setting van het verhaal is: "It is a sad story, yes"
En als klapper: Een jongen die maar Nederlandse woorden erdoorheen bleef gooien. Hij had het echt niet door, zelfs toen ik hem corrigeerde bleef hij er mee doorgaan. Dan krijg je zinnen als "The pigs on the boerderij staan voor de leaders of communism in Rusland". .
't Komt goed, maar 't gaat lang duren. Even doorbijten en dan samen opnieuw beginnen in het nieuwe huisje. Gelukkig zijn ze erg begripvol op school, vrijdagavond is open dag (en dus "moet al het onderwijzend personeel aanwezig zijn, OOK op eventuele vaste vrije dagen!") maar de rector zei "ga maar lekker naar Groningen, je zal hem wel missen deze week". Ik ben zo blij met hoe er met dat soort dingen wordt omgegaan bij ons op school.quote:Op woensdag 14 januari 2009 18:45 schreef Locusta het volgende:
[..]
Dat is ook wel een goede insteek ja Toch een beetje indirect belonen voor goed opletten.
[..]
Oef, sterkte zeg! Komt het wel weer helemaal goed?
[..]
Animal farm?
Fijn dat het iig (uiteindelijk) weer goed komt en dat je begripvolle collega's hebtquote:Op woensdag 14 januari 2009 20:45 schreef Razztwizzle het volgende:
't Komt goed, maar 't gaat lang duren. Even doorbijten en dan samen opnieuw beginnen in het nieuwe huisje. Gelukkig zijn ze erg begripvol op school, vrijdagavond is open dag (en dus "moet al het onderwijzend personeel aanwezig zijn, OOK op eventuele vaste vrije dagen!") maar de rector zei "ga maar lekker naar Groningen, je zal hem wel missen deze week". Ik ben zo blij met hoe er met dat soort dingen wordt omgegaan bij ons op school.
Oei, ja, die laatste opmerking zal wel pijn hebben gedaan ja Dat is ook geen voldoende geworden?quote:En het mondeling was Animal Farm ja . Nou goed, hij wist er dan tenminste nog chocola van te maken, ondanks de Nederlandse woorden. Ik had gisteren een leerling die na mijn vraag over onderliggende symboliek doodleuk antwoordde dat die er niet was . "It's just about animals on a farm, I thought it was a very childish book" , auw .
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |