abonnement Unibet Coolblue
pi_63736326
De Antwerpse band dEUS, opgericht in '91 rond Tom Barman en Stef Kamil Carlens, krijgt pas definitief vorm in de maanden na de Rock Rally finale '92. De groep tourt tweemaal door Spanje en legt daar, onbewust, de fundamenten voor een ontypisch eigen geluid. In eigen land volgt een lijst optredens waaronder enkele opgemerkte voorprogramma's: Walkabouts, Père Ubu, X-Legged Sally, tweemaal Bettie Serveert , The Ex, Tom Cora, Freedy Johnston en een gedeelde affiche met Burma Shave in Namen. Begin '93 neemt dEUS de Maxi CD "Zea" op, in eigen beheer maar produktief bijgestaan door topmuzikaten Peter Vermeersch en Pierre Vervloesem (bekend van o.m. X-Legged Sally, Maximalist!, Bill Laswell, Flat Earth Society en anderen).


"Zea" wordt door de nationale pers enthousiast ontvangen en kan rekenen op regelmatige airplay bij Update en het Waalse Radio 21. Een maand na de release van de Maxi CD tekent dEUS een contract met de Waalse independent BANG! die meteen een tweede oplage (uitverkochte) Maxi CD's laat persen. Het beleid van BANG! richt zich voornamelijk naar het buitenland.Niet veel later gaat de groep terug de studio in, weerom met Vermeersch en Vervloesem, voor opnames van een eerste full lenght CD. In februari 1994 is er dan de Belgische release van de eerste CD: "Worst Case Scenario".

Niet veel later tekent dEUS met het Engelse Island die voor een Europese release zorgt van "Suds & Soda" (2de maxi) half juli, waarna WCS al snel volgt. In de zomer van '94 speelt dEUS op het campingfestival van T/W, Dour, Pukkelpop, Reading, Lowlands en is er een uitverkochte Nederlandse Tour en een enthousiaste response op WCS van diverse buitenlandse magazines.

"Suds & Soda" krijgt een 'buzzbin' op MTV en ook "Via" mag rekenen op regelmatige airplay, het vertoeft trouwens 10 weken op de eerste plaats in Studio Brussels afrekening. Vier ZAMU Awards en een MTV-nominatie voor 'breakthrough' sluitenhet succesvolle jaar 19'94 af.

In '95 brengt dEUS "My Sister = My Clock" uit, een collage van individuele projecten van de vijf leden. Voorts tourt dEUS dit jaar kriskras door Europa gedurende zes maanden, en doet hierbij zeventien landen aan op alle grote Europese festivals. Na het laatste concert op Lowlands augustus '95, zal dEUS voor acht maanden van het podium verdwijnen.



Rudy Trouvé en Stef Kamil Carlens verlaten dEUS en Craig Ward en Danny Mommens komen in de plaats. In 1996 speelt Stef zijn laatste concert bij dEUS op het pukkelpop festival. In september komt dan de nieuwe CD,"In a Bar , Under the Sea", uit. Na Theme from Turnpike volgen nog vijf singles. dEUS begint ook enige bekendheid in het buitenland te verwerven. Begin 1998 wordt dEUS benoemd tot cultureel ambassadeur van hun land.



The Ideal Crash (1999) worden commercieel iets beter ontvangen en brengt dEUS, ook internationaal, onder de aandacht van een, voornamelijk, alternatief publiek. De hoes van die laatste cd prijkte zelfs in de kamer van Suske in het Suske & Wiske-album De ¤uropummel.

Na het einde van de Ideal Crash tour blijft het een tijdje stil rond dEUS, zeker als blijkt dat frontman Barman bezig is met een film: Any way the wind blows, die in 2003 uitkomt en waarin drie dEUS-liedjes opduiken als ringtones. Dit betekent echter niet het einde van dEUS, ondanks dat in oktober 2004 Craig Ward en Danny Mommens de band verlaten.



Een nieuwe bezetting wordt samengesteld, met als nieuwe leden drummer Stéphane Misseghers (ex-Soulwax), bassist Alan Gevaert en zanger/gitarist Mauro Pawlowski. In deze nieuwe bezetting rond de band (het al deels opgenomen) album af, en 12 september 2005 zag "Pocket Revolution" dan eindelijk het levenslicht.


