Ik ben ook weer terug! En inderdaad, het viel me absoluut niet tegen! Als ik dan toch minpunten moet geven dan zouden die voor het decor en voor het beginlied (Goodmorning Baltimore - ik weet de NL titels nog niet zo goed, sorry). En daarmee ga ik dus meteen vergelijken met de UK en US producties die ik heb gezien, waarbij ik me natuurlijk wel realiseer dat dat vaste producties zijn/waren en die van V&V is een reizende. Maar het decor zag er vaak wat rammelig uit, wat beholpen en plat. De huizen zijn wel erg mooi gemaakt maar vooral in de finale miste ik dat extravagante, dat overdrevene. En ik houd wel van overdreven.
En aan het begin vond ik het refrein wat verveeld overkomen, normaal gesproken begint iedereen te zingen met vol enthousiasme en het klonk naar mijn mening alsof iedereen net wakker was geworden uit een diepe slaap.
Maarrrrr. Dit zijn de enige minpunten die me zo te binnen schieten en waar ik me het meest aan 'stoorde'. De cast zette hun beste beentje voor en waren al een HEEL stuk beter op elkaar ingespeeld dan we tijdens het Musical Awards gala zagen. Arjan Ederveen is een hilarische Edna die, heeeeeel af en toe té veel, zijn eigen stempel op de rol heeft gedrukt. Z'n stemmetje was erg grappig maar met een tandje minder voorkom je dat een karakter als Edna, dat al tegen het karikaturale aan schampt, zo over the top wordt dat het zelfs in een musical als deze een persiflage van een persiflage is.
Deze productie heeft nog meer comedy in zich dan de engelse producties, vooral Esmee (Tracy) en Cindy (Penny) brachten dat extra naar voren. Jim had ik nog nooit eerder in een musical rol gezien en ik had gehoord dat zijn dans-abiliteiten niet al te super zijn. Maar of hij nu ontzettend verbeterd is of dat ik er gewoon weinig kaas van heb gegeten, maakt niet uit, want ik vond hem prima in de rol passen. Sowieso vond ik hem al sinds dat bekend werd dat hij Link ging spelen, perfect gecast hiervoor. En dan nu maar hopen dat hij dat niet alleen in persoonlijkheid maar ook in zang en dans naar voren kon brengen. En dat lukte. Niet de allerbeste zanger maar ik vind dat dat in deze rol ook niet het meest vereist is. Het klonk prima en je geloofde echt dat hij die sympathieke, ijdele en ook dat tikje arrogante tieneridool is.
Verder nog extra punten voor Joanne Telesford (goed gespeld?) die Motormouth Maybelle speelt. Wat een strot en voorkomen, jammer dat ze in d'r outfit nog steeds dun lijkt en het feit dat ook haar gesproken teksten en antwoorden rijmen, had voor mij niet echt gehoeven. Maar verder was ze super.
Het duo Anouk/Velma (sorry, ik kan even niet op de naam van de actrice komen die de moeder van Amber von Tussle speelt) is geweldig gemeen.
Marcel Visscher als Corny Collins klonk geweldig en z'n kop is perfect, haha.
Hij is sympathiek en ontzettend fout tegelijk. Iedere regel was verstaanbaar (behalve dan dat ene moment waar z'n microfoon uitviel en we hem dus op eigen sterkte moesten horen. Ik zat echter in de loge en zelfs toen vond ik hem nog best verstaanbaar.)
En toch weer een minpuntje, maar hopelijk wordt daaraan geschaafd (Albert, lees je mee?
). Een van m'n favoriete rollen is namelijk die van Prudy/gymlerares/gevangenisbewaakster, allemaal gespeeld door de zelfde persoon, in dit geval Wieneke Remmers. Deze rollen zijn stuk voor stuk hilarisch, er wordt gespeeld met accenten, leuke one-liners en krijgt normaal gesproken bij het publiek de lachers op de hand. Maar hier is het niet zodanig uitgewerkt dat ze echt veel ruimte krijgt om dat ook echt naar buiten te brengen. De gevangenisbewaakster is al snel uit beeld, waardoor we niet aan d'r karakteristieke kop/outfit/accent/houding kunnen wennen.
Eh, ja dat was het zo ongeveer, sorry dat het zo lang is! Dit is gewoon een van m'n favoriete musicals en ik ben blij dat de NL versie mij ook wist te bekoren. In februari ga ik nog een keer maar als de kans me aandient dat ik eerder nog een keer mag/kan, dan ga ik die zeker pakken.