Nee, ik werk op 2 vestigingen (onderbouw en bovenbouw, 100m van elkaar verwijderd)quote:Op zaterdag 6 december 2008 12:03 schreef Locusta het volgende:
Wat een drama zeg, 3 avonden
Waarom eigenlijk? Kan dat niet op 1 avond?
Hmmm, ik herken dat wel, maar dan op taalgebiedquote:Op zaterdag 6 december 2008 13:04 schreef teigan het volgende:
Zo, drukke dagen voor jou -J-D-...
Ik keek net een brugklastoetsje na, het is gewoon omrekenen van eenheden, dus van dam naar kilometer en dat ook met oppervlakte in inhoud.
ik schrok ervan hoe slecht sommigen het deden. Er zijn twee/drie lessen aan besteed qua oefenen, en ik zag wel dat niet iedereen het even hard nodig vond om te oefenen, maar sommige cijfers zijn wel erg dramatisch.. Ik ben benieuwd hoe de andere klassen het doen.
Wat was er gebeurd tijdens die Sinterklaasviering dan ? (Ik krijg dat blad (?) niet..).quote:Op zaterdag 6 december 2008 14:27 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ik weet niet wie van jullie het Schooljournaal van CNV krijgt, maar daar stond deze week een column in van een docente bij wie de Sinterklaasviering helemaal in de soep was gelopen...
Je hebt helemaal gelijk. Je komt verder als je eerlijk over je problemen en onzekerheden praat en je zult ook meer hulp van je collega's krijgen.quote:Op zaterdag 6 december 2008 18:12 schreef Hippos het volgende:
Er zijn inderdaad docenten (en zelfs beginnend docenten) die behoorlijk hoog van de toren blazen; alsof ze 'geboren' zijn om leraar/docent te zijn. Maar ik merk al snel dat dát een soort muur is, daarachter schuilt vaak genoeg onzekerheid. Ik probeer van mijn hart zeker geen moordkuil te maken; over mijn problemen probeer ik sowieso altijd met mijn begeleider te praten en collega studenten op de opleiding. Maar ik heb ook wel eens in de personeelskamer er wat over gevraagd; het is alleen maar goed om het er met anderen erover te hebben. Toch?
Hier ben ik het helemaal mee eens. Ik ben dan wel leraar en geen docent in spe maar in het basisonderwijs gelden dezelfde principes voor een hoop zaken.quote:Op zaterdag 6 december 2008 14:08 schreef ShadyLane het volgende:
Wat een raar bericht van Technoviking in het vorige deel. Ik zie het juist als een positief punt als mensen ook oog hebben voor wat ze allemaal nog niet zo goed kunnen en wat er allemaal nog niet zo goed lukt. En iedereen in het topic zie ik ook vaak genoeg positieve dingen opschrijven.
Persoonlijk word ik eerder argwanend als collega's zichzelf alleen maar op de borst lopen kloppen. Wij kregen ooit een nieuwe collega die op zijn vorige school zooooo goed was, zoooooo populair, iedereen vond het zooooo erg dat hij daar wegging. Ik dacht werkelijk even "nou, dat moet wel een kanjer zijn", totdat we een tijdje met 'm werkten. Hij was populair ja, bij piepjonge onderbouwers die nog vallen voor dat popi-jopi-gedoe. Bovenbouwklassen HAVO en VWO prikten genadeloos door het trucje heen. Hij werkt nu weer op een andere school, en zal daar ongetwijfeld ook vertellen dat het een enorme aderlating is voor ons dat we 'm kwijt zijn.
Met zo'n plaat voor je kop kun je nooit leren, nooit verder komen, nooit jezelf ontwikkelen.
Daar tegenover stond een collega die we vorig jaar hadden die nu helaas weg is omdat er geen vaste uren voor haar waren. Die zat soms licht wanhopig in de personeelskamer omdat het met een klas gierend uit de hand was gelopen, vroeg zich af wat ze nou moest doen, liep breed uit te meten wat er allemaal misging en kwam behoorlijk onzeker over. Ik dacht aanvankelijk: "dat wordt niks", maar omdat zij oog had voor haar zwakke punten heeft ze ongelooflijk veel bijgeleerd en was daar ook nog mee bezig toen ze wegging. Want veerkracht had ze. Echt jammer dat er bij ons geen uren voor haar waren, maar we hebben inmiddels vernomen dat ze het op haar nieuwe school uitstekend naar haar zin heeft.
Kortom, ik ben het met Technovking niet eens. Ik lees hier genoeg positiefs, en de 'negatieve' dingen zie ik als pogingen om te leren. Of je het nou met een bepaalde actie (pepernoten, bijv.) eens bent of niet, boeien. Ik doe vaak genoeg dingen waar iemand zijn vraagtekens bij kan stellen, dingen die op het randje zijn (anders wordt het ook maar saai ). Sommige pakken goed uit, andere niet, andere in de ene groep wel en in de andere niet. Al doende leert men. Zolang je kritisch naar jezelf blijft kijken, wilt leren, en ervoor zorgt dat je om de dingen en om jezelf kunt blijven lachen, ben je wat mij betreft goed bezig.
Wat doet deze opleiding weer? Want ik zit op het IVLOS, eerste graad opleiding docent. Is dit de tweede graad opleiding of wat anders? (Utrecht heeft zoveel educatieve opleidingen dat ik er soms wat duizelig van word)quote:Op zaterdag 6 december 2008 21:47 schreef _dirkjan_ het volgende:
Nog meer aankomend docenten aan Instituut Archimedes (Lerarenopleidingen hogeschool Utrecht) hier?
Dat is idd de tweede graads opleiding van de Hogeschool van Utrecht. Zit op de uithof, in dat nieuwe gebouw vooraan, met die felgekleurde strepenquote:Op zondag 7 december 2008 18:50 schreef Hippos het volgende:
[..]
Wat doet deze opleiding weer? Want ik zit op het IVLOS, eerste graad opleiding docent. Is dit de tweede graad opleiding of wat anders? (Utrecht heeft zoveel educatieve opleidingen dat ik er soms wat duizelig van word)
Volgens mij zijn de beide vormen niet erg prettig: overdreven zelfverzekerde types en de heel onzekere. Ik ben nieuw op mijn school nu en ben al op meerdere scholen ooit 'begonnen'. Het is niet handig als je voortdurend je onzekerheden laat blijken; maar het is ook zeker niet goed om te doen alsof je het wiel hebt uitgevonden. Dan beginnen je collega's je echt irritant te vinden. Ik heb nu een collegaatje dat erg onzeker doet en dat is wel vermoeiend. Ik ben zelf zo dat als het niet goed loopt met een klas ik dat alleen bespreek met een collega die ik echt hoog heb zitten en dan vervolgens eerst zelf oplossingen probeer te vinden voordat ik ga rondbazuinen dat het met die klas niet gaat.quote:Op zaterdag 6 december 2008 14:08 schreef ShadyLane het volgende:
Kortom, ik ben het met Technovking niet eens. Ik lees hier genoeg positiefs, en de 'negatieve' dingen zie ik als pogingen om te leren. Of je het nou met een bepaalde actie (pepernoten, bijv.) eens bent of niet, boeien. Ik doe vaak genoeg dingen waar iemand zijn vraagtekens bij kan stellen, dingen die op het randje zijn (anders wordt het ook maar saai ). Sommige pakken goed uit, andere niet, andere in de ene groep wel en in de andere niet. Al doende leert men. Zolang je kritisch naar jezelf blijft kijken, wilt leren, en ervoor zorgt dat je om de dingen en om jezelf kunt blijven lachen, ben je wat mij betreft goed bezig.
Vanwaar is die collega ontslagen dan? Ik neem aan dat daar wel een reden voor was?quote:Op dinsdag 9 december 2008 17:54 schreef teigan het volgende:
bij ons is iedereen nu een beetje aan het nadenken over zijn/haar positie op school geloof ik... vorige week is de ontslagprocedure van een collega die er al heel lang werkte in gang gezet..
Heel bizar is dat dan..
Ik zat ook al aan zoiets te denken. Wel leuk om te horen dat je waarschijnlijk de opleiding bij het IVLOS gaat doen; daar zit ik nu namelijkquote:Op donderdag 11 december 2008 15:30 schreef ErikT het volgende:
Hee ik wist helemaal niet dat dit topic bestond.
Vorige 2 jaar heb ik wiskunde gegeven en ik ga zeer waarschijnlijk in september de IVLOS doen. Ik mis het wel: lesgeven is leuk.
Maar ik wilde nu eerst ff mn studie afmaken. Lesgeven is ook vermoeiend, ging niet meer zo hard dat studeren.
Tips om te trakteren? Ik trakteerde in de eerste altijd op van die Napoleon snoepjes als ze allemaal hun spullen bij zich hadden. Dat vonden ze wel wat.
En bevalt het? Ik wil er wel een baan naast zoeken, stage lopen zie ik echt niet zitten. (Achterin een klas zitten doe je je ergste vijand niet aan... dat is zo gruwelijk saai.) Hoeveel dagen per week is het nu precies? (Ik begreep 1 à 2.)quote:Op donderdag 11 december 2008 15:39 schreef Hippos het volgende:
[..]
Ik zat ook al aan zoiets te denken. Wel leuk om te horen dat je waarschijnlijk de opleiding bij het IVLOS gaat doen; daar zit ik nu namelijk
wat je een volgende keer zou kunnen doen is zoiets telefonisch af te handelen.....quote:Op donderdag 11 december 2008 16:09 schreef Jentin het volgende:
Lolly's zijn ook leuk, heel fijn dat gesmak de hele tijd
Hippos, ik weet even niet hoe het bij jou zit: waarom stopt je stage? En zul je ze niet missen ?
Ik heb trouwens vanavond oudergesprekken. Eentje maar, van 19.00 tot 19.10 over een jongeman die is blijven zitten en nog niet helemaal door lijkt te hebben dat vriendelijk lachend niks zitten doen ook niet gaat leiden tot een ticket naar de vijfde. Beetje zonde van m'n tijd om daarvoor naar school te gaan, maar goed, als ik jullie roosters zie, durf ik daarover niet te hard te klagen .