Discography:

Albums:


Worst Case Scenario (1994)


In A Bar Under The Sea (1996)


Pocket Revolution (2005)

Non Album releases:
Tom Barman & Guy Van Nueten: Live (2003)
No More Loud Music (2001)
My Sister = My Clock (1995)
Zea E.P. (1993)


Members:

Tom Barman
Klaas Janzoons
Alan Gevaert
Stéphane Misseghers
Mauro Pawlowski


De vorige topics:
dEUS
dEUS (deel 2)
dEUS (deel 3)
dEUS (deel 4)
pi_63736426
Morgen ook in Paradiso Hoe kan het eigenlijk dat het morgen nog niet uitverkocht is en vandaag en vrijdag (nota bene met sinterklaas) wel?
  woensdag 3 december 2008 @ 22:14:57 #4
236407 Nakira
My loyalty ends with yours
pi_63739206
Geniaal optreden. Had niet de mogelijkheid er live bij te zijn in de paradiso maar kijk het nu via FABchannel!

btw Kudos voor fabchannel echt een geniale uitvinding
pi_63739633
quote:
Op woensdag 3 december 2008 21:09 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Morgen ook in Paradiso Hoe kan het eigenlijk dat het morgen nog niet uitverkocht is en vandaag en vrijdag (nota bene met sinterklaas) wel?
Ah nu dus wel volgens de site. Jammer.
pi_63743088
Ben er morgen bij! Heb er zin in!

Ze waren geweldig op Lowlands en heb nog hogere verwachtingen voor Paradiso. Paradiso is sowieso helemaal geweldig...
  vrijdag 5 december 2008 @ 12:57:41 #7
69957 Lonewolf2003
Cool. Cool, cool, cool
pi_63781033
Ben er ook bij vanavond.
  vrijdag 5 december 2008 @ 13:41:32 #8
71333 BUG80
Stop making sense
pi_63793811
Ik vond het gister echt helemaal geweldig!

Wat een super band!
  vrijdag 5 december 2008 @ 22:06:51 #10
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_63793947
Tjeeeuuuu.
Ik ga naar huis.
pi_63797703
quote:
Goed dat ik hier niet had gekeken, was een leuke verrassing dat ook vandaag tijdens de break van Suds & Soda de Jeugd opeens opkwam!

Oh en dEUS is en blijft de beste rockband van de Benelux! Wat wil je ook met 2 frontmannen (ja ik reken Mauro daar inmiddels ook bij) die cool as fuck zijn.

Setlist van 5 december:

1. When She Comes Down
2. Everybody's Weird
3. Fell Off The Floor, Man
4. Slow
5. Smokers Reflect
6. Theme From Turnpike
7. The Architect
8. Favourite Game
9. Let's See Who Goes Down First
10. Magdalena
11. Bad Timing
12. If You Don't Get What You Want
13. Instant Street
14. Morticiachair
------------
15. Eternal Woman
16. Little Arithmatics
17. Oh Your God
18. For The Roses
19. What We Talk About (When We Talk About Love)
20 Suds & Soda

[ Bericht 10% gewijzigd door Tourniquet op 06-12-2008 03:23:57 ]
pi_63801303
Voor de zesde keer dEUS en wéér niet teleurgesteld. Geweldig concert!!!
In dat Spaanse cafe danste wij ole, Maria Magdalena
Met je ogen zo zwart stal je heel mijn hart, Maria Magdalena
Sinds ik jou heb gekust vind ik nergens rust, Maria Magdalena
Ja, jou alleen wil ik steeds om mij heen, Jou en anders geen
  zaterdag 6 december 2008 @ 13:23:59 #13
69957 Lonewolf2003
Cool. Cool, cool, cool
pi_63803622
Geweldig concert was het.

Mauro is echt een held. En verschrikkelijk hilarisch als die rock moves probeert te doen met zijn gitaar.
pi_63915627
Wat was dat concert ontzettend tof afgelopen vrijdag!
Ik baal achteraf nu extra dat ik op werchter niet tot het eind ben gebleven, mn nachtrust heb opgeofferd en dEUS ben gaan kijken.
pi_64037698
Ik heb ze afgelopen zondag in Tilburg gezien. Zoals altijd, erg goed!
  zondag 15 februari 2009 @ 01:36:37 #16
53267 TC03
Catch you on the flipside
pi_66074078
Toch is Vantage Point maar heel matig in vergelijking met The Ideal Crash en Pocket Revolution. Als je de twee laatstgenoemde albums achter elkaar luistert en daarna Vantage Point is dat echt een wereld van verschil.

Tussendoor wou ik nog even melden dat Let's See Who Goes Down First echt op alle fronten een geniaal nummer is. Persoonlijk vind ik het één van de beste nummers ooit.
Ten percent faster with a sturdier frame
  Moderator zondag 15 februari 2009 @ 02:29:00 #17
32436 crew  belsen
Young, gifted and black
pi_66074922
Geef angst en haat een stem
Ranja: "mijn bukgeit begrijpt mj niet. "
pi_66087467
quote:
Op zondag 15 februari 2009 01:36 schreef TC03 het volgende:
Toch is Vantage Point maar heel matig in vergelijking met The Ideal Crash en Pocket Revolution. Als je de twee laatstgenoemde albums achter elkaar luistert en daarna Vantage Point is dat echt een wereld van verschil.

Ik vind hem wel beter dan Pocket Revolution denk ik, al is het maar omdat het beste nummer op die plaat eigenlijk niet op die plaat had hoeven staan.

