abonnement Unibet Coolblue
  † In Memoriam † zaterdag 29 november 2008 @ 20:30:54 #1
25682 2cv
Niet subtiel
pi_63625637
Sommigen van jullie weten het al, maar ik ben in bezit van een 2e BX, oftewel Criezel 2. Dit is de vervanger van Oude Criezel die ik 25 oktober kapot heb gereden op een opel. En Oude Criezel is/was mijn woon-werk auto tot mijn Eend klaar is.

Criezel 2 Roeleert ! Hij is vandaag goedgekeurd en ik heb hem ook al opgehaald. Hij rijdt heerlijk !

Roel* heeft het volgende gedaan aan Criezel 2:
- Distributieriem + looprol + spanrol + waterpomp vervangen
- Kleppen gesteld
- Brandstofpomp vervangen
- Keerringen van de krukas en nokkenas vervangen
- Rubber blok onderste motorsteun vervangen
- Beide (!) aandrijfassen + bijbehorende keerringen vervangen
- Gaatje in het subframe dicht gelast
- Beide ADALs (Achter DraagArm Lager) vervangen + extra vet in de wiellagers gespoten
- Retourslangen op de veerpoten voor vervangen
- Een koelwaterslang vervangen
- Carterontluchtingsslang vervangen
- Verstuivers vervangen door de eerder gereviseerde exemplaren uit Oude Criezel
- Thermostaat gecontroleerd
- Comfortbollen gemonteerd (komen van Oude Criezel)
- Criezel 2 naar Emiel gebracht

Emiel heeft ook nog wat lampjes vervangen, 2 gaatjes in 1 van de aandrijfashoezen dicht geplakt (niet vreemd dat die lek was, die is al 10 keer ge(de)monteerd) en de machine APK goedgekeurd.

Al met al een berg werk waar ik enorm dankbaar voor ben. Gelukkig is er ook nog wat werk voor mij over:
- Startmotor vervangen (ik ga die van Oude Criezel plaatsen)
- Motorolie verversen
- Uitlijnen + balanceren (okee, dat laat ik natuurlijk doen)
- Achterklepsluiting repareren
- Deuren stellen
- Radio vervangen
- Verticale stijlen waar de voordeurscharnieren aan zitten inwendig tegen roest behandelen (de scharnieren zijn al eens gelast maar waarschijnlijk is er niets aan roestpreventie gedaan)

Minder belangrijk:
- Sierstrip op de bumper rechts-voor vervangen/weer vast zetten
- Trekhaak vervangen (de huidige is lelijk)
- Spiegel rechts en eventueel links vervangen (spiegels hebben wat last van aanslag o.i.d.)
- Motorkap vervangen door een kunststof exemplaar in de juiste kleur
- Lichtmetalen velgen er onder schroeven (reeds gekocht)
- Andere toeter (vind ik leuk)
- Morettes er in (vind ik ook leuk)
- Andere stoelen er in (zit beter)

Verder wil ik Criezel 2 gewoon netjes houden. Ik ga hem niet elke week poetsen, maar wel vaker dan ik bij Oude Criezel deed. Tevens wordt Criezel 2 NIET gebruikt om heftrucks weg te duwen en als de voorkant omhoog moet doe ik dat met een krik/brug/oprijbokken/whatever en NIET met een stel kettingen aan de sleepogen + een takel.

* Roel = Roel Tiemersma, de baas van de BX club en een fan van BX diesels.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  zaterdag 29 november 2008 @ 20:37:37 #2
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_63625801
Pics?
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
  † In Memoriam † zaterdag 29 november 2008 @ 20:46:26 #3
25682 2cv
Niet subtiel
pi_63626008






Links mijn nieuwe BX, rechts de restanten van mijn vorige BX.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_63626047








  † In Memoriam † zaterdag 29 november 2008 @ 20:53:17 #5
25682 2cv
Niet subtiel
pi_63626142
Da's de Volvo Tundra.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_63626161




pi_63626173
quote:
Op zaterdag 29 november 2008 20:53 schreef 2cv het volgende:
Da's de Volvo Tundra.
Die Bertone heeft al wat ontwerpen op zijn naam
  zaterdag 29 november 2008 @ 22:19:12 #8
58318 Nesto
Chef de Production
pi_63628324
Gefeliciteerd met je nieuwe Bix! Welke velgen ga je eronder doen?
Yeah, "Roundabout" was a pretty cool song, but they spent $500,000 just on the bass. My budget has no bass.
pi_63628341
Het blijven kenkerlelleke hokken
Goed verhaal. Lekker kort.
pi_63628950
quote:
Op zaterdag 29 november 2008 22:20 schreef kabelhaspel het volgende:
Het blijven kenkerlelleke hokken
Maar met een berg ruimte waar een gemiddelde Volvo stationcar niet aan kan tippen. En ze kunnen ook nog eens een berg spullen vervoeren zonder compleet ander weggedrag te gaan vertonen.