Paar zakken Celebrations doen het ook altijd wel goed.quote:Op donderdag 11 december 2008 15:18 schreef Hippos het volgende:
Hoorde al groepjes mompelen 'over een cadeautje kopen...' Ik zal in ieder geval trakteren; iemand nog tips?
Ook aan gedacht, maar dat 'mag' bij ons eigenlijk alleen als de afspraken niet meer in het rooster passen. En dat was nu dus niet het geval.quote:Op donderdag 11 december 2008 16:20 schreef teigan het volgende:
[..]
wat je een volgende keer zou kunnen doen is zoiets telefonisch af te handelen.....
Ik ga ze zeker missen, dat voel ik nu al. Sinds september geef ik ze nu les; en nu heb je eigenlijk net een (goede) band met de klassen...en moet ik weg. Ik moet weg omdat de opleiding dat eigenlijk gewoonweg eist. Ze willen dat ik 2 verschillende stages loop op twee verschillende scholen. Helaas is het een eis, de school wilde me graag behouden (en de leerlingen vast ook), maar het mag niet. Ik heb het geprobeerd, maar eis was eis. Bovendien doe ik de stage variant, en was het toeval dat ik nu ook 6 vaste uurtjes kreeg op die school. Dus ik had een soort halve baan en halve stage. Maar omdat ik officieel de stage variant doe moet ik dus een tweede stage op een andere school volgen...snap je het nog? Dus nog 1 weekje...quote:Op donderdag 11 december 2008 16:09 schreef Jentin het volgende:
Lolly's zijn ook leuk, heel fijn dat gesmak de hele tijd
Hippos, ik weet even niet hoe het bij jou zit: waarom stopt je stage? En zul je ze niet missen ?
Het wordt inderdaad vanzelf minder, zoals al geschreven werd. De beste remedie is: veel lesgeven ('vlieg'uren maken). Waar ik me door heb leren ontspannen (maar dat past bij mij, dus ik weet niet of het bij een ander ook zo werkt): op een gegeven moment besloot ik eens lessen niet of nauwelijks voor te bereiden en te vertrouwen op mijn kennis en improvisatievermogen. En dan maar zien wat er gebeurt. Dat bleek eigenlijk heel goed te werken: door minder voorbereiding had ik ook veel minder een vaststaand idee over hoe de les zou moeten lopen, waardoor ik veel meer ontspannen was, en ik bleek over voldoende kennis en improvisatie te beschikken om er toch wat van te maken. Soms werden die lessen juist beter, omdat ik me veel meer richtte op de natuurlijke interactie met de klas. Dat gaf rust en zelfvertrouwen.quote:Op maandag 15 december 2008 19:58 schreef Hippos het volgende:
Geheel andere vraag. Één van mijn 'leerpunten' zoals dat zo mooi heet heeft te maken met het probleem dat ik heel veel schoolzaken meeneem naar huis. Ik bedoel daar mee dat veel zaken blijven malen in mijn hoofd, ik er eigenlijk soms continue mee bezig ben en dat ik echt lastig afstand kan doen. Nu is dat een probleem dat veel vaker bij beginnende docenten schijnt voor te komen; maar heeft er iemand ideeën of tips hoe je dit langzaam kan minderen, er dus verandering in kan brengen?
Nee, heb het aan het begin van het schooljaar wel voorgesteld om ook zelf op zoek te gaan, maar dat was de bedoeling niet. Het was de bedoeling dat de school eerstejaars stage zou regelen En direct na de kerstvakantie beginnen de stages al, dus het is nu voor alle drie de partijen (hogeschool, middelbare school in kwestie en voor mijzelf) waarschijnlijk veel te kort dag om nog iets te gaan regelen... Nou ja, ik wacht het nu maar af, er zit niets anders op!quote:Op dinsdag 16 december 2008 09:32 schreef Jentin het volgende:
Zo'n snuffelgluurstage kllinkt inderdaad niet zo spannend. Ik heb tijdens dat ene jaartje stage op twee scholen stage gelopen: op de eerste school (door de opleiding aangewezen) mocht ik inderdaad ook alleen maar naar het plafond staren (én constateren dat mijn begeleider 6 uur achter elkaar tegen iedere klas op hetzelfde moment hetzelfde stomme grapje maakte). Het enige wat ik zelf mocht doen is een oefeningetje werkwoordspelling nakijken.
Ik ben toen in november zelf naar een andere school gestapt en daar mocht ik al meteen veel meer doen, en dat was zoveel fijner! Ik werd af en toe behoorlijk in het diepe gegooid, maar ik kon van alles uitproberen en heb van die stage ontzettend veel geleerd. Ik werk nu nog op die school trouwens.
Ik ben trouwens ook zo iemand die dingen heel erg slecht los kan laten. Een lullige opmerking van een leerling kon heel lang blijven malen. Maar dit jaar (mijn 3e) gaat alles alweer zoveel makkelijker en rustiger, dat dat gepieker ook veel minder is dan vorig jaar. Zeg maar nihil. Ik denk inderdaad dat het wel klopt wat ShadyLane zei: na een tijdje zul je alles al wel een keer gezien hebben, de extreme gevallen daargelaten, en dan kun je het ook makkelijker loslaten.
Ik heb in ieder geval een beetje geleerd om m'n schouders op te halen als een les niet perfect verloopt: volgende keer beter, ik zie die klassen tenslotte vaak genoeg om mezelf te revancheren. En gek genoeg lijken die klassen het ook niet echt mee te nemen naar de volgende les, dat vond ik zelf een heel geruststellende constatering.
Whatshesaid, mag je zelf geen stage proberen te regelen, of moet het per se via je opleiding?
Hier idem en ik doe daar niet (meer) geheimzinnig over. Zolang je verder goed functioneert (en niet daarnaast nog vele andere keren ziek bent) kraait er geen haan naar. Sterker nog: ik zou een stuk slechter functioneren als ik het niet zou doen, dat snapt de directie ook wel. Ik denk dat dit geaccepteerd blijft zolang de werkdruk niet wordt verlaagd en zolang het fenomeen snipperdagen niet is ingevoerd in het onderwijs.quote:Op dinsdag 16 december 2008 09:38 schreef mane het volgende:
En verder af en toe echt bewust de boel de boel laten en je desnoods een dagje ziek melden. Ik ben nooit ziek, maar soms (één of twee keer per jaar) meld ik me toch eens ziek als ik denk dat ik het even niet zo goed meer trek.
Bij ons mag dat al niet meer, dan zouden er teveel lessen uitvallen... Ik had het graag gedaan met mijn mentorklas.quote:Op donderdag 18 december 2008 18:32 schreef Hippos het volgende:
Vandaag in klassenverband kerstviering; onwijs leuk om te zien hoe leerlingen dan echt een 'groep' vormen; eten meenemen, hapjes en drankjes (complete taarten gemaakt);
Ik ben van mening (en uit mijn ervaring blijkt) dat als je de leerlingen méér vrijheid in het proces, je vaak héél erg verrast zult worden..quote:en je komt weer achter verborgen (kook)talenten van leerlingen
Dat vind ik ook inderdaad een van de mindere zaken in het onderwijs: afscheid nemen van klassen. Maar goed, het jaar erna krijg je ook weer nieuwe, leuke klassen. Dus het "missen" duurt meestal bij mij niet zo heel lang. Soms denk ik nog wel eens met plezier terug aan een klas ja. Afscheid nemen na het eindexamen vind ik erger, omdat je ze dan vaak helemáál niet meer ziet.quote:Maar ik zal ze wel missen; dat weet ik wel. Slechts 4 maanden lesgegeven, maar aan band met een klas ontwikkel je echt al behoorlijk snel.
Gefeliciteerd!quote:Op zaterdag 20 december 2008 14:01 schreef WHATSHESAID het volgende:
* WHATSHESAID heeft een stageplek na de vakantie!
Dat is vervelend, ik had ook een soortgelijke ervaring maar dan met een tweede klas. Wat je zegt over het 'niet kunnen loslaten' herken ik erg, dat is ook een puntje waar ik hard aan moet werken. Want het kan toch niet zo zijn dat die leerlingen vrolijk kerstvakantie hebben en jij in de vakantie je allerlei zorgen maakt over hoe de leerlingen gaan reageren e.d. Omgekeerde wereld eigenlijk, maar het gebeurt wel. Ik had dat ook een tijdje, dus ik herken het goed (en er zijn vast velen hier die het ook hebben meegemaakt).quote:Op zondag 21 december 2008 10:49 schreef teigan het volgende:
Gefeliciteerd met je stageplek WHATSHESAID
Om even op de vraag van Hippos terug te komen, dit is mijn eerste volle jaar in het onderwijs met zoveel lesuren. Wat mij nu erg opbreekt is de reistijd, ik zit drie kwartier tot een uur in de auto(enkele reis)..
Na de vakantie heb ik 4 lesuren minder, jammergenoeg is dat niet een extra dag vrij, maar wel een dag maar 2 lesuurtjes.
Wat mij op dit moment nog het meeste dwarszit is mijn onzekerheid. Vooral een van mijn bovenbouwklassen heeft er een sport van gemaakt om mij bij het teruggeven van proefwerken klem te lullen en mij het gevoel te geven dat het mijn schuld is dat ze geen goed cijfer hebben. Ik kwam er achter dat ze dit ook gewoon echt afspreken en het er onderling over hebben of ze mij nog eens echt aan het huilen krijgen, en dat doet pas pijn. Dat geeft mij de neiging om er nu gewoon helemaal mee te stoppen.
Ze werken in de lessen niet of nauwelijks, en bij de laatste toets zijn er dus ook een flink aantal cijfers tussen de 2 en de 3. Ze krijgen dit direct na de vakantie terug, en ik zie er nu dus ook al als een berg tegenop. Degenen die wel goed gewerkt hebben hebben wel goede cijfers, zo tussen de 7 en de 9,6, maar ik ben gewoon verbaal in dat opzicht nog niet zo vaardig.