Maar het oude werk blijft het best inderdaad, met In A Bar, Under The Sea als absoluut meesterwerk!
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
  zondag 15 februari 2009 @ 20:10:22 #19
71333 BUG80
Stop making sense
pi_66095137
quote:
Op zondag 15 februari 2009 16:25 schreef methodmich het volgende:

[..]

Ik vind hem wel beter dan Pocket Revolution denk ik, al is het maar omdat het beste nummer op die plaat eigenlijk niet op die plaat had hoeven staan.

Maar het oude werk blijft het best inderdaad, met In A Bar, Under The Sea als absoluut meesterwerk!
Helemaal mee eens. Ik vind Vantage Point ook net wat beter dan Pocket Revolution. Ik zie het een beetje zo: op Pocket Revolution staat experiment boven de song en bij Vantage Point is dat andersom. Daarnaast zijn de koortjes op die laatste ronduit geniaal.

Op In a bar komen song en experiment prachtig samen, één van de beste platen ooit gemaakt wat mij betreft.
  maandag 16 februari 2009 @ 13:53:51 #20
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_66117738
Helemaal eens met bovenstaande users. k Ben ook zeer benieuwd naar de volgende, want dEUS is door de laatste twee platen toch wel enigszins afgezakt tot een bedenkelijk niveau. Al was de weg omhoog vanaf In a bar... ook bijna niet onmogelijk... Zo diep als ze nu gezakt zijn zou echter alleen nog maar een weg naar boven mogelijk maken.
  maandag 16 februari 2009 @ 15:48:20 #21
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_66122241
Bedenkelijk niveau is fel overdreven. Uiteindelijk is het best een goede plaat. De groep die enkel meesterwerken maakt moet nog uitgevonden worden. dEUS heeft er al minstens twee.Vergelijken met oud werk van dEUS is dan ook een oneerlijke vergelijking.

tvp dus.
  maandag 16 februari 2009 @ 16:07:50 #22
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_66122978
quote:
Op maandag 16 februari 2009 15:48 schreef Beregd het volgende:
Bedenkelijk niveau is fel overdreven. Uiteindelijk is het best een goede plaat. De groep die enkel meesterwerken maakt moet nog uitgevonden worden. dEUS heeft er al minstens twee.Vergelijken met oud werk van dEUS is dan ook een oneerlijke vergelijking.
Als je de laatste twee vergelijkt met de eerste twee vind ik het verschil dusdanig groot dat ik mezelf het recht tot gebruiken van ‘bedenkelijk’ toedicht.

En waarom is die vergelijking niet eerlijk, omdat geen enkele andere band meerdere meesterwerken kan maken? Wellicht, maar wat mij meer ‘steekt’ is dat ze vooral een andere richting ingeslagen zijn. Met The Ideal Crash was deze uiteraard al enigszins ingeslagen, maar die recht-toe-rechtaan-richting zal per definitie geen meesterwerk opleveren, door het gebrek aan prikkeling. Volgens mij willen ze helemaal geen meesterwerken meer maken, maar degelijke albums, en dat lukt ze (helaas) aardig. Al denk ik dat het grootste genie uiteindelijk toch SKC is gebleken, aangezien Zita Swoon dEUS wat mij betreft (!) voorbij is geschoten en de Vlaamse vaandel over heeft genomen.
  maandag 16 februari 2009 @ 16:23:12 #23
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_66123570
Wat mij vooral opvalt van het nieuwe album, is dat veel nummers zo braaf klinken. Dat had ik toch niet verwacht als ik het eerst hoorde dat Mauro erbij zou komen. Tot nu toe is Mauro enkel live een grote aanwinst, maar niet echt qua nieuwe songs.

Mss ligt het aan het feit dat ze op veilig willen spelen, kan zijn.

Met niet eerlijk bedoel ik dat je vergelijkt met een paar van de beste albums van het vorig decennium, mss wel allertijden, met ook nog eens een veel completere bezetting en een heel ander muzikaal klimaat.
pi_66126001
Eigenlijk zouden ze Tim Vanhamel moeten toevoegen, want volgens Tom Barman had die al lang de grote man van de Vlaamse pop moeten zijn. Misschien kan hij hem wat kneden....

The Ideal Crash vond ik trouwens nog wel een zeer sterke plaat, mede door de vele lagen in de songs en het feit dat het gewoon ijzersterke nummers zijn.
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
  Moderator maandag 16 februari 2009 @ 17:23:06 #25
32436 crew  belsen
Young, gifted and black
pi_66126241
quote:
Op maandag 16 februari 2009 17:17 schreef methodmich het volgende:
Eigenlijk zouden ze Tim Vanhamel moeten toevoegen, want volgens Tom Barman had die al lang de grote man van de Vlaamse pop moeten zijn. Misschien kan hij hem wat kneden....
En het dan Evil Superstars noemen?

[ Bericht 0% gewijzigd door belsen op 16-02-2009 21:15:46 (typo) ]
Geef angst en haat een stem
Ranja: "mijn bukgeit begrijpt mj niet. "
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')