Nou, dan MAG het er wat mij betreft lelijk uizien.
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !
  † In Memoriam † zaterdag 29 november 2008 @ 22:41:41 #11
25682 2cv
Niet subtiel
pi_63628992
quote:
Op zaterdag 29 november 2008 22:19 schreef Nesto het volgende:
Gefeliciteerd met je nieuwe Bix! Welke velgen ga je eronder doen?
Zoals onder deze BX:

Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_63629261
quote:
Op zaterdag 29 november 2008 22:40 schreef Daffodil31LE het volgende:

[..]

Maar met een berg ruimte waar een gemiddelde Volvo stationcar niet aan kan tippen. En ze kunnen ook nog eens een berg spullen vervoeren zonder compleet ander weggedrag te gaan vertonen.

Nou, dan MAG het er wat mij betreft lelijk uizien.
Nah, weet je zeker dat een gemiddelde Volvo stationcar er niet aan kan tippen?
En deze 960 estates zijn ook geleverd met nivomats; regelbare luchtvering.

  zaterdag 29 november 2008 @ 22:58:29 #13
58318 Nesto
Chef de Production
pi_63629460
quote:
Op zaterdag 29 november 2008 22:41 schreef 2cv het volgende:

[..]

Zoals onder deze BX:
Ah, GTi exemplaren. Mooi hoor.

Ook mooi dat er al veel aan gedaan is. Al verbaast me dat gaatje in het subframe wel; dacht dat dat voornamelijk een type 1 issue was. Wat is de kilometerstand?
Yeah, "Roundabout" was a pretty cool song, but they spent $500,000 just on the bass. My budget has no bass.
  † In Memoriam † zaterdag 29 november 2008 @ 23:05:39 #14
25682 2cv
Niet subtiel
pi_63629655
quote:
Op zaterdag 29 november 2008 22:51 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Nah, weet je zeker dat een gemiddelde Volvo stationcar er niet aan kan tippen?
En deze 960 estates zijn ook geleverd met nivomats; regelbare luchtvering.

[ afbeelding ]
Geregeld door wat ? Rijhoogte ? En de vering vna ene BX zit ONDER de laadvloer, niet in het interieur. Daardoor kan je -naar het schijnt- gewoon een europallet achterin zetten.
quote:
Op zaterdag 29 november 2008 22:58 schreef Nesto het volgende:

[..]

Ah, GTi exemplaren. Mooi hoor.

Ook mooi dat er al veel aan gedaan is. Al verbaast me dat gaatje in het subframe wel; dacht dat dat voornamelijk een type 1 issue was. Wat is de kilometerstand?
Dat subframe is inderdaad wel bijzonder, maar dat is niet erg want het is gefixt. Ik heb er nog niet onder gekeken, maar ik heb vernomen dat er ook al het 1 en ander aan leidingwerk vervangen is ooit. Hij heeft slechts 270k gedraaid.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_63629817
imho de mooiste BX: de BX 16 Soupapes (BX type 3):
Blessed are the pure in heart: for they shall see God
Blessed are the weird people (poets, misfits, writers, mystics, painters, troubadours) for they teach us to see the world through different eyes
  zaterdag 29 november 2008 @ 23:14:25 #16
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_63629877
quote:
Op zaterdag 29 november 2008 23:05 schreef 2cv het volgende:

[..]

Geregeld door wat ? Rijhoogte ? En de vering vna ene BX zit ONDER de laadvloer, niet in het interieur. Daardoor kan je -naar het schijnt- gewoon een europallet achterin zetten.
Volvo nivomats (eigenlijk Monroe) worden door een luchtcompressor opgeblazen. Dat kan je dus zelf instellen. Het is geen hydropneumatisch systeem, maar heeft in principe wel dezelfde werking.

Dat de veerpoten boven de laadvloer uitkomen heb je wel gelijk in.
[b]Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:[/b]
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
[b]Neem mij niet tè serieus, dat doe ik zelf ook niet[/b]
  † In Memoriam † zaterdag 29 november 2008 @ 23:20:58 #17
25682 2cv
Niet subtiel
pi_63630080
quote:
Op zaterdag 29 november 2008 23:14 schreef Barcaconia het volgende:

[..]

Volvo nivomats (eigenlijk Monroe) worden door een luchtcompressor opgeblazen. Dat kan je dus zelf instellen. Het is geen hydropneumatisch systeem, maar heeft in principe wel dezelfde werking.