De afdelingsleider is ook wel op de hoogte, maar die nemen ze absoluut niet serieus, dus dat helpt ook al niet. Ik heb ook geen zin meer om hun nog op enige manier ter wille te zijn, maar ik zie dus weer als een berg tegen hun gezanik op.... en het ergste op dit moment vind ik dat ik het even niet kan loslaten, en hierdoor mijn vakantie ook gewoon verpest wordt..
Gefeliciteerd!quote:Op zaterdag 20 december 2008 14:01 schreef WHATSHESAID het volgende:
* WHATSHESAID heeft een stageplek na de vakantie!
Gefeliciteerd!quote:Op zaterdag 20 december 2008 14:01 schreef WHATSHESAID het volgende:
* WHATSHESAID heeft een stageplek na de vakantie!
Ik heb het gevoel dat sommige vakken niet echt een tekort kennen. Kan dat kloppen?quote:Op zaterdag 20 december 2008 11:22 schreef ShadyLane het volgende:
Het mooie is, het lerarentekort geeft je de mogelijkheid het avontuur aan te gaan met een vangnet: blijkt dat het onderwijs toch leuker was, dan kan je altijd nog terug
Klopt. En geschiedenis is er een van. Ik heb zelf ook een bevoegdheid voor geschiedenis, maar er is een overvloed aan docenten geschiedenis Hetzelfde voor bijv. het vak Engels of aardrijkskunde.quote:Op donderdag 25 december 2008 20:54 schreef Lennox het volgende:
Ik heb het gevoel dat sommige vakken niet echt een tekort kennen. Kan dat kloppen?
Ach, dat is normaal.. Bij mijn LIO-stage werd ik naar de klas gebracht, 32 leerlingen 3 kader: "Ga je gang!". Dat was meteen in het diepe gesmeten worden en zie maar dat je blijft drijven. Achteraf gezien wel de beste leerschool die ik had kunnen hebben.quote:Op zaterdag 3 januari 2009 10:52 schreef Hippos het volgende:Volgende week begin ik alweer aan mijn tweede, afsluitende, (LIO) stage op een nieuwe school. Eerlijk gezegd vind ik dat erg spannend; zeker omdat ik dinsdag meteen al voor 2 klassen wordt gegooid. Weliswaar blijft de docent erbij maar toch...ik voel nu toch langzaam wat zenuwen, erg vaag.
Dank je.. Jij ook he!quote:Op zondag 4 januari 2009 17:23 schreef Razztwizzle het volgende:
Verder hier natuurlijk iedereen een gelukkig nieuwjaar en succes maar weer na de vakantie.
...helemaal vergeten! Iedereen de beste wensen voor 2009!quote:Op zondag 4 januari 2009 15:50 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Ach, dat is normaal.. Bij mijn LIO-stage werd ik naar de klas gebracht, 32 leerlingen 3 kader: "Ga je gang!". Dat was meteen in het diepe gesmeten worden en zie maar dat je blijft drijven. Achteraf gezien wel de beste leerschool die ik had kunnen hebben.
Mja, morgen maar weer beginnen. Heb het gevoel alsof de tank voor een kwart gevuld is.. pff...
oeps, ook vergeten..quote:
Ja, ik geef ruim 7 jaar les op het VMBO en in die jaren heb ik alles gehad van 1 VMBO t/m 4 VMBO, alle leerjaren en afdelingen. In de loop van deze topicreeks heb ik al vaker dingen geschreven over het lesgeven op het VMBO. Ik zal je in het kort mijn ervaringen op het VMBO schetsen.quote:Op zondag 4 januari 2009 18:22 schreef Hippos het volgende:
Iemand toevallig meer ervaring met vmbo t.o.v. havo/vwo? Ik zou wel eens willen weten welke verschillen er zijn qua lesgeven (en dan bedoel ik niet zozeer het niveau). Op de opleiding heb ik tot nu toe daar 0,0 over gehoord...
Zooow.heavy verhaal. Laat die haar mond maar es spoelen met accuzuur of zo.. pff..quote:Op maandag 12 januari 2009 16:41 schreef -J-D- het volgende:
Toen ze een tijdje na schooltijd door de gang liep, was ze nog boos op me. In het bijzijn van enkele klasgenoten en een moeder van een van die klasgenoten (die op school was voor een afspraak) zei ze:
"Die {mijn-achternaam} is een vieze vuile tyfushond. Hij moet dood en daar ga ik voor zorgen. En dat kind dat er aan zit te komen (mijn vriendin is zwanger) wordt hopelijk dood geboren."
Het is volgens mij wel zo dat jouw school een andere school moet gaan zoeken die dat meisje wil aannemen (in den beginne alleen als "gastleerlinge"). Vindt jouw school géén school, dan ben ik bang dat ze haar toch zullen moeten houden en dat ze inderdaad weer in je les zit. Ik heb eerder in deze topicreeks al eens verteld van een jongen die mij met de dood bedreigde. Twee lessen later zat hij weer breed grijnzend voor mijn neus.quote:De moeder die bij deze uitlatingen aanwezig was, heeft dit doorgespeeld aan de directie. De directie heeft deze meid per direct extern geschorst, mede naar aanleiding van vele andere incidenten met haar. Verder wordt een exit-traject in werking gezet. Ze zal niet meer welkom zijn op onze school.
Ik ben benieuwd of dit daadwerkelijk gaat gebeuren. Het zou wel heel gek zijn als ik haar weer in de les zou hebben, en ik haar weer gewoon zou moeten helpen met het huiswerk.
Hier een nog wat oudere rot (31 jaar, 10 jaar voor de klas).quote:Op maandag 12 januari 2009 23:14 schreef Locusta het volgende:
Tja, ik wil dan niet als een oude rot klinken (met mijn 25 jaar) maar ik kan mij ook niet herinneren dat wij zo stelselmatig ons huiswerk niet maakten en soms ook zulke grote monden opzetten. Excessen waren er natuurlijk altijd, maar die excessen zijn nu veel "normaler" geworden
Ja, wij hadden er gisteren ook een discussie over. Denk dat het te maken heeft met een aantal factoren:quote:Op maandag 12 januari 2009 21:17 schreef Hippos het volgende:
In 10 jaar is er enorm veel anders geworden als het gaat om het gedrag van leerlingen. Durven meer, doen meer, zeggen meer en soms hebben ze totaal geen idee waarover ze het hebben; of zeggen ze iets vanwege de 'groepsdruk.'
Dat is wel erg extreem als geen enkele collega iets met een vmbo-brugklasje kan...quote:Op maandag 12 januari 2009 23:14 schreef Locusta het volgende:
Ik heb nu 1 vmbo-klas die absoluut niet lekker loopt en waarbij de hulp van een (ortho)pedagoog ingeroepen is, omdat nagenoeg alle collega's niets meer met die klas kunnen beginnen.
Dat is het ook een 2e klas met 13 leerlingen waar niets, maar dan ook echt niets mee te beginnen isquote:Op dinsdag 13 januari 2009 22:36 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Dat is wel erg extreem als geen enkele collega iets met een vmbo-brugklasje kan...
Hier liep ik vorige 2 jaar ook tegenaan: Toen was ik 24 en 25, maar er is echt schrikbarend veel veranderd.quote:Op maandag 12 januari 2009 23:14 schreef Locusta het volgende:
Tja, ik wil dan niet als een oude rot klinken (met mijn 25 jaar) maar ik kan mij ook niet herinneren dat wij zo stelselmatig ons huiswerk niet maakten en soms ook zulke grote monden opzetten. Excessen waren er natuurlijk altijd, maar die excessen zijn nu veel "normaler" geworden
Het aantal leerlingen met een abnormale thuissituatie (geen vader en moeder thuis) is echt absurd groot. Bij ons was iemand met gescheiden ouders nog iets bijzonders, zelfs een beetje zielig. Tegenwoordig is het normaal. Ouders besteden idd veel te weinig aandacht aan hun kinderen. Ze zeiden het vorig jaar ook tegen me: "Ja, ik doe zo want thuis heb ik niemand om mee te praten." Het is echt van de gekken, deze maatschappij.quote:* thuisfront - veel ouders werken de hele dag en hebben weinig aandacht voor hun kind, of weten gewoonweg niet hoe ze hun kind moeten opvoeden. Kind gaat dus op andere manieren aandacht vragen.
* straf - vroeger kreeg je thuis nog eens dubbel zoveel straf als je op school iets uitgevreten had, tegenwoordig moet je je als docent verantwoorden want ouders komen naar school als het kind iets uitgevreten heeft
Ik weet niet hoezeer het schoolbestuur achter je staat, maar je kunt die leerling toch weigeren? Zeg maar dat je een officieel fatsoenlijk excuus wil en een goede afspraak voor als het weer mis gaat. Je moet gewoon op je strepen gaan staan. Er zijn grenzen hoor. En uiteindelijk ben jij de baas in jouw klas.quote:Op woensdag 14 januari 2009 17:12 schreef -J-D- het volgende:
Heb nog niets gehoord van de school, terwijl de schorsing morgen afloopt.
Dan zit die leerling dus weer gewoon in de klas, lijkt me? Heel apart!
Inderdaad! Ik kan mij nog herinneren dat wij instructies kregen van de leerkrachten om maar een extra beetje aardig te doen, want haar ouders gingen scheiden, etc. Tegenwoordig staat het bij ons niet eens altijd meer in de leerlingdossiers, tenzij er iets specifieks aan de hand is.quote:Op woensdag 14 januari 2009 16:23 schreef ErikT het volgende:
Het aantal leerlingen met een abnormale thuissituatie (geen vader en moeder thuis) is echt absurd groot. Bij ons was iemand met gescheiden ouders nog iets bijzonders, zelfs een beetje zielig. Tegenwoordig is het normaal.
Hahaha, ja de opmerking: "Je zult het er wel naar gemaakt hebben", heb ik ook wel een aantal keer voorbij horen komenquote:En sommige ouders komen idd pas naar school als je hun kind "onrecht hebt aangedaan". Nou, als ik met een verhaal thuiskwam, zeiden mijn ouders: "De leraar zal het wel weten." Toen eindeloos irritant, maar het was wel de waarheid.
Apart dat ze nog niets hebben laten horenquote:Op woensdag 14 januari 2009 17:12 schreef -J-D- het volgende:
Heb nog niets gehoord van de school, terwijl de schorsing morgen afloopt.
Dan zit die leerling dus weer gewoon in de klas, lijkt me? Heel apart!
Eensch! En dit dus.quote:Op woensdag 14 januari 2009 17:26 schreef ErikT het volgende:
Ik weet niet hoezeer het school bestuur achter je staat, maar je kunt die leerling toch weigeren? Zeg maar dat je een officieel fatsoenlijk excuus wil en een goede afspraak voor als het weer mis gaat. Je moet gewoon op je strepen gaan staan. Er zijn grenzen hoor. En uiteindelijk ben jij de baas in jouw klas.
Dat is er wel, maar goed, dan is het mijn besluit.quote:Op woensdag 14 januari 2009 17:31 schreef Locusta het volgende:
[..]
Apart dat ze nog niets hebben laten horen
Hebben ze bij jou op school geen "opvanglokaal" waar leerlingen heen gaan die er bijv. uitgestuurd worden? Ik zou dan vragen of die leerling daar heen mag tijdens de lesuren, zo is dat bij ons op school ook wel eens gedaan. En anders kun je hem/haar altijd nog met een tafel op de gang buiten het lokaal zetten en kan de leerling daar aan het werk.
Als het maar duidelijk is dat hij/zij "buiten het lokaal" werkt, lijkt me
Dank je voor het duimen Tot nu gaat het goed tot redelijk goed. Probleem is dat ik zelf te kritisch ben en eigenlijk 'alles' perfect wil hebben, en dat gaat natuurlijk niet. In mijn vmbo-klasjes merk ik dat het huiswerk maken echt een enorm issue aan het worden is. Nog erger zijn leerlingen die gewoon geen boeken meenemen. Ik erger me daar kapot aan; die leerlingen gaan ook klieren omdat ze eigenlijk weinig kunnen doen. Ik geef ze wel vervangende opdrachten, maar als 6 leerlingen geen boeken bij zich hebben...quote:Op maandag 12 januari 2009 23:14 schreef Locusta het volgende:
Tja, ik wil dan niet als een oude rot klinken (met mijn 25 jaar) maar ik kan mij ook niet herinneren dat wij zo stelselmatig ons huiswerk niet maakten en soms ook zulke grote monden opzetten. Excessen waren er natuurlijk altijd, maar die excessen zijn nu veel "normaler" geworden
Spannend, Hippos! Zal voor je duimen
Ik heb nu 1 vmbo-klas die absoluut niet lekker loopt en waarbij de hulp van een (ortho)pedagoog ingeroepen is, omdat nagenoeg alle collega's niets meer met die klas kunnen beginnen. Dus hopelijk dat het met haar hulp wat beter gaat worden. Maar een andere klas (2TH) gaat wel weer heel goed Erg wisselvallig dus.
Maarja, juist die ene klas zuigt alle aandacht op
Ja, dat doe ik precies zo. Vooral bij grammaticale dingen, bijv. invulzinnen, verander ik de namen van de personen en de rest blijft 't zelfde. Ik doe 't ook wel eens bij SO's en repetities over hetzelfde hoofdstuk. De slimme kinderen hebben dat door, laatst kwam er een brugklasser naar me toe "Mevrouw, ik had die zin nog onthouden van de S.O. maar u had hem wel een beetje veranderd!!" .quote:Op woensdag 14 januari 2009 18:18 schreef ShadyLane het volgende:
Ik stop soms bewust oude vragen, soms in een nieuw jasje, in een herkansing. Een leerling die zijn fouten in de eerste toets goed heeft geanalyseerd mag daar best voor beloond worden. En als leerlingen weten dat er een kans bestaat dat vragen terugkomen, letten ze ook beter op bij de nabespreking .
Even snel een tipje voor ik de rest goed door ga lezen:quote:Op woensdag 14 januari 2009 18:08 schreef Hippos het volgende:
Nog erger zijn leerlingen die gewoon geen boeken meenemen. Ik erger me daar kapot aan; die leerlingen gaan ook klieren omdat ze eigenlijk weinig kunnen doen. Ik geef ze wel vervangende opdrachten, maar als 6 leerlingen geen boeken bij zich hebben...
Ik herken het wel Heb ik ook erg last van! Met name wanneer andere mensen eens een keer bij mij komen kijken Ben ook altijd erg nerveus dan.quote:Maar voor de rest gaat alles goed; ik heb naar mijn zin en volgens mijn onderbouw begeleider doe ik het erg goed als beginnend docent. Er kunnen natuurlijk puntjes beter, maar ze gaf me vandaag opnieuw een compliment. Ik mag dus best tevreden zijn, maar eigenlijk ben ik het soms ook niet Dat denk ik 'die klas was erg druk, deden niet lekker mee...' terwijl ze aan de andere kant wel bezig waren met de stof. Te kritisch op mezelf...vreselijk; dat moet er echt uitgeslagen worden bij mij
Dat is ook wel een goede insteek ja Toch een beetje indirect belonen voor goed opletten.quote:Op woensdag 14 januari 2009 18:18 schreef ShadyLane het volgende:
Ik stop soms bewust oude vragen, soms in een nieuw jasje, in een herkansing. Een leerling die zijn fouten in de eerste toets goed heeft geanalyseerd mag daar best voor beloond worden. En als leerlingen weten dat er een kans bestaat dat vragen terugkomen, letten ze ook beter op bij de nabespreking .
Oef, sterkte zeg! Komt het wel weer helemaal goed?quote:Op woensdag 14 januari 2009 18:24 schreef Razztwizzle het volgende:
Mijn lesweek is een beetje raar. Zaterdag heeft mijn vriend een auto-ongeluk gehad. Hij zit de komende twee maanden bij z'n schoonouders om te revalideren, en ik ben er nog een beetje van slag door. Gelukkig heb ik deze week bijna alleen maar bovenbouw literatuurmondelingen, dus volgende week maar weer fris beginnen.
Animal farm?quote:Nog wat pareltjes uit de mondelingen :
(Over Bridget Jones) - Daniel goes strange on his woman with Bridget.
(Over "Lamb to the Slaughter" van Roald Dahl) - The woman hits her man with a heavy lamp. (En dan ook het verhaal uitleggen alsof het een lamp is , terwijl het om een stuk lamsvlees gaat).
(Over "About a Boy") - Marcus, the main boy, is not a much brutal boy.
Als antwoord op mijn vraag wat de setting van het verhaal is: "It is a sad story, yes"
En als klapper: Een jongen die maar Nederlandse woorden erdoorheen bleef gooien. Hij had het echt niet door, zelfs toen ik hem corrigeerde bleef hij er mee doorgaan. Dan krijg je zinnen als "The pigs on the boerderij staan voor de leaders of communism in Rusland". .
't Komt goed, maar 't gaat lang duren. Even doorbijten en dan samen opnieuw beginnen in het nieuwe huisje. Gelukkig zijn ze erg begripvol op school, vrijdagavond is open dag (en dus "moet al het onderwijzend personeel aanwezig zijn, OOK op eventuele vaste vrije dagen!") maar de rector zei "ga maar lekker naar Groningen, je zal hem wel missen deze week". Ik ben zo blij met hoe er met dat soort dingen wordt omgegaan bij ons op school.quote:Op woensdag 14 januari 2009 18:45 schreef Locusta het volgende:
[..]
Dat is ook wel een goede insteek ja Toch een beetje indirect belonen voor goed opletten.
[..]
Oef, sterkte zeg! Komt het wel weer helemaal goed?
[..]
Animal farm?
Fijn dat het iig (uiteindelijk) weer goed komt en dat je begripvolle collega's hebtquote:Op woensdag 14 januari 2009 20:45 schreef Razztwizzle het volgende:
't Komt goed, maar 't gaat lang duren. Even doorbijten en dan samen opnieuw beginnen in het nieuwe huisje. Gelukkig zijn ze erg begripvol op school, vrijdagavond is open dag (en dus "moet al het onderwijzend personeel aanwezig zijn, OOK op eventuele vaste vrije dagen!") maar de rector zei "ga maar lekker naar Groningen, je zal hem wel missen deze week". Ik ben zo blij met hoe er met dat soort dingen wordt omgegaan bij ons op school.
Oei, ja, die laatste opmerking zal wel pijn hebben gedaan ja Dat is ook geen voldoende geworden?quote:En het mondeling was Animal Farm ja . Nou goed, hij wist er dan tenminste nog chocola van te maken, ondanks de Nederlandse woorden. Ik had gisteren een leerling die na mijn vraag over onderliggende symboliek doodleuk antwoordde dat die er niet was . "It's just about animals on a farm, I thought it was a very childish book" , auw .
Fijn dat je school zo meewerkt. het lijkt mij ook wel moeilijk hoor, krijgt hij een zwaar ongeluk, en dan zit hij ook nog de komende tijd niet dicht bij je. Sterkte ermee.quote:Op woensdag 14 januari 2009 20:45 schreef Razztwizzle het volgende:
[..]
't Komt goed, maar 't gaat lang duren. Even doorbijten en dan samen opnieuw beginnen in het nieuwe huisje. Gelukkig zijn ze erg begripvol op school, vrijdagavond is open dag (en dus "moet al het onderwijzend personeel aanwezig zijn, OOK op eventuele vaste vrije dagen!") maar de rector zei "ga maar lekker naar Groningen, je zal hem wel missen deze week". Ik ben zo blij met hoe er met dat soort dingen wordt omgegaan bij ons op school.
Morgen nog drie mondelingen, een repetitieuurtje aan HAVO2 en een SO nabespreken met m'n 3e klas. En dan op naar m'n lief .
En het mondeling was Animal Farm ja . Nou goed, hij wist er dan tenminste nog chocola van te maken, ondanks de Nederlandse woorden. Ik had gisteren een leerling die na mijn vraag over onderliggende symboliek doodleuk antwoordde dat die er niet was . "It's just about animals on a farm, I thought it was a very childish book" , auw .