Dat de veerpoten boven de laadvloer uitkomen heb je wel gelijk in.
Als je met draaiende motor een pallet stenen achterin legt, komt de achterkant dan vanzelf weer omhoog of moet je dan met knopjes spelen ?
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  zaterdag 29 november 2008 @ 23:23:55 #18
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_63630163
quote:
Op zaterdag 29 november 2008 23:20 schreef 2cv het volgende:

[..]

Als je met draaiende motor een pallet stenen achterin legt, komt de achterkant dan vanzelf weer omhoog of moet je dan met knopjes spelen ?
Geen idee eigenlijk, volgens mij kan het beide bij dit systeem. Je hebt knopjes voorin, maar hij stelt zichzelf ook bij. Er kan ook een systeem opzitten (is bij een Volvo 360 het geval) die de rijhoogte altijd kan behouden, zonder dat de vering inzakt na een tijdje stilstaan.
[b]Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:[/b]
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
[b]Neem mij niet tè serieus, dat doe ik zelf ook niet[/b]
pi_63630507



nah, ik vind die Lada er achter mooier hoor
pi_63631541
quote:
Op zaterdag 29 november 2008 23:23 schreef Barcaconia het volgende:

[..]

Geen idee eigenlijk, volgens mij kan het beide bij dit systeem. Je hebt knopjes voorin, maar hij stelt zichzelf ook bij. Er kan ook een systeem opzitten (is bij een Volvo 360 het geval) die de rijhoogte altijd kan behouden, zonder dat de vering inzakt na een tijdje stilstaan.
In het begin, bij het wegrijden, hangt je kont en na een honderd meter is het weer op niveau.
Dat is tenminste wat ik op het Volvo-forum gelezen heb.
  † In Memoriam † zondag 30 november 2008 @ 01:02:42 #21
25682 2cv
Niet subtiel
pi_63632871
Oude Criezel zakte altijd door z'n achterpootjes maar stond na 20-25 meter weer op hoogte. Criezel 2 lijkt langer omhoog te blijven staan.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_63633031
Doet me denken aan een grapje van 12 jaar terug, toen ik in Kollumerpomp woonde ( ).

Ik had een overbuurman met een oude Citroen, en als hij hem geparkeerd had zakte z'n kont natuurlijk als een plumppuddinkje.
Zo stonden mijn overbuurman en ik eens te praten met wat jongens die ook in het dorp woonden.

Ik vroeg "kunnen jullie dit?".
Ik pakte de Citroen bij de trekhaak, keek alsof ik moest poepen en tilde hem zo 15cm op.
Met mijn 1m98 en (toen) 73 kilo was ik nu niet echt van het type "bodybuilder", dus een jongen met een grote mond en fors postuur zou het wel even nadoen...

..er gebeurde nagenoeg niets...

Heerlijk, die vering als het laatste beetje eruit is
  † In Memoriam † zondag 30 november 2008 @ 01:17:15 #23
25682 2cv
Niet subtiel
pi_63633242
quote:
Op zondag 30 november 2008 01:09 schreef MaGNeT het volgende:
Doet me denken aan een grapje van 12 jaar terug, toen ik in Kollumerpomp woonde ( ).

Ik had een overbuurman met een oude Citroen, en als hij hem geparkeerd had zakte z'n kont natuurlijk als een plumppuddinkje.
Zo stonden mijn overbuurman en ik eens te praten met wat jongens die ook in het dorp woonden.

Ik vroeg "kunnen jullie dit?".
Ik pakte de Citroen bij de trekhaak, keek alsof ik moest poepen en tilde hem zo 15cm op.
Met mijn 1m98 en (toen) 73 kilo was ik nu niet echt van het type "bodybuilder", dus een jongen met een grote mond en fors postuur zou het wel even nadoen...

..er gebeurde nagenoeg niets...

Heerlijk, die vering als het laatste beetje eruit is
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_63642031


Ik zeg, imperiaal overzetten!

Ik vind zo'n oude BX ook wel een ruige auto, zoeen:



Maar zijn dat een beetje goede auto's? Ik ben (zacht uitgedrukt) niet zo'n fan van de kwaliteit van huidige Citroens..
Nee.
pi_63642401
quote:
Op zondag 30 november 2008 13:13 schreef Dimitri_ het volgende:
Maar zijn dat een beetje goede auto's? Ik ben (zacht uitgedrukt) niet zo'n fan van de kwaliteit van huidige Citroens..
want ze zijn nog voor het grootste deel eerlijk, zonder computerzooi. En roesten kunnen ze dankzij grote hoeveelheden kunststof bijna niet.
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')