Morgen heb ik voor mijn 30 aapjes uit Gym2 een PC-les met een grammatica-oefenprogramma . Hopla.quote:Op woensdag 21 januari 2009 09:49 schreef teigan het volgende:
Het is dan echt lastig om gefocussed te blijven Razztwizzle. En die leerlingen pikken dat onbewust ook wel op..
zou je je lessen er wat op aan kunnen passen? Ze wat meer zelfstandig laten werken ofzo?(als dat niet in een puinhoop uitpakt tenminste..)
Als je punt 1 t/m 10 goed doorleest dan lees je bij punt 10 "Lees de laatste regel van de tekst". Waarom zou je nou net dat punt eerst uit moeten voeren?quote:Op dinsdag 20 januari 2009 20:18 schreef Razztwizzle het volgende:
Wij doen in de brugklassen ook een centraal leesvaardigheidproject. Echt, dan blijkt hoe zwak veel kinderen in begrijpend lezen. Ik heb de beroemde opdracht gedaan die begint met "Lees eerst punt 1 t/m 10 goed door". 1 t/m 9 zijn dan lastige opgaven over een tekst. Punt 10 is: "Lees de laatste regel van de tekst", waar dan staat "Gefeliciteerd, je hebt goed gelezen, je hoeft namelijk geen opdrachten te maken." (Dat is de strekking). Welgeteld TWEE van de dertig leerlingen hadden 'm door. En maar triomfantelijk zitten kijken .
Reacties leerlingen:quote:Internet kan de communicatie tussen docent en leerling verbeteren. Maar er zijn valkuilen. „Het begint zakelijk, maar op een gegeven moment komen er hartjes en x’jes.”
Chatten of hyven met je leerlingen: de ene docent vindt het een verrijking, een ander vindt het veel te ver gaan. Door de komst van interne en andere informele communicatiemiddelen, is de relatie tussen leraar en leerling minder formeel geworden. Maar hoor je via deze informele kanalen wel met je leerlingen te praten?
Voor jonge docenten van de lerarenopleiding kan het misschien ongemakkelijk zijn. Na een eerste dag als leerkracht word je thuis verrast met privéberichtjes van leerlingen. De kinderen hebben je gevonden op Hyves, een populair vriendennetwerk op internet. Moet je als leerkracht op die reacties ingaan?
Sommige leerkrachten hebben helemaal geen problemen om te ’krabbelen’ (het plaatsen van berichtjes op Hyves) met hun leerlingen. Zij sturen via internet bijvoorbeeld berichtjes over het huiswerk van de volgende dag, of wensen hen succes bij de komende toets. Zoals Martijn Bakker (25), docent op het Hogeland College in Warffum. „Contact via Hyves vind ik op zich prima”, zegt hij. „Ik zit ook wat meer in de leeftijdscategorie van mijn leerlingen, waardoor ik ze ook weleens tegenkom met uitgaan.”
Ziet hij zijn leerlingen in de kroeg of in de supermarkt, dan voelt Bakker zich geen leraar. Het contact is dan een stuk losser, zegt hij. „De hoedanigheid van docent heb ik dan niet. Dan heb ik gewoon normaal contact. Ook op internet is dit het geval. „Op msn spreken ze me ook aan met ’Martijn’, in de klas noemen ze me ’meneer Bakker’.”
Volgens de docent klassieke talen is de relatie tussen de leerling en docent minder formeel dan vroeger. Hij is blij dat hij met zijn klas op een losse manier kan communiceren. Dat heeft volgens hem als voordeel dat hij beter contact heeft met de leerlingen. „De relatie met de klas wordt er beter van; je weet wat er speelt. Ik weet ook dingen waar andere docenten helemaal niet van op de hoogte zijn. Ik hoor collega’s weleens over bepaalde leerlingen praten, en dan denk ik: je zou eens moeten weten.”
Indien niet afgeschermd, is er op Hyves ook veel privé-informatie te vinden. Zo kun je op de site informatie lezen over iemands vrijetijdsbesteding. Er zijn soms ook vakantiefoto’s te zien, ook van partners en vrienden. Vera Nuiver, derdejaars student aan de lerarenopleiding in Nijmegen, vindt dat docenten daarmee moet uitkijken. „Ze hadden mij ook gevonden toen ik op een middelbare school ging stagelopen”, vertelt ze. „Ik heb toen mijn profiel afgeschermd, zodat ze niks konden lezen. Ik vind dat leraren terughoudend moet zijn met privégegevens.”
Nuiver is van mening dat er op de opleiding meer aandacht moet worden besteed aan dit soort kwesties. Ze beaamt dat veel aankomende leerkrachten worstelen met de vraag hoe om te gaan met contact met leerlingen op het web. „In het begin heb je veel onzekerheid. Je wil leuk gevonden worden en dan kun je soms te ver gaan”, zegt Nuiver.
Marc Mathies, werkzaam bij de Algemene Vereniging van Schoolleiders, ziet vooral gevaren. „Je praat automatisch anders via internet. Daar moet je alert op zijn. Met Hyves moeten we met z’n allen rekening houden, maar leraren zeker. Die hebben een vertrouwensrelatie en een voorbeeldfunctie. Je hebt met leerlingen een andere machtsverhouding dan met je vrienden. Bovendien zet je jezelf in de etalage. Je laat je privéfoto’s toch ook niet in de klas slingeren?”
Volgens Frans Lathouwers, advocaat bij de Algemene Onderwijsbond, bevinden docenten op Hyves zich op een ’glijdende schaal’. „We hebben het zo vaak zien misgaan”, zegt hij. „Het begint met zakelijke berichtjes over roosters, maar op een gegeven moment komen er hartjes en x’jes, of opmerkingen over uiterlijkheden. Als de ouders dat lezen, heb je een probleem. Dat praat je niet zo makkelijk goed.”
In 2008 heeft de advocaat 25 docenten moeten bijstaan die hun baan kwijtraakten. In 2007 was dit ook al het geval. Lathouwers vindt dat scholen moeten aangeven dat er grenzen zijn. Leraren horen een gezaghebbend figuur te zijn, een autoriteit. Hij stelt dat je als docent niet kan permitteren om een vriendschapsband met een leerling te hebben. „Ook buiten school hebben docenten een gezagsverhouding.” Bovendien, zo zegt hij, kunnen pubers moeilijk met leuke opmerkingen omgaan. „Stel jezelf als norm: dat wat ik schrijf, moet een collega ook kunnen lezen.”
Niet alleen jonge docenten zijn actief op internet. Ook de persoonlijke Hyves-pagina van Pieter van Iersel (50), leerkracht op het Sint Janslyceum in Den Bosch, staat vol met vriendelijke conversaties met zijn leerlingen. „Ik vind het leuk dat ik een beetje kan zien waar mijn leerlingen mee bezig zijn”, zegt hij. „Daardoor leren we elkaar beter kennen.”
Af en toe chat Van Iersel ook met zijn leerlingen, bijvoorbeeld als ze ergens problemen mee hebben. Met de feestdagen in december stuurde Van Iersel al zijn pupillen een kerstboodschap via een ’krabbel’ op internet, die vervolgens veelvuldig werd beantwoord. Ook houdt hij via Hyves contact met oud-leerlingen en stuurt hij de toetsresultaten via internet.
Er staat ook wat privé-informatie van hem op de netwerksite. Maar dat zijn allemaal dingen die leerlingen gerust mogen weten. „Ik vind het juist positief. Zo ben ik geen grote onbekende voor ze.” Wel heeft hij een waarschuwing voor zijn leerlingen: „Ze hebben niet in de gaten dat ik ook gewoon hun krabbels kan lezen. Dat heeft weleens tot leuke situaties geleid”, lacht Van Iersel.
De leerkracht vindt dat docenten in de media weleens in een verkeerd daglicht worden gezet als het gaat om contact met leerlingen. „Alsof mannelijke docenten erop uit zijn om met hun leerlingen te flirten.”
Of het nu op Hyves is of in de klas, een docent hoort afstand te bewaren, vindt ook Van Iersel. De natuurkundeleraar probeert daarom de verhouding die hij in de klas met zijn leerlingen heeft, ook op de site na te bootsten. Leerkrachten hebben nu eenmaal een bepaalde verantwoordelijkheid naar hun leerlingen, zegt hij.
„Sterker nog: als volwassene heb je bepaalde verplichtingen naar jongeren. Zo probeer ik ook op Hyves afstand te bewaren. Een krabbel zal ik nooit eindigen met ’liefs’ of ’kusjes’ of iets degelijks, want dat hoort een volwassene niet aan een jongere te schrijven.”
Wat vinden jullie?quote:’Een oefensom op Hyves is vaak je redding in nood’
Wat vinden leerlingen die contact met hun leraar hebben via Hyves er zelf van?
Robin Govaart (14):
„Ik vind het leuk dat leraren met de tijd meegaan. Zolang het contact over school blijft gaan, vind ik het oké, want als het te persoonlijk wordt, gaan leerlingen het verkeerd opvatten. En dat is natuurlijk helemaal niet de bedoeling.”
Emine Keser (14):
„Nou, ik vind het echt superfijn. Ik heb deze week proefwerkweek en voor sommige onderdelen wil ik extra oefeningen, en op deze manier krijg ik ze.”
Marieke Kunst (14):
„Ik denk dat als de leerlingen iets meer van hun leraar weten, dat ze dan ook wel meer respect hebben voor die leraar. De docent is dan beter op de hoogte hoe het met zijn leerlingen gaat, en weet daardoor hoe hij ze in de klas moet behandelen.“
Marleen van Dam (15):
„Mijn leraar geeft ook wel eens cijfers als we een proefwerk hebben gemaakt en het is bijvoorbeeld vakantie. Dat is heel fijn, behalve als je een slecht cijfer hebt natuurlijk.”
Thomas van Dijk (15):
„Ik vind het erg gaaf. Zo kom je ook weer meer over je leraar te weten en andersom. Ik vind het best wel modern dat onze leraar natuurkunde gezellig met leerlingen zit te hyven.”
Lucia Geertse (14):
„Ik vind het heel handig. Als je even iets niet snapt, dan maakt de leraar op Hyves een oefensommetje en legt het meteen uit. Dat is vaak je redding in nood! Ik denk dat je ook wel een betere band met je leraar krijgt, en dat vind ik met betrekking tot de lessen erg positief. Ook een goede bijkomstigheid is dat de leraar weet wat er onder de jeugd speelt, en dat komt onder andere doordat hij Hyves heeft.”
Ik denk dat dit ook iets is wat eerder bij mannen vervelend kan worden. Ik moet echt meteen aan die South Park aflevering denken...quote:Op vrijdag 30 januari 2009 12:26 schreef ShadyLane het volgende:
Ik ben er niet van teruggekomen om wat ouders of collega's ervan zouden kunnen denken,
Okee. Goede reden, daar kan ik me wel iets bij voorstellen ja.quote:maar omdat ik niet wilde dat mijn werk in mijn hele priveleven zou doorlopen.
Ja, dat lijkt me ook wel handig.quote:Op vrijdag 30 januari 2009 12:48 schreef teigan het volgende:
Contact met leerlingen doe ik via It's learning, daar wil ik best vragen ed. beantwoorden, en dat wordt ook wel gewaardeerd.
quote:Op zondag 1 februari 2009 15:48 schreef Lennox het volgende:
dubbel;
Ik heb er éénquote:Op maandag 2 februari 2009 13:16 schreef WHATSHESAID het volgende:
Ik ben wel eens 'fanhyves' van bepaalde leraren tegengekomen, aangemaakt door leerlingen
Je hoeft thuis nooit wat na te kijken of werk voor te bereiden?quote:Op maandag 2 februari 2009 13:37 schreef Locusta het volgende:
Zodra ik de school uitloop laat ik het werk achter mij
Nope Op een paar toetsen tijdens de toetsenweken na (en dan hebben we het over 2/3 toetsen) geen schoolwerk thuis. Op mijn school zijn ze nogal fan van tussenuren En met mijn 14 uur over drie dagen heb ik er nogal wat en bereid ik alles in mijn tussenuren voor. Soms blijf ik na schooltijd nog even zitten om alles af te ronden. Mijn streven is, en dat lukt meestal wel, om op school alles af te maken zodat ik thuis kan relaxenquote:Op maandag 2 februari 2009 18:30 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Je hoeft thuis nooit wat na te kijken of werk voor te bereiden?
Wat ik ook wel eens doe, als ik niet genoeg heb aan de tussenuren, is eerder komen of langer blijven. Het maakt de dagen misschien wel langer, maar de dagen dat je vrij bent kun je helemaal in jezelf investeren en relaxen Bovendien heb je op school alle (leer)middelen ter beschikking en thuis niet. Dat zie ik soms ook wel eens als obstakel.quote:Op maandag 2 februari 2009 19:36 schreef teigan het volgende:
klinkt wel goed Locusta. Ik heb nu wel redelijk wat tussenuren (6 op 14 lesuren), maar ik merk dat ik het nog lastig vind ze goed te benutten. En vooral die bovenbouwtoetsen kosten mij veel tijd.
Ik wil wel proberen minder tijd aan school te besteden, aangezien het redelijk de spuigaten uitliep..
Lijkt me ook niet bevorderlijk voor de goede sfeer in de klasquote:Op zaterdag 7 februari 2009 15:47 schreef teigan het volgende:
Ik heb biologie LIO's ook wel horen zeggen dat ze aan het begin van het jaar elkaar aankeken, en gewoon wisten dat ze eigenlijk elkaars concurrenten waren.
Nu is dat bij niet niet zo omdat ik weliswaar de studie volg in Utrecht maar mijn werkterrein meer ligt in de regio Rotterdam-Rijnmond. Alleen ontstaat er nu in de vakgroep wel een soort concurrentieslag. Behalve ik (stage) werkt er nu een ander docent-in-opleiding (eerste graad) op die school. Weliswaar voor 8 uurtjes en de overige uren op een andere school. In eerste instantie had die persoon mij in vertrouwen laten weten zijn jaarcontract aankomende zomer in te leveren (reisafstand, wilde iets dichterbij huis werken) dus daarmee zouden 'mijn kansen' stijgen. Maar nu lijk het tegenovergestelde te gebeuren en wil de persoon blijven Maar waarschijnlijk moet ie kiezen, of deze school of de andere school waar hij werkt. Ik ben benieuwd of ik uiteindelijk nog ergens in het plaatje pasquote:Op zaterdag 7 februari 2009 15:47 schreef teigan het volgende:
Ik heb biologie LIO's ook wel horen zeggen dat ze aan het begin van het jaar elkaar aankeken, en gewoon wisten dat ze eigenlijk elkaars concurrenten waren.
Er is hier inderdaad een stagebureau maar die hebben me laatst een nare streek geleverd ( Een stageplaats op een school geven om hem niet veel later aan iemand anders te geven met de mededeling dat ik het nu zelf mag uitzoeken), Dus de boodschap van hen is duidelijk wat betreft dat ik niet meer op hen hoeft te rekenen. Ze vertelden me eventueel dat ik bij musea stage moest gaan lopen waar ik daar eventueel klassen rond moet gaan leiden..... zo doe je nog ervaring op vertellen ze.quote:Op zaterdag 7 februari 2009 13:59 schreef Locusta het volgende:
Ik heb zelf ook geschiedenis gedaan en weet hoe het is. Gelukkig had ik altijd wel geluk met de stageplaatsen, maar veel van mijn medestudenten konden pas veel later of geen stage lopen. Er is een geschiedenisdocenten overschot en omdat veel scholen juist van dat soort vakken de uren inkorten is er ook minder vraag naar dat soort docenten
Tipje: heeft jouw hogeschool geen stagebureau? Zo ging dat bij mij iig wel, zij hadden een groot klantenbestand en regelden de eerste en tweedejaars stages voor ons. De derde en vierdejaars stages mocht je zelf regelen, maar je had het stagebureau wel als backup als het je niet voor een bepaalde datum lukte om een school te vinden.
En tja, ze laten ook niet vaak een tweedejaars een vacature opvullen, daar moet je wel iets meer ervaring voor hebben of een groot gebrek aan een bepaald soort docenten. Maar dat is in jouw geval niet aan de orde.
Succes iig!
Mijn docent Duits, dat was pas een dictator, daar kan je van leren. Als huiswerk moest stundes overschrijven en vertalen, toch wel 6 blaadjes vol in klein schrift. En gaf ook op om de woordjes te leren en dit gebeurde ook want hij naait je gewoon een oor aan door je voor het bord te halen en je te overhoren. En geeft dus ook genadeloze enen. Als er verveeld werd dan gaf hij je gewoon 4 a4'tjes overschrijf werk, hij heeft ook een paar keer straf uitgedeeld dat je met een 4kleurenpen elke letter een andere kleur moest geven, a4'tje lang. Die man was erg misselijk en sarcastisch, misschien moet je dat ook eens doen. Hij kon overigens ook goed met de leerlingen opschieten.quote:Op zaterdag 14 februari 2009 11:10 schreef Hippos het volgende:
*zucht*
De laatste lessen waren mijn 2 tweede klassen erg onrustig, hielden zich niet echt aan de normale regels. Ik bleef relatief laag in de correcties, maar op advies van mijn begeleider moest ik nu toch maar echt beginnen met het duidelijk afbakenen van de grenzen en laten zien wat er gebeurt als leerlingen die grens overtreden.
Dus dat resulteerde in 7 mensen die apart werden gezet (bleven maar praten terwijl ik iets aan het uitleggen was) en 2 mensen die eruit gingen (apart gezet, bleven irritant doen). Ik vind dat best lastig, maar volgens mijn begeleider moet ik nu de komende weken echt volhouden. Leerlingen gaan op een gegeven moment wil begrijpen waar de grenzen liggen en welke sancties ze aan hun broek krijgen als ze die overtreden.
Het komt natuurlijk de sfeer niet echt ten goede; maar (volgens mijn begeleider) is dat nu even ondergeschikt. Want als ik het z'n beloop laat gaan heb ik over een paar weken een klas die totaal niet meer luistert, waar ik geen controle meer over heb en waar ik dus eigenlijk de poppen aan het dansen heb.
Maar ik vind het best lastig om even nu mijn tanden te laten zien; ik heb een soort van dubbel gevoel. Heel raar, het is ook een rol (manager van de werksfeer) waarin ik moet groeien; maar volgens mijn begeleider had ik nu een eerste stap gezet in de goede richting. Alleen moet ik nu volhouden; de eerste weken is dat niet even leuk, maar als ik het 'win' kan de klas opeens ook omslaan als een blad aan de boom.
Nou ja...volhouden dus maar echt makkelijk vind ik het niet...
Deze man wordt gerespecteerd, iedereen is gehoorzaam en met hem kun je ook gezellig praten. Ook na de lessen.quote:Op woensdag 18 februari 2009 16:35 schreef Hippos het volgende:
Ik wil ook weer niet als een Stalin voor de klas staan; dat wil ik zelf ook niet. Ik wil alleen zoeken naar een soort evenwicht tussen een ordelijke en plezierige werksfeer. Dat is alleen erg moeilijk, dat merk ik wel. Ik ben nu in mijn vmbo klassen alleen maar bezig met het aangeven van de grenzen; orde houden en corrigeren als dat nodig is. Als ik dat niet doe maken ze er misbruik van en wordt het een chaos.
Dat heeft iedere beginnen. Als stagiair heb ervaar ik dat nu ook. Er komt bij mij (zover ik weet) geen directie kijken omdat ik nu geen baan heb. Alleen mijn begeleiders/mentoren kijken mee. Collega van me, die ook in opleiding is maar daar wel een baan heeft, heeft wel bezoekjes gehad van de directie. Dus ik zie wel.quote:Op woensdag 11 maart 2009 20:18 schreef teigan het volgende:
Het is wel zo dat die twee jaar niet voor iedereen geldt volgens mij, maar ik ben nog redelijk onervaren, en ik sta nog niet altijd even stevig in mijn schoenen, en ik denk dat dat vooral meespeelt bij de beoordeling.
zie de aanpassing...quote:Op donderdag 12 maart 2009 18:12 schreef Hippos het volgende:
Maar helaas was ging het veel minder goed opeens in 4 Havo mijn tweede klas; vreselijke les. 2 mensen eruit gezet en ik had totaal geen grip op de groep. Baal ik enorm van. Ging tot nu toe redelijk tot goed. Soms vraag ik me echt af: ben ik wel geschikt voor het onderwijs? Ik heb zóveel moeite met orde...
Ligt een beetje aan vraag en aanbod op dat momentquote:Op dinsdag 24 maart 2009 19:51 schreef Mainport het volgende:
Hallo docenten. Volgend jaar ga ik naast mijn studie bestuurskunde extra-curriculaire vakken volgen voor een lerarenbevoegdheid maatschappijleer.
De vraag! Vanaf wanneer zijn scholen geneigd je aan te nemen? Volgens mij kan het in principe meteen, hoe zit het in de praktijk?
Ah! Dat kan natuurlijk ook Dan zou ik gewoon eens informeren bij het stagebureau (als je die hebt) of gewoon als nog solliciterenquote:Op dinsdag 24 maart 2009 20:13 schreef Mainport het volgende:
Ha, nee, ik zit pas in het eerste jaar van mijn studie. Het is een eenjarig traject.
Gefeliciteerd!!quote:Op dinsdag 24 maart 2009 20:58 schreef Razztwizzle het volgende:
Heel kort en heel snel, want druk .. maar: ik heb een vaste aanstelling !
Ligt er aan, is het een onderwijskundige bachelor of iets in die richting?quote:Op dinsdag 24 maart 2009 23:33 schreef Lennox het volgende:
Is een WO Bachelor overigens ook voldoende om als bevoegd te worden gekwalificeerd, of ligt dit anders? Heb wel wat sollicitaties verstuurd, maar slechts enkelen geven aan hier op korte termijn op terug te komen. Ben benieuwd, omdat de komende maanden toch wel duidelijk wordt welke vacatures binnen scholen open komen te staan. Verder wil ik ook mijn master van de zomer nog klaar hebben, dus nog tijd om me echt te orienteren.
Hmmm.... ben benieuwd .quote:Op dinsdag 31 maart 2009 22:23 schreef -J-D- het volgende:
Net terug van de ouderavond.
Veel leuke en goede gesprekken gehad, op twee na.
Later meer, heb nu geen zin om het te verduidelijken, maar dat komt zeker nog wel
Vroeger zou ik hier niet scherp tegen bestand zijn. Ik bedoel: als je net begint, is het moeilijk om je antwoorden direct klaar te hebben en goed te formuleren.quote:Op woensdag 1 april 2009 15:47 schreef teigan het volgende:
Jeetje, wat een verhalen zeg J-D-, geen wonder dat je het even helemaal gehad hebt...
Ik ben wel de hele tussentijd bezig geweest, maar toch een lange dag wanneer je van 08.15u tot 20.30u op school zitquote:Op woensdag 1 april 2009 14:53 schreef ShadyLane het volgende:
WACHTEN?! Hoe klein is jouw baan, als je blijkbaar niet tjokvol zit met allerlei dingen die je in die uren hoognodig moet doen?
quote:Op donderdag 16 april 2009 19:49 schreef Hippos het volgende:
...en toen stond ik aan de grond genageld toen ik hoorde dat 1 van mijn leerlingen uit klas 2 zwanger is je hoort wel eens die verhalen...maar nu komt het opeens dichtbij
Hmmm, kan me voorstellen dat je hier van bent geschrokken! Ze is wel "oud" trouwens, zelfs voor iemand die een keer is blijven zitten en in de tweede klas zit.quote:Op donderdag 16 april 2009 20:27 schreef Hippos het volgende:
Bizar, ze is trouwens wat ouder dan haar klasgenoten omdat ze een keertje is blijven zitten, volgensmij is ze 15 en wordt ze 16. Maar een hopeloze thuissituatie, een halve knipperlicht relatie met vriend(je) en dan nu dit...
Ik had al het gevoel dat er iets aan de hand was, maar dit...het spookt sinds vanmiddag continue door mijn hoofd; bizar allemaal. Ik hoorde van een collega dat ze besloten had het te houden. Zal volgende week proberen een praatje met 'r te maken om d'r een beetje te steunen.
Ik hoop het wel. Ik heb het gevoel dat ze d'r wat heb laten zitten omdat ik teveel bezig was met de klas als geheel. Ik vind het enorm moeilijk orde houden in die klas, dat gaat gewoon zeer moeilijk. Ik ben daar zo op gefocust dat ik de kleine dingen, waar ik normaal snel op reageer, gewoon niet heb gezien. Maar het jammerlijke is dat ze makkelijk Havo aan zou kunnen, maar door de thuissituatie en andere moeilijkheden zit ze al 2 jaar op het VMBO en ik vermoed dat haar zwangerschap ook niet echt gaat helpen. Triest, heel triest.quote:Op donderdag 16 april 2009 20:44 schreef teigan het volgende:
Jeetje hippos, dan sta je echt wel even flink met je oren te klapperen...
Lijkt mij wel raar inderdaad, en hopen dat je haar een beetje kan steunen..
Klopt, volgensmij wordt ze 16; maar jong blijft het. Ze is normaal ook de 'leider' van de groep, maar de afgelopen lessen was ze soms opeens misselijk en deed ze wat vaag. Ik als biologiedocent herkende de signalen nog niet Pas vandaag ging het langzaam borrelen, toen een collega het me vertelde viel alles op z'n plaats. Het is mijn eerste jaar als docent (nu nog in opleiding), maar dit blijft me nog wel een lange tijd bij denk ik.quote:Op donderdag 16 april 2009 20:43 schreef Locusta het volgende:
[..]
Hmmm, kan me voorstellen dat je hier van bent geschrokken! Ze is wel "oud" trouwens, zelfs voor iemand die een keer is blijven zitten en in de tweede klas zit.
Volgens mij is dat normaal als je 2 keer bent blijven zitten.quote:Op donderdag 16 april 2009 20:43 schreef Locusta het volgende:
[..]
Hmmm, kan me voorstellen dat je hier van bent geschrokken! Ze is wel "oud" trouwens, zelfs voor iemand die een keer is blijven zitten en in de tweede klas zit.
Een mannetje van 23 jaar; laatste jaar van de opleidingquote:Op donderdag 16 april 2009 21:44 schreef -sabine- het volgende:
Zo hey....das ook geen dagelijkse, zelf geen jaarlijkse kost.
Dit krijg je niet in een opleiding, dis het leven dat je verrijkt.
Ik kan niet terugvinden hoe oud je bent Hippo..........ik vind je goed/uitgebalanceerd reageren.
Ben je een mannetje of een vrouwtje?
Dat was mijn situatie.quote:Op donderdag 16 april 2009 21:44 schreef -sabine- het volgende:
Kwas ook nog benieuwd of de geschorste leerling (door die ene moeder aangegeven aan de direktie) nog weer op die school is verschenen.
Nee, die heb ik niet gehad op mijn opleiding, maar ik ben al 10 jaar afgestudeerd. Weet niet of het een recent boek is?quote:Nog een vraagje:
Hebben jullie op je opleiding het boek "Luisteren naar kinderen" behandeld gekregen?
Ach, zelfs ik met mijn bijna master diploma en eerste graad diploma zit in de wachtkamer...het hangt af van of er voldoende plek is.quote:Op vrijdag 17 april 2009 17:00 schreef Lennox het volgende:
Heb een paar sollicitaties verstuurd voor 2e graads Geschiedenis docent. Slechts enkele houden je CV in administratie. Anderen laten helemaal niets meer horen, of wijzen het af.
Niet veel behoefte aan iemand met WO Bachelor Geschiedenis dus . Mn thesis alleen nog inleveren en ik ben Master. Kijken of dat de zaak wil veranderen.
Mijn masteropleiding (2 jaar) is tevens de 2 jarige lerarenopleiding, ik stroomde vanuit de bachelor zo meteen in. Daardoor hoef ik geen regulier masterprogramma te volgen en daarna nog een jaar de educatieve master; maar behaal ik de 2 jaar gelijk mijn master én lesbevoegdheid.quote:Op vrijdag 17 april 2009 17:24 schreef Lennox het volgende:
Eerste graad is toch sowieso al Mastergraad? Ik dacht dat je die alleen via educatieve Master kon behalen? Als het goed is studeer ik in Augustus gewoon helemaal af, dan zie ik wel verder. Heb gelukkig een Master waar ik alsnog veel kanten mee uitkan.
het was voor mij toen wel redelijk duidelijk dat ik niet het onderzoeksveld inwilde, en dat het onderwijs mij wel trok.. Er zijn ook maar weinig mensen in mijn richting die direct bij een bedrijf zijn gaan werken, een promotieonderzoek is wel een pré in mijn vakgebied.. En dat zag ik al helemaal niet zitten.quote:Op vrijdag 17 april 2009 18:47 schreef ShadyLane het volgende:
Ik snap dat dat sneller gaat maar onder mijn collega's is het toch meer de gewoonte een 'gewone' master te doen en dan eventueel daarna nog het kopjaar voor de eerstegraads bevoegdheid. Niet alleen omdat je daar vakinhoudelijk meer van opsteekt, maar ook om je baankansen te vergroten voor het geval je nog eens aan de slag wil in een andere sector.
Als je echt absoluut zeker bent dat je nog langere tijd in het onderwijs wilt blijven werken kan ik me voorstellen dat je kiest voor de snellere route.
Goed om te horen!quote:Op vrijdag 24 april 2009 17:03 schreef Hippos het volgende:
Mijn leerling die zwanger is, is overigens 14 jaar. Kwam vandaag 'trots' de echo laten zien. Diep respect voor d'r, geen makkelijke thuissituatie maar gelukkig (ik heb er naar gevraagd) een stabiele relatie met d'r vriend.
Vandaag lesbezoek mentor gehad en dat ging goed! Eigenlijk mag ik zeer tevreden zijn met wat ik nu doe en kan. "Ik was nog geen 5 minuten binnen en ik hoorde alleen al positieve verhalen over je van collega's en leerlingen. Én iedereen kent je..."
Maar jammer dat het nog erg lang duurt voordat de school/scholengemeenschap duidelijkheid geeft over of ik mag blijven of niet. Iedereen wil me houden...maar of er plaats is...
Hetzelfde en jij hebt als voordeel dat er een collega bij was die de studente even apart kon nemen. Verder zou ik haar doorverwijzen naar de studentenpsycholoog en ik zou ook informeren of er speciale hulp is voor buitenlandse studenten. Volgend college kun je haar vragen of ze na het college wil blijven zitten en dan kun je alsnog vragen wat er aan de hand was (misschien komt ze er dan wat meer uit) en of je haar bij iets kunt helpen. En haar dan dus ook die informatie geven over psychische hulp. Moet ze zelf maar zien of ze er iets mee doet (misschien is het wel niet nodig, maar dan heb jij in ieder geval gedaan wat je kon doen).quote:Op donderdag 23 april 2009 21:53 schreef Reya het volgende:
Uiteindelijk heeft mijn collega met zachte dwang de studente in kwestie uit de zaal begeleid, maar ook onder vier ogen leek weinig te verklaren waarom ze plots zo emotioneel was. Bijkomend probleem was nog dat ze francofoon was, en zich nogal gebrekkig in Nederlands (of Engels) wist uit te drukken, en dat we haar eigenlijk totaal niet kennen. Hoe zouden jullie, als ervaren docenten, hiermee omgaan?
Het is nu eenmaal geen tekortvak. Zelfs behoorlijk populair (heel begrijpelijk natuurlijk, want het is het leukste vak). Als je gaat solliciteren is het vooral belangrijk dat je wat ervaring hebt, goede referenties en gezien de concurrentie zul je je best moeten doen je te onderscheiden van de rest. Dus zorg - naast een steengoede brief - dat er op je cv andere onderwijsgerelateerde activiteiten staan waardoor je opvalt en waaruit blijkt dat je echt passie hebt voor je vak.quote:Op vrijdag 17 april 2009 17:10 schreef Hippos het volgende:
Ach, zelfs ik met mijn bijna master diploma en eerste graad diploma zit in de wachtkamer...het hangt af van of er voldoende plek is.
Vandaag te horen gekregen dat ik 'onder voorbehoud' mag blijven. Er moet nog wel een aantal keer overlegd worden, maar de intentie is nu eindelijk uitgesproken. Ongeveer 0,5fte, precies waar ik mee wilde starten. Een combi van Biologie en NLT. Ik hoop dat ik dus binnen 3 weken 100% zekerheid heb, maar het gesprek met de rector vond ik vandaag erg positief.quote:Op donderdag 7 mei 2009 10:12 schreef mane het volgende:
[..]
Het is nu eenmaal geen tekortvak. Zelfs behoorlijk populair (heel begrijpelijk natuurlijk, want het is het leukste vak). Als je gaat solliciteren is het vooral belangrijk dat je wat ervaring hebt, goede referenties en gezien de concurrentie zul je je best moeten doen je te onderscheiden van de rest. Dus zorg - naast een steengoede brief - dat er op je cv andere onderwijsgerelateerde activiteiten staan waardoor je opvalt en waaruit blijkt dat je echt passie hebt voor je vak.
Bij de vorige school waar ik heb gewerkt, hadden ze op de vacature 80 brieven ontvangen. En op mijn huidige school zelfs 130. Dan moet je dus echt de concurrentie aan.
quote:Op donderdag 7 mei 2009 18:28 schreef teigan het volgende:
(voorzichtig) gefeliciteerd Hippos
NLT lijkt mij ook wel leuk om te doen, maar dat komt nog wel een keertje...
Bedankt! Maar nog even 10 slagen om de arm Het is onder voorbehoud en er moeten nog wat gesprekken plaatsvinden. Maar het ziet er goed uit...maar nog even duimen! (en het is natuurlijk handig om de opleiding begin juli echt af te ronden...)quote:
Ik heb nu 21 uur, en dat vind ik echt genoeg. Dat houd ik ook volgend jaar, omdat ik met meer niet meer 1 dag in de week vrij kan hebben, en juist die dag gebruik ik om bij te komen / bij te werken.. Ik merk echt dat ik bijvoorbeeld enorm aan de meivakantie toewas, en ben ook eigenlijk de hele vakantie alleen maar moe geweest . Nu deze week weer vol aan de bak, maar ik heb er gek genoeg niet zo veel zin in. Dipje, denk ik.quote:Op zondag 10 mei 2009 15:21 schreef Hippos het volgende:
Even om een beetje beeld te vormen. Het is natuurlijk van mens tot mens verschillend; maar met hoeveel uur zijn jullie in je eerste jaar (dus na de opleiding, het jaar dat je eigenlijk op je eigen beetjes staat) begonnen en wat is wenselijk? Ik schat mijn plafond nu zo rond de 15-16 uur (0,6/0,7 fte) in. Waarschijnlijk zullen het maximaal ongeveer 12 lesuren worden (ook goed voor mij); maar ik zie mezelf bijvoorbeeld nu nog geen 24 lesuren draaien denkend aan mezelf en voorbereidingstijd e.d. Maar iemand misschien ervaringen? Volgende week gaat mijn begeleider met me om de tafel te zitten om de uren-klassen te verdelen aan de hand van mijn wensen.
Klinkt goed die 0,6............je bent nog jong, je hebt nog een heel sociaal elven te onderhouden enz enz................misschien kun je aangeven dat je wilt starten met die 0,6 en een evaluatie na de Kerst.............soms zijn er dan weer uren te verdelen door zwangerschapsverloven enz............als je het nu al meldt, weten ze dat alvast.quote:Op zondag 10 mei 2009 15:21 schreef Hippos het volgende:
Even om een beetje beeld te vormen. Het is natuurlijk van mens tot mens verschillend; maar met hoeveel uur zijn jullie in je eerste jaar (dus na de opleiding, het jaar dat je eigenlijk op je eigen beentjes staat) begonnen en wat is wenselijk? Ik schat mijn plafond nu zo rond de 15-16 uur (0,6/0,7 fte) in. Waarschijnlijk zullen het maximaal ongeveer 12 lesuren worden (ook goed voor mij); maar ik zie mezelf bijvoorbeeld nu nog geen 24 lesuren draaien denkend aan mezelf en voorbereidingstijd e.d. Maar iemand misschien ervaringen? Volgende week gaat mijn begeleider met me om de tafel te zitten om de uren-klassen te verdelen aan de hand van mijn wensen.
Fijn om te lezen dat die 0.54 goed te doen is.quote:Op zondag 10 mei 2009 19:23 schreef teigan het volgende:
Ik ben afgelopen schooljaar begonnen met 18 lesuren (0,72 fte), en na de kerst terug naar 14 lesuren (0,56 fte).
18 lesuren vond ik wel heel intensief, maar dat lag ook aan de twee brugklassen die ik had. Nu met 14 lesuren verveel ik me soms nog wel wat, dus voor volgend schooljaar heb ik op 16 a 18 lesuren ingezet...
Ik weet niet precies hoeveel uren het uiteindelijk zal worden; maar ik ga voorlopig uit van 0,5. Dat lijkt me ook gewoon het fijnste om mee te beginnen. Deze week de eerste onderhandelingen en dan moet het voor 1 juni allemaal rond zijn (eindelijk)...quote:Op zondag 10 mei 2009 22:25 schreef -sabine- het volgende:
[..]
Klinkt goed die 0,6............je bent nog jong, je hebt nog een heel sociaal elven te onderhouden enz enz................misschien kun je aangeven dat je wilt starten met die 0,6 en een evaluatie na de Kerst.............soms zijn er dan weer uren te verdelen door zwangerschapsverloven enz............als je het nu al meldt, weten ze dat alvast.
Ik ben een beetje meer op de hoogte doordat mijn man roostermaker is.................en ik weet dat meerdere studenten uurtjes "pakken" op die school.
Sukses met overleggen Hippos...............open- en eerlijkheid kan je nooit de kop kosten.
1. Als er meerdere mensen zitten, en dat is vaak zo, iedereen om de beurt aankijken bij het beantwoorden van de vraag. Maar beginnen en eindigen bij degene die de vraag stelde.quote:Op vrijdag 15 mei 2009 19:32 schreef -sabine- het volgende:
Sukses ErikT.
Zelf heb ik maandagmiddag om 14.15 het sollicitatiegesprek....iemand nog tips?
Tjonge jonge................nogmaals veel sukses.quote:Op maandag 18 mei 2009 18:12 schreef ErikT het volgende:
MoFo, ze hadden m'n brief niet ontvangen. Ik stuur het morgen wel met de email.
Bingo. Ik krijg nu voor 21 lesuren en geen taakuren betaald naar 0.73 FTE. Straks voor hetzelfde aantal lesuren PLUS taakuren nog 0,69 FTE, en het feit dat ik dan in LB2 beland lost dat verschil niet op.quote:Op dinsdag 19 mei 2009 20:02 schreef teigan het volgende:
Heeft het niet met je taakverlichting voor startend docenten te maken? Dat je daardoor uiteindelijk toch minder uren invult?
of zou je qua belastingen een schaal hoger komen ofzo?
Ik vind al deze vrije dagen ook bloedje irritant, ik kom er niet in, de leerlingen doen geen ene flikker meer, en dat botst...
Ik tel wel al af naar de vakantie moet ik zeggen, het is nu echt heel snel zover..
Bij ons is de laatste week van de laatste periode toetsweek. Ik weet niet of ik dat nou fijn vind of niet. Fijn - want geen herkansingen. Niet fijn, want enorme deadlines voor inleveren cijfers en nu al mailtjes van ouders of er geen extra opdrachten kunnen komen om cijfers op te hogen. Wat moet ik daar nou weer mee, eerst een jaar niets doen en dan je ouders laten zeuren om compensatieopdrachten .quote:Op dinsdag 19 mei 2009 20:15 schreef teigan het volgende:
O ja, en ik heb nog maar 8 lesdagen tot de toetsweek van de bovenbouw.... Dat wordt doorwerken...